PDA

Bekijk de volledige versie : Matrix Revolutions, The [DVD]



Koen Koene
30-03-2004, 10:54
Matrix Revolutions, The [DVD]

Het laatste deel van de Matrix-trilogie gaat direct verder waar zijn voorganger ophield.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=1509)

raymond koene
30-03-2004, 11:02
komt zeker in mijn collectie, aangezien ik de trilogie toch compleet wil hebben. heb matrix revolutions overigens nog niet gezien :oops:

rveldhuizen
30-03-2004, 11:06
ook nog niet gezien... leek me te slecht voor de bios, dus heb gewacht tot ie op dvd uitkwam..

Predah
30-03-2004, 11:49
koop em wel als ie onder de 15 euro belandt.
geef geen 20+ euro uit voor deze film.

van der velden
30-03-2004, 11:52
ik heb hem al gezien inderdaad geweldige actie maar toch wacht ik op de box als die komt

JCL
30-03-2004, 12:30
Misschien ben ik de enigste die het een werkelijk geweldige film vind!!! O.K, deel 1 was nog beter, deel 2 was weer iets minder, maar who carres??? Er zit een behoorlijk diepgaand verhaal in (was bij deel 1 nog veel meer) en zeker als je de links ziet tussen de verschillende films ziet zul je ontdekken wat een meesterwerk de hele trilogie is!

basset
30-03-2004, 13:17
De film vermaakte absoluut, mijn 2 puntjes van kritiek:

1- Teveel schieten, te weinig kung-fu
2- Te weinig merovidgian. Die verhaallijn had beter uitgewerkt moeten worden.

Dick van Drie
30-03-2004, 13:27
Nog niet gezien (en dat als matrix liefhebber) :oops: Bioscoopbezoek steeds maar uitgesteld (lotr 3 ook al) omdat ik zat te twijfelen. Had het eerst liever in de bioscoop gezien. Zal er wel niet meer van komen. Dan maar de dvd bekijken.

Pat
30-03-2004, 13:27
Vond helemaal niks aan deze derde Matrix film. Als ze maar een tweede en derde deel konden maken zoals ze nu hebben gedaan, hadden ze het van mij bij het origineel mogen laten. Special effects en een zgn. 'diepere betekenis' maken nog geen goeie films...

martinring
30-03-2004, 13:40
Als het niet maar zo'n zeperd is als de tweede want die was behoorlijk bagger!
Ik hou het in mijn verzameling maar gewoon bij de eerste en laat 2 en 3 maar voor wat ze zijn.

King Dingeling
30-03-2004, 13:40
is het niet zo dat velen deze film slecht vonden doordat deel 1 juist zo goed was ??

ik heb het 3e deel nog niet gezien dus ik kan zelf niet oordelen

basset
30-03-2004, 13:48
is het niet zo dat velen deze film slecht vonden doordat deel 1 juist zo goed was ??

ik heb het 3e deel nog niet gezien dus ik kan zelf niet oordelen

Als film op zich is het gewoon een goede SF/Actiefilm
Als vervolg is ie matig. Dus ja, deel 1 was zo goed, dat ie misschien niet te overtreffen was. We zullen zien wat er in de toekomst gaan gebeuren. Wie weet komen er nog goede sequels/prequels (voral die prequels zijn een trend aan het worden)

Reginald
30-03-2004, 13:52
heb hem gezien en vond het een goede actiefilm maar het wow-effect van de eerste is er niet meer, maar nog steeds niet slecht, je kian hem minder vinden maar niet slecht vind ik persoonlijk.
zal ze ook wel kopen allemaal als ze es een keer in een box komen?
weet er iemand soms meer over een mogelijke box?

chimera01
30-03-2004, 13:57
weer zo'n sequel die de slechte naam van dit genre weer geen eer aan doet. Waarom oh waarom altijd die sequels die niets toevoegen buiten dat je het orgineel beter gaat waarderen.

Surya
30-03-2004, 13:58
ook nog niet gezien... leek me te slecht voor de bios, dus heb gewacht tot ie op dvd uitkwam..
Dat snap ik niet goed. De bios kost nog niet de helft van de DVD, dus als hij idd slecht is, en het niet waard om de DVD te kopen, bespaar je toch geld door WEL in de bios te gaan zien? Bovendien heb je daar beter beeld en geluid :D
Ik vond 'm in elk geval flauw en ga hem dus niet kopen.

Nathan Strik
30-03-2004, 14:16
Ik vond het een logisch einde aan deze trilogie en de actie is inderdaad weer geweldig. Vooral de slagveldscène in Zion. :shock:

Ik ben het eens met Koen´s recensie dat het op sommige punten wat netter afgerond had mogen worden, maar ik vond het een prima film.

adolfdehitter
30-03-2004, 14:42
de eerste Matrix is geniaal, de 2 vervolgen zijn echter dramatsich slecht en slaan de plank finaal mis, absoluut geen verplichte aanschaf voor mij, nog niet eens om te huren. Snap de hype rond deze drama's dan ook niet!

flix
30-03-2004, 15:00
die caft :oops: echt verschrikkelijk!!!

en de film opzich is wel te doen maar dan moet je het wel in ene keer zien dan is het de moeite waard vindt ik :twisted:

maar wacht wel even met kopen van deze dvd .

Hankster
30-03-2004, 15:23
en dat terwijl die morge pas uitkomt :P en dan nu al een review :)

naja; ik heb deze net als deel 1 en 2 in de bios gezien...en als bios film is tie geweldig
als actiefilm istie geweldig
als Matrix film viel hij tegen

maar dat vond ik eerst van deel 2 ook, en nu ik die ook iets van 5x op dvd heb gezien vind ik die ook goed.
Zal met Revolutions dus ook wel zo gaan...

Deze komt er ckr weten bij :D

Milamber
30-03-2004, 15:28
Ook deze dvd-uitgave is niet echt om over naar huis te schrijven wacht lekker wel even op de DVD-box.

Matrix was gewoon een cinema hoogtepunt hier kunnen en konden de andere films gewoon niet tegen op, te hoge verwachtingen vooral en geen vernieuwende elementen meer die we al in andere films hadden gezien maar toch amusante films.

King Dingeling
30-03-2004, 15:31
was net bij de blokker... finding nemo gehaald, ik vroeg nog of ik Revolutions mee mocht nemen....

ze hadden hem wel maar ik kreeg em niet..... hoe lief ik ook keek

Anne Bijlsma
30-03-2004, 15:41
donderdag koop ik 'm op gelijk op dvd! Niet alleen omdat ik de trilogie compleet wil maken (wat ik ook wil), maar ook gewoon omdat ik het gewoon een hele goede film vond!

A.J
30-03-2004, 15:49
Ik ben waarschijnlijk de enige...maar ik vond het toch wel een goede film. Lang niet zo goed als de eerste maar ik vond hem wel beter dan de 2e (2e was nogal langdradig).
Ik haal hem donderdag gelijk...als is het maar om de collectie compleet te hebben en om de aanval op zion.
Jammer dat The Merovingian niet een wat grotere rol had.

blofeld100
30-03-2004, 15:56
super lelijk hoesje trouwens
film is op zich wel ok

blofeld100
30-03-2004, 15:57
ik vind de dvd echt een heel lelijk hoesje hebben film is op zich wel ok

Tom L.
30-03-2004, 16:09
Ik vind dat Hugo Weaving weer fantastisch speelt. Vond deze film eigenlijk tegenvallen, en als hij geen 15 euro kost, dan koop ik hem niet. Wacht ik tot hij goedkoper wordt.

Maarten van Krimpen
30-03-2004, 16:12
Geen leuke film. Ik vond 'the Matrix: Reloaded' echt fantastisch en had me bij dit deel eigenlijk Reloaded in het kwadraat voorgesteld. Dus veel martial-arts en een lekker verhaal vol filosofie verwacht. Helaas, verwachtingen niet voldaan...Eindgevecht tussen Neo en Agent Smith was complete onzin!
En met kopen wacht ik lekker tot de box uitkomt. Geduld is een schone zaak...

RemcoZ
30-03-2004, 16:18
Heb hem helaas niet in de bios gezien. Ik weet niet of ik het geduld heb om te wachten tot de prijs wat daalt, ik denk dat ik hem donderdag gelijk ga halen.

The_Cure
30-03-2004, 16:28
Heb hem in de bios gezien en hij viel mij echt 100% mee, veel azijnzeikerds vonden na de bios-release de film zwaar k*t en een schande voor de naam, matrix 1 ruleerde en de vervolgfilms waren bagger...

ik denk dat je niet uit het oog moet verliezen dat the matrix op eenzame hoogte staat, dit maakt de vervolgdelen nog niet slecht. Matrix1 was vernieuwend/origineel dit kun je niet van de vervolgdelen zeggen maar dat betekent niet dat het k*tfilms zijn, integendeel! De twee vervolgfilms halen het niet bij deel 1 maar als je ze los ziet zijn het echt geen verkeerde aktie-films waar je een hoop plezier aan kan beleven. Al dat negatieve gedoe phfff, ja iedereen was teleurgesteld maar als je de twee vervolgdelen los ziet dan zijn het echtwel goede films in vergelijking tot het gros van de aktiefilms :)

Lex v/d Moolen
30-03-2004, 16:43
komt zeker in mijn collectie, aangezien ik de trilogie toch compleet wil hebben. heb matrix revolutions overigens nog niet gezien :oops:Voor mij geldt precies hetzelfde, als het geen laatste deel van een trilogie was, had ik 'm wel laten liggen denk ik. :|

Tuvok
30-03-2004, 16:49
Even vooropgesteld, maar daar zal iedereen het mee eens zijn: deel 1 blijft de beste film uit de reeks omdat er toen nog nadruk lag op het - steengoede - verhaal. Deel 2 was zeker niet onaardig, maar die 'binnenplaats-scene' waar je overduidelijk een CGI-neo door de lucht ziet vliegen hadden ze beter achterwege kunnen laten of een reallife gevechtsscene moeten doen. Deel 3 is dan weer een heel stuk beter dan 2. Ik zie dit dan ook als de ultieme combo. Het gedeelte voor de pauze bevatte meer filosofie dan actie, het tweede deel was voor het meerendeel alleen maar - supervette - actie. Jammer dat ook in deze episode soms gebruik wordt gemaakt van CGI-karakters (zie eindgevecht tussen Neo en Smith). Het enige minpuntje van deze film. M.a.w.: Deze film is al met al zeer geslaagd! Ik heb 'm direct besteld.

Ron-G
30-03-2004, 16:57
Heb de film in de bios gezien en viel me een beetje tegen, het is absoluut geen slechte film maar de special effects hebben de overhand, en vind dat soms storend, het ziet er allemaal super uit, soms teveel van het goede er komt zoveel op je af, maar koop hem wel om de serie compleet te maken, en lijkt me een goeie film om ff het stof uit je sub te blazen :wink:
Maar matrix 1 is simpelweg niet te overtreffen, bij matrix 1 moet je je kop er bij houden anders ben je het hele verhaal kwijt, 2 is al toegankelijker en 3 helemaal is eigenlijk pure actie en verder niks.

En Surya dat van beter beeld en geluid ben ik niet helemaal met je eens, ik heb het geluk dat ik in een stad woon die een van de weinige echt goedgekeurde THX bioscopen heeft, en ok daar kan weinig tegen op, maar de "gewone" bioscoop vind ik toch vaak tegenvallen zowiezo qua geluid daar durf ik wel mee te concureren en vaak met beeld ook ( draai zelf met een beamer ) de meeste Pathe bioscopen bv ( met alle respect verder ) vind ik pure bagger qua beeld en geluid, nee dan zit ik liever zelf thuis in me bioscoopstoelen met beamer en me eigen instalatie......heb ik ook geen last van krakende popcornzakken :wink:

Grtz Ron

Richard vd Heide
30-03-2004, 17:05
Ik wacht op de DVD Trilogy Box, als die dan komt, iemand die al wat meer weet?

Ed van Reijswoud
30-03-2004, 17:21
Ik heb deze film nog niet gezien maar zal hem wel kopen om alle drie de delen te hebben.
deel één was super
deel twee wat minder
hoop dat deel drie niet slechter is dan de tweede.

Elessar
30-03-2004, 17:44
Ik w8 ook op de box en hoop dat ie een beetje mooi zal worden.

JCL
30-03-2004, 18:02
weer zo'n sequel die de slechte naam van dit genre weer geen eer aan doet. Waarom oh waarom altijd die sequels die niets toevoegen buiten dat je het orgineel beter gaat waarderen.

Dat is natuurlijk bull-shit (sorry voor de woord keuze) natuurlijk voegt het wat toe! Je weet nu hoe het verhaal verder gaat. Nu komt er meer diepgang in het verhaal en wat niemand zich realiseerd is dat dit als TRILOGIE is geschreven, net als LOTR overgens.

Er wordt gewoon 1 groot verhaal verteld over 3 films, hoe kun je dan gaan beweren dat het niets toevoegd? Het is nog helemaal niet af!

Surya
30-03-2004, 18:27
Dat is natuurlijk bull-shit (sorry voor de woord keuze) natuurlijk voegt het wat toe! Je weet nu hoe het verhaal verder gaat. Nu komt er meer diepgang in het verhaal en wat niemand zich realiseerd is dat dit als TRILOGIE is geschreven, net als LOTR overgens.

Er wordt gewoon 1 groot verhaal verteld over 3 films, hoe kun je dan gaan beweren dat het niets toevoegd? Het is nog helemaal niet af!
Ik vond de film een lange aaneenschakeling van weglopen, schieten en wat nog en vond het maar heel weinig toevoegen. De climax op het einde is ook maar een grote anticlimax imo, en er wordt maar heel weinig toegevoegd aan het eigenlijke verhaal. Ik vind het een veel te lang gerokken finale die men beter kort had gemaakt en aan de 2de film had gehangen ofzo. Welja, da's mijn mening he :D

Mich
30-03-2004, 19:20
Deze heb ik niet gezien in de cinema omdat het thuis beter is. Rustiger ... goedkoper ... en een groot scherm dat denk ik er wel bij.
Als ik op de trailer afga, dan ga ik deze geweldig vinden. Dus maak ik me geen zorgen.

Ik vond Reloaded een zeer aangenamen film. Al moet ik toegeven dat ik meer plezier aan het Filosofische stuk had bij een tweede kijksessie. Dat ging soms wat te snel.

De box komt pas ten vroegste met Kerstmis uit. Al wordt algemeen aangenomen dat het pas 2005 zal worden. Verder zal het beeld worden opgekuist want Silver is niet helemaal tevreden van de transfers die er nu zijn.

Maar dan zijn we weer een jaarke verder ... dus deze ga ik kopen :)

Tommy Brok
30-03-2004, 19:38
Ik vind de trilogie echt geweldig, de 3 films achter elkaar bieden alles wat ik van een aktie film met goed verhaal verwacht. Zal deze dan donderdag ook meteen aanschaffen.

Alleen die hoes, jezus wat een lelijk ding, past totaal niet bij de andere 2!

shadow
30-03-2004, 19:45
Ik ga deze toch ook maar weer halen om de trilogie compleet te hebben.
Wel vreemde beeldverhouding trouwens, "2.40:1 anamorf". Ik zie t ook staan op de Reloaded cover, maar moet dat niet gewoon bij beiden 2.35:1 zijn?

Vitor Alves da Silva
30-03-2004, 20:10
Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.

Ik wacht met kopen tot de film onder de 5 euro zit en alleen om de trilogie in mijn kast compleet te maken. Voor de film hoef je het ECHT NIET te doen!

rkrijger
30-03-2004, 20:28
Heb me uitermate vermaakt bij alle 3 de films. Deel 1 blijft het beste. Trinity op de motor in deel 2 is ook fenomenaal, keer op keer. Deel 3 in de bios gezien en staat op de agenda thuis aanstaande vrijdag!

Léon Bolweg
30-03-2004, 20:40
Ik vind deze trilogy werkelijk prachtig en zal ze zeker aanschaffen dus (is ook als trilogie geschreven, was al aan begin al bekend)

Nathan Strik
30-03-2004, 21:14
Ik ga deze toch ook maar weer halen om de trilogie compleet te hebben.
Wel vreemde beeldverhouding trouwens, "2.40:1 anamorf". Ik zie t ook staan op de Reloaded cover, maar moet dat niet gewoon bij beiden 2.35:1 zijn?
2.40:1 komt redelijk veel voor hoor tegenwoordig. Vaak worden 2.35:1 films op 2.40:1 geframed om de splice-marks onder in beeld te verbergen. (Zie het artikel over artefacts (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=13) in "Achtergronden" als je niet weet wat splice-marks zijn).

Dennis
30-03-2004, 21:22
Vond dit deel gewoon goed, uiteraard kan die niet het effect geven als wat ik destijds bij deel 1 had toen ik zonder verwachting in Amerika die bios in liep om hem te gaan bekijken maar ik vind het al met al een goede trilogie.

Ik moet lachen bij de woorden van sommige hier op het forum


De climax op het einde is ook maar een grote anticlimax imo, en er wordt maar heel weinig toegevoegd aan het eigenlijke verhaal.

Heb je zitten dutten :D dit is het eigenlijke verhaal.


Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.

Je hebt helemaal gelijk :lol:

Hans De Bisschop
30-03-2004, 21:45
Heb ook het 2e deel nog altijd niet gezien ... denk dat ik dat mooi zo ga houden en deel 3 ook ga negeren. Was van Deel 1 tevreden en daarmee uit :)

Joost v.d. Ham
30-03-2004, 21:59
Ik vond de film helemaal niets, ik vond dit juist totaal geen goede afsluiter. Had een beetje het idee dat ze zomaar er een einde aan gingen breien. Zonde het had zo mooi kunnen zijn. Deel 2 vond ik overigens nog wel vermakelijk en gek genoeg veel meer een actie-spektakel als dit laatste deel :rolleyes:

Maarten van Krimpen
31-03-2004, 06:51
Deel 3 is dan weer een heel stuk beter dan 2.

Vind je?

hitchberg
31-03-2004, 07:43
ik heb de film in Pathe schevenigen gezien
- te groot doek (eigen schuld ik zat teveel vooraan)
- te onscherp
- te hard (overstuurd) geluid
- te lange siege (3 kwartier vind ik echt te lang, ik had na 10 min. al iets van nu kappen)

maar reloaded vond ik ook tegenvallen in de bios, maar meevallen thuis op de beamer, ik ga revolutions in iedergeval ter completering aanschaffen.

JCL
31-03-2004, 08:59
Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.

Ik wacht met kopen tot de film onder de 5 euro zit en alleen om de trilogie in mijn kast compleet te maken. Voor de film hoef je het ECHT NIET te doen!

dit is niet waar. Het verhaal is WEL geschreven als trilogie!!! Ze liepen in deel 1 als hints te geven hoe deel 3 zou aflopen! Het vormt 1 groot verhaal. Als je de 3 films eens achter elkaar zou bekijken dan zou je dat misschien inzien. Deel 2 en 3 maken helemaal een groot verhaal samen. Ook volgens de regiseurs is het 1 verhaal. Misschien zie je het niet in, maar het is zeker waar. Let maar eens goed op bij alle 3 de delen.

Wat vond je er dan zo slecht aan? Beetje roepen dat het K.U.T. is kan ik ook wel, is wel zo handig als je er ook bij verteld waarom...

JCL
31-03-2004, 09:02
Deel 3 is dan weer een heel stuk beter dan 2.

Vind je?

overduidelijk :) in deel 2 komt het hele verhaal wat minder uit de verf na mijn mening. Dat is ook het tussen stuk en die zijn wel vaker het minste, wat niet wegneemt dat het goede films zijn. Bij LOTR vond ik TTT ook het minste deel.

basset
31-03-2004, 09:59
Cinematographisch hoogtepunt deel 3: [spoiler:d461bdbda9]Die slow motion klap in Neo's gezicht bij het eindgevecht, Fenomenaal :) [/spoiler:d461bdbda9]

Léon Bolweg
31-03-2004, 10:01
Cinematographisch hoogtepunt deel 3: [spoiler:6eae6320a0]Die slow motion klap in Neo's gezicht bij het eindgevecht, Fenomenaal :) [/spoiler:6eae6320a0]

Was het niet in [spoiler:6eae6320a0]Smith zijn gezicht?[/spoiler:6eae6320a0]


Weet iemand al of mediamarkt hem vandaag al verkoopt?

HiddeV
31-03-2004, 10:03
Cinematographisch hoogtepunt deel 3: [spoiler:388f97b772]Die slow motion klap in Neo's gezicht bij het eindgevecht, Fenomenaal :) [/spoiler:388f97b772]

Was het niet in [spoiler:388f97b772]Smith zijn gezicht?[/spoiler:388f97b772]


Weet iemand al of mediamarkt hem vandaag al verkoopt?

ja was zijn gezicht

Amelink
31-03-2004, 10:17
Een hele mooie film, verhaal is natuurlijk zoals eerder gezegt niet allles, maar de beelden van het laatste half uur zijn natuurlijk wel heel erg mooi in beeld gebracht :P

mark t
31-03-2004, 10:20
Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.dit is niet waar. Het verhaal is WEL geschreven als trilogie!!! Ze liepen in deel 1 als hints te geven hoe deel 3 zou aflopen!Ik kreeg toch meer de indruk dat ze in deel 2 en 3 verwijzigingen naar deel 1 verwerkten dan andersom. M.a.w. het is pas na deel 1 definitief als trilogie opgezet (hoewel er misschien in den beginne vage doch stoute dromen waren om er een Luca$-achtige trilogie van te maken).

Dit sluitstuk viel me zo tegen dat ik hem nog niet eens koop om de trilogie compleet te maken. De makers hebben de hype die ze m.b.t. de trilogie zelf gecreëerd hebben niet kunnen waar maken (Joel Silver: "There is no bar"). In het derde deel barst de zeepbel uit elkaar (o.a. geen uitwerking van de zijplotjes die in deel 2 worden opgezet (Merovingiër en z'n vrouw? Architect?), herhalingsoefeningen van vorige delen (gevecht in de lobby/gevecht in Club Hell, gevechten tussen Neo/Smith), onbevredigend vlees noch vis einde, geen diepgang (alleen schijnbare diepgang, d.w.z. aanstippen maar er verder niks mee doen), bijrol-niveau voor de drie hoofdrolspelers tijdens delen van de film, vals sentiment á la Hollywood (vooral tijdens de veldslag), epische veldslag die door overkill overgaat in Nintendo-entertainment, etc.).

Voegt het iets toe? Ja, het verhaal duurt nog wat langer. Maar nee, afgezien van wat spektakel (flarden van de veldslag om Zion) voegt het geen echte diepgang of verdere onthullingen toe.

Deel 1: Prima
Deel 2: Ok
Deel 3: Nee

JCL
31-03-2004, 10:56
Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.dit is niet waar. Het verhaal is WEL geschreven als trilogie!!! Ze liepen in deel 1 als hints te geven hoe deel 3 zou aflopen!Ik kreeg toch meer de indruk dat ze in deel 2 en 3 verwijzigingen naar deel 1 verwerkten dan andersom. M.a.w. het is pas na deel 1 definitief als trilogie opgezet (hoewel er misschien in den beginne vage doch stoute dromen waren om er een Luca$-achtige trilogie van te maken).

Och, in deel 1 volgen ERG belangrijke verweizingen! [spoiler:388de5372d]Oracle "Your next life, maybe. Who knows? That's the way these things go." en "You will have to make a choise between his life (dat van Morphius dus) and your own"[/spoiler:388de5372d] De eerste quote wordt aan het einde van 1 wel duidelijk maar helemaal aan het einde van 3. De 2e quote is helemaal een verweizing naar deel 3. Dit soort van dingen ga je niet later nog even verzinnen.

Ook de quote [spoiler:388de5372d]"Your my savior man, my own personal jezus christ" verweist naar zijn dood die je kunt vergelijken met de dood van Jezus. Ook de merovincian zegt "Give my the eyes of the oracle, and I will give you back your "savior" dit duid ook weer op het Jezus verhaal (ookal zit de laatste quote in deel 3).[/spoiler:388de5372d]

De grote complexiteit van alle delen maakt het voor mij iig tot een van de beste trilogieën ooit!!

mark t
31-03-2004, 11:15
Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.dit is niet waar. Het verhaal is WEL geschreven als trilogie!!! Ze liepen in deel 1 als hints te geven hoe deel 3 zou aflopen!Ik kreeg toch meer de indruk dat ze in deel 2 en 3 verwijzigingen naar deel 1 verwerkten dan andersom. M.a.w. het is pas na deel 1 definitief als trilogie opgezet (hoewel er misschien in den beginne vage doch stoute dromen waren om er een Luca$-achtige trilogie van te maken).

Och, in deel 1 volgen ERG belangrijke verweizingen! [spoiler:178f4c5627]Oracle "Your next life, maybe. Who knows? That's the way these things go." en "You will have to make a choise between his life (dat van Morphius dus) and your own"[/spoiler:178f4c5627] De eerste quote wordt aan het einde van 1 wel duidelijk maar helemaal aan het einde van 3. De 2e quote is helemaal een verweizing naar deel 3. Dit soort van dingen ga je niet later nog even verzinnen.

Ook de quote [spoiler:178f4c5627]"Your my savior man, my own personal jezus christ" verweist naar zijn dood die je kunt vergelijken met de dood van Jezus. Ook de merovincian zegt "Give my the eyes of the oracle, and I will give you back your "savior" dit duid ook weer op het Jezus verhaal (ookal zit de laatste quote in deel 3).[/spoiler:178f4c5627]

De grote complexiteit van alle delen maakt het voor mij iig tot een van de beste trilogieën ooit!!Alles wat je noemt is volstrekt logisch en verklaarbaar binnen de context en beperkingen van deel 1. Dat daar bij het schrijven van de volgende delen een nieuwe betekenis aan gegeven wordt, is dus voor mij geen enkel bewijs dat het al voorzien was bij het schrijven van deel 1:
- Keuze tussen Morpheus and Neo wordt al in deel 1 gemaakt. [spoiler:178f4c5627]Laat hij Morpheus aan z'n eigen lot over (en kiest hij voor zichzelf) of riskeert hij z'n eigen leven om Morpheus te redden.[/spoiler:178f4c5627] Deel 1 is wat dat betreft een afgerond geheel.
- Opmerkingen m.b.t. volgende levens zijn ook volstrekt logisch binnen de beperkingen van deel 1 [spoiler:178f4c5627](recycling van mensen, dus zeer letterlijke opvatting over reïncarnatie).[/spoiler:178f4c5627] Ook in dit opzicht is deel 1 afgerond.
- In deel 1 is Neo al de Messias-figuur ("You're my saviour e.d.). De hele film gaat erover hoe hij geleidelijk aan ontdekt wie/wat hij is en hoe hij het aan het einde volledig geaccepteerd heeft. Dus ook hier is het wat mij betreft mooi afgerond.

Zoals gezegd, allemaal volstrekt logisch binnen de grenzen van deel 1. En het levert een meer bevredigende losstaande film op dan het geheel van de trilogie. Het komt me allemaal te zeer over als geforceerde vervolgen. Vooral als je bedenkt dat Neo [spoiler:178f4c5627]aan het eind van deel 1 al kan vliegen. Afgezien van het feit dat hier ineens een geweldige ontwikkeling heeft plaatsgevonden die niet te rijmen is met het geleidelijke bewustwordingsproces uit zowel deel 1 als delen 2 en 3, hebben de schrijvers het zich hiermee ook moeilijk gemaakt: waarom moet Neo überhaupt nog vechten met agenten als hij toch kan wegvliegen.[/spoiler:178f4c5627] Bij een zorgvuldig geplande trilogie zou men dit volgens mij iets voorzichtiger hebben aangepakt. En als ik dan ook nog eens zie hoe bedroevend weinig er in het laatste deel wordt gedaan met de interessante zijplotjes uit deel 2, dan vermoed ik sterk dat men op een gegeven moment te weinig tijd had om e.e.a. bevredigend uit te werken in deel 3 (of bij nader inzien te schrappen uit deel 2). Iets wat niet gebeurd zou zijn als het vantevoren allemaal uitgestippeld zou zijn.

Marcel Rinia
31-03-2004, 11:40
V.w.b. de trilogie... ik snap het commentaar dat mensen geven en ben het er zelfs in een aantal gevallen mee eens, maar toch verpest dat voor mij de films niet... Ik kon de film nemen voor wat hij is en niet voor wat ik had gehoopt of verwacht dat hij zou zijn.

Niet dat ik geheel zonder kritiek ben: Ik had zelf liever wat minder vaak "volledig computer geanimeerde" actie gezien. Neo, Smith, agents, etc. enz. waren mij al te vaak digitaal in deel 2 en 3... verder vind ik Keanu Reeves een houten klaas en komt de liefdesrelatie met Moss helemaal niet uit de verf ... Maar ja, filmbeleving ís nou eenmaal erg subjectief :wink: ...

Ik denk overigens dat iedere mogelijke afwikkeling van de trilogie op weerstand zou zijn gestuit; de één wil 1 op 1 duels, de ander epische veldslagen, weer een ander vindt de actie helemaal niet nodig, een ander de filosofie overbodig, en dan de keuzes kung fu of vuurgevechten....

Ik wacht met aanschaffen op de box trouwens...

scheur
31-03-2004, 12:20
Aardige film ,maar wacht nog even tot deze vor een laag prijsje te krijgen is. :twisted:

mjlfadriaans
31-03-2004, 14:44
Nog niet gezien, maar ikzelf vond deel 2 wel heel goed. Maar ja, ik vond Star Wars 1 ook boeiend, en kennelijk is mijn smaak een tikkie anders dan 'algemeen'. Ikzelf vond ik M2 die knokscene op die binnenplaats het hoogtepunt, achtervolgingsscene was ook top .... ik snap niet waarom die film nu zo slecht gevonden wordt, maarja, lekker boeiend :). Ik probeer M3 wel voor maximaal 20 euro te krijgen, anders wacht ik ook ff.

Richard B.
31-03-2004, 15:05
Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen 'liefhebber te zijn van deel 1' en tegelijkertijd delen 2 en 3 in de grond boren. Ik denk niet dat je de originele Matrix dan echt goed bekeken hebt: delen 2 en 3 liggen verhaalsgewijs en visueel volledig in het verlengde van de eerste film. Misschien dat de 'overrompeling' die The Matrix met zich meebracht er een rol bij speelt maar ik moet eigenlijk een beetje lachen om de kritiek op 2 en 3. Mensen stellen zich voor dat The Matrix iets bijzonders was maar het is gewoon niet veel meer dan een actiefilm met spectaculaire effects.

Dat gezegd hebbende moet ik noteren dat ik 3 een prima slot vond. [spoiler:1ad5d5ca59]De sterfscene van Trinity vond ik een beetje 'overdone'[/spoiler:1ad5d5ca59] maar verder verveelde de film voor geen moment. Een goeie scifi-actioner en (samen met de eerdere delen) een van de beste actieseries van de laatste 10 jaar.

snader
31-03-2004, 15:08
Ik vind het allemaal wel leuk! Bakkie popcorn erbij....

FrankGuthrie
31-03-2004, 16:13
Gezien, maar niet in de bios, na een draak van een 2de deel. deel 3 is nog erger.

Deel 1 is een klassieker, 2 en 3 moeten gauw vergeten worden.

mark t
31-03-2004, 17:13
Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen 'liefhebber te zijn van deel 1' en tegelijkertijd delen 2 en 3 in de grond boren. Vanwege o.a.

(o.a. geen uitwerking van de zijplotjes die in deel 2 worden opgezet (Merovingiër en z'n vrouw? Architect?), herhalingsoefeningen van vorige delen (gevecht in de lobby/gevecht in Club Hell, gevechten tussen Neo/Smith), onbevredigend vlees noch vis einde, geen diepgang (alleen schijnbare diepgang, d.w.z. aanstippen maar er verder niks mee doen), bijrol-niveau voor de drie hoofdrolspelers tijdens delen van de film, vals sentiment á la Hollywood (vooral tijdens de veldslag), epische veldslag die door overkill overgaat in Nintendo-entertainment, etc.).

Richard68
31-03-2004, 19:16
Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.dit is niet waar. Het verhaal is WEL geschreven als trilogie!!! Ze liepen in deel 1 als hints te geven hoe deel 3 zou aflopen!Ik kreeg toch meer de indruk dat ze in deel 2 en 3 verwijzigingen naar deel 1 verwerkten dan andersom. M.a.w. het is pas na deel 1 definitief als trilogie opgezet (hoewel er misschien in den beginne vage doch stoute dromen waren om er een Luca$-achtige trilogie van te maken).

Dit sluitstuk viel me zo tegen dat ik hem nog niet eens koop om de trilogie compleet te maken. De makers hebben de hype die ze m.b.t. de trilogie zelf gecreëerd hebben niet kunnen waar maken (Joel Silver: "There is no bar"). In het derde deel barst de zeepbel uit elkaar (o.a. geen uitwerking van de zijplotjes die in deel 2 worden opgezet (Merovingiër en z'n vrouw? Architect?), herhalingsoefeningen van vorige delen (gevecht in de lobby/gevecht in Club Hell, gevechten tussen Neo/Smith), onbevredigend vlees noch vis einde, geen diepgang (alleen schijnbare diepgang, d.w.z. aanstippen maar er verder niks mee doen), bijrol-niveau voor de drie hoofdrolspelers tijdens delen van de film, vals sentiment á la Hollywood (vooral tijdens de veldslag), epische veldslag die door overkill overgaat in Nintendo-entertainment, etc.).

Voegt het iets toe? Ja, het verhaal duurt nog wat langer. Maar nee, afgezien van wat spektakel (flarden van de veldslag om Zion) voegt het geen echte diepgang of verdere onthullingen toe.

Deel 1: Prima
Deel 2: Ok
Deel 3: Nee

Helemaal mee eens.

In de bioscoop zat ik constant met het gevoel wanneer begint de film nu eindelijk naar de climax toe te werken. En toen was opeens het nog boter nog vis einde. Massa's vragen beleven onbeantwoord.

Deel drie is niet meer dan een aaneenschakeling van enkele grote actiescenes, en als zodanig als afsluiter onwaardig.

Veel mensen zijn schijnbaar ook van mening dat deel drie echt het slechtse was van de zogenaamde "trilogie", getuige de ineenstorting van de opbrengst van de film na de eerste 10 dagen. De opbrengst van deel drie is toch ver achter gebleven bij deel 1 en 2.

En hoe hard ze ook roepen er komt geen vervolg. Deel drie laat zoveel open er moet wel een vervolg komen.

JCL
31-03-2004, 19:33
Deze film was ZOOOOOOOOOOOOOOOOO K.U.T.!!! De trilogie was nooit bedoeld als trilogie; dat is met dit deel overduidelijk.dit is niet waar. Het verhaal is WEL geschreven als trilogie!!! Ze liepen in deel 1 als hints te geven hoe deel 3 zou aflopen!Ik kreeg toch meer de indruk dat ze in deel 2 en 3 verwijzigingen naar deel 1 verwerkten dan andersom. M.a.w. het is pas na deel 1 definitief als trilogie opgezet (hoewel er misschien in den beginne vage doch stoute dromen waren om er een Luca$-achtige trilogie van te maken).

Dit sluitstuk viel me zo tegen dat ik hem nog niet eens koop om de trilogie compleet te maken. De makers hebben de hype die ze m.b.t. de trilogie zelf gecreëerd hebben niet kunnen waar maken (Joel Silver: "There is no bar"). In het derde deel barst de zeepbel uit elkaar (o.a. geen uitwerking van de zijplotjes die in deel 2 worden opgezet (Merovingiër en z'n vrouw? Architect?), herhalingsoefeningen van vorige delen (gevecht in de lobby/gevecht in Club Hell, gevechten tussen Neo/Smith), onbevredigend vlees noch vis einde, geen diepgang (alleen schijnbare diepgang, d.w.z. aanstippen maar er verder niks mee doen), bijrol-niveau voor de drie hoofdrolspelers tijdens delen van de film, vals sentiment á la Hollywood (vooral tijdens de veldslag), epische veldslag die door overkill overgaat in Nintendo-entertainment, etc.).

Voegt het iets toe? Ja, het verhaal duurt nog wat langer. Maar nee, afgezien van wat spektakel (flarden van de veldslag om Zion) voegt het geen echte diepgang of verdere onthullingen toe.

Deel 1: Prima
Deel 2: Ok
Deel 3: Nee

Helemaal mee eens.

In de bioscoop zat ik constant met het gevoel wanneer begint de film nu eindelijk naar de climax toe te werken. En toen was opeens het nog boter nog vis einde. Massa's vragen beleven onbeantwoord.

Deel drie is niet meer dan een aaneenschakeling van enkele grote actiescenes, en als zodanig als afsluiter onwaardig.

Veel mensen zijn schijnbaar ook van mening dat deel drie echt het slechtse was van de zogenaamde "trilogie", getuige de ineenstorting van de opbrengst van de film na de eerste 10 dagen. De opbrengst van deel drie is toch ver achter gebleven bij deel 1 en 2.

En hoe hard ze ook roepen er komt geen vervolg. Deel drie laat zoveel open er moet wel een vervolg komen.

Met welke vragen zit je nu nog dan?

TijsseN
31-03-2004, 19:42
Ik had TMR ook al gezien, en hoewel het einde gekunsteld is is het een visueel erg mooie film, en alleen daar voor is het een aanschaf waard. The matrix revolutions is een goede actiefilm met een leuke vechtscene in het midden. De 3 films maken het verhaal compleet.

Richard68
31-03-2004, 19:53
Met welke vragen zit je nu nog dan?

Waar ik onder andere mee zit

[spoiler:74587bc1e6]Is de oorlog wel voorbij? Die wapenstilstand op het einde sloeg echt nergens op, heel onbevredigend. Wat weerhoudt de machines ervan om weer te beginnen. Dus in mijn ogen een open einde.

Op de het einde is de matrix weer hersteld of niks gebeurd. Het lijkt dus of wij weer aan het begin van deel 1 zitten. Bijna de gehele mensheid is nog steeds ingeplugd. Ditmaal dan wel met een "vrijwillge keuze" om de matrix te verlaten. Echter de matrix werkt alleen voor de machines als de mensen niet weten dat ze erin zitten en als je dan dus niet weet dat je een keuze hebt hoe kun je hem dan maken?

Is the oracle niet de bondgenoot van de machines en heeft ze Neo niet slechts gebruikt om de orde te herstellen?

Is Neo wel dood?

Is de Merovingian eigenlijk een "eerdere" Neo?


Met name het feit dat eigenlijk geen van de beide kampen definitief gewonnen heeft laat ruimte genoeg voor een vierde deel. Dus van afsluiting is geen sprake.[/spoiler:74587bc1e6]

PCMSCHOUTEN
31-03-2004, 21:03
De eerst film was zoooo goed dat de tweede alleen maar kon tegenvallen aangezien het nieuwe eraf was en de verhaallijn minder werd uitgewerkt
was de tweede film voor mij een teleurstelling.
De derde film was qua aktie echt een topper maar qua eind weer een zeperd.

MAAAAAR hij komt zeker in mijn collectie.

Dennis Veldhuizen
31-03-2004, 21:31
ik denk dat ik em morgen ook maar ff haal...

mradem
31-03-2004, 21:50
Ik hou er niet van. Paar keer geprobeerd maar vind het echt helemaal niks. Ach heb je weleens :D .

Alex van den Berg
31-03-2004, 22:07
Zojuist de DVD gekeken... WOOOOOW!!

Ik kan maar één ding zeggen: Diegenen die negatief over de trilogie in z'n geheel zijn, hebben er gewoon niet veel van begrepen of ze hebben vanaf deel 1 het verkeerde verwacht... :)
Gewoon nog maar eens een paar keer alle delen achter elkaar kijken... en dan vooral de link met 'ons leven' leggen...

Het einde was zelfs voor mij erg verrassend, ondanks dat ik al jaren dezelfde quote onder mijn berichtjes heb... :mrgreen:

Mark S
31-03-2004, 22:42
Zojuist de DVD gekeken... WOOOOOW!!

Ik kan maar één ding zeggen: Diegenen die negatief over de trilogie in z'n geheel zijn, hebben er gewoon niet veel van begrepen of ze hebben vanaf deel 1 het verkeerde verwacht... :)
Gewoon nog maar eens een paar keer alle delen achter elkaar kijken... en dan vooral de link met 'ons leven' leggen...

Het einde was zelfs voor mij erg verrassend, ondanks dat ik al jaren dezelfde quote onder mijn berichtjes heb... :mrgreen:

Het spijt me Alex, maar dat gaat er bij mij echt niet in.
Reloaded vond ik een zodanige afknapper, dat zelfs mijn waardering voor deel 1 er bijna ernstig onder begon te lijden. Een te hoog flauwekul gehalte. Uit pure nieuwsgierigheid (en een mens mag pas oordelen als hij op de hoogte is van de feiten) heb ik mezelf (dom dom dom) verleid tot het kijken van de Revolutions. Wat een ongelooflijke draak.
Mijn verwachtingen van deel 2 t.o.v. deel 1 waren idd zoals de meesten onder ons: minimaal dezelfde kwaliteit. Maar ik moest constateren dat er meer zijlijntjes werden uitgegooid, die niet uit de verf kwamen.
De zijlijntjes brachten geen verdieping, het maakte de personages meer tot karikaturen.
Mijn verwachtingen van deel 3 t.o.v. 2: Ik hoopte dat het spreekwoord
"beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" van toepassing zou zijn.
Ik had genoeg van de lovestory, de blije dancing, chanting and drumming aan de vooravond van de mogelijk ondergang van Zion.
Maar helaas. De film vloog niet zomaar uit de bocht, het koos een ramkoers richting onsterfelijke belachelijkheid.

Wat betreft de "link met ons leven". Dezelfde vergissing heb ik begaan na het lezen van de Celestijnse Belofte. Een imho zeer inspirerend boek, dat moeiteloos de honger naar "meer" wist op te wekken. TOTDAT de vervolgen uitkwamen. De analogie moge je duidelijk zijn. Beide sequels van de Warkowski Brothers en James Redfield hebben mij pas goed de ogen geopend. Voortbordurend op eerdere successen zijn beiden genadeloos onderuitgegaan en imho totaal ongeloofwaardig geworden.

just my 2 cents...

JCL
01-04-2004, 08:25
Zojuist de DVD gekeken... WOOOOOW!!

Ik kan maar één ding zeggen: Diegenen die negatief over de trilogie in z'n geheel zijn, hebben er gewoon niet veel van begrepen of ze hebben vanaf deel 1 het verkeerde verwacht... :)
Gewoon nog maar eens een paar keer alle delen achter elkaar kijken... en dan vooral de link met 'ons leven' leggen...

Het einde was zelfs voor mij erg verrassend, ondanks dat ik al jaren dezelfde quote onder mijn berichtjes heb... :mrgreen:

Kijk, iemand die niet zo zwart-wit kijkt naar de film. Je moet ook open staan voor de verschillende interpetaties. Je krijgt misschien wel bepaalde verwachtingen vamn de rest van de trilogie na deel 1, maar dat makt die andere nog niet slecht. Misschien staan jullie wat minder open voor andere interpetaties?

basset
01-04-2004, 12:20
Cinematographisch hoogtepunt deel 3: [spoiler:38f0014d7e]Die slow motion klap in Neo's gezicht bij het eindgevecht, Fenomenaal :) [/spoiler:38f0014d7e]

Was het niet in [spoiler:38f0014d7e]Smith zijn gezicht?[/spoiler:38f0014d7e]


Weet iemand al of mediamarkt hem vandaag al verkoopt?

ja was zijn gezicht

:oops: Typo, dacht het een typte het ander.

Maar is wel een mooie shot :D

mark t
01-04-2004, 15:53
Ik kan maar één ding zeggen: Diegenen die negatief over de trilogie in z'n geheel zijn, hebben er gewoon niet veel van begrepen of ze hebben vanaf deel 1 het verkeerde verwacht... :)
Gewoon nog maar eens een paar keer alle delen achter elkaar kijken... en dan vooral de link met 'ons leven' leggen...Het is al vaker gezegd, maar het is nogal kort door de bocht om te concluderen dat een negatieve mening voortvloeit uit onbegrip of onvermogen om de film te begrijpen. Het kan ook zijn dat mensen het verhaal gewoon niet goed vinden (bijvoorbeeld onevenwichtig, slecht uitgewerkt, niet interessant, niet voldoende diepgang, etc.). Het is net zo makkelijk om terug te kaatsen dat de mensen die de film wèl goed vonden er weinig van hebben begrepen.
En wat die verwachtingen betreft: De makers van de films hebben hier met de nodige grootspraak op z'n minst een belangrijk aandeel in. Misschien naïef om hier veel van te geloven, maar vergeet niet dat die verwachtingen ook gedeeltelijk gebaseerd zijn op eigen ervaring: het eerste deel was namelijk visueel sterk, had een emotionele impact en had een redelijk intelligent verhaal en dito uitwerking voor een mainstream-film. Als je dit deel buiten beschouwing laat heb je misschien minder hoogstaande verwachtingen, maar tegelijkertijd lijkt me deel 3 als losstaande film nog meer tegenvallen (voor zover je dat al kunt inschatten terwijl je de voorgaande delen al kent).

Roadster
01-04-2004, 16:44
zkr iedereen zijn eigen mening, ikzelf vond ze alle 3 helemaal top.
En daar gaat het toch om? Of je het zelf een leuke film vind

sander_kok
02-04-2004, 08:16
Zal deze zeker aan mijn collectie toevoegen... W8 alleen nog ff tot ie iets goedkoper is ;)

JCL
02-04-2004, 13:28
Ik kan maar één ding zeggen: Diegenen die negatief over de trilogie in z'n geheel zijn, hebben er gewoon niet veel van begrepen of ze hebben vanaf deel 1 het verkeerde verwacht... :)
Gewoon nog maar eens een paar keer alle delen achter elkaar kijken... en dan vooral de link met 'ons leven' leggen...Het is al vaker gezegd, maar het is nogal kort door de bocht om te concluderen dat een negatieve mening voortvloeit uit onbegrip of onvermogen om de film te begrijpen. Het kan ook zijn dat mensen het verhaal gewoon niet goed vinden (bijvoorbeeld onevenwichtig, slecht uitgewerkt, niet interessant, niet voldoende diepgang, etc.). Het is net zo makkelijk om terug te kaatsen dat de mensen die de film wèl goed vonden er weinig van hebben begrepen.
En wat die verwachtingen betreft: De makers van de films hebben hier met de nodige grootspraak op z'n minst een belangrijk aandeel in. Misschien naïef om hier veel van te geloven, maar vergeet niet dat die verwachtingen ook gedeeltelijk gebaseerd zijn op eigen ervaring: het eerste deel was namelijk visueel sterk, had een emotionele impact en had een redelijk intelligent verhaal en dito uitwerking voor een mainstream-film. Als je dit deel buiten beschouwing laat heb je misschien minder hoogstaande verwachtingen, maar tegelijkertijd lijkt me deel 3 als losstaande film nog meer tegenvallen (voor zover je dat al kunt inschatten terwijl je de voorgaande delen al kent).

Als je zegt dat er onvoldoende diepgang in zit kan het toch nog wel zo zijn dat je die diepgang simpel weg niet kunt zien?

mark t
02-04-2004, 15:22
Ik kan maar één ding zeggen: Diegenen die negatief over de trilogie in z'n geheel zijn, hebben er gewoon niet veel van begrepen of ze hebben vanaf deel 1 het verkeerde verwacht... :)
Gewoon nog maar eens een paar keer alle delen achter elkaar kijken... en dan vooral de link met 'ons leven' leggen...Het is al vaker gezegd, maar het is nogal kort door de bocht om te concluderen dat een negatieve mening voortvloeit uit onbegrip of onvermogen om de film te begrijpen. Het kan ook zijn dat mensen het verhaal gewoon niet goed vinden (bijvoorbeeld onevenwichtig, slecht uitgewerkt, niet interessant, niet voldoende diepgang, etc.). Het is net zo makkelijk om terug te kaatsen dat de mensen die de film wèl goed vonden er weinig van hebben begrepen.
En wat die verwachtingen betreft: De makers van de films hebben hier met de nodige grootspraak op z'n minst een belangrijk aandeel in. Misschien naïef om hier veel van te geloven, maar vergeet niet dat die verwachtingen ook gedeeltelijk gebaseerd zijn op eigen ervaring: het eerste deel was namelijk visueel sterk, had een emotionele impact en had een redelijk intelligent verhaal en dito uitwerking voor een mainstream-film. Als je dit deel buiten beschouwing laat heb je misschien minder hoogstaande verwachtingen, maar tegelijkertijd lijkt me deel 3 als losstaande film nog meer tegenvallen (voor zover je dat al kunt inschatten terwijl je de voorgaande delen al kent).

Als je zegt dat er onvoldoende diepgang in zit kan het toch nog wel zo zijn dat je die diepgang simpel weg niet kunt zien?Dat kan. Maar ik zie wel voldoende diepgang in deel 1 en voldoende belofte van diepgang in deel 2. En ik zie een heleboel films met wel de nodige diepgang.
Misschien verwar je het feit [spoiler:760f3dda72]dat er sprake is van een einde zonder grote knal met diepgang? Of is het feit dat een aantal personages genoemd zijn naar mythologische figuren al diepgang? Of dat de held zich opoffert?[/spoiler:760f3dda72] Ik krijg sterk de indruk dat diegenen die in deel 3 nog diepgang zien, dit er zelf wel erg 'hineininterpretieren'. Vergelijk het maar met het quasi-filosofisch gespeculeer van die hoogleraar over deel 2 (andere thread), die de plank behoorlijk mis slaat.
Ik zie in ieder geval een eerste film waarin een spel wordt gespeeld met waarneming en werkelijkheid, met predestinatie en vrije wil, met (zelf-)opoffering, met mythologie en filosofie. Vervolgens zie ik een ietwat onevenwichtiger tweede deel waarin de schijn wordt gewekt dat er ondanks alle onthullingen tot nu toe maar een tipje van de sluier is opgelicht. En daarna krijg ik een deel drie waarin blijkt dat er onder die sluier veel minder zit dan beloofd is in de voorgaande delen. Deel 3 is meer dan de vorige delen een actiefilm, die echt geen diepgang heeft alleen omdat de held zichzelf opoffert aan het einde. Daarvoor had ik graag nog wel wat meer uitwerking gezien van de zaken die in deel 1 en 2 werden aangestipt (de discussie over de suggestie in deel 2 dat de echte, vrije wereld wel eens een gecontroleerd onderdeel van de Matrix zou kunnen zijn. Over de vraag of Neo een onderdeel van de Matrix is en daardoor geen vrije wil heeft. Over hoe Smith zich in de echte wereld heeft kunnen manifesteren. Over hoe Neo buiten de Matrix de sentinels heeft kunnen tegenhouden. Over de aard en rol Merovingiër (na deel 2 verwacht je weer eens een geweldige onthulling, maar na het zien van deel 3 vraag ik me af waarom hij überhaupt in de trilogie zit). Waar het eerste deel -en het tweede deel tot op zekere hoogte ook- speelden met de stereotypes die in het SF-/fantasy- en actiegenre welig tieren (hetgeen een deel van de originaliteit verklaart), valt het derde deel terug op deze stereotypes.

Nee, de derde film komt er wat diepgang betreft mager vanaf in vergelijking met de vorige delen. En in vergelijking met andere films.

Het maakt mij niet uit als je de film geweldig vindt, maar schuif diegenen die er anders over denken niet in de schoenen dat ze de film niet begrijpen. Zoals gezegd, je kunt net zo goed beweren dat de liefhebbers van dit derde deel de film goed vinden op basis van verkeerde interpretatie.

Richard68
02-04-2004, 16:54
Mark. Perfect verwoord

Ik deel je mening 100%. :wink:

Wat mij verder nog eigenlijk misschien nog wel het meeste stoorde was het feit [spoiler:c2deac2117]dat men met deel een en twee toch wel een belofte naar een spectaculaire ontknoping en definitief einde in deel 3 (every beginning has an ending) had gemaakt. Ook de grootspraak van de producenten en makers in de diverse interviews neigden naar die conclusie. Echter op het einde winnen zowel de machines niet als ook niet de mensheid. Nee een slappe wapenstilstand is het spectaculaire slot. Waarvan zelfs de acrchitekt op het einde zegt "How long do yu think it is going to last".
De Matrix is hersteld in volle glorie en het spel kan van voren af aan beginnen.[/spoiler:c2deac2117]

EricO
02-04-2004, 17:26
Wie in DVD Review de recensie van Matrix Revolutions gelezen heeft, kan daar lezen dat de film 129 minuten zou duren en op schijf 1 een 'follow the white rabbit' feature voor verwijzing naar een aantal featurettes heeft.

Ik heb de R2/NL versie en de film is 123 minuten en geen wit konijn te vinden. :evil:

Heeft iemand de UK versie van bijv. Play inmiddels en hebben die wel degelijk die features? Of zijn die in productie ook daar uiteindelijk niet aanwezig?

RemcoZ
02-04-2004, 23:53
Ik heb hem vandaag gezien en vond het een lekkere actiefilm, maar als slot van de Matrix-trilogie een tegenvaller. Het einde was absoluut niet bevredigend en leek een beetje afgeraffeld. Jammer.

carnesir
03-04-2004, 12:50
het verhaal was mager wat ze probeerde de verbergen met spectaculaire special effects ,ik vond de eerste de beste van alle 3 de andere 2 waren opvullertjes en geldklopperij ,ik ben persoonlijk heel voor films met veel effects en actie maar vond de laatste maar slecht vanwege de einde al ,hoe kunnen ze nu vrede sluiten terwijl de machines hun nodig hebben ?

TijsseN
03-04-2004, 16:58
Ik denk dat je The matrix pas kunt beoordelen, op het moment dat je de hele trilogie achter elkaar ziet. De films zijn niet lineair aan elkaar gekoppeld, en voor de gebeurtenissen in deel 3 komen de hints al in deel 1 voor. [spoiler:470621503f]Dat Neo naar machine city teruggaat om een dealtje met de machines te maken lijkt vreemd, maar het probleem is echter dat de machines een groot probleem hebben nu agent Smith the matrix heeft overgenomen. Immers bestuurt the matrix de mensen, die de batterijen zijn voor de machines. Als the matrix doorslaat, dan gaan de machines ook dood. Dat zei het orakel in een kryptische manier. Neo moest de matrix niet vernietigen, maar de oorlog zien beeindigen voordat de machines zion vernietigen en Agent Smith daarna de machines vernietigd. Deze cirkel is de kern van het verhaal en is wat plot betreft dus wat lastiger dan bijvoorbeeld Kill Bill, waar het einde al een film van te voren bekend is. In the matrix is het eerst red Morpheus, dan Red Zion en dan blijkt dat het allemaal niet zo rechtlijnig is. [/spoiler:470621503f]

Als film lijkt revolutions gaar, maar vergeet niet dat Revolutions eigenlijk voor een groot deel het eindgevecht is van twee/drie verhaallijnen. Namelijk [spoiler:470621503f]De de quest van Neo om de voorspelling van The One te voldoen en de oorlog te beeindigen, en de quest van Niobe en de crew, om terug te komen en door middel van een EMP bom, de docks van zion te redden, en Neo daarmee tijd te geven voor zijn diplomatieke missie. [/spoiler:470621503f]

mark t
03-04-2004, 17:18
[spoiler:542e7c004f]en de quest van Niobe en de crew, om terug te komen en door middel van een EMP bom, de docks van zion te redden, en Neo daarmee tijd te geven voor zijn diplomatieke missie. [/spoiler:542e7c004f]Dat is geen queeste, dat is een ordinaire achtervolging.

Ik vraag me trouwens af wat je met niet-lineair bedoelt. Het verhaal wordt in chronologische volgorde verteld (ondanks een gat tussen film 1 en 2 -reden te meer om te twijfelen aan de opmerking dat het van meet af aan als trilogie is uitgestippeld), er is nauwelijks sprake van complicerende verhaallijnen naast de centrale verhaallijn en allerlei complicerende zijplotjes die je kon vermoeden op basis van delen 1 en 2 worden zo goed als genegeerd in het derde deel ([spoiler:542e7c004f]De hint dat Zion wel eens minder echt en/of vrij zou kunnen zijn als gedacht. De hint dat de Matrix uit lagen zou kunnen bestaan. De hint dat Neo geen mens is. De hint dat er geen vrije keuze/wil is. De hint dat de Merovingiër een voorganger van Neo is. Het gegeven dat Smith blijkbaar in de echte wereld (of wat daarvoor moet doorgaan) invloed kan uitoefenen. De vraag waarom agenten van de Matrix achter de sleutelmaker aangaan als toch al vantevoren vaststaat welke keuze Neo maakt. De vraag waarom Neo niet gewoon wegvliegt i.p.v. gevechten met de agenten aan te gaan. En zo kunnen we nog wel even doorgaan[/spoiler:542e7c004f]). Niemand ontkent dat er verhaal in de trilogie zit. Maar of het een diepgaand, knap en evenwichtig geschreven verhaal is. Daar bestaat nogal verschil van mening over. Sommige voorstanders schijnen te menen dat het om een verhaal met een David Lynch-achtige complexiteit gaat dat de tegenstanders niet kunnen bevatten. Maar zoals al eerder gezegd richt de kritiek zich niet alleen op het verhaal, maar ook op de uitwerking.

Oh ja, je opmerking dat je de trilogie pas na het zien van het laatste deel kunt beoordelen klopt op zich wel. Maar diegenen die de film slecht vinden, zullen die mening hebben ondanks en dankzij het bekijken van de film. En aangezien niet veel mensen deel 3 zullen kijken zonder dat ze de vorige delen hebben gezien, kun je er gerust vanuit gaan dat ze de trilogie helemaal hebben gezien.

TijsseN
03-04-2004, 18:35
Of het een quest is of gewoon een achtervolging, dat is een taalkundig detail, maar zo zie ik wel revolutions. De film lijkt rommelig, en ongestructureerd, maar als je de drie delen achter elkaar bekijkt, dan is het verhaal een stuk duidelijker en blijken reloaded en revolutions eigenlijk een flim te zijn, waar aan het einde alles pas op zijn plaats valt.

Henk van der Weerdt
03-04-2004, 19:16
Een nette dvd release, beter als Reloaded. Mooiere extra's.
Een verplicht nummer voor alle Matrix fans.
Film met een langere houdbaarheid aangezien pas na een aantal malen bekijken het duidelijker wordt.

Wizz-Art
03-04-2004, 20:55
De minste van de 3 maar zeker niet slecht!

Matt D
03-04-2004, 22:59
ik vond echt geen bal aan dit derde deel van de triologie. geeuw geeuw en nog eens geeuw.

ook de beeldkwaliteit viel me bij momenten zwaar tegen. vreemd dat ik hier nog nergens iets over heb gelezen. tijden bepaalde stukken was er niets op de beeldkwaliteit aan te merken, tijdens andere stukken was ik erg afgeleid door verticale strepen die over het hele beeld liepen. kan me echt niet inbeelden dat dit niemand anders is opgevallen en begin zelf te vrezen dat er iets fout was met het exemplaar dat ik bekeken heb.

FrankGuthrie
03-04-2004, 23:18
Zojuist de DVD gekeken... WOOOOOW!!

Ik kan maar één ding zeggen: Diegenen die negatief over de trilogie in z'n geheel zijn, hebben er gewoon niet veel van begrepen of ze hebben vanaf deel 1 het verkeerde verwacht... :)
Gewoon nog maar eens een paar keer alle delen achter elkaar kijken... en dan vooral de link met 'ons leven' leggen...

Het einde was zelfs voor mij erg verrassend, ondanks dat ik al jaren dezelfde quote onder mijn berichtjes heb... :mrgreen:

Het spijt me Alex, maar dat gaat er bij mij echt niet in.
Reloaded vond ik een zodanige afknapper, dat zelfs mijn waardering voor deel 1 er bijna ernstig onder begon te lijden. Een te hoog flauwekul gehalte. Uit pure nieuwsgierigheid (en een mens mag pas oordelen als hij op de hoogte is van de feiten) heb ik mezelf (dom dom dom) verleid tot het kijken van de Revolutions. Wat een ongelooflijke draak.
Mijn verwachtingen van deel 2 t.o.v. deel 1 waren idd zoals de meesten onder ons: minimaal dezelfde kwaliteit. Maar ik moest constateren dat er meer zijlijntjes werden uitgegooid, die niet uit de verf kwamen.
De zijlijntjes brachten geen verdieping, het maakte de personages meer tot karikaturen.
Mijn verwachtingen van deel 3 t.o.v. 2: Ik hoopte dat het spreekwoord
"beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" van toepassing zou zijn.
Ik had genoeg van de lovestory, de blije dancing, chanting and drumming aan de vooravond van de mogelijk ondergang van Zion.
Maar helaas. De film vloog niet zomaar uit de bocht, het koos een ramkoers richting onsterfelijke belachelijkheid.


just my 2 cents...

Amen, heb alleen deel 1, de andere 2 komen er niet in. De matrix is voor mij opgehouden bij deel 1. Een vriend van mij moet deel 1 niet eens meer, na reloaded en revolutions. Ik denk ook dat je niet een een negatieve mening mag hebben over deze film. Mensen beginnen allerlei verwijten naar je toe te gooien dat je het niet snapt en de diepgang niet ziet, en dat je de films achter erlkaar moet zien..... ONZIN!!

Reloaded en Revolutions waren gewoon CRAP!!!

Alex van den Berg
04-04-2004, 02:08
Ach ja.... Zo was ik ooit ook helemaal weg van films als 2001, Saturday Night Fever, Koyaanisqatsi, Close Encounters etc. Stuk voor stuk films waarvan maar door een beperkte groep mensen de waarde werd ingezien.... Tegenwoordig noemens ze dat geloof ik cult en klassiekers :mrgreen:

Matt D
04-04-2004, 10:19
Ach ja.... Zo was ik ooit ook helemaal weg van films als 2001, Saturday Night Fever, Koyaanisqatsi, Close Encounters etc. Stuk voor stuk films waarvan maar door een beperkte groep mensen de waarde werd ingezien.... Tegenwoordig noemens ze dat geloof ik cult en klassiekers :mrgreen:µ

noemen ze saturday night fever niet *** met peren ? :wink: :lol:

chimera01
04-04-2004, 11:34
Nee die noemen ze een erg goede film je verward deze term met de laatste 2 melkkoeien die Matrix heten.

JCL
04-04-2004, 14:26
Nee die noemen ze een erg goede film je verward deze term met de laatste 2 melkkoeien die Matrix heten.

Hoe kun je ze nou zo noemen?!

Zijn The Two Towers en The Return of the King dan ook Melkkoeien???

nee zul je zeggen, want die zijn tegelijk gefilmt.

O.k, maar als ze dus The Fellowschip hadden uitgebracht in 2001 en TTT en TROTK beide in 2005, dan waren ze wel melkkoeien? Dat zeg je nu namelijk :roll:

The Matrix is net als LOTR 1 groot verhaal...

chimera01
04-04-2004, 14:52
The Matrix vergelijken met LOTR is een baggerschip vergelijken met de Queen Mary 2.

Waar Matrix 1 duidelijk baanbrekend was waren de vervolgen niets beter dan de nieuwe Star Wars en moeten het hebben van zeer goede effects en niet zo zeer van het verhaal. Om die nou te vergelijken met een meesterwerk als LOTR.

Tja LOTR was al vijftig jaar een geniaal boek die door vele liefhebbers en kenners gezien werd als een fantastisch boekwerk. Dat het de verfilming kreeg die het verdiende is grote mazzel het had ook volledig verkloot kunnen worden. De fans waren vooraf ook erg huiverachtig, nu wel tevreden. Want eindelijk is hun verhaal verfilmt.

Dat de Matrix 1 verhaal is wil ik betwijfelen, wel gepoogd mogelijk maar dan een ijzersterk begin wat helemaal inpoept bij de 2de akte en uiteindelijk in het laatste deel wel wat beter is maar nooit meer de belofte van een deel 1 inloste, namelijk intelligente SF.

JCL
04-04-2004, 16:15
The Matrix vergelijken met LOTR is een baggerschip vergelijken met de Queen Mary 2.

Waar Matrix 1 duidelijk baanbrekend was waren de vervolgen niets beter dan de nieuwe Star Wars en moeten het hebben van zeer goede effects en niet zo zeer van het verhaal. Om die nou te vergelijken met een meesterwerk als LOTR.

Tja LOTR was al vijftig jaar een geniaal boek die door vele liefhebbers en kenners gezien werd als een fantastisch boekwerk. Dat het de verfilming kreeg die het verdiende is grote mazzel het had ook volledig verkloot kunnen worden. De fans waren vooraf ook erg huiverachtig, nu wel tevreden. Want eindelijk is hun verhaal verfilmt.

Dat de Matrix 1 verhaal is wil ik betwijfelen, wel gepoogd mogelijk maar dan een ijzersterk begin wat helemaal inpoept bij de 2de akte en uiteindelijk in het laatste deel wel wat beter is maar nooit meer de belofte van een deel 1 inloste, namelijk intelligente SF.

Tuurlijk kun je ze niet goed vinden, maar waarom zijn het melkkoeien? Ook voor het succes van deel 1 hadden ze deel 2 en 3 al geschreven, dan kun je toch nooit beweren dat die er alleen maar zijn voor het geld?

mark t
04-04-2004, 18:22
Nee die noemen ze een erg goede film je verward deze term met de laatste 2 melkkoeien die Matrix heten.maar als ze dus The Fellowschip hadden uitgebracht in 2001 en TTT en TROTK beide in 2005, dan waren ze wel melkkoeien? Dat zeg je nu namelijk :roll:Ja, inderdaad. Als ze niet het lef hadden gehad om alle LOTR-films achter elkaar uit te brengen (zonder af te wachten of het eerste deel aanslaat -sterker nog, er drie films van te maken i.p.v. twee), dan waren het op basis van de intentie van de vervolgfilms melkkoeien. Maar dat is bij LOTR niet gebeurd. Bij de Matrix wel.

En over de vraag of die twee vervolgen nu werkelijk al geschreven waren toen voordat deel 1 af was, daar valt nog over te twisten. Dat ze hoopten er een trilogie van te maken is iets heel anders dan een verhaal op voorhand uitstippelen.

JCL
04-04-2004, 19:48
Volgens hun zlef is het wel zo, maar of dat ook werkelijk zo is..... het ligt er maar aan hou je bepaalde gebuertenissen intrpeteerd.

FrankGuthrie
05-04-2004, 15:07
Ach ja.... Zo was ik ooit ook helemaal weg van films als 2001, Saturday Night Fever, Koyaanisqatsi, Close Encounters etc. Stuk voor stuk films waarvan maar door een beperkte groep mensen de waarde werd ingezien.... Tegenwoordig noemens ze dat geloof ik cult en klassiekers :mrgreen:

Reloaded en Revolutions zullen nooit klassierkers worden. The Matrix is dat al. Over een paar jaar zullen Relaoded en Revolutions echt geen klassieker zijn, trust me.

De films zijn niet voor niks door een groot deel mensen afgekraakt. En dat is ook te zien aan de verschillende reviews.

LiMbO62
06-04-2004, 11:12
[quote]Ik kreeg toch meer de indruk dat ze in deel 2 en 3 verwijzigingen naar deel 1 verwerkten dan andersom. M.a.w. het is pas na deel 1 definitief als trilogie opgezet (hoewel er misschien in den beginne vage doch stoute dromen waren om er een Luca$-achtige trilogie van te maken).
Om nog ff door te gaan op de 'was-het-oorspronkelijk-een-trilogie' discussie, is het toch vrij duidelijk dat het een trilogie is.
Hier bv. wat mindfood:
The Oracle moesten ze in deel 1 al in The Matrix bereiken. Dat betekent dat ze toen al een programma was, zoals in deel 2 verteld wordt. Als ze dat niet was, hadden ze beter minder risico kunnen nemen en haar in Zion gesproken.

yoyo :wink:

mark t
06-04-2004, 12:23
Ik kreeg toch meer de indruk dat ze in deel 2 en 3 verwijzigingen naar deel 1 verwerkten dan andersom. M.a.w. het is pas na deel 1 definitief als trilogie opgezet (hoewel er misschien in den beginne vage doch stoute dromen waren om er een Luca$-achtige trilogie van te maken).
Om nog ff door te gaan op de 'was-het-oorspronkelijk-een-trilogie' discussie, is het toch vrij duidelijk dat het een trilogie is.
Hier bv. wat mindfood:
The Oracle moesten ze in deel 1 al in The Matrix bereiken. Dat betekent dat ze toen al een programma was, zoals in deel 2 verteld wordt. Als ze dat niet was, hadden ze beter minder risico kunnen nemen en haar in Zion gesproken.

yoyo :wink:Wat bewijst dat nou werkelijk? Voordat je delen 2 en 3 hebt gezien, wordt gewoon in het midden gelaten of ze nou een integraal onderdeel van de Matrix is, of een ingeplugde vrouw met profetische gaven. En niemand stoort zich hieraan, dus het is een volstrekt bevredigend binnen de context van film 1. Dat daar in delen 2 en 3 een andere draai aan wordt gegeven, kan net zo goed aantonen dat de vervolgen pas achteraf uitgewerkt zijn.

yannick
07-04-2004, 18:16
Door deze DVD te kopen haal je ten eerste een goede actiefilm in huis, en ten tweede vervolledig je zo je Matrix-collectie 8)

2 vliegen in één klap dus :wink:

Ackbar
07-04-2004, 20:34
The Matrix vergelijken met LOTR is een baggerschip vergelijken met de Queen Mary 2.

Waar Matrix 1 duidelijk baanbrekend was waren de vervolgen niets beter dan de nieuwe Star Wars en moeten het hebben van zeer goede effects en niet zo zeer van het verhaal. Om die nou te vergelijken met een meesterwerk als LOTR.
.

he... je laat Star Wars er biuten hé!

JCL
07-04-2004, 20:37
The Matrix vergelijken met LOTR is een baggerschip vergelijken met de Queen Mary 2.

Waar Matrix 1 duidelijk baanbrekend was waren de vervolgen niets beter dan de nieuwe Star Wars en moeten het hebben van zeer goede effects en niet zo zeer van het verhaal. Om die nou te vergelijken met een meesterwerk als LOTR.
.

he... je laat Star Wars er biuten hé!

Misschien wel wat ver gezocht maar Matrix en Star Wars hebben toch zeker een aantal paralellen in hun verhalen.

Hankster
08-04-2004, 06:42
Ik heb Revolutions nog maar 1x gezien (in de bios) en aangezien dat dus al weer een flinke tijd geleden is moet ik hem eerst nog eens even kijken m er een goede mning over te vormen.

Ik was wel redelijk teleurgesteld net als bij Reloaded (ookal viel het bij deel 2 wel mee, aangezien ik a. dacht dat veel vragen in deel 3 wel uitgelegd zouden worden b. ik meer naar deel 3 uitkeek vanwege het einde) toen ik de bios uitkwam. Maar nu ik Reloaded ook een aantal keren heb gezien wordt hij toch steeds beter. Hoewel natuurlijk ver achter bij deel 1.

Maar zoals gezegd; deel 3 is gewoon een onwijs vette actiefilm en het ziet er echt allemaal schitterend uit. Alleen al als testmateriaal voor je geluidssysteem zou ik hem kopen :)

Feyeroen
08-04-2004, 08:01
Matrix (deel I) vond ik één van de mooiste films van de afgelopen jaren. Deel II stelde me telleur, maar ik verwachte inderdaad zoals ze in de review vermelden echt een vette climax (afsluiting die je nooit verwacht had) en niet: peace? Okay peace! THE END...Ik vond het zo'n erge teleurstelling dat ik haast zat te huilen in de bios! In het vervolg ...hou het lekker bij één deel als het alleen maar om het geld gaat

LiMbO62
08-04-2004, 10:44
Die peace zat er eigenlijk wel dik aan te komen :wink:
ff heel ruw:
Reloaded:
De eerste Matrix was perfect (~Paradijs). Dat werkte niet (~De Appel), en werden Matrices met Free Choice geïmplementeerd (~we zijn nu allen Zondaars; analoog aan de wereld zoals ie nu is).
Revolutions:
Neo sterft om de Freedom of Choice, de last op de machines te laten vergeven (Jezus wordt gekruisigd)

toedels

Richard68
08-04-2004, 16:26
De enige verwijzing naar Jezus die ik uit de film haal is

"Jezus Christus, wat was dat een gruwelijk slechte film en een waardeloos einde voor de trilogie." :wink:

JCL
08-04-2004, 16:46
De enige verwijzing naar Jezus die ik uit de film haal is

"Jezus Christus, wat was dat een gruwelijk slechte film en een waardeloos einde voor de trilogie." :wink:

Die voorbeelden staan hier wel vaker genoemd

"You're my savior men, my own personal jezus christ"

"And I will give you back your "savior"

Neo sterft als jezus (offert zichzelf op).

Verder zijn er nog wel paralellen met andere films zoals Star Wars en Lord of the Rings (kwa verhaal).

Zo is Neo als "one" ter vergelijken met Luke Skywalker en nog veel meer met vader Aniken (konden allebei als enigste de wereld redden). Als je dan Aniken ziet als een eerdere One, zou je ook kunnen suggerenen dat Mervingian een oude One is die nu slecht wordt (Aniken - Vader verhaal) en er een latere (luke - Neo) komt om het af te maken. Ook weet hij zelf niet in het begin dat hij groot, machtig en belangrijk zou worden.

Paralel met LOTR zijn wat minder duidelijk, maar ook daar is er 1 persoon die er voor kan zorgen dat het kwaad voorgoed wordt uitgebannen zonder dat hij zelf weer dat hij het zelf is (frodo). In beide trilogiën gaat een belangrijk persoon waat uit kracht wordt geput dood (Gandalf - trinity) maar komt toch weer terug.

Misschien is het wat ver gezocht maar ach... je moet wat in je vrijetijd :D

FrankGuthrie
08-04-2004, 22:42
De enige verwijzing naar Jezus die ik uit de film haal is

"Jezus Christus, wat was dat een gruwelijk slechte film en een waardeloos einde voor de trilogie." :wink:

Die voorbeelden staan hier wel vaker genoemd

"You're my savior men, my own personal jezus christ"

"And I will give you back your "savior"

Neo sterft als jezus (offert zichzelf op).

Verder zijn er nog wel paralellen met andere films zoals Star Wars en Lord of the Rings (kwa verhaal).

Zo is Neo als "one" ter vergelijken met Luke Skywalker en nog veel meer met vader Aniken (konden allebei als enigste de wereld redden). Als je dan Aniken ziet als een eerdere One, zou je ook kunnen suggerenen dat Mervingian een oude One is die nu slecht wordt (Aniken - Vader verhaal) en er een latere (luke - Neo) komt om het af te maken. Ook weet hij zelf niet in het begin dat hij groot, machtig en belangrijk zou worden.

Paralel met LOTR zijn wat minder duidelijk, maar ook daar is er 1 persoon die er voor kan zorgen dat het kwaad voorgoed wordt uitgebannen zonder dat hij zelf weer dat hij het zelf is (frodo). In beide trilogiën gaat een belangrijk persoon waat uit kracht wordt geput dood (Gandalf - trinity) maar komt toch weer terug.

Misschien is het wat ver gezocht maar ach... je moet wat in je vrijetijd :D

Deze verwijzingen maken het echt geen beter film hoor. Er ziten tig dingen in de film verborgen met allemaal een betekenis.

JCL
09-04-2004, 07:10
Dat maakt het voor mij juist wel een goede film. Dat geeft ook wel aan dat er donders goed is nagedacht over het hele verhaal! En dat het dus niet ff in een midag in elkaar is gedraaid!

LiMbO62
09-04-2004, 11:34
Ik geniet van het kijken naar een film met zulke leuke verwijzingen; het maakt voor mij niet uit of het een mengelmoes is van verwijzingen die in principe niets met elkaar te maken hebben. Wel leuk dat ze dan in de film met aan elkaar geknoopt worden.
Het is natuurlijk gekkenwerk om bij een vervolgfilm van 'The Matrix' gelijke of betere kwaliteit te verwachten, zoiets is eigenlijk onmogelijk. Het is voor mij gewoon een prima verhaal, fenomenale actie (vooral de filmhoeken), die plaats vindt in de wereld van The Matrix.

yoyo[/code]

dckoppen
09-04-2004, 16:42
Wie van jullie vondt zowel het geluid van Reloaded en van Revolutions wat tegenvallen,het volume moet ongeveer 4DB worden opgeschroeft,en de dynamiek uit de fronts valt me wat tegen.Net als als bij Reloaded werd ik niet echt overdonderd door het geluid.Jammer van zo'n film als deze,bij LOTR is dat andere koek :D daar flikker je gewoon van de bank af !

Mich
09-04-2004, 20:50
Film onlangs voor de eerste keer op DVD gezien. En we gaan zelfs zo ver om te zeggen dat deze film gerust langer mocht duren. geen seconde van verveling. Waar de eerste film een aktiefilm was en de tweede iets minder aktie had, dan komt dit hier terug mooi in orde.

De eerste Matrix is een klassieker. Dit een waardige afsluiter. Met hoop op binnen dit en ik weet niet hoeveel jaar nog een vierde.

Topfilm.

The Scratcher
13-04-2004, 12:21
Gewééééldige film! (y)

Het verhaal mag dan wel iets minder zijn dan de vorige twee delen maar de aktie is gewoon fenominaal in deze aflevering.
Het gevecht om Zion zijn toch wel de beste SFX in een SF die ik ooit gezien heb, óngelooflijk goed en mooi gewoon. Snap niet waarom er toch zoveel mensen zijn die hier niets aan vinden. Misschien dat de laatste 2 films toch iets teveel gehyped zijn en dat de verwachtingen hierdoor voor de meesten niet waar gemaakt werden. Eigenlijk zonde en ook erg jammer want het is toch een heel goed en erg vakkundig gemaakte SF en dat geldt eigenlijk ook wel voor z`n voorganger Reloaded die ook erg lauw werd ontvangen. Geheel onterecht in mijn ogen maar ieder het zijne natuurlijk.

Dat de SFX in de laatste 2 delen van een ongekend niveau zijn zal toch wel iedereen met me eens zijn denk ik. Toch is het dan des te meer opmerkelijk te noemen dat er niet eens een Oscar nominatie in zat voor deze op visueel gebied werkelijke toppers. Wat een Master and Commander dan wel in deze categorie te zoeken had boven de Matrix films zal me dan ook altijd wel een raadsel blijven. Wil niet zeggen dat de effecten niet goed waren maar kom op zeg die konden toch écht niet tippen aan die van de Reloaded en Revolutions! Vond MAC toch al een zwaar overschatte film.

De extra`s zijn gelukkig ietsje beter dan die van Reloaded wat gewoon een aanfluiting was en puur bedoeld om vanuit commerciele oogpunt maar een 2e schijfje te vullen.

Nee mensen, ik kan gewoon niets anders zeggen dan dat deze trilogie werkelijk top is en van ongekend hoog niveau waar ik nog vele jaren van zal gaan genieten net zoals van de LOTR trilogie. Heb de film nu al sinds ik hem heb 2 keer bekeken en ik blijf hem buitengewoon goed vinden. Voor diegenen die een beetje degelijk HT systeem hebben is het al helemaal dubbel feest want het is gewoon ontzettend genieten geblazen wat we voorgeschoteld krijgen.
Zowel op visueel als ook op audio gebied en inhoud gewoon top! (y) (y) (y)

Léon Bolweg
13-04-2004, 13:09
Gewééééldige film! (y)


Nee mensen, ik kan gewoon niets anders zeggen dan dat deze trilogie werkelijk top is en van ongekend hoog niveau waar ik nog vele jaren van zal gaan genieten net zoals van de LOTR trilogie. Heb de film nu al sinds ik hem heb 2 keer bekeken en ik blijf hem buitengewoon goed vinden. Voor diegenen die een beetje degelijk HT systeem hebben is het al helemaal dubbel feest want het is gewoon ontzettend genieten geblazen wat we voorgeschoteld krijgen.
Zowel op visueel als ook op audio gebied en inhoud gewoon top! (y) (y) (y)

Ik ben het volledig met je eens!!!!

Richard68
14-04-2004, 18:23
De negatieve opmerkingen over de film hebben veelal geen betrekking op de audio kwaliteit of de kwaliteit van de special effects. Vrijwel iedereen is het daar over eens dat van uitstekende kwaliteit is.

Echter goed geluid en goede effecten maken in dit geval nog geen goede film, om de redenen zoals eerder aangehaald.

JCL
14-04-2004, 19:56
Is iemand het met mij eens van Smith Shrisofreen (jeuzs was een woord om te spellen!) is??? Hij probeert namelijk alle emoties te redeneren en bekijkt alles zeer logisch. Als hij tegen iets op loopt dan gaat hij meteen redeneren en niet echt denken. Dit denkpatroon vind je veel terug bij mensen die aan deze zieke leiden (vervelende woord vermeden :twisted:) b.v. bij John Nash.

Dick van Dijk
14-04-2004, 21:02
Ieder zijn smaak.

Ik vond hem goed. Mooie verwijzingen naar de Griekse Mythologie met Niobe en Persephone. Verder trok ik direct na de eerste keer kijken al de conclusie: Logisch einde, hoe 'open' ook, maar het is evident, de mens kan niet zonder de machines en omgekeerd. We leven op een punt waar volledige termintatie van machines ondenkbaar is, dus een pact lag zeer voor de hand.

Overigens was Smith wel weer biljant. Sommige types vond ik ronduit slecht gecast overigens, maar das dan mijn punt van kritiek. Dan doel ik niet op Neo of Trinity, maar veel eerder op de counciler en the kid, dramatisch....

mark t
14-04-2004, 21:26
Is iemand het met mij eens van Smith Shrisofreen (jeuzs was een woord om te spellen!) is??? Hij probeert namelijk alle emoties te redeneren en bekijkt alles zeer logisch. Als hij tegen iets op loopt dan gaat hij meteen redeneren en niet echt denken. Dit denkpatroon vind je veel terug bij mensen die aan deze zieke leiden (vervelende woord vermeden :twisted:) b.v. bij John Nash.Redeneren=denken. Dat heeft op zich niets met schizofrenie (ofwel (met dank aan vandale): geestesziekte, begonnen voor het 45e levensjaar en ten minste een half jaar durend, gekenmerkt door een verslechtering van het sociale, intellectuele en verbale functioneren, psychotische symptomen en een verlies van het realiteitsgevoel) te maken. Als iedereen die nadenkt schizofreen is, dan lopen er verdomd veel schizofrenen rond. Dat de beste man/agent/programma probeert te achterhalen wat z'n vijand motiveert (know thy enemy), is iets anders. En het feit dat hij naarmate de trilogie vordert zichzelf juist meer en meer distantieert van de schijnwereld van de Matrix, duidt juist op meer realiteitszin. Sterker nog, naar een toenemende behoefte naar het begrijpen van 'onze' realiteit. Iets wat ook weer erg riekt naar leentjebuur spelen bij het superieure Dark City. Het is overigens opvallend hoeveel 'geleend' is van deze laatste film. Dat de decors gerecycled zijn voor de opnames van de eerste Matrix is één ding, maar over het geheel genomen zijn de overeenkomsten in verhaallijn, design, camerastandpunten en algehele stijl wel erg talrijk.

JCL
15-04-2004, 06:19
Is iemand het met mij eens van Smith Shrisofreen (jeuzs was een woord om te spellen!) is??? Hij probeert namelijk alle emoties te redeneren en bekijkt alles zeer logisch. Als hij tegen iets op loopt dan gaat hij meteen redeneren en niet echt denken. Dit denkpatroon vind je veel terug bij mensen die aan deze zieke leiden (vervelende woord vermeden :twisted:) b.v. bij John Nash.Redeneren=denken. Dat heeft op zich niets met schizofrenie (ofwel (met dank aan vandale): geestesziekte, begonnen voor het 45e levensjaar en ten minste een half jaar durend, gekenmerkt door een verslechtering van het sociale, intellectuele en verbale functioneren, psychotische symptomen en een verlies van het realiteitsgevoel) te maken. Als iedereen die nadenkt schizofreen is, dan lopen er verdomd veel schizofrenen rond. Dat de beste man/agent/programma probeert te achterhalen wat z'n vijand motiveert (know thy enemy), is iets anders. En het feit dat hij naarmate de trilogie vordert zichzelf juist meer en meer distantieert van de schijnwereld van de Matrix, duidt juist op meer realiteitszin. Sterker nog, naar een toenemende behoefte naar het begrijpen van 'onze' realiteit. Iets wat ook weer erg riekt naar leentjebuur spelen bij het superieure Dark City. Het is overigens opvallend hoeveel 'geleend' is van deze laatste film. Dat de decors gerecycled zijn voor de opnames van de eerste Matrix is één ding, maar over het geheel genomen zijn de overeenkomsten in verhaallijn, design, camerastandpunten en algehele stijl wel erg talrijk.

Opzich klopt het beeld van Smith toch ook wel met deze definitie? Hij is compleet doorgedraaid en hij heeft geen sociale contancten. Iets wat de andere machienes wel hebben. Het vind dat erg, hij wil volgens mij ook menselijk worden. Als hij die kans niet krijgt begint hij door te draaien en alles te redeneren.

chimera01
15-04-2004, 10:14
Jongens het is niet een of ander heilig boek hoor gewoon een middelmatige aktiefilm met erg goed geluid en leuke effects. En verder hebben ze van alles gejat van de bijbel, griekse mythologie en het een eigentijdse draai gegeven, big deal.

yannick
15-04-2004, 14:44
Jongens het is niet een of ander heilig boek hoor gewoon een middelmatige aktiefilm met erg goed geluid en leuke effects. En verder hebben ze van alles gejat van de bijbel, griekse mythologie en het een eigentijdse draai gegeven, big deal.
Maar dat is, zoals iedereen weet, wel bij meerdere films en verhalen zo (haast nodeloos om te zeggen).

Ettepet
24-06-2004, 19:01
Qua film hadden ze het bij deel 1 kunnen laten, de special effects (en dan vooral de super lage bassen) zetten een nieuwe standaard. Het dikke beton van mijn appartement trilt zelfs mee! 8)

Wizz-Art
24-06-2004, 19:20
Ik vind het geen waardige afsluiter van de reeks, ook al is ie niet slecht het komt nu over als een anti-climax en dat is heel jammer.

Richard B.
25-09-2004, 21:23
Het duurde een half jaartje maar ik heb hem nu eindelijk voor de prijs die ik ervoor wilde betalen. Enne.. gewoon een goeie dvd van prima sci-fi-actiefilm. :roll:

EDIT: ik moet trouwens wel zeggen dat ik na deze film toch wel een beetje aan 'CGI-featurette-moeheid' begin te lijden. Het begint toch wel een beetje saai te worden al die verhalen van hoe knap het wel niet is dat ze al die effecten hebben weten te creeren... :roll:

nova6666
06-01-2005, 21:53
Topfilm die echt in mijn straatje past! Ongekend mooie animaties en een killersound maakt deze film een aanradervoor mijn Surround Set en tv!
Vond dit een waardig einde voor deze trilogie!

MGdutch
07-01-2005, 21:19
Wat mij betreft het slechtste deel van de trilogie :( .

Strider
25-04-2005, 22:49
Misschien is het wat ver gezocht maar ach... je moet wat in je vrijetijd :D
Die vergelijking met LotR raakt inderdaad kant noch wal, maar ik blij dat je dat zelf ook inziet. 8)

DannySheffield
08-05-2005, 11:09
Deze film is gewoon vette actie, beste sf film van aller maal. In iedergeval beter als de star-wars film en alien etc. Mischien qua verhaal niet zo hoog als het eerste deel. Maar de actie scenes zijn toch zeker het spektaculairste voor het einde is tof. 8)

Dennis Kuijper
29-07-2005, 01:09
Net deel 3 gekeken nadat ik deel 1 en 2 gisteren gezien had.Gewoon een goede afsluiter van de trilogy,wel de minste als deel maar als trilogy gewoon een goede afsluiter.Ik ben het niet met veel mensen hier eens dat hij slecht is,je moet de film eigenlijk niet met deel 1 of 2 vergelijken maar gewoon zien als een geheel.Deel 2 en 3 zijn gewoon meer aktie gericht wat ik niet erg vind.aktie/Effecten waren gewoon weer erg vet.
En dit deel kan je gewoon niet missen als je deel 2 hebt,want wat moet je met eem film waar aan het einde ''To be Continued'' staat.

Le-Fab
29-07-2005, 06:52
ik vond revolutions het saaiste deel
deel 2 vond ik veel beter 8)