PDA

Bekijk de volledige versie : DVD: Revolutie of Evolutie



Paul Ranft
14-12-2001, 21:40
DVD heeft gedurende, laat ik zeggen, de afgelopen twee jaar enorm aan populariteit gewonnen. Sommigen beweren dat DVD een revolutionair hoogstandje is. Maar is dit nu wel zo?
Is de DVD niet eerder een verbeterde CD? Hadden we niet al de laserdisc, optical document filing systems e.d. Wat maakt DVD dan zo speciaal om het revolutionair te noemen?

Graag zou ik jullie mening, als DVD-freaks, hierover willen peilen.

Dus is DVD een revolutie of een evolutie? En licht je antwoord toe.

Ik ben benieuwd wat voor reacties eea gaat opleveren.

SpaceWolve
14-12-2001, 21:53
Volgens mij is dit gewoon een vorm van evolutie, als je dit vergelijkt met laserdiscs dan is er weinig verandert :rolleyes: , behalve dan BETER geluid, BETER beeld, EXTRA'S, en een grotere populariteit.

Maar over 20 jaar als de Mighty Morvin Power DvD is uitgekomen zullen we weer lachen om deze uitvinding en zal dat DE revolutie worden genoemd.

Alex van den Berg
14-12-2001, 22:15
Wat DVD zo revolutionair maakt is, dat het voor het eerst mogelijk is om zowel hoogwaardige audio als hoogwaardige video met hetzelfde apparaat af te spelen.

Dit is mogelijk omdat DVD technisch in feite niets anders is dan een verder ontwikkelde CD... Een dunnere laserstraal staat garant voor meer putjes op hetzelfde schijfje, waardoor er genoeg opslagcapaciteit ontstond om ook beeld op te slaan.

In feite is de CD niets anders dan een 'verder ontwikkelde' laserdisc... Omdat er voor alleen geluid veel minder opslagcapaciteit nodig is, kon het schijfje kleiner worden...
Dankzij deze ontwikkeling heeft Philips de investering in de hopeloos geflopte beeldplaattechnologie (laserdisc) uit de jaren 70 (!!) nog kunnen terugverdienen...

ECHT revolutionair wordt het naar mijn mening wanneer er in ieder huis standaard een solid-state geheugen wordt ingebouwd (naast de CV-ketel?) met een opslagcapaciteit van enige miljoenen terrabytes, dat de bewoners vervolgens naar eigen smaak kunnen vullen met een complete multimediatheek... Daarin ontstaat dan na enige jaren een collectie van duizenden boeken, muziekstukken, films en... holo-adventures, welke kunnen worden afgespeeld en beleefd via de holo-projectoren in de woonkamer... :D

SpaceWolve
14-12-2001, 22:20
Maar tegen de tijd dat dat volledig operationeel is zal het ook evolutie genoemd worden omdat er veel te veel tussen stappen zijn gebruikt (waarom een nieuw product op de markt brengen als het oude nog volop wordt verkocht, bedrijven passen wel op, die wachten nog een paar jaartjes), en trouwens uit welk jaar komt CDi eigenlijk? die heb ik ook nog thuis staan, die schijfjes doen het ook nog goed, iets blokkeriger dan DvD :( maar ja

Alex van den Berg
14-12-2001, 22:26
trouwens uit welk jaar komt CDi eigenlijk?Volgens mij is CDi in 1993-1994 geintroduceerd. Het is zelfs nog gepromoot tijdens de Muziek 10-Daagse van 1995...
Dit was een poging om de, in die dagen hypermoderne, multimedia CD-ROM naar de huiskamer te brengen... Daarnaast was het leuk dat je er ook CD-Video op kon afspelen...

De nekslag voor CDi was.... juist... !! :D

SpaceWolve
14-12-2001, 22:33
Volgens mij is die ook nog gigantisch geflopt, dus volgens mij is het een evolutie van laserdisc naar videoCD en door naar DvD :) . Dus toch een evolutie (goh wat leer je toch veel bij geschiedenis over de evolutieleer :p of was dat biologie :confused: )

bmateijsen
14-12-2001, 23:18
lang leve de laser??

Vergeet ook niet het werkelijke analoge signaal.... Zo'n schitterende platenspeler.... geen digitaal>analoog converters ertussen.. geen detail verlies, geen extrapolatie om ruimte te vullen... gewoon pure muziek... niks meer niks minder....

Groet Bjorn

Toch beeld + geluid op DVD is niets nieuws..... laserdisc had dit ook al, ook meerkanaals.... en de kwaliteit.... ach... dvd is een mooi medium... lekker toegankelijk en net als vhs opgepakt door de juiste produktiegroep... namelijk Adult entertainement..

Alex van den Berg
14-12-2001, 23:35
Zo'n schitterende platenspeler.... geen digitaal>analoog converters ertussen.. Klopt... Ze hadden een elektro-dynamische conversie d.m.v. een spoeltje, een magneetje en een diamantje :D
[b]gewoon pure muziek... niks meer niks minder....Tja... Op wat elektrostatische knetters na dan... maar ja... dat krijg je nou eenmaal wanneer je een diamantje door een plastic groef laat razen.
O ja... en je favoriete album moest je ieder jaar vernieuwen, omdat de diamant zich door het plastic had gesneden.. :D

Die opmerking over de revolutie die de laser heeft veroorzaakt was zo gek nog niet... :)

Mike Philippens
15-12-2001, 00:21
Die opmerking over de revolutie die de laser heeft veroorzaakt was zo gek nog niet... :)
En die revolutie van de laser is deels te danken aan het ambitieuze SDI plan van Ronnie Reagan. Daardoor kwam er ineens zowat ongelimiteerde budgetten vrij voor research naar laser... Zit je lekker pacifist te zijn met je DVD speler...:D
Maar om op het werkelijke verhaal terug te komen: het is inderdaad een evolutionair gebeuren. Volgens mij hadden Philips en Sony de 'roadmap' al aardig voor zich liggen indertijd. Natuurlijk niet precies van CD naar Cdi/LaserDisc en uiteindelijk naar DVD maar wel de principes/grote lijnen.
CDi kwam erg ongelukkig en ik snapte Philips niet helemaal: de ene tak maakt PC's en CD-ROM spelers en wil die met alle geweld (gelukkig zijn ze daarmee gestopt!) de huiskamers in persen, en de andere tak roept dat PC's veel te ingewikkeld zijn en dat CDi dat bereikbaar moest maken voor iedereen. Zo werden de verkopers (mijn broer was er één) gebrainwashed om de mensen voor te houden dat CDi véél makkelijker en leuker was als een PC... Vreemd...
Het rottigste aan de CDi was nog dat ie gebaseerd is op de Motorola 68000 zodat het met geen mogelijkheid op de PC af te spelen is zonder een dergelijke processor erbij te prikken (insteekkaart) of er een te emuleren. Misschien is dat met de P4 haalbare kaart.
DVD zal uiteindelijk ook wel weer vervangen worden door iets anders. Maar ook solid state zal geen lang leven beschoren zijn. Misschien duurt het nog een jaar of 10-20, maar op een gegeven moment hebben we allemaal een fibertje onder de deurmat of hebben we een snelle en betrouwbare breedbandverbinding door de ether zodat je niet eens fysiek beeld- en geluidsdragers nodig hebt maar alles op kunt vragen uit gigantische databases.

Nathan Strik
15-12-2001, 00:51
En die revolutie van de laser is deels te danken aan het ambitieuze SDI plan van Ronnie Reagan. Daardoor kwam er ineens zowat ongelimiteerde budgetten vrij voor research naar laser... Zit je lekker pacifist te zijn met je DVD speler...:D
Tsja, als het Amerikaanse leger het Arpanet niet had gehad, dan had deze discussie nooit plaatsgevonden, want dan hadden we geen Internet gehad... nee, die Amerikanen zijn zo gek nog niet. :D

Lange tijd was VCD trouwens de meest bekende standaard, maar wat ik een beetje raar vind is dat laserdisc, wat tienduizend keer beter was dan VCD, nooit van de grond is gekomen, zo zie je maar weer dat een goed formaat alleen niet genoeg is. Dat zag je inderdaad ook een paar decennia geleden met dat Betamax en Video 2000 fiasco.
DVD is naar mijn idee de laserdisc zoals hij altijd al had moeten zijn, compact en nog net ff iets beter.
Ik verheug me al weer die op de Super DVD speler, die natuurlijk geheel achterwaarts compatibel moet zijn met de huidige schijfjes. Oh, ik krijg al hoofdpijn als ik aan al die problemen denk die dan zullen ontstaan met het afspelen van oude schijfjes... :rolleyes:
DVD blijft volgens mij nog wel even. Het is volgens mij meer de vraag hoe snel standaards als HDTV ingeburgerd gaan raken. Stel dat binnen 15 jaar 60% van de Nederlanders een HDTV heeft, dan hebben we misschien ook al een nieuwe standaard nodig. Voorlopig zie ik het echter nog wel even vrolijk doorgaan met het DVD formaat.

The evolution continues with every revolution!

The future is very bright indeed. :cool:

Mike Philippens
15-12-2001, 01:12
Dat zag je inderdaad ook een paar decennia geleden met dat Betamax en Video 2000 fiasco.
Ik denk dat het V2000 en VHS was. Betamax was ook wel goed, maar V2k was beter. Was het nou Betamax waar de banden boven elkaar lagen, zodat je zo'n rare dikke cassette kreeg?
Ik vindt trouwens de DVD meer van CDi hebben dan van LaserDisc of VCD. Nou ja...meer een samensmelting van de 3 dan. CDi was ook meer computer dan speler, en er konden muziek, spelletjes, films en interactieve toepassingen op gedraaid worden. Maar dat was ook meteen zijn makke: het was meer computer en dus waren er strikte hardware eisen. DVD is iets platform-onafhankelijker opgezet.