PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe muur schilderen voor gebruik als projector-scherm?!



Wouter_D
16-05-2004, 19:31
Hallo,

eerst en vooral even zeggen dat ik al wat gezocht heb, maar niet meteen gevonden...

De situatie zit zo, ik verhuis binnenkort naar een studio, en heb me in plaats van tv,... meteen een (weliswaar 2de handse) projector aangeschaft.
De Philips C-Bright SV1 (review op http://www.dvd.nl/hwreviews.php?id=15&page=1 ).
Deze moet dan in combinatie met een degelijke computer (waar een oud, klein scherm gaat gebruikt worden voor gewoon tekst/internet/...) met dvd-speler, goede videokaart, goede surround en een tv-kaart, gebruikt worden voor het zien van televisie, dvd of af en toe een game te spelen!

Omdat ik niet meteen geld wil uitgeven aan een scherm (plus dat staat niet zo mooi in een kleine studio) en ik toch de muren opnieuw ga schilderen dacht ik hier om raad te vragen om dit goed te doen! :D

Eigenschappen van de projector staan op vorige link, dus die weet je.. Wat de kamer betreft; het is dus een studio van zo'n 6 op 6m. Met keuken en badkamer aan één zijde, dus nog zo'n 6 op 3,5m schiet er over. Die 6m daar is dus het raam (verschillende grotere ramen met van die plastieke "verduisteringen" die je dus eerst naar beneden moet laten en dan draaien! Gaat toch redelijk donker..) dus het beeld moet komen op dat stuk van 3,5 meter met de grote ramen links ervan.

Momenteel hangt er behang! Maar dat gaat dus verdwijnen... Nu, welke onderlagen, verf, kleuren, afwerking,... kan ik best gebruiken (betaalbaar) om in die sterk verduisterde ruimte een mooi beeld te krijgen met bovengenoemde projector!? Als het mogelijk is mag je stap voor stap uitleggen vanaf het moment dat het behang verdwijnt! ;)

Ik hoop dat iemand me kan helpen... 8)

Vriendelijke groeten,
Wouter

PM
17-05-2004, 10:37
(verven is niet de beste oplossing natuurlijk, maar als je het goed doet is er best naar te kijken).
Eerst zorgen dat de muur perfect (!!) glad wordt. Hiermee voorkom je allerlei oneffenheden in je beeld. Daarna met witte latex een egaal geheel wit vlak maken. Ook weer zorgen dat je geen structuur ziet.

(ik heb zelf een tijdje met een geschilderde plaat MDF gedraaid, was best oke, is misschien voor jou ook een optie?)

Wouter_D
17-05-2004, 12:32
Bedankt voor de info!
Geschilderde MDF is niet echt een optie neen... versmalt nog meer de studio en is ook niet erg mooi... (als de projector niet aanstaat mag men niet zien dat daar een "scherm" is...)

Misschien een extra grondlaag van één of andere verf ofzo?!

PM
18-05-2004, 11:04
Nog even over de kleur.. neem wel echt WIT of licht grijs en niet een beetje geelig/ blauwig o.i.d.

Johan van den D.
23-05-2004, 21:06
Nog even over de kleur.. neem wel echt WIT of licht grijs en niet een beetje geelig/ blauwig o.i.d.Heel licht grijs zal over het algemeen het beste resultaat geven.
Als basis voor de verf kun je het beste "Gesso" wit gebruiken.
Dit is een elastische verf/primer die je prima op muren kunt smeren.
Dit iets aankleuren met een puntje "okergeel" en een puntje "koudgrijs".
De toevoegende kleuren heten ook echt zo (okergeel en koudgrijs) en zijn verkrijgbaar bij diverse hobby-winkels.
De preciese verhouden van de kleuren onderling weet ik niet meer maar je moet echt heel weinig toevoegen.

TK 1405
23-05-2004, 21:11
Ik heb de muur super glad gemaalt en daar met eerst een vacht roller sikkens alphatex IQ dat is een ei glanzende muurverf en gelijk over de natte laag met een schuim rolletje na gerold dan wordt hij helemaal egaal

Wouter_D
24-05-2004, 10:25
Bedankt voor de tips! Maar heb ook overal gelezen dat de andere muren, en rondom het projectie-vlak je best niet de "blinkende/reflecterende" verf gebruikt?!

Ook bijvoorbeeld voor het plafond! Ik wil niet te donker gaan (verkleint de nu al kleine studio) maar wil wel een mooi beeld zonder al te veel reflectie! Dacht als kleurgebruik voornamelijk gebroken wit en dan eventueel enkele stukken wat meer (blauw)grijs... Dus stel nu dat ik met die kleuren (en dan gewoon lichtgrijs voor projectievlak) wil werken! Waar moet ik dan zéker iets donkerder gaan (met dat blauw-grijs). Is alleen rond het lichtgrijze projectievlak voldoende! Of zou het plafond best ook iets anders dan gebroken wit zijn?! Of zou gewoon een "niet-reflecterende" verflaag gebroken wit voor een mooi resultaat zorgen?

PM
24-05-2004, 12:05
Ideaal is alles zwart ( op je 'scherm' na natuurlijk ;) )
Maar een rand rondom je scherm in een donkerdere kleur zal een hele verbetering zijn.
Ik heb zelf de muur achter mijn scherm behoorlijk donker grijs geschilderd.. Als het licht uit is lijkt ie zwart.. dus je ziet echt alleen het beeld verder niets..

Wouter_D
24-05-2004, 16:20
Ideaal is alles zwart ( op je 'scherm' na natuurlijk ;) )
Maar een rand rondom je scherm in een donkerdere kleur zal een hele verbetering zijn.
Ik heb zelf de muur achter mijn scherm behoorlijk donker grijs geschilderd.. Als het licht uit is lijkt ie zwart.. dus je ziet echt alleen het beeld verder niets..
Mja, voor die ene muur zal dat nog wel lukken! :D

En het plafond?

Johan van den D.
24-05-2004, 18:11
Ideaal is alles zwart ( op je 'scherm' na natuurlijk ;) )
Maar een rand rondom je scherm in een donkerdere kleur zal een hele verbetering zijn.
Ik heb zelf de muur achter mijn scherm behoorlijk donker grijs geschilderd.. Als het licht uit is lijkt ie zwart.. dus je ziet echt alleen het beeld verder niets..
Mja, voor die ene muur zal dat nog wel lukken! :D

En het plafond?Voor het mooie ook zwart maar dat zullen velen niet op prijs stellen :P
Iedere andere kleur (tint) zal reflectie gaan geven :o

PM
24-05-2004, 21:43
Zwart is inderdaad ideaal.. maar dat wilde ik niet in de woonkamer.. donkergrijs voldoet ook prima als het donker is.

Johan van den D.
24-05-2004, 22:23
Zwart is inderdaad ideaal.. maar dat wilde ik niet in de woonkamer.. donkergrijs voldoet ook prima als het donker is.Naast het scherm is donkergrijs inderdaad goed maar op de muren waar het licht op weerkaats is donkergrijs toch niet ideaal.
Je zult hier licht weerkaatsing krijgen en dat krijg je in principe zelf ook met zwarte verf.
Dus ik bedoel niet de muren waar het scherm tegenaan hangt maar de zij muren zeg maar die naar de zit positie lopen evenals het plafond.
Zelf heb ik het gehele plafond antraciet (= bijna zwart) evenals alle wanden op de onderste meter na want die ik donkerblauw om de ruimte toch iets kleur mee te geven (mijn ht is overigens in een aparte ruimte en niet in de woonkamer).
Dit antraciet weerkaats toch nog de nodige hoeveelheid licht dat van het scherm afkomt.
De wand rondom het scherm heb ik bekleed met zwarte stof en dat reflecteer absoluut niets.
Ik zit dan ook te denken om de rest van wanden en plafond ook hiermee te bekleden.
Maar wit of creme wanden zijn absoluut niet goed voor de reflectie en zal zeker een bron van irritatie kunnen worden, al is het in een woonkamer lastig om met zwart te gaan werken.

Wouter_D
25-05-2004, 00:12
Alles zwart of héél donker is inderdaad geen optie nee! Wil liefst alles zo licht mogelijk maar dan zonder reflectie! ;) Gaat dit niet met bepaalde verfsoorten ofzo?!
Behangen is ook geen optie... eventueel dacht ik aan de wanden links en rechts met kurk te bekleden?! De vloer gaat ook kurk worden dus dit kan er wel mooi bij passen?! Ik denk dat ik dan wel redelijk "licht" van kleur kan gaan zonder reflectie ofzo?!
Ofwel gewoon voor de rechterkant, waar de grote ramen zijn van die heel grote, zwart gordijnen die dan de hele muur kunnen bedekken ipv enkel de ramen?! :D (denk er hier net aan) dat zou dan extra donker zijn om het licht van buiten weg te houden en geen reflectie...

Nu enkel dat plafond nog? Of is dit niet zo storend indien niet te reflecterende verf?!

Johan van den D.
25-05-2004, 13:01
Wil liefst alles zo licht mogelijk maar dan zonder reflectie! ;) Gaat dit niet met bepaalde verfsoorten ofzo?!Nee dat zal niet gaan en dus zul je moeten ervaren hoe het is met de reflecties want wie weet stoor je je er niet echt aan want ook dat is goed mogelijk natuurlijk.


Nu enkel dat plafond nog? Of is dit niet zo storend indien niet te reflecterende verf?!Het plafond is juist wel de grootste storende factor.
Het HT leven is nog niet zo gemakkelijk merk je wel :wink:

PM
25-05-2004, 14:14
Kurk reflecteerd waarschijnlijk niet, maar is dus zoals je zegt wel licht van kleur.. Dat is wel een probleem.. Je contrast en de 'in-de-film-zitten' ervaring is gewoon stukken groter als je alleen je beeld ziet en verder niets...

Christiaan Sauer
28-05-2004, 18:44
Ideaal is alles zwart ( op je 'scherm' na natuurlijk ;) )
Maar een rand rondom je scherm in een donkerdere kleur zal een hele verbetering zijn.
Ik heb zelf de muur achter mijn scherm behoorlijk donker grijs geschilderd.. Als het licht uit is lijkt ie zwart.. dus je ziet echt alleen het beeld verder niets..
Mja, voor die ene muur zal dat nog wel lukken! :D

En het plafond?Voor het mooie ook zwart maar dat zullen velen niet op prijs stellen :P
Iedere andere kleur (tint) zal reflectie gaan geven :o
zwarte verf ook ;)
op htforum.nl had Garmt (volgens mij) nog een goeie tip wat wel te gebruiken. Kan het me nog herrineren dat jij je afvroeg of je werk dan niet voor niets wat geweest ;)
Weet alleen niet meer waar en met welke stof :?

Johan van den D.
28-05-2004, 18:51
zwarte verf ook ;)Klopt maar dat had ik volgens mij al ergens vermeld. :P

Weet alleen niet meer waar en met welke stof :?Weet ook niet meer precies welke maar volgens mij was het iets van velours of iets dergelijks (wellicht met een andere benaming.)

bijno
23-02-2007, 16:51
om een projectiemuur inorde te maken doe je het volgende:
alles mooi glad dan 2 lagen primer en dan bestel je een projectieverf die er ideaal voor is. Die moet gespoten worden met een compressor kan je huren. Met een rol krijg je echt slecht beeld.
Verkoper technologie en cinema

Jos A.
23-02-2007, 18:32
Volgens mij had iemand drie jaar geleden zijn antwoord al gekregen :o.

Avalan
23-02-2007, 19:22
Volgens mij had iemand drie jaar geleden zijn antwoord al gekregen :o.

En zeggen dat dat zijn eerste/enige post is... :roll: