PDA

Bekijk de volledige versie : Douane waarschuwing voor dvd bestellingen van buiten EU!!!



Pagina's : [1] 2 3 4

Qzyn
06-05-2004, 08:52
De Nederlandse douane is er toe over gegaan om bestellingen die in hun ogen bij elkaar horen te bundelen. Gevolg: waarde komt boven de euro 22 en dus wordt er een BTW-heffing opgelegd.

Ik had (op verschilllende data) 3 dvd's besteld bij CD Wow, die op 19 en 21 april zijn verstuurd. Ieder in een apart doosje met een eigen adreslabel, Post Paid sticker en groene "declared value" douane sticker, kortom 3 aparte bestellingen. De douane heeft echter beslist dat dit één pakket is, ze samengebundeld met een plakbandje en mij een BTW-heffing opgelegd. Aangezien CD Wow op alle dvd bestellingen een waarde van 12.99 pond vermeld, is er bij mij een douane waarde van 59 euro vastgesteld, ergo: BTW heffing van euro 11,21. Werkelijke waarde is overigens ongeveer €23

Op http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=22536 is te lezen dat ik niet als enige de pineut ben. Dit is dus geen eenmalig incident.

U bent gewaarschuwd!!!

BASIL
06-05-2004, 09:14
Aangezien CD Wow op alle dvd bestellingen een waarde van 12.99 pond vermeld, is er bij mij een douane waarde van 59 euro vastgesteld, ergo: BTW heffing van euro 11,21.

Maar 11.21€ :shock:

Voor mijn boxset van "Steven Spielberg 's Taken" ter waarde van 64.99€ heb ik 26.90€ moeten betalen. Dan vind ik dat jullie meer geluk hebben dan de Belgen die meer dan het dubbel moeten betalen. Dat vind ik schandalig. :evil:

11,21€ op een waarde van 59.00€ = 19% extra aan taksen :( inderdaad het is spijtig voor jou
26.90€ op een waarde van 64.99€ = 41,4% extra aan taksen :evil: :evil: dit is maar pas een schande

Edwin V
06-05-2004, 09:28
Voortaan dan maar bestellen en naar verschillende adressen laten sturen. :?

Mark de Jong
06-05-2004, 09:32
Das wel balen... heb wat pakketten gekocht die boven de €75 liggen... wel apart besteld natuurlijk... ik hoop dat ze er nog doorheen komen...

zwegers
06-05-2004, 09:54
De Nederlandse douane is er toe over gegaan om bestellingen die in hun ogen bij elkaar horen te bundelen. Gevolg: waarde komt boven de euro 22 en dus wordt er een BTW-heffing opgelegd.

Ik had (op verschilllende data) 3 dvd's besteld bij CD Wow, die op 19 en 21 april zijn verstuurd. Ieder in een apart doosje met een eigen adreslabel, Post Paid sticker en groene "declared value" douane sticker, kortom 3 aparte bestellingen. De douane heeft echter beslist dat dit één pakket is, ze samengebundeld met een plakbandje en mij een BTW-heffing opgelegd. Aangezien CD Wow op alle dvd bestellingen een waarde van 12.99 pond vermeld, is er bij mij een douane waarde van 59 euro vastgesteld, ergo: BTW heffing van euro 11,21. Werkelijke waarde is overigens ongeveer €23

Op http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=22536 is te lezen dat ik niet als enige de pineut ben. Dit is dus geen eenmalig incident.

U bent gewaarschuwd!!!

kan je hier geen bezwaar tegen maken? soort procedure beginnen? vind het namelijk nogal arbitrair dat zij zomaar even bepalen dat het 1 bestelling is. neigt naar willekeur en dat kan natuurlijk niet.

Edgar Smit
06-05-2004, 10:39
Ik ben zelf werkzaam bij een luchtvaartmaatschappij op de vracht afdeling en heb dus (helaas :( )regelmatig met de douane te maken.
De douane consolideert de pakketten zelf omdat ze van dezelfde afzender zijn en voor dezelfde ontvanger.
Bovendien houdt de douane de waarde van de eventuele invoices aan, en als die er niet bij zitten, geven zij er aan de hand van een tabel zelf een waarde aan, de zogenaamde "douane waarde".
Deze waarde ligt vaak veel hoger dan de werkelijke waarde.
Het enige wat je kunt doen is tegen de waarde in beroep gaan als je (originele) invoices hebt waaruit blijkt dat de werkelijke waarde veel lager is. Voor veel mensen toch moeilijk want waar moet je heen om bezaar te maken? Als het goed is staat dat op je aanslag, en kun je gewoon een bezwaar indienen met kopien van de originele invoices.

Helaas, de douane mag en zal alles doen om je geld uit je zak te kloppen, dat merk ik hier op kanoor ook erg vaak.
Voor de eventueel geintersserden kan ik wel een standaard bezwaarbrief beschikbaar stellen, mai9l of msn dan maar.

lexie
06-05-2004, 10:49
Ik moet nu ook voor het eerst bijbetalen, maar niet voor dvd's (dat is me overigens nooit overkomen, afkloppuh).

Het totaalbedrag is ~320 euro waarvan ~100$ verzendkosten en ik moet a/d douane ~38.20 euro betalen. Waarvan 28.78 invoer en btw en 9.50 inklaringskosten.

Ik vraag me echter af hoe die bedragen worden bepaald en of ik die ook zelf kan uitrekenen... iemand... help??

Ok heb al wat gevonden...

http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm#Aanschaf_accijns_eu

Moet nog werken dus ff snel naar gekeken maar toch raar heb het gevoel dat ik heel wat meer behoor te betalen, nuja zal vanavond wel goed kijken.

R Klemkerk
06-05-2004, 10:59
Ik moet nu ook voor het eerst bijbetalen, maar niet voor dvd's (dat is me overigens nooit overkomen, afkloppuh).

Het totaalbedrag is ~320 euro waarvan ~100$ verzendkosten en ik moet a/d douane ~38.20 euro betalen. Waarvan 28.78 invoer en btw en 9.50 inklaringskosten.

Ik vraag me echter af hoe die bedragen worden bepaald en of ik die ook zelf kan uitrekenen... iemand... help??

Ok heb al wat gevonden...

http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm#Aanschaf_accijns_eu

Moet nog werken dus ff snel naar gekeken maar toch raar heb het gevoel dat ik heel wat meer behoor te betalen, nuja zal vanavond wel goed kijken.

Heeft ook vaak te maken met het bedrag wat vermeld staat op het doosje/pakket.

Hayko de Boer
06-05-2004, 11:17
Gelden deze invoerrechten alleen voor bestellingen bij cd-wow en play (omdat die op Yersey zitten??) of zijn er nog meer "gangbare" besteladressen waarvan je zou verwachten dat deze in de EU zitten, maar waar de praktijk anders uitwijst?

Lex v/d Moolen
06-05-2004, 11:22
Voortaan dan maar bestellen en naar verschillende adressen laten sturen. :?Of gewoon één voor één met een week tussentijd. Die Couponkorting van DVDSoon heeft nu ook weinig nut meer. :(

Edgar Smit
06-05-2004, 12:00
Tips:
1- Vraag de toko die ze verstuurt of ze een invoice met de meest lage waarde bij de zendingen doen.
2- Houdt rekening met het feit dat post vaak niet elke de EU binnenkomt, maar bijvoorbeeld 1 keer per week! dus doe je maandag en bijv donderdag of vrijdag een bestelling, is er nog steeds de kans dat ze tegelijk binnenkomen.
3- Ook als je vaker betseld bij dezelfde toko kan het zijn dat de toko zelf pas aan het einde van de week jouw bestellingen verwertk (goedkoper voor hen).
4- Wil je gesplitstst bestellen, houdt dan 2 weken tussentijd aan, dan zal de douane dus niet gaan consolideren hier.

tot slot nog wat info van de douane, waarbij het vooral van belang is dat DE PORTOKOSTEN WORDEN MEEGEREKEND DOOR DE DOUANE!

Hierna zijn een aantal rekenvoorbeelden opgenomen.
De douanewaarde wordt rekenkundig op hele euro’s (nul decimalen) afgerond.
Het douanerecht, d.w.z. de verschuldigde bedragen, worden rekenkundig op eurocenten (twee decimalen) afgerond.
Douanerecht is een EU-middel: Bij een verschuldigdheid van niet meer dan € 10,- wordt er vrijstelling van rechten verleend.
BTW is een nationaal middel: Bij een verschuldigdheid van niet meer dan € 1,59 wordt er vrijstelling verleend.

Voorbeeld 1: geen douanerechten en BTW
U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van € 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van € 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van € 18,- te worden opgeteld.

Voorbeeld 2: geen douanerechten, wel BTW
U bestelt 3 cd's met een waarde van € 40,-. Stel: De portokosten bedragen € 13,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt geen vrijstelling en moet 3,5 % douanerechten en 19 % BTW betalen over de totale waarde van de cd's en over de portokosten, die bij de € 40,- worden opgeteld. Dit is in totaal € 53,-.
Het douanerecht bedraagt 3,5 % van € 53,- = € 1,86.
In de praktijk komt het erop neer dat u wel BTW moet betalen, maar geen douanerechten. U betaalt pas douanerechten wanneer die meer dan € 10,- bedragen.
De BTW wordt berekend over € 53,-.
De BTW bedraagt dan 19 % van € 53,- = € 10,07.

Voorbeeld 3: wel douanerechten en BTW
U bestelt een artikel waarvoor een hoger percentage aan douanerechten geldt, bijvoorbeeld voor kleding. Stel dat u twee spijkerbroeken koopt met een totale waarde van € 90,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt dus geen vrijstelling. U betaalt 12 % douanerechten en 19 % BTW over de waarde van de spijkerbroeken en over de portokosten, die bij de € 90,- worden opgeteld. Stel: De portokosten zijn € 11,-.

De douanerechten bedragen dan 12 % van € 101,- (90 + 11) = € 12,12.
De BTW bedraagt 19 % van € 114,- (101 + 13 afgerond) = € 21,66.
Het totaal der belastingen is dus € 12,12 + € 21,66 = € 33,78.

beshcikbaar op :http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm

Frank
06-05-2004, 12:12
Zo te lezen heb ik geluk gehad. Ik heb gisteren twee pakketjes van Play ontvangen die van zichzelf al een waarde hadden van meer dan 22 euro per pakketje hadden. Ze zijn tegelijk verstuurd en tegelijk bij mij afgeleverd en ik heb niets extra's hoeven te betalen.

R Klemkerk
06-05-2004, 12:13
Zo te lezen heb ik geluk gehad. Ik heb gisteren twee pakketjes van Play ontvangen die van zichzelf al een waarde hadden van meer dan 22 euro per pakketje. Ze zijn tegelijk verstuurd en tegelijk bij mij afgeleverd.

Play verzend binnen europa en heb je geen douane kosten. nog nooit gehoord dat iemand bij play douane kosten heeft gehad :roll:

Frank
06-05-2004, 12:16
Play verzend binnen europa en heb je geen douane kosten. nog nooit gehoord dat iemand bij play douane kosten heeft gehad :roll:

Oke, dan heb ik geen geluk gehad. :( :wink:

Edgar Smit
06-05-2004, 12:19
per zending dus een commerciele waarde van 22 euro is onbelast, komje daarboven, ben je de pineut. Grote vraag blijft echter of de Douane zelf mag consolideren als het om 2 specifieke zendingen gaat, ondanks dat ze beide voor en van dezelfde persoon zijn. Heb je namelijk per zending een lagere waarde dan die 22 euro, zou je gewoon vrijstelling per zending moeten krijgen, en geen douanerechten,BTW etc omdat de douane consolideert. suk6 ermee

FrankGuthrie
06-05-2004, 12:31
ik heb van play.com 9 dagen geleden 2 Star Trek boxen besteld en gisteren binnen gekregen. Waarde van de pakketten was 120 euro, maar ze waren apart verpakt, en ik heb gelukkig geen last ervan gehad, of komt er nog een naheffing :(

play.com hoort officiel niet bij de EU


WOEPS, heb hierboven een paar post geleden al mijn antwoord. :) Niet goed gelezen.

JCL
06-05-2004, 12:51
Een tijdje geleden hoorde is van een vriend van mijn oom die het zelfde grapje had. Hij had echter ook de oplossing. Hij liet het als "cadeau" versturen. Als ze het inpakken en verzenden als geschenk dat maken ze het niet meer open en weten ze dus ook niet wat erin zit. En ze zullen het toch echt moeten open maken om de waarde vast te stellen.

Of doet iedere web winkel er een bon bij aan de buitenkant?

R Klemkerk
06-05-2004, 12:52
Een tijdje geleden hoorde is van een vriend van mijn oom die het zelfde grapje had. Hij had echter ook de oplossing. Hij liet het als "cadeau" versturen. Als ze het inpakken en verzenden als geschenk dat maken ze het niet meer open en weten ze dus ook niet wat erin zit. En ze zullen het toch echt moeten open maken om de waarde vast te stellen.

Of doet iedere web winkel er een bon bij aan de buitenkant?

Dat helpt dus ook geen drol meer, en niet elke toko doet dat.

Albert Kostwinder
06-05-2004, 13:08
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

Elke losse dvd is een zending op zich!

De Douane zegt zelf o.a.;

Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van € 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming.

Bv: Geen douanerechten en BTW:

U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van € 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van € 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van € 18,- te worden opgeteld

Het bundelen is leuk bedacht maar mag dus niet ??? :x

R Klemkerk
06-05-2004, 13:13
ik denk ook dat mijn 2 pre-order treasures bij cdwow door de douane gepakt gaan worden ... waarom? Geen idee, maar dat denk ik gewoon.

macdonald12
06-05-2004, 13:29
Aan wie/hoe moet je dat verschuldigde bedrag dan achteraf betalen? :roll:

R Klemkerk
06-05-2004, 13:30
Aan wie/hoe moet je dat verschuldigde bedrag dan achteraf betalen? :roll:


aan degene die je pakje komen afleveren, Vaak de PTT dus.

Sicco
06-05-2004, 13:35
kan me ook niet voorstellen dat dit helemaal volgens de regels is nee......

pakketjes gaan bundelen zodat ze maar boven de 22euro komen en je moet bij betalen....

Gaan ze strax het pakketje van mijn buurman aan die van mij vasttapen omdat we toch naast elkaar wonen!! :(

"Die extra kosten kunt u onderling wel verrekenen nemen wij aan. Met vriendelijke groet, de aardige mensen van de douane!" :(

Sicco
06-05-2004, 13:37
kan me ook niet voorstellen dat dit helemaal volgens de regels is nee......

pakketjes gaan bundelen zodat ze maar boven de 22euro komen en je moet bij betalen....

Gaan ze strax het pakketje van mijn buurman aan die van mij vasttapen omdat we toch naast elkaar wonen!! :(

"Die extra kosten kunt u onderling wel verrekenen nemen wij aan. Met vriendelijke groet, de aardige mensen van de douane!" :(

R Klemkerk
06-05-2004, 13:37
kan me ook niet voorstellen dat dit helemaal volgens de regels is nee......

pakketjes gaan bundelen zodat ze maar boven de 22euro komen en je moet bij betalen....

Gaan ze strax het pakketje van mijn buurman aan die van mij vasttapen omdat we toch naast elkaar wonen!! :(

"Die extra kosten kunt u onderling wel verrekenen nemen wij aan. Met vriendelijke groet, de aardige mensen van de douane!" :(

goedkoper kunnen we het niet maken, wel vervelender... :twisted:

Sicco
06-05-2004, 13:42
goedkoper kunnen we het niet maken, wel vervelender... :twisted:

my point exactly!

Qzyn
06-05-2004, 13:43
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

Elke losse dvd is een zending op zich!
Allemaal mooi en aardig, natuurlijk is dit zo, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Douane gaat voorshands uit van het vermoeden dat het eigenlijk één bestelling is en dat d.m.v. separate verzendingen geprobeerd wordt om de invoerregels te omzeilen. Aan mij om te bewijzen dat dit niet het geval is. Dergelijke rompslomp ontneemt mij eerlijk gezegd grotendeels de lust om buiten de EU te bestellen.

Qzyn
06-05-2004, 13:49
Ik ben zelf werkzaam bij een luchtvaartmaatschappij op de vracht afdeling en heb dus (helaas :( )regelmatig met de douane te maken.
(...)
Voor de eventueel geintersserden kan ik wel een standaard bezwaarbrief beschikbaar stellen, mai9l of msn dan maar.
Zijn er nog bepaalde formele eisen waaraan zo'n bezwaarschrift moet voldoen. Het zou toch jammer zijn als ze mijn bezwaarschrift op formele gronden gaan afwijzen, vandaar mijn vraag.

Albert Kostwinder
06-05-2004, 13:50
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

Elke losse dvd is een zending op zich!
Allemaal mooi en aardig, natuurlijk is dit zo, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Douane gaat voorshands uit van het vermoeden dat het eigenlijk één bestelling is en dat d.m.v. separate verzendingen geprobeerd wordt om de invoerregels te omzeilen. Aan mij om te bewijzen dat dit niet het geval is. Dergelijke rompslomp ontneemt mij eerlijk gezegd grotendeels de lust om buiten de EU te bestellen.

Ach valt wel mee hoor. Als je af en toe een dvd bij dvdsoon koopt heb je nergens last van. En die extra kosten maakt niet echt uit want vaak zijn de dvd's dan gemiddeld toch nog goedkoper en mooier dan hier en daar gaat het om!! ... ;) en welke rompslomp?, je koopt, het komt, je betaald bij en that's that!.....

Kevin Baeckelandt
06-05-2004, 13:55
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

Elke losse dvd is een zending op zich!
Allemaal mooi en aardig, natuurlijk is dit zo, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Douane gaat voorshands uit van het vermoeden dat het eigenlijk één bestelling is en dat d.m.v. separate verzendingen geprobeerd wordt om de invoerregels te omzeilen. Aan mij om te bewijzen dat dit niet het geval is. Dergelijke rompslomp ontneemt mij eerlijk gezegd grotendeels de lust om buiten de EU te bestellen.
Jullie hebben vooral geluk dat jullie niet in België wonen, daar worden alle zendingen van buiten de EU onderschept (zelfs zendingen onder de 22€). Onlangs nog enkele DVDs van de douane gekregen, Texas Chainsaw Massacre kostte iets van 17€ ik heb daarvoor 11,21€ douanekosten moeten betalen :evil: :evil: 21% BTW (tax) en dan nog iets van 8,.. portokosten :evil: :evil: . Het is zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment 3 DVD's had bij de douane had liggen, alle 3 de DVD's werden tergelijkertijd opgestuurd afzonderlijk, met als gevolg dat ik 3X portokosten (8,.. €) heb mogen betalen :evil: :evil: . Mijn Schindler's List Giftset ligt momenteel al 2 maand bij de douane :evil: :evil: , mijn absoluut record is nog altijd Fanatasia die lag 72 dagen bij de douane vooraleer ik de DVD in mijn bezit had.

DUS NEDERLAND IS EEN PARADIJS VOOR ONS BELGEN

Albert Kostwinder
06-05-2004, 14:01
Ho ho.. dubbel hoeft nu ook weer niet...

Albert Kostwinder
06-05-2004, 14:02
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

Elke losse dvd is een zending op zich!
Allemaal mooi en aardig, natuurlijk is dit zo, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Douane gaat voorshands uit van het vermoeden dat het eigenlijk één bestelling is en dat d.m.v. separate verzendingen geprobeerd wordt om de invoerregels te omzeilen. Aan mij om te bewijzen dat dit niet het geval is. Dergelijke rompslomp ontneemt mij eerlijk gezegd grotendeels de lust om buiten de EU te bestellen.
Jullie hebben vooral geluk dat jullie niet in België wonen, daar worden alle zendingen van buiten de EU onderschept (zelfs zendingen onder de 22€). Onlangs nog enkele DVDs van de douane gekregen, Texas Chainsaw Massacre kostte iets van 17€ ik heb daarvoor 11,21€ douanekosten moeten betalen :evil: :evil: 21% BTW (tax) en dan nog iets van 8,.. portokosten :evil: :evil: . Het is zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment 3 DVD's had bij de douane had liggen, alle 3 de DVD's werden tergelijkertijd opgestuurd afzonderlijk, met als gevolg dat ik 3X portokosten (8,.. €) heb mogen betalen :evil: :evil: . Mijn Schindler's List Giftset ligt momenteel al 2 maand bij de douane :evil: :evil: , mijn absoluut record is nog altijd Fanatasia die lag 72 dagen bij de douane vooraleer ik de DVD in mijn bezit had.

DUS NEDERLAND IS EEN PARADIJS VOOR ONS BELGEN

En desondanks blijft u regio 1 kopen?.... respect, respect!! :shock:

Sicco
06-05-2004, 14:03
Jullie hebben vooral geluk dat jullie niet in België wonen, daar worden alle zendingen van buiten de EU onderschept (zelfs zendingen onder de 22€). Onlangs nog enkele DVDs van de douane gekregen, Texas Chainsaw Massacre kostte iets van 17€ ik heb daarvoor 11,21€ douanekosten moeten betalen :evil: :evil: 21% BTW (tax) en dan nog iets van 8,.. portokosten :evil: :evil: . Het is zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment 3 DVD's had bij de douane had liggen, alle 3 de DVD's werden tergelijkertijd opgestuurd afzonderlijk, met als gevolg dat ik 3X portokosten (8,.. €) heb mogen betalen :evil: :evil: . Mijn Schindler's List Giftset ligt momenteel al 2 maand bij de douane :evil: :evil: , mijn absoluut record is nog altijd Fanatasia die lag 72 dagen bij de douane vooraleer ik de DVD in mijn bezit had.

DUS NEDERLAND IS EEN PARADIJS VOOR ONS BELGEN

Damn, dan hebben wij idd nog geluk zeg.....
Ik had het toch al wel een beetje opgegeven bij dit bedragen denk ik. Heb ook wel eens iets moeten bijbetalen maar dat viel altijd nogal mee, waardoor ze nog steeds goedkoper waren. Of de uitgave was zo mooi dat ik er niet zo mee kon zitten (Schindler's List).

Sterkte voor alle Belgen dan maar! :P

Kevin Baeckelandt
06-05-2004, 14:05
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

Elke losse dvd is een zending op zich!
Allemaal mooi en aardig, natuurlijk is dit zo, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Douane gaat voorshands uit van het vermoeden dat het eigenlijk één bestelling is en dat d.m.v. separate verzendingen geprobeerd wordt om de invoerregels te omzeilen. Aan mij om te bewijzen dat dit niet het geval is. Dergelijke rompslomp ontneemt mij eerlijk gezegd grotendeels de lust om buiten de EU te bestellen.
Jullie hebben vooral geluk dat jullie niet in België wonen, daar worden alle zendingen van buiten de EU onderschept (zelfs zendingen onder de 22€). Onlangs nog enkele DVDs van de douane gekregen, Texas Chainsaw Massacre kostte iets van 17€ ik heb daarvoor 11,21€ douanekosten moeten betalen :evil: :evil: 21% BTW (tax) en dan nog iets van 8,.. portokosten :evil: :evil: . Het is zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment 3 DVD's had bij de douane had liggen, alle 3 de DVD's werden tergelijkertijd opgestuurd afzonderlijk, met als gevolg dat ik 3X portokosten (8,.. €) heb mogen betalen :evil: :evil: . Mijn Schindler's List Giftset ligt momenteel al 2 maand bij de douane :evil: :evil: , mijn absoluut record is nog altijd Fanatasia die lag 72 dagen bij de douane vooraleer ik de DVD in mijn bezit had.

DUS NEDERLAND IS EEN PARADIJS VOOR ONS BELGEN

En desondanks blijft u regio 1 kopen?.... respect, respect!! :roll:
Ik koop mijn R1 nu meestal bij stor4dvd, verstuurd de DVD's vanuit Londen :wink: . De Belgische douane doet nu vooral een heksenjacht op DVD's vanaf 1 januari 2004 voordien nooiet een DVD bij de douane gehad. Wat wel opmerkelijk is dat ik onlangs Sting had gekocht in een amerikaanse onlineshop, deze werd verstuurd met FedEx en heb nooit douanekosten moeten betalen wat wel vreemd is gezien de grootte en de kostprijs van de doos :shock: :shock: :roll:

mokka
06-05-2004, 14:16
daarom bestel ik altijd dvd voor dvd, dus nooit meer dvd's tegelijk en nu zeker niet meer.
als ik ergens 2 dvd's wil bestellen dan bestel ik er 1 en meestal als ik die thuis heb dan de andere pas!!!

Edgar Smit
06-05-2004, 14:21
Ik ben zelf werkzaam bij een luchtvaartmaatschappij op de vracht afdeling en heb dus (helaas :( )regelmatig met de douane te maken.
(...)
Voor de eventueel geintersserden kan ik wel een standaard bezwaarbrief beschikbaar stellen, mai9l of msn dan maar.
Zijn er nog bepaalde formele eisen waaraan zo'n bezwaarschrift moet voldoen. Het zou toch jammer zijn als ze mijn bezwaarschrift op formele gronden gaan afwijzen, vandaar mijn vraag.

hopelijk heb je hier wat aan:
Ter attentie van :

Van :

Pagina’s : ??

Datum: 6-May-04


Betreft : Bezwaarschrift m.b.t. uw naheffing invoerrechten en BTW

Hiermede refereer ik aan bovenvermeld, met betrekking tot de postzending met kenmerk:........................... bevattend een DVD.

In uw schrijven met kenmerk ................... vermeld u dat de drie losse zendingen van eenzelfde afzender komen en voor eenzelfde ontvanger bestemd zijn en derhalve de waarde boven de vrijstelling van 22 euro komt. Echter, deze zendingen zijn door mij alle drie apart besteld, zoals blijkt uit bijgevoegde bestellingen. Derhalve zijn dit ook 3 verschillende zendingen met elk een eigen vrijstelling van 22 euro, waarbinnen de waarde valt.

Gelet op bovenstaande ga ik er van uit dat de heffing dus onterecht is en verzoek ik u bij deze dit te corrigeren.

Indien gewenst ben ik uiteraard bereid tot een mondelinge toelichting.

In afwachting van uw reactie, verblijf ik,

Met vriendelijke groeten,

wel even de separate bestellingen bij voegen als kopie, dan zou het duidelijk moeten zijn....hou me op de hoogte of het lukt (als je tenminste in bezwaar gaat).

Qzyn
06-05-2004, 16:39
(...)
wel even de separate bestellingen bij voegen als kopie, dan zou het duidelijk moeten zijn....hou me op de hoogte of het lukt (als je tenminste in bezwaar gaat).
Bedankt voor je snelle reactie. Aangezien alle elementen uit je voorbeeld bezwaarschrift eigenlijk ook al in de reeds door mij geschreven brief waren opgenomen, kon ik hem met een gerust hart uitprinten en opsturen. Aldus is inmiddels geschied. Zo gauw ik wat hoor, zal ik het hier melden.

Jarninho
06-05-2004, 16:42
Als je bestelt bij Cd-wow, heb je ook de mogelijkheid om een ander adres in te voeren. Wat nou als je hetzelfde adres gebruikt, maar alleen steeds een andere voorletter, of de meisjesnaam van je vrouw/moeder? Zouden ze het dan ook zien als 1 zending?

Joost v.d. Ham
06-05-2004, 16:53
zijn ze nou helemaal gek geworden.... :evil:

Qzyn
06-05-2004, 16:53
Als je bestelt bij Cd-wow, heb je ook de mogelijkheid om een ander adres in te voeren. Wat nou als je hetzelfde adres gebruikt, maar alleen steeds een andere voorletter, of de meisjesnaam van je vrouw/moeder? Zouden ze het dan ook zien als 1 zending?
Toevalligerwijs waren mijn 3 bestellingen in dat opzicht alle 3 verschillend, één met mijn volledige voornaam, één met 1 voorletter, en 1 met volledige initialen. Desondanks was ik de klos. Die mogelijkheid kun je dus vergeten. Volgens mij selecteren ze op adres. Naar een ander adres laten versturen kan dus wel zonder problemen. Of afwachten tot je je order ontvangen hebt voor je een nieuwe bestelling doet. In dat geval kunnen ze je uiteraard ook niks maken.

Edwin V
06-05-2004, 17:11
Hoe lang heeft de douane het 'recht' om een pakketje vast te houden en te wachten op eventuele andere pakketjes?

En het is pure treiterij want in veel gevallen kost de rompslomp meer dan dat het oplevert.
Maar als je fiets gejat is gebeurt er niks want dat kost de overheid alleen maar geld.
Drugs importeren is eenvoudiger...

Albert Kostwinder
06-05-2004, 17:18
Na enig pluiswerk en mailtjes....;

De Douane staat volledig in hun recht......... :x

Als de Douane constateert dat dvd's met enige regelmaat naar hetzelfde adres worden verstuurd met een bepaalde interval waardoor zij het vermoeden hebben dat iemand de invoerrechten wil omzeilen mogen zij alles bundelen en alsnog je hiervoor aanslaan. :?

Harry B.
06-05-2004, 17:19
Na enig pluiswerk en mailtjes....;

De Douane staat volledig in hun recht......... :x

Als de Douane constateert dat dvd's met enige regelmaat naar hetzelfde adres worden verstuurd met een bepaalde interval waardoor zij het vermoeden hebben dat iemand de invoerrechten wil omzeilen mogen zij alles bundelen en alsnog je hiervoor aanslaan. :?
Bron?

Albert Kostwinder
06-05-2004, 17:25
Na enig pluiswerk en mailtjes....;

De Douane staat volledig in hun recht......... :x

Als de Douane constateert dat dvd's met enige regelmaat naar hetzelfde adres worden verstuurd met een bepaalde interval waardoor zij het vermoeden hebben dat iemand de invoerrechten wil omzeilen mogen zij alles bundelen en alsnog je hiervoor aanslaan. :?
Bron?

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&_uc=no&cat=656&qid=18067

http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm

Harry B.
06-05-2004, 17:31
Na enig pluiswerk en mailtjes....;

De Douane staat volledig in hun recht......... :x

Als de Douane constateert dat dvd's met enige regelmaat naar hetzelfde adres worden verstuurd met een bepaalde interval waardoor zij het vermoeden hebben dat iemand de invoerrechten wil omzeilen mogen zij alles bundelen en alsnog je hiervoor aanslaan. :?
Bron?

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&_uc=no&cat=656&qid=18067

http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm

Thankx (y)

John Sital
06-05-2004, 18:05
douane zuigt hard.

Jamie
06-05-2004, 18:10
Had een briefje in de bus liggen van de postbode, of ik maar even wilde komen betalen op het postkantoor. Daar aangekomen was de baliemedewerker net zo verbaasd als ik dat twee pakketjes van mij met notabene PTT-tape aan elkaar waren bevestigd. Volgens hem kon ik het beste niet betalen (letterlijk: "ik ken dit bedrijf, als je eenmaal betaald hebt zie je nooit een cent terug") en de klantenservice bellen. Die hebben hun boeken er op nageslagen en volgens hen mag het ook niet (letterlijk: "twee pakjes zijn twee zendingen en hebben dus elk hun eigen vrijgestelde waarde"). Ze hebben de klacht doorgestuurd naar hun servicemensen hier in Utrecht, die voor mij gaan onderzoeken wat de humor hiervan is. Immers, deze onzin kost ook de douane meer dan het oplevert...
Hmmm, als iedereen nou eens gaat reclameren en een onderzoek laat starten gaat de PTT wellicht zelf ook druk uitoefenen om met deze flauwekul te stoppen... :wink:
Meest beroerde is nog wel dat cd-wow standaard 12,99 pond op de pakketjes zet en de werkelijke waarde van beide dvd's in totaal ruim onder de 20 euro ligt... :cry: Zeker met al die kortingslinks en vouchers :twisted:

hitch_fan
06-05-2004, 19:03
Als de Douane constateert dat dvd's met enige regelmaat naar hetzelfde adres worden verstuurd met een bepaalde interval waardoor zij het vermoeden hebben dat iemand de invoerrechten wil omzeilen mogen zij alles bundelen en alsnog je hiervoor aanslaan

Het lijkt mij nogal arbitrair dat ze pakjes die op verschillende data zijn verstuurd mogen samenvoegen. Want hoelang na het eerste pakje wachten ze tot het tweede komt? Een dag, twee dagen, twee weken? Wat als het eerste pakje vertraging had en toevalligerwijs samen met een tweede veel later verstuurd pakje op het bureau van de douanebeambtenaar belandt? Ik zou graag de wet die dat bepaalt eens willen zien.




http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm

Op de site van de belastingdienst staat het volgende rekenvoorbeeld (informatie voor particulieren - goederen kopen via het Internet):

Voorbeeld 1: geen douanerechten en BTW
U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van € 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van € 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van € 18,- te worden opgeteld.

Het lijkt mij dat de douane de regels van de belastingdienst niet kent ( 't zou me niets verbazen). Of vergis ik me nu?

BASIL
06-05-2004, 19:10
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

Elke losse dvd is een zending op zich!
Allemaal mooi en aardig, natuurlijk is dit zo, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Douane gaat voorshands uit van het vermoeden dat het eigenlijk één bestelling is en dat d.m.v. separate verzendingen geprobeerd wordt om de invoerregels te omzeilen. Aan mij om te bewijzen dat dit niet het geval is. Dergelijke rompslomp ontneemt mij eerlijk gezegd grotendeels de lust om buiten de EU te bestellen.
Jullie hebben vooral geluk dat jullie niet in België wonen, daar worden alle zendingen van buiten de EU onderschept (zelfs zendingen onder de 22€). Onlangs nog enkele DVDs van de douane gekregen, Texas Chainsaw Massacre kostte iets van 17€ ik heb daarvoor 11,21€ douanekosten moeten betalen :evil: :evil: 21% BTW (tax) en dan nog iets van 8,.. portokosten :evil: :evil: . Het is zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment 3 DVD's had bij de douane had liggen, alle 3 de DVD's werden tergelijkertijd opgestuurd afzonderlijk, met als gevolg dat ik 3X portokosten (8,.. €) heb mogen betalen :evil: :evil: . Mijn Schindler's List Giftset ligt momenteel al 2 maand bij de douane :evil: :evil: , mijn absoluut record is nog altijd Fanatasia die lag 72 dagen bij de douane vooraleer ik de DVD in mijn bezit had.

DUS NEDERLAND IS EEN PARADIJS VOOR ONS BELGEN

En desondanks blijft u regio 1 kopen?.... respect, respect!! :roll:
Ik koop mijn R1 nu meestal bij stor4dvd, verstuurd de DVD's vanuit Londen :wink: . De Belgische douane doet nu vooral een heksenjacht op DVD's vanaf 1 januari 2004 voordien nooiet een DVD bij de douane gehad. Wat wel opmerkelijk is dat ik onlangs Sting had gekocht in een amerikaanse onlineshop, deze werd verstuurd met FedEx en heb nooit douanekosten moeten betalen wat wel vreemd is gezien de grootte en de kostprijs van de doos :shock: :shock: :roll:

Dan heb je veel geluk gehad want ik heb wel nadien een faktuur ontvangen van FedEx voor de douaneonkosten. Inderdaad is Nederland nog een paradijs. Ik zou dolgraag die Monster Legacy Gif Set willen kopen. Die kost bij DVD PACIFIC ongeveer 51€ maar on geen twee maanden te moeten wacht ben ik verplicht om voor FedEx te verkiezen dwz dat ik 32€ vervoerkosten moet betalen en dan moet ik nog 31€ aan douaneonkosten betalen. Dat is in het totaal 114€ in plaats van 51€ door die k.... belgische post en douane. Daarom weet ik niet of die gift set ga aanschaffen.

Als je zo lang moet wachten voor je pakketjes is het de schuld van de Post en niet van de Douane. Ik heb ook sinds januari ook telkens twee maanden moeten wachten maar sinds eind maart vul ik een CN 08 van de Post één week nadat mijn pakkzetje verzonden is, en dan krijg ik ze meestal na twee weken. Ik heb er al 6 van die CN 08 ingevuld en telkens krijg ik mijn pakketjes sneller. Doe het ook, je zal zien hoe die CN 08 kunnen helpen.

Henk van der Weerdt
06-05-2004, 19:15
Met gevaar voor eigen leven dan nu live de hamvraag:

voeren mensen dvd's in om de douanekosten te ontduiken of om de genieten van (meestal) moeilijk te verkrijgbare dvd's?

Want op deze manier wordt zelfs legaal dvd's kopen een dure hobby. Wat wordt het volgende keer? invoerrechten op je koffers, je schoenen die je draagt of je eigen ik? :?:

Albert Kostwinder
06-05-2004, 19:22
Met gevaar voor eigen leven dan nu live de hamvraag:

voeren mensen dvd's in om de douanekosten te ontduiken of om de genieten van (meestal) moeilijk te verkrijgbare dvd's?

Want op deze manier wordt zelfs legaal dvd's kopen een dure hobby. Wat wordt het volgende keer? invoerrechten op je koffers, je schoenen die je draagt of je eigen ik? :?:

Misschien registreren ze alle dvd's die je invoert wel en krijg je na een jaar palet-heffing!! :?

Lex v/d Moolen
06-05-2004, 19:23
Met gevaar voor eigen leven dan nu live de hamvraag:

voeren mensen dvd's in om de douanekosten te ontduiken of om de genieten van (meestal) moeilijk te verkrijgbare dvd's?Mijn motivatie is omdat de R1 vaak een betere uitgave heeft, maar ook omdat ze met name in Canada stukken goedkoper zijn, soms zelfs nog met douanekosten erbij.

Jamie
06-05-2004, 19:54
Met gevaar voor eigen leven dan nu live de hamvraag:

voeren mensen dvd's in om de douanekosten te ontduiken of om de genieten van (meestal) moeilijk te verkrijgbare dvd's?
Met gevaar voor eigen leven laat ik bij deze de termen "Universal" en "DTS" vallen...
(duikt snel weg... :lol: )

Michael Lems
06-05-2004, 20:04
ik denk ook dat mijn 2 pre-order treasures bij cdwow door de douane gepakt gaan worden ... waarom? Geen idee, maar dat denk ik gewoon.

Ik heb voor gekozen om bij Amazon even de afleveradressen te veranderen. Mickey gaat nu naar mijn werk en Donald komt gewoon bij mij thuis. Nu zou het toch zonder problemen bezorgd moeten worden.

Johan van den D.
06-05-2004, 20:26
Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?


Het bundelen is leuk bedacht maar mag dus niet ??? :xDit is ook mijn gedachte en eigenlijk zal iedereen het voor de rechter moeten laten komen die dit mee gaan maken.
Kijken wat er dan voor uitspraak komt. :o

Edwin V
06-05-2004, 21:35
Voorbeeld 1: geen douanerechten en BTW
U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van € 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van € 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van € 18,- te worden opgeteld.

Het lijkt mij dat de douane de regels van de belastingdienst niet kent ( 't zou me niets verbazen). Of vergis ik me nu?

Een van de twee klopt dus niet. Of de sukkel bij de douane weet niet hoe 't moet of de sukkel die die pagina van de belastingdienst heeft gemaakt weet niet hoe 't moet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.
Slimmer kunnen ze niet worden, dommer wel. :roll:

Al die moeite, al die rompslomp, de kosten worden er nooit uitgehaald. En wie betaalt uiteindelijk voor de niet gedekte kosten... De belastingbetaler. Maar ja, die draait altijd op voor de stompzinnigheden van de overheid.

Sjekster
06-05-2004, 21:47
Ik had hier onlangs ook mee te maken. Wow had al vervangende dvd's opgestuurd, omdat de oorspronkelijke een paar weken zoek waren. Ik kreeg op een gegeven moment bericht dat ik pakjes op kon halen op postkantoor en dat ik 7,41 euri moest betalen aan douane kosten. Het ging om 2 pakjes met elk echte waarde van 7, 95 euri, dus zelfs samen komt het onder de 22. Op de wow pakketten staat echter geen prijs, dus zal er wel, zoals boven al ergens staat aangegeven, een eigen prijs aan gegeven zijn. Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.

Ik vind dit echt dikke onzin. Volgens de douane voorschriften heb je een vrijstelling tot 22 euri PER zending. (Is dit ook in de wet opgenomen?) Ze kunnen het gewoonweg niet maken om naar eigen idee verschillende losstaande zendingen bij elkaar te bundelen om zo snel wat extra geld te verdienen, dat is gewoonweg schandalig.

Indien dit nogmaals gebeurt, ga ik dan ook zeker actie ondernemen. De overheid moet eens echte moeite doen de economie er boven op te helpen, ipv dit soort misselijke spelletjes te spelen. :evil:

macdonald12
06-05-2004, 22:50
...Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.
Klasse, als iedereen dit doet als ze hun paketjes gebundeld aantreffen dan is het snel over denk ik :twisted:

Edwin V
07-05-2004, 07:54
...Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.
Klasse, als iedereen dit doet als ze hun paketjes gebundeld aantreffen dan is het snel over denk ik :twisted:
Ja. Dan shipt CD-Wow niet meer naar Nederland en heeft de douane haar zin. :o

R Klemkerk
07-05-2004, 08:15
...Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.
Klasse, als iedereen dit doet als ze hun paketjes gebundeld aantreffen dan is het snel over denk ik :twisted:
Ja. Dan shipt CD-Wow niet meer naar Nederland en heeft de douane haar zin. :o


Dan ga ik toch een mooi huisje kopen net over de grens in duitsland :D

Edgar Smit
07-05-2004, 09:21
Het hele probleem is dat de douane de insteek heeft dat alles gedaan wordt om invoerrechten en/of BTW te omzeilen. Zoals hiebroven vermeld, als ze merken dat er regelmatig pakjes van/naar hetzelfde ades gaan, is hen insteek dat het gebeurt om dus kosten te omzeilen. Bovendien, da's het meest vervelende, hebben zij dan het recht om te gaan bundelen (zie eerde vermeld). Bovendien gaat het per adres, niet per naam. Dus hopelijk heb je aardige buren, kun je daar af en toe een dealtje mee sluiten en zo loont het toch nog om in een rijtjeshuis te wonen :wink: .

Enige wat je nog kan proberen is een contact in hetbuitenland zoeken, en vragen of die DVD daar wil kopen en als reguliere prive post wil versturen.

Kortom, ik zou zeggen, met zijn allen bekken met JP, want als er genaaid wordt, moet er ook gezoend worden.......... :lol:

BASIL
07-05-2004, 09:22
...Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.
Klasse, als iedereen dit doet als ze hun paketjes gebundeld aantreffen dan is het snel over denk ik :twisted:
Ja. Dan shipt CD-Wow niet meer naar Nederland en heeft de douane haar zin. :o


Dan ga ik toch een mooi huisje kopen net over de grens in duitsland :D

Dan zal je grondbelastingen moeten betalen voor dat huisje. :wink:

R Klemkerk
07-05-2004, 09:34
...Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.
Klasse, als iedereen dit doet als ze hun paketjes gebundeld aantreffen dan is het snel over denk ik :twisted:
Ja. Dan shipt CD-Wow niet meer naar Nederland en heeft de douane haar zin. :o


Dan ga ik toch een mooi huisje kopen net over de grens in duitsland :D

Dan zal je grondbelastingen moeten betalen voor dat huisje. :wink:


ach, dan gai k me toch inschrijven voor duitser. alleen in duitsland wonen, niet hier in NL. ;)

Sjekster
07-05-2004, 09:37
Had een briefje in de bus liggen van de postbode, of ik maar even wilde komen betalen op het postkantoor. Daar aangekomen was de baliemedewerker net zo verbaasd als ik dat twee pakketjes van mij met notabene PTT-tape aan elkaar waren bevestigd. Volgens hem kon ik het beste niet betalen (letterlijk: "ik ken dit bedrijf, als je eenmaal betaald hebt zie je nooit een cent terug") en de klantenservice bellen. Die hebben hun boeken er op nageslagen en volgens hen mag het ook niet (letterlijk: "twee pakjes zijn twee zendingen en hebben dus elk hun eigen vrijgestelde waarde"). Ze hebben de klacht doorgestuurd naar hun servicemensen hier in Utrecht, die voor mij gaan onderzoeken wat de humor hiervan is. Immers, deze onzin kost ook de douane meer dan het oplevert...
Hmmm, als iedereen nou eens gaat reclameren en een onderzoek laat starten gaat de PTT wellicht zelf ook druk uitoefenen om met deze flauwekul te stoppen... :wink:
Meest beroerde is nog wel dat cd-wow standaard 12,99 pond op de pakketjes zet en de werkelijke waarde van beide dvd's in totaal ruim onder de 20 euro ligt... :cry: Zeker met al die kortingslinks en vouchers :twisted:Raar, ik kan even geen prijzen vinden op de pakketjes van wow :roll: :oops: .

Lijkt mij ook niet dat ze zo maar pakketten kunnen bundelen. Dadelijk gaan ze je pakketje vasthouden, totdat er nog een komt waarmee ze het samen kunnen bundelen, en zo douanekosten kunnen vragen :evil:


Als de Douane constateert dat dvd's met enige regelmaat naar hetzelfde adres worden verstuurd met een bepaalde interval waardoor zij het vermoeden hebben dat iemand de invoerrechten wil omzeilen mogen zij alles bundelen en alsnog je hiervoor aanslaan. :?Zou je kunnen aangeven waar ik hier informatie over kan vinden, want eerlijk gezegd vind ik dit niet echt aannemelijk. Ik kan ook zo 1,2,3 niets hierover vinden op de douane/belastingdienst site.... :?

Jurriaan Wittenberg
07-05-2004, 10:00
Hallo,

Ik heb al een jaartje of wat HEEEEELE goede ervaringen met DV-Depot (http://www.dv-depot.com) die lui zitten in Canada en versturen via DHL.

Ze doen namelijk het volgende:

- Ze maken de DVD's open en doen daar een keukenpapiertje omheen (Dit noemen ze hun exclusieve Disc Protection Service)
(en sommige speciale verpakkingen maken ze niet eens open)

- Omdat de DVD's open zijn geweest mogen ze de disc als "Tweedehands Software" op de Invoice zetten. (erh .. .nou ja ... mogen.. ze doen het gewoon ;) )

- De prijs voor die 2nd hand software schroeven ze FLINK naar beneden (zo'n 5$cdn per DVD) en dit komt dus ook op je invoice te staan. Dit doen ze via een 2de bedrijfje genaamt Burlington Software.

- Met als gevolg dat je per shipping van ongeveer 9 Euro maximaal 7 DVD's kan laten versturen. Elke titel heeft een "weight" gemeten in discs en per shipping laten ze een max.weight van 7 toe. Maar niet elke 2disc titel weegt 2.

Bewijs: ik heb al REGELMATIG shippings met een totale waarde van 100+ euro gewoon aan de deur geleverd gekregen en nog nooit invoerrechten hoeven betalen.

Daarnaast gaat die tent er ook nog prat op om een goeie customerservice te onderhouden, zelf zijn het namelijk ook freaks wb hometheater.

Even oppassen: het zijn Canadezen dus die hebben NIET altijd dezelfde versie als de Amerikanen maar daar proberen die lui dus wel meestal aan te komen. Het zelfs 1 enkele keer voorgekomen dat de C. versie dermate verschilde met de A. versie dat ze de A. zijn gaan leveren ipv de C. versie.

Tip.. zelf weten wat je doet... ik heb er een collectie van rond de 100 R1 disks mee opgebouwd...

Succes,
Jurriaan

macdonald12
07-05-2004, 13:40
...Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.
Klasse, als iedereen dit doet als ze hun paketjes gebundeld aantreffen dan is het snel over denk ik :twisted:
Ja. Dan shipt CD-Wow niet meer naar Nederland en heeft de douane haar zin. :o

Nee, ik denk niet dat de douane de import van dvd's wil stoppen, het bundelen van de paketjes is gewoon voor hun een goede manier om aan geld te komen.

Dennisje Verwoert
07-05-2004, 15:13
Ik heb de afgelopen anderhalf jaar regelmatig dvd's uit het buitenland laten komen, maar gelukkig nog nooit invoerrechten of btw hoeven te betalen. In het kader van mijn bezuinigingsactie van dit moment is het voor mij alleen maar een stimulans om minder dvd's te kopen nu de douane steeds moeilijker en moeilijker gaat doen.

Sinds 17 april geen dvd meer gekocht ! 8)

Sméagol
07-05-2004, 15:18
Hallo,
[..]
- Ze maken de DVD's open en doen daar een keukenpapiertje omheen (Dit noemen ze hun exclusieve Disc Protection Service)
(en sommige speciale verpakkingen maken ze niet eens open)
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat niet iedereen daar blij mee is ;) .
Ik niet in ieder geval , ik hou van seals (ehh , geen zeehonden ?) .

Ik vind 't trouwens ook wel belachelijk , op zich , dat bundelen van pakketjes , mààr .. Aan de andere kant , ik snap niet dat sommige mensen op dezelfde dag nog , bij dezelfde winkel , een order plaatsen ?
Ik kan 't begrijpen , als diezelfde dag nog een DVD terug in stock is , en je denkt , "meteen bestellen" , maar hoe vaak gebeurt dat bij DVD's ?

Overigens heb ik maar 1 ervaring met een bestelling buiten Europa (heb sowieso weinig ervaring met bestellen nog) , maar 't ziet 'r naar uit dat ik dit x er goed van af kom .

Arjen van den Doel
07-05-2004, 15:22
Ik vind 't trouwens ook wel belachelijk , op zich , dat bundelen van pakketjes , mààr .. Aan de andere kant , ik snap niet dat sommige mensen op dezelfde dag nog , bij dezelfde winkel , een order plaatsen ?
Ik kan 't begrijpen , als diezelfde dag nog een DVD terug in stock is , en je denkt , "meteen bestellen" , maar hoe vaak gebeurt dat bij DVD's ?

sommige winkels sturen alle bestelde dvd's appart op ( zoals play, cd-wow )

Sméagol
07-05-2004, 15:37
[..]
sommige winkels sturen alle bestelde dvd's appart op ( zoals play, cd-wow )
Daar had ik 't niet over , ik had 't over 't daadwerkelijk meerdere keren plaatsen van orders . Dat gaat in jouw geval niet op , in tegendeel ..
Bij het verzenden in meerdere pakketjes (wat Play doet omdat 't simpelweg niet past in 1 x past in hun bubblewarpenvelopjes , op zich niks mis mee) , dan is 't juist één bestelling , en heeft de douane hier dus in principe gelijk . Dus bij zulke situaties moet je juist niet gaan klagen dat ze over 't geheel belasting en weet ik veel allemaal heffen .

Wat niet wil zeggen dat ik 't stijl vind dat ze dat doen door 't met een lang stuk plakband lekker lomp bij elkaar pleuren .. Dat idee krijg ik soms bij de posts boven ..

Edwin V
07-05-2004, 15:53
...Ik heb iig de pakketjes niet aangenomen, maar laten terugsturen. Nieuwe waren immers toch al onderweg.
Klasse, als iedereen dit doet als ze hun paketjes gebundeld aantreffen dan is het snel over denk ik :twisted:
Ja. Dan shipt CD-Wow niet meer naar Nederland en heeft de douane haar zin. :o

Nee, ik denk niet dat de douane de import van dvd's wil stoppen, het bundelen van de paketjes is gewoon voor hun een goede manier om aan geld te komen.
Ik denk dat het alles bij elkaar meer kost dan oplevert.

Tom P
07-05-2004, 18:01
Ik heb de laatste tijd veel besteld van wow.

Maandag zijn er bij mij ook 5 samengevoegd en moeten betalen. Vanmorgen weer hetzelfde, nu 2 samengevoegd en weer betalen.

Iets later kwam de postbode langs en hij had een formulier bij van de douane, ze hadden er weer 2 samengevoegd en wilden weten wat er in zat en wat de waarde is. Dit heb ik dan maar ingevuld en opgestuurd. Dus daar moet ik hopelijk niets op betalen vermits de gezamelijke waarde ergens rond de 13 euro ligt. Als ze het nu altijd op deze manier gaan doen valt het ook wel mee want bestellingen van cd-wow zijn toch nooit duur. Alleen spijtig van die £12.99 die ze op hun pakjes zetten.

Ik ga wel elke keer bezwaar aantekenen, als iedereen dit elke keer doet worden ze het hopelijk beu en gaan ze weer per zending rekenen.

En het lijkt er ook op dat ze cd-wow willen hebben want vandaag ook de Monster Legacy box aangekregen van dvdsoon, verpakt in een heel groot pak van meer dan 2 kilo, en dit is er dan zonder extra kosten doorgeraakt.
En een bestelling van dvdpacific met een waarde van $47 is ook zonder extra kosten aangekomen deze week.

Tom

Daniel1974
08-05-2004, 09:55
Ik heb gisteren nog een pakketje ontangen uit Canada, zonder enige prpblemen.

cosaBlaze
08-05-2004, 13:19
Vandaag 2 dvd's van cd-wow ontvangen en gelukkig waren ze niet samengevoegd en hoefde we ook niet te betalen.

Cloud
08-05-2004, 14:54
Het lijkt erop dat onze noorderburen ook kunnen delen in de miserie. :?

Ik ben al meer dan 3 maanden aan het wachten op een pakje.
En meer dan 1 maand op hetzelfde pakje dat opnieuw werd verstuurd door de internetwinkel omdat de eerste (volgens de Post) kwijt is.

Ik geloof nog altijd dat beide pakjes ergens op een stapel in een opslagruimte ligt ergens in Brussel.
Dit jaar is er een recordaantal klachten bij de ombudsdienst van de Post binnengekomen.
Het gaat vooral om vertragingen en verloren pakjes/brieven.
Zelfs aangetekende brieven/pakjes geraakt men hier kwijt! :shock:

Gelukkig kan ik in de tussentijd nog rustig bestellen bij CD-WOW.
Nog nooit problemen gehad en altijd binnen 5 dagen in de bus.
Ik bestel dan ook nooit meer dan 1 dvd per keer.
Maar ik denk dat zelfs als men meerdere bestelt, ze niet het recht hebben om deze op te tellen.
Want dan kunnen ze evengoed je pakje een maand bijhouden om te zien of er nog pakjes volgen om ze dan samen te tellen.

Christiaan Sauer
08-05-2004, 17:12
Afgelopen week heb ik 4 pakketjes ontvangen van dvdsoon.com
En bij geen van de 4 was er wat aan de hand. Geen samenvoegingen, en geen extra kosten. Zou ik geluk gehad hebben?
Ik verwacht komende week overigens wel nog 4 Treasures (1 is iig al verzonden)
Eens kijken of die ongeschonden door de douane komen....

BASIL
08-05-2004, 18:07
Het lijkt erop dat onze noorderburen ook kunnen delen in de miserie. :?

Ik ben al meer dan 3 maanden aan het wachten op een pakje.
En meer dan 1 maand op hetzelfde pakje dat opnieuw werd verstuurd door de internetwinkel omdat de eerste (volgens de Post) kwijt is.

Ik geloof nog altijd dat beide pakjes ergens op een stapel in een opslagruimte ligt ergens in Brussel.
Dit jaar is er een recordaantal klachten bij de ombudsdienst van de Post binnengekomen.
Het gaat vooral om vertragingen en verloren pakjes/brieven.
Zelfs aangetekende brieven/pakjes geraakt men hier kwijt! :shock:

Gelukkig kan ik in de tussentijd nog rustig bestellen bij CD-WOW.
Nog nooit problemen gehad en altijd binnen 5 dagen in de bus.
Ik bestel dan ook nooit meer dan 1 dvd per keer.
Maar ik denk dat zelfs als men meerdere bestelt, ze niet het recht hebben om deze op te tellen.
Want dan kunnen ze evengoed je pakje een maand bijhouden om te zien of er nog pakjes volgen om ze dan samen te tellen.

Heb je een formulier CN 08 ingevuld? Zo niet, doe het dan. Ik doe het regelmatig en krijg nu mijn pakketjes sneller.

Cloud
08-05-2004, 23:11
Heb je een formulier CN 08 ingevuld? Zo niet, doe het dan. Ik doe het regelmatig en krijg nu mijn pakketjes sneller.

Nee, nog niet ingevuld.
Want ik wacht er al zo lang op, en ik wil niet de volle pot betalen.
Als ik men brief krijg, dan pas ik de prijzen wat aan.
Want ze vragen de waarde van de dvds, en niet wat ik ervoor betaald heb.
Dan geef ik gewoon de winkelwaarde op (gaat om Aziatische films, en die zijn zéér goedkoop in Hong Kong).
M.a.w. ik lieg niet. :lol:

Het gaat gewoon om het principe.
Dat ze taxen heffen is hun volste recht, maar ik heb ook het recht om die op tijd te ontvangen of tenminste na paar weken.
Taxen betalen doe ik dan ook zonder morren, maar niet als ik meer dan 3 maanden heb moeten wachten (ik wacht nog altijd).

Ik ga nog deze maand afwachten, als ik dan nog altijd niks krijg, vul ik die CN08 in, ik ga er dan ook een brief bij steken om wat te klagen. :evil:

Yi-Long
08-05-2004, 23:38
Wat een smerige dieven zitten er toch bij de douane/overheid.

Hier kan ik écht zo boos om worden. eerst wordt je door de belachelijk hoge kosten en slechte kwaliteit van de Nederlandse DVD markt wel gedwongen om naar betere en goedkopere versies op zoek te gaan, en dan gaan ze je er nog extra voor laten dokken ook, terwijl ze er eigenlijk geen flikker mee te maken hebben. Gewoon ongevraagd ff als tussenpersoon er in springen, en ons ff zieken.

Kan de douane zich niet beter bezig gaan houden met, ik noem maar iets, het tegenhouden van alle drugsvervoer!? Laat mensen als ons, die gewoon af en toe een DVD-tje bestellen, lekker met rust. het is niet alsof we er honderden tegelijkertijd bestellen en ze met winst doorverkopen.

Nou ja... nog een paar jaartjes wachten tot iedereen een ultra-snelle internet verbinding heeft, en een DVD-brander, en dan kunnen we voortaan zonder de Douane... (niet dat ik dan nog in nederland woon... ik heb het wel gehad met het belachelijke dure leven hierzo)

Qzyn
12-05-2004, 13:12
(...)
wel even de separate bestellingen bij voegen als kopie, dan zou het duidelijk moeten zijn....hou me op de hoogte of het lukt (als je tenminste in bezwaar gaat).
Bedankt voor je snelle reactie. Aangezien alle elementen uit je voorbeeld bezwaarschrift eigenlijk ook al in de reeds door mij geschreven brief waren opgenomen, kon ik hem met een gerust hart uitprinten en opsturen. Aldus is inmiddels geschied. Zo gauw ik wat hoor, zal ik het hier melden.Vandaag ontvangstbevestiging van mijn bezwaarschrift toegestuurd gekregen:
"De behandeling van het verzoek om teruggaaf zal ongeveer 3 maanden in beslag nemen"

:confused: :roll:

Coen P.
12-05-2004, 15:34
ik zit al een tijdje te wachten op 2 bestellingen van cd wow waar 2 dagen tussen zat. (big fish en last samurai)

denk dat ik dus ook de l*l ben, k*tdouane, ga eens drugs onderscheppen ofzo ipv onze dvdtjes...:nono:

gr Coen

Mark de Jong
13-05-2004, 17:22
Ik heb zo'n 8-10 bestellingen geplaatst bij DVD Soon afgelopen zaterdag, en al enkele bestellingen ontvangen. Geen last van de douane gehad tot nu toe.
Maar vandaag waren ze ook met een pakket langs de deur geweest; was alleen niet thuis. Dus ik denk dat ze 2 DVD's hebben samengevoegd of zo... :?
Betwijfel in ieder geval dat ik moet betalen want ze zijn wel erg vlug geleverd :)

Joost v.d. Ham
13-05-2004, 17:36
Kreeg vandaag een brief van de TPG, een inklaringsforumlier of ik even mijn importvergunning wil laten zien. Er ligt een pakketje uit Singapore op me te wachten...? verstuurd cdwow daarvandaan?

mark maris
13-05-2004, 17:41
Kreeg vandaag een brief van de TPG, een inklaringsforumlier of ik even mijn importvergunning wil laten zien. Er ligt een pakketje uit Singapore op me te wachten...? verstuurd cdwow daarvandaan?

vind t allemaal maar erg zielig van de tpg ze hebben zeker geld nodig en gaan daarom ons maar ff geld uit de zak kloppen :evil:

chaos
13-05-2004, 18:23
Kreeg vandaag een brief van de TPG, een inklaringsforumlier of ik even mijn importvergunning wil laten zien. Er ligt een pakketje uit Singapore op me te wachten...? verstuurd cdwow daarvandaan?

Jep cdwow verstuurt vanuit Singapore :?.

Edwin V
13-05-2004, 18:36
Ik heb zo'n 8-10 bestellingen geplaatst bij DVD Soon afgelopen zaterdag, en al enkele bestellingen ontvangen. Geen last van de douane gehad tot nu toe.
Maar vandaag waren ze ook met een pakket langs de deur geweest; was alleen niet thuis. Dus ik denk dat ze 2 DVD's hebben samengevoegd of zo... :?
Betwijfel in ieder geval dat ik moet betalen want ze zijn wel erg vlug geleverd :)
Als 't een Disney Treasure was, dan past ie niet in de brievenbus. DVDSoon heeft 't in een grotere doosje gedaan.

Mijn DVDSoon en DVDPacific zendingen komen wel nog los van elkaar binnen (met een dag ertussen).

candela
13-05-2004, 18:37
Ik snap dus niet waarom jullie niet cd-wow.net bestellen ipv bij cd-wow.com. Het scheelt misschien 1-2 euro, maar ik heb nog nooit douane problemen gehad, op al mijn pakjes staat een zweeds adres. Bij .net krijg je trouwens ook geen waarschuwing i.v.m. met douanekosten zoals op de .com site.

Mark de Jong
13-05-2004, 18:47
Ik heb zo'n 8-10 bestellingen geplaatst bij DVD Soon afgelopen zaterdag, en al enkele bestellingen ontvangen. Geen last van de douane gehad tot nu toe.
Maar vandaag waren ze ook met een pakket langs de deur geweest; was alleen niet thuis. Dus ik denk dat ze 2 DVD's hebben samengevoegd of zo... :?
Betwijfel in ieder geval dat ik moet betalen want ze zijn wel erg vlug geleverd :)
Als 't een Disney Treasure was, dan past ie niet in de brievenbus. DVDSoon heeft 't in een grotere doosje gedaan.

Mijn DVDSoon en DVDPacific zendingen komen wel nog los van elkaar binnen (met een dag ertussen).

Hoezo past ie niet ? Ze zijn qua grootte toch hetzelfde als de andere Treasures ? Maar het is in ieder geval een Treasure :)

Edwin V
13-05-2004, 18:49
Ik heb zo'n 8-10 bestellingen geplaatst bij DVD Soon afgelopen zaterdag, en al enkele bestellingen ontvangen. Geen last van de douane gehad tot nu toe.
Maar vandaag waren ze ook met een pakket langs de deur geweest; was alleen niet thuis. Dus ik denk dat ze 2 DVD's hebben samengevoegd of zo... :?
Betwijfel in ieder geval dat ik moet betalen want ze zijn wel erg vlug geleverd :)
Als 't een Disney Treasure was, dan past ie niet in de brievenbus. DVDSoon heeft 't in een grotere doosje gedaan.

Mijn DVDSoon en DVDPacific zendingen komen wel nog los van elkaar binnen (met een dag ertussen).

Hoezo past ie niet ? Ze zijn qua grootte toch hetzelfde als de andere Treasures ? Maar het is in ieder geval een Treasure :)
Bij mij zat ie in een (te grote) doos van 21x16x10cm

Mark de Jong
13-05-2004, 18:55
Ik heb zo'n 8-10 bestellingen geplaatst bij DVD Soon afgelopen zaterdag, en al enkele bestellingen ontvangen. Geen last van de douane gehad tot nu toe.
Maar vandaag waren ze ook met een pakket langs de deur geweest; was alleen niet thuis. Dus ik denk dat ze 2 DVD's hebben samengevoegd of zo... :?
Betwijfel in ieder geval dat ik moet betalen want ze zijn wel erg vlug geleverd :)
Als 't een Disney Treasure was, dan past ie niet in de brievenbus. DVDSoon heeft 't in een grotere doosje gedaan.

Mijn DVDSoon en DVDPacific zendingen komen wel nog los van elkaar binnen (met een dag ertussen).

Hoezo past ie niet ? Ze zijn qua grootte toch hetzelfde als de andere Treasures ? Maar het is in ieder geval een Treasure :)
Bij mij zat ie in een (te grote) doos van 21x16x10cm

Had je daar voor gekozen ? Ik heb er 2 besteld in een doosje (de voor mij interessantste), maar die ik verwacht komt niet in een doosje (tenminste niet besteld met een doosje). Maar wie weet. Zolang ze maar heel aankomen vind ik alles best ;)

GJB
13-05-2004, 18:58
Ik snap dus niet waarom jullie niet cd-wow.net bestellen ipv bij cd-wow.com. Het scheelt misschien 1-2 euro, maar ik heb nog nooit douane problemen gehad, op al mijn pakjes staat een zweeds adres. Bij .net krijg je trouwens ook geen waarschuwing i.v.m. met douanekosten zoals op de .com site.

Ik bestel regelmatig via .net site, maar deze worden gewoon via Singapore verstuurd! Ik denk dat ze voor Belgie gebruik maken van Zweden en voor nederland gebruik maken van Singapore.

candela
13-05-2004, 19:11
Ik bestel regelmatig via .net site, maar deze worden gewoon via Singapore verstuurd! Ik denk dat ze voor Belgie gebruik maken van Zweden en voor nederland gebruik maken van Singapore.

Dan zou ik toch maar eens reclameren bij cd-wow. Als ik bij .net bestel veronderstel ik bij een duitse winkel te shoppen en zodoende douane kosten vermijden. Dit word nog eens extra benadrukt door het feit dat je geen douane waarschuwing krijgt zoals op .com. Als je het dan toch aan je broek hebt omdat cd-wow uit Signapore verscheept is dat toch duidelijk hun fout.

Edwin V
13-05-2004, 19:15
Had je daar voor gekozen ? Ik heb er 2 besteld in een doosje (de voor mij interessantste), maar die ik verwacht komt niet in een doosje (tenminste niet besteld met een doosje). Maar wie weet. Zolang ze maar heel aankomen vind ik alles best ;)
Nee, ik heb ze net als andere DVD's normaal laten versturen. Hijn past eigenlijk wel in een envelop, maar ze hebben 'm met dikke luchtkussens erbij in een doos gedaan. De normale DVDSoon verzenddoos die ik ook krijg als ik meerdere DVD's in 1 order heb besteld of bij boxsets.

Vandaag zijn de 3 overige Treasures verzonden. Ben benieuwd waar die dan in zitten. Ik heb ze tegelijk besteld dus zullen ze ook wel in 1 doos zitten.

Yi-Long
13-05-2004, 19:18
Kreeg vandaag een brief van de TPG, een inklaringsforumlier of ik even mijn importvergunning wil laten zien. Er ligt een pakketje uit Singapore op me te wachten...? verstuurd cdwow daarvandaan?

Sinds wanneer heb je een ' import-vergunning' nodig!?!?
En sinds wanneer is het dan de taak van de TGP om daarnaar te informeren!? Sinds wanneer zijn zij een controlerende instantie van de overheid geworden!?

Als ik al deze verhalen hoor (lees) over het steeds moeilijker worden om gewoon een dvd-tje via inet te bestellen, heb ik het flauwe vermoeden dat de Nederlandse Audio en Videobranche ff flink heeft lopen zeiken dat ze hun (veels te dure) spul niet meer kwijt raken ofzo, en nu neemt een of andere hogere macht ze ff in bescherming!?

Edwin V
13-05-2004, 19:25
Kreeg vandaag een brief van de TPG, een inklaringsforumlier of ik even mijn importvergunning wil laten zien. Er ligt een pakketje uit Singapore op me te wachten...? verstuurd cdwow daarvandaan?

Sinds wanneer heb je een ' import-vergunning' nodig!?!?
En sinds wanneer is het dan de taak van de TGP om daarnaar te informeren!? Sinds wanneer zijn zij een controlerende instantie van de overheid geworden!?

Als ik al deze verhalen hoor (lees) over het steeds moeilijker worden om gewoon een dvd-tje via inet te bestellen, heb ik het flauwe vermoeden dat de Nederlandse Audio en Videobranche ff flink heeft lopen zeiken dat ze hun (veels te dure) spul niet meer kwijt raken ofzo, en nu neemt een of andere hogere macht ze ff in bescherming!?

Het zijn van die standaardbriefjes waar de helft niet van toepassing is (er wordt ook gevraagd naar inentingsbewijzen e.d. voor het geval je een koe importeert). Het enige dat ze vragen is de inhoud te beschrijven en een factuur mee te sturen.

Ik heb zo'n brief gekregen voor een zending van DVDPacific waarbij men vergeten was een waarde op de doos te zetten.

Omslachtig is het allemaal wel.

RoelJewel
13-05-2004, 19:36
Tsjonge, de douane bezorgt zichzelf wel weer genoeg werkt. Wat een losers :evil:

Is er ook ergens een officiële wettekst te vinden? Die tekst op de website van de douane is heel duidelijk. Iedere zending wordt apart bekeken. Iedere zending bij CD Wow wordt apart verzonden, dus één zending per dvd. Als de douane kan laten zien op basis waarvan zij meent verschillende zendingen te moeten bundelen, praat ik wel met hen verder.

Vandaag een afhaalbericht van TPG in de bus met de melding dat ik nog ff 16.15 euro moet betalen aan "overige kosten". Zit al twee weken te wachten op 3 dvd's en 2 cd's. Die zullen ze dan wel, tegen een extra hoog tarief, hebben gebundeld. Het lijkt me duidelijk dat ik dat niet zonder meer voorbij laat gaan. Stelletje stakkers.

GJB
13-05-2004, 20:05
Ik bestel regelmatig via .net site, maar deze worden gewoon via Singapore verstuurd! Ik denk dat ze voor Belgie gebruik maken van Zweden en voor nederland gebruik maken van Singapore.

Dan zou ik toch maar eens reclameren bij cd-wow. Als ik bij .net bestel veronderstel ik bij een duitse winkel te shoppen en zodoende douane kosten vermijden. Dit word nog eens extra benadrukt door het feit dat je geen douane waarschuwing krijgt zoals op .com. Als je het dan toch aan je broek hebt omdat cd-wow uit Signapore verscheept is dat toch duidelijk hun fout.



Hi there

Thank you for your email.

Sorry to hear that you are having these problems. The Customs should not be
adding these items together, they are separate units.

If you can pay the charge please and then get a receipt for it we will
refund it for you.

If you then scan us this receipt or fax us a copy that would be great. The
fax number is +44 0870 350 0925.

We hope that they will let you have these items and we look forward to
hearing from you.

Kind Regards


Richard
www.cd-wow.com

BASIL
13-05-2004, 20:25
Ik snap dus niet waarom jullie niet cd-wow.net bestellen ipv bij cd-wow.com. Het scheelt misschien 1-2 euro, maar ik heb nog nooit douane problemen gehad, op al mijn pakjes staat een zweeds adres. Bij .net krijg je trouwens ook geen waarschuwing i.v.m. met douanekosten zoals op de .com site.


Ik heb ook voor de eerste keer een dvd besteld bij cd-wow.net (duitse website). Heb van veschillende belgen gehoord dat ze nog nooit taksen hebben moeten betalen. Dus nu verwacht ik mijn eerste pakketje dat gisteren verstuurd werd. Ik ben het kotsbeu om extra taksen te moeten betalen. Deze week heb ik een pakketje van dvdsoon ontvangen ter waarde van ong. 19€ en heb ong. 15€ extra aan taksen moeten betalen.
Heb juist een bevestiging gekregen dat mijn pakketje van dvd pacific verstuurd werd via FedEx. :D

Arjen van den Doel
14-05-2004, 07:52
Ik bestel regelmatig via .net site, maar deze worden gewoon via Singapore verstuurd! Ik denk dat ze voor Belgie gebruik maken van Zweden en voor nederland gebruik maken van Singapore.

Dan zou ik toch maar eens reclameren bij cd-wow. Als ik bij .net bestel veronderstel ik bij een duitse winkel te shoppen en zodoende douane kosten vermijden. Dit word nog eens extra benadrukt door het feit dat je geen douane waarschuwing krijgt zoals op .com. Als je het dan toch aan je broek hebt omdat cd-wow uit Signapore verscheept is dat toch duidelijk hun fout.



Hi there

Thank you for your email.

Sorry to hear that you are having these problems. The Customs should not be
adding these items together, they are separate units.

If you can pay the charge please and then get a receipt for it we will
refund it for you.

If you then scan us this receipt or fax us a copy that would be great. The
fax number is +44 0870 350 0925.

We hope that they will let you have these items and we look forward to
hearing from you.

Kind Regards


Richard
www.cd-wow.com


Dit is heel netjes van cd-wow !!

BASIL
14-05-2004, 08:31
:shock: :shock: :shock: :shock:

Ongelooflijk, zondag besteld, woensdag verstuurd en vandaag heb ik al mijn pakketje ontvangen en wel zonder douanekosten.

Hans De Bisschop
14-05-2004, 08:43
Ben eens benieuwd wat het gaat worden met m'n Disney Treasures :-S

EDIT:

Nog even het volgende, heb een tijdje geleden een bestelling gedaan bij Amazon.com. Enkele boeken voor een totale waarde van om en bij de 100 €.

Heb ik binnen de 6 dagen binnengekregen en zonder daar iets op te moeten betalen. Wat me toen wel opviel was dat de originele verpakking van Amazon.com was. Maar deze was blijkbaar eerst verstuurd naar het Duitse hoofdkwartier van Amazon (bedrijven die onderling tussen filialen goederen uitwisselen betalen veronderstel ik geen BTW of douanerechten ?)

Eenmaal in Duitsland aangekomen werd er een verpakking rond de box aangebracht, waardoor het de indruk leek te hebben dat het pakje aan mij verstuurt was door Amazon.de.

Bijgevolg een zending binnen de EU en gee douanerechten ?

Is dit iets wat jullie een logische verklaring zou kunnen lijken ?

Twee dingen zijn zeker
1. Als er douanerechten zijn betaald dan is dat door Amazon.de gedaan ... want mij is niets aangerekend.
2. De buitenste verpakking van mijn pakje had duidelijk als afzender een Duits adres vermeld.

Edwin V
14-05-2004, 10:03
Nog even het volgende, heb een tijdje geleden een bestelling gedaan bij Amazon.com. Enkele boeken voor een totale waarde van om en bij de 100 €.

Heb ik binnen de 6 dagen binnengekregen en zonder daar iets op te moeten betalen. Wat me toen wel opviel was dat de originele verpakking van Amazon.com was. Maar deze was blijkbaar eerst verstuurd naar het Duitse hoofdkwartier van Amazon (bedrijven die onderling tussen filialen goederen uitwisselen betalen veronderstel ik geen BTW of douanerechten ?)

Eenmaal in Duitsland aangekomen werd er een verpakking rond de box aangebracht, waardoor het de indruk leek te hebben dat het pakje aan mij verstuurt was door Amazon.de.

Bijgevolg een zending binnen de EU en gee douanerechten ?

Is dit iets wat jullie een logische verklaring zou kunnen lijken ?

Twee dingen zijn zeker
1. Als er douanerechten zijn betaald dan is dat door Amazon.de gedaan ... want mij is niets aangerekend.
2. De buitenste verpakking van mijn pakje had duidelijk als afzender een Duits adres vermeld.

Ik heb kortgeleden een pakketje gehad van amazon.co.jp dat ook via amazon.de binnenkwam (duits adres, diverse stickers), echter stond er ook nog amazon.co.jp op de doos (en het bedrag in Yen) met als gevolg dat ik wel BTW moest betalen.

Ik denk dus eerder dat het de post niet is opgevallen. Ik heb af en toe ook nog een pakketje waar ik toch BTW over had moeten betalen, wat gewoon door is gekomen.

Wel valt het me op dat pakketjes van zo'n 40 CAD (dus boven de 22 euro) nog worden doorgelaten. Misschien vonden ze dat de moeite niet waard.

BDB
14-05-2004, 13:20
Ik bestel regelmatig via .net site, maar deze worden gewoon via Singapore verstuurd! Ik denk dat ze voor Belgie gebruik maken van Zweden en voor nederland gebruik maken van Singapore.

Ik had een spel via .net besteld en dacht na deze berichten: "<bleep>, dat gaat me geld kosten." Maar dit was dus niet het geval.

De muziekCD's die ik via .net bestel worden verstuurd vanuit Singapore. Ik heb vandaag een (via .net besteld) PS2 spel binnengekregen en dat was wel vanuit Zweden verstuurd.

Ik denk dat dat komt omdat de CD's wereldwijd verkrijgbaar zijn en het spel alleen voor Europa bestemd is.

Cloud
14-05-2004, 15:28
Vandaag kreeg ik een pakje waarop ik taxen op moest betalen.
Blijkt dat de douane de prijzen zelf heeft opgezocht op de site!

Dit pakje was een reshipment. De winkel (Yesasia) heeft me dit opgestuurd omdat het 1e pakje zogezegd kwijt (volgens de Post) was.

En tegelijkertijd kreeg ik ook een brief van de douane om de inhoud en de prijzen door te geven van het 1e pakje dat "kwijt" was!!
Maar de inhoud is exact hetzelfde als het pakje dat ik vandaag kreeg.

Het 1e pakje werd op 6/2 verstuurd, de reshipment een maand later.
Ik zit hier dus maanden te wachten op men pakjes en ineens komt er 1 pakje en een brief.

Het wordt hoog tijd dat ze hun administratie moeten reorganiseren.

RoelJewel
14-05-2004, 16:13
Vandaag kreeg ik een pakje waarop ik taxen op moest betalen.
Blijkt dat de douane de prijzen zelf heeft opgezocht op de site!

Dit pakje was een reshipment. De winkel (Yesasia) heeft me dit opgestuurd omdat het 1e pakje zogezegd kwijt (volgens de Post) was.

En tegelijkertijd kreeg ik ook een brief van de douane om de inhoud en de prijzen door te geven van het 1e pakje dat "kwijt" was!!
Maar de inhoud is exact hetzelfde als het pakje dat ik vandaag kreeg.

Het 1e pakje werd op 6/2 verstuurd, de reshipment een maand later.
Ik zit hier dus maanden te wachten op men pakjes en ineens komt er 1 pakje en een brief.

Het wordt hoog tijd dat ze hun administratie moeten reorganiseren.

Ik werd niet zo lang geleden gebeld (op m'n geheime mobiele nummer; geen idee hoe ze eraan komen) door de douane op Schiphol. of ik even wilde aangeven hoe duur die 3cd-box van Lord of The Rings was. Had ik voor 17 euro ofzo bij CDWOW besteld. Ze konden die namelijk niet op de site vinden. Gaf door dat 't 18 euro was. En dat was akkoord.
Lekker baantje. Heel de dag een beetje op koopsites surfen om veel consumenten uiteindelijk een poot uit te trekken.
Denk dat daar veel mensen op straat gegooid kunnen worden, omdat ze toch geen zinnig werk te doen hebben.

BeeBeeBas
14-05-2004, 18:42
Heb na meer dan 200 bestellingen bij CD-Wow nu bij hun voor het eerst met de douane te maken gehad.

Kreeg gisteren een brief van de PTT Post (!) in de brievenbus of ik even een formulier wilde invullen over een zending van 'andhika' uit Singapore met als inhoud 'DVD' en gewicht '1,2'.

Lekker duidelijk dus (zeker als je veel dvd's besteld bij Cd-wow). Vandaag gebeld met de vrienden op Schiphol en ene heer Heusen gesproken. Ik zou even teruggebeld worden, vooralsnog niet gebeurd.

Maandagochtend zijn ze vanaf 8:00 uur telefonisch bereikbaar en voordat ze hun eerste slok koffie naar binnen werken zal ik aan de telefoon hangen...

Hoop niet dat dit nu standaard met alle bestellingen van Cd-wow gaat gebeuren... ik lust ze rauw. Per zending (http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm) geldt namelijk een vrijstelling van belasting van 22 Euro. Zolang Cd-wow individueel verpakt sta ik volkomen in mijn recht. Don't f*ck with BeeBeeBas, belastingdienst...


Sorry, die frustratie moest ik even kwijt.

GJB
14-05-2004, 18:47
Heb na meer dan 200 bestellingen bij CD-Wow nu bij hun voor het eerst met de douane te maken gehad.

Kreeg gisteren een brief van de PTT Post (!) in de brievenbus of ik even een formulier wilde invullen over een zending van 'andhika' uit Singapore met als inhoud 'DVD' en gewicht '1,2'.

Lekker duidelijk dus (zeker als je veel dvd's besteld bij Cd-wow). Vandaag gebeld met de vrienden op Schiphol en ene heer Heusen gesproken. Ik zou even teruggebeld worden, vooralsnog niet gebeurd.

Maandagochtend zijn ze vanaf 8:00 uur telefonisch bereikbaar en voordat ze hun eerste slok koffie naar binnen werken zal ik aan de telefoon hangen...

Hoop niet dat dit nu standaard met alle bestellingen van Cd-wow gaat gebeuren... ik lust ze rauw. Per zending (http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm) geldt namelijk een vrijstelling van belasting van 22 Euro. Zolang Cd-wow individueel verpakt sta ik volkomen in mijn recht. Don't f*ck with BeeBeeBas, belastingdienst...


Sorry, die frustratie moest ik even kwijt.

Dat is fijn, dat zullen dan zo'n 4 a 5 pakjes die bij elkaar gevoegd zijn.

Maar als je ze even belt, dan kunnen ze je de ordernummers doorgeven zodat je zelf weer kunt nagaan om welke zendingen het precies gaat.

En als je moet betalen, cdwow vergoed alles.

BeeBeeBas
14-05-2004, 18:53
Dat is fijn, dat zullen dan zo'n 4 a 5 pakjes die bij elkaar gevoegd zijn.

Maar als je ze even belt, dan kunnen ze je de ordernummers doorgeven zodat je zelf weer kunt nagaan om welke zendingen het precies gaat.

En als je moet betalen, cdwow vergoed alles.

Ik denk inderdaad dat bovenstaande het geval is. Heb dus gebeld, maar ze konden me dus blijkbaar niet direct de ordernummers doorgeven.

Natuurlijk super dat Cd-wow betaald indien er doanekosten worden geheven. Ik ben echter niet van plan om de belastingdienst hier geld aan te laten verdienen. Ik hou niet van belastingontduikers: als we 'met z'n allen' belastingregels opstellen moeten we ons er allemaal aan houden. Maar de belastingdienst moet zich hier dan ook aan houden!!!

Joost v.d. Ham
14-05-2004, 19:47
Heb na meer dan 200 bestellingen bij CD-Wow nu bij hun voor het eerst met de douane te maken gehad.

Kreeg gisteren een brief van de PTT Post (!) in de brievenbus of ik even een formulier wilde invullen over een zending van 'andhika' uit Singapore met als inhoud 'DVD' en gewicht '1,2'.

Lekker duidelijk dus (zeker als je veel dvd's besteld bij Cd-wow). Vandaag gebeld met de vrienden op Schiphol en ene heer Heusen gesproken. Ik zou even teruggebeld worden, vooralsnog niet gebeurd.

Maandagochtend zijn ze vanaf 8:00 uur telefonisch bereikbaar en voordat ze hun eerste slok koffie naar binnen werken zal ik aan de telefoon hangen...

Hoop niet dat dit nu standaard met alle bestellingen van Cd-wow gaat gebeuren... ik lust ze rauw. Per zending (http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm) geldt namelijk een vrijstelling van belasting van 22 Euro. Zolang Cd-wow individueel verpakt sta ik volkomen in mijn recht. Don't f*ck with BeeBeeBas, belastingdienst...


Sorry, die frustratie moest ik even kwijt.

ik heb exact hetzelfde ontvangen...
leuk ook dat het een brief van de PTT is, die volgens mij niet meer bestaat.... :rolleyes:

rwessel
14-05-2004, 19:57
En als je moet betalen, cdwow vergoed alles.

Geldt dit ook voor bestellingen gedaan via www.cdwow.com of alleen voor bestellingen via www.cdwow.net ??

RoelJewel
15-05-2004, 12:29
Vandaag 3 dvd's en 2 cd's op 't postkantoor opgehaald. Gebundeld. Besteld bij CDWow. Totale waarde (volgens douane): 85 euro. Te betalen BTW: 16,15.

GJB
15-05-2004, 14:49
En als je moet betalen, cdwow vergoed alles.

Geldt dit ook voor bestellingen gedaan via www.cdwow.com of alleen voor bestellingen via www.cdwow.net ??

Gewoon even een mailtje naar hun klantenservice, waar in je het uitlegt en je krijgt een berichtje teurg met een faxnummer, waar je de douane-aanslag kan declareren.

Het maakt totaal niet uit of je nu de .com, de .net, de .com.hk, de .biz of de .nl site gebruikt.

Qzyn
18-05-2004, 12:12
In mijn Inbox vond ik het volgende verzoek van een redacteur van Editie NL


Voor het RTL programma Editie NL ben ik op zoek naar iemand die cd's of DVD's gebundeld heeft thuisgekregen, liefst met de resten van de verpakking en douaneformulier. Met spoed natuurlijk. Zou je mij kunnen helpen? Mijn telefoonnummer is 035-XXXXX. bij voorbaat dank.

met vriendelijke groet,

Bart Schut, redactie Editie NL

Ik heb ook het volledige tel.nr., maar aangezien ik niet weet of de afzender dit op het World Wide Web vermeld wil zien, kan degene onder de douane 'slachtoffers' die wel prijs stelt op zijn 15 seconds of fame via pm van mij het tel.nr. verkrijgen.

MAD
18-05-2004, 13:58
Goede actie!, dit bracht mij ook op een idee:

Ik ben op de forums van VARA's Kassa en TROS Radar een tegenactie begonnen. Hopenlijk pakken ze het op en gaan ze het aanpakken. Wat is er immers leuker dan de regering aanpakken. Reageert allen in grote getallen voor meer aandacht (wie weet kom je nog in de uitzending ;)).


VARA's Kassa (http://kassa.vara.nl/portal?_scr=forum_dialoog&cat=656&frm=19214)

TROS Radar (http://www.trosradar.nl/?url=forum/profile.php?mode=activate&u=4885&act_key=a74b4c96645b3)

RoelJewel
18-05-2004, 18:03
Ik begin me echt godsgruwelijk te ergeren aan die f*cking douane. Na het gezeik met de te betalen BTW lag vandaag een brief in de bus. Of ik ff het formulier wil invullen. ZET ER DAN BIJ WAAROVER HET GAAT! :(
Echt, als dit gezeik hen nog meer oplevert dan die kleine BTW-bedragen, zou ik zéééér verbaasd zijn.

:(

RoelJewel
19-05-2004, 10:02
Zojuist een half uur aan de lijn gehangen met een kerel van TPG.
Aanleiding voor de verscherpte controles o.a. de invoer van sigaretten (vanuit buitenland ook veel goedkoper). 't heeft ff tijd voordat ze het doorhebben, maar dan wordt ook actie ondernomen, volgens die kerel.
De reden om het op deze manier aan te pakken is dat CDWOW geen factuur erbij stopt. Daardoor is het voor TPG/douane niet duidelijk wat de waarde is. Ook is het onduidelijk wanneer het besteld is enz. Insturen van de bestelbevestigingen moet voldoende zijn.
Er wordt gekeken naar het aantal pakketjes wat uit één zak rolt. Als dat er meerdere zijn, is er geen sprake meer van 'incidenteel karakter', aldus die kerel. Im vraag me af waar staat dat de vrijstelling uitsluitend geldt bij bestellingen met 'incidenteel karakter'. Het onderscheid commercieel/niet-commercieel was volgens hem niet relevant.
Ik heb 'm voorgelegd wat er zou gebeuren als er op één dag 3 pakketjes uit de zak rollen, die alle 3 op verschillende momenten zijn besteld en verzonden. Dan moet je dus dat formulier invullen en zou 't akkoord moeten zijn.
We wachten af.

Overigens gaf ie aan dat er niet veel pakjes lagen, toen hij naar die van mij aan 't zoeken was.

The story continues ...

Peter -1984-
19-05-2004, 12:21
Kan iemand mij helpen :shock: .

Ik bestel voor het eerst bij cdwow.nl (lekker makkelijk voor mij want ik heb geen CC). Niet makkelijk dus want nu heb ik dus zon formulier van de PTT thuisgekregen.

Het gaat om: The Good, The Bad And The Ugly: Collector's Edition met een waarde van 23,95. Het pakje weegt slechts 0,36 kg :? .

Overigens mn enigste bestelling bij cdwow

Hoe gaat het nu verder in zn werk, moet ik extra betalen om als nog de dvd in huis te krijgen. En je hebt een kopie van je facture nodig moet ik dan gewoon een screentje van "my orders" op cdwow maken ofzo :S
en evt. nog verdere tips voor het invullen van dit formulier.

Sorry voor deze domme vragen :oops:

De lol is er wel vanaf nu meteen met online bestellen :evil:

Qzyn
19-05-2004, 12:37
Kan iemand mij helpen :shock: .

Ik bestel voor het eerst bij cdwow.nl (lekker makkelijk voor mij want ik heb geen CC). Niet makkelijk dus want nu heb ik dus zon formulier van de PTT thuisgekregen.

Het gaat om: The Good, The Bad And The Ugly: Collector's Edition met een waarde van 23,95. Het pakje weegt slechts 0,36 kg :? .

Overigens mn enigste bestelling bij cdwow

Hoe gaat het nu verder in zn werk, moet ik extra betalen om als nog de dvd in huis te krijgen. En je hebt een kopie van je facture nodig moet ik dan gewoon een screentje van "my orders" op cdwow maken ofzo :S
en evt. nog verdere tips voor het invullen van dit formulier.

Sorry voor deze domme vragen :oops:

De lol is er wel vanaf nu meteen met online bestellen :evil:
Je eerste bestelling en gelijk heel veel pech. :(
Ten eerste, wat je moet meesturen als bewijs is de uitprint van de orderbevestiging die je, als het goed is, via e-mail van CD Wow hebt ontvangen. Daar staat het bedrag op dat je voor de DVD betaald hebt.
Waarschijnlijk zul je (een relatief klein bedrag) BTW moeten bijbetalen, aangezien je boven de grens van €22 zit. Bij bestellingen onder dit bedrag ben je namelijk vrijgesteld van BTW, daarboven betaal je 19% BTW over het hele bedrag. (In jouw geval 19% over 23,95, dus kun je zelf uitrekenen wat je bij moet betalen). Zal zo'n €2,15 zijn, te betalen aan de postbode.

BASIL
19-05-2004, 14:06
(In jouw geval 19% over 23,95, dus kun je zelf uitrekenen wat je bij moet betalen). Zal zo'n €4,6 zijn, te betalen aan de postbode.

Qzyn
19-05-2004, 14:12
(In jouw geval 19% over 23,95, dus kun je zelf uitrekenen wat je bij moet betalen). Zal zo'n €4,6 zijn, te betalen aan de postbode.
:oops: :oops: :oops:

Peter -1984-
19-05-2004, 14:52
Je eerste bestelling en gelijk heel veel pech. :(
Ten eerste, wat je moet meesturen als bewijs is de uitprint van de orderbevestiging die je, als het goed is, via e-mail van CD Wow hebt ontvangen. Daar staat het bedrag op dat je voor de DVD betaald hebt.
Waarschijnlijk zul je (een relatief klein bedrag) BTW moeten bijbetalen, aangezien je boven de grens van €22 zit. Bij bestellingen onder dit bedrag ben je namelijk vrijgesteld van BTW, daarboven betaal je 19% BTW over het hele bedrag. (In jouw geval 19% over 23,95, dus kun je zelf uitrekenen wat je bij moet betalen). Zal zo'n €2,15 zijn, te betalen aan de postbode.

ik heb alleen dit van CDWOW:

--------------------------------

"Hello

Re Order No ********

Just to let you know that
DVD Video The Good, The Bad And The Ugly: Collector's Edition has been
dispatched.

Please allow 5 to 7 days for the goods to arrive. :roll:

If after this time, you are still waiting for your item, please let us know.

This completes your order.

Thank you for shopping at http://www.cd-wow.com"

Come back and shop with us again soon."

-------------------------------------------

dat is mn faktuur dan toch niet of wel :?

RoelJewel
19-05-2004, 15:20
Je eerste bestelling en gelijk heel veel pech. :(
Ten eerste, wat je moet meesturen als bewijs is de uitprint van de orderbevestiging die je, als het goed is, via e-mail van CD Wow hebt ontvangen. Daar staat het bedrag op dat je voor de DVD betaald hebt.
Waarschijnlijk zul je (een relatief klein bedrag) BTW moeten bijbetalen, aangezien je boven de grens van €22 zit. Bij bestellingen onder dit bedrag ben je namelijk vrijgesteld van BTW, daarboven betaal je 19% BTW over het hele bedrag. (In jouw geval 19% over 23,95, dus kun je zelf uitrekenen wat je bij moet betalen). Zal zo'n €2,15 zijn, te betalen aan de postbode.

ik heb alleen dit van CDWOW:

--------------------------------

"Hello

Re Order No ********

Just to let you know that
DVD Video The Good, The Bad And The Ugly: Collector's Edition has been
dispatched.

Please allow 5 to 7 days for the goods to arrive. :roll:

If after this time, you are still waiting for your item, please let us know.

This completes your order.

Thank you for shopping at http://www.cd-wow.com"

Come back and shop with us again soon."

-------------------------------------------

dat is mn faktuur dan toch niet of wel :?

je hebt ook een bestelbevestiging van CDWOW ontvangen. Daarop staat het te betalen bedrag. DAT is relevant voor de douane. Zie ook m'n post hierboven.

Qzyn
19-05-2004, 15:36
je hebt ook een bestelbevestiging van CDWOW ontvangen. Daarop staat het te betalen bedrag. DAT is relevant voor de douane. Zie ook m'n post hierboven.
Inderdaad, wat je nodig hebt is de Order Confirmation. Daar staat het bedrag van de bestelling op vermeld. Mocht je deze niet ontvangen hebben, dan kun je deze alsnog aanvragen bij CD Wow. Bovendien schijnen ze ook nog eens de douanekosten te vergoeden indien je een scan van de factuur van de TPG/douane naar ze toestuurt.

Jamie
19-05-2004, 15:43
Bij mij zijn twee dvd's gebundeld. Zoals ik al eerder schreef in dit topic, is mij twee weken geleden door de TPG klantenservice (whatever that means...) geadviseerd om NIET te betalen. Zij zouden dan uitzoeken wat er gaande was en binnen vijf werkdagen contact met mij opnemen. Je voelt hem al aankomen: dat deden ze dus niet. Vandaag maar weer gebeld en weer een kwartier met een mevrouw van die "service" aan de lijn gehangen.
Wat blijkt nu? Ze hebben nog niets ondernomen, want daartoe moet ik eerst schriftelijk een bezwaar indienen! Pas dan start men een onderzoek, dat waren ze de vorige keer eventjes "vergeten" te melden. Maar, op basis van mijn verhaal was deze mevrouw er van overtuigd dat ik dan zeker weten mijn geld zal terug krijgen. Alleen, en daar komt de grote truc van de TPG: over een week liggen mijn dvd's drie weken op het postkantoor en worden ze dus retour afzender gestuurd! Dus als ik ze niet kwijt wil, raadt de klantenservice nu aan om:
1. gewoon te betalen
2. daarna bezwaar aan te tekenen
3. hen hun onderzoek laten uitvoeren
4. en dan met "volledige zekerheid" mijn geld terug krijgen

Op mijn vraag of men daar soms om werk verlegen zat en dus voor die lullige €7.41 (want om meer gaat het niet!) een tijdverslindend onderzoek gaat doen, antwoordde zij dat dat nu eenmaal de procedure was. En procedures gaan blijkbaar boven kosten/baten-afwegingen... :?

Iemand nog tips?

Qzyn
19-05-2004, 15:53
Iemand nog tips?
Als je je bestellingen wilt ontvangen ontkom je niet aan de betaling van de €7.41 BTW. Je kunt inderdaad bezwaar indienen en verzoeken om teruggaaf van dit bedrag, maar houdt er wel rekening mee dat behandeling van het bezwaar zo'n 3 maanden in beslag neemt.

Jamie
19-05-2004, 16:01
Als je je bestellingen wilt ontvangen ontkom je niet aan de betaling van de €7.41 BTW. Je kunt inderdaad bezwaar indienen en verzoeken om teruggaaf van dit bedrag, maar houdt er wel rekening mee dat behandeling van het bezwaar zo'n 3 maanden in beslag neemt.
Die drie maanden kunnen me niet schelen, en die €7.41 eigenlijk ook niet. Het is dat hele bureaucratische gesodemieter eromheen waar ik pissig van word. En dan vul ik met liefde zo'n bezwaarschrift in als ik die %@$# daarmee kan vervelen :evil:

RoelJewel
19-05-2004, 23:12
Op mijn vraag of men daar soms om werk verlegen zat en dus voor die lullige €7.41 (want om meer gaat het niet!) een tijdverslindend onderzoek gaat doen, antwoordde zij dat dat nu eenmaal de procedure was. En procedures gaan blijkbaar boven kosten/baten-afwegingen... :?


Vandaag hetzelfde gevraagd aan zo'n TPG-kerel. Zelfde antwoord ... (zie boven)

Coen P.
21-05-2004, 12:27
ff een berichtje posten dat de douane zwaar zuigt...al mijn bestellingen van cdwow liggen op het inklaringsbureau...de pakketten van 2 die ze maar samen hebben gevoegd en 1 disney treasure...ik dacht slim te zijn door 5 treasures te bestellen op elk een verschillend adres, maar dat werkt dus ook niet....

echt zielig dat klantje pesten wat de douane nu doet...echt zwaar NIET cool...

ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik ze binnen heb...

gr Coen

R Klemkerk
21-05-2004, 16:04
Ik wil niet heel veel zeggen, maar dat bedag kan je zo ontiegelijk goed saboteren bij je mailtje. Editen, Printen klaar :roll:

Peter -1984-
21-05-2004, 16:27
Ik heb zojuist vandaag dat formulier ingevuld en opgestuurt. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is hoelang dat duurt voordat je antwoord krijgt. En krijg je nou eerst nog een brief ofzo of komt het pakketje jouw kant op.
Hoe gaat dat allemaal ?

rwessel
22-05-2004, 14:43
Ik heb zojuist vandaag dat formulier ingevuld en opgestuurt. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is hoelang dat duurt voordat je antwoord krijgt. En krijg je nou eerst nog een brief ofzo of komt het pakketje jouw kant op.
Hoe gaat dat allemaal ?

Bij mij duurt het inmiddels al ruim een week. Ik heb vorige week vrijdag de formulieren gefaxt. Gisteren maar eens geïnformeerd wat de status was. Het pakketje bleek opnieuw (dus een 2e keer) bij de douane aangeboden te zijn. Na een kwartier zoeken kreeg ik de verlossende melding dat het pakketje maandag of dinsdag geleverd zal worden (eerst zien, dan geloven...)

Aan de deur (of postkantoor als je niet thuis was) betaal je het bedrag en dan krijg je je pakketje.

BeeBeeBas
24-05-2004, 19:15
Vandaag gesproken met een hele vriendelijke heer van de TPG (zelfs nog even de films besproken die ik gekocht had, lol!).

Eens in de twee a drie dagen komt er een/meerdere grote postzak(ken) binnen met daarin de welbekende witte pakketjes. De Douane heeft gemerkt dat de afzender hiervan (CD-Wow) door de dvd's apart te verzenden de huidige belastingregels probeert te ondermijnen. Vandaar dat iedere postzak met pakketjes van CD-Wow door de heren van de douane wordt nagelopen en daarbij alle pakketjes gericht aan dezelfde naam/adres verzameld worden. Vervolgens worden de inmiddels helaas bekende brieven verzonden.

Zolang uit dezelfde zending die bij het sorteercentrum binnenkomen meerdere pakjes met dezelfde afzender & geadresseerde zitten moet je dus voor zo'n brief vrezen. Het advies van de TPG medewerker was: danwel de pakjes naar verschillende namen/adressen verzenden, danwel wachten totdat de ene bestelling binnen is totdat je de nieuwe bestelling plaatst.

De TPG medewerker vertelde me dat zolang de bestelling op verschillende dagen gedaan is je waarschijnlijk niet hoeft te vrezen zolang het bestelbedrag per dag maximaal 22 Euro is. Hij gaf ook aan dat zij er ook niet blij mee zijn omdat ze een heleboel boze mensen te woord moeten staan die willen weten welke dvd's de douane heeft tegengehouden.

De mensen die je opbelt zijn dus van de TPG en staan in principe los van de 'boosdoeners', de dames & heren van de douane.

Coen P.
25-05-2004, 16:19
vandaag 2 pakketten binnen. de douane vond zoals verwacht het nodig om 2 dvd's aan elkaar te tapen waardoor ik 2 pakketjes van 2 had die elk boven de E22 vielen. De schade: E11,59...en nog steeds zijn de dvd's goedkoop te noemen...

ik ga ook zeker een bezwaarschrift de deur uit doen, want de handelswijze van de douane is arbitrair en absoluut onwettig...elk pakketje is te zien als een aparte zending waar de E22 invoervrije grens hoort te gelden...

het gaat me niet eens om het geld, dat krijg ik zelfs als evoucher van cdwow terug, maar ik wil gewoon die douane op zijn bek zien gaan!

douane--> :nono:

gr Coen

BeeBeeBas
25-05-2004, 22:17
Even de actievoerder die in mij loskomt: Kunnen we niet een petitie maken namens alle 'gedupeerden'. Ik vind het namelijk niet kunnen dat de Belastingdienst tijdens het spelletje de spelregels veranderd.

Frank79
26-05-2004, 13:02
Even de actievoerder die in mij loskomt: Kunnen we niet een petitie maken namens alle 'gedupeerden'. Ik vind het namelijk niet kunnen dat de Belastingdienst tijdens het spelletje de spelregels veranderd.

Prima! Ik sta er achter. Ben namelijk bang dat al mijn pakketjes van cdwow dadelijk ook gebundeld gaan worden. Ik wacht namelijk op 24 aparte bestellingen van alles onder de 10 euro. En als daar overal 12,99 pond voor wordt gerekend (dat staat vaak op een pakketje van cdwow), dan ga ik daar niet blij van worden...

BASIL
27-05-2004, 11:41
Even de actievoerder die in mij loskomt: Kunnen we niet een petitie maken namens alle 'gedupeerden'. Ik vind het namelijk niet kunnen dat de Belastingdienst tijdens het spelletje de spelregels veranderd.

Prima! Ik sta er achter. Ben namelijk bang dat al mijn pakketjes van cdwow dadelijk ook gebundeld gaan worden. Ik wacht namelijk op 24 aparte bestellingen van alles onder de 10 euro. En als daar overal 12,99 pond voor wordt gerekend (dat staat vaak op een pakketje van cdwow), dan ga ik daar niet blij van worden...

Waarom 24 bestellingen in eens? Dat is die mensen echt uitdagen. Om problemen met de douane te vermijden zou ik één dvd per week bestellen en niet meer. Als je in eens 24 dvd bestelt is het normaal dat de douane die 24 pakketjes als één bestelling beschouwen. Een petitie!!!! Die mensen gaan met jullie petitie lachen.
Als je dezelfde dag voor meer dan 22€ bestelt is het normaal dat je invoerrechten en btw betaalt. Ik moet ook die taksen betalen zoals iedereen + 8,68€ administratiekosten per pakketje.
Ik denk dat de douane de dupe zijn van jullie praktijken en niet omgekeerd.

Frank79
27-05-2004, 12:04
Even de actievoerder die in mij loskomt: Kunnen we niet een petitie maken namens alle 'gedupeerden'. Ik vind het namelijk niet kunnen dat de Belastingdienst tijdens het spelletje de spelregels veranderd.

Prima! Ik sta er achter. Ben namelijk bang dat al mijn pakketjes van cdwow dadelijk ook gebundeld gaan worden. Ik wacht namelijk op 24 aparte bestellingen van alles onder de 10 euro. En als daar overal 12,99 pond voor wordt gerekend (dat staat vaak op een pakketje van cdwow), dan ga ik daar niet blij van worden...

Waarom 24 bestellingen in eens? Dat is die mensen echt uitdagen. Om problemen met de douane te vermijden zou ik één dvd per week bestellen en niet meer. Als je in eens 24 dvd bestelt is het normaal dat de douane die 24 pakketjes als één bestelling beschouwen. Een petitie!!!! Die mensen gaan met jullie petitie lachen.
Als je dezelfde dag voor meer dan 22€ bestelt is het normaal dat je invoerrechten en btw betaalt. Ik moet ook die taksen betalen zoals iedereen + 8,68€ administratiekosten per pakketje.
Ik denk dat de douane de dupe zijn van jullie praktijken en niet omgekeerd.

Verklaring is simpel: goede aanbiedingen die binnen een dag allen al uitverkocht waren. Dat wilde ik dus voor zijn en dat is me gelukt. Of ik er nu nog blij mee ben is een tweede! ;)

BASIL
27-05-2004, 12:25
Verklaring is simpel: goede aanbiedingen die binnen een dag allen al uitverkocht waren. Dat wilde ik dus voor zijn en dat is me gelukt. Of ik er nu nog blij mee ben is een tweede! ;)

Ik versta dat je geen invoerechten en btw wilt betalen. Daarom koop ik ook ben hen maar wel één dvd per week en tot nu toe heb ik er geen last met die douanebeambtes.
Maar aangezien dat ik op cd-wow niet alles vind wat ik graag zou willen kopen, bestel ik ook bij dvdpacific en daar moet ik wel taksen betalen. Vergeet niet dat zelfs als je de btw moet betalen dat het toch veel goedkoper zal zijn dan in een winkel gespecialiseerd in import.
Laat die petitie vallen!!! De regering heeft altijd gelijk en heeft altijd de laatste woord. Wat zij misschien doen is niet eerlijk maar wat jullie doen is ook niet eerlijk. Dus de stand is op 1-1. :wink:
Als jullie die mensen nog verder gaan storen gaan ze de import van dvd misschien nog ooit verbieden en dan is het gedaan.

hofstedeling
27-05-2004, 12:50
De regering heeft altijd gelijk en heeft altijd de laatste woord. Wat zij misschien doen is niet eerlijk maar wat jullie doen is ook niet eerlijk. Dus de stand is op 1-1. :wink:
Als jullie die mensen nog verder gaan storen gaan ze de import van dvd misschien nog ooit verbieden en dan is het gedaan.

Wat een klinkklare onzin!!!
Pffff! Sorry voor deze reactie, maar hoezo is het niet eerlijk wat wij doen? Als ik de ene dag een dvd'tje bestel en de andere dag een ander dvd'tje (beiden onder de 22 euro) en ze worden twee dagen na elkaar verzonden, dan zijn dit gewoon twee aparte bestellingen of zendingen of hoe je het ook wil noemen. Dan is de douane dus onrechtmatig bezig door deze twee zendingen als één zending te beschouwen en mij BTW te laten betalen.
En wij storen die mensen niet, die mensen storen ons! Consumenten die volgens de belastingwetgeving bestellen worden nu gedupeerd door de douane die zich niet aan de regels houdt!

RoelJewel
27-05-2004, 15:22
[quote=Frank79]
Waarom 24 bestellingen in eens? Dat is die mensen echt uitdagen. Om problemen met de douane te vermijden zou ik één dvd per week bestellen en niet meer. Als je in eens 24 dvd bestelt is het normaal dat de douane die 24 pakketjes als één bestelling beschouwen. Een petitie!!!! Die mensen gaan met jullie petitie lachen.

Al koop ik er 300 in één keer! Volgens hun geweldige regeltjes doe ik niks verkeerds. Dan hadden ze erneer moeten zetten dat de vrijstelling per bestelling geldt en niet per zending. Dat staat er niet, dus hebben zij pech. Dan kunnen ze dat niet ineens in hun voordeel gaan behandelen.

BeeBeeBas
27-05-2004, 18:03
Wat zij misschien doen is niet eerlijk maar wat jullie doen is ook niet eerlijk. Dus de stand is op 1-1. ;-)
Als jullie die mensen nog verder gaan storen gaan ze de import van dvd misschien nog ooit verbieden en dan is het gedaan.

Ik wil me toch echt aansluiten bij hofstedeling & RoelJewel. Wat zij (de Douane) doen is inderdaad niet eerlijk, wat wij doen is wel eerlijk. We maken optimaal gebruik van de huidige belasting wetgeving (inderdaad in ons voordeel ;-) ). Juristen verdienen veel geld met het adviseren van bedrijven om maximaal belastingvoordeel te behalen en precies binnen de huidige wetgeving te blijven. Een actie die de douane met onze dvd's heeft gedaan zullen ze niet zo snel bij zakelijke klanten doen omdat de douane dan zeker een proces aan de broek heeft. Bij ons 'simpele zielen' zal dit niet snel gebeuren.

Tenslotte zal de import van dvd's nooit verboden worden. Tenzij Saddam uiteraard de nieuwe minister president van Nederland wordt.

Coen P.
27-05-2004, 21:49
Bas,

ik sluit me aan bij je petitie. Ook ben ik voornemens om 2 maal een bezwaarschrift in te dienen. Komt mijn rechtenstudie toch nog van pas!

ik kan iedereen alleen maar adviseren om een bezwaarschrift in te dienen, want wat de douane doet is in strijd met de regels. (zie site belastingdienst)

houd ons op de hoogte Bas!

Coen

Joost v.d. Ham
28-05-2004, 15:47
kreeg wederom een dubbele bestelling van cdwow binnen, twee pakketjes aan elkaar gebonden.

Helaas voor de douane was de totale waarde 21 euro....jammmer joh!

Peter -1984-
01-06-2004, 09:32
Ik heb zojuist vandaag dat formulier ingevuld en opgestuurt. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is hoelang dat duurt voordat je antwoord krijgt. En krijg je nou eerst nog een brief ofzo of komt het pakketje jouw kant op.
Hoe gaat dat allemaal ?

Zojuist ontvangen, heeft iets langer als een week geduurd en moest 4,56 betalen. Nog bedankt voor de hulp :D.

Nu moest ik 4,56 betalen aan de douane das dan die 19% over mn bedrag. Maar ik dacht dat je daar naast ook nog douane kosten moest betalen ?? Of heb ik dat verkeerd :oops:

Frank79
01-06-2004, 10:17
Ben zeer benieuwd. Had van de week 3 brieven. Twee voor twee dvd's. Een voor 18 dvd's.... Hoe lang zal dat gaan duren...

Qzyn
01-06-2004, 10:33
Nu moest ik 4,56 betalen aan de douane das dan die 19% over mn bedrag. Maar ik dacht dat je daar naast ook nog douane kosten moest betalen ?? Of heb ik dat verkeerd :oops:
Douanerecht (= wat vroeger invoerrechten heette) op dvd's is 3,5%, maar in het geval het verschuldigde bedrag aan douanerechten minder dan €10 bedraagt, wordt er vrijstelling verleend.

zie http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm

Peter -1984-
01-06-2004, 13:02
Nu moest ik 4,56 betalen aan de douane das dan die 19% over mn bedrag. Maar ik dacht dat je daar naast ook nog douane kosten moest betalen ?? Of heb ik dat verkeerd :oops:
Douanerecht (= wat vroeger invoerrechten heette) op dvd's is 3,5%, maar in het geval het verschuldigde bedrag aan douanerechten minder dan €10 bedraagt, wordt er vrijstelling verleend.

zie http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm

weer wat geleerd (y)

rwessel
04-06-2004, 19:08
Bij mij duurt het inmiddels al ruim een week. Ik heb vorige week vrijdag de formulieren gefaxt. Gisteren maar eens geïnformeerd wat de status was. Het pakketje bleek opnieuw (dus een 2e keer) bij de douane aangeboden te zijn. Na een kwartier zoeken kreeg ik de verlossende melding dat het pakketje maandag of dinsdag geleverd zal worden (eerst zien, dan geloven...)

Wacht ondertussen nog steeds op mijn pakketje (dus inmiddels al drie weken) en denk dat ik kan wachten tot ik een ons weg, want volgens de afdeling Inklaring van de TPG is mijn pakketje verstuurd (ze konden me zelfs een 3S-nummer geven), alleen is dat pakketje nooit bij de TPG-postbestelling aangekomen. M.a.w. kwijtgeraakt tussen de afdeling Inklaring en de postbode !!

Toen ik de afdeling Inklaring belde om een verklaring haastte men zich om te zeggen dat het pakketje niet gestolen was :!: , terwijl ik dat zelfs nog niet eens insinueerde (daar had ik de kans nog niet voor gehad). Ik heb inmiddels het geld teruggehad van CDWOW (want niet geleverd binnen de gestelde tijd en niet meer voorradig), maar het mag duidelijk zijn dat ik liever mijn Futurama-boxen uit de aanbieding had gehad.

Vandaag kreeg ik wederom een brief van onze vrienden. Ditmaal dat ze vijf cds van me onderschept hebben (of ik de facturen maar weer wil opsturen). Dat is nog daaraantoe, maar ik ben eigenlijk gewoon bang dat nu mijn cds weer wegraken !!

Arjen van den Doel
04-06-2004, 22:41
En ja hoor... ik heb ook een formulier gekregen voor 1 pakje van cd-wow.... en dat terwijl er toch echt 12.99 op het pakje staat.... maar misschien weten ze daar nu ook wel, dat dat er meestal opstaat. En daarbij is de echte waarde maar 5.99 pond.
Nu moet ik dus voor dat ene pakje die moeite gaan doen... en de douane zelf ook...
echt belachelijk !

Frank79
05-06-2004, 09:42
En ja hoor... ik heb ook een formulier gekregen voor 1 pakje van cd-wow.... en dat terwijl er toch echt 12.99 op het pakje staat.... maar misschien weten ze daar nu ook wel, dat dat er meestal opstaat. En daarbij is de echte waarde maar 5.99 pond.
Nu moet ik dus voor dat ene pakje die moeite gaan doen... en de douane zelf ook...
echt belachelijk !

Klote is dat he! Bah. En het duurt allemaal veel te lang naar mijn zin. Dinsdag zijn mijn brieven en orderbevestigingen de deur uitgegaan. Hoop dat ik de pakketjes volgende week binnen krijg.

BeeBeeBas
05-06-2004, 10:56
Vandaag het pakket van vijf dvd's ontvangen met een grote stempel erop:

VRIJ van belasting inkl. Schiphol

Ik ben dus gelukkig bespaard gebleven :-)

RoelJewel
05-06-2004, 12:04
De doaune-losers hebben weer eens werk verzet. Schade: 5,89 euro.

Nieuw is dat het invullen van het bewuste douane formulier hen NIET heeft overtuigd dat 't aparte zendingen waren.

Duidelijk op 't formulier aangegeven dat 't aparte bestellingen én aparte zendingen betrof. Bestelbevestigingen bijgesloten. Mocht niet baten.

Wat een %^&$%$&*^*&%#%$$ LOSERS :(.

Het volgende bezwaarschrift is in de maak.

Geweldige omschrijving van cd's trouwens: cd's voor het weergeven van geluid met een diameter van meer dan 6,5 cm ...

Freeze
05-06-2004, 12:15
Vandaag ook een mooie douaneverklaring ontvangen voor een bestelling an ANDHIKA, Singapore (CD-wow) voor een bestelling van € 20,70.

Reden van aanschrijving: Factuur overleggen a.u.b.

Maarten S
05-06-2004, 17:04
Anderhalve week geleden 3 dvd's besteld bij CDwow; uiteraard 3 aparte bestellingen. Totaal bedrag EURO 20,40.

2 dagen later nog een cd besteld voor EURO 7.

Vanochtend gevreesde brief van de TPG in de bus. DVD's + CD zijn samengevoegd en totaalbedrag is dus EURO 27,40. Zal wel weer een heleboel gezeik opleveren. :evil:

BeeBeeBas
05-06-2004, 17:34
Anderhalve week geleden 3 dvd's besteld bij CDwow; uiteraard 3 aparte bestellingen. Totaal bedrag EURO 20,40.

2 dagen later nog een cd besteld voor EURO 7.

Vanochtend gevreesde brief van de TPG in de bus. DVD's + CD zijn samengevoegd en totaalbedrag is dus EURO 27,40. Zal wel weer een heleboel gezeik opleveren. :evil:

Ik had hetzelfde en heb gelukkig niets hoeven betalen.

Ik heb van alle dvd's de orderbevestiging (met daarin datum, naam dvd & totaalbedrag in £ gemarkeerd), de betaalbevestiging (met daarin datum, naam dvd & totaal bedrag in € gemarkeerd) en de verzendbevestiging (met daarin de datum & naam dvd gemarkeerd) bij het formulier gevoegd.

Het formulier heb ik bij de opgave van de inhoud verdeeld in twee totalen. Totaal 1 van één dvd 01-05 besteld en 03-05 verzonden (€4,33). Totaal 2 van vier dvd's 03-05 besteld en 05-05 verzonden (€21,57).

Door het formulier op bovenstaande wijze in te vullen heb ik geen taksen (prachtig Belgisch woord) hoeven betalen. Mischien werkt dit ook voor jou...

Roeland
07-06-2004, 08:12
Ja, ik ben nu ook de *** bij een aantal pakketjes van cd-wow. In totaal 7 pakketen, waarvan ze een pakket van 4 en een pakket van 3 hebben gemaakt bij de douane. Bij dat pakket van 3 blijf ik in ieder geval onder de 22 euro, bij die van 4 helaas net niet (maar bezwaarschrift is in de maak).

Mijn vraag is eigenlijk: Heeft iemand deze ellende ook al bij bestellingen van Play meegemaakt?

BeeBeeBas
07-06-2004, 08:51
Mijn vraag is eigenlijk: Heeft iemand deze ellende ook al bij bestellingen van Play meegemaakt?

Ik heb deze vraag een tijdje geleden bij Play neergelegd en kreeg het volgende antwoord:


Dear Bastiaan,

Thank you for your email.

Due to Customs regulations certain Region 1 items that are shipped from North America are liable for customs charges upon their arrival in the EU. This charge is occasionally levied on items over £18, and is between 10-20% of the item's value, however this does vary from country to country.

A Customs disclaimer will be displayed when you attempt to purchase an item which may incur these extra charges and you must agree to pay these charges before your order can be placed.

We guarantee these charges will not be applied to any Region 1 item where the disclaimer does not appear and will not be applied to any Region 2 DVD, Games or CDs.

We hope that this information is helpful to you.

Kind regards

Play

Roeland
07-06-2004, 09:09
Ik heb deze vraag een tijdje geleden bij Play neergelegd en kreeg het volgende antwoord:


Dear Bastiaan,

Thank you for your email.

Due to Customs regulations certain Region 1 items that are shipped from North America are liable for customs charges upon their arrival in the EU. This charge is occasionally levied on items over £18, and is between 10-20% of the item's value, however this does vary from country to country.

A Customs disclaimer will be displayed when you attempt to purchase an item which may incur these extra charges and you must agree to pay these charges before your order can be placed.

We guarantee these charges will not be applied to any Region 1 item where the disclaimer does not appear and will not be applied to any Region 2 DVD, Games or CDs.

We hope that this information is helpful to you.

Kind regards

Play

Dus als ik het goed begrijp, garandeert Play dat er geen douaneproblemen ontstaan bij R2 dvd's. Dat is mooi, want ik wil weer wat bestellen uit die 3 voor 20 pond actie. Ben echter wel benieuwd of Play dan ook de eventuele extra kosten voor zijn rekening neemt in het geval het toch mis zou gaan....

BeeBeeBas
07-06-2004, 09:13
Inderdaad, R2 dvd's, Games, CD's worden vanuit de EU verzonden. Er kunnen dus geen douane heffingen bij komen. Ik heb in het verleden vrij veel bij Play besteld (en laatst nog een box van 60 euro) en inderdaad nooit geconfronteerd met douane heffingen.

BASIL
07-06-2004, 13:14
Vandaag heb nog een pakketje van cd-wow ontvangen en heb niets voor moeten betalen. Mijn pakketje (wit doosje zonder enige vermelding van de inhoud en van de afkomst) kwam vanuit Zweden met bestemming Brussel. Wat een top service!!! :wink:.

Iedereen heeft recht op een beetje geluk. Jullie, Nederlanders, hebben veel geluk dat jullie een vrijstelling hebben als het begrag minder dan 22€ is. Jullie hebben blijkbaar last met cd-wow maar met de andere websites zoals dvdsoon hebben jullie minder last. Wij, belgen, hebben wel veel last met al die websites en vreemd genoeg hebben we wel meer geluk dan jullie met ons bestellingen bij cd-wow.

Arjen van den Doel
07-06-2004, 14:06
als het pakje uit zweden komt ( dat doet cd-wow wel eens ), dan hoef je natuurlijk geen BTW te betalen.

Oakey
07-06-2004, 20:28
Ik heb vorige week maandag ook de formulieren ingevuld voor een 5 dvd's van CD-WOW. Balen, vooral omdat het weer extra lang duurt (ik vind CD-WOW juist erg prettig omdat je normaal in 3 werkdagen je bestelling hebt). Die paar euro wil ik dan best nog betalen, hoewel op de website van de douane toch duidelijk staat dat het om de waarde van een zending gaat, en het hier dus i.m.o. 5 zendingen betreft. Irritant ook dat ik nu ook moet wachten tot de zaak op het postkantoor is afgeleverd, aangezien ik overdag nooit thuis ben...

Ik baal nu nog meer als ik lees dat er ook bestellingen na inklaring kwijtraken :evil:

In reactie op een eerdere post: ik had ze besteld bij www.cd-wow.net en niet bij .com. Maakt dus niet uit voor de verzendlokatie blijkbaar.

hklink
08-06-2004, 17:44
Ik wacht nu al een hele tijd op mijn Pink Panther Box die ik besteld heb bij DVD Soon, welke 3.5 week geleden verstuurd is. Normaal hoef ik nooit zo lang te wachten. Ik neem aan dat hij momenteel bij de douane ligt. Zijn er meer mensen die de laatste tijd >3 weken moeten wachten op bestellingen buiten de EU, nadat ze verstuurd zijn, waarschijnlijk omdat ze bij de douane liggen / gelegen hebben?

Oakey
08-06-2004, 19:23
Ik heb vorige week maandag ook de formulieren ingevuld voor een 5 dvd's van CD-WOW
[...]
Vandaag de postpode aan de deur geweest blijkbaar, kan nu dus wachten tot zaterdag eer ik naar het postkantoor kan om het op te halen *GRMBL*. Zo'n klein agentschapje dat natuurlijk om half 6 dicht is, ook op donderdag :evil:
Ben wel blij dat ze niet kwijt zijn.

Te betalen bedrag: €5,70 Da's toch meer dan 19% van €29 zou ik zeggen....
Uit principiële overwegingen gaat een bezwaarschrift de deur uit zodra ik het pakje binnen heb.

hklink
09-06-2004, 12:37
Het duurt mij allemaal veel te lang. 4 weken en nog niks binnen. Ik wil gaan onderzoeken waar mijn pakje ergens gebleven is. Ik wil TPG Post & de douane gaan vragen of zij kunnen nagaan waar mijn pakje is / of zij dat in hun bezit hebben. Er zijn hier mensen in deze topic actief die vaker telefonisch contact gehad hebben met deze instanties. Welke telefoonnummers kan ik het beste draaien en hoe pak ik dit aan?

Reinout
09-06-2004, 13:01
Te betalen bedrag: €5,70 Da's toch meer dan 19% van €29 zou ik zeggen....

19 eurocent meer ja! :)

hklink
09-06-2004, 17:26
Vandaag klaag ik in deze topic, vandaag vind ik een briefje in de brievenbus dat ik een pakketje op kan halen dat verzonden is door "TPG invoerrechten". Alleen tegen betaling van €9 en een beetje kan ik het pakje op gaan halen. Wat zou dat nou toch zijn? 8)

Overigens is die €9 niet juist. Dat zou bij mijn weten rond de €7 moeten liggen, maar dat zie ik morgen dan wel weer.

Nee, dit alles kan beslist geen toeval zijn. Hogere machten hebben hier duidelijk een rol in gespeeld. Daarom verklaar ik deze topic hierbij als zijnde heilig. Amen...and I'll drink to that!

Joost v.d. Ham
10-06-2004, 20:11
het is echt alleen cdwow wat ze nu aanpakken.

kreeg twee paketten van koreandvds binnen, beide met een waarde van boven de 30$

rwessel
12-06-2004, 09:09
Ik baal nu nog meer als ik lees dat er ook bestellingen na inklaring kwijtraken :evil:

The unbelievable happened...gisteren werd ik gebeld door de afdeling Inklaring van de TPG, ze hadden mijn pakketje na drie weken weer gevonden en ik werd gebeld om te vertellen dat ik ze vandaag in de bus kan verwachten :D. Wederom eerst zien en dan geloven.

Ik zal ongetwijfeld moeten betalen. Op dit forum wordt gesproken over bezwaarschriften. Heeft iemand een sjabloon hiervoor ??

Maarten S
12-06-2004, 19:14
Anderhalve week geleden 3 dvd's besteld bij CDwow; uiteraard 3 aparte bestellingen. Totaal bedrag EURO 20,40.

2 dagen later nog een cd besteld voor EURO 7.

Vanochtend gevreesde brief van de TPG in de bus. DVD's + CD zijn samengevoegd en totaalbedrag is dus EURO 27,40. Zal wel weer een heleboel gezeik opleveren. :evil:

Ik had hetzelfde en heb gelukkig niets hoeven betalen.

Ik heb van alle dvd's de orderbevestiging (met daarin datum, naam dvd & totaalbedrag in £ gemarkeerd), de betaalbevestiging (met daarin datum, naam dvd & totaal bedrag in € gemarkeerd) en de verzendbevestiging (met daarin de datum & naam dvd gemarkeerd) bij het formulier gevoegd.

Het formulier heb ik bij de opgave van de inhoud verdeeld in twee totalen. Totaal 1 van één dvd 01-05 besteld en 03-05 verzonden (€4,33). Totaal 2 van vier dvd's 03-05 besteld en 05-05 verzonden (€21,57).

Door het formulier op bovenstaande wijze in te vullen heb ik geen taksen (prachtig Belgisch woord) hoeven betalen. Mischien werkt dit ook voor jou...

Geprobeerd: 2 zendingen aangegeven:
1x 3 DVD's besteld op dezelfde dag, totale waarde EURO 20, en
1x 1 CD besteld een dag na de 3 DVD's, totale waarde EURO 7

Helaas toch EURO 5 BTW moeten voldoen op het postkantoor....

BeeBeeBas
13-06-2004, 00:01
Geprobeerd: 2 zendingen aangegeven:
1x 3 DVD's besteld op dezelfde dag, totale waarde EURO 20, en
1x 1 CD besteld een dag na de 3 DVD's, totale waarde EURO 7

Helaas toch EURO 5 BTW moeten voldoen op het postkantoor....

Is alles op dezelfde dag verzonden of ook op twee verschillende dagen. Het gaat de Douane blijkbaar om de dag waarop het verzonden is. Als goed verschillende verzenddata hebt aangegeven is de Douane wel heel erg met twee maten aan het meten.

Wizzykit
13-06-2004, 00:12
Geprobeerd: 2 zendingen aangegeven:
1x 3 DVD's besteld op dezelfde dag, totale waarde EURO 20, en
1x 1 CD besteld een dag na de 3 DVD's, totale waarde EURO 7

Helaas toch EURO 5 BTW moeten voldoen op het postkantoor....

Is alles op dezelfde dag verzonden of ook op twee verschillende dagen. Het gaat de Douane blijkbaar om de dag waarop het verzonden is. Als goed verschillende verzenddata hebt aangegeven is de Douane wel heel erg met twee maten aan het meten.

Vaak komt er maar eens in de zoveel dagen een vlieftuig met alle pakketjes van de afgelopen dagen. Dus de dag waarop je besteld maakt niet zoveel uit.

Soms hebben onnline shops ook een handje in deze zaken en verzamelen deze alle bestellingen van een week voordat ze deze versturen.

Zorg dat er minimaal een week tussen zit. Dan zit je veel veiliger.
Alle pakketjes in 1 vliegtuig = 1 pakketje voor de PTT

BeeBeeBas
13-06-2004, 00:36
Zorg dat er minimaal een week tussen zit. Dan zit je veel veiliger.
Alle pakketjes in 1 vliegtuig = 1 pakketje voor de PTT

Dat is het hem juist: Al mijn pakketjes kwamen tegelijk Nederland binnen (en zijn dus gebundeld en er is gezamelijk een brief voor verzonden), maar omdat ze niet allemaal tegelijk vanuit Singapore waren verzonden hoefde ik geen heffingen te betalen.

Al ben ik het met je eens dat je om er zeker van te zijn het beste een week tussen de pakketjes kan hebben zitten.

Wizzykit
13-06-2004, 00:46
Al mijn pakketjes kwamen tegelijk Nederland binnen (en zijn dus gebundeld en er is gezamelijk een brief voor verzonden), maar omdat ze niet allemaal tegelijk vanuit Singapore waren verzonden hoefde ik geen heffingen te betalen.
Dan heb je gewoon geluk gehad. Jaren bij Cargo gewerkt en normaal is een gelijke afzender/ontvangen (adres!) genoeg om het als 1 zending te zien.

Oakey
13-06-2004, 15:09
Hier mijn bezwaarschrift, aangepaste versie van die in een eerdere post in deze thread. Knippen en plakken scheelt weer typen ;) Is vandaag gefaxt. Ben benieuwd of ik er wat van hoor.


International Mail Centre
Afdeling In- en uitklaring
Postbus 75550
1118 ZP Schiphol-Rijk
Fax: 020 7950106

Pagina’s : …

Datum: 13 juni 2004

Betreft: Bezwaarschrift m.b.t. uw naheffing BTW bij invoer


Geachte heer, mevrouw,

In uw factuur met kenmerk ….. (factuurnummer …; debiteur …) d.d… deelt u mede dat ik een bedrag van €… verschuldigd ben aan BTW i.v.m. de invoer van 5 DVD’s. Het totaalbedrag van deze DVD’s bedraagt €...; de 5 losse zendingen kwamen van eenzelfde afzender en waren voor eenzelfde ontvanger bestemd zijn. De waarde zou derhalve boven de vrijstelling van 22 euro uitkomen. Echter, deze zendingen zijn door mij alle vijf apart besteld en betaald (incl. 5 maal de verzendkosten), zoals blijkt uit bijgevoegde bestellingen. Derhalve zijn dit ook vijf verschillende zendingen met elk een eigen vrijstelling van €22,00, waarbinnen de waarde van iedere zending valt (zie ook uw website www.douane.nl).

Gelet op bovenstaande ga ik er van uit dat de heffing onterecht is en verzoek ik u bij deze het bedrag van €… (inmiddels betaald, zie kassabon) terug te storten op mijn rekening.

Tot slot wil ik u erop wijzen op de reden voor het apart bestellen van deze DVD’s. Wanneer deze als één bestelling geplaatst zouden worden, wordt de zending pas verstuurd wanneer alle DVD’s op voorraad zijn bij de leverancier. Dit is echter vaak niet het geval, met vertraging tot gevolg. Tevens past een pakket van meer dan 2 DVD’s niet door mijn brievenbus, waardoor ik – aangezien ik overdag werk – tot het weekend moet wachten om deze op het lokale postagentschap met zeer beperkte openingstijden kan ophalen. U kunt zich wellicht voorstellen dat uw eigenmachtige en onwettige bundeling van deze 5 zendingen tot aanzienlijke ergernis van mijn kant heeft geleid, aangezien deze nu meer dan 2 weken later in mijn bezit zijn gekomen dan wanneer u deze niet gebundeld zou hebben.

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,

rwessel
13-06-2004, 16:19
Hier mijn bezwaarschrift, aangepaste versie van die in een eerdere post in deze thread. Knippen en plakken scheelt weer typen ;) Is vandaag gefaxt. Ben benieuwd of ik er wat van hoor.

Bedankt Oakey !! De mijne gaat morgen richting Inklaring.

RoelJewel
14-06-2004, 15:33
Geprobeerd: 2 zendingen aangegeven:
1x 3 DVD's besteld op dezelfde dag, totale waarde EURO 20, en
1x 1 CD besteld een dag na de 3 DVD's, totale waarde EURO 7

Helaas toch EURO 5 BTW moeten voldoen op het postkantoor....

Is alles op dezelfde dag verzonden of ook op twee verschillende dagen. Het gaat de Douane blijkbaar om de dag waarop het verzonden is. Als goed verschillende verzenddata hebt aangegeven is de Douane wel heel erg met twee maten aan het meten.

zelfs dat hielp bij mij niet. kreeg een formulier voor 2 cd's en 1 dvd. Duidelijk aangegeven dat 't verschillende zendingen betrof. Alle info bijgesloten. Werd alsnog belasting geheven :(. Wat moet ik in godsnaam nog meer doen om ze te overtuigen? Stelletje losers.

hklink
14-06-2004, 15:59
zelfs dat hielp bij mij niet. kreeg een formulier voor 2 cd's en 1 dvd. Duidelijk aangegeven dat 't verschillende zendingen betrof. Alle info bijgesloten. Werd alsnog belasting geheven :(. Wat moet ik in godsnaam nog meer doen om ze te overtuigen? Stelletje losers.
Dreigen met een rechtzaak, zeggen dat je een advocaat gecontacteerd hebt die beweert dat dit echt niet kan. Dreigen dat je dit openbaar maakt (brief naar landelijk dagblad), omdat je vindt dat iedereen best mag weten dat de douane (sommige medewerkers althans) handelt in strijd met de wet. En als je namen hebt van medewerkers, dat je die ook in je openbare schrijven zult vermelden. Vraag hen om een schriftelijke bevestiging waarom zij vinden dat ze niet in strijd met de wet gehandeld hebben en waar dit ergens in de voorschriften te vinden is, want jouw advocaat kon het in ieder geval niet vinden.

En als je het echt hard wilt spelen, vertel hen dan gewoon dat ze 'nu net de verkeerde te pakken hebben', dat je iemand bent die de publiciteit niet schuwt en dat je best bereid bent je nek uit te steken om een klokje te luiden.

Let wel, het kan zijn dat zij daar niet wakker van liggen en dan zul je je wellicht verplicht voelen om daadwerkelijk iets te ondernemen.

Wellicht kunnen meerdere mensen die soortgelijke gevallen hebben meegemaakt hun krachten bundelen. Samen naar Radar en een koude douche uitdelen, of beter nog, vragen of de redactie van dat programma of een soortgelijk programma het de moeite waard vindt dit uit te zoeken en er een item van te maken.

8)

RoelJewel
14-06-2004, 18:07
Wellicht kunnen meerdere mensen die soortgelijke gevallen hebben meegemaakt hun krachten bundelen. Samen naar Radar en een koude douche uitdelen, of beter nog, vragen of de redactie van dat programma of een soortgelijk programma het de moeite waard vindt dit uit te zoeken en er een item van te maken.

8)
Ik heb een paar weken geleden al contact met Editie NL (RTL4) gehad. Maar zij hebben er blijkbaar niets meer mee gedaan. M'n vorige bezwaarschrift (toen was er geheven zonder formulier) was al fel. Het volgende gaat nóg feller worden :).

Christiaan Sauer
14-06-2004, 18:33
En als je het echt hard wilt spelen, vertel hen dan gewoon dat ze 'nu net de verkeerde te pakken hebben',
Met alle respect, maar ik heb toch het gevoel dat ze dan eerder hard gaan lachen dan dat ze in zullen gaan op de verzoeken.
Dat soort opmerkingen zullen ze toch wel met grote regelmaat tegenkomen :)

hklink
14-06-2004, 20:11
En als je het echt hard wilt spelen, vertel hen dan gewoon dat ze 'nu net de verkeerde te pakken hebben',
Met alle respect, maar ik heb toch het gevoel dat ze dan eerder hard gaan lachen dan dat ze in zullen gaan op de verzoeken.
Dat soort opmerkingen zullen ze toch wel met grote regelmaat tegenkomen :)
Zeg niet bij voorbaat dat het kansloos is, hoewel ik ook verwacht dat het bij de douane weinig effect zal hebben. 't Is tenslotte een niet-commerciele instelling is. Maar dat het soms wel degelijk kan werken, bewijst het onderstaande voorval.

Ik heb ooit eens een probleempje gehad bij een winkelketen. Ik had een klacht gemaild, waar ik een week later nog geen reactie op had mogen ontvangen. Dus volgde er een tweede, nog steeds vriendelijke, uiteenzetting van mijn klacht. Een week later had ik nog steeds geen reactie gekregen. Toen ik er een pittige mail achteraan stuurde dat ik hun manier van handelen echt waardeeloos vond en ik er nooit meer iets zou kopen en al mijn vrienden en familie zou adviseren hetzelfde te doen, kreeg ik dezelfde dag(!) nog antwoord. En zie: ze werden ineens wel heel erg vriendelijk en behulpzaam. Soms werkt het dus wel om gewoon een grote bek open te trekken. Soms is het helaas zelfs noodzakelijk om iets voor elkaar te krijgen waar je recht op hebt. Het is te triest voor woorden, maar zo werkt het nu eenmaal vaak.

Maar nogmaals: de douane (en de bijbehorende ivoren toren) of een commerciele instelling, dat scheelt in dit geval.

RoelJewel
16-06-2004, 14:04
Zojuist maar weer es gebeld met die fucking hoerige ^%$%$#^%$^%#^%#%$^ *** afdeling Inklaring van TPG.

Blablablabla. Ze zien wit van de pakjes. Blablablabla.
Hij wilde me niet eens aangeven welke cd's er op me wachten. Moest maar ff langskomen. vanuit Maastricht zeker :( :(. Hoe wil ik dan dat &*%&%&%&%&*%*%%&% formulier invullen? Stelletje eikels :(.
Die kerel vond 't niet nodig dat de douane dit soort regels op internet zet. Nee, eikel, het is wel relevant! :(
Owja, daarna heb ik 'm ff de wind van voren gegeven ...

Ik ga ook de minister en/of staatssecretaris maar es een briefje sturen.

hklink
16-06-2004, 14:56
Het valt mij trouwens op dat op www.douane.nl alleen telefoonnummers en post- en bezoekadressen te vinden zijn, maar geen e-mailadressen. Ik zou de douane graag eens een e-mail sturen met het verzoek om aan te geven waarom zij die pakketten soms bundelen en waar ergens beschreven staat dat zij het recht hebben om dat te doen.

Heeft iemand een algemeen e-mailadres van de douane waar ik mijn vragen kan deponeren?

RoelJewel
16-06-2004, 15:33
Het valt mij trouwens op dat op www.douane.nl alleen telefoonnummers en post- en bezoekadressen te vinden zijn, maar geen e-mailadressen. Ik zou de douane graag eens een e-mail sturen met het verzoek om aan te geven waarom zij die pakketten soms bundelen en waar ergens beschreven staat dat zij het recht hebben om dat te doen.

Heeft iemand een algemeen e-mailadres van de douane waar ik mijn vragen kan deponeren?
Het antwoord op je vraag kreeg ik al van die loser van TPG: dat staat in het douane handboek dat een paar meter breed is. Oftewel: volgens hem hoeven ze niet alles op de site te zetten omdat dat teveel zou zijn. Sukkels.

Qzyn
17-06-2004, 13:25
Vandaag bericht ontvangen van de douane m.b.t. mijn bezwaarschrift. Heb uiteindelijk dus geen 3 maanden, zoals TPG mij eerder liet weten, maar slechts 1 maand hoeven wachten op een beslissing:


Betreft: Beschikking op uw verzoek om teruggaaf/terugbetaling

Beoordeling verzoek:
Aan de hand van de door u overgelegde bescheiden toont u aan dat het gestelde in uw verzoek juist is. De betaalde omzetbelasting wordt teruggeven.

Geld is inmiddels ook al teruggestort.

Eind goed al goed! :D

Joost v.d. Ham
17-06-2004, 20:55
iemand de laatste tijd nog dvd's uit australie binnen gehad? Ben wel benieuwd of ze die ook ertussenuit pakken...(ezydvd heeft boxset sale ;))

Vandaag weer pakketje van koreandvds.com waarde 40$ en een grote stempel belastingvrij... :rolleyes:

binteg
19-06-2004, 23:19
toch ook ff mijn lucky ervaring melden...
Kreeg uiteraard ook een brief om aan te geven hoeveel de waarde van de totaal 3 pakketjes was, dus ik stuur al die uitgeprinte emails op inclusief al die kortingslinks kwam het onder de 22 euro --> dus uiteindelijk nix hoeven bij te betalen.
pak ik t uit, staat er achterop gewoon vermeld hoeveel het waard is. Dus iets van 12 pond voor de dvd en iets minder voor de 2cd's. Bij elkaar dus meer dan 40 euro :shock:
Waarom ze dan een brief sturen en utieindelijk nog nix heffen is mij een raadsel :?
Maar kben wel blij natuurlijk :D

Tom P
20-06-2004, 01:17
Ik heb ook bericht gekregen dat ik het volledige bedrag terugbetaald krijg. Ik had voor €25, 5 dvd's gekocht bij cd-wow. Hier moest ik meer dan €18 op betalen. Dit krijg ik nu volledig terug.

Ik heb daarna nog 2x moeten betalen voor paketjes van cd-wow, hopelijk betalen ze dit ook terug.

Tom

Usman
23-06-2004, 14:51
Hallo medeforummers. Ik heb de 6 pagina's nu niet doorgelzen omdat ik druk bezig ben met een huisje te zoeken in engeland omdat ik ga verhuizen, dus hoop ik dat er iemand is die mij zou kunnen helpen. Ik heb een ander forummember The Scarface deluxe giftset laten bestellen. Nou de 1e pakketje hadden ze kwijtgeraakt en hebben ze de 2 met dhl verstuurd. de Scarface box was destijds bij bestelling 35,88 dollar. Nu heb ik de Scarface giftset box ontvagen de 2 dan, en moest ik 27,41 euro aan invoerkosten ofzoiets betalen. 27,41 dollar voor een box die 35,88 gekost :x heeft en in de doos stonnd er gewoon waarde 0 dollar. Dus zou er iemand mij snel kunnen helpen met wat ik kan doen. Want ik ga 30 juni weg.

Groetjes Usman Mirza

Arjen van den Doel
25-06-2004, 08:45
Ik had 3 dvd's besteld bij cd-wow, en 2 naar mijn adres en 1 naar m'n broer laten sturen ( die woont ook in dezelfde plaats als ik ).
krijg ik een formulier omin te vullen.... krijg ik 1 dag later al 1 dvd binnen die dus ook naar mij gestuurd was door cd-wow..... later krijg ik een pakketje met 2 dvd's aanmekaar... 1 van mij en 1 van m'n broer, die dus op een ander adres woont.... zo kan ik wel begrijpen dat er dvd's zoek raken bij de douane... als ze dvd's van verschillende adressen bijmekaar doen !!!
toevallig waren ze wel allemaal voor mij, maar dat doet er niet toe.

Headhunter
06-07-2004, 16:05
Even snel een vraagje. Ik wil een box van 43 euro bestellen bij cd-wow.net (cd-wow.nl zou ook nog kunnen). Krijg ik daarmee problemen met de douane? Ik heb daar nog geen ervaring mee...

Forrest G
06-07-2004, 21:50
ik heb ook nog een vraag, want ik zit nu al wel heel erg lang te wachten op dvd's van dvdpacific. Kun je ergens zien of er nog pakketten op je liggen te wachten? ant ik heb het vermoeden dat ze nog bij de douane ergens liggen.

alvast bedankt!

Qzyn
06-07-2004, 23:33
Even snel een vraagje. Ik wil een box van 43 euro bestellen bij cd-wow.net (cd-wow.nl zou ook nog kunnen). Krijg ik daarmee problemen met de douane? Ik heb daar nog geen ervaring mee...
Volgens mij sturen ze tegenwoordig bestellingen boven de €22 via kanaaleiland Guernsy (met een VAT paid sticker op het pakketje), zodat de ontvanger geen BTW meer hoeft te betalen. Helaas kun je daar bij CD Wow echter nooit helemaal van op aan. Wel schijnt het zo te zijn, dat CD Wow eventuele douanekosten vergoed. Beste kun je ze een e-mail sturen en deze vraag aan hun stellen.


ik heb ook nog een vraag, want ik zit nu al wel heel erg lang te wachten op dvd's van dvdpacific. Kun je ergens zien of er nog pakketten op je liggen te wachten? ant ik heb het vermoeden dat ze nog bij de douane ergens liggen.
Pacific bestellingen kunnen lang onderweg zijn (3 weken), zo is mijn ervaring. Mochten ze bij de douane liggen, dan krijg je vanzelf bericht.

Nicole Roques
07-07-2004, 13:57
Ik heb nu regio 1 DVD's besteld via www.store4dvd.com. Voor zover ik begrepen heb re-mailen ze via de UK. Dit zou betekenen dat ik dan geen invoerrechten zou hoeven te betalen.

Het is mijn eerste bestelling bij dit bedrijf dus ik wacht het rustig af.
Hopelijk gaat het allemaal goed :)

jokey
07-07-2004, 18:04
ik heb ook nog een vraag, want ik zit nu al wel heel erg lang te wachten op dvd's van dvdpacific. Kun je ergens zien of er nog pakketten op je liggen te wachten? ant ik heb het vermoeden dat ze nog bij de douane ergens liggen.

alvast bedankt!
Ik wacht ook al een maand op een cdtje (waarde onder 22 euro) van Pacific. :(

BASIL
08-07-2004, 20:43
ik heb ook nog een vraag, want ik zit nu al wel heel erg lang te wachten op dvd's van dvdpacific. Kun je ergens zien of er nog pakketten op je liggen te wachten? ant ik heb het vermoeden dat ze nog bij de douane ergens liggen.

alvast bedankt!
Ik wacht ook al een maand op een cdtje (waarde onder 22 euro) van Pacific. :(

Ik heb zojuist één dvd bij Pacific besteld. Hoe wordt die verpakt? Zoals bij dvdsoon?

captain_eddy
09-07-2004, 13:28
Ik heb een week geleden 2 dvd's besteld bij cdwow, krijg ik nu opeens een brief van de douane dat ik een of ander formulier moet gaan invullen, maar ik heb wel eens meer dingen uit het buitenland besteld en daarbij hoefde ik helemaal niks in te vullen.

Aronofsky
09-07-2004, 13:59
Je hebt waarschijnlijk de brief gekregen die ik vanochtend ook op de deurmat vond (3 x Naked Gun besteld :oops: voor 12 Euro totaal). Kwestie van je bevestigingsmailtjes uitprinten (met de bedragen er op) , die meesturen met de andere papieren en dan, na verloop van tijd krijg je ze wel zonder BTW en Douane toeslagen opgestuurd (mits je onder de 22 Euro zit natuurlijk...)
Het jammere is alleen dat er wel wat tijd overheen zal gaan voordat het allemaal verwerkt is :cry: Gelukkig betreft het in mijn geval niet echt films waar ik naar uit heb gekeken... :oops:

captain_eddy
09-07-2004, 14:27
Ik heb hem net op de post gedaan, alleen nu lees ik dat ik die bevestegingsmailtjes erbij moet doen, dus nu is die al op de post zonder de mailtjes als bijlage.

Is dit erg? Of gaat het nu nog langer duren voordat ik ze op mijn duurmat vind?

Qzyn
09-07-2004, 15:09
Ik heb hem net op de post gedaan, alleen nu lees ik dat ik die bevestegingsmailtjes erbij moet doen, dus nu is die al op de post zonder de mailtjes als bijlage.

Is dit erg? Of gaat het nu nog langer duren voordat ik ze op mijn duurmat vind?
Aangezien CD Wow alle pakketjes een waarde van 12.99 pond (keer 2 = 25.98 pond = ongeveer 39 euro) geeft, betekent dit dat je 19% BTW moet betalen over die €39, omdat je niet hebt aangetoond dat je bestelling onder de 22 euro blijft (voor bedragen onder de 22 euro krijg je namelijk vrijstelling van BTW).

Binnenkort kun je dus een postbode verwachten met een rekening van de belastingdienst.

jokey
09-07-2004, 17:06
Ik heb zojuist één dvd bij Pacific besteld. Hoe wordt die verpakt? Zoals bij dvdsoon?
Yep.

BASIL
09-07-2004, 17:29
Ik heb zojuist één dvd bij Pacific besteld. Hoe wordt die verpakt? Zoals bij dvdsoon?
Yep.

(y)

De waarde van dat pakketje is iets meer dan 7€. Nu hopen dat ik geen invoerrechten, btw en administatiekosten zal moeten betalen anders zal die dvd geen 7€ kosten maar wel 18€ dwz 11€ voor de douane.
Wij, belgen, hebben het geluk niet dat er een vrijstelling is onder de 22€. Zelfs als de dvd een waarde heeft van 1€ moeten we 8,68€ administatieve kosten betalen en btw (op dvd zelf en de administratieve kosten) en nog invoerrechten. Dit zou ik belachelijk vinden.
Voor mijn part mogen de terroristen de douanekantoren en ministerie van financie laten ontploffen in plaats van onschuldige mensen te doden (Madrid, in maart). Dit zou een goede daad zijn.
.

Jurgen V
14-07-2004, 12:50
Even snel een vraagje. Ik wil een box van 43 euro bestellen bij cd-wow.net (cd-wow.nl zou ook nog kunnen). Krijg ik daarmee problemen met de douane? Ik heb daar nog geen ervaring mee...
Volgens mij sturen ze tegenwoordig bestellingen boven de €22 via kanaaleiland Guernsy (met een VAT paid sticker op het pakketje), zodat de ontvanger geen BTW meer hoeft te betalen. Helaas kun je daar bij CD Wow echter nooit helemaal van op aan. Wel schijnt het zo te zijn, dat CD Wow eventuele douanekosten vergoed. Beste kun je ze een e-mail sturen en deze vraag aan hun stellen.


Is er iemand die dit zeker weet? Want ik ben ook van plan iets te bestellen wat net boven de 22 euro ligt.

Nicole Roques
14-07-2004, 14:43
Zojuist van Store4dvd.com mijn bestelde DVD's binnengekregen.

Regio 1 en ge-remailed (is dit goed Nederlands :D ) via de UK.

Geen invoerrechten: Jippie!!!

En ik ben ook tevreden over de snelle levering.

Qzyn
15-07-2004, 13:11
Ik heb vandaag van CD Wow een bestelling ontvangen met daarop de echt betaalde waarde. Is dit vanaf nu algemene praktijk of is dit een toevallige uitzondering?
Kunnen andere bevestigen dat CD Wow vanaf nu de echte waarde vermeld.
Dat zou zeer gunstig zijn i.v.m. de douane. Zolang de totale waarde van de gezamenlijke bestellingen de vrijstellingsgrens van 22 euro niet overstijgt, hoeft men namelijk niet te vrezen voor BTW-naheffingen en is er ook geen reden voor de douane om te bundelen.

Bestelling is overigens anders dan anders niet vanuit Singapore maar vanuit Hong Kong verstuurd.

Tom P
15-07-2004, 13:20
Ik heb vandaag van CD Wow een bestelling ontvangen met daarop de echt betaalde waarde. Is dit vanaf nu algemene praktijk of is dit een toevallige uitzondering?
Kunnen andere bevestigen dat CD Wow vanaf nu de echte waarde vermeld.
Dat zou zeer gunstig zijn i.v.m. de douane. Zolang de totale waarde van de gezamenlijke bestellingen de vrijstellingsgrens van 22 euro niet overstijgt, hoeft men namelijk niet te vrezen voor BTW-naheffingen en is er ook geen reden voor de douane om te bundelen.

Bestelling is overigens anders dan anders niet vanuit Singapore maar vanuit Hong Kong verstuurd.

Ik had juist hetzelfde met m'n laatste bestelling. Zou wel goed zijn, moet ik niet meer wachten tussen bestellingen en die van meer dan €22 laat ik toch naar België komen.

Tom

GJB
15-07-2004, 14:33
Ik heb vandaag van CD Wow een bestelling ontvangen met daarop de echt betaalde waarde. Is dit vanaf nu algemene praktijk of is dit een toevallige uitzondering?
Kunnen andere bevestigen dat CD Wow vanaf nu de echte waarde vermeld.
Dat zou zeer gunstig zijn i.v.m. de douane. Zolang de totale waarde van de gezamenlijke bestellingen de vrijstellingsgrens van 22 euro niet overstijgt, hoeft men namelijk niet te vrezen voor BTW-naheffingen en is er ook geen reden voor de douane om te bundelen.

Bestelling is overigens anders dan anders niet vanuit Singapore maar vanuit Hong Kong verstuurd.

Had ik ook. Heb hun hierover gemaild of dit voortaan het beleid is.

Als antwoord kreeg ik dat vanaf heden inderdaad alle pakjes via Hong Kong post, met de werkelijke waarde aanduiding, worden verstuurd!

Jammer voor degene die nu een wat duurdere dvd of boxset aanschaft, aangezien de douane er nu nog meer vat op krijgt. Beter voor degene die alleen voor goedkope aanbiedingen gaat!

BASIL
15-07-2004, 15:31
Ik heb vandaag van CD Wow een bestelling ontvangen met daarop de echt betaalde waarde. Is dit vanaf nu algemene praktijk of is dit een toevallige uitzondering?
Kunnen andere bevestigen dat CD Wow vanaf nu de echte waarde vermeld.
Dat zou zeer gunstig zijn i.v.m. de douane. Zolang de totale waarde van de gezamenlijke bestellingen de vrijstellingsgrens van 22 euro niet overstijgt, hoeft men namelijk niet te vrezen voor BTW-naheffingen en is er ook geen reden voor de douane om te bundelen.

Bestelling is overigens anders dan anders niet vanuit Singapore maar vanuit Hong Kong verstuurd.

Ik heb vandaag een bestelling van CD-Wow ontvangen zonder vermelding van de waarde op de verpakking en die kwam nog altijd vanuit Zweden. Bij CD-Wow betaal ik nooit douanekosten :D . Wat ik niet versta is dat al mijn bestellingen van CD-Wow vanuit Zweden verstuurd worden en die van jullie vanuit Hong Kong.

rjb
15-07-2004, 15:51
Wat ik niet versta is dat al mijn bestellingen van CD-Wow vanuit Zweden verstuurd worden en die van jullie vanuit Hong Kong.

CD-wow verstuurt naar Belgie vanuit Zweden Voor Nederland is het meestal Hong Kong

BASIL
15-07-2004, 15:54
Wat ik niet versta is dat al mijn bestellingen van CD-Wow vanuit Zweden verstuurd worden en die van jullie vanuit Hong Kong.

CD-wow verstuurt naar Belgie vanuit Zweden Voor Nederland is het meestal Hong Kong

:idea: Het leven is toch zo mooi :wink:

Eddy
15-07-2004, 18:56
Ik heb een paar keer een pakje uit Zweden ontvangen, vandaag kwam er eentje uit Hong Kong. En tot nu toe altijd zonder vervelende douane-rekeningen.

Roadster
21-07-2004, 11:24
dit is alleen voor buiten de eu toch. Ik wilk namelijk wat bij play.com bestellen. Er komen geen extra kosten bij als ik daar bestel toch?

Arjen van den Doel
21-07-2004, 11:32
dit is alleen voor buiten de eu toch. Ik wilk namelijk wat bij play.com bestellen. Er komen geen extra kosten bij als ik daar bestel toch?
in ieder geval in nederland niet

Roadster
21-07-2004, 11:37
k mooi bedankt

Subzer0
21-07-2004, 22:55
Ik heb nog nooit last van de douane gehad. Had laatst een box set vanuit amerika gekregen, de waarde $100 stond er ook op, gelukkig geen btw hoeven te betalen.

Oakey
22-07-2004, 15:32
Hier mijn bezwaarschrift, aangepaste versie van die in een eerdere post in deze thread. Knippen en plakken scheelt weer typen ;) Is vandaag gefaxt. Ben benieuwd of ik er wat van hoor.
...

Inmiddels bericht binnen van TPG Post dat mijn verzoek tot teruggaaf gehonoreerd is (hoe kan het ook anders) :lol: Ze verwijzen naar artikel 22 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 juncto artikel 236 van de Verordening E.E.G. no. 2913/92 van de Raad. Dus als iemend nog een bezwaarschrift wil schrijven en interessant wil doen... ;)

De door mij betaalde €5,70 komen dus weer mijn kant op. Conclusie: aparte bestellingen bij CD-WOW tellen als aparte zendingen en moeten dus per stuk een waarde hoger dan €22,00 hebben voordat er iets aan de douane betaald moet worden.

cartarax
24-07-2004, 12:51
Ik heb vandaag van CD Wow een bestelling ontvangen met daarop de echt betaalde waarde. Is dit vanaf nu algemene praktijk of is dit een toevallige uitzondering?
Kunnen andere bevestigen dat CD Wow vanaf nu de echte waarde vermeld.
Dat zou zeer gunstig zijn i.v.m. de douane. Zolang de totale waarde van de gezamenlijke bestellingen de vrijstellingsgrens van 22 euro niet overstijgt, hoeft men namelijk niet te vrezen voor BTW-naheffingen en is er ook geen reden voor de douane om te bundelen.

Bestelling is overigens anders dan anders niet vanuit Singapore maar vanuit Hong Kong verstuurd.

Had ik ook. Heb hun hierover gemaild of dit voortaan het beleid is.

Als antwoord kreeg ik dat vanaf heden inderdaad alle pakjes via Hong Kong post, met de werkelijke waarde aanduiding, worden verstuurd!

Jammer voor degene die nu een wat duurdere dvd of boxset aanschaft, aangezien de douane er nu nog meer vat op krijgt. Beter voor degene die alleen voor goedkope aanbiedingen gaat!
Inderdaad wordt nu de echte waarde vermeld, met dien verstande dat kortingen via een voordeellink wel worden vermeld, maar kortingen d.m.v. een vouchercode verkregen niet.
Het vermelde bedrag is dus exclusief eventuele vouchercode kortingen.

cartarax
24-07-2004, 13:17
Conclusie: aparte bestellingen bij CD-WOW tellen als aparte zendingen en moeten dus per stuk een waarde hoger dan €22,00 hebben voordat er iets aan de douane betaald moet worden.
Voor orders die op een en dezelfde dag gedaan zijn, is het moeilijk aan te tonen dat het meerdere bestellingen betreft. Het feit dat er separate pakjes zijn, is juridisch niet doorslaggevend om te kunnen spreken van meerdere bestellingen: 1 bestelling kan nl. uit meerdere verzendingen bestaan. Ook al worden ze apart verzonden, orders met een zelfde besteldatum zullen daarom door de douane als één bestelling aangemerkt blijven worden.
Verstandig is om als de gezamenlijke waarde van de aankopen de €22 te boven gaat, om deze op verschillende data te bestellen.

Dus: Op verschillende data bestellen, betekent dat de douane niet legitiem kan bundelen. Dat moet je uiteraard wel aan kunnen tonen (door overleggen van bestelbevestiging of iets dergelijks).
Op een en dezelfde datum bestellen betekent in de praktijk dat er wel gebundeld mag worden, omdat je dan niet of moeilijk aannemelijk kunt maken dat het meer dan 1 bestelling betrof. Zorg er in dat geval voor dat de totaalprijs niet meer dan €22 bedraagt, omdat er anders een BTW naheffing zal volgen.

Oakey
24-07-2004, 16:29
Voor orders die op een en dezelfde dag gedaan zijn, is het moeilijk aan te tonen dat het meerdere bestellingen betreft. Het feit dat er separate pakjes zijn, is juridisch niet doorslaggevend om te kunnen spreken van meerdere bestellingen: 1 bestelling kan nl. uit meerdere verzendingen bestaan. Ook al worden ze apart verzonden, orders met een zelfde besteldatum zullen daarom door de douane als één bestelling aangemerkt blijven worden.
Verstandig is om als de gezamenlijke waarde van de aankopen de €22 te boven gaat, om deze op verschillende data te bestellen.


Niet nodig dus, ik had ze op dezelfde dag besteld met 1 minuut ertussen ;) Zie eerder in deze thread dat ook aparte besteldata gebundeld werden! Je krijgt je geld in ieder geval terug (het is ook makkelijk aan te tonen, omdat je van iedere bestelling bij CD-wow een bevestigingsmail krijgt). Als iedereen bezwaarschriften indient, zal de douane denk ik snel ophouden met het bundelen. Grote pakjes zullen ze (terecht) wel gewoon blijven onderscheppen.

cartarax
24-07-2004, 17:56
Niet nodig dus, ik had ze op dezelfde dag besteld met 1 minuut ertussen ;)
Was de gezamenlijke waarde van die twee bestellingen boven of onder de €22?
Hoogstwaarschijnlijk was het minder dan €22. :wink:
Zoals ik al schreef, zolang de totaalprijs onder de €22 blijft is er niks aan de hand, dan geldt er vrijstelling van belasting.


Zie eerder in deze thread dat ook aparte besteldata gebundeld werden! Je krijgt je geld in ieder geval terug (het is ook makkelijk aan te tonen, omdat je van iedere bestelling bij CD-wow een bevestigingsmail krijgt).
Toch krijg je niet in alle gevallen geld terug. Lees deze thread er nog maar eens op na :wink: .
CD wow pakketjes die tegelijkertijd bij de douane worden afgeleverd en voor dezelfde ontvanger bedoeld zijn, worden gebundeld als ze boven het belastingvrijstellingsbedrag van €22 komen. Let op: op verschillende data besteld betekent niet automatisch dat die orders op verschillende tijden op Schiphol aankomen. Er vertrekt immers niet iedere dag een vliegtuig met CD Wow zendingen vanuit Hong Kong richting Nederland.

Bij CD Wow zendingen die tegelijkertijd bij de douane aankomen, gaat de douane in beginsel uit van één bestelling:
a) tot voor kort gaf CD Wow alles een waarde van GBP 12,99 (DVD's) of GBP 8,99 (CD's). Indien meer dan één zending voor een zelfde ontvanger bij de douane uit de postzakken kwam rollen, zat je dientengevolge dus altijd boven de €22. Resultaat: BTW heffing.
Aan die praktijk is nu een einde gekomen omdat CD Wow nu de werkelijke waarde vermeldt. Is de gezamenlijke waarde onder de vrijstellingsgrens van €22, dan is er geen reden tot bundelen.
b) Als de totaalwaarde boven de €22 komt, is het vervolgens aan de ontvanger om aan te tonen dat het om meerdere bestellingen gaat.
Als de opgetelde waarden van de pakketjes boven genoemde grens komt, blijft de mogelijkheid bestaan dat er wordt gebundeld en dat er een BTW rekening wordt gestuurd naar de ontvanger. De douane kan namelijk niet op de pakketjes zien wanneer die besteld zijn. De geadresseerde zal dus met bewijs moeten komen dat het meerdere bestellingen betreft. Het beste door een screenshot van het besteloverzicht op de CD wow-website mee te sturen, omdat op de orderbevestiging van CD Wow geen besteldatum wordt vermeld, en die is nu juist cruciaal.

Arjen van den Doel
26-07-2004, 08:02
op de orderbevestiging staat wel het ordernummer, dus daaraan kan je zien dat het meerdere bestellingen zijn !

Oakey
26-07-2004, 13:16
Niet nodig dus, ik had ze op dezelfde dag besteld met 1 minuut ertussen ;)
Was de gezamenlijke waarde van die twee bestellingen boven of onder de €22?
Hoogstwaarschijnlijk was het minder dan €22. :wink:
Zoals ik al schreef, zolang de totaalprijs onder de €22 blijft is er niks aan de hand, dan geldt er vrijstelling van belasting.

Nee, het waren 5 pakjes met een totale waarde van €29,75 (die ik dus direct na elkaar had besteld, maar niet als één bestelling natuurlijk). Mijn bezwaarschrift tegen het bundelen van deze pakjes en de naheffing is dus gehonoreerd, waarmee duidelijk gemaakt wordt dat IEDERE losse bestelling bij cd-wow overeenkomt met een aparte zending volgens de douanewet. Dus voor iedere bestelling geldt een vrijstelling tot €22,00. Gewoon bij gebundelde pakjes meteen bezwaar aantekenen!

Nicole Roques
31-07-2004, 02:38
Vandaag mijn bestelling ( V-de tv serie, vervolg op de miniseries) die ik besteld had bij Playusa.com binnengekregen. Hier stond een retouradres in Belgie op. Ook geen douane toestanden.
Hopelijk krijg ik die ook niet want er staan nog een heleboel R1's op m'n verlanglijst. :)

gafietsuh
04-08-2004, 13:45
Je kunt ze idd beter (als je bij cd-wow besteld) een aantal dagen na elkaar bestellen... aangezien je toch geen verzendkosten betaald. En uit mijn ervaring is gebleken dat je ze toch binnen 3 dagen in huis hebt...

chimera01
04-08-2004, 14:03
Tja van mij lgt een pakketje uit Australie bij de douane op schiphol, ik vrees dat ik bij moet betalen aangezien het incluis verzendkosten (14,60 euro) toch terecht komt op 75 euro.

En dat doen we in September nog eens ben ik bang voor. :roll:

MGdutch
05-08-2004, 15:21
Ik heb (misschien) een hele stomme vraag; kan je bij cdwow.net ook met de douane te maken krijgen?????

Jurgen V
05-08-2004, 15:22
Als ik het goed begrijp wel. Want alle cdwow pakjes komen uit singapore of die kant ergens vandaan.

Oakey
06-08-2004, 17:07
Je kunt ze idd beter (als je bij cd-wow besteld) een aantal dagen na elkaar bestellen... aangezien je toch geen verzendkosten betaald. En uit mijn ervaring is gebleken dat je ze toch binnen 3 dagen in huis hebt...
Is wel zo, maar als ze Sale hebben dan moet je echt niet een paar dagen wachten, want dan vis je achter het net. Zo ook met die door mij bestelde pakjes. Een half uur later waren die titels niet meer te krijgen voor 5 euro nogwat per stuk!

De prijzen willen sowieso nog wel eens van dag tot day verschillen bij cd-wow.

Henk van der Weerdt
06-08-2004, 17:31
Van de week was ik de klos.... de zo langverwachte Metropolis dvdtjes waren tegengehouden. Vondt ik op zich nog niet zo erug, wel dat er eerst een brief met factuur e.d. naar de PTT/inklaring moest en het daardoor weer langer duurt :x

hofstedeling
11-08-2004, 10:08
Verdorie, ik ben vandaag ook de klos!

Brief ontvangen of ik een factuur wil sturen naar de afdeling inklaring voor 2 dvd's van cd-wow.

Die 2 dvd's had ik met een tussenpoos van een paar dagen besteld, maar ze werden helaas op dezelfde dag verzonden. Toen was ik er al niet gerust op en helaas gaat het nu dus wat langer duren voordat ik ze heb.

Voortaan dus pas een nieuwe dvd bestellen bij cd-wow als de vorige ook echt verzonden is...

R Klemkerk
11-08-2004, 10:29
ik ben een keertje niet de klos geweest. Gisteren Fear and Loathing Las Vegas Criterion binnen gekregen zonder douane kosten van cdwow. gelukkig! De eerste keer dat ik eens niet de klos ben. de afgelopen 5x heb ik elke keer douane kosten gehad :(

Qzyn
11-08-2004, 12:13
Voortaan dus pas een nieuwe dvd bestellen bij cd-wow als de vorige ook echt verzonden is...
Mijn bestellingen met als verzenddatum 2, 6 en 7 aug. vielen gisteren alle drie gelijktijdig bij mij in de bus (gelukkig zonder douane problemen). Om echt zeker te zijn zul je dus moeten wachten tot je de bestelling thuis hebt, voordat je een nieuwe doet.

Henk van der Weerdt
12-08-2004, 06:23
Van de week was ik de klos.... de zo langverwachte Metropolis dvdtjes waren tegengehouden. Vondt ik op zich nog niet zo erug, wel dat er eerst een brief met factuur e.d. naar de PTT/inklaring moest en het daardoor weer langer duurt :x

Inmiddels is het pakketje binnengekomen en moet ik ongeveer 5 euro bijbetalen (over een bedrag van 3 € dus iets meer dan 16,5 %

ben al blij dat alles binnen is en dat ik het vanmiddag kan ophalen! :D

hofstedeling
16-08-2004, 20:36
Inmiddels bericht binnen van TPG Post dat mijn verzoek tot teruggaaf gehonoreerd is (hoe kan het ook anders) :lol: Ze verwijzen naar artikel 22 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 juncto artikel 236 van de Verordening E.E.G. no. 2913/92 van de Raad. Dus als iemend nog een bezwaarschrift wil schrijven en interessant wil doen... ;)

De door mij betaalde €5,70 komen dus weer mijn kant op. Conclusie: aparte bestellingen bij CD-WOW tellen als aparte zendingen en moeten dus per stuk een waarde hoger dan €22,00 hebben voordat er iets aan de douane betaald moet worden.

Update: van mij waren er door de douane dus 2 DVD's van Cd-wow tegengehouden die op dezelfde dag verzonden waren, maar die ik op verschillende dagen besteld had. Nadat ik dus zo'n formulier ontvangen had heb ik daarop de prijzen vermeld en de facturen bijgesloten. Tevens heb ik hierbij vermeld dat het 2 aparte zendingen betreft, die op 2 verschillende data gekocht zijn en qua prijs elk onder de € 22 zijn en dus vrij van invoerbelasting zijn. Vandaag kreeg ik een briefje in de postbus dat ik de pakjes tegen betaling van € 7,41 (19,12% van de waarde van beide DVD's) kan komen ophalen op het postkantoor!! Stelletje schoften! Mijn bezwaarschrift komt eraan!!

p.s. Oakley, bedankt voor je voorbeeldbezwaarschrift. Scheelt veel tijd en moeite.

runob
16-08-2004, 22:26
Heb eindelijk ook prijs: was deze morgen niet thuis maar er was dus een pakje voor me met een douanetoeslag van 17 euro :o

Heb echter geen idee wat het is aangezien ik me niet kan herinneren dat er nog pakjes voor me onderweg waren buiten een Shindler's List giftset die in mei verstuurd werd en ondertussen reeds vervangen was door een ander exemplaar. Morgen eens gaan kijken wat het juist is.

Werner
16-08-2004, 22:42
Heb nu net 1 bestelling lopen in Amerika en 1 in Frankrijk, EU dus... eens nieuwsgierig of ze het lef hebben om DIE samen te tellen :twisted:

Eddy
16-08-2004, 22:57
Ik had onlangs een bestelling via PlayUSA gedaan die (gelukkig) zonder extra kosten binnenkwam. Het ging om een boxset van 60 euro en dat bedrag stond weliswaar op de verpakking, maar bij omschrijving stond niet dat het ging om dvd's maar om 'optical media'. Ik heb geen idee of dat de reden was dat ik er mee weg kwam, maar ik was wel blij.
Ik vraag me toch af of het gaat om specifieke onlineshops die de douane consequent checkt of dat het gaat om bepaalde regio's in het land waar de douane een beetje harder werkt dan in de rest van het land.

runob
17-08-2004, 15:49
Heb eindelijk ook prijs: was deze morgen niet thuis maar er was dus een pakje voor me met een douanetoeslag van 17 euro :o

Heb echter geen idee wat het is aangezien ik me niet kan herinneren dat er nog pakjes voor me onderweg waren buiten een Schindler's List giftset die in mei verstuurd werd en ondertussen reeds vervangen was door een ander exemplaar. Morgen eens gaan kijken wat het juist is.

Inderdaad dus de Schindler's List Giftset die verscheept werd op 11 Mei van dit jaar en dus 3 maand onderweg geweest is. Was ondertussen al 2 maal vervangen door een nieuw exemplaar via DHL (2x beschadigd) waarna ze gewoon mijn geld terug gegeven hebben. 17.04 euro voor een pakje met een waarde van 25.87 euro (inclusief verzendingskost). Al een geluk dat Belgische douane al mijn andere pakjes niet onderschept anders zou het snel gedaan zijn met online shoppen.

Begrijp het wel niet zo goed ze heffen 21% btw op een bedrag van 35.46 euro terwijl de waarde slechts 25.87 is en ze rekenen ook nog 3.5% aan invoerrechten op 25.87 euro.
invoerrechten= 0.97
btw: 7.45
aanbiedingskosten: 8.68 (standaardtarief van de post omdat ze wat papierwerk voor je moeten doen dat je zelf ook mag komen doen in Brussel als je wil maar waarvan je dus niet weet dat je het moet gaan doen. Pure geldklopperij dus)

Het goede nieuws deze giftset is zo goed als onbeschadigd op 2 miniscule scheurtjes na (y)

Charley Baak
17-08-2004, 16:25
Ik was vorige week ook de klos. 2 DVD's, de een bij cd-wow.com de andere bij cd-wow.hk besteld. Totale waarde € 16 en een beetje. Ik kreeg het verzoek van de douane om de facturen te overleggen. Uitdraai gemaakt van de besteloverzichten die ik via de mail heb ontvangen, formulier ingevuld en opgestuurd. Ongeveer een halve week later briefje in de bus dat ik iets moest ophalen bij het postkantoor en daar voor moest tekenen. Dit bleken de 2 dvd's te zijn. Ze waren aan elkaar vastgemaakt, waardoor ze sowieso niet meer door de brievenbus pasten. Het gekke was: de waardes die op de verpakkingen stonden waren de juiste waardes. Dit is dus typisch een geval van consumentje pesten :evil: Ik heb overigens geen douaneheffing gekregen.

Diana
20-08-2004, 12:41
Wat moet ik bij goederencode invullen op de douaneverklaring?

Oakey
20-08-2004, 14:25
Wat moet ik bij goederencode invullen op de douaneverklaring?

Geen, is alleen voor bedrijven (staat ook ergens, maar wel een beetje cryptisch). Ik heb het in mijn formulier ook niet ingevuld en alles teruggekregen.

Phorze
13-09-2004, 11:13
Ok wat zeggen jullie jongens, stel ik bestel op dvdsoon.com de star wars trilogie (vrij dik pak) voor 57,98CAD (+- E36,50). Dikke kans dat ze me pakken? :cry: of zouden ze het over het hoofd zien omdat het geen vorm heeft van een normaal dvdtje.. HULLUP :wink:

pavko
13-09-2004, 12:27
Tja....óf je hebt mazzel óf je hebt pech....
En zelfs als je pech hebt valt het nog wel mee hoor: de heffing die je dan aan de postbode moet betalen zal nog geen 8 euro bedragen.

Al met al is je box dan nog steeds een stuk goedkoper dan in een Nederlandse winkel

Als je echter in Vlaanderen woont kunnen de kosten fors hoger uitpakken en moet je maar wat meer op mazzel hopen.

Oakey
13-09-2004, 12:39
Tja....óf je hebt mazzel óf je hebt pech....
En zelfs als je pech hebt valt het nog wel mee hoor: de heffing die je dan aan de postbode moet betalen zal nog geen 8 euro bedragen.

Al met al is je box dan nog steeds een stuk goedkoper dan in een Nederlandse winkel
Hm, misschien wel dan Nederlandse winkels (hoewel er zeker stunters gaan komen die hem voor tussen de €40 en €50 gaan verkopen), maar met die 8 euro douaneheffing ben je al direct al duurder uit dan bij play.com (= EU dus geen douaneheffing, prijs voor SW-trilogie omgerekend €41,17). Tel daarbij op dat als je pakje door de douane onderschept wordt het zeker een maand langer duurt eer je hem in handen hebt! En natuurlijk de betere beeldkwaliteit van PAL bij de R2-release :wink:

Phorze
17-09-2004, 16:08
Ok thanx het wordt dan de r2 release van play.com. :P
Pal is beter dan NTSC? het zal ook wel want mn tv en dvdplayer zijn ook pal natuurlijk... Hoewel volgens mij kan mn dvdspeler ook NTSC afspelen, moa whatever dan maar de R2.. Ik geloof dat NTSC minder beelddiagonalen heeft ofzo he? :?
Ik hoop dat ze 'm dan meteen de 21e door de bus gooien... :twisted:

Oakey
17-09-2004, 18:46
Ik geloof dat NTSC minder beelddiagonalen heeft ofzo he? :?

Minder beeldlijnen inderdaad en daardoor iets mindere resolutie.

Qzyn
11-10-2004, 14:52
De laatste weken worden al mijn CD Wow bestellingen (allen onder de €22) via EU-land Zweden verstuurd. Als dat zo blijft, hoeven we m.b.t. CD Wow bestellingen dus niet langer te vrezen voor BTW naheffingen van de douane.

Chapeau voor CD Wow. (y)

mokka
21-10-2004, 14:45
omdat ik in een andere thread eigenlijk geen goed antwoord kreeg vraag ik het hier nog eens:

ik had een half jaar gelden bijna nooit last van de douane maar de laatste tijd word zowat ALLES tegengehouden
hoe gaat dat daar eigenlijk?
als je eenmaal een paar keer bent tegengehouden sta je dan geregistreerd zodat ze je de volgende keren ook te pakken hebben of heb ik gewoon pech???

Eddy
21-10-2004, 15:18
omdat ik in een andere thread eigenlijk geen goed antwoord kreeg vraag ik het hier nog eens:

ik had een half jaar gelden bijna nooit last van de douane maar de laatste tijd word zowat ALLES tegengehouden
hoe gaat dat daar eigenlijk?
als je eenmaal een paar keer bent tegengehouden sta je dan geregistreerd zodat ze je de volgende keren ook te pakken hebben of heb ik gewoon pech???

Ik heb geen idee hoe dat precies zit. Ik heb één keer te maken gehad met de douane, maar dat ging via UPS. Dat werd trouwens erg slecht afgehandeld. Ik had nooit een rekening of iets dergelijks gekregen, maar werd ongeveer een half jaar na aflevering wel ineens opgeschrikt met brieven van twee(!) incassobedrijven. Via internet ben ik erachter gekomen dat ze vaker die werkwijze hanteren. Voor mij dus nooit meer UPS.

Wat de douane betreft, ik zit praktisch altijd onder de 22 euro en dus heb ik weinig te maken met betalen van invoerrechten. Ook merk ik dat dvd's van CD-WOW vaak via Zweden worden verstuurd, waardoor er ook niets betaald hoeft te worden. Zelf zorg ik er trouwens zo veel mogelijk voor om bestellingen onder de 22 euro te houden. Ik bestel daarom nooit teveel in één keer. Wellicht dat dat helpt.

Vandaag kreeg ik een bestelde dvd afgeleverd door Selectvracht in plaats van de KPN. Op het pakje stond verder niets over de inhoud, ik heb ook geen flauw idee waar deze vandaan is verstuurd. Geen retouradres, helemaal niets.

Ik hoor trouwens vooral over douane perikelen sinds begin dit jaar. Wellicht is het een nieuw beleid?

Ik weet dat je niet veel hebt aan dit antwoord, maar misschien dat iemand anders meer kan vertellen over douanezaken en hoe zaken worden aangepakt. Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar. Misschien gaat het om pakjes van bepaalde internetshops die ze in de gaten houden, misschien houden ze inderdaad een bestand bij met adressen van mensen die veel bestellen. Kan het ook zijn dat de douane in bepaalde regio's van Nederland harder werkt dan in andere delen? En dat daarom sommige mensen zelden of nooit invoerrechten hoeven te betalen en anderen in andere delen van Nederland altijd?

mokka
21-10-2004, 17:12
omdat ik in een andere thread eigenlijk geen goed antwoord kreeg vraag ik het hier nog eens:

ik had een half jaar gelden bijna nooit last van de douane maar de laatste tijd word zowat ALLES tegengehouden
hoe gaat dat daar eigenlijk?
als je eenmaal een paar keer bent tegengehouden sta je dan geregistreerd zodat ze je de volgende keren ook te pakken hebben of heb ik gewoon pech???

Ik heb geen idee hoe dat precies zit. Ik heb één keer te maken gehad met de douane, maar dat ging via UPS. Dat werd trouwens erg slecht afgehandeld. Ik had nooit een rekening of iets dergelijks gekregen, maar werd ongeveer een half jaar na aflevering wel ineens opgeschrikt met brieven van twee(!) incassobedrijven. Via internet ben ik erachter gekomen dat ze vaker die werkwijze hanteren. Voor mij dus nooit meer UPS.

Wat de douane betreft, ik zit praktisch altijd onder de 22 euro en dus heb ik weinig te maken met betalen van invoerrechten. Ook merk ik dat dvd's van CD-WOW vaak via Zweden worden verstuurd, waardoor er ook niets betaald hoeft te worden. Zelf zorg ik er trouwens zo veel mogelijk voor om bestellingen onder de 22 euro te houden. Ik bestel daarom nooit teveel in één keer. Wellicht dat dat helpt.

Vandaag kreeg ik een bestelde dvd afgeleverd door Selectvracht in plaats van de KPN. Op het pakje stond verder niets over de inhoud, ik heb ook geen flauw idee waar deze vandaan is verstuurd. Geen retouradres, helemaal niets.

Ik hoor trouwens vooral over douane perikelen sinds begin dit jaar. Wellicht is het een nieuw beleid?

Ik weet dat je niet veel hebt aan dit antwoord, maar misschien dat iemand anders meer kan vertellen over douanezaken en hoe zaken worden aangepakt. Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar. Misschien gaat het om pakjes van bepaalde internetshops die ze in de gaten houden, misschien houden ze inderdaad een bestand bij met adressen van mensen die veel bestellen. Kan het ook zijn dat de douane in bepaalde regio's van Nederland harder werkt dan in andere delen? En dat daarom sommige mensen zelden of nooit invoerrechten hoeven te betalen en anderen in andere delen van Nederland altijd?

bedankt voor je reactie :wink:
maar hier zit het antwoord helaas nog niet bij :(