PDA

Bekijk de volledige versie : Wil graag genieten van muziek, DVD en maar ook van overige z



harmir
16-12-2001, 02:37
:confused:
Ik heb al enige regels gelezen en heb het vermoeden dat jullie
mij wel van advies kunnen voorzien, aangezien de meeste verkopers in audiozaken alles goed vinden of het avondje stappen nog in hun hoofd hebben. (Logisch gezien de gemiddelde leeftijd)

Ik heb nu een 8 jaar oud Sony mini setje met twee boxen van 65 Watt, 8 ohm?? , maar met een kapotte CD-speler dus geld gaat het toch kosten

Nu dacht ik dat ik dit ex-studenten gevalletje te dumpen en iets te kopen dat radio, CD's, CD-R en MP3, maar ook DVD kan spelen.
Film met dolby digital is toch echt wel genieten is ook inmiddels mijn ervaring (Helaas nu nog bij een ander)
Ook ik heb wat rond lopen te dwalen in verschillende zaken en het nodige budget neemt ongeveer evenredig toe met de kwaliteit van het geluid. Mijn aandacht ging eerst uit naar een Pioneer DV-444. VSX-C300, S-V50-K combinatie, maar ik vroeg me af of 5*30 Watt van de reciever wel verstandig is en daar start de twijfel dan, want ongeveer Hfl 2500 is toch een hoop geld (vindt ook mijn vriendin, vooral als je er snel bent op uitgekeken en het toch tegenvalt in je eigen huis)

Om deze threat niet tot een hoog standje van technisch begrippen en andere audiofiele informatie te laten ontaarden
bij deze mijn eisen, budget en andere persoonlijke omstandigheden:

IK WIL ALLEEN EEN BEETJE GOED GELUID, ZIE HUIDIG SETJE

Nieuwe aanschaf zal voor 80% muziek, radio afspelen maar wil ook graag een DVD met plezier zien en VOORAL horen.

Budget: tussen Hfl 2000 - Hfl 3000 ivm met het genieten van de vaak meer belankrijke zaken in mijn leven.

DVD: Pioneer 444 lijkt mij wel iets, gezien mijn MP3 collectie (via mijn computer naar huidig mini setje), en jullie reacties
of iets gelijkwaardigs van een ander merk. (Hfl 600-800)
Is Regiovrij echt noodzakelijk ???

Reciever:
Ingebouwde Dolby Digital, DTS etc etc, goed te bedienen, goed stereo kunnen weergeven, voldoende (toekomstige) mogelijkheden, verder niet te veel poespas.

Boxen:
Actieve subwoofers met relatiefe goede satelietspeakers !!!(vriendin al eerder genoemd, dus geen grote torens in interieur etc) Maar wel redelijk goed geluid met MP3, CD, radio
Kan dit ook over alle vijf speakers zonder veel vervorming ???
Wellicht kan ik er twee front speakers nog wel verantwoord inpassen, aangezien wij samen ook erg kan genieten van mijn MP 3 collectie. Maar dit schijnt dan gelijk mijn budget te overstijgen.
Verder ben ik absoluut niet zo'n geluids fanaat, maar geef mijn geld liever uit aan concerten voor de echte beleving, dus die kleine speakers zijn al snel voldoende

Wat is voor een redelijke prijs op dit gebied los te krijgen !!

PS Ik neem aan dat dit weer twee extra afstandbedieningen gaat opleveren ?????

met andere woorden:
Een betere home theater set of losse low budget componenten systeem.

Trouwens ik ga uiteraard luisteren en wachten cq sparen is een optie maar niet onze sterkste kant. Verder heb ik het niet zo op tweede hands, niet dat het niet goed is maar gewoon de tijd en moeite wil ik graag ergens anders aan besteden.

Ik hoop dat dit wat gaat opleveren voor een eenvoudige luisteraar zoals ik maar een audio verslaafde zoals sommigen van jullie zal ik nooit worden.


Bedankt

forzavado
17-12-2001, 09:28
Here we go again:D :D Maar het blijft leuk
Je hebt flink rondgekeken hier op het forum, want de standaard adviesjes (2e hand, sparen) zijn niet aan jou besteed. Maar goed laten we het eens proberen. Ik heb ooit een setje samengesteld in deze prijsklasse zie mijn eerste post in deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=2088&highlight=mission) , misschien is het iets voor je. Klinkt in mijn oren stukken beter op muziek, vanwege het grotere kastvolume/gewicht. Het klink over het algemeen wat gladder en strakker. Je wilt voor 80% muziek, dus dan wil ik je toch aanraden om satelietjes te vergeten, hoe moeilijk het ook is (doe dit niet als je er een huwelijkscrisis mee kunt voorkomen). Het budget dat je over hebt op deze set, zou ik in de dvd-speler stoppen (koop geen divido, lenco, cyberhome of weet ik wat, want daar worden vaak de miskopen gedaan) of in een duurdere reciever (bv. 596 ipv 496).

Die 5×30w lijkt misschien weinig, maar dat hoeft absoluut niet. Watjes is een kwestie van meten, en rendement. Dit moet je gewoon even beluisteren in een met jou ruimte vergelijkbare ruimte, dat geeft het beste beeld. Er zijn mensen die uit 2 of 3 watt al hele luide klanken krijgen, en nog mooi ook! Maar het feit dat je hier over nadenkt maakt mij een beetje huiverig als je ook nog eens satelietjes wilt! Satelietjes staan niet garant voor mooi lawaai :D

Nog een tip, ga voor muziek voor een Denon reciever (klinkt stukken beter dan de Yamaha op stereo, maar is wel duurder). Koop dan geen mission, maar bv. Tannoy mx serie. Vb. Denon 1602/1801 met Tannoy mx3 voor mx2/1 achter en mxc als center. Koop een voordelige sony/philips/jvc/pioneer dvd-speler en dan moet je voor onder de 3000 gulden klaar kunnen zijn (beetje afdingen op bekabeling:D !)

De setjes door mij genoemd, zijn allen met "grote" frontspeakers, vanwege je muziekweergave. Dit zal stukken beter klinken dan 5 satelietjes.
De toekomstige mogelijkheden van de door mij genoemde recievers zijn niet zeer uitgebreid. Dat wil zeggen: ze zijn wel compatibel met bv. DTSES discrete maar kunnen het volledige ptentieel niet benutten. Maar dat moet je ook niet verwachten in deze prijsklasse. Trouwens volledig benutten is ook maar relatief.

Regiovrij is niet een must, wel een extra. Het hangt puur af van wat je wilt met dvd. Wil je veel importeren (soms betere kwaliteit bv. DTS-ES ipv DTS en vaak goedkoper, zie regio 4) dan is het een must. Doe je dit niet en houd je de prijzen goed in gaten, houdt het dan bij een regio 2 speler. Is regiovrij gratis, dan altijd doen natuurlijk!

Krijg je over deze componenten setjes ruzie met je vriendin, dan zul je toch voor een kant en klaar setje moeten gaan. (JVC schijnt een goede te hebben voor 3000 piek of sony kan ook, maar mijn ervaring is dat dit soort setjes toch minder klinken dan zelf samengestelde/componenten setjes)
Heb je de kans gezien nog "ietsie" te sparen (zeg 1000 piek), dan groeien de mogelijkheden en combinaties gestaag.
En: vragen stel ze gerust

Veel succes ermee!

forzavado
17-12-2001, 09:33
Zie ik net. Misschien is dit (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=2691) iets voor je. Hou je nog geld over ook.

Nog iets: luister niet naar mij, maar naar zoveel mogelijk Ht's in jouw budget.

harmir
17-12-2001, 20:58
Ik denk haast wel dat hierover een review kan maken, aangezien ik dit weekend meer van deze vragen hebben gehoord in de betere Hifi zaken.

veel mensen willen niet een HT en een stereo gedeeltelijk
apart samenstellen. Ik heb inmiddels wat van die sataliet setjes beluisterd, maar degenen die ik een beter geluid vindt hebben komen al dicht bij jouw voorgestelde combinatie, maar dan met een actieve subwoofer (JBl, Marantz en Mordaunt)
Ik ga jouw voorstel binnenkort ook maar eens luisteren

In je reactie merk ik dat je al snel bezuinigd op de subwoofer
Enige reden hiervoor ??????

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het lijkt wel een virus geluid, in comb met verschillende speakers en luisteren, zelfs voor een audioleek
Twijfel slaat toe !@!!! Toch maar eens beter gaan luisteren en wellicht dat die extra 1000 gulden wel een optie is. Maar eenmaal uit de winkel gestapt en weer afgekickt, blijft het een feit dat ik voor mijn behoefte geen hoge eisen heb, maar inmiddels wel zijn aangescherpt.

Toch nog een paar vragen:
DVD speler met dual laser een betere optie aangezien ik alles op dat ding wil afspelen ??
De winkels staan vol met Philips, Sony, Pioneer etc. waarom lees ik daar zo weinig over in de threads die volgens de specificaties meer bieden dan een Denon voor dezelfde prijs. (wellicht zie ik iets over het hoofd en ook niet getest)

In ieder geval vriendelijk bedankt voor de reacties

Begin nu in ieder geval iets te snappen van verschil in geluid

forzavado
18-12-2001, 08:34
Dat ik op de subwoofer bespaar is bittere noodzaak, vanwege het budget. Ik zou altijd voor een active sub gaan en niet voor een passieve. Hier zijn een aantal redenen voor. Belangrijkste reden voor mij is dat een actieve een mooiere trilling ervaring geeft dan een actieve. Deze ervaring is moeilijk te omschrijven, maar ga eens luisteren naar zo'n ding (ook een mooie besteding van die 1000 piek), je creert er een hoop diepte mee. Absoluut het overwegen waard. Sub hoef je niet meteen te kopen, je kunt er ook gewoon een jaartje mee wachten (vanwege budget of zo). Maar een aanrader blijft het. Zoek eens met de zoekfunctie op subwoofer, komt er een hoop info boven.
Ik zelf zou voor een aparte cd speler gaan en een aparte dvd speler. Vanwege het budget waarschijnlijk geen reële optie. In de eerste plaats vanwege slijtage is het makkelijk een losse cd speler te hebben. Maar ook weergavetechnisch (met name omzetting D/A) biedt een cd speler voordelen boven een cd speler. Maar een dual laser is een optie als je ook cdrw wilt afspelen op je dvdspeler.

Die Sony/philips/enz. zijn misschien qua specs beter, maar klank is niet in specs te beschrijven (net als materiaalgebruik vaak nogal verschilt). Er zullen in een Denon misschien beter DAC's zitten, betere bakabeling, maar daar zullen we het maar niet over hebben aangezien jij liever geen technisch gezwets aanhoort. Het is dus een kwestie van pure onzichtbare (maar wel hoorbare!!!) kwaliteit.

Wat bedoel je precies met die verschillende speakers (met dat virusgeluid)?? Even algemeen: Het is namelijk beter om 5 speakers te gebruiken met dezelfde klankkleur, vaak dezelfde serie van hetzelfde merk. (ikzelf heb dit nog niet, maar in de toekomst wel. Studentje hè, weinig geld) En stereo cd's gewoon door je 2 fronts weergeven!

harmir
18-12-2001, 21:39
Nogmaals bedankt.

Sorry, Ik bedoelde eigenlijk het lijkt wel een virus, wanneer je naar geluid luistert in een goede winkel met verschillende luidsprekers, setjes etc
Voor je het weet ga je de eisen toch aanscherpen en het budget verhogen. Zelfs zonder enig technisch benul kun je duidelijk het verschil horen en zelfs voelen. En voor je het weet pik je de belangrijkst termen op.

Het beste loplossing is volgens mij dat iemand gewoon bij je thuiskomt, even rondkijkt, max besteedbare bedrag aan hem overhandigen en uit een zijn bestel busje een goede HT set haalt en volledig installeert, even luisteren, eventueel andere luidsprekers proberen en weer vriendelijk verdwijnt.
Spaart een hoop tijd en geklets, maar is wellicht toch minder leuk

forzavado
19-12-2001, 08:15
Volgens mij raak jij besmet met het audio virus. Is niets mis mee hoor, totdat die bultjes komen:D :D

Het inderdaad wat je zegt, thuis klinkt het ook nog eens anders dan in een (speciaal aangelegde) luisterruimte. Maar het handige van zo'n luisterruimte is wel, dat je de verschillen tussen speakers en versterkers goed hoort. Je kunt makkelijk iets een nieuwe combinatie uitproberen. Misschien vind je mission wel niets bv. (van mission moet je houden, zeggen ze soms), maar klinken die mordaunt shorts wel super in jou oren op de Yamaha (kan me goed voorstellen)

Ik zou zeggen laat je nogmaals besmetten, en maak geen overhaaste beslissingen.

Groetjes

smartsys
19-12-2001, 08:54
De meeste audiozaken en vooral de echte doeznschuivers hebben wel zogenaamde luisterruimtes, maar zetten deze vervolgens zo vol met apparatuur dat goed luisteren naar 1 speaker paar niet kan. De speakers staan meestal keurig opgesteld zoals ik hieronder probeer weer te geven.
De letters geven speakers soorten aan.
---------------K---------------
A-B-C-D-E-[TV]-E-D-C-D-A
-----f-g-h-i-j---j-i-h-g-f-----
K is een center speaker
A-B-C-D-E zijn alle staande zuil speakers
f-g-h-i-j zijn boeken plank speakers welke ook allemaal op een plank boven de [tv] staan opgesteld

De buitenste speakers A en f hebben dus een mega breed stereo beeld met weinig diepte. De binneste speakers E en j hebben een ielig stereo beeld, dus ook niet ideaal. Alles wat er tussen staat heeft door alle "buren" te weinig ruimte om zich heen en presteerd daardoor of minder of doordat de speakers ernaast gaat meedoen en dus het laag vaak aanzienlijk voller klinkt in een winkel dan thuis.

Een goede audio zaak zet hetgeen jij wilt beluisteren voor je klaar en dan staat alleen die set opgesteld. Wil je iets veranderen, dan wordt dat appart aangesloten en wordt het andere weggehaald zodat dat geen invloed heeft.

Een winkel klinkt dus vaak SLECHTER dan thuis.

forzavado
19-12-2001, 09:04
Een winkel klinkt dus vaak SLECHTER dan thuis.
Je hebt absoluut gelijk wat betreft opstellingen. Maar thuis heeft bij veel mensen, waaronder inzelf :( ook zijn beprekingen. Ik krijg namelijk niet de indruk dat Harmir een aparte luisterruimte in zijn huis/flat wil.
Vergeet niet dat in een winkel vaak in zo'n luisterruimte (een goede, met weinig speakers) veel aan de akoestiek is gedaan wat vaak niet in een huiskamer kan (er vanuitgaande dat het systeem in de huiskamer moet komen). Bv. demping. In een huiskamer staan er meer dingen die ook gaan resoneren en dus ook distortie veroorzaken. En speakers staan in de huiskamer vaak tussen kasten en dergelijke in. (weinig mensen houden hier rekening mee, of kunnen het niet eens) Er vanuitgaande dat Harmir dit in zijn huiskamer wil inpassen, zal hij nooit de "ideale" luistersituatie kunnen creëren zoals in bepaalde audiozaken wel het geval is. Daar wilde ik hem even voor behoeden.

PM
19-12-2001, 09:22
Een winkel klinkt dus vaak SLECHTER dan thuis.

In een goede winkel dus zeker niet.. dan klinkt t thuis vaak slechter!

forzavado
19-12-2001, 09:28
Dat is mijn ervaring ook. Ik kan me wel voorstellen, dat als je de ruimte hebt, je het beter kan doen dan in een winkel. Maar dan moet je er wel flink wat verstand van hebben, en dat heb jij (jeroen) zeker!