PDA

Bekijk de volledige versie : Films over de duivel



Martin Stanneveld
01-05-2004, 08:46
Aangezien dit me best wel boeit ben ik op zoek naar films waar de duivel in voor komt of die over de duivel gaan. Het volgende weet ik zo uit m'n hoofd:

The Devils Advocate
Omen
The Ninth Gate (typ je dat zo?)
End of days
The Night Flier (twijfel geval)
Dogma

Wie weet er nog meer?

Mark de Jong
01-05-2004, 08:54
The Exorcist.

Martin Stanneveld
01-05-2004, 08:58
The Exorcist.

Hoe kon ik die vergeten zeg, idd.

Jaco Maan
01-05-2004, 09:10
Deze ook:

Bedazzled :twisted:
Little Nicky :twisted:

Hilde
01-05-2004, 09:16
The Undead
Legend
Voodoo woman

Hayko de Boer
01-05-2004, 10:20
Rosemary's Baby

Drexl
01-05-2004, 10:56
Hier is er nog eentje: Angel Heart met Micky Rourke en Robert De Niro.

Demon
01-05-2004, 11:28
Dark Prince
Possessed (2000)
Repossessed
The Eighteenth Angel
End of Days..

JKo
01-05-2004, 11:53
Hier nog een paar:

The Prophecy (Viggo Mortensen als de duivel)
Switch
Oh God! You Devil
Needful Things
The Witches of Eastwick
Bill and Ted's Bogus Journey

uiteindelijk niet de echte duivel, maar wel heel grappig:

Hocus Pocus

Kaplan
01-05-2004, 12:36
The devil and Daniel Webster, met Walter Huston als the Devil.
Mephisto met Klaus Maria Brandauer

Mark Knoop
01-05-2004, 12:38
Die South Park film.

scheur
01-05-2004, 13:05
Demonic toys(hele slechte film overigens) :twisted:

Renny Collard
01-05-2004, 13:08
Hier is er nog eentje: Angel Heart met Micky Rourke en Robert De Niro.

Yeah! de Niro als Louis Cypher oftewel Lucifer.

Wolfsflames
01-05-2004, 13:27
SPAWN!!!! 8)

deuce bigalow
01-05-2004, 14:14
:roll: She-Devil met Roseanne Barr :twisted:

Rogier Burghout
01-05-2004, 14:38
Lost Souls met Winona Ryder. Heb em lekker goedkopp kunnen krijgen (4,50) euro voor de DTS track, maar heb em nog niet af kunnen kijken, het zag er namelijk niet echt boeiend uit. Camerawerk is trouwens wel erg goed, regisseur is dan ook de vaste DOP van Steven Spielberg (Janusz Kaminski).

Splatterhead
01-05-2004, 15:00
The Antichrist
To The Devil A Daughter
The Devil Rides Out

Nog niet genoemd: Omen 2 en Omen 3. :wink:

Dave Hopman
01-05-2004, 15:29
Prince of Darkness van John Carpenter

Steve Muller
01-05-2004, 15:35
Little Nicky :twisted:
Hunk

Dave Hopman
01-05-2004, 15:41
Stephen King's "The Stand"

Ettepet
01-05-2004, 16:04
Die slechte film met Kim Bassinger van een paar jaar terug...

Bless the Child (2000)

Ifeman
01-05-2004, 16:10
The Golden Child met Eddie Murphy als The Chosen One

Wim S.
02-05-2004, 10:54
The Seventh Sign met Demi Moore (hoop dat hier nog 's een se van gaat uitkomen)

Lex v/d Moolen
02-05-2004, 10:59
Hmm, twijfelgevalletje misschien: Pulp Fiction :wink:

deuce bigalow
02-05-2004, 11:01
Hmm, twijfelgevalletje misschien: Pulp Fiction :wink: :wink:

:twisted: Wel het is in ieder geval een duivelsgoeie film....

Edwin V
02-05-2004, 11:05
Hitler, The Rise of Evil

Megiddo

pavago
02-05-2004, 12:23
Misschien niet direct over de duivel zelf, maar wat dacht je van fallen?
:twisted:

Dennis Veldhuizen
02-05-2004, 12:31
familie band met je schoonmoeder in de hoofdrol? :twisted: :P

RobinB
09-06-2009, 19:34
Zojuist Angel Heart gezien waarin de duivel door niemand minder dan..;) Ja dit is echt een pareltje. Vooral Micky Rourke speelt fantastisch. Ik twijfelde om deze film te kopen vandaag maar was zeker de moeite waard. Ik raad deze film dan ook aan iedereen een kijk beurt aan: http://www.imdb.com/title/tt0092563/

Patrick van den Hul
09-06-2009, 19:37
Op IMDB staan 32 films met als genre 'De Duivel':
http://www.imdb.com/keyword/the-devil/?title_type=feature

Arriejj
09-06-2009, 19:37
Poltergeist misschien (duivelse geest)? :p

steven van dijk
09-06-2009, 19:55
Zojuist Angel Heart gezien waarin de duivel door niemand minder dan..;) Ja dit is echt een pareltje. Vooral Micky Rourke speelt fantastisch. Ik twijfelde om deze film te kopen vandaag maar was zeker de moeite waard. Ik raad deze film dan ook aan iedereen een kijk beurt aan: http://www.imdb.com/title/tt0092563/


Ik heb de film al jaren, is id een geweldige en ondergewaardeerd zeker bij releasse, men had het alleen maar over Lisa Bonet.

Richard B.
09-06-2009, 19:56
Poltergeist misschien (duivelse geest)? :p
Maar dan kun je de meeste horror-films wel opnoemen denk ik. Het is misschien niet helemaal hetzelfde.

steven van dijk
09-06-2009, 20:19
Lucifer van Adriaan Ditvoorst zullen weinigen kennen is een tv bewerking van Vondel, over de opstand van de engelen aangevoerd door Lucifer tegen God.

Sjeisbroochem
10-06-2009, 18:22
The exorcism of Emily rose

duivels spannend iig haha

Khonnor
11-06-2009, 10:58
Toxic Avenger III: The Last Temptation Of Toxie...;)

Edgar Smit
11-06-2009, 13:04
Ghost rider
The Prophecy

Mr. Humphries
11-06-2009, 13:33
ps. Ff een opheldering, the exorcist gaat niet over de duivel maar over de winddemoon pazuzu. Ook the stand gaat niet over een duivel maar over een virus.

Oudlid_X5
11-06-2009, 13:42
The Exorcism of Emily Rose gaat over demonische bezetenheid. Maar geeft ook een sterk beeld hoe de duivel te werk gaat.

Patrick van den Hul
11-06-2009, 14:41
Maar geeft ook een sterk beeld hoe de duivel te werk gaat.

Hoe weet je hoe hij te werk gaat? Volgens mij bestaat die helemaal niet ;)

Edgar Smit
11-06-2009, 15:03
Hoe weet je hoe hij te werk gaat? Volgens mij bestaat die helemaal niet ;)
De Duivel is onderdeel van het Christelijke geloof (en alle aanverwanten varianten) en valt derhalve onder geloof. En dat heet geloof omdat er geen keihard bewijs voor is.

Maar laten we ontopic blijven.

Rood
11-06-2009, 16:05
W. (http://www.imdb.com/title/tt1175491/) :twisted:

(kon het echt niet laten)

Sjeisbroochem
11-06-2009, 17:24
The Exorcism of Emily Rose gaat over demonische bezetenheid. Maar geeft ook een sterk beeld hoe de duivel te werk gaat.

In de film geeft de bezetene (Emily rose) aan dat ze bezeten is door o.a. lucifer himself aka the devil. Dus leek me dat deze film wel in dit topic past.

Patrick van den Hul
11-06-2009, 17:36
De Duivel is onderdeel van het Christelijke geloof (en alle aanverwanten varianten) en valt derhalve onder geloof. En dat heet geloof omdat er geen keihard bewijs voor is.

Maar laten we ontopic blijven.

Snap ik uiteraard, was ook een beetje als grap bedoeld. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat zelfs gelovigen toch niet weten hoe de duivel te werk gaat?

mad dog
11-06-2009, 17:36
Faust - Eine Deutsche Volkssage uit 1926 geregiseerd door Murnau.

Oudlid_X5
11-06-2009, 18:14
In de film geeft de bezetene (Emily rose) aan dat ze bezeten is door o.a. lucifer himself aka the devil. Dus leek me dat deze film wel in dit topic past.

Inderdaad. En wie de film gezien heeft, zal het na afloop eerder hebben over de standpunten van de Rooms-Katholieke Kerk over de duivel dan over de engste momenten in de film.


Snap ik uiteraard, was ook een beetje als grap bedoeld. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat zelfs gelovigen toch niet weten hoe de duivel te werk gaat?

Mij hoef je niet te overtuigen van jou kortzichtigheid. Ik heb zelf gezien wat voor uitwerkingen het kwaad kan hebben. Dat zijn geen zaken om mee te spotten.

Coen P.
11-06-2009, 18:35
Er is geen 1 uniforme waarheid Verhoeven. Je hoeft Patrick niet aan te vallen op zijn visie. Ik geloof in het Darwinisme, jij niet. Ben ik nu een realist en jij een dromer? Of ben ik een verloren ziel en jij een rechtschapen gelovige?

mark t
11-06-2009, 18:44
Ik geloof in het Darwinisme, jij niet. Ben ik nu een realist en jij een dromer? Of ben ik een verloren ziel en jij een rechtschapen gelovige?De RK Kerk is lang niet meer zo rigide in haar opvattingen. Ik geloof dat ze het Darwinisme op z'n minst gedeeltelijk accepteren. Het zijn de Bible Belt-fanaten die proberen via Intelligent Design en andere aanverwante pseudo-wetenschap proberen de Bijbel als het letterlijke woord van God te claimen. Een beetje Katholiek zal echt niet meer beweren dat de aarde plat is en dat de Bijbel in alle opzichten letterlijk moet worden genomen. Kan ook moeilijk, want het is diezelfde kerk die ooit zelf heeft geselecteerd welke boeken uiteindelijk in de Bijbel terecht komen en welke niet. Met alle interne tegenstrijdigheden als gevolg. Zo lang de gemiddelde Christen de Bijbel alleen kent omdat ze erover hebben gehoord/gelezen i.p.v. dat ding zelf te lezen, blijft er ruimte voor vage fanatici die ongestraft allerlei dubieuze beweringen kunnen uitsch*ten.

Maar da's dan weer off topic.

Patrick van den Hul
11-06-2009, 19:43
Mij hoef je niet te overtuigen van jou kortzichtigheid. Ik heb zelf gezien wat voor uitwerkingen het kwaad kan hebben. Dat zijn geen zaken om mee te spotten.

Je bent weer eens een karikatuur van jezelf. Ik heb altijd zo'n hekel aan gelovigen die geen begrip op kunnen brengen voor het standpunt van atheïsten.

Edgar Smit
11-06-2009, 21:18
Even volledig offtopic (het topic lijkt wel door duivel bezeten (6) )
Elk gelovig boek is multi-interpretabel met als gevolg dat binnen elk geloof er weer stromingen zijn met een andere interpretatie van de prediker van dat geloof.
Althans, dat geloof ik, geloof ik.

Edgar Smit
11-06-2009, 21:23
Maar on topic:
The Ninth Gate
The Car
The gate
Warlock

Sjeisbroochem
11-06-2009, 22:31
Days of our lives (http://www.youtube.com/watch?v=7pgB3KZUkp4) (Marlena is bezeten door de Duivel LOL)
The devils advocate
Rosemary's baby

Wouter van Dis
12-06-2009, 08:35
De RK Kerk is lang niet meer zo rigide in haar opvattingen. Ik geloof dat ze het Darwinisme op z'n minst gedeeltelijk accepteren. Het zijn de Bible Belt-fanaten die proberen via Intelligent Design en andere aanverwante pseudo-wetenschap proberen de Bijbel als het letterlijke woord van God te claimen. Een beetje Katholiek zal echt niet meer beweren dat de aarde plat is en dat de Bijbel in alle opzichten letterlijk moet worden genomen. Kan ook moeilijk, want het is diezelfde kerk die ooit zelf heeft geselecteerd welke boeken uiteindelijk in de Bijbel terecht komen en welke niet. Met alle interne tegenstrijdigheden als gevolg. Zo lang de gemiddelde Christen de Bijbel alleen kent omdat ze erover hebben gehoord/gelezen i.p.v. dat ding zelf te lezen, blijft er ruimte voor vage fanatici die ongestraft allerlei dubieuze beweringen kunnen uitsch*ten.

Maar da's dan weer off topic.

Heel even mijn visie op je punten..

Volgens mij zijn het niet de bible belt fanaten die Intelligent Design omarmen, maar juist de serieuze christelijke wetenschappers (hoogstaande professoren), die de bijbel vanuit een wetenschappelijk oogpunt interpreteren, en juist niet alles letterlijk nemen. De bijbel-belt, waarover je spreekt, wil dat juist nog wel, en kan I.D. niet omarmen. En diezelfde kerk die de bijbelboeken heeft uitgekozen.. Dat Da-vinci-code argument wordt wel eens vervelend. Als je meedere naslagwerken op dat punt naslaat, niet perse christelijk, zelfs geschiedkundigen geven dit aan: komt het erop neer dat de bijbel min of meer al vaststond voordat dat conclaaf plaatsvond. De bijbel is samengesteld om niet meer dan logische redenen. Bijvoorbeeld het tijdstip van wanneer ze zijn geschreven is een belangrijk punt. De 4 evangelien die er instaan, zijn het snelst na de dood van Jezus geschreven, en daardoor het meest betrouwbaar. Wetenschappelijk argument.
En ik denk dat je laatste zin als een grap kunnen worden beschouwd?


Verder:

End of Days
Passion
Omen

mark t
12-06-2009, 09:41
En diezelfde kerk die de bijbelboeken heeft uitgekozen.. Dat Da-vinci-code argument wordt wel eens vervelend. Als je meedere naslagwerken op dat punt naslaat, niet perse christelijk, zelfs geschiedkundigen geven dit aan: komt het erop neer dat de bijbel min of meer al vaststond voordat dat conclaaf plaatsvond.
Ik lees veel. En heb een hekel aan de quasi-wetenschappelijke claims die op basis van Da Vinci Code worden gemaakt, dus dat loze verwijt laat ik aan me voorbij gaan. Er zijn genoeg serieuze boeken over het thema te lezen. Schrijvers als Karen Armstrong en met name Bart Ehrman schieten me nu spontaan te binnen. Verder ben ik nu bezig met een boek over ondergang van het Romeinse Rijk, waarin het Christendom opkwam. Er wordt ruimschoots aandacht besteed aan de verschillende stromingen binnen die gemeenschap. Er zijn destijds overigens niet alleen verhitte discussies gevoerd over welke boeken wel en welke niet tot het canon behoren, maar ook over welke versies van die boeken, en hoe ze geïnterpreteerd moesten worden. Ik kaats je impliciete verwijt dus even terug; Lees er zelf maar eens wat meer over en je zult zien dat m'n beweringen wel degelijk gestoeld zijn op wetenschappelijke benaderingen van de thematiek.


En ik denk dat je laatste zin als een grap kunnen worden beschouwd?Nee. Onwetendheid over (onder andere) het gedachtengoed dat iemand aanhangt biedt kansen voor al dan niet enge opportunisten om hun interpretatie op te dringen als de enig juiste -zeker als ze dat handig kunnen verbinden aan nationale of culturele belangen. Met allerlei onfrisse gevolgen van dien. Dat geldt zowel voor godsdiensten als voor andere levensbeschouwelijke stromingen.

ToastedQB
12-06-2009, 16:26
South Park: Bigger Longer & Uncut

theta
12-06-2009, 17:16
Mwah: ghost rider, misschien wat verder weg maar toch duivel doet actief meer :-)

Camera Obscura
15-06-2009, 18:56
Pas toevallig de Poolse film Mother Joan of Angels (1962) bekeken. Massa-exorcisme in het klooster, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een groep bezeten nonnen in 17e eeuws Loudun in Frankrijk. Behoorlijk intense ervaring.

The Devils (1971), gebaseerd op dezelfde geschiedenis, nu verfilmd door Ken Russell. Ditmaal in kleur, meer nonnen, een stuk bloederiger en Oliver Reed is ook nog van de partij.

Michael Hamers
15-06-2009, 21:55
The Omen
Ghostbusters!!
Constantine

Oudlid_X5
16-06-2009, 13:50
Pas toevallig de Poolse film Mother Joan of Angels (1962) bekeken. Massa-exorcisme in het klooster, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een groep bezeten nonnen in 17e eeuws Loudun in Frankrijk. Behoorlijk intense ervaring.

The Devils (1971), gebaseerd op dezelfde geschiedenis, nu verfilmd door Ken Russell. Ditmaal in kleur, meer nonnen, een stuk bloederiger en Oliver Reed is ook nog van de partij.

Thanks. Dit zijn de échte tips! (y)

Raznov
16-06-2009, 15:05
Tenacious D in: The Pick of Destiny :-P