PDA

Bekijk de volledige versie : TV: 50 herz vs. 100 herz



StevenTD
17-12-2001, 14:53
Iemand in de dvd speciaalzaak zei me dat 50 hz televisies beter zijn voor dvd's dan 100 hz. Waar slaat dit op?

Cheers,
ST.

Mark S
17-12-2001, 15:49
Ik heb al diverse tech-forums gelezen waarin staat dat het verschil tussen 50 en 100 Hz niet veel uitmaakt voor DVD-weergave, in tegenstelling tot tv-uitzendingen.
Berucht is het digitale na-ijl effect van de meeste 100 Hz bakken, vooral duidelijk te zien bij voetbalwedstrijden, vergelijkbaar met de "mouse-trail" op oude laptop (LCD) schermen.
Daarom hebben sommige 100 Hz bakken een soort motion-compensation filter, dat zelf een extra beeldje uitrekent om dit effect tegen te gaan. Tevens zijn er diverse 100 Hz technologieen
in omloop, m.a.w. de ene 100 Hz is de andere niet, en worden er verschillende principes gehanteerd. Dit weet ik toevallig omdat ik zelf een tijdje op de IC-lay-out afdeling van Philips heb gewerkt, en dit onderwerp met een aantal ontwikkelaars heb besproken.
Ik wilde bijv. ook weten of in de USA een 120 Hz versie nodig was in verband met de netspanningsfrequentie van 60 Hz.
Maar daar gebruikt men ook gewoon 100 Hz omdat de invloed van 60 Hz niet meer merkbaar is en er geen noodzaak is voor 120 Hz.

bert v toorn
17-12-2001, 20:44
100 hz geeft een veel rustiger beeld voor de ogen, heb na het kijken van een film op mijn Breedbeeld 32 w 9616 ( Philips)
geen last van vermoeide ogen.
Het is veel rustiger kijken.

Mike Philippens
18-12-2001, 00:52
Iemand in de dvd speciaalzaak zei me dat 50 hz televisies beter zijn voor dvd's dan 100 hz. Waar slaat dit op?
Misschien weer zoiets van puristen...(gevaarlijke uitspraak). De wetenschap dat een chip iets met het beeld doet (filteren) kan voor sommigen al voldoende zijn om allerlei ideeen in het hoofd te halen en dus maar te verklaren dat het niet goed zou zijn.
Laat je eigen ogen het oordeel vellen... Naar mijn idee is het unsinn. Op mijn Sony heb ik een retestrak beeld en beslist beter als mijn 4:3 50Hz plastikje... Voor mij werkt het prima, maar ja...ik heb geen buizenversterker dus ik heb er denk ik geen verstand van ;) :D :p