PDA

Bekijk de volledige versie : Portugoal - EK 2004



Redondo
16-03-2004, 15:06
Nog ongeveer drie maanden, dan is het zover. Voor veel voetballiefhebbers een evenement waardoor dvd's even in de kast blijven liggen en vriendin zal klagen over weinig aandacht. Juist: Euro 2004 in Portugal!!

Daar het nog maar een paar maanden duurt voordat het toernooi zal beginnen en het al redelijk begint te kriebelen, lijkt het me zinvol een thread te openen. Zo kunnen nieuwtjes gedeeld worden en ook de oefenwedstrijden worden besproken. In deze thread: wie wordt er europees kampioen? Wie wordt de grote ster? Wie zal er in de selectie van Nederland zitten (Seedorf, Heitinga, Frank de Boer)? Hoever komt Nederland? Waar zullen ze dit toernooi weer met z'n allen gaan stappen en gesignaleerd worden?

Om het niet helemaal een mannenthread te laten worden kunnen uiteraard ook vrouwen hier hun verhaal kwijt. Bijvoorbeeld over het nieuwste kapsel van Beckham of over het uiterlijk van de jonkies van Nederland (van der Vaart en Sneijder bijvoorbeeld).

Doe mee aan de poll en geef je mening omtrend de selectie van het Nederlands team. Alle reacties worden geturfd en worden gestuurd naar advocaat@knvb.nl!!

John Sital
16-03-2004, 15:11
Als frankrijk haar huidige niveau handhaaft geef ik ze een zeer grote kans o pde eindoverwinning: alles klopt bij die ploeg, solide verdediging, goede middenvelders en top aanvallers....maar duitsland maakt ook goede kans: dat zijn echte toernooivechters en ook al spelen ze minder ze staan er toch altijd. En nederland...ach we zien het wel :wink:

Coen Vermeer
16-03-2004, 15:26
Frankrijk met spelers als henry en zidane hoort gewoon te winnen. Ook al ben ik niet zo'n fan van de fransen toch hoop ik dat ze winnen. Want zij spelen tenminste nog mooi aanvallend voetbal. Anders dan het door advocaat geheel risicoloos spelende Oranje.

Erik Hagen
16-03-2004, 15:59
Als Nederland alle interne problemen op tijd weet op te lossen en een hecht team kan vormen, denk ik dat ze een goede kans maken. :D

Mijn voorkeursopstelling:

Doel: Vd Sar
Verdediging: Stam, Bouma, De Jong & Heitinga
Middenveld: Vd Vaart, Sneijder & Davids
Aanval: V Nistelrooij, Robben & Overmars

;)

chimera01
17-03-2004, 00:03
Ik gun het mezelf zo zeer dat Nederland weer eens iets wint.
Al die stress al die spanning, gescheld, getier, semi kennis en 16 miljoen bondscoaches.

Waarom wil nou eigenlijk, ach het zal wel chauvinisme zijn.

Rut
17-03-2004, 11:53
Uiteraard stem ik op Nederland, maar het valt nog te bezien.

Ik hoop wel op een paar mooie wedstrijden en niet zoals dat laatste WK!!!

chimera01
17-03-2004, 13:47
Deden wij toch niet mee???

Redondo
17-03-2004, 14:05
Inmiddels 26 mensen een stem uitgebracht. De helft daarvan denkt dat Nederland aan het eind van het toernooi er met de hoofdprijs vandoor gaat. Een iets kleiner percentage is mijns inziens iets reeeler en ziet Frankrijk als de Europees Kampioen. Slechts één iemand heeft net als ik Italie ingevuld. Wat zijn er toch veel chauvinisten....

Coen Vermeer
17-03-2004, 14:08
Inmiddels 26 mensen een stem uitgebracht. De helft daarvan denkt dat Nederland aan het eind van het toernooi er met de hoofdprijs vandoor gaat. Een iets kleiner percentage is mijns inziens iets reeeler en ziet Frankrijk als de Europees Kampioen. Slechts één iemand heeft net als ik Italie ingevuld. Wat zijn er toch veel chauvinisten....

idd. Dat zijn vaak dezelfde mensen die Nederland helemaal afschreven na de eerste wedstrijd tegen Schotland. Ik vind Nederland een outsider. Qua spelerspotentieel zouden ze best hoog kunnen eindigen. Misschien wel eerste. Helaas denk ik alleen dat Nederland niet zo koelbloedig is als Italie en Frankrijk. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor Portugal die ik ook een grote kans geef.

Erik Hagen
17-03-2004, 14:18
Er zijn zeker veel kanshebbers op dit EK. Spanje, Engeland, Duitsland (wie immer...), Italië, Portugal. Misschien zou je zelfs Tsjechië wel een kanshebber kunnen noemen. Maar toch zeker ook Nederland. En tsja, toen was daar net dat druppeltje (lees: die emmer) dat mij voor Nederland als winnaar deed kiezen. ;)

Lex v/d Moolen
17-03-2004, 17:31
Er zijn zeker veel kanshebbers op dit EK. Spanje, Engeland, Duitsland (wie immer...), Italië, Portugal. Misschien zou je zelfs Tsjechië wel een kanshebber kunnen noemen. Maar toch zeker ook Nederland. En tsja, toen was daar net dat druppeltje (lees: die emmer) dat mij voor Nederland als winnaar deed kiezen. ;)Tsjechie is zeker een gevaarlijke outsider, net als Nederland. Gelukkig zijn ze nu niet zo favoriet, meestal spelen ze dan beter. Met deze goede hoop heb ik ook voor Oranje gekozen. :)
Maar het zal me niet verbazen dat het Frankrijk of Duitsland zal worden.

kazlatan
17-03-2004, 18:10
Duitsland gaat het zeker niet worden een zeer matige ploeg. Op het WK hadden ze een gunstige loting met Saoedi Arabie, Kameroen en Ierland in de poule. (ja ik weet dat we van Ierland verloren :oops: ) En daarna Paraguay, VS en Zuid-Korea. Op het EK heb je eigenlijk alleen maar zware tegenstanders. OK Letland is dan wel de minste, en weet je wat? die zit dan ook precies weer bij Duitsland in de poule.

Oranje heeft de kwaliteit om kampioen te worden, op eindrondes spelen we altijd wel goed. Italie begint een beetje op Spanje te lijken de laatste tijd, die redden het steeds net niet.
Frankrijk, Nederland of Portugal wint het EK!

Ludo Keeris
17-03-2004, 18:58
Ik denk dus dat Portugal zelf hele hoge ogen gaat gooien! Ze hebben de laatste jaren een sterke ploeg (zie WK Kwalificatie) en hebben weer het o-zo belangrijke thuisvoordeel. Dat is al zo vaak van doorslaggevende aard geweest (kijk naar Korea, die hebben na het WK geen deuk meer in een pakje boter gespeeld. En dat ligt niet alleen aan Guus Hiddink).

Nederland haalt misschien weer de halve finale, als alle neuzen dezelfde kant op staan. En met de verjonging acht ik die kans zeer aanwezig. Voor spelers als Robben, Van der Vaart, Sneijder, Bouma, maar ook Van Bommel, Van Nistelrooij, is het hun eerste grote toernooi. Daar zullen ze zeker willen schitteren!

chaos
17-03-2004, 19:04
Ik ga voor Frankrijk, het beste team :)
Duitsers en de Tsjechen komen ook ver ..

Lex v/d Moolen
17-03-2004, 19:11
Duitsland gaat het zeker niet worden een zeer matige ploeg.In '96 had het nou ook niet zo'n bijster sterke ploeg. Toch werden ze Europees kampioen, wat eigenlijk al Tsjechie had moeten worden.

Lex v/d Moolen
17-03-2004, 19:14
Ik denk dus dat Portugal zelf hele hoge ogen gaat gooien! Ze hebben de laatste jaren een sterke ploeg (zie WK Kwalificatie) en hebben weer het o-zo belangrijke thuisvoordeel. Dat is al zo vaak van doorslaggevende aard geweest (kijk naar Korea, die hebben na het WK geen deuk meer in een pakje boter gespeeld. En dat ligt niet alleen aan Guus Hiddink).Misschien... Maar het is vaak bij Portugal net niet, vooral als het er op aankomt. En een thuisvoordeel kan ook een negatieve druk zijn, zie Oranje tegen Italie. :wink:

kazlatan
17-03-2004, 20:18
Duitsland gaat het zeker niet worden een zeer matige ploeg.In '96 had het nou ook niet zo'n bijster sterke ploeg. Toch werden ze Europees kampioen, wat eigenlijk al Tsjechie had moeten worden.

In '96 behoorden Duitsland zeker tot de favorieten! Dat is nu echt wel anders, nu geven ze Duitsland een kans omdat ze vaak ver zijn gekomen.
Ik weet ff niet het schema uit mijn hoofd, maar als Duitsland tegen bijv Frankrijk zou kunnen spelen in de kwartfinale (als ze dat al halen) dan is het toch echt einde verhaal. Ook tegen Portugal, Spanje en Italie acht ik ze kansloos!

Normaal plaats Duitsland zich makkelijk, dat is nu toch ook stukken minder geworden.

Ludo Keeris
17-03-2004, 22:17
Duitsland gaat het zeker niet worden een zeer matige ploeg.In '96 had het nou ook niet zo'n bijster sterke ploeg. Toch werden ze Europees kampioen, wat eigenlijk al Tsjechie had moeten worden.

Wat dacht je van het WK 2002? Duitsland speelde slecht en saai voetbal en haalde de finale! Gelukkig maar dat ze die verloren hebben... Niet omdat het duitsers zijn, maar het zou een aderlating voor het voetbal zijn geweest als zo'n team wereldkampioen zou zijn geworden.

Richard B.
17-03-2004, 22:43
Hmm.. in 1996 had ik er best wel vrede mee dat Duitsland won: ze speelden toen (naar Duitse normen) best wel goed. Ze speelden een overtuigende voorronde, tegen Engeland wonnen ze een erg moeilijke wedstrijd en tegen Croatie en Czechie wonnen ze van lastige tegenstanders terwijl ze ook nog allerlei spelers misten wegens blessures. Ze werden verdient kampioen.

Oef! Ik kan nauwelijks geloven dat ik dit geschreven heb. Hmm.. ik ben bang dat ik hiermee mijn nationaliteit wel eens zou kunnen verspelen.. ;)

Lex v/d Moolen
17-03-2004, 23:01
Hmm.. in 1996 had ik er best wel vrede mee dat Duitsland won: ze speelden toen (naar Duitse normen) best wel goed.Ik vond dat maar een matig team en ook toernooi. Het is tekenend dat een speler als Dieter Eilts, een goede mandekker, maar verder zeer matige voetballer als Beste voetballer van het toernooi wordt uitgeroepen. Het Duitsland van Matthaus, Voller van 1990 was vele malen beter van niveau.
Niet dat het uitmaakt, want Duitsland komt meestal toch wel in de finale. :twisted:

Richard B.
17-03-2004, 23:07
Hmm.. in 1996 had ik er best wel vrede mee dat Duitsland won: ze speelden toen (naar Duitse normen) best wel goed.Ik vond dat maar een matig team en ook toernooi. Het is tekenend dat een speler als Dieter Eilts, een goede mandekker, maar verder zeer matige voetballer als Beste voetballer van het toernooi wordt uitgeroepen. Het Duitsland van Matthaus, Voller van 1990 was vele malen beter van niveau.
Niet dat het uitmaakt, want Duitsland komt meestal toch wel in de finale. :twisted:
Nou, ik weet nog wel dat ze in de laatste paar ronden allerlei hele belangrijke spelers misten vanwege blessures en straffen. Toen hebben hun bankzitters het team er juist doorheen gesleept: die bleken verrassend goed te kunnen knokken als het erop aan kwam.

Ik zou wensen dat het Nederlands elftal in die tijd wat meer van dat soort spelers had gehad. :(

Redondo
18-03-2004, 10:15
Het percentage blijft, ook na 33 stemmen, rond de 50%. Wel opvallend. Aan de ene kant staan mensen stil bij de kwaliteiten die de Nederlandse ploeg in huis heeft. Hiermee kan er inderdaad gesteld worden dat Nederland een van de favorieten is.

Aan de andere kant zijn mensen de afgelopen jaren vergeten:

1988 - Daar hoef ik niet veel over te zeggen :wink:

1990 - Het afzetten van Thijs Libregts vlak voor het toernooi.
- Vervolgens niet Cruijff aanstellen, maar Beenhakker (tot onvrede van de groep)
- Het spuugincident van Rijkaard

1992 - Het verliezen in de halve finale van campingelftal Denemarken na pingels

1994 - Incident Ruud Gullit / Advocaat. Gullit toch niet mee naar VS.
- Kaartincident John de Wolf
- Bommelding Lex Muller bij vliegtuig Oranje

1996 - Incident Edgar Davis in pers : "He shouldn't put his head...." over Hiddink
- Verliezen met pingels (Dank aan Clarence)

1998 - Ruzie van der Sar / Bogarde
- Rode kaart Patrick Kluivert
- Verliezen met pingels

2000 - Verliezen met pingels

2002 - Niet aanwezig, dankzij Ierland (?!)


Met andere woorden: er is altijd wel iets waardoor het Nederlands Elftal niet als Kampioen over de grachten rondvaart. Of het is pure pech, of het zijn ruzies en onvrede, of het is Seedorf...

Furanku
18-03-2004, 10:45
2000 had voor ons moeten zijn.. maar ja, luie italianen en goeie kansen verprutsen van nederlandse kant.. nee, sindsdien ben ik helemaal afgeknapt op het nederlands elftal..

Net als die friendly game tegen de verenigde staten, wauw 1-0, en dick kan weer een overwinning bij zijn naam zetten. Ik hoor hem straks weer roepen (in al onze duels hebben wij nog nooit verloren -_-)

Ik plet voor een nieuw nederlands elftal met spelers die wel willen voetballen.. geen spelers van dure luxe elftallen meer, maar spelers die knokken, spelers die willen vechten, spelers die tenminste iets willen doen aan onze nederlandse eer.. daarvoor moeten wij spelers zoeken die niet in de allerhoogste regiones van competities voetballen.

Ik vind het ook scnahdalig dat ze zoveel geld krijgen voor een wedstrijd waarin 20.000 mensen puur voor namen komen en niet voor een wedstrijd. Van mij mogen ze geen enkele cent aan het nl elftal uitgeven, laat ze gewoon voetballen voor de eer, want daar draait het toch om met kampioenschappen op internationaal niveau?

Verder ben ik geen fan van een ploeg en kijk dan ook met een onpartijdige blik naar elke wedstrijd in de hoop goeie wedstrijden te zien..

(en oh ja, de wedstrijd duitsland - nederland? verwacht er niet al te veel van, vroeger waren er nog mensen die tenminste hun kont konden afvegen met een duits shirt)

Jaap22
18-03-2004, 11:17
Ik denk dus dat Portugal zelf hele hoge ogen gaat gooien! Ze hebben de laatste jaren een sterke ploeg (zie WK Kwalificatie) en hebben weer het o-zo belangrijke thuisvoordeel. Dat is al zo vaak van doorslaggevende aard geweest (kijk naar Korea, die hebben na het WK geen deuk meer in een pakje boter gespeeld. En dat ligt niet alleen aan Guus Hiddink).


Dat denk ik ook! Frankrijk is zeker favoriet, maar ik zou mijn geld (alle 0 euro's die ik heb) zetten op Portugal.

kazlatan
18-03-2004, 13:49
Aan de andere kant zijn mensen de afgelopen jaren vergeten:

1988 - Daar hoef ik niet veel over te zeggen :wink:

1990 - Het afzetten van Thijs Libregts vlak voor het toernooi.
- Vervolgens niet Cruijff aanstellen, maar Beenhakker (tot onvrede van de groep)
- Het spuugincident van Rijkaard

1992 - Het verliezen in de halve finale van campingelftal Denemarken na pingels

1994 - Incident Ruud Gullit / Advocaat. Gullit toch niet mee naar VS.
- Kaartincident John de Wolf
- Bommelding Lex Muller bij vliegtuig Oranje

1996 - Incident Edgar Davis in pers : "He shouldn't put his head...." over Hiddink
- Verliezen met pingels (Dank aan Clarence)

1998 - Ruzie van der Sar / Bogarde
- Rode kaart Patrick Kluivert
- Verliezen met pingels

2000 - Verliezen met pingels

2002 - Niet aanwezig, dankzij Ierland (?!)



In 1988 ging het wel goed dus we kunnen het wel!
In 1998 speelde we erg goed en we hadden zeker de kans om kampioen te worden. Iedereen weet nog wel dat van Hooijdonk geen strafschop kreeg in blessuretijd tegen Brazilie.
2000 die halve finale was echt erg. 87 minuten een man meer, meer kansen, 2 penalty's missen en toch verliezen.

Het blijkt dat we er vaak erg dichtbij bij zijn, ik vind ons zeker weer een kanshebber om dit EK te winnen!

Art
18-03-2004, 14:24
Ik heb voor Frankrijk gekozen omdat dit team op alle fronten een bezetting heeft van wereldformaat. Spanje zie ik ieder jaar, net als Engeland trouwens, als grote outsider. Mijn eigen favorieten blijven toch wel Nederland en ook het sympathieke Zweden :bier:

bronx
22-03-2004, 15:30
nederland word te overschat...

WIJ ZIJN GEEN TEAM...!!!!

Erik Hagen
22-03-2004, 16:01
WIJ ZIJN GEEN TEAM...!!!!
En toch hardnekkig 'wij' blijven zeggen... :roll:

skank
22-03-2004, 16:49
en the winner will be........... BELGIUM :shock: uhu uhu

:roll: :wink:

Kevin Baeckelandt
22-03-2004, 16:51
Ik hoop op Frankrijk, omdat Frankrijk zowel techniek als snelheid perfect combineert op iedere positie op het veld. Ongelooflijk hoe iedere week die Fransen spelen bij Arsenal, om duimen en vingers af te likken.

Erik Hagen
31-03-2004, 16:18
Vanavond Nederland - Frankrijk. Oefenwedstrijd ter voorbereiding op het EK. Ik zit in de Kuip (in het hol van de vijand :shock: ). Jammer dat Zidane niet meedoet, had me wel leuk geleken hem eens 'in het echt' te zien. Gelukkig is Henry wel van de partij. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat worden. Ik vind alles best, als het maar geen doodsaaie 0-0 wordt. :?

Wel zwaaien hè, als jullie me zien. :roll:

Dr_evil
31-03-2004, 17:21
Laat ik eens optimistisch zijn, en zeggen dat we het EK gewoon gaan winnen. Dit is het moment om eens echt te gaan vlammen, en de oude garde weet dat.

Gecombineerd met 'jeugdig enthousiasme' denk ik dat we wel eens mazzel kunnen gaan hebben :D

Rob P.
31-03-2004, 21:37
Italië verkeerd op dit moment in bloedvorm. Als ze dit niveau weten te handhaven, zie ik ze met het typisch Italiaanse toernooi voetbal zeker als grootste kanshebber.

Redondo
01-04-2004, 10:29
Vanavond Nederland - Frankrijk. Oefenwedstrijd ter voorbereiding op het EK. Ik zit in de Kuip (in het hol van de vijand :shock: ). Jammer dat Zidane niet meedoet, had me wel leuk geleken hem eens 'in het echt' te zien. Gelukkig is Henry wel van de partij. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat worden. Ik vind alles best, als het maar geen doodsaaie 0-0 wordt. :?

Wel zwaaien hè, als jullie me zien. :roll:


En verassend: 0-0.....

En een draak van een duel die alleen nog een andere stand had kunnen krijgen als Barthez wat minder geluk had gehad.

Erik Hagen
01-04-2004, 10:35
Ja, balen man. :( Sfeer in het stadion was wel leuk, maar voetballend viel het vies tegen.

Martin van Tuijl
02-04-2004, 18:44
Oranje temt Fransen, en dat is al heel wat

ROTTERDAM - Het Nederlands elftal maakte gisteravond geconcentreerd een einde aan de zegereeks van Frankrijk en dat was al heel wat, op een avond die verder weinig memorabels te bieden had. Voor een galavoorstelling van de nummers twee en vier op de wereldranglijst was de tijd eenvoudigweg niet rijp; nóg niet rijp wellicht.

De terugkeer naar het stadion waar Frankrijk in 2000 de Europese titel greep, de Kuip, werd besloten met een gelijkspel, 0-0. Omdat veertien eerdere tegenstanders op rij door de Fransen waren verslagen, boekte het Nederlands elftal zelfs een kleine zege. Aanspraak op de werkelijke zege kon Oranje niet maken in het doodse duel. Dat gold ook voor de Fransen overigens.

In Advocaats twintigste duel in zijn tweede periode als bondscoach slaagde Nederland er zonder problemen in een nederlaag te voorkomen. De cijfers ogen daardoor nog steeds indrukwekkend.

Tegenover twee nederlagen en vijf remises staan dertien zeges. Voor de zesde keer deed Advocaat een beroep op een debutant. In de slotfase werd De Jong de honderdste Ajacied in Oranje.

Makkelijk werd het Advocaat niet gemaakt. Acht geblesseerde spelers dwongen hem een beroep te doen op de tweede of zelfs derde keus. Het gevolg was, zoals verwacht, dat kon worden geconcludeerd dat het Nederlandse reservoir niet zo rijk gevuld is als vaak wordt verondersteld.

De toch al omvangrijke groep geblesseerde spelers werd op de dag van de wedstrijd uitgebreid met Van Nistelrooij en Bouma. Zes anderen, onder wie de recordinternational en de nationale topscorer, volgden het geestdodende duel in de Kuip vanuit huis.

Frank de Boer, Kluivert, Stam, Seedorf, Robben en Ooijer zullen zich waarschijnlijk pas volgende maand bij de groep aansluiten. Het Nederlands elftal vervolgt de route naar Portugal dan met oefenwedstrijd tegen Griekenland. Duels met België, de Faröer eilanden en Ierland bieden Advocaat aansluitend nog drie kansen zijn puzzel te voltooien.

De wedstrijd tegen Frankrijk was op papier de fraaiste schakel in de ketting, ook vanuit commercieel oogpunt bezien, maar degenen die zich naar Rotterdam hadden laten lokken kwamen bedrogen uit. Zoals zo vaak het geval is als sterren zich in het shirt van de nationale ploeg hijsen in een periode waarin de (Europese) clubcompetities ontbranden, had het duel een plichtmatig karakter.

Door de afwezigheid van Van Nistelrooij en Kluivert was Makaay het speerpunt. Hij werd omringd door Overmars en Van der Meyde en in de rug gedekt door Van der Vaart. Een hoopgevende combinatie was het niet.

Het tegendeel gold voor de laatste linie. Het gelegenheidsduo Cocu/Heitinga versperde de weg van de Fransen naar het doel op geconcentreerde wijze. Het zal Advocaat plezier hebben gedaan. Hij kon concluderen dat de nationale defensie ook zonder Stam tegen een gerenommeerde tegenstander overeind kan blijven.

De tekortkomingen werden eveneens (weer) zichtbaar. Schuchter werden de Fransen uitgedaagd, zonder venijn en zonder verrassende manoevres. Van der Meyde werd voortdurend gestuit door Lizarazu, Overmars beet de tanden stuk op Sagnol en Makaay slaagde er niet in aan de aandacht van Thuram te ontsnappen.

Dat Van Bommel op het middenveld wel de vrijheid kreeg om te regisseren, maar verkrampt in gebreke bleef, maakte het er voor het trio niet makkelijker op. Zijn vervanger gaf het spel aanzienlijk meer vaart.

Het was vooral de verdienste van de jonge Ajacied dat na rust een einde kwam aan het even plichtmatige als inefficiënte combinatiespel. Met bravoure greep Sneijder de regie, geholpen door Van Hooijdonk die veel meer te bieden had dan Makaay.

Eenvoudig is het niet om bressen te slaan in de Franse verdedigingsmuur. Met spelers als Zidane en Pires (gisteren beide afwezig) en Henry heeft Frankrijk het imago opgebouwd van een aanvalsmachine, maar het fundament van de ploeg is van beton.

In de veertien zeges tellende recordreeks stond de defensie de tegenstanders slechts vier doelpunten toe. Zelf scoorden de Fransen 42 maal. Wie die cijfers op zich in laat werken, kan niet anders concluderen dan dat Nederland in Rotterdam een aanvaardbare prestatie leverde - niets meer en niets minder.

Bron: De Volkskrant

Conclusie: niets meer en niets minder, maar het stemt me best hoopvol voor een goed EK van 'onze' kant.

mark maris
02-04-2004, 20:46
natuurlijk hopen we allemaal dat oranje weer eens
een prijs pakt

maar k heb gestemd op frankrijk omdat ze een
zeer goede spelersgroep hebben en veel kwaliteit in
huis hebben