PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer met AB?



Herjan
17-12-2001, 13:24
Mensen,

Ik moet(?) nog een subwoofer hebben bij m'n HT. Echter.... als ik muziek luister, dan lijkt me een subwoofer net iets te boomy. Ik wil hem dus uit kun zetten. Dat kan met alle woofers, maar ik ben nogal lui ingesteld en wil dat ding graag uitzetten met een AB. Kan dit? Bestaat dit? Of zeggen jullie: zo'n woofer is niet te boomy? Of wordt er zowiezo geen signaal heen gestuurd als ik naar een normaal stereo cd-tje luister? Maar wat als ik m'n receiver op surround zet d.m.v. Hall, Theater etc?

Ik weet ... van woofers, dus ben erg benieuwd.

Herjan

Raskel
17-12-2001, 13:55
Bij de meeste versterkers kun je je subwoofer uit zetten via de AB, misschien is dat wel handig voor je ;)

PM
17-12-2001, 13:59
t'is een kwestie van smaak, maar als je main speakers niet al te veel lage tonen produceren kan het een stuk mooier zijn als de sub wel aan staat... ligt ook aan sub.. er zijn ook zeer muziekale subs..

Herjan
17-12-2001, 14:04
Verrek, Raskel, je hebt helemaal gelijk! Glad vergetend dat ik gewoon via de speakerinstellingen die SW kan aan- en zelfs uitschakelen!

Bedankt!

smartsys
17-12-2001, 14:21
Wanneer je een sub integreert met je systeem ipv. eenvoudig toevoegd, zal je geen last hebben van boomy laag of hoe je het ook noemen wilt.

Een sub integreren is een tijdrovende klus waarbij je stap voor stap het crossover en het volume aanpast totdat de sub het laag, uit de hoofdspeakers, aanvult, ipv. overstemt. Het enige probleem is dat de meeste sub's gemaakt zijn om veel laag met een hoge geluidsdruk voor films etc. te produceren. Deze subs gaan over het algemeen ook niet lager dan 25Hz tot 30Hz.
Een sub voor muziek produceerd echter minder decibellen, maar gaat wel lager. Op deze manier vult de sub dus het laag aan dat door de speakers wordt geproduceerd. Door het laag uit deze speakers te filteren (speakers op small in surround versterker) wordt al het laag vanaf 80Hz. en lager naar de sub gestuurd. Wanneer deze goed is ingesteld en goed integreerd met het systeem, wordt een rustiger geluid ten gehore gebracht met meer detail in zowel hoog, mid als laag.
Koop dus een goede sub en stel deze goed in.

Een goede sub voor muziek en ht is bijv. de REL Strata III.