PDA

Bekijk de volledige versie : Beamer <-> PC



DC
03-05-2004, 10:58
Ik sta op het punt een neiuwe videokaart te kopen (sapphire radeon 9600 all-in-wonder) en wil daar in de toekomst een beamer op aansluiten (waarschijnlijk sanyo z2).

Mijn vraag is wat de beste aansluiting is en of ik hiermee wel een goede keus maak (videokaart).

De videokaart heeft namelijk 2 vga uitgangen (geen dvi), en s-video en RCA voor composite video(?). Ook is er een aparte VGA->YPrPb adapter verkrijgbaar voor hdtv.

Ik had namelijk begrepen dat de beste manier van aansluiten dvi zou zijn, is dit verschil erg groot met het aansluiten via vga?

Wanneer ik de VGA->YPrPb adapter er tussenhang wat maakt dit dan uit, het vga signaal kan toch niet door zo'n adapter van kwaliteit verbeteren of zie ik iets over het hoofd?

Er wordt ook een vga ->dvi connector meegeleverd maar ook deze kan neem ik aan geen kwaliteitsverbeting opleveren

Doe ik met deze videokaart dus een goede koop wanneer ik hier later een beamer op wil aansluiten of kan ik beter een videokaart met dvi aansluiting kopen (alhoewel het lastig is een vergelijkbare kaart te vinden (aiw met dubble monitor aansluiting))?

alvast bedankt voor jullie reacties

Harry stadman
03-05-2004, 11:15
Wil je alleen een videokaart voor je beamer dan kun je ook eens kijken naar MATROX-videokaarten. deze geven zo'n beetje de beste beeldkwaliteit in de industrie. Ook de nieuwe radeon kaarten van ATI hebben een uitstekend beeld, wat volgens velen op matrox niveau zit!

link matrox kaarten:
http://www.matrox.com/mga/3d_gaming/products.cfm

DVI is eigenlijk alleen maar voor je flatpanel/lcd monitor bedoeld! hier kun je naar mijn weten geen beamer op aansluiten!

de beste manier om je beamer aan te sluiten is dan de RGB/component.
dan komt s-vhs. ik zou er zo weinig mogelijk converters e.d. tussen zetten. dit komt het beeld niet ten goede.

rgb/dvi:

DVI wordt digitaal aangestuurd en mist dus een extra analoge filtering.
hierdoor wordt het beeld zuiverder aangestuurd! maar nogmaals, hierop kun je NIET je beamer aansluiten!

de beste manier wordt dan s-vhs aansluiting.

cinedream
03-05-2004, 11:35
Persoonlijk haal ik de beste resultaten met de Sanyo Z2 dmv het volgende:

PC (P4 2,8 - 512 ram) dmv High Quality VGA kabel naar VGA=>DVI adaptor, aangesloten op de DVI ingang van de Sanyo PLV-Z2.

Dan je schermresolutie instellen op 1280x720, waardoor je de Sanyo "native" aanstuurd. Op deze manier benut je alle beschikbare pixels van de projector.

De kwaliteit is echt verbluffend als je deze manier van aansluiten toepast.
Wel heb je een krachtige PC nodig, met inderdaad een mooie schermkaart. De Hercules 9600 SE (= Ati Radeon 9600SE) kan ik aanraden, deze werkt probleemloos bij me. Je zal wel even PowerStrip moeten gebruiken om 1280x720 als "custom resolution" aan te maken.

Je kan OOK dvi aansluiten aan beamers hoor, en zeker ook aan de Sanyo Z2. Wel moet je ermee rekening houden dat zowel de bron als de beamer HDCP ondersteund, of beide net niet. Anders krijg je geen beeld.
Ook met de kabellengte moet je bij DVI wat voorzichtig zijn, zeker als je een hoge resolutie (zoals 1280x720) gebruikt. Vanaf 5 à 7 meter kan er digitale ruis in het beeld voorkomen, of het signaals zelfs helemaal wegvallen.

Vanwege deze redenen is volgens mij VGA nog steeds de beste en meest gebruiksvriendelijke oplossing.
Contacteer me gerust indien je nog wat meer info wenst !

Groeten,

Nicolas

Harry stadman
03-05-2004, 11:40
Persoonlijk haal ik de beste resultaten met de Sanyo Z2 dmv het volgende:

PC (P4 2,8 - 512 ram) dmv High Quality VGA kabel naar VGA=>DVI adaptor, aangesloten op de DVI ingang van de Sanyo PLV-Z2.

Dan je schermresolutie instellen op 1280x720, waardoor je de Sanyo "native" aanstuurd. Op deze manier benut je alle beschikbare pixels van de projector.

De kwaliteit is echt verbluffend als je deze manier van aansluiten toepast.
Wel heb je een krachtige PC nodig, met inderdaad een mooie schermkaar. De Hercules 9600 SE is een goede keuze. (gebruik ik ook zelf)

Dit kan dus alleen met je vga-dvi adapter! hierdoor gaat er eigenlijk weer een klein beetje kwaliteit verloren vanwege digitaal-analoog omzetting!

rechtstreeks is het NIET mogelijk omdat een beamer geen dvi aansluiting heeft maar wel een VGA aansluiting!

Je kan OOK dvi aansluiten aan beamers hoor, en zeker ook aan de Sanyo Z2. Wel moet je ermee rekening houden dat zowel de bron als de beamer HDCP ondersteund, of beide net niet. Anders krijg je geen beeld.
Ook met de kabellengte moet je bij DVI wat voorzichtig zijn, zeker als je een hoge resolutie (zoals 1280x720) gebruikt. Vanaf 5 à 7 meter kan er digitale ruis in het beeld voorkomen, of het signaals zelfs helemaal wegvallen.

Vanwege deze redenen is volgens mij VGA nog steeds de beste en meest gebruiksvriendelijke oplossing.
Contacteer me gerust indien je nog wat meer info wenst !

Groeten,

Nicolas

Harry stadman
03-05-2004, 11:44
Persoonlijk haal ik de beste resultaten met de Sanyo Z2 dmv het volgende:

PC (P4 2,8 - 512 ram) dmv High Quality VGA kabel naar VGA=>DVI adaptor, aangesloten op de DVI ingang van de Sanyo PLV-Z2.

Dan je schermresolutie instellen op 1280x720, waardoor je de Sanyo "native" aanstuurd. Op deze manier benut je alle beschikbare pixels van de projector.

De kwaliteit is echt verbluffend als je deze manier van aansluiten toepast.
Wel heb je een krachtige PC nodig, met inderdaad een mooie schermkaar. De Hercules 9600 SE is een goede keuze. (gebruik ik ook zelf)

Dit kan dus alleen met je vga-dvi adapter! hierdoor gaat er eigenlijk weer een klein beetje kwaliteit verloren vanwege digitaal-analoog omzetting!

rechtstreeks is het NIET mogelijk omdat een beamer geen dvi aansluiting heeft maar wel een VGA aansluiting!

Je kan OOK dvi aansluiten aan beamers hoor, en zeker ook aan de Sanyo Z2. Wel moet je ermee rekening houden dat zowel de bron als de beamer HDCP ondersteund, of beide net niet. Anders krijg je geen beeld.
Ook met de kabellengte moet je bij DVI wat voorzichtig zijn, zeker als je een hoge resolutie (zoals 1280x720) gebruikt. Vanaf 5 à 7 meter kan er digitale ruis in het beeld voorkomen, of het signaals zelfs helemaal wegvallen.

Vanwege deze redenen is volgens mij VGA nog steeds de beste en meest gebruiksvriendelijke oplossing.
Contacteer me gerust indien je nog wat meer info wenst !

Groeten,

Nicolas


Dit kan dus alleen met je vga-dvi adapter! hierdoor gaat er eigenlijk weer een klein beetje kwaliteit verloren vanwege digitaal-analoog omzetting!
dit betekend dus dat jij geen dvi-aansluiting op je videokaart hebt?

rechtstreeks is het NIET mogelijk omdat vele beamers geen dvi aansluiting hebben maar wel een VGA aansluiting!

die sanyo van jouw heeft toevallig wel een dvi aansluiting maar vele niet!
tevens begrijp ik dan niet waarom je je beamer niet rechtstreeks aansluit op de dvi-aansluiting van je videokaart! Hiermee voorkom je weer een extra analoge omzetting! :wink:

mocht je dus die sanyo z2 kopen, kun je inderdaad rechtstreeks een dvi kabel aansluiten op je dvi-uitgang van je video-kaart. deze moet echter HDCP ondersteunen.

cinedream
03-05-2004, 13:52
Dit kan dus alleen met je vga-dvi adapter! hierdoor gaat er eigenlijk weer een klein beetje kwaliteit verloren vanwege digitaal-analoog omzetting!

Er wordt helemaal niets omgezet wanneer je door de DVI ingang van een projector VGA stuurt hoor, dus er is totaal geen sprake van kwaliteitsverlies. De DVI aansluiting bevat een aantal pinnetjes die voor "analoog" dienen, die dan bij VGA gebruikt worden.

Zo zijn er nieuwe projectoren (bv. Sanyo PLV-Z2, Sharp XV-Z200) die geen extra VGA ingang hebben, maar gewoon VGA analoog via DVI accepteren, net alsof het een VGA zou zijn. Bij de Sharp XV-Z200 kan je zelfs component (analoog) door de DVI poort sturen.