PDA

Bekijk de volledige versie : Dual layer dvd brander



gilby
18-05-2004, 12:18
DvD Vrienden,

Ik heb gezien Sony inmiddels een dual layer dvd brander heeft uitgebracht. Op zich misschien interresant maar heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier misschien iets meer over? Ik heb o.a. gehoord dat het nog steeds niet goed mogelijk is om bijv. een dvd een-op-een te kopieren omdat de overgangen niet goed zouden gaan?

(had achteraf beter in een andere sectie van het forum kunnen plaatsen)

Jacub86
18-05-2004, 12:28
opzich niets aparts, hoewel ik em zeker niet zou kopen. De meeste nieuwe dvdbranders(zoals de nec nd 2500a bijvoorbeeld) krijgen in de aankomende tijd een nieuwe firmware die het duallayerbranden zal ondersteunen, daar zou ik dan liever op wachten dan heel veel geld te betalen voor zon duallayer brander.

Patrick G.
18-05-2004, 12:35
opzich niets aparts, hoewel ik em zeker niet zou kopen. De meeste nieuwe dvdbranders(zoals de nec nd 2500a bijvoorbeeld) krijgen in de aankomende tijd een nieuwe firmware die het duallayerbranden zal ondersteunen, daar zou ik dan liever op wachten dan heel veel geld te betalen voor zon duallayer brander.

Volgens mij is dat een fabeltje van de fabrikanten om nog maar zoveel mogelijk "oude" branders te kunnen verkopen.

Dual-layer branders zijn overigens helemaal niet zo duur hoor, maar ik ben bang dat de schijfjes in het begin wel erg duur zullen zijn.

Harry stadman
18-05-2004, 12:43
Er zijn inmiddels al meer dual layer branders op de markt/die uitkomen.

er is al een lite-on sohw-832-s getest, die overigens zeer positief was.

philips, sony en lite-on zullen een van de eersten zijn. de rest zal volgen.
het probleem nu is de verkrijgbaarheid van de dual layer discs. de verwachting is dat pas eind juli/augustus de productie op gang komt voor dual layer schijfjes.

de sony blijkt gewoon hetzelfde te zijn als de msi dual layer brander, die veel goedkoper is!(amerikaanse test!)

firmware upgrade is afhankelijk van je chipset in je brander. zo zijn er soms wel 2 of 3 verschillende chipset versies van een brander! dus, dat iedereen maar even doodleuk via een firmware upgrade/update ook dual layer kan branden is dus pertinent NIET waar! sommige chipsets kunnen het wel, de meeste niet! verder heb ik persoonlijk meer vertrouwen in een daddicated dual layer brander dan een gemodificeerde/geflashte.
2/3 van de mensen met een brander kunnen dus NIET via een flash dual layer branden!

ook de nec heeft meerder varianten chipsets in omloop! dus afwachten wie wel en wie niet via een flash ook dual layer kan branden!

De dvd- (min) branders van pioneer kunnen zeker NIET via een firmware upgrade dual layer branden. deze hardnekkige geruchten zijn al weer ontkracht!

gewoon nog even afwachten totdat er meer branders op de markt komen samen met de media. dan kun je ook meerdere testen verwachten die een goed beeld kunnen geven.

overgangen:

uit de test van de lite-on 832s blijkt dat hij laag 1 en laag2 tegenovergesteld brandt, dus zo goed mogelijk op elkaar laat aansluiten!!!

verder is de eerste dual layer schijf met deze brander gebrand en was zonder problemen op elke stand-alone speler af te spelen.

link test:
http://www.hardware.info/reviews.php?id=480

Harry stadman
18-05-2004, 12:46
opzich niets aparts, hoewel ik em zeker niet zou kopen. De meeste nieuwe dvdbranders(zoals de nec nd 2500a bijvoorbeeld) krijgen in de aankomende tijd een nieuwe firmware die het duallayerbranden zal ondersteunen, daar zou ik dan liever op wachten dan heel veel geld te betalen voor zon duallayer brander.

Volgens mij is dat een fabeltje van de fabrikanten om nog maar zoveel mogelijk "oude" branders te kunnen verkopen.

Dual-layer branders zijn overigens helemaal niet zo duur hoor, maar ik ben bang dat de schijfjes in het begin wel erg duur zullen zijn.

dit is inderdaad waar! 2/3 van de mensen kan dus NIET flashen naar dual layer branden!

de eerste dual layer schijfjes die ik heb gezien zijn van verbatim en kosten per 5 stuks "slechts" 99 euro, dus 20 euro per stuk! nog duurder dan de meeste gekochte dvd's zijn!
de verwachting is dat als er eenmaal goed geproduceerd wordt, de prijs zal zakken naar 5 tot 6 euro per schijf! daar de schijven dubbele capaciteit hebben wordt dus de heffing op lege media ook verdubbeld! zo'n 2 euro per disc dus.

gilby
18-05-2004, 14:00
Ik heb ongeveer twee maanden geleden een lite-on dvd brander gekocht, ik dacht type 811s of zoiets. Deze bevalt overigens heel goed. Misschien moet ik wachten tot de lite-on dual layer beschikbaar is. Het vervangen van de bios voor dual layer lijkt me ook niet altijd de beste oplossing.

Harry stadman
18-05-2004, 14:07
Ik heb ongeveer twee maanden geleden een lite-on dvd brander gekocht, ik dacht type 811s of zoiets. Deze bevalt overigens heel goed. Misschien moet ik wachten tot de lite-on dual layer beschikbaar is. Het vervangen van de bios voor dual layer lijkt me ook niet altijd de beste oplossing.

lite-on is van de "goedkopere" merken een van de beste! (y)

het enige merk waarvan ik vind dat het eenzaam op nummer 1 staat is PLEXTOR! helaas hebben zij nog geen dual layer brander aangekondigd!

daarnaast is gebleken dat sony en lite-on samenwerken op het gebied van dual layer branders. sony maakt gebruik van dezelfde laserunit e.d. als in de MSI dual layer brander zit. uit testen blijkt ook dat ze precies hetzelfde presteren! echter, de MSI is veel goedkoper! :wink:

dus, een merk zegt tegenwoordig ook niet meer alles! :shock:

tevens ligt het goed kunnen branden tegenwoordig meer aan de kwaliteit van de media(schijfjes) dan aan de branders zelf!
koop goede kwaliteit schijfjes dan heb je geen last van brandproblemen.
(TDK, verbatim, imation, ricoh).

er zijn zoveel mensen die problemen hebben door goedkope schijfjes die gewoon slecht zijn. als je op dezelfde brander kwaliteits-schijfjes gebruikt branden ze allemaal zonder problemen! :wink:

gilby
18-05-2004, 14:16
heeft iemand adressen waar e.e.a. te verkrijgen is?
Of misschien toch maar even wachten, het artikel bij harwareinfo beloofd veel goeds echter nog even wachten op de media.

Harry stadman
18-05-2004, 14:26
heeft iemand adressen waar e.e.a. te verkrijgen is?
Of misschien toch maar even wachten, het artikel bij harwareinfo beloofd veel goeds echter nog even wachten op de media.

alleen de sony kun je nu pre-orderen.prijs: tussen de 175 - 189 euro.
de lite-on 832s wordt zo'n beetje eind mei verwacht. dus nog 1 of 2 weken.

link verkopers sony dual layer brander:
http://www.tweakers.net/pricewatch/83881

gilby
18-05-2004, 15:54
Allemaal bedankt. Weer een hoop wijzer geworden.

jboemaars
18-05-2004, 16:07
Volgens de site van Alternate hebben ze de Sony al op voorraad. www.alternate.nl voor de liefhebbers