PDA

Bekijk de volledige versie : DVD reviews



Raskel
15-12-2001, 10:07
Misschien is het handig om bij het maken van een review ook meteen een x aantal sterren toe te kennen aan de inhoud van de film (naast beeld, geluid en extra's), dit zie ik niet en ik lees alleen een algemene indruk. Het is overigens ook makkelijk om een snel overzicht te zien van de behaalde score, misschien wel een idee voor de toekomst?

Eric van Ballegoie
16-12-2001, 10:49
Dat is een optie, maar de kwaliteit van de inhoud van een film beoordelen is zeer subjectief, en voorlopig beperken we ons dan ook tot het waarderen van de (technische) aspecten van de DVD die buiten de inhoud van de film omgaan.

Arnold van Oostrum
16-12-2001, 12:54
Inderdaad is, zoals Eric al aangaf, het beoordelen van de inhoud van een film erg subjectief. Kijk maar eens naar de recensie van Pearl Harbor en de reacties die dit heeft gegeven.
We ontkomen er niet aan, in de tekst wordt best wel iets gezegd over de kwaliteit van de film. Maar uitdrukken in een cijfer gaat tever.
Technische aspecten, beeld en geluid, zijn beter objectief te beoordelen, alhoewel ook hier de meetlat verschillend gebruikt zou kunnen worden.

forzavado
17-12-2001, 09:44
Ach, iedere recensie is subjectief. Wat misschien wel leuk is om te vermelden is op wat voor installatie de film wordt gereviewd. (iedere recensent heeft andere installatie, dus is ook de beleving vaak anders) Dit is niet echt noodzakelijk, want verhoudingsgewijs blijft het wel kloppen natuurlijk, maar het lijkt mij leuke achtergrond info

Staf van der Heijden
08-01-2002, 02:04
De kwaliteit van muziek dvd,s is toch wel te beoordelen zonder over smaak te twisten, waarom hieraan geen aandacht. Een muziekwerk kun je in principe oneindig horen terwijl een film zeker in zijn geheel bij herhaald bekijken tot verzadiging leidt.
Zeker nu de muziekmarkt hinder ondervindt van kopieren is de aandacht voor dvd,s met dts e.d. belangrijk
Staf

forzavado
08-01-2002, 08:58
Een muziekwerk kun je in principe oneindig horen terwijl een film zeker in zijn geheel bij herhaald bekijken tot verzadiging leidt.
Zeker nu de muziekmarkt hinder ondervindt van kopieren is de aandacht voor dvd,s met dts e.d. belangrijk
Staf
Ben ik het volkomen mee eens, en dit is ook de reden dat ik veel meer dvd's met muziek ga kopen. Ook is het zo dat als ik een film wil zien, dat ik hem helemaal wil zien. Bij een muziek dvd vind ik het makkelijker een fragment eruit te halen.
Tja, harde kwaliteit (meetbare kwaliteit) is wel te beoordelen zonder beïnvloed te worden door smaak. Maar dat is voor mij vaak niet genoeg, het moet er ook goed uitzien (Sheryl Crow- Rockin' the globe, daar is ze te mager vind ik) en een beetje entertainment bieden. The Eagles - Hell Freezes over heb ik alleen in m'n speler voor demo's, verder heel weinig. Zou de kwaliteit van deze dvd niet zo goed zijn geweest dan had ik hem nooit gekocht. Maar Phil Collins - Live loose in Paris is een schitterende show en had ik ook gekocht als de kwaliteit minder was. Beide genoemde dvd's zijn voor mij hun geld dik en dubbel waard en zouden misschien allebei op een schaal van 10 overall hetzelfde scoren.
M.a.w. ikzelf zou geen subjectieve review kunnen schrijven, omdat de mix techniek/artiest de mate van entertainment voor mij bepalen

Henk Heideveld
08-01-2002, 10:55
Ja, Aart, muziekDVD's vallen heel anders in de smaak. Ik draai ze ook veel meer herhaald dan films. Ik heb links en rechts al veel aandacht aan muziekDVD's gegeven, maar daar komt toch weinig respons op. Komt er een nieuwe film uit op DVD's dan leidt dit al gauw tot pagina's lange reacties.
Beeld en geluid spelen natuurlijk wel een belangrijke rol, maar soms ben je inderdaad helemaal lyrisch van een gaaf concert.
Van vrienden/vriendinnen hoor ik vaak dat ze er moeite mee hebben enkele uren aan de buis gekluisterd te zitten om muziek te horen. Ook hoor ik wel eens dat het verschil CD/DVD als geringer wordt ervaren dan het verschil VIDEO/DVD.
Ikzelf ben een echte muziekfreak. Heb meer muziekDVD's dan filmDVD's. Ik vind het ook jammer zo weinig recensies onder aan de bladzijde aan te treffen.
Maar nogmaals, ik heb mijn bevindingen van muziek DVD's hier al vaalk geplaatst met een magere hoeveelheid reacties, helaas.

forzavado
08-01-2002, 11:11
Ik reageer inderdaad niet vaak op recensies, dit omdat ik vaak een half jaar achter loop op de releases. Ik kan op zo'n moment weinig toevoegen (ik koop zowiezo niet erg veel dvd's, ben meer hardware fanaat)
Wat denk ik ook meespeelt in het aantal reacties is dat film minder smaak afhankelijk is dan muziek (hier zullen mensen het wel mee oneens zijn). Eén film trekt vaak breder publiek dan één muziek formatie.
Achter films zit veel meer marketing, waardoor er in het begin al meer aandacht voor is. Mensen kopen liever iets wat bekend voorkomt. ELO maakt bv. geen reclame voor de dvd (heb hem niet, nog niet), en zal dus minder in de belangstelling staan.

Rikkert
08-01-2002, 11:11
De recencenten die een dvd reviewen, hebben daar natuurlijk de nodige ervaring in. De beoordeling van de kwaliteit van de inhoud, kan volgens mij dan ook echt wel bijna objectief gedaan worden. Voor iemand die veel films heeft gezien is het vergelijkings materiaal in overvloed aanwezig, en DAARDOOR ontstaat een eerlijke mening, gebaseerd op eigen bevindingen. Het is net als kunstcritici, die hebben ook een bibliotheek aan informatie opgedaan door het zien van andere kunstwerken. De mening van iemand die al veel gezien heeft, is voor mij toch echt meer waard dan die van iemand die ooit een 2 dvd`s heeft gehuurd. Als een recencent dan een mening heeft over een film, dan hoeft dat niet alleen gebaseerd te zijn op emotie, maar ook op een stuk technische kennis.

Rikkert
08-01-2002, 11:12
Wat dus betekend: ik stem voor beoordeling van de kwaliteit van de inhoud. :D

Jan ValeK
10-01-2002, 13:41
ook ik mis een beroordeling van de film zelf
misschien is het een idee om de score van imdb over te nemen
dus dat imdb rating een onderdeel wordt van de recensie

Remco Out
11-01-2002, 09:57
Ik vind ook dat er een beoordeling van de film zelf moet komen, dat is namelijk toch meestal de eerste reden dat je een dvd aanschaft en in tweede instantie komt dan meestal de kwaliteit van de dvd. Je gaat toch geen dvd aanschaffen omdat de kwaliteit goed is en het een vreselijk slechte film is of je moet echt helemaal gek zijn. Ik zou dus graag in de toekomst ook een beoordeling van de film zelf willen zien.

Oakey
11-01-2002, 15:33
Helemaal mee eens Remco.

forzavado
11-01-2002, 15:38
Je gaat toch geen dvd aanschaffen omdat de kwaliteit goed is en het een vreselijk slechte film is of je moet echt helemaal gek zijn. Ik zou dus graag in de toekomst ook een beoordeling van de film zelf willen zien.
dat verhaal gaat helaas niet voor mij op. The Haunting vind ik dus absoluut geen topfilm, maar dat geluid!!!!! Ik heb deze film puur gekocht vanwege de geluidstrack (DTSES discrete) waar ik toevallig een artikel over had gelezen. Zo heb ik nog wel meer titels die ik puur heb vanwege de kwaliteit.

bmateijsen
11-01-2002, 15:40
Ik snap wel waarom DVD.nl nog geen persoonlijke reviews van de film maakt. Smaken zijn nu eenmaal verschillend. Maar dat laat niet weg dat je als forum-lid hier geen bijdrage aan kan doen. Immers iedereen staat vrij om een review te maken van een film en dus zijn eigen commentaar over de film te geven.

Dus ipv in deze thread je ongenoegen te verwoorden, zou ik zeggen:

Klim in de pen en schrijf van films die jij super vond of juist niet een review!!

Groet Bjorn

forzavado
11-01-2002, 15:44
Je kunt ook altijd op reviews reageren. Vaak loopt dit toch uit op de inhoud. Die wordt dan automatisch meegenomen. Gebeurt dit niet dan kun je gewoon zelf in zo'n reactie over de inhoud beginnen, een discussie is dan haast gegarandeerd!

Lambèrt Guilonard
11-01-2002, 16:43
Ik vind ook dat er een beoordeling van de film zelf moet komen, dat is namelijk toch meestal de eerste reden dat je een dvd aanschaft en in tweede instantie komt dan meestal de kwaliteit van de dvd.

Maar een beetje film-liefhebber moet, via recensies in kranten, tijdschriften of op internet, allang op de hoogte zijn of een film kwalitatief goed is of niet ...

Dus volgens mij is dat bij een DVD.nl review niet echt een must !!

Alex Bel-Gy-Bel
11-01-2002, 18:20
Als je kijkt bij de film review bij "uw mening" dan ziet U toch het gemiddelde van wat de forum bezoeker vind van die film. natuurlijk moeten er minimum tien stemmen zijn.
Ik denk dat ze geen betere manier konden bedenken dan deze.

Remco Out
12-01-2002, 15:50
Maar een beetje film-liefhebber moet, via recensies in kranten, tijdschriften of op internet, allang op de hoogte zijn of een film kwalitatief goed is of niet ...Daar heb je helemaal gelijk, maar stel je bent een tijdje op vakantie geweest in een land waar geen televisie en krant bestaat, dan heb je wel een probleem. Als ik op vakantie ben let ik ook meestal niet op films en dus weet ik soms niet of een film goed is of niet aangezien ik niks erover heb gelezen.