PDA

Bekijk de volledige versie : Aktie tegen europese softwarepatenten. Geef je steun!!!



Alex van den Berg
14-05-2004, 23:41
BLIKSEMACTIE TEGEN EUROPESE SOFTWAREPATENTEN

Minister Brinkhorst moet zijn steun intrekken voor de Europese richtlijn die
softwarepatenten mogelijk maakt. SP-Europalijsttrekker Erik Meijer en Kamerlid Arda Gerkens willen dat Brinkhorst zich bedenkt en roepen iedereen die niet wil dat de vrije ontwikkeling van software ernstig wordt verstoord op om een protestmail te ondertekenen.

http://www.sp.nl/db/nieuws/completepage.html/2404

Dr_evil
14-05-2004, 23:46
SP :roll:

Anyway, heb m'n principes wat dat betreft even opzij gezet :) en ik heb de url bezocht en het protestmailtje ondertekent :P

Alex van den Berg
14-05-2004, 23:56
SP :roll:

Anyway, heb m'n principes wat dat betreft even opzij gezet :) en ik heb de url bezocht en het protestmailtje ondertekent :PBedankt dat je het doel belangrijker vindt dan de weg er naartoe ;) (y)

chimera01
15-05-2004, 00:02
Dito getekend.

Edwin Smouter
15-05-2004, 08:32
plicht vervuld!

Arnold van Oostrum
15-05-2004, 09:08
Ik ook.

R Klemkerk
15-05-2004, 09:18
Done, nu hopen dat ze er ook eens wat mee gaan doen!

Philippe
15-05-2004, 09:29
Me too!

starbuck
15-05-2004, 10:54
Mischien begrijp ik het niet helemaal, maar dat gaan jullie me hopelijk zeker uitleggen.

stel, ik ben een jonge softwareprogrammeur en ik heb een zeer fraai progje geschreven, daar heb ik lang over gedaan, veel bloed zweet en tranen. Ik ga nu een patent aanvragen over mijn stukje werk, want ik denk/hoop dat ik daar veel geld aan ga verdienen, wat mijn goed recht is, toch??

Meneer brinkhorst staat aan mijn kant, bovenstaande petitie-ondertekenaars niet.

wat hebben jullie tegen mijn wens om geld te verdienen aan mijn progammeerkunst.???

Harry B.
15-05-2004, 12:01
Misschien zie ik het verkeerd, maar dat kan iemand me vast wel uitleggen.

Begrijp ik nu goed dat het er om gaat dat het octrooi-recht (zoals dat nu voor uitvindingen e.d. geld) ook van toepassing wordt op software (even in mijn bewoordingen)?

Jacub86
15-05-2004, 12:02
Ik ook

Alex van den Berg
15-05-2004, 12:59
Mischien begrijp ik het niet helemaal, maar dat gaan jullie me hopelijk zeker uitleggen.

stel, ik ben een jonge softwareprogrammeur en ik heb een zeer fraai progje geschreven, daar heb ik lang over gedaan, veel bloed zweet en tranen. Ik ga nu een patent aanvragen over mijn stukje werk, want ik denk/hoop dat ik daar veel geld aan ga verdienen, wat mijn goed recht is, toch??

Meneer brinkhorst staat aan mijn kant, bovenstaande petitie-ondertekenaars niet.

wat hebben jullie tegen mijn wens om geld te verdienen aan mijn progammeerkunst.???De rechten van het totaalprodukt zijn altijd eigendom van de programmeur, tenzij anders overeen gekomen.

Het gaat erom dat met de invoer van softwarepatenten zal leiden tot de werkeloosheid van jou als jong beginnend programmeur.

Even een grof voorbeeld: Een bedrijf als Albert Heijn kan bijvoorbeeld een patent laten vastleggen op het gebruik van een OK-knop om een invoer te bevestigen met de omschrijving; "Op een knop gelijkend deel van de gebruikersinterface waarop de gebruiker met zijn muis moet klikken om een bepaalde invoer te bevestigen"

Als zo'n soort patent wordt toegewezen (wat in Amerika gebeurt!!), dan zul jij als beginnend programmeur je levenlang rechten aan Albert Heijn moeten afdragen. Sterker nog; AH kan je verbieden om de software commerciëel dan wel gratis op de markt te brengen! :shock:

Misschien is dit niet zo'n heel goed voorbeeld, maar wel het simpelste dat ik even snel kon bedenken. ;)

Harry B.
15-05-2004, 13:30
Mischien begrijp ik het niet helemaal, maar dat gaan jullie me hopelijk zeker uitleggen.

stel, ik ben een jonge softwareprogrammeur en ik heb een zeer fraai progje geschreven, daar heb ik lang over gedaan, veel bloed zweet en tranen. Ik ga nu een patent aanvragen over mijn stukje werk, want ik denk/hoop dat ik daar veel geld aan ga verdienen, wat mijn goed recht is, toch??

Meneer brinkhorst staat aan mijn kant, bovenstaande petitie-ondertekenaars niet.

wat hebben jullie tegen mijn wens om geld te verdienen aan mijn progammeerkunst.???De rechten van het totaalprodukt zijn altijd eigendom van de programmeur, tenzij anders overeen gekomen.

Het gaat erom dat met de invoer van softwarepatenten zal leiden tot de werkeloosheid van jou als jong beginnend programmeur.

Even een grof voorbeeld: Een bedrijf als Albert Heijn kan bijvoorbeeld een patent laten vastleggen op het gebruik van een OK-knop om een invoer te bevestigen met de omschrijving; "Op een knop gelijkend deel van de gebruikersinterface waarop de gebruiker met zijn muis moet klikken om een bepaalde invoer te bevestigen"

Als zo'n soort patent wordt toegewezen (wat in Amerika gebeurt!!), dan zul jij als beginnend programmeur je levenlang rechten aan Albert Heijn moeten afdragen. Sterker nog; AH kan je verbieden om de software commerciëel dan wel gratis op de markt te brengen! :shock:

Misschien is dit niet zo'n heel goed voorbeeld, maar wel het simpelste dat ik even snel kon bedenken. ;)
Dat is in ieder geval al een duidelijkere uitleg als dat op de site staat. Dan wordt het maar eens tijd dat ik ook mijn plicht ga vervullen.....

Alex van den Berg
15-05-2004, 14:43
Op Tweakers.net is nog meer informatie over dit onderwerp te vinden.

Laatste bericht:
Verkiezingen hebben invloed op toekomst softwarepatenten (http://www.tweakers.net/nieuws/32447)

Onderaan de pagina (onder de foto), vind je een pulldown menu met gerelateerde nieuwsberichten

Frank79
15-05-2004, 14:48
Na de uitleg van Alex heb ik het ook ondertekend.

Ronald Stiebolt
19-05-2004, 09:17
Bron: Planet Internet, 19 mei 2004.

Europees softwarepatent van de baan

Gepubliceerd op woensdag 19 mei 2004

(P7) Door onenigheid over bijzaken is het voorstel voor de invoering van softwarepatenten in de EU gestrand. Dat is een gevoelige nederlaag voor Europees Commissaris Frits Bolkestein en de grote ICT-bedrijven in de VS en Europa.
Jaren van protesten van vooral de open source beweging hebben niets uitgehaald. Eerder deze week leek het voorstel voor softwarepatenten het met een ruime meerderheid te gaan halen. De fracties in het Europese Parlement konden het echter niet eens worden over de registratie van patenten.

De Europese Commissie wilde op de kosten van patentregistratie besparen door een deel daarvan alleen in het Engels, Frans en Duits te publiceren. Daarop kwamen de Spanjaarden in alle fracties in het geweer. Lobbyisten van het bedrijfsleven waren tegen, omdat toch een deel van de patenten in twintig talen gepubliceerd zou moeten worden.

Bovendien was Duitsland tegen het voorstel, iets dat al eerder deze week naar buiten kwam. Een lobby van de advocatuur vreest, als gevolg van uniforme wetgeving, verlies van werk.

Verlies voor Bolkestein
Vooral grote concerns, waaronder het Duitse SAP en het Finse Nokia, pleitten voor de invoering van patenten. Bovendien wist een krachtige Amerikaanse lobby de verantwoordelijke eurocommissaris Frits Bolkestein bereiken. Bolkestein heeft zich ook in andere kwesties, zoals die van de passagiersgegevens, al een steunpilaar voor Amerikaanse belangen getoond. Ook nu wees Bolkestein op het belang van het internationale bedrijfsleven.

Eerder al had het Europees parlement het voorstel voor een EU-softwarepatent uitgekleed om kleine bedrijven te beschermen. In de praktijk zou een wassen neus resteren. Maar daarmee ging de Europese Commissie, onder aanvoering van Bolkestein, niet akkoord. Er kwam alsnog een aangescherpt voorstel voor uitgebreide patenten.

Dat voorstel heeft het in Straatsburg niet gehaald. Het is de vraag of het alsnog op tafel komt. Het patent was onderdeel van de Lissabon-agenda van 2000 om de concurrentiepositie van Europa te verstevigen. Gisteren nog schreef de Nederlandse minister van Economische Zaken Laurens Jan Brinkhorst in de Financial Times een pleidooi voor het bewerkstelligen van de doelen van de Lissabon-

Alex van den Berg
19-05-2004, 13:00
(y) Mooi!! Ik hoef voorlopig dus nog niet voor Microsoft of Nokia te gaan werken... of "ondergronds" verder te leven... :D

starbuck
19-05-2004, 13:13
aha, ze hebben waarschijnlijk vernomen dat ik dreigde met het ondertekenen van de petitie :wink:

Qzyn
19-05-2004, 13:21
Europees softwarepatent van de baan
De Volkskrant schrijft echter vandaag:
EU akkoord met patent op software

:roll: :roll: :roll: :roll:

volledig artikel:

BRUSSEL - Ondanks felle protesten hebben de EU-lidstaten dinsdag ingestemd met de regels voor softwarepatenten. Het gaat om het octrooieren van uitvindingen die met software in computers mogelijk worden gemaakt.
Protest van 250 duizend programmeurs
Programmeurs van vooral kleinere softwarebedrijven voeren fel actie tegen deze Europese richtlijn. Zij vrezen dat het onmogelijk wordt om nieuwe software te ontwikkelen. Zo'n 250 duizend programmeurs in Europa tekenden een petitie tegen het plan.
Maar volgens minister Brinkhorst van Economische Zaken, die dinsdag in Brussel vergaderde met zijn collega's, zijn zij ten onrechte ongerust. 'Ik ben ervan overtuigd dat het de innovatie van kleine bedrijven niet zal inperken.' De richtlijn gaat nu voor een tweede beoordeling naar het Europees parlement.
De regels gaan niet over de mogelijkheid voor het octrooieren van software op zichzelf, maar over patenten op de uitvindingen die met software in computers kunnen worden toegepast. Het octrooieren van de broncode, de blauwdruk van programmatuur, kan niet.
Tegelijk moet voortaan worden voorkomen dat het Europese Octrooibureau in München al te ruimhartig en soms ook triviale softwarepatenten verleent. Brinkhorst: 'Die dragen niets bij aan onze kenniseconomie en daarvan zeggen veel jonge, innovatieve en dynamische programmeurs juist last te hebben.'
Een ander lang bediscussieerd gemeenschappelijk octrooi op 'gewone' uitvindingen komt er echter niet. Spanje, Duitsland, Frankrijk en Portugal hebben gisteren tegen het eindvoorstel van Eurocommissaris Bolkestein gestemd.
Eigenlijk waren de lidstaten het sinds maart 2003 al op hoofdlijnen eens. Maar vooral over de verplichte vertalingen van het octrooi bleven de verschillen hardnekkig. Eerst ging het om de termijn van inlevering van de (twintig) vertalingen, daarna vooral over de juridische ongewenste effecten als vertalingen fout zijn.
'De mislukking is een grote teleurstelling', aldus minister Brinkhorst. Als EU-voorzitter zal Nederland het octrooi niet weer formeel op de agenda zetten. Brinkhorst: 'Ik ga niet trekken aan een dood paard. We zijn er al drie keer mee bezig geweest.'

En in webwereld.nl (http://www.webwereld.nl/nieuws/18568.phtml):
EU-ministers stemmen voor softwarepatenten

Alex van den Berg
19-05-2004, 13:38
De Volkskrant schrijft echter vandaag:
EU akkoord met patent op softwareGoh... fijn dat er zulke duidelijke berichtgeving is.... niet dus :roll:

Alex van den Berg
23-06-2004, 00:37
Een beetje dom... even Apeldoorn bellen... :?

Ik geloof dat ik een beetje bang begin te worden van onze regering... De manier waarop ze beslissingen nemen zou bij bepaalde kwesties weleens fataal kunnen zijn..... :roll:

Waar heb ik het over?
Tot verbazing van de anti-softwarepatentenlobby blijkt een groot deel van de Tweede Kamer tegen de softwarepatenten zoals deze nu zijn overeengekomen. Echter door gebrekkige communicatie en gebrek aan kennis op het gebied van IT en patenten in het algemeen blijkt dat per abuis toch vóór is gestemd.

Lees het complete bericht op Tweakers.net.
Nederland trekt mogelijk stem vóór softwarepatenten in (http://www.tweakers.net/nieuws/32999)