PDA

Bekijk de volledige versie : Inbranden



Heikki
17-12-2001, 22:38
Heeft er iemand enig idee na hoeveel tijd een rugprojectie toestel, bij het projecteren van een stilstaand beeld, begint in te branden?

Ik ben in het bezit van een Toshiba 40PW03 en had er toch ook graag op gegamed. :D (Nintendo)

Nathan Strik
17-12-2001, 22:58
Nou, het probleem met Games is dat er veel onveranderlijke beelden in voorkomen. Stel dat je urenlang Quake speelt, dan staat de onderste balk wel in je scherm gebrand...
Zelfde als je de hele dag je TV op MTV laat staan. Zap je naar RTL, staat dat MTV logo in je beeld gebrand.... :(

Heikki
17-12-2001, 23:26
hmm.... niet aan te raden dus.
Wel spijtig, want ziet er wel leuk uit op zo'n groot scherm.

Echt geen idee hoelang?
Een ganse dag is toch al mooi om te gamen. :D

Nathan Strik
18-12-2001, 16:36
Echt geen idee hoelang?

Nee, echt geen idee. Volgens mij hangt het er ook vanaf hoe fel de stilstaande delen zijn. Zo´n knalwit scoremetertje is volgens mij ook sneller ingebrand dan een donkerbruine menubalk.
Het wordt ook nooit aangeraden om spellen te pauzeren enzo... wil je echt gamen, dan zou ik aanraden om pauzes in te lassen ofzo... even gewoon TV kijken tussendoor bijv.
Of als je een spel kan saven, even stoppen en later verdergaan, of even een ander spel doen.
Het is inderdaad wel kewl gamen volgens mij op zo´n groot scherm.

Dan had ik zelf ook nog een vraag. Ondersteunen die moderne projectiedingen ook RGB Scart en hoe zit het dan met de kleurverzadiging?!? Weet iemand dit toevallig?!?

Eric van Ballegoie
18-12-2001, 18:18
Wat vooral ook van belang is bijn inbranden, zijn de instellingen van de TV, en dan vooral het contrast. Als het contrast (te) hoog staats ingesteld, zoals standaard vrijwel altijd het geval is, dan zal de levenduur van de buizen verkort worden en heb je veel sneller kans op inbranden.

Hoe lang het precies duurt voordat je last krijgt van burn in hangt heel erg af van het type TV of projector, de settings en de helderheid van het stilstaande object op je scherm. Maar we hebben het niet over een uurtje.

Heikki
18-12-2001, 18:37
M'n Toshiba toestel ondersteund RGB scart, maar na het proberen van enkele mogelijke aansluitingen, gaf de S-VHS aansluiting het beste beeld.
Duidelijk vaster beeld, minder "trilling" als ik het zo kan noemen en volgens ons een ietsje vollere kleuren.

De standaard instelling geeft inderdaad wel een hoog contrast.

Klinkt mischien wel dom, maar wat houd de levensduur van de buizen in en indien deze het begeven, zijn ze moeilijk te vervangen?

Paul Ranft
18-12-2001, 23:19
Wat belangrijk is zijn de standaard instellingen bij de meeste rearpro's. Eric heeft gelijk dat meestal de defaults (veel) te hoog zijn ingesteld. Brightness en Colour, Tint, Sharpness kunnen veelal gemiddeld met 25% gereduceerd worden. Dit zorgt er idd voor dat de levensduur van de set verlengd wordt en uiteindelijk is het beeld gewoon veel beter. Er zijn speciale (erg dure) test DVDs in de handel verkrijgbaar om je set af te regelen. Alternatief is bijvoorbeeld de DVD van Star Wars. Daar kom je al een end mee op weg. Geef jezelf ongeveer een week de tijd om aan het beeld te wennen. Op het eerste gezicht lijkt het donker maar dat is eigenlijk niet terecht. Detaillering en schaduwdetails zijn echt veel beter te onderscheiden itt te hoge waarden. Fleshtones komen veel mooier uit. Probeer het maar.
Buizen zijn op zich niet moeilijk te vervangen. Maar het opnieuw inregelen valt niet altijd mee.

Heikki
19-12-2001, 18:39
Bedankt voor alle info, hiermee kom ik al een stuk verder.

Anonymous
13-01-2002, 12:47
M'n Toshiba toestel ondersteund RGB scart, maar na het proberen van enkele mogelijke aansluitingen, gaf de S-VHS aansluiting het beste beeld.
Duidelijk vaster beeld, minder "trilling" als ik het zo kan noemen en volgens ons een ietsje vollere kleuren.

De standaard instelling geeft inderdaad wel een hoog contrast.

Klinkt mischien wel dom, maar wat houd de levensduur van de buizen in en indien deze het begeven, zijn ze moeilijk te vervangen?

De levensduur van een beeldbuis is gemiddeld bij normaal gebruik
rond de 8 jaar en vervanging is niet moeilijk maar wel duur

Ryaco
13-01-2002, 13:00
Ik heb begrepen dat alleen CRT rearprojection TV's inbranden en CCD equipped toestellen niet, omdat CRT toestellen nog met fosfor in de CRT werken i.t.t. CCD toestellen.

Dit klinkt logisch, maar is dit waar?

Ali baba
21-01-2002, 12:37
Onlangs was ik bij een vriend van mij op bezoek.
Toen ik naar z'n TV (Loewe) keek werd ik bijna misselijk.
Brightness, contrast en tint stonden op de helft, waarbij zwart eerder grijs was dan zwart. Ik heb 'm toen de DVD van Pearl Harbor even uitgeleend (daarop staat een THX test om je beeld in te stellen). Die test werkt dus gewoon uitstekend : Eerst stel je de brightness zo in dat zwart nog net geen grijs wordt, daarna regel je het kontrast, zodat er nog net onderscheid te maken is tussen vier vierkanten met verschillende 'witwaarden'. Daarna stel je (naar smaak) nog de tint af, en klaar was Kees (in dit geval Koen). Man wat een wereld van verschil gaf dat. Achteraf heeft hij me nog bedankt (hij had zo drie jaar naar een overbelichtte TV gekeken). :rolleyes: