PDA

Bekijk de volledige versie : DVD-spelers verschillen?



Bas Altena
20-12-2001, 14:49
Ik wil graag weten of er nu echt zo veel verschil zit tussen een goedkope dvd speler en een dure. En is het waar dat een goedkope snel kapot gaat?? :confused:

Raskel
20-12-2001, 15:26
Hoi Bas,

Er is veel verschil tussen de goedkope (onbekende) merken en de "duurdere" A-merken. Het verschil zit in de beeld- en geluidskwaliteit en in de gebruikte componenten. Hier moet men wel oppassen dat het beeld van een goedkope dvd-speler nog altijd een stuk beter is dan een videorecorder. Verder zijn de goedkope merken vaak een stuk luidruchtiger dan A-merk dvd-spelers aangezien de goedkope spelers gebruik maken van gewone dvd-rom spelers. De gebruikte onderdelen en de verbindingen in de goedkope spelers zijn ook van kwalitatief lagere kwaliteit. Vaak bieden deze goedkope spelers ook minder aansluitmogelijkheden dan de duurdere spelers.

Goedkope spelers hebben een hogere kans op problemen aangezien deze gewoonweg uit slechtere componenten zijn opgebouwd. Ik heb zelf een Labway gehad, deze speler stond garant voor wekenlange reparaties. Van andere mensen hoor ik ook niks anders dan klachten over dit apparaat, en de garantie wordt minimaal nageleefd aangezien de maker van deze dvd-speler zich niet (meer) in Nederland bevind en zich niks aantrekt van de problemen. Ik heb nu een Pioneer 717 en die is echt 10x zo goed als die Labway.

Ik zeg niet dat per definitie iedere goedkope speler slecht is, ik zeg alleen dat de kans groot is dat je of ontevreden bent na het zien en horen van het beeld en geluid van een duurdere speler of van de problemen die de speler kan opleveren. Dit wil NIET zeggen dat een duurdere dvd-speler garant staat voor totaal geen problemen, alleen in mindere mate.

Groeten!

Edwin V
21-12-2001, 07:03
Behalve de kwaliteit van de componenten en het beeld/geluid kunnen sommige spelers ook problemen hebben met sommige DVD's. Ze kunnen ze niet afspelen, stoppen bij de laagwisseling of slaan over. Op dit forum worden her en der problemen met bepaalde DVD's vermeld. Het merendeel van deze problemen komt door de DVD spelers of de versterkers zelf.

Het is overigens niet zo dat duurder altijd beter is.

Ook de wat oudere spelers hebben soms wat kinderziekten. Zo speelde de Sony DVP715 "De Prins van Egypte" en "Antz" niet af (hij gaf een fout in het hoofdmenu, de speler was niet compatible met de menu software). Ook stopte deze speler soms bij de laagwisseling van "Instinct". Ik heb nu een 735 en tot dusver geen problemen met DVD's gehad.

smartsys
21-12-2001, 08:07
Zo heb ik een van de eerste dvd spelers op de wereld gehad. De Philips DVD 930/002. Een mooie speler, maar na een half jaar sloeg hij erg vaak over en moest het loopwerk worden vervangen. Ik heb hier ongeveer 3 maanden op moeten wachten. Enkele maanden later kan ie enkele nieuwe dvd's niet meer afspelen. Weer terug, weer een ander loopwerk, maar nog steeds konden die dvd's niet worden afgespeeld. Het bleek dat de firmware veroudert was en aangezien het inmiddels een oude speler was werd hier geen update meer voor gemaakt. Ik kon dus tegen bijbetaling een nieuwe dvd speler uitzoeken en dat werdt de Philips DVD 960. Dit is echter een zeer goede speler met zeer goede muziekale eigenschappen, een super strak beeld en zonder problemen.

Het merk zegt dus niet altijd iets over de kwaliteit. Een "A" merk werkt echter wel de garanties (meestal) perfect af.

p.s. Er werd hierboven ergens vermeld dat er pc DVD spelers in stand-alone dvd spelers worden gebruikt en dat dit minder goed zou zijn. Er zijn mega high-end merken die dezelfde techniek toepassen. Er worden gewoon hele goede (vaak Toshiba) dvd loopwerken gekocht en die worden omgebouwd om stand-alone te gebuiken. Daar is niets mis mee. De kwaliteit komt uit de decoder chips, de gebuikte condenstatoren, transistoren, opamps, weerstanden, transformatoren en overige componenten. Uiteraard is het ontwerp ook zeer belangrijk. Je kunt een apparaat met 1 slecht gestabiliseerde voeding uitrusten, maar ook met 3 zeer goed gestabiliseerde voedingen.
Het zegt dus weinig als er een pc dvd loopwerk in een dvd speler wordt gebruikt

Raskel
21-12-2001, 08:55
Dank u heren voor de correcties hier en daar, leer je zelf meteen ook nog wat bij :D