PDA

Bekijk de volledige versie : Plaatsen projectiescherm



Frits
16-05-2004, 20:14
Wij beginnen zo zachtjes aan er aan te denken om in de toekomst een BEAMER aan te schaffen om zo nog meer het bioscoopgevoel te krijgen.
Wellicht 2 héle domme vragen :oops: : m.b.t. een aan het plafond opgehangen uitrol scherm:
1) Moet die met z'n rug tegen de muur? Dit zou bij ons namleijk niet praktisch zijn, dan hangt hij òf achter de TV òf daarboven maar dan hebben we 'nekkramp loge' in de kamer.
2) Het liefst laat ik hem dan (als die dingen zo lang zijn tenminste) zakken tot vóór de TV. Gevolg is dan (vooropgesteld natuurlijk dat het scherm daadwerkelijk met z'n rug een stuk van de muur af KAN hangen) dat 'ie vóór de centerspeaker komt te hangen. is dat bezwaarlijk? Laat zo'n scherm geluid door? En dan zonder hoge tonen te verstoren?

Hoor het graag.

Frits.

dacross
16-05-2004, 20:29
Ik heb zelf mijn uitrolscherm ook voor mijn tv hangen. Als ik hem naar beneden trek, komt ie iets van 5cm voor de tv te hangen. Ik vind het de perfecte oplossing, want je kijkafstand blijft dan hetzelfde en hij dekt mooi je tv af. als je hem omhoog rolt zie je dat ding amper dus..

En dat geluid... ik was daar ook bang voor, maar heb eigenlijk niet zo veel last ervan. Heb voor me eigen gemoedsrust wel de centerspeaker onder het scherm gelegd, maar daar merkte ik niet echt verschil!

good luck

Frits
16-05-2004, 20:38
Met dank voor snel antwoord! Heb ik wat aan!

PM
17-05-2004, 09:40
Ik zou je center zeker niet achter het scherm plaatsen. Het scherm houd toch veel geluid tegen.. Naar mijn mening krijg je het idee dat je een deken over je speaker gooit.

Johan van den D.
23-05-2004, 20:09
Ik zou je center zeker niet achter het scherm plaatsen. Het scherm houd toch veel geluid tegen.. Naar mijn mening krijg je het idee dat je een deken over je speaker gooit.Inderdaad proberen om je center niet achter het scherm te laten vallen.
Het scherm zal een negatieve invloed hebben op je geluidsbeeld.
Het scherm voor de tv en dus een stuk van de muur af hangen zal verders geen probleem opleveren.

Frits
24-05-2004, 07:31
Inderdaad proberen om je center niet achter het scherm te laten vallen.
Het scherm zal een negatieve invloed hebben op je geluidsbeeld.
Het scherm voor de tv en dus een stuk van de muur af hangen zal verders geen probleem opleveren.

Bedankt voor de tip(s). Zal ernstig moeten nadenken hoe dit op te lossen. Echter, er bestaan toch schermdoeken die speciaal zijn om vóór speakers te plaatsen of vergis ik mij?

PM
24-05-2004, 11:03
Klopt die bestaan.. maar ik geloof niet dat ze 0% van het geluid tegen houden.. kan je hem niet onder je tv plaatsen en omhoog richten?

Johan van den D.
24-05-2004, 17:19
Echter, er bestaan toch schermdoeken die speciaal zijn om vóór speakers te plaatsen of vergis ik mij?Die zijn er inderdaad en die zijn voorzien van allemaal hele kleine gaatjes.
Zefl geloof ik niet 100% in dit principe en heb er zo mijn bedenkingen over.
Het zal altijd anders zijn dan wanneer je center gewoon niet achter je scherm staat.

Piet Marcus vd Meulen
24-05-2004, 21:32
Echter, er bestaan toch schermdoeken die speciaal zijn om vóór speakers te plaatsen of vergis ik mij?Die zijn er inderdaad en die zijn voorzien van allemaal hele kleine gaatjes.
Zefl geloof ik niet 100% in dit principe en heb er zo mijn bedenkingen over.
Het zal altijd anders zijn dan wanneer je center gewoon niet achter je scherm staat.

Volgens mij (correct me if I'm wrong) werkt 't in de bioscoop wel zo! Nou zijn de verhoudingen daar natuurlijk wel wat anders...

Johan van den D.
24-05-2004, 21:46
Volgens mij (correct me if I'm wrong) werkt 't in de bioscoop wel zo! Nou zijn de verhoudingen daar natuurlijk wel wat anders...Dat klopt maar dat soort schermen kosten dan ook zoveel als een gemiddeld huis zo,n beetje en de speakers zijn daar wellicht op afgesteld.
Ze geven dus de tonen een extra boost omdat er al rekening is gehouden dat er een gedeelte van het geluid verloren zal gaan door het scherm.
Zo werkt het ongeveer in een prof. bios maar het fijne weet ook ik daar nioet van.
Het klopt in ieder geval wel dat daar de speakers achter het doek staan.

Harry stadman
24-05-2004, 21:46
Inderdaad proberen om je center niet achter het scherm te laten vallen.
Het scherm zal een negatieve invloed hebben op je geluidsbeeld.
Het scherm voor de tv en dus een stuk van de muur af hangen zal verders geen probleem opleveren.

Bedankt voor de tip(s). Zal ernstig moeten nadenken hoe dit op te lossen. Echter, er bestaan toch schermdoeken die speciaal zijn om vóór speakers te plaatsen of vergis ik mij?

Inderdaad hebben de schermen in de bioscoop gaatjes waardoor het geluid van voren komt. het geluid staat daar echter dusdanig hard dat je er niet zoveel van merkt.
of dit princiepe voor thuis ook handig is?! :roll:
betekend wel dat je je volume iets omhoog moet zetten. :wink:

Johan van den D.
24-05-2004, 21:51
Inderdaad hebben de schermen in de bioscoop gaatjes waardoor het geluid van voren komt. het geluid staat daar echter dusdanig hard dat je er niet zoveel van merkt.
of dit princiepe voor thuis ook handig is?! :roll:
betekend wel dat je je volume iets omhoog moet zetten. :wink:Maar in dit geval zal alleen de center achter het scherm komen en de front speakers niet.
Je zult dus met de dB afstelling je center al hoger/luider moeten laten spelen in dat geval zodat de verhouding tov je fronts wel correct blijft.

Frits
24-05-2004, 21:59
De oplossing voor die centerspeaker is niet 1,2, 3 te vinden voor ons; de TV staat op een TV meubel met daaronder de DVD-speler, CD-speler, Receiver en Videorecorder. Echter, boven de DVD speler (bovenste apparaat) zit een flinke ruimte. Gezien het feit dat ik de onderkant van het scherm gelijk wil laten vallen met de onderkant van de TV heb ik het idee opgevat zo'n 'super-tweeter' aan te schaffen (of hoe zo'n ding ook mag heten) en die onderaan de bovenkant van het meubel te bevestigen, bóven de DVD-speler. Als ik die dan doorverbind met m'n centerspeaker los ik -denk ik- het probleem van de hoge tonen op. Zou dat wat zijn?

Harry stadman
24-05-2004, 22:01
Inderdaad hebben de schermen in de bioscoop gaatjes waardoor het geluid van voren komt. het geluid staat daar echter dusdanig hard dat je er niet zoveel van merkt.
of dit princiepe voor thuis ook handig is?! :roll:
betekend wel dat je je volume iets omhoog moet zetten. :wink:Maar in dit geval zal alleen de center achter het scherm komen en de front speakers niet.
Je zult dus met de dB afstelling je center al hoger/luider moeten laten spelen in dat geval zodat de verhouding tov je fronts wel correct blijft.

je kunt met je DB meter dus meten hoeveel je center daadwerkelijk afwijkt van de rest van je speakers. dit kun je gemakkelijk compenseren

de invloed van klank/karakter eigenschappen van het doek is minder gemakkelijk op te lossen. :wink:

Harry stadman
24-05-2004, 22:05
De oplossing voor die centerspeaker is niet 1,2, 3 te vinden voor ons; de TV staat op een TV meubel met daaronder de DVD-speler, CD-speler, Receiver en Videorecorder. Echter, boven de DVD speler (bovenste apparaat) zit een flinke ruimte. Gezien het feit dat ik de onderkant van het scherm gelijk wil laten vallen met de onderkant van de TV heb ik het idee opgevat zo'n 'super-tweeter' aan te schaffen (of hoe zo'n ding ook mag heten) en die onderaan de bovenkant van het meubel te bevestigen, bóven de DVD-speler. Als ik die dan doorverbind met m'n centerspeaker los ik -denk ik- het probleem van de hoge tonen op. Zou dat wat zijn?

Neen!
ik zou niet zomaar even een speaker aan mijn center koppelen. fase-verschuiving e.d. invloed klankeigenschappen.

ik zou gewoon het eens proberen met zo'n scherm en de center iets harder afstellen dan de rest. zo kun je ook tot een afgerond geheel komen.

Johan van den D.
25-05-2004, 11:45
--zo'n 'super-tweeter' aan te schaffen-- --Zou dat wat zijn?Nee dat zal geen goede oplossing zijn in jouw geval.
Zo,n super tweeter is meer bedoel om de hogere tonen weer te geven die boven het bereik van een normale tweeter liggen.
Het zal dus geen positieve invloed hebben in jouw geval.
Ik denk dat je inderdaad meer moet denken om je center harder te laten spelen dan de rest zoals Harry als zei maar wel in de juiste dB verhouding.

Supertweeter van Tannoy.
http://www.tannoy.com/images/prestigesupertweeterst200walnut.gif

Frits
25-05-2004, 12:30
Ok, lui, bedankt voor alle tips. Ik zal het volume van de centerspeaker t.z.t. aan gaan passen. Heb analoge DB-meter dus gáát lukken! Ben wat bang voor een eventuele teruggang aan hoge tonen, maar dat zien we dán wel weer. Thanx!

Johan van den D.
25-05-2004, 17:30
Ben wat bang voor een eventuele teruggang aan hoge tonen, maar dat zien we dán wel weer. Thanx!Dit vermoed ik ook maar op de één of andere manier denk ik niet dat ene Supertweeter de oplossing is.
Overiegsn zal het eventuele verlies in het midden gebied voor meer problemen zorgen denk ik.
Maargoed, gewoon uitproberen en je ziet wel waar je uitkomt.