PDA

Bekijk de volledige versie : Fantasy boeken verfilmd...



Jeroen Driessen
12-12-2001, 19:28
Met de hype van Harry Potter in vollen gang en (de nog grotere...) hype rondom Lord of the Rings op komst kan het niet anders dan dat het verfilmen van fantasy boeken ook eens(eindelijk??) op gang gaat komen. Lastige bij fantasy uiteraard dat het vaak dikke boekwerken zijn met vele delen, niet echt aanlokkelijk voor de filmindustrie.

Welke fantasyboeken zien jullie nu het liefst verfilmd?

Ikzelf heb wel een aantal series:
- De Poort des Doods serie (lijkt me mooi om al die werelden eens in het "echt" te zien)
- De kronieken van Belgarion en vervolgen
- De Eerste t/m Zesde wet van de Magie (en alles wat nog volgt...)

Ik heb nog lang niet alles kunnen lezen wat ik wil lezen, dus grote kans dat er nog veel betere series bestaan...:D of dat ik wat vergeten ben.

......iemand nog geruchten over gehoord van eventuele toekomstige projecten?

Henk Heideveld
13-12-2001, 16:06
Mij maakt het niet zo veel uit. Ik heb het liefst realistische films, dus echt gebeurd, of films die dan ook pure fantasie zijn. Het nooit-eerder gezien gevoel dus. Alles wat daar tussenin zit geniet bij mij meestal de mindere belangstelling. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, want Forrest Gump en The Green Mile zijn boeiende mengsels van fantasie en werkelijkheid.
SF staat mij dus meestal wel aan, ook een vorm van Fantasy. Fantasy in de vorm van sprookjes, zoals Harry Potter of De Ban van de Ring vind ik ook gave vormen van Fantasy. Mummy en Mummy returns beschouw ik ook alszodanig.
Maar fantasy moet geen belachelijke vormen aannemen, want dan pruim ik het niet meer. Maar dat geldt ook voor realistische films die te ver doorschiten, zoals ambo die geheel in z'n uppie hele legers uitroeit. Bij hem is ieder schot raak, de tegenpartij schiet duizenden kogels vergeefs af. Bij zulke films gaat bij mij binnen 5 minuten de af-knop om.
Wat ik nu het liefst zie komen is de trilogie In De Ban Van De Ring.
Ben toch wel erg benieuwd. Harry Potter mag voorbij gaan.

Wurzel
18-12-2001, 00:09
De poort des doods staat ook bij mij op de plank (alle zeven)

Evenals:

In de ban van de ring (4 boeken) - J.R.R. Tolkien
De Hobbit (1 Boek) - J.R.R. Tolkien
De doodszwaard serie (4 boeken) - Weis & Hickman
Rad des tijds (9 boeken 10de nog niet klaar) - Robert Jordan
Heugenis, smart en het sterrenzwaard (4 boeken) - Tad Williams
Lyonesse (3 boeken) - Jack Vance
De duivels prinsen (5 boeken) - Jack Vance
Duin (6 boeken) - Frank Herbert
Tschai (3 Boeken) - Jack Vance

En vele andere....

Wat ik graag verfilmd zie zijn :

Het rad des tijds
De hobbit
In de ban van de ring

De laatste zijn ze dus mee bezig.

Henk Heideveld
18-12-2001, 12:19
Nou, er lijkt een grote behoefte te zijn aan "fantasy" films.
Ik trof er aardig wat aan die ik (shame on me?) niet kende.
In de winkel zie ik Neverending Story deel 1 en 2 voor f 31,50 in de uitverkoopbakkken liggen. Is dat de moeite waard, of achterhaald? Of hoort dit in zo'n rijtje niet thuis?

Nathan Strik
18-12-2001, 17:27
Ik mis nog een paar toppers. Ze kwamen in een ander topic ook al ter sprake...

- Myst: The Book of Atrus
- Myst: The Book of Ti´ana
- Myst: The Book of D´ni

- The Dark Tower 1: The Gunslinger
- The Dark Tower 2: The Drawing of the Three
- The Dark Tower 3: The Waste Lands
- The Dark Tower 4: Wizard and Glass


Hier mogen ze wat mij betreft wel films over maken... Misschien dankzij Lord of the Rings dat binnenkort meer filmstudio´s dit soort experimenten aandurven.

Wurzel
18-12-2001, 18:20
In de winkel zie ik Neverending Story deel 1 en 2 voor f 31,50 in de uitverkoopbakkken liggen. Is dat de moeite waard, of achterhaald? Of hoort dit in zo'n rijtje niet thuis? Persoonlijk vind ik het niet in het rijtje thuis horen. Zelf heb ik ze beide gezien, en deel 1 is wel degelijk een leuke kinderfilm, maar deel 2 is een totaal mislukt vervolg. Maar zoals ik al zei, het zijn kinderfilms en horen wat mij betreft niet in het rijtje thuis wat betreft de fantasy films.

Maar ja, wie ben ik.....

Jeroen Driessen
19-12-2001, 13:51
The Neverending Story vind ik dan meer een Sprookjesfilm....en daar zijn er al zat van gemaakt.
Fantasy is in mijn ogen meer op volwassenen gericht dan op kinderen, omdat er vaak een achterliggende booschap achterzit. Kinderen zitten denk ik ook niet echt te wachten op complete geschiedenissen van verzonnen werelden etc. etc. die het fantasy juist z'n charme geven.

Ik bedoel dan ook zulke boeken die verfilmd zouden moeten worden volgens jullie (naar aanleiding van de hype die er momenteel over is...). Ik heb namelijk het idee dat veel mensen een heel verkeerd beeld hebben van fantasy en het daarom ook niet serieus nemen (...kinderachtig vinden). De LOTR verfilming doet hopelijk eens het tij keren :rolleyes:

Henk Heideveld
20-12-2001, 12:25
Ik heb kennelijk nog niet zo'n goed beeld van Fantasy-films.
Ik zie Star Wars en Mummy (returns) ook als Fantasy-films.
Of zie ik het dan toch juist goed.
Vroeger (als kind) vond ik Alice in Wonderland en Peter Pan pure fantasy.
Zeg het maar, is mijn denkrichting goed of krom.??

Jeroen Driessen
20-12-2001, 14:06
Star Wars is toch eigenlijk Science-Fiction, The Mummy gewoon een avonturenfilm, want het speelt zich in onze wereld af. Alles eromheen is inderdaad wel gefantaseerd...
Ik zelf zou eigenlijk ook niet weten hoe je "fantasy" zou moeten definieren, maar er is wel duidelijk een verschil. Zeggen dat fantasy alles is wat "niet echt kan/bestaat" is denk ik te ruim.

Wel worden Sci-Fi & Fantsasy meestal samen gepakt en hebben verhalen ook elementen van beiden in zich. Sci-Fi is dan wel wat meer technologie gericht, dus daarin zit een onderscheid. het verschil met sprookjes lijkt mij dat sprookjes meer op kinderen gericht zijn en dat sprookjes korte verhalen zijn met een duidelijk onderscheid tussen goed en kwaad...maar ook dat laatste zie je weer vaak terugkomen bij fantasyverhalen.

Ik zal eens op zoek gaan naar de juiste omschrijving....

Wurzel
20-12-2001, 15:52
Soms worden de verhalen zelfs werkelijkheid.
Denk eens aan Jules Verne. Reis om de wereld in 80 dagen (dat gaat tegenwoordig toch al iets vlotter).
Hij had het al over onderzeeers en reizen naar de maan.

Dus straks hebben we (door de genetische manipulatie) Orks, Trollen, Enten, Elfen, Hobbits, Dwergen en ander grut rondlopen.

Zeg nou niet dat dat niet kan, want vliegen konden we ook niet, en de aarde was plat, en van ****** wordt je doof etc. etc.....

Jeroen Driessen
21-12-2001, 10:06
Misschien moet je dan wel stellen dat magie een belangrijk element is voor Fantasy. Alle Fantasyboeken die ik gelezen heb bevatten in ieder geval wel iets in die richting.

Wurzel
21-12-2001, 19:06
Ja maar is die film van de tien geboden dan fantasy of reality?

Ik bedoel maar, er zitten nogal wat bovennatuurlijke gedeelten in.
Splijten van de rode zee, de tien plagen in Egypte etc.etc.

Geef daar nou eens een diplomatiek antwoord op (of wat anders).