PDA

Bekijk de volledige versie : Ruis bij surround boxen



mradem
11-12-2001, 20:45
Ik heb een Yamaha V520 reciever en de magnat metric 5.1 speakers. Hebben jullie nou ook dat er door de achterste boxen een vrij harde ruis komt als er bijv. in een film een stukje is waar het vrij stil is. Als ik ook niks aan heb staan kwa geluid en ik zet de volume wat harder dan hoor je uit de front en center speakers een klein beetje ruis maar uit de surround speakers een stuk luidere ruis. maybe een instelling die ik wat anders moet zetten ofzo? Ik ben hier nog niet zo bekend mee nml. Of is dit normaal en hoort dit altijd zo.

Raskel
11-12-2001, 20:55
Heb je misschien het aantal dB bij de achterste speakers te hoog ingesteld? Dit kan het nl wel zijn of is er iets mis met je speakerkabel :confused:

mradem
11-12-2001, 21:21
De achterste speakers staan op -10 (dus het zachste). Als het volume op 0 staat dan hoor ik er ook ruis uit komen. En speakerdraad heb ik net 25 meter nieuw gehaald voor al mijn boxen.

Jeroen Klaassen
12-12-2001, 08:03
De achterste speakers staan op -10 (dus het zachste). Als het volume op 0 staat dan hoor ik er ook ruis uit komen. En speakerdraad heb ik net 25 meter nieuw gehaald voor al mijn boxen.

Mag ik vragen waarom je je rear speakers op -10 zet?
Heb je de + en - niet omgedraaid van de kabels?
Trouwens, ik denk dat je dit probleem alleen hebt bij films met veel dialoog?? Ik heb t alleen bij The Godfather ofzo, maar dan hoor ik alleen een zachte ruis als ik mn oor bij de speaker leg.. :)

Jeroen

Jeroen Klaassen
12-12-2001, 08:04
Trouwens,

ik heb ook een Yamaha (alleen de 420-serie) en daarbij kan je op je afstandsbediening rechts- én linksbovenin knopjes vinden waarbij je de instellingen kunt veranderen en het aantal decibel per kanaal.

SUCCES!

Jeroen

Emperor
12-12-2001, 08:15
Ik ben het ook wel eens tegengekomen dat mensen rare ruis kregen uit bepaalde speakers omdat er simpel weg een storend apparaat in de buurt stond van de speaker of de speakerdraad. Bijvoorbeeld het zendstation van een draadloze telefoon of een lamp met een dimmer.
Ik zou zeggen kijk je kamer eens na op dat soort dingen.

bmateijsen
12-12-2001, 08:16
Het lijkt mij dat je inderdaad je achterspreakers niet in fase hebt staan.... alleen dat kan werkelijk een ruis opleveren...

Tuurlijk hebben veel films wel wat ruis in de speakers zitten.. maar als je het ook hebt als deze niet aan staat... tja.. dan ligt het denk ik aan de fase.... dus je hebt waarschijnlijk rood op zwart aangesloten of andersom...

Groet Bjorn

forzavado
12-12-2001, 08:17
Draai al je speakers eens om (dus wat je voor hebt staan achter neerzetten) Heb je het dan nog steeds dan weet je in ieder geval dat het niet aan de speakers zit. Omdat de ruis niet harder of zachter gaat met je instellingen vrees ik dat het toch in je bekabeling zit (die kun je ook nog omdraaien). Werkt dit ook niet, dan moet je het vrees ik toch in je (voor)versterker zoeken. Maar ik denk dat dat niet nodig zal zijn. Experimenteer gewoon een beetje met kabels en speakers, dan moet je er wel uitkomen!

mradem
12-12-2001, 17:10
Jongens (en meisjes als die hier zijn) Ik ben echt heel dom.

Ben ik mijn surround boxen eraf aan het halen zie ik ineens op de achterkant van mijn speakers FRONT staan en op de boxen voor REAR. Ik ga ze nu omdraaien en dan zullen ze het wel goed doen.

In iedergeval bedankt voor de snelle reacties en als ze het dan nog niet goed doen dan laat ik het wel horen.

Schame on me