PDA

Bekijk de volledige versie : Vraag over plaatsing boxen..



Edwin vd Zwaard
19-12-2001, 12:30
ik heb in mijn slaapkamer 2 grote vaste kasten.. In 1 van die kasten staat mijn apparatuur (tv, video, dvd, receiver) en ook mijn 2 frontspeakers, centerspeaker en subwoofer..

Mijn vraag, zal vast wel dom zijn, maar vraag het toch..

"kan ik niet beter de front en centerspeakers bover mijn kastdeuren hangen ?? volgens het boekje van mij receiver moet het niet uitmaken, maar toch, nu staan die 3 boxen zo goed als naast/tege elkaar !?

even een schetsje voor de duidelijkheid (hoop ik :D)

Rood is hoe mijn boxen nu staan, blauw wil ik ze evt hangen..

http://www.filmbuster.nl/kamer.JPG

Bedankt
Edwin

bmateijsen
19-12-2001, 12:39
dit zal je geluidsbeeld absoluut vergroten... maar je moet je wel afvragen of ze dan niet te ver van elkaar afhangen.. dit moet in verhouding zijn met de luister/ kijk afstand.

Ik heb nu geen idee, hoe groot je kamer is..., uitgaande van de grootte van de deuren, denk ik dat de fronts en de surrounds misschien te ver uit elkaar hangen.

Groet Bjorn

Eric van Ballegoie
19-12-2001, 12:48
Ik ben het helemaal met Bjorn eens!

Speakers moeten niet te dicht bij elkaar staan (zoals nu) maar ook niet te ver uit elkaar. Bij films wordt het geluid gemixt met in gedachte de bioscoop waarbij links, center en rechts alle achter het scherm staan. Plaats je je speakers te ver uit elkaar dan komt het geluid los van de actie op het scherm en dat is geen gewenst effect.

Edwin vd Zwaard
19-12-2001, 13:05
bedankt voor jullie reacties, ik ga nl een plank maken boven de deuren, dan kan ik ze verder uit elkaar zetten, en dan zor ik er voor dat ze niet TE ver staan.. is een meter tussen de center en frontspeaker voldoende, of is dat al te ver ??

Bedankt
Edwin

Michiel
19-12-2001, 13:43
ja? ik krijg over een week of 2 krijg ik de laatste delen van me HT de Receiver en Speakers en nou wil ik wel eens weten hoeveel meter mag\moet dat zijn??? de front speakers staan nu ongeveer een 1.5 meter van de tv af!!

Michiel

Eric van Ballegoie
19-12-2001, 13:49
Zorg dat de voorluidsprekers onder een hoek van maximaal 45 graden staan opgesteld vanuit je kijkpositie.

Kijk ook eens hier: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=12

smartsys
19-12-2001, 13:57
Een speaker in een kast plaatsen is zo en zo al een slechte oplossing. De kast gaat als klank klast fungeren en stuurt tevens allerlei ongewenste reflecties (alla Bose Direct reflection) de kamer in.

Wat voor speakers heb je?
Zit er een bass poort in? Zo ja waar?

Een speaker met basspoort heeft ruimte omzich heen nodig om optimaal te presteren. Wanneer de speaker een basspoort aan de achterzijde heeft en voor een muur geplaatst wordt moet er ruimte tussen de speaker en de muur vrij blijven. Ten eerste om laag versterking door de muur tegen te gaan en ten tweede om de basspoort te laten ademen. De lucht in/uit de poort moet ongehindert verplaatsen kunnen. Zit de poort vooraan in de speaker, dan is dit minder belangrijk, maar zit je nog steeds met de laag versterking door de muur.
Boekenplank speakers en speciale surround speakers zijn vaak gebouwd om vlak tegen een muur te hangen en maken gebruik van de laag versterking van de muur om een gooed laag te produceren. Is de speaker hier niet voor gebouwd, dan bestaat het gevaar dat het laag te veel en boomy wordt zoals vaak het geval is bij goedkope subwoofers.

Let dus op met het ophangen van je speakers!

Edwin vd Zwaard
19-12-2001, 14:52
http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gMIN00010VS-10+PKG

dit is de "slaapkamer set" die ik heb.. Maar ik ga de front en center boxjes niet ophangen hoor, ik maak een plank waar ik ze opzet..

Groeten
Edwin

PM
19-12-2001, 15:03
Zorg wel dat de center vlak onder of vlak boven (geen meter!!) je tv ligt..

Als je dat niet doet dan zie je mensen op tv praten en komt t geluid van een heel andere kant...

Edwin vd Zwaard
19-12-2001, 15:17
Zorg wel dat de center vlak onder of vlak boven (geen meter!!) je tv ligt..

Als je dat niet doet dan zie je mensen op tv praten en komt t geluid van een heel andere kant...

OW.. das een goede PM.. Daar had ik nog niet eens aan gedacht... Bedankt !!

Edwin

Michiel
19-12-2001, 19:11
Zorg dat de voorluidsprekers onder een hoek van maximaal 45 graden staan opgesteld vanuit je kijkpositie.

das dus net het probleem dat gaat bij mij helaas niet
dus dan moet ik met vertraging gaan werken!!

michiel

smartsys
20-12-2001, 09:02
Het is niet zozeer vertraging waar je mee te maken krijgt, maar met het feit dat alles zich boven je afspeeld.

forzavado
20-12-2001, 09:59
Even over die 45 graden. Bij de handleiding van mijn speakers (dali suite 2.5) staat dat er een virtuele driehoed te trekken moet zijn tussen de twee front en de luisterpositie zodanig dat alle zijden van die driehoek even lang zijn. (dit los van alle andere plaatsingscriteria) Een gelijkzijdige driehoek heeft hoeken van allen 60 graden. Bedoelen jullie met 45 graden maximaal de totale hoek (dus van de linker speaker naar rechter kijken) of de hoek naar één van de speakers (dus gemeten vanaf de middenas naar óf links o'f rechts). Dit maakt nogal een verschil. Deze driehoek zal zeker niet voor alle speakers aan te bevelen zijn (uitzondering bevestigd de regel). Ik dus eens de handleiding van je speakers raadplegen. En van daaruit (de eisen die zij stellen) gaan werken (en experimenteren). Iedere speakerfabrikant adviseert iets anders voor haar speakers (de één wil wél dat je de speakers iets naar binnen draait de ander weer niet)

PM
20-12-2001, 10:15
Inderdaad... sommige speaker fabrikanten raden aan de speakers niet naar binnen te draaien (DALI!).

Ik heb dit toch gedaan... en jij Aart?

forzavado
20-12-2001, 10:22
Ik ben nog met de opstelling bezig. Ik kreeg gisteren ook pas de linker speaker (ik had 2 rechter speakers gehad, links en rechts zijn technisch hetzelfde maar niet getest op klankmatching) en heb ze nu gewoon recht vooruit staan. In de vakantie ga ik zeker het een en ander proberen. Dit kost me nogal wat tijd, want voordat ik die speakers op die vloer een beetje stabiel heb staan ben ik toch wel weer een uurtje verder. Ik neem de tijd, maar houdt je op de hoogte!

forzavado
20-12-2001, 11:26
Bedoelen jullie met 45 graden maximaal de totale hoek (dus van de linker speaker naar rechter kijken) of de hoek naar één van de speakers (dus gemeten vanaf de middenas naar óf links o'f rechts).
Excuses, dit was een geval van eerst roepen dan kijken. Jullie bedoelden de 1e optie. Deze optie is dus in strijd met de gebruikershandleiding van mijn speakers (want de hoek hier wordt 60 graden), dat geeft maar weer aan hoe relatief het allemaal is.