PDA

Bekijk de volledige versie : 'The Name of the Rose' (SE)



Grant
07-04-2004, 10:13
Voor volgende maand (mei 2004) staat de SE van Jean-Jacques Annauds meesterwerk 'The Name of the Rose' (of 'Der Name der Rose', 'Le Nom de la rose', 'Il Nome della rosa') uit 1986 gepland. Eindelijk. Helaas kan ik over deze release nergens iets vinden en hoor hier ook bar weinig over. Heel verontrustend, aangezien een goede transfer van deze film al jaren hooggenoteerd op mijn verlanglijst staan. Wie o wie weet wat meer over deze realease?

Kevin Baeckelandt
07-04-2004, 10:25
De release staat gepland op 18/07/04 volgens DVD-Home

Hrodbern
31-05-2004, 11:13
Zowel Amazon UK (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B0001Z65NU/qid=1085997209/sr=1-1/ref=sr_1_2_1/202-4764345-4207039) als Play (http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=154392&p=57&c=&g=72) hebben deze film voor 30 augustus gepland staan.
Over ondertitles op deze R2 UK release kan ik niets vinden.

Over een NL-R2 release/verkoopdatum kan ik niets vinden.
Oh, ja in duitsland is de DVD via Amazon vanaf 20 juli beschikbaar. Maar ook hier niets over ondertitels (wel Engels 5.1 geluid).

Frank
31-05-2004, 11:22
Op de Duitse (dus ik neem aan ook op de Nederlandse) DVD staan de volgende extra's:

- Audiocommentaar
- Documentaire
- Fotogallerij
- Bioscooptrailer

Beeld: 16x9, 1.85:1. Geluid: Engels Dolby Digital 5.1.

http://www.areadvd.de/cover/Der_Name_der_Rose_DVD.png

Bron: www.areadvd.com.

Herjan
31-05-2004, 11:27
Is dat niet de normale uitgave? Of is er maar 1 uitgave? Want om een single disc met die extraatjes een SE te noemen... :?

Frank
31-05-2004, 11:41
Is dat niet de normale uitgave? Of is er maar 1 uitgave? Want om een single disc met die extraatjes een SE te noemen... :?

Volgens mij komt er maar 1 uitgave en die bestaat uit 1 disc. De naam Special Edition heeft lang niet altijd de betekenis die je ervan verwacht en wordt te pas en te onpas gebruikt.

candela
31-05-2004, 12:04
Volgens mij komt er maar 1 uitgave en die bestaat uit 1 disc. De naam Special Edition heeft lang niet altijd de betekenis die je ervan verwacht en wordt te pas en te onpas gebruikt.

De franse dvd (http://www.dvdfr.com/dvd/dvd.php?id=11291), die nederlandse ondertitels heeft, bestaat al uit 2 discs. Bovendien moet de SE benaming voor mij betrekking hebben op de kwaliteit van de extras. Alleen een goede audiocommentaar bij een klassieker (of een onbekende film waar amper info over terug te vinden is) is al interessanter dan 99% van de extras bij recente hollywood films op 2 of 3 dvds. Het aantal discs wil trouwens niks zeggen, getuige al die 2xDVD-5 releases in de Benelux die ook gewoon op 1xDVD-9 passen (toegegeven dit is meestal enkel bij "toplabels" als DFW). En gezien er in Duitsland en Frankrijk reeds enkele kale DVDs zijn verschenen van deze film lijkt me de SE benaming ook geschikt om een onderscheid te maken met deze vorige releases.

Frank
06-08-2004, 10:40
Het persbericht:

THE NAME OF THE ROSE ('86)
Special Edition 2-disc
They believed in God, but traded with the Devil.

Ze geloofden in God maar deden zaken met de Duivel.
Het is het werk van de Duivel. Althans, dat beweren enkele kwatongen wanneer een 14de-eeuws klooster wordt opgeschrikt door een reeks bizarre sterfgevallen. Nog anderen leggen een verband tussen de doden en het Boek Openbanng. Maar Broeder William van Baskerville denkt er het zijne van. Hij is vastbesloten een moordenaar te vatten aan de hand van feiten en denkwerk, de werktuigen van een ketter. Sean Connery, die voor zijn vertolking van de geslepen William een BAFTA — de Britse Oscar — in de wacht sleepte, schittert in deze meeslepende bewerking van de bestseller van Umberto Eco. Christian Slater speelt de rol van Adso, het hulpje van de religieuze speurneus, een jonge snaak die zich in het schemergebied van zijn intellectueel en seksueel ontluiken bevindt. F. Murray Abraham, de Inquisiteur, is de vleesgeworden arrogantie. Regisseur Jean-Jacques Annaud verfilmde dit sfeervolle misdaadverhaal in een authentiek 12de-eeuws klooster, waar gekapte gezichten uit het duister opdoemen als waterspuwers.

Technische fiche:
Regie: Jean-Jacques Annaud
Cast: Peter Berling, Michael Lonsdale, Leopoldo Trieste, F. Murray Abraham, Christian Slater, Etya Baskin, Ron Perlman, Sean Connery, Valentina Vargas, William Hickey, Volker Prechtel, Feodor Chaliapin Jr., Michael Habeck, Urs Althaus, Franco Valobra. Vernon Dobtcheff
Taalkeuze in Dolby Digital 5.1: Engels; in Dolby Surround 2.0: Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Arabisch, Bulgaars, Roemeens, Engels voor slechthorenden
Speelduur: ca 126 min.
Releasedatum: 18 augustus 2004

Extra's:
Disc 1:
• Soundtrack geremasterd in Dolby Digital 5.1.
• De originele making-of documentaire "The Abbey of Crime: Umberto Eco's The Name of the Rose"
• Commentaar van regisseur Jean-Jacques Annaud
• Gloednieuwe videoreisreportage met Jean-Jacques Annaud
• Bioscooptrailer

Disc 2:
• Analyse van de film: interviews, foto's en archiefdocumenten
• Documentaire over de 2 jaar pré-productie van de film: "Making the Middle Ages"
• The Name of the Rose: de belangrijkste filmproductie van de jaren 80
• Van bet Boek naar de Film
• Het leven van een monnik in de Middeleeuwen
• The Lost Book of Aristotle: interview met Jean-Jacques Annaud
• De belangrijkste pagina's van het storyboard met geschreven en verteld commentaar van Jean-Jacques Annaud

Bron: www.dvdinfo.be.

Frank
11-08-2004, 01:11
DVD Info heeft een recensie gemaakt van de DVD:

http://www.dvdinfo.be/index-02.php?cat=1&Id=1451

Wat opvalt is dat er bij de extra's twee audiocommentaren van de regisseur staan. Eentje in het Engels, de ander in het Frans. Zoals gebruikelijk bij Warner zijn de audiocommentaren niet ondertiteld, met als gevolg dat mensen die de Franse taal niet machtig zijn niet naar het audiocommentaar kunnen luisteren. Eén minpunt van wat zo te zien een zeer mooi DVD-release is.

Martin Stanneveld
11-08-2004, 01:37
DVD Info heeft een recensie gemaakt van de DVD:

http://www.dvdinfo.be/index-02.php?cat=1&Id=1451

Wat opvalt is dat er bij de extra's twee audiocommentaren van de regisseur staan. Eentje in het Engels, de ander in het Frans. Zoals gebruikelijk bij Warner zijn de audiocommentaren niet ondertiteld, met als gevolg dat mensen die de Franse taal niet machtig zijn niet naar het audiocommentaar kunnen luisteren. Eén minpunt van wat zo te zien een zeer mooi DVD-release is.

offtopic:
Wat me eigenlijk stoort aan dvdinfo is dat ze de inhoud van een film ook een cijfer geven die natuurlijk voor een ieder een persoonlijk iets is. Stel dat iemand een recentie bekijkt van een film die hij/zij nog nooit gezien heeft en die als cijfer een 5 krijgt terwijl de film voor hem/haar misschien wel een 10 verdient maar door de recentie besluit de film dan toch maar niet te kopen/huren

Frank
11-08-2004, 09:14
Wat me eigenlijk stoort aan dvdinfo is dat ze de inhoud van een film ook een cijfer geven die natuurlijk voor een ieder een persoonlijk iets is.

Geeft DVD.nl ook niet een cijfer voor de inhoud?

Martin Stanneveld
11-08-2004, 10:01
Wat me eigenlijk stoort aan dvdinfo is dat ze de inhoud van een film ook een cijfer geven die natuurlijk voor een ieder een persoonlijk iets is.

Geeft DVD.nl ook niet een cijfer voor de inhoud?

ehhhhhh :oops:
Het was al laat en dat in combinatie met een beetje boel bier :oops:

rkrijger
11-08-2004, 10:01
Geeft DVD.nl ook niet een cijfer voor de inhoud?

Ja, dat klopt!

renegade
11-08-2004, 10:38
offtopic:
Wat me eigenlijk stoort aan dvdinfo is dat ze de inhoud van een film ook een cijfer geven die natuurlijk voor een ieder een persoonlijk iets is. Stel dat iemand een recentie bekijkt van een film die hij/zij nog nooit gezien heeft en die als cijfer een 5 krijgt terwijl de film voor hem/haar misschien wel een 10 verdient maar door de recentie besluit de film dan toch maar niet te kopen/huren

Ik stoor me eerder aan de recensie zelf. Ze vertellen even het hele verhaal na, inclusief belangrijke ontwikkelingen in het plot, alsof iedereen de film al gezien heeft. Heel amateuristisch! Daar mag wel een enorme spoileralert bij staan...

Maar een cijfer geven voor de inhoud vind ik geen probleem, in recensies voor de bioscoop (en van boeken, cd's etc.) gebeurt tenslotte het zelfde.

rkrijger
11-08-2004, 10:59
Ik stoor me eerder aan de recensie zelf. Ze vertellen even het hele verhaal na, inclusief belangrijke ontwikkelingen in het plot, alsof iedereen de film al gezien heeft. Heel amateuristisch! Daar mag wel een enorme spoileralert bij staan...

Daar ben ik het wel mee eens. [spoiler:0345816956]Alleen de giftige inkt op de pagina's wordt nog niet vernoemd[/spoiler:0345816956] :)

Ik ben nu bezig in het boek. Zware kost. Weet iemand of in het boek ook sprake is van het meisje waar de recensie naar refereert?

Werner
12-08-2004, 00:37
Als auteur van desbetreffende bespreking wilde ik toch even reageren. Cijfers voor de inhoud geven is natuurlijk heel subjectief. Ook tussen de verschillende medewerkers zijn er soms grote verschillen qua appreciatie van een film. We wijzen er onze lezers vaak op dat het cijfer voor de inhoud puur subjectief is, en men er zich niet moet door laten leiden. Ik ben echter nu al een jaar of vijf zeer actief (dagelijks) bezig met het medium film, en dan heb je op de duur wel hopen fiilms zien waarmee je de fotografie, originaliteit van de plot, etc. kan beoordelen. Maar zaligmakend is ons oordeel niet, nee. Als we sommige sites (we gaan geen namen noemen, maar het is niet dvd.nl) vergelijken met de onze, vinden we ook reviewers die zowat aan alle films een score tussen 8 en 10 geven. Is dat zoveel interessanter?

Wat kritiek op bepaalde besprekingen betreft, wij openen voor elke nieuwe review een topic op het besprekingen-forum van www.dvdforum.nl. Helaas blijven die topics maar al te vaag leeg.

Wat de spoilers betreft, kan ik je melden dat je misschien wel gedeeltelijk gelijk hebt. We zijn pas overgeschakeld naar een ander operating system, en ik zal aan onze hoofdredacteur eens praten over het invoeren van een spoiler tag.

Werner
12-08-2004, 00:38
Ik ben nu bezig in het boek. Zware kost. Weet iemand of in het boek ook sprake is van het meisje waar de recensie naar refereert?

Ja, maar ze heeft een veel kleinere rol...

Philippe
12-08-2004, 09:25
Wat de spoilers betreft, kan ik je melden dat je misschien wel gedeeltelijk gelijk hebt. We zijn pas overgeschakeld naar een ander operating system, en ik zal aan onze hoofdredacteur eens praten over het invoeren van een spoiler tag.

Ik vond het een schitterende recensie Werner, maar ik had de film dan ook al gezien. Wat die spoilers betreft ga ik wel akkoord met de kritiek, voor mensen die deze film nog niet gezien hebben wordt er inderdaad (te) veel van het verhaal prijsgegeven. Neemt natuurlijk niet weg dat je een bijzonder sterke recensie geschreven hebt maar voer die spoilertjes toch maar in. :wink:

The Scratcher
12-08-2004, 09:49
Ik heb deze film eigenlijk nog nooit écht helemaal gezien wel ooit eens een stukje op tv maar heb ik verder niet afgekeken omdat ik hem niet vanaf het begin gezien had. Het lijkt me op zich een erg goede film maar het lijkt me wel eentje van het type dat als ik hem eenmaal gezien ik het ook wel gezien heb verder en hem niet gauw nog eens zal kijken. Het zal voor mij dus geen (blinde) aanschaf worden.

Werner
12-08-2004, 19:30
Ik vond het een schitterende recensie Werner, maar ik had de film dan ook al gezien. Wat die spoilers betreft ga ik wel akkoord met de kritiek

Nu is het eigenlijk toch al te laat, maar ik zal in de toekomst proberen om dergelijke spoilers te vermijden...

Philippe
12-08-2004, 21:52
Ik vond het een schitterende recensie Werner, maar ik had de film dan ook al gezien. Wat die spoilers betreft ga ik wel akkoord met de kritiek

Nu is het eigenlijk toch al te laat, maar ik zal in de toekomst proberen om dergelijke spoilers te vermijden...

Of gewoon een waarschuwing meegeven dat er enkele spoilers tussen zitten is ook voldoende lijkt me. Btw, heb nog eens je recensie van deze topfilm gelezen en die zit echt wel stevig in elkaar. (y)

Werner
13-08-2004, 23:43
Dank je! Ik ga meteen een "spoilers ahead" plaatsen!

Zo... Nu beter?

Philippe
14-08-2004, 09:22
Dank je! Ik ga meteen een "spoilers ahead" plaatsen!

Zo... Nu beter?

Top Werner! (y) Alleen 1 probleempje... als ik er met de muis over ga zie ik nergens tekst verschijnen.

Grant
14-08-2004, 10:13
Werner, wat een pracht van een recensie! Het wachten op 'The Name of the Rose' heeft even geduurd (tergend lang zelfs), maar naar blijkt is het de moeite waard. Door de krachtige geluidstrack en het geremasterde beeld verwacht ik een geheel nieuwe film te beleven. Zelfs op video kon ik het klooster al ruiken, qua sfeer zát het dus al goed met de film. Wat ik nu mag ervaren blijft nog even de vraag (nog 4 dagen), maar ik vermoed dat deze release mij volledig zal overrompelen...

Caledonians
14-08-2004, 14:03
Over 4 dagen ligt die in de winkels, kan niet wachten! 8)

Werner
14-08-2004, 16:21
Dank je! Ik ga meteen een "spoilers ahead" plaatsen!

Zo... Nu beter?

Top Werner! (y) Alleen 1 probleempje... als ik er met de muis over ga zie ik nergens tekst verschijnen.

Je moet de tekst highlighten, dus op de muisknop klikken en dan over de tekst slepen. En dan... hupsa... it's maaagic!

Philippe
14-08-2004, 17:00
Dank je! Ik ga meteen een "spoilers ahead" plaatsen!

Zo... Nu beter?

Top Werner! (y) Alleen 1 probleempje... als ik er met de muis over ga zie ik nergens tekst verschijnen.

Je moet de tekst highlighten, dus op de muisknop klikken en dan over de tekst slepen. En dan... hupsa... it's maaagic!

Haha dom van mij! :oops: Thanks voor de info! :D

Grant
18-08-2004, 19:07
Eindelijk is ie dan binnen! De extra's zijn echt fantastisch. Ademloos naar Jean-Jaques Annaud geluisterd in de bijna twee uur durende docu. Twee uur! Wat op de achterkant van de hoes staat, raakt overigens kant nog wal. De film zelf komt vanavond aan bod. De docu krijgt in ieder geval alvast 10/10! Of eigenlijk 9.5/10. Namelijk jammer dat er (op één na) geen acteurs aan het woord komen...

Frank
18-08-2004, 19:52
Wat op de achterkant van de hoes staat, raakt overigens kant nog wal.

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Grant
18-08-2004, 20:47
Wat op de achterkant van de hoes staat, raakt overigens kant nog wal.

Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Hetgeen geschreven staat over de extra's komt niet overeen met de disc. Er staat dat op disc 2 zeven 'bonussen' staan, terwijl het eigenlijk maar één documentaire is. In deze twee uur komen er echter zoveel zaken aan bod dat de andere bonussen niet worden gemist...

Frank
18-08-2004, 20:50
Hetgeen geschreven staat over de extra's komt niet overeen met de disc. Er staat dat op disc 2 zeven 'bonussen' staan, terwijl het eigenlijk maar één documentaire is. In deze twee uur komen er echter zoveel zaken aan bod dat de andere bonussen niet worden gemist...

Aha, op die manier. Ik wilde de DVD vandaag kopen, maar ik kon 'm nog nergens vinden.

Grant
18-08-2004, 23:57
Ik wilde de DVD vandaag kopen, maar ik kon 'm nog nergens vinden.
Ik kon 'm ook niet vinden bij de FRS. Heb er toen maar naar gevraagd. Na enig zoeken kwamen ze 'm tegen op een stapel nieuwe dvd's die nog op de balie lag.

Harry stadman
29-08-2004, 18:56
Ik heb hem ook eindelijk binnen. meteen even gekeken en de film is zeer mooi. beeld en geluid zijn ook ruim voldoende. :wink:

Frans T
29-08-2004, 19:54
De extra's zijn inderdaad van een hoog niveau.
JJ Arnaud is een begenadigd verteller waar ik met heel veel plezier naar geluisterd heb.

T.a.v de film zelf, vind ik het jammer dat beeld en geluid niet helemaal synschroon lijken te lopen. Dat viel mij, bij verscheidene gesprekken die gevoerd worden, op.

martin
29-08-2004, 21:15
het beeld vond ik wel een beetje donker, geluid viel wel mee. mooie film mooie monikken volgens mij zag ik ook die kerel die nu HellBoy speelt met dat lange gezicht.

Grant
29-08-2004, 22:32
volgens mij zag ik ook die kerel die nu HellBoy speelt met dat lange gezicht.
Ron Perlman...

Dennis Kuijper
05-09-2004, 00:10
Net gekeken,dit is een klein juweeltje van een film,prachtige opnames,goed verhaal en acteerwerk,mooie extra,s op de dvd,min puntje
van het beeld op de dvd waren vooral te merken in de blauwige/donkere
en de mistige scenes.Ook een aanrader aanrader voor mensen die weer eens wat anders willen zien dan het Hollywood werk.

Olivier vd D.
05-09-2004, 00:29
Voor de mensen in omgeving Rotterdam......RoDisc (www.rodisc.nl) heeft um voor € 14,99.

Dennis Kuijper
05-09-2004, 00:58
Voor de mensen in omgeving Rotterdam......RoDisc (www.rodisc.nl) heeft um voor € 14,99.

Waar denk jij dat ik hem gekocht heb? :wink:

Olivier vd D.
05-09-2004, 10:00
Voor de mensen in omgeving Rotterdam......RoDisc (www.rodisc.nl) heeft um voor € 14,99.

Waar denk jij dat ik hem gekocht heb? :wink:
Uhhmmmm....RoDisc?

Harry stadman
05-09-2004, 12:09
volgens mij zag ik ook die kerel die nu HellBoy speelt met dat lange gezicht.
Ron Perlman...

speelt ook een goede rol in "enemy at the gates"! :wink:

Jobe
05-09-2004, 12:13
speelt ook een goede rol in "enemy at the gates"! :wink:

[spoiler:12a84c11e5]In beide films brengt hij het er ook niet levend vanaf :lol: [/spoiler:12a84c11e5]

Harry stadman
05-09-2004, 12:56
speelt ook een goede rol in "enemy at the gates"! :wink:

[spoiler:7df1d76f61]In beide films brengt hij het er ook niet levend vanaf :lol: [/spoiler:7df1d76f61]

desalnietemin uistekende acteur. :wink:

Harry stadman
06-09-2004, 18:30
Net gekeken,dit is een klein juweeltje van een film,prachtige opnames,goed verhaal en acteerwerk,mooie extra,s op de dvd,min puntje
van het beeld op de dvd waren vooral te merken in de blauwige/donkere
en de mistige scenes.Ook een aanrader aanrader voor mensen die weer eens wat anders willen zien dan het Hollywood werk.

Naarmate je de film vaker hebt gezien wordt het steeds beter. :wink:

Qzyn
02-03-2007, 21:27
Ik was geïnteresseerd in de SE en kwam bij Van Leest (http://www.vanleest.nl/pages/productview.asp?productid=453539&navid=47) uit omdat hij toevalligerwijs daar het goedkoopst wordt aangeboden op het moment, maar daar staat dan deze waarschuwing


Waarschuwing:
bij deze DVD lopen geluid en beeld niet geheel en al synchroon. De producent (Warner) vindt dit geen probleem, maar daar denken wij anders over. Wees dus gewaarschuwd!

Hoe hinderlijk is het niet synchroon lopen of valt het uiteindelijk wel mee?

Frank
02-03-2007, 22:02
Dit staat erover in de recensie hier op DVD.nl:


NB: Aangezien er een flink aantal Europese acteurs meedoen in deze productie die het Engels niet goed machtig zijn, werden veel van hun teksten achteraf opnieuw ingesproken (gedubt). Hierdoor lopen hun mondbewegingen af en toe niet synchroon. Dit is geen defect in de DVD, maar gewoon een productiefout in de originele film. Vandaar dat we hier geen punten voor aftrekken.

Frank
02-03-2007, 22:07
En dit zegt DVDInfo erover:


En dan nog dit: sommige dialogen vertonen inderdaad een probleem van lipsynchroniteit. We hebben de vergelijking met onze oude videoband gemaakt, en komen daar tot exact dezelfde conclusie. Het is overigens opvallend dat de geluiden die bij de beweging van voorwerpen horen en de dialogen van de hoofdacteurs (Connery, Abraham, Slater) wél synchroon zijn, en vooral de niet van origine Engelstalige acteurs asynchroon praten. Waarschijnlijk heeft men die acteurs dus in postsynchronisatie hun dialogen opnieuw laten inspreken, en is de onvoldoende beheersing van de Engelse taal de oorzaak van dit probleem. We trekken dus uitzonderlijk hier geen punten voor af bij de beoordeling van de geluidsband; het is namelijk een probleem inherent aan de film, en heeft niets met de transfer an sich te maken.