PDA

Bekijk de volledige versie : Benzine prijzen,>>>Tijd voor Aktie!!<<<



martin
21-05-2004, 10:26
S.v.p. lezen en ZOVEEL MOGELIJK doorsturen
>

ALS IEDEREEN MEEDOET DAN HELPT HET



Controle over de benzineprijzen:

Zoals het ernaar uit ziet, zullen voor de zomervakanties de benzineprijzen

een recordhoogte bereiken.

Experts verwachten enorm hoge benzineprijzen.

Iedereen wilt dat de benzineprijzen omlaag gaan?????> Daarvoor hebben we een gezamenlijke en goede aktie nodig.

Philipp Holsworth had een betere idee dan alleen maar op een bepaalde dag> niet tanken.

De Oliemaatschappijen lachen over zo'n idee. Ze weten toch dat men op een

bepaald moment weer > moet tanken. Is het niet vandaag dan is het morgen.

Dus dit heeft geen zin.

Dit nieuwe idee heeft meer kans van slagen:

Wij moeten de oliemaatschappijen laten zien dat wij - de klanten - de

macht hebben en niet omgekeerd.

Met de regelmatig stijgende benzineprijzen moeten wij hierop als klant

reageren.

De enigste mogelijkheid om de benzineprijzen naar beneden te krijgen is om

enkele oliemaatschappijen financieel pijn

te doen door HUN benzine niet te kopen. Dit kan een grote invloed hebben

op de totale benzineprijs en kan tot een

benzineprijs-oorlog leiden.

HET IDEE:

Voor de rest van 2004 geen benzine tanken bij twee van de grootste

benzinemaatschappijen:

SHELL en ESSO!!!!!!!

Als beiden geen benzine meer verkopen, worden ze gedwongen om met de prijs

naar beneden te

gaan om het voor de klanten weer aanlokkelijk te maken om bij hen te

tanken.

Als deze beide maatschappijen met hun prijs naar beneden gaan dan moeten

de overigen ook weer

volgen. Als de prijzen weer omhoog gaan dan begint het spel weer opnieuw.

Om met dit systeem succesvol te zijn moeten zoveel mogelijk mensen hiervan

op de hoogte zijn.

Stuur naar zoveel mogelijk mensen deze E-Mail.

Als iedereen die deze mail krijgt dit doet en dit ook naar alle bekenden

stuurt dan is Nederland binnen no-time overspoelt

met deze mail en kunnen we iets doen aan de abnormaal hoge benzineprijzen.

IEDEREEN MOET ER WEL VAN OVERTUIGD ZIJN EN VOLHOUDEN TOTDAT SHELL EN ESSO

BEGINNEN MET HUN PRIJZEN TE VERLAGEN.

DIT SYSTEEM WAS IN ANDERE LANDEN AL EFFECTIEF. (BIJVOORBEELD CANADA) HIER

GING DE PRIJS NA DEZE AKTIE 12 CENT NAAR BENEDEN.

VOORAL IN DE KOMENDE VAKANTIEPERIODE EN EXTRA FEESTDAGEN KAN HET EFFEKT AL

GROOT ZIJN ALS ER BIJ SHELL EN ESSO NIET MEER GETANKT WORDT.

Veel succes bij de aktie

Groetjes, Fred en Judith

martin
21-05-2004, 10:29
Ik kreeg deze mail toegestuurd, en vindt het wel een goede aktie.
Al moet ik zeggen dat ik nooit bij de shell of esso tank, altijd bij de Avia omdat daar de prijzen al een paar centen lager liggen en je kan er zegels sparen voor korting op de benzine.

Hopen dat het helpt en ONS helpt.

Ronald Stiebolt
21-05-2004, 10:37
Zoals Youp van 't Hek het 'Nederlands denken' al eens zo mooi verwoordde m.b.t. dit onderwerp: "Ja, maar daar krijg ik geen Airmiles...".

De gemiddelde Nederlander is een kuddedier, als het ons echt om de kleintjes te doen was bestonden giganten als Shell en Albert Heijn al lang niet meer.

R Klemkerk
21-05-2004, 10:41
gelukkig heb ik er momenteel geen last van. Ik betaal 1.10 voor loodvrij 95. Lang Leve stage in duitsland :P

martin
21-05-2004, 10:43
Zoals Youp van 't Hek het 'Nederlands denken' al eens zo mooi verwoordde m.b.t. dit onderwerp: "Ja, maar daar krijg ik geen Airmiles...".

De gemiddelde Nederlander is een kuddedier, als het ons echt om de kleintjes te doen was bestonden giganten als Shell en Albert Heijn al lang niet meer.

Of Doemdenkers, al bijvoorbaat denken dat het toch niet lukt.

Het zou wel leuk zijn als het bekend zou worden op Radio en TV, kijken of de gemiddelde nederlander dan wel wakker wordt.

Tom L.
21-05-2004, 10:44
Lang leve geen auto :P

martin
21-05-2004, 10:46
gelukkig heb ik er momenteel geen last van. Ik betaal 1.10 voor loodvrij 95. Lang Leve stage in duitsland :P

mazzel pik!! ;)

Krijgen de nederlandse benzine stations langs de grens streken nog steeds subsidie van de staat???

martin
21-05-2004, 10:48
Lang leve geen auto :P

Prijzen worden wel doorberekend aan de klanten, dus ook jij betaald voor de dure benzine prijzen.

John Sital
21-05-2004, 10:51
tja in polen is het goedkoper, 0,83 cent per liter, dus als iemand met tig jerrycans er ff heen rijdt... :roll:

martin
21-05-2004, 10:58
tja in polen is het goedkoper, 0,83 cent per liter, dus als iemand met tig jerrycans er ff heen rijdt... :roll:

Ik denk dat die tijd best wel een keer aanbreekt, met de open grenzen is het een fluitje van een cent om een vrachtwagen vol branstof naar nederland te rijden en dan nog winst maken ook ;) kom je ook eindelijk van je valse eurobiljetten af :).....

Britte
21-05-2004, 11:12
Gister was het nog op het Belgische nieuws dat de Nederlanders steeds vaker over de grens trekken om snel hun bak vol te doen in belgië...
Blijkbaar hebben wij het op dat gebied toch nog net iets beter... (maar wij betalen 21% BTW op DVD's etc)

Harry B.
21-05-2004, 12:11
Die benzineprijzen zijn inderdaad belachelijk, maar ik tank al tijden niet meer bij Shell of Esso. De Tango is namelijk goedkoper ;)

jokey
21-05-2004, 12:38
Gister was het nog op het Belgische nieuws dat de Nederlanders steeds vaker over de grens trekken om snel hun bak vol te doen in belgië...

Helaas schelen die prijzen ook niet meer zoveel als "vroeger".

Johan van den D.
21-05-2004, 13:24
Nederlanders zijn helaas geen volk om een actie als deze tot een goed resultaat te brengen.
Iedereen vind het wellicht een goed idee maar slechts weinigen zullen het ook daadwerkelijk doen omdat ze denken dat anderen het wel voor hun zullen doen en dus dat hun aandeel niet meer nodig zal zijn..
Wat dat betreft zijn nederlanders een klote volk en wel laten gewoon met ons spelen/uitmelken ongeacht waar het om gaat.
:(

BurningMetal
21-05-2004, 15:52
Gister was het nog op het Belgische nieuws dat de Nederlanders steeds vaker over de grens trekken om snel hun bak vol te doen in belgië...

Helaas schelen die prijzen ook niet meer zoveel als "vroeger".

Die prijzen zijn ze vlak bij de grens behoorlijk snel aan het gelijk trekken.

Betaalde ik 1,5 maand geleden (oid) nog 1,008 cent per liter (euro 95), nu is dat al 1.12 geworden, en de prijzen blijven er stijgen. Dus over een tijdje zal het wel niet meer rendabel zijn om naar belgie te rijden om te tanken.

Wie laat er benzine overvliegen vanuit amerika? Daar kost ie iets van 50 cent per gallon (meen ik) :)

Harry B.
21-05-2004, 16:03
Nederlanders zijn helaas geen volk om een actie als deze tot een goed resultaat te brengen.
Iedereen vind het wellicht een goed idee maar slechts weinigen zullen het ook daadwerkelijk doen omdat ze denken dat anderen het wel voor hun zullen doen en dus dat hun aandeel niet meer nodig zal zijn..
Wat dat betreft zijn nederlanders een klote volk en wel laten gewoon met ons spelen/uitmelken ongeacht waar het om gaat.
:(
Inderdaad, het bekende 'liftersgedrag'

Alex van den Berg
21-05-2004, 17:27
De gemiddelde automobilist maakt veel te veel onnodig gebruik van zijn/haar statusobject. Van mij mogen de benzineprijzen nog veel verder omhoog. De prijs staat nog lang niet in verhouding t.o.v. de schade en ellende die door autorijden wordt veroorzaakt.
Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat alle auto's verplicht voorzien worden van een groot opschrift; "Autorijden is dodelijk".... En borden bij woonwijken in de buurt van autowegen; "Wonen in deze wijk veroorzaakt schade aan de gezondheid".

Tegenwoordig is het verkeer de meest vervuilende factor in de wereld (meer nog dan de industrie!!). Zolang dat het geval is, mogen van mij de kosten voor de duurdere gezondheidszorg en milieuverontreiniging in de benzineprijs doorberekend worden.

John Sital
21-05-2004, 17:28
De gemiddelde automobilist maakt veel te veel onnodig gebruik van zijn/haar statusobject. Van mij mogen de benzineprijzen nog veel verder omhoog. De prijs staat nog lang niet in verhouding t.o.v. de schade en ellende die door autorijden wordt veroorzaakt.
Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat alle auto's verplicht voorzien worden van een groot opschrift; "Autorijden is dodelijk".... En borden bij woonwijken in de buurt van autowegen; "Wonen in deze wijk veroorzaakt schade aan de gezondheid".

Tegenwoordig is het verkeer de meest vervuilende factor in de wereld (meer nog dan de industrie!!). Zolang dat het geval is, mogen van mij de kosten voor de duurdere gezondheidszorg en milieuverontreiniging in de benzineprijs doorberekend worden.

en wat voor vervoersmiddel heb jij?

John Sital
21-05-2004, 17:30
even los van dit alles: ik ben best bereid om openbaar vervoer te regelen mits: betaalbaar, betrouwbaar en efficient.
Ik werk zelf in Veghel, vanaf den bosch is dat 20 minuten met de auto, en met de bus 65 minuten! dan is voor mij de keus snel gemaakt. Verder zij nde treinprijzen ook snel aan het stijgen dus dan stap ik liever i nde auto dan met de trein cq openbaar vervoer, maar goed, ondanks de stijgende benzineprijzen blijf ik gewoon in mijn betrouwbare auto rijden.

Alex van den Berg
21-05-2004, 17:32
en wat voor vervoersmiddel heb jij?Voor het vervoer in de stad heb ik een mountainbike. Langere afstanden doe ik per trein. Alleen belangrijke en haastige afspraken gaan per taxi. ;)

Alles bij elkaar is dat een stuk goedkoper, net zo snel en veel gezonder dan een eigen auto.

John Sital
21-05-2004, 17:37
en wat voor vervoersmiddel heb jij?Voor het vervoer in de stad heb ik een mountainbike. Langere afstanden doe ik per trein. Alleen belangrijke en haastige afspraken gaan per taxi. ;)

Alles bij elkaar is dat een stuk goedkoper, net zo snel en veel gezonder dan een eigen auto.

dat kan ook: in mijn werk moet ik soms op 1 dag op 3 tot 4 plaatsen zijn, dan kan ik echt niet afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.

Martin Zuidervliet
21-05-2004, 17:47
Goed idee, ware het niet dat in dit land de prijs voor het grootste gedeelte door accijnzen zo hoog is.

Alex van den Berg
21-05-2004, 17:49
dat kan ook: in mijn werk moet ik soms op 1 dag op 3 tot 4 plaatsen zijn, dan kan ik echt niet afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.Ik had het ook over onnodig gebruik ;)

Zakelijk gezien kan ik me er iets bij voorstellen, zeker wanneer de diverse afspraken op een flinke afstand van elkaar zijn. Maar in dat geval reken je de benzineprijs natuiurlijk gewoon door in je produkt. Inderdaad... alle produkten zullen daardoor ook flink in prijs stijgen, maar misschien worden de mensen zich dan ook wat meer bewust van hun consumptiegedrag en kopen wat minder produkten die ze eigenlijk niet nodig hebben. Uiteindelijk is dat ook alleen maar weer positief voor het milieu en de leefomgeving.

In ieder geval blijf ik van mening dat de meeste automobilisten bij autorijden alleen aan dat stuk blik op wielen denken, maar ondertussen vergeten dat ze nog veel meer kosten maken... waar "de maatschappij" voor mag opdraaien.

Mij maakt het niet uit dat er over een paar jaar dagelijks honderden kilometers dampende files stilstaan... maar wees dan wel redelijk en kijk niet alleen naar je portemonnee, maar ook naar de toegenomen vormen van huidkanke-r (streepje tegen censuur), allergische reakties etc.

Het is net als met kopiëeren van DVD's... Als je er geen geld voor hebt, dan rij je toch geen auto!
Natuurlijk... iedereen heeft recht op zijn vrijheid... maar dat brengt ook plichten met zich mee!

starbuck
21-05-2004, 18:31
Ik kan toch redelijk ver met Alex zijn visie meegaan, ook ik vind een duurdere benzineprijs niet zo'n groot probleem.

Ik rij wel een auto, maar ik beschouw dat toch wel als een luxe, een standpunt wat ik overigens pas na vele omzwervingen in de wereld heb ingenomen.
Dat ik daar nu meer voor moet betalen, dat is nou eenmaal zo, en dat driekwart van die prijs in de belastingkist beland, dat vind ik alleen maar goed. Wij hebben immers in Nederland nogal wat voorzieningen die uit deze kist betaald moeten worden.

een duurdere prijs welke alleen verdwijnt in de zakken van de multinationals, daar zou ik wel moeite mee hebben.

Britte
21-05-2004, 19:11
Ach, de mop van dit alles is dat er best wel motoren ontwikkeld kunnen worden die NIET op olie rijden!! Overal zijn er al kleine voorbeelden van maar de grote olielanden houden gewoon alles tegen...

In Vlaanderen rijden er nu als demonstratieprojecten autobussen op aardgas. Aardgas is een iets schonere brandstof dan LPG, benzine of diesel. Ook zijn er enkele hybride diesel-elektrische bussen.

En verder wordt er gedacht aan bio-brandstoffen die zijn gemaakt van plantaardige grondstoffen. Die zijn dus onuitputtelijk. De teelt legt echter een enorm groot beslag op landbouwgronden.

Steven Maas
21-05-2004, 19:26
Voor het vervoer in de stad heb ik een mountainbike. Langere afstanden doe ik per trein. Alleen belangrijke en haastige afspraken gaan per taxi. ;)

Alles bij elkaar is dat een stuk goedkoper, net zo snel en veel gezonder dan een eigen auto.Ik zie mezelf iedere dag al gaan... 1½ uur op de fiets om op het werk te komen.. en 1½ uur voor de terugreis. :shock:

Nee, laat ik dan maar met het openbaar vervoer gaan. 15 minuten met de bus, 20 minuten wachten, 20 minuten trein, 5 minuten wachten, weer 10 minuten trein, 10 minuten wachten en 10 minuten met de bus. MITS de treinen en bussen op tijd zijn... :roll:

Geef mij dan maar de auto en laat mij maar klagen... jammer dat de euro 95 in duitsland ondertussen ook al €1,189 per liter moet kosten.

Johan van den D.
21-05-2004, 21:27
De gemiddelde automobilist maakt veel te veel onnodig gebruik van zijn/haar statusobject. Van mij mogen de benzineprijzen nog veel verder omhoog. De prijs staat nog lang niet in verhouding t.o.v. de schade en ellende die door autorijden wordt veroorzaakt.
Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat alle auto's verplicht voorzien worden van een groot opschrift; "Autorijden is dodelijk".... En borden bij woonwijken in de buurt van autowegen; "Wonen in deze wijk veroorzaakt schade aan de gezondheid".

Tegenwoordig is het verkeer de meest vervuilende factor in de wereld (meer nog dan de industrie!!). Zolang dat het geval is, mogen van mij de kosten voor de duurdere gezondheidszorg en milieuverontreiniging in de benzineprijs doorberekend worden.Wij kunnen het ook niet helpen dat je geen auto wilt. :shock: :twisted:

Maargoed, het is natuurlijk wel zo dat als iedereen net als jouw gaat doen en beslist geen auto te nemen dat er een ander heel groot probleem onstaat in nederland.
De overheid haald namelijk veel, heel veel inkomsten uit de benzineprijs door middel van die accijns.
Zou men niet meer rijden en dus geen brandstof meer verbruiken dan zullen die inkomsten toch ergens anders vandaan moeten komen en dus zullen er talloze andere dingen duurder/zwaarder belast gaan worden.

Opzich heb je wellicht gelijk maar het openbaar vervoer is waardeloos en ook denk ik dat de motoren niet meer zo vervuilen als velen ons willen doen geloven.

chimera01
22-05-2004, 00:49
Ik denk dat de motoren veel meer vervuiling opleverd dan je zelfs durft te denken. Maar o wee als iemand aan de heilige koe komt.

Onze maatschappij is immers afgestemd op de auto, want over het openbaar vervoer bestaan niets als enge verhalen. SHELL en trawanten varen daar wel bij.

Alex van den Berg
22-05-2004, 02:01
Maargoed, het is natuurlijk wel zo dat als iedereen net als jouw gaat doen en beslist geen auto te nemen dat er een ander heel groot probleem onstaat in nederland.
De overheid haald namelijk veel, heel veel inkomsten uit de benzineprijs door middel van die accijns.
Zou men niet meer rijden en dus geen brandstof meer verbruiken dan zullen die inkomsten toch ergens anders vandaan moeten komen en dus zullen er talloze andere dingen duurder/zwaarder belast gaan worden.Vast en zeker! Maar wat is daarop tegen? Waar schade wordt veroorzaakt moet schade vergoed worden... toch?
Ik begrijp best dat we met z'n allen flink gewend zijn aan allerlei gemakken. Het is alleen zo jammer dat veel mensen (inclusief overheden) nu pas tot het besef komen dat al die gemakken ook hun keerzijde hebben. Iedereen weet al sinds het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw, dat de verbranding van fossiele brandstoffen best wel veel ongemakken met zich meebrengt. Maar.... er is een duidelijk verschil tussen "weten" en "beseffen".
Pas sinds de jaren 90 begint er ook een beetje besef door te dringen dat we ons eigen nest bevuilen. Ineens is er dringend geld nodig om dampende files weer aan het rijden te krijgen. Woonwijken moeten eigenlijk worden afgebroken en elders weer worden opgebouwd omdat ze te dicht bij een autobaan liggen en de bewoners 80% zieker worden door tumoren etc. dan in andere wijken. Zolang die wijken niet zijn verplaatst, is er veel meer geld nodig voor de gezondheidszorg... Tja... Dat kost allemaal weer miljarden euro's... en die zijn ondertussen opgegaan aan het stabiel houden van een begrotingstekort...

Eind jaren 70... Iedereen moest ineens ergens anders wonen dan waar gewerkt werd... of ergens anders werken dan waar gewoond werd. Dat was het einde van de kolone fietsers die zich iedere middag van de bedrijven naar de woonwijken voortbewoog om thuis een halfje brood weg te schuiven... en het begin van de kolones blik die iedere ochtend en avond de asfaltlinten tussen steden en dorpen gingen vullen.
Vroegâh was het nog bijzonder wanneer je in een andere plaats ging werken. We hadden er zelfs een mooi woord voor... Forensen... En daar werd bij de aarderijkskundeles (of was het geschiedenis?) op de lagere school nog een heel lesuur aan besteedt. Tegenwoordig reist 50% van de bevolking (gokje...) naar een andere plaats om te werken... en we noemen het nu maar gewoon woonwerkverkeer...

Ondertussen zijn we met z'n allen rijker en rijker geworden... OK, Ok... we zouden geen Hollanders zijn wanneer we niet zouden klagen als we eens wat minder verdienen. Maar hoe vanzelfsprekend is het niet om op je 18e je rijbewijs te scoren omdat het toch wel belangrijk is voor je toekomst?.... Eeeuh... Ik vergis me een beetje... Hoe vanzelfsprekend is het niet geworden om op je 19e in een auto rond te rijden, of je 'm nu nodig hebt of niet? Mobiliteit werd een toverwoord.... Alles draait om mobiliteit! Met de auto naar school of naar je werk, met de auto boodschappen halen, met de auto de kids naar school, met de auto naar de kroeg, met de auto op vakantie enzovoort. Pa een auto, ma een auto, zoon een auto, dochter een auto... best gezellig al die kleurtjes iedere dag in een aantal polonaises door het land te zien schuifelen.
Hartstikke leuk allemaal... Maar het kost wel wat om van de illusie van vrijheid te mogen genieten... miljoenen voor autowegen... miljoenen voor filebestrijding... miljoenen voor gezondheidszorg. Denk bij dit laatste niet alleen aan "vergiftigingziekten" die we met zijn allen in de laaghangende benzeenwolken oplopen, maar kijk ook eens naar allerlei "bewegingsziekten" zoals gewrichtsklachten en overgewicht die veroorzaakt worden omdat we ons leven nog vooral in een haakse hoek op een stoel doorbrengen.

Ik denk dat we ondertussen aardig de grenzen van onze consumptiemaatschappij hebben bereikt. We kunnen gewoon simpelweg niet meer van allerlei luxe genieten en ondertussen anderen voor de gevolgen laten opdraaien... Want dat is de basis van een kapitalistische maatschappij... Produceren en consumeren tegen zo laag mogelijke prijzen met zoveel mogelijk winst... Maar aan het eind van de rit is er toch iémand die de kosten moet dragen. Kinderarbeid, slavenarbeid, vervuiling van natuurgebieden ver van ons bed... Dat wordt allemaal niet meer gepikt van ons. Shell moet de Nigeriaanse oerwouden tegenwoordig schoonmaken nadat ze de olie hebben weggeslurpt... De arbeiders die hun leven wagen bij het omhooghalen van die olie moeten tegenwoordig worden betaald... Het opruimen van met olie besmeurde stranden kost een paar kwartjes... om nog maar niet over alle bijbehorende verzekeringspremies te praten....


ook denk ik dat de motoren niet meer zo vervuilen als velen ons willen doen geloven.De individuele vervuiling is absoluut minder geworden. Een auto van tegenwoordig stoot 75% minder troep uit dan de auto van 30 jaar geleden... Maar het aantal auto's is met meer dan 100% toegenomen...


Begrijp me niet verkeerd hoor... Ik ben absoluut niet tegen auto's. Ik kan me erg goed voorstellen hoe het is om vrij en blij door de wereld te tuffen en gun iedereen dat ook van harte! :)
Maar... besef wel dat daar iets voor over moet hebben. Heb je er geen geld voor over, dan zul je moeten accepteren dat het andere gevolgen zal hebben in de vorm van gezondheidsproblemen en files...
Mij maakt het niet zoveel uit... Ik verpest mijn longen toch al met tabak en ik heb ook geen blikken territorium waarin ik iedere dag mag stilstaan voor 3 euro per 10km.

Hoe dan ook... Ik hoop dat we allemaal snel verlost worden van de milieuproblemen door de invoering van de brandstofcel... Technologisch is het geen probleem meer, maar de kosten voor produktie van waterstof liggen nog te hoog. En jaja... De oliemaatschappijen hebben ook een plank voor hun kop weggehaald. Ze houden deze ontwikkelingen niet meer tegen, maar zijn zelf de grootste investeerders.
We zijn aardig op weg... maar het kost allemaal wel een paar centen om technologie te ontwikkelen en de ouwe troep op te ruimen... en zolang we dat maar accepteren, wordt met onze centjes uiteindelijk de technologie ontwikkeld die het allemaal lekker goedkoop en schoon zal maken ;)


PS: Sorry voor het lange verhaal... Soms zijn mijn vingers een beetje lek... :D

Johan van den D.
22-05-2004, 09:16
Alex je heb helemaal gelijk maar auto,s horen nu eenmaal in onze maatschappij.
Ik zie ook liever nog schonere auto,s maar zolang dat er niet is kan ik me er ook niet echt druk om maken.
Rijden is voor mij een genot en helaas vervuil ik ook veel met een auto die 1:6 rijdt.
Wat het woon-werk verkeer betrefd, ik woon 4km van mijn werk vandaan dus daar heb ik gelukkig geen auto voor nodig en sta al helemaal niet in de ellendige files.
Maar nogmaals, je heb helemaal gelijk met je "lange" verhaal maar je kunt de wereld nu eenmaal niet mooier kijken dan dat ie al is.

Conclussie van dit alles is dat de actie van de topic starter nu al bij voorbaat mislukt is en dat is echt iets voor ons hollanders.

martin
22-05-2004, 09:40
Volgens mij dwalen we nu wel héél erg af :shock:

Het is niet de overheid die de prijzen opjagen, maar de grote oliemaatschappijen, omdat LET-OP...Amerika zijn olie voorraden uit Europa haalt en niet meer zoveel uit de arabischelanden, en omdat de vraag uit de states gigantisch is ( duhh dikke V8 motoren lusten wel een slokje) is er voor europa minder voorradig dus wordt het hier duurder.

Dus wordt de olie uit europa voor een habbekrats verkocht aan de U.S en wij kunnen ervoor opdraaien!!!!!!!!!!!!!!!!

En Alex, denk je niet dat de prijzen wat de Shell en Esso vragen puur voor de winst is ( aandeelhouders) en niet omdat zij het milieu zo belangrijk vinden. En dat je met de trein ga juich ik alleen maar toe, maar hoe wordt stroom opgewekt??? ook om stroom te maken wordt de lucht vervuild!!

Edwin V
22-05-2004, 09:41
De gemiddelde automobilist maakt veel te veel onnodig gebruik van zijn/haar statusobject. Van mij mogen de benzineprijzen nog veel verder omhoog. De prijs staat nog lang niet in verhouding t.o.v. de schade en ellende die door autorijden wordt veroorzaakt.
Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat alle auto's verplicht voorzien worden van een groot opschrift; "Autorijden is dodelijk".... En borden bij woonwijken in de buurt van autowegen; "Wonen in deze wijk veroorzaakt schade aan de gezondheid".

Tegenwoordig is het verkeer de meest vervuilende factor in de wereld (meer nog dan de industrie!!). Zolang dat het geval is, mogen van mij de kosten voor de duurdere gezondheidszorg en milieuverontreiniging in de benzineprijs doorberekend worden.
En dat zegt iemand die rookt. :lol:

Ik heb gelukkig een benzinepasje van de zaak dus kost de benzine me helemaal niks.
Heb de afgelopen twee weken zo'n 1700km gereden. :twisted:

Wel goed voor de economie. De overheid vangt ontzettend veel accijns.
Meer nog dan op sigaretten. Daarvan mag van mij de accijns wel veel verder omhoog.

Alex van den Berg
22-05-2004, 13:17
Volgens mij dwalen we nu wel héél erg af :shock:Valt wel mee toch? Ik probeerde enigszins uit te leggen waarom volgens mij de benzineprijzen nog verder omhoog moeten. ;)


Het is niet de overheid die de prijzen opjagen,Zeker wel... Het overgrote deel van de prijs is pure belasting.


maar de grote oliemaatschappijen, omdat LET-OP...Amerika zijn olie voorraden uit Europa haalt en niet meer zoveel uit de arabischelandenHmmm... Dit klopt volgens mij niet. Amerika haalt zijn olie uit eigen land en uit Arabische en Afrikaanse landen. Dat die olie nu toevallig via Rotterdam wordt geëxporteerd, wil nog niet zeggen dat de olie uit Europa komt.


En Alex, denk je niet dat de prijzen wat de Shell en Esso vragen puur voor de winst is ( aandeelhouders) en niet omdat zij het milieu zo belangrijk vinden.Voor beiden (zoals bij alle produkten...). Shell heeft al eens eerder te maken gehad met milieu boycots, wat tot gevolg heeft gehad dat ze in de jaren 90 een groot percentage van de oliewinst in nieuwe energiebronnen zijn gaan investeren.


En dat je met de trein ga juich ik alleen maar toe, maar hoe wordt stroom opgewekt??? ook om stroom te maken wordt de lucht vervuild!!Klopt helemaal! Net zoals er externe energie nodig zal zijn om waterstof te produceren. Maar.... De uitstoot voor het opwekken van die energie wordt niet over het hele land uitgesmeerd, maar is slechts lokaal rond de centrale. De uitstoot van de centrales wordt gefilterd waarbij de schadelijke stoffen niet in de lucht terecht komen maar als vaste stof opgeslagen en verder verwerkt kan worden.





De prijs staat nog lang niet in verhouding t.o.v. de schade en ellende die door autorijden wordt veroorzaakt.
Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat alle auto's verplicht voorzien worden van een groot opschrift; "Autorijden is dodelijk".... En borden bij woonwijken in de buurt van autowegen; "Wonen in deze wijk veroorzaakt schade aan de gezondheid".

Tegenwoordig is het verkeer de meest vervuilende factor in de wereld (meer nog dan de industrie!!). Zolang dat het geval is, mogen van mij de kosten voor de duurdere gezondheidszorg en milieuverontreiniging in de benzineprijs doorberekend worden.
En dat zegt iemand die rookt. :lol:Weet je wat ik tegenwoordig voor een pakje shag moet neerleggen! Ruim een tientje in oudhollandse guldens voor 50 gram! :shock: ... en ruim een kilo benzine kost nog geen 3 gulden! :D

Edwin V
22-05-2004, 15:08
Weet je wat ik tegenwoordig voor een pakje shag moet neerleggen! Ruim een tientje in oudhollandse guldens voor 50 gram! :shock: ... en ruim een kilo benzine kost nog geen 3 gulden! :D
Ja in kilo's valt het nog wel mee. Een liter alcohol die je niet kunt drinken is ook niet zo duur maar zodra het drinkbaar is betaal je het tienvoudige.

En omrekenen naar guldens moet je niet meer doen, daar word je alleen maar beroerd van. :o

martin
23-05-2004, 10:01
Gisteren op het nieuws, de OPEC landen hebben besloten om meer olie naar boven te pompen om zo de prijs te laten zakken. Goed nieuws!!

Als je goed geluisterd had is de hoge benzine prijs niet goed voor de gehele economie en niet alleen klotuh voor de mensen die auto rijden. Dus iedereen is gebaat met een lagere benzine prijs.

Christiaan Sauer
23-05-2004, 10:34
En er is ook meteen naar voren gekomen dat het niet duidelijk is dat de OPEC landen zeker weten of ze uberhaupt wel meer kunnen produceren ;)
De goodwill is er dus. Nu alleen nog de haalbaarheid. Alleen zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen. Maargoed, zit dan ook niet bij de OPEC :P

Alex van den Berg
23-05-2004, 16:42
Als je goed geluisterd had is de hoge benzine prijs niet goed voor de gehele economie en niet alleen klotuh voor de mensen die auto rijden. Dus iedereen is gebaat met een lagere benzine prijs.Als je goed gelezen had dan had je kunnen zien dat ik dat al lang doorhad, maar dat ik van mening blijf dat ik het geen punt vind dat ALLE prijzen stijgen.
Liever een schoon nest dan dat ik de macho uithang met bezit en status.

Edwin V
23-05-2004, 17:53
Een auto is vooral praktisch. Het brengt me waar ik naar toe wil op een tijdstip dat ik wil. Alleen jammer van de files. Daarom mogen er van mij wel rijstroken bij. Dat is ook beter voor het milieu, want m'n auto rijdt minder zuinig in de file. ;)

Johan van den D.
23-05-2004, 18:05
Liever een schoon nest dan dat ik de macho uithang met bezit en status.Mijn nest is schoon maar daarnaast bezit ik ook graag een auto met enige status. :twisted: :roll:

Maargoed, ik heb vandaag ook de betreffende e-mail ontvangen omtrend deze actie om niet bij de twee "grote" te tanken.

Edwin V
23-05-2004, 18:10
Maargoed, ik heb vandaag ook de betreffende e-mail ontvangen omtrend deze actie om niet bij de twee "grote" te tanken.
Ik kan niet eens bij deze groten tanken zonder dat het me geld ga kosten. :wink:
M'n benzinepas is alleen voor Total.

Richard B.
23-05-2004, 20:56
Als niet-automobilist haal ik mijn schouders op bij de prijsverhogingen. Als ik zo die berichten lees over de G7 die de OPEC onder druk zet om meer olie te produceren dan vraag ik me af of ze al bezig zijn met een toekomst waarin er uiteindelijk helemaal GEEN olie meer zal zijn. Dit is misschien eens een goed moment voor iedereen om eens te bedenken hoe we in het dagelijks leven wat meer energie kunnen besparen. Ik ben het wel met Alex eens dat het helemaal niet zo slecht zou zijn als de benzine-prijzen nog wat verder omhoog gingen: op een gegeven moment zal het mensen toch aan het denken zetten over hoe doelmatiger gebruik kunnen maken van de auto (en dus ook van brandstof). Da's dan maar ff onprettig voor diegenen die hun heilige koe aan de kant moeten zetten maar uiteindelijk een stuk beter voor de leefbaarheid van deze planeet. ;)

John Sital
24-05-2004, 11:11
leuke idealistische tekst richard, maar sommige mensen zijn inde dagelijkse praktijk echt superafhankelijk van een auto. In mijn werkgebied heb ik gewoon een auto nodig, hogere benzinekosten zijn dan jammer, dan wordt mijn vergoeding maar hoger.
en deze planeet gaat al geruime tijd naar de verdommenis overigens, hebzucht komt helaas altijd eerst voor milieubehoud...

Henk Heideveld
24-05-2004, 11:58
Zoals Youp van 't Hek het 'Nederlands denken' al eens zo mooi verwoordde m.b.t. dit onderwerp: "Ja, maar daar krijg ik geen Airmiles...".

De gemiddelde Nederlander is een kuddedier, als het ons echt om de kleintjes te doen was bestonden giganten als Shell en Albert Heijn al lang niet meer.

Of Doemdenkers, al bijvoorbaat denken dat het toch niet lukt.

Het zou wel leuk zijn als het bekend zou worden op Radio en TV, kijken of de gemiddelde nederlander dan wel wakker wordt.
Nee Martin het is geen doemdenken, de Nederlander zeikt dat de marktleider Shell haar prijzen verhoogt, waarom tanken we dan niet elders, dan is Shell heel gauw geen marktleider meer. Elders tanken levert bij 50 liter en 2 cent voordeel een beperkt voordeel op van 2 euri,
Dus neemt de consument e moeite niet. Hij ziet als het ware het macro-effect niet. Hij ziet de macht van de consument niet. Kijk heel Nederland zeikt dat de terrassen ombeschoft duur zijn, maar men gaat er vervolgens wel massaal zitten. Dat snap ik dus voor geen meter. En zo zijn er legio voorbeelden. De Nederlandse consument is niet alleen een kuddedier maar werkelijk ook een stom rund. :twisted:

Henk Heideveld
24-05-2004, 12:08
en wat voor vervoersmiddel heb jij?Voor het vervoer in de stad heb ik een mountainbike. Langere afstanden doe ik per trein. Alleen belangrijke en haastige afspraken gaan per taxi. ;)

Alles bij elkaar is dat een stuk goedkoper, net zo snel en veel gezonder dan een eigen auto.
Ik heb ook al 3 jaar geen auto meer en dacht dat het een probleem zou worden. Niks er van. Ik bespaar elke 2 maanden een nieuwe fiets. (tja ik heb al vier fraaie fietsen staan)
Ik bespaar ook op de trein, want wegens "werkzaamheden aan het spoor" in de weekends maak ik ook 60% minder gebruik van NS, dat straft zichzelf. Ik heb geen zin in 3 uur reistijd heen en 3 uur reistijd terug, op een afstandje van 150km.
Een enkele keer, als ik echt een auto nodig heb neem ik wel een taxi of een dagje een huurauto, is altijd nog steeds vele malen goedkoper. Typisch de zotte Hollander die z'n halve salaris uitgeeft aan de melkkoe, dus vadertrje staat. Namens Zalm hartelijk dank voor uw maandelijkse royale bijdrage.

Edwin V
24-05-2004, 12:10
De Nederlandse consument is niet alleen een kuddedier maar werkelijk ook een stom rund. :twisted:
De Nederlander zeurt altijd als 't om geld uitgeven gaat, maar hij doet het wel. Da's dan weer gelukkig voor de economie. En als het allemaal te duur wordt, dan worden gewoon weer looneisen gesteld. Duurder maken van benzine is dus alleen zinvol om de staatskas te spekken.

Edwin V
24-05-2004, 12:12
Typisch de zotte Hollander die z'n halve salaris uitgeeft aan de melkkoe, dus vadertrje staat. Namens Zalm hartelijk dank voor uw maandelijkse royale bijdrage.
Eigenlijk is autorijden dus heel erg sociaal. :wink:

Henk Heideveld
24-05-2004, 12:12
leuke idealistische tekst richard, maar sommige mensen zijn inde dagelijkse praktijk echt superafhankelijk van een auto. In mijn werkgebied heb ik gewoon een auto nodig, hogere benzinekosten zijn dan jammer, dan wordt mijn vergoeding maar hoger.
en deze planeet gaat al geruime tijd naar de verdommenis overigens, hebzucht komt helaas altijd eerst voor milieubehoud...
Een auto kan handig, makkelijk, comfortabel etcetera zijn, mar ik heb ervaren dat er een heel goed leven kan zijn zonder auto. Wij hebben er gewoon moeite mee onze verworvenheden prijs te geven, daar spint de overheid garen bij, kijk maar naar andere zaken zoals het eigen huis, ook inmiddels al zo'n fraaie melkkoe. En weet je welk aandeel de auto en het eigen huis hebben in je totale uitgaafpatroon????? Nee, men bezuinigt liever op het lidmaatschap van de consumenetenbond van 24 euro per jaar, da's toch gauw 2 euro per maand. :roll:

Henk Heideveld
24-05-2004, 12:16
Er werd een hele avond vergaderd in onze vereniging want de contributie moest van 30 naar 35 euro per JAAR. Een onbeschofte stijging van 17%. Buitensporig!!!!. Maar men dronk die avond vlotweg voor 10 tot 20 euro op 1 AVOND aan drank zoals dat bij een vereniging hoort. :lol: . Men kwam naar de vergadering om die 5 euro verhoging van tafel te krijgen. :roll: :roll: :roll: Dit is nu de Nederlander bij uitstek.
Al met al vond iedereen het een gezellige en geslaagde avond. :P :bier:

Henk Heideveld
24-05-2004, 12:20
Typisch de zotte Hollander die z'n halve salaris uitgeeft aan de melkkoe, dus vadertrje staat. Namens Zalm hartelijk dank voor uw maandelijkse royale bijdrage.
Eigenlijk is autorijden dus heel erg sociaal. :wink:
Geheel vrijwillig spekt de gemiddelde Nederlander de staatskas, voor benzine, sigaretten, dranken, etcetera. Het koopgedrag verandert voor geen meter. :? De gemiddelde Nederlander betaalt geheel vrijwillig meer sociale lasten dan ie denkt inderdaad! :wink:

Henk Heideveld
24-05-2004, 12:23
Testvraag (tevens strikvraag):
Waarom vindt een Nederlander bij AH 2,47 euro voor 6 blikjes Cola duur, en koopt ie vervolgens aan een kiosk van een NS-station 1 Cola voor 1,95 euro???? :roll: :? :shock:

Edwin V
24-05-2004, 12:36
Testvraag (tevens strikvraag):
Waarom vindt een Nederlander bij AH 2,47 euro voor 6 blikjes Cola duur, en koopt ie vervolgens aan een kiosk van een NS-station 1 Cola voor 1,95 euro???? :roll: :? :shock:
Dat doe ik dus niet.
Bovendien let ik niet zo erg op de prijzen bij de AH.
Als ik trek ergens in heb dan koop ik 't wel.

En dat ik niet naar een kroeg ga om te zuipen en mee te roken bespaart me heel wat DVD's. :wink:

Henk Heideveld
24-05-2004, 13:11
Testvraag (tevens strikvraag):
Waarom vindt een Nederlander bij AH 2,47 euro voor 6 blikjes Cola duur, en koopt ie vervolgens aan een kiosk van een NS-station 1 Cola voor 1,95 euro???? :roll: :? :shock:
Omdat ie te berrrrroerd is 1 Cola helemaal van AH naar het station mee te slepen. :?
Enne........hij weet niet waar die zolang met die andere 5 naar toe moet :P :P :P

Henk Heideveld
24-05-2004, 13:15
Het is onbeschoft. Het is voor een doorsnee gezin met twee kinderen onderhand onbetaalbaar. Weet je wel wat een dagje Efteling tegenwoordig kost :evil: :twisted:
Ik verbaas me steeds weer dagelijks rijen mensen aan de kassa te horen klagen. Waarom zouwen die in godsnaam in de rij staan daaro? :roll: :roll:
En we motten dit jaar ook nog naar Disney-Parijs, komt nog eens minimaal 299 euro bij dan dus :roll: :roll:

Johan van den D.
24-05-2004, 16:51
Het is onbeschoft. Het is voor een doorsnee gezin met twee kinderen onderhand onbetaalbaar. Weet je wel wat een dagje Efteling tegenwoordig kost :evil: :twisted:
Ik verbaas me steeds weer dagelijks rijen mensen aan de kassa te horen klagen. Waarom zouwen die in godsnaam in de rij staan daaro? :roll: :roll:
En we motten dit jaar ook nog naar Disney-Parijs, komt nog eens minimaal 299 euro bij dan dus :roll: :roll:Die €299,- ben je ook in de Efteling kwijt als gezin zijnde met twee kinderen. :?

Henk Heideveld
25-05-2004, 08:35
Wat een ellende die hoge benzineprijzen. :cry:
De autoverkopen zijn weer gestegen :shock: en de deelname aan het openbaar vervoer is weer verder afgenomen. :shock: :shock:

Henk Heideveld
25-05-2004, 08:36
In ieder geval haalt de rijksoverheid weer 400.000.000 euri extra binnen met niks doen, puur vanwege de koppeling olieprijs-aardgasprijs. De grote geldklopperijtruc sinds 1964. :lol: :lol:

Edwin V
25-05-2004, 08:58
In ieder geval haalt de rijksoverheid weer 400.000.000 euri extra binnen met niks doen, puur vanwege de koppeling olieprijs-aardgasprijs. De grote geldklopperijtruc sinds 1964. :lol: :lol:
Jij haalt je salaris toch ook binnen met niks doen. Zo hoort dat bij de overheid. :lol:

Edwin V
25-05-2004, 09:09
http://www.nu.nl/news.jsp?n=328718&c=32

Henk Heideveld
25-05-2004, 09:13
In ieder geval haalt de rijksoverheid weer 400.000.000 euri extra binnen met niks doen, puur vanwege de koppeling olieprijs-aardgasprijs. De grote geldklopperijtruc sinds 1964. :lol: :lol:
Jij haalt je salaris toch ook binnen met niks doen. Zo hoort dat bij de overheid. :lol:
Nou nee, ik behoor ook tot die categorie hooggewaardeerde ambtenaren die zo links en rechts klappen geld voor hun baas binnen weten te halen.
Je hebt mensen die een heel jaar werken om 1 miljoen te verdienen op een zaak, ik haal soms in 1 week 28 miljoen binnen, dus kan ik dan met gemak 27 jaar kalmpies an doen (6).

Edwin V
25-05-2004, 09:18
In ieder geval haalt de rijksoverheid weer 400.000.000 euri extra binnen met niks doen, puur vanwege de koppeling olieprijs-aardgasprijs. De grote geldklopperijtruc sinds 1964. :lol: :lol:
Jij haalt je salaris toch ook binnen met niks doen. Zo hoort dat bij de overheid. :lol:
Nou nee, ik behoor ook tot die categorie hooggewaardeerde ambtenaren die zo links en rechts klappen geld voor hun baas binnen weten te halen.
Je hebt mensen die een heel jaar werken om 1 miljoen te verdienen op een zaak, ik haal soms in 1 week 28 miljoen binnen, dus kan ik dan met gemak 27 jaar kalmpies an doen (6).
Da's nu typisch een ambtenaar. Die denkt dat dat voldoende is.
Geen wonder dat iedereen maar klaagt. :lol: