PDA

Bekijk de volledige versie : advies voor een leek



Toone
18-12-2001, 21:53
Ik hoop dat jullie mij willen helpen, want zelfonderzoek levert mij niets op. Ik heb op het ogenblik een JVC Digital Surround System Receiver (pro-logic) RX-508V, een losse cd-speler, een center speaker en twee (lelijke) front speakers. Ik heb het artikel door gelezen over het aansluiten van een dvd speler.
1-Wat is een cinch kabel? Ik moet zeggen dat het overige verhaal mijn niet veel zegt (sorry, een echte nitwit).
2-Is het zo dat pro logic gebruikt maakt van 5 speakers (center-, 2x front- en 2x rear speakers).
3-Een dvd (DTS???) maakt gebruik van 6 speakers (subwoofer, center-, 2x front- en 2x rear speakers).
3-Ik wil mp3/cdr/cd/rw kunnen afspelen.
4-Ik wil ook videofilmpjes op cd zetten en afspelen. Waar moet hij dan aan voldoen?
5-Ik wil evt. een dvd kopen die regiovrij is, maar is het dan wel zo dat wanneer ik een dvd met regiocode 1 koop ik dan wel een Nederlandse ondertiteling heb?
Als ik een losse dvd aanschaf moet ik ook in ieder geval een subwoofer en 2x rear speakers kopen. Aangezien het uiterlijk niet onbelangrijk is (wij hoeven niet het beste geluid) denk ik een set boxen te kopen waar alle subwoofer, center-, 2x front- en 2x rear speakers in één wordt verkocht.
6-Klopt het dat deze set boxen er al zijn vanaf ƒ800 gulden?
7-Is het misschien handiger om een complete Home set te kopen die compleet is. Ik las dat deze al vanaf ƒ1600 gulden te koop zijn. Of voldoet de dvd dan niet aan mijn wensen (punten 3, 4 en 5).
Bij voorbaat hartelijk dank.

PM
19-12-2001, 08:07
ok wat antwoorden (forumleden, verbeter me indien nodig!):

1) Tja, een kabel met 2 cinch stekkers aan de uiteinden. Te gebruiken voor heel veel verschillende doeleinden. In wat voor verband wil je de cinch kabel gebruiken?? (Let wel op... er zit een groot kwaliteits (en prijs :)) verschil tussen kabels! (10-15% van je budget zou je aan kabels uit moeten geven)

2) Eh... ik geloof t wel..., is een beetje van voor mijn tijd (sorry ;))

3) Een standaard DVD (DTS of niet) maakt gebruik van subwoofer, center-, 2x front- en 2x rear speakers). Er zijn ook dvd's die een extra achter-center kanaal gebruiken. Verder zijn er versterkers die er nog 2 front of 2 rear kanalen bij 'verzinnen'.

4) Ondersteuning voor vcd (video cd) of evt svcd als je met allerlei van internet geripte films aan de gang wilt. De dingen filmpjes op cd zetten zal je met een PC moeten doen. Of een dvd-schrijver... maar die zijn vrij prijzig meer dan 2000,-... beetje buiten budget?

5) De meeste R1 dvd's zijn NIET nederlands ondertiteld. Daarintegen een groot deel van de R4 dvd's wel! En deze zijn ook goedkoper dan R2 (check www.ezydvd.com.au eens)

6) Subwoofer heb je niet perse nodig.. maar als je t geld kan missen voegt het wel degelijk iets toe. Een compleet set speakers (2x rear, center en sub) zul je vast vanaf 800,- wel kunnen kopen... Maar ik zou eerst eens gaan luisteren wat je zelf mooi vind.. Er zit heeeeeel veel verschil tussen speakers.

7) Een complete set voldoet standaard aan geen van de punten 3,4 en 5. Punt 3: er zijn misschien wel sets die ook mp3 af kunnen spelen (weet ik niet). Punt 4: (S)VCD kunnen ze meestal wel afspelen maar NIET opnemen. Punt 5: Deze sets zijn meestal wel regiovrij te maken (vaak wel moeilijker en duurder dan stand-alone speler)

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt... stel anders gerust nog wat vragen..

bmateijsen
19-12-2001, 08:33
Toone,

1) Cinch verbinding is niet meer dan een analoge kabelverbinding tussen 2 componenten (naast analoog heb je nog een digitale verbinding, toslink (laser) of coaxiaal (electrisch). Er wordt ook weleens gesproken over tulp-verbinding.. (wit-rood verbinding)

2) Pro-logic is een systeem wat codering doet voor de front-kanalen, dus center en links en rechts... je kan 5 speakers er op aansluiten maar de achterkanalen geven hetzelfde signaal als de front-speakers.

3) Ik geloof dat je DVD met geluidsformaten verward. Een dvd (Digital Versatile Disc) is een schijfje die naast geluidsbestanden ook videobestanden draagt. We kennen de volgende geluidsbestanden:

1) mono
2) Hi-fi stereo (PCM)
3) Dolby surround (front kanalen + center)
4) Dolby Pro-logic (front kanalen + center met 2 extra achterspeakers)
5) Dolby Digital 5.1
6) DTS 5.1
7) DTS-ES en DD-EX 6.1

Bij Dolby Digital 5.1 worden alle kanalen discreet aangestuurd, m.a.w. ieder kanaal kan een ander signaal weergeven, dan de overige kanalen. Dit in tegenstelling tot pro-logic waar de achterkanalen hetzelfde signaal geven als de frontkanalen.
DTS 5.1 is gelijk aan Dolby Digital, maar gebruikt vaker een hoger bitrate dan Dolby Digital. Hierdoor klinkt de DTS geluidstrack vaak veel beter.

DTS-ES en DD-EX zijn dezelfde geluidsformaten als DD 5.1 en DTS 5.1, behalve dat we een extra achterkanaal kennen die weer discreet wordt aangestuurd. (dit extra achterkanaal staat tussen je surround links en rechts.)

3) de meeste dvd-spelers draaien gewoon cd-R en cd-RW af. MP3 vaak niet, hoewel er wel steeds meer spelers op de markt komen die dit aanbieden. (persoonlijk hoeft het voor mij niet... omdat het geluidsformaat toch minder is en je hebt extra decoders in de speler)

4) VCD en SVCD wordt vaak ondersteund door de dvd-speler, maar niet altijd. Op zich is de kwaliteit van VCD vaak zeer slecht, SVCD is een duidelijke verbetering, maar nog steeds mindere kwaliteit dan dvd.

Je wil graag films op cd zetten merk ik... kan je doen met een cd-writer. Een dvd-writer lijkt me minder geschikt, aangezien de dvd-RW en DVD-R schijfjes zeer duur zijn.

5) Regio 1 is eigenlijk nooit ondertiteld.... kan je inderdaad beter PM's advies volgen en Regio 4 kopen (alhoewel deze ook niet altijd ondertiteld zijn.)

6) er zijn totale speakerpakketten te koop, of deze voldoende voor jou zijn, dat is de vraag.... je zou ereens naar moeten luisteren. Een subwoofer 'adds to the thrill' maar hoef je inderdaad niet gelijk te kopen... het effect ervan is wel zeer leuk.

7) Een totaal home-cinema pakket, tja, niet mijn smaak maar als het voor jou voldoet... dan zou ik zeggen waarom niet. 1 ding is zeker je zal een nieuwe versterker/ receiver moeten kopen, want een pro-logic receiver speelt geen DD of DTS 5.1. Hiervoor moet je budget in ruimen.

Je kan natuurlijk delen gewoon 2de hands kopen en zodoende geld besparen waardoor je betere kwaliteit kan kopen. Immers het is vaak zo dat wat je er voor betaalt je ook een degelijke kwaliteit krijgt. Er zijn setjes van 4000 piek die qua kwaliteit prima zijn... (denk aan denon DV-700 bijvoorbeeld)... en als je alles apart koopt, kan je weleens 8 - 10 duizend gulden kwijt zijn... en doe je het helemaal goed, gaan 20 duizend tot 100 duizend ook nog meespelen.

Bepaal je budget... kijk eens goed rond... laat je bij een degelijke hi-fi zaak informeren (dus niet de BCC/ Block/ Megapool of weet ik wat) en bepaal dan wat voor jou belangrijk is.

Groet ,

Bjorn

Toone
19-12-2001, 08:35
1- Ik weet niet eens wat cinch is, dus ik weet ook niet wat ik er mee moet doen.
4-films die je van het internet kan downloaden op een cd. Kan je die dan afspelen op je dvd? Dit zijn toch films met het divx formaat(had ik ooit eens gehoord, maar ik zal het wel fout hebben).
5-Als er een Nederlandse ondertiteling op zit zoals R4, staat dat dan ergens vermeld? Of moet je zo´n dvd op de gok kopen?
6-ik denk dat ik het regiovrij maar laat zitten. Een film zonder ondertiteling zie ik eigenlijk niet zo zitten (kinderen). Het is misschien wel handig als er macrovision op zit.
Kan je misschien advies geven welke te kopen?
Ik wil je in ieder geval tot zover alvast bedanken.

bmateijsen
19-12-2001, 08:46
Of dvd's nederlands ondertiteld zijn dat staat in de technische gegevens op de homepage.

Welke dvd-speler je zou moeten kopen... tja, kijk eens naar een Toshiba SD-210, een pioneer 444, evt met bijbehorende receiver.

Qua speakers... neem geen bose, andere sateliet-setjes van bijv. JBL zijn niet aan mij besteedt, bovendien ben ik van mening dat je die zelf moet gaan beluisteren. Over smaak valt niet te twisten... maar kijk bijv. eens voor het JAMO THX home-cinema pakket... of voor magnat needle of mordaunt setjes... Ga maar gewoon naar een goede hi-fi zaak in jouw woonplaats.

Vind je dit alles te duur... dat kan je je orienteren voor een all in one set... dus dvd-receiver en speaker pakket.

Groet Bjorn

P.S. wat een cinch-verbinding is, staat in mijn vorige post uitgelegd.

PM
19-12-2001, 09:14
4) klopt! Kwaliteit is wel stukken slechter dan gewoon DVD (geluid is dan ook 2 kanaals, en beeld is ook slechter vanwege compressie)

5) Yep... staat bijna altijd vermeld (nederlands ondertiteld)

Toone
19-12-2001, 09:25
Heren, hartelijk bedankt voor de informatie.

mischa
19-12-2001, 09:47
Nog even terugkomend op je vraag over Pro LOgic!

Pro Logic is als het ware een 4.1 systeem en Dolby Digital een 5.1 systeem

Beide hebben 6 speakers (subwoofer, center 2x front en 2x rear) Die subwoofer staat voor de .1 en wordt dus niet als een echte speaker geteld omdat hij alleen bass weergeeft

Pro Logic geeft wel degelijk surround geluid, maar hier zijn de achterspeakers in mono. Je hoort dus wel goed surround geluid van achter, alleen hoor je niet of het van links of rechts komt.

Eigenlijk tellen de twee achterspeakers dus voor 1

Bij Dolby Digital zijn de surround speakers wel in stereo.


Uiteraard is DTS of Dolby Digital de correcte keuze voor elke bioscoop fanaat, maar als je gewoon een leuk filmpje wilt kijken met een aardig Surround Effect in Pro Logic best een aardig alternatief. (en een stuk goedkoper)

Shnuff
23-12-2001, 23:34
Even over de DVD speler.

Als je een DVD speler wilt die regiovrij is MP3 afspeelt en de rest van de formaten.

Kijk eens op http:\\dvd.pagina.nl

onder het kopje regiovrije dvd spelers staan verschillende mogenlijkheden.

De Revoy DVD speler is hiervan een goede keus voor een redelijke prijs