PDA

Bekijk de volledige versie : Beeldvertraging via projector



Patrick G.
29-04-2004, 12:29
Ik heb sinds kort een Acer beamer, welke verbonden is met mijn dvd-speler middels een s-vhs kabel van 10 meter lang.

Nou is het mij bij een paar dvd´s opgevallen dat het beeld af en toe iets achterloopt bij het geluid en dat is erg irritant om naar te kijken.

Moet ik de oorzaak daarvan zoeken bij de projector of zou het eerder komen door de kabel ? Ik heb nu zo´n 6 dvd´s gekeken via de beamer en bij 2 dvd´s was sprake van beeldvertraging. Als het beeld van deze dvd´s via de tv laat lopen dan is het wel goed.

Mijn s-vhs kabel is een gewone huis-tuin en keukenkabel van 25,- bij Mediamarkt. Ik moet de kabel nog netjes wegwerken en waarschijnlijk is hij te kort, dus ik moet toch andere bekabeling. Maar misschien moet ik dan geen s-vhs kabel nemen ?

Iemand suggesties ?

Roland1
29-04-2004, 12:37
Het zou aan het feit kunnen liggen dat het beeldsignaal in je projector wordt gedeïnterlaced en hierbij een delay optreedt van minimaal 3 frames, maar dan is het wel vreemd dat dit probleem bij 'slechts' bij 2 van de 6 DVD's optreedt.

Patrick G.
29-04-2004, 12:49
Bij een dvd van Youp van ´t Hek was het echt heel duidelijk zichtbaar en bij een muziek-dvd van Dream Theater was er niks aan de hand, terwijl als de beeldvertraging structureel zou zijn dit juist ook bij muziek-dvd´s erg op zou vallen lijkt me.

Ik heb ook het idee dat het soms wat meer en minder wordt, alsof het beeld af en toe het geluid weer inhaalt.

PM
29-04-2004, 14:56
Is een veel voorkomend probleem bij projectie.. daarom zijn er steeds meer receivers die lipsync correctie hebben.. dan kan je zelf een vertraging instellen.
Het is wel wat vreemd dat het bij de ene film erger is dan bij de andere, maar bij mij is dat ook zo...

Leonard Shelby
29-04-2004, 15:51
Het zou niet zo moeten zijn, maar het enige dat ik me voor kan stellen is dat het verschil em zit in oorspronkelijk film materiaal (minder zwaar voor de deinterlacer) en materiaal wat op video opgenomen is.

Ettepet
29-04-2004, 16:01
Wat duurdere dvd-spelers, en tegenwoordig ook redelijk wat versterkers, hebben een lip-sync delay. Mij is opgevallen dat sommige films uit zichzelf al een behoorlijk tijdsverschil hebben tussen beeld en geluid, vooral bij DTS-tracks.

Wees blij dat het beeld is vertraagd, en niet de audio, want een aantal beelden bufferen is toch wat lastiger dan dat beetje geluid. :wink:

PM
29-04-2004, 21:02
Mij is opgevallen dat sommige films uit zichzelf al een behoorlijk tijdsverschil hebben tussen beeld en geluid, vooral bij DTS-tracks.
Klopt inderdaad.. en je deinterlacer zorgt ervoor dat je nog 2 frames o.i.d. achter gaat lopen en dan valt het nog meer op..