PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagjes over sub ...



StevenTD
17-12-2001, 14:52
Hello people,

net een Audio Pro Sub Evidence gekocht. Kostte 799, wat zogezegd geen geld is voor wat ie kan.

Nu heb ik een paar vragen:

* Er is een een schuifknop die gaat van 50 tot 100 hz, waar plats ik deze het best? (Heb 'm nu op 100 gezet)

* Ik heb 'm zonder veel poespas aangesloten op mijn Denon 3802. Alles lijkt ok, maar zijn er nog zaken die ik moet veranderen volgens jullie voor een optimaal gebruik?

* Wat is 't verschil tussen een aktieve en een passieve sub?

* Het geluid blijft niet lang hangen, soms lijkt het zelfs een beetje te kort. Iemand daar meer uitleg over?

Cheers,
StevenTD.

bmateijsen
17-12-2001, 16:46
Even een kort antwoord op je vragen:

actief vs passief... actief bevat een versterker voor het lage signaal, passief niet... Actief is dus nog aan te sturen qua crossover, filter, etc.. passief eigenlijk niet.

Laag hoort te zijn zoals het gecodeerd/ opgenomen is.... dus een kick-drum is heel kort.. een basgitaar soms iets nagalmend, en buzz-light year trilt het huis door...... :D Als laag blijft hangen, heb je last van staande golven... dit is zeer slecht aangezien het de andere frequenties beinvloed. Wel kan je proberen te spelen met de plaatsing van je sub.

Zet een bass-heavy cd op en loop door de kamer.... daar waar je de bas het meest voelt/hoort daar zou de sub moeten komen. (Dit is vaak in een hoek....)

Crossover dus 50hz - 100 hz schuifje... is een kwestie van luisteren.. heb je zuilen staan, die vrij strak laag geven.. dan kan je de sub vanaf 50 hz laten werken.. heb je satelietjes dan is 100hz waarschijnlijk beter... dus een kwestie van luisteren en wat je zelf mooi vind.

In de setup van je 3802 kan je ook het 1 en ander nog aanpassen waardoor je sub anders gaat reageren... gewoon een kwestie van proberen dus...

Groet bjorn

Remo van Vuuren
17-12-2001, 22:09
Het cross-over frequentie punt van de front/center speakers en de sub is het makkelijkst te bepalen aan de hand van een "vallende" toon, een toon die begint bij bv. 300 hz en gelijkmatig naar beneden valt tot 20 hz. Het mooiste is dat de sub begint met de bas daar waar de front/center speakers er moeite mee beginnen te krijgen.
Als de cross-over van de sub te hoog staat hoor je dit doordat het geluid opeens harder gaat klinken dan je eerst hoorde, later wordt het vanzelf weer zachter als de front/center speakers het niet meer bijhouden. Staat de cross-over te laag dan hoor je een "gat" in het geluid.
Op Star Wars - The Phantome Menace staat een audio-optimizer (ga naar languages - THX-logo). De laatste track van deze audio-optimizer bevat zo'n "vallende" toon.
Ps. uiteraard speelt het volume van de sub ook een belangrijke rol in dit proces.

Groet Remo