PDA

Bekijk de volledige versie : 6.1 tegenover 5.1



Raskel
21-12-2001, 09:03
Hallo,

Ik heb nu een tijdje een 5.1 reciever en m'n hele speakerset is compleet (op een zwaardere sub na ;)). Ik ben opzich best tevreden over m'n set maar het kan natuurlijk altijd beter. Wat me de laatste tijd bezig houdt is de nieuwe generatie versterkers met DD 6.1 (en PrologicII, ik weet dat deze los staat van digitaal). Nu vraag ik me af of 6.1 nu echt meer toevoegd aan het gehele geluidsbeeld. Films zoals stwarwars, seven en T2 ondersteunen 5.1EX maar dit is toch "maar" Matrix? Is het geluid dan toch beter? Wie kan me hierover meer vertellen en zeggen of de aankoop van een 6.1 versterker/reciever de moeite waard is. Speakers erbij kopen hoort er natuurlijk bij :D

ron
21-12-2001, 09:12
Tuurlijk is het verschil te horen, vooral als je erop gaat zitten letten. Als je echter al een 5.1 set hebt staan zou ik je aanraden om je geld lekker in je zak te houden. Zoveel meerwaarde heeft zo'n extra achterspeaker ook weer niet.

bmateijsen
21-12-2001, 10:20
Eigenlijk is het zo dat als je nu 5.1 hebt dan weet je ook niet wat je mist als je 6.1 hebt... En als je eenmaal 6.1 hebt... dan wil je ook niet meer terug. Het geeft absoluut een extra dimensie... en een betere wall of sound...

Maar goed, om nu je receiver in te ruilen voor een 6.1 systeem, dat is een beetje overdreven. Zeker als je het hebt over pro-logic II, want dat slaat eigenlijk nergens op..

Groet Bjorn

Jeroen Klaassen
21-12-2001, 10:21
Zoveel meerwaarde heeft zo'n extra achterspeaker ook weer niet.

Ik denk dat je het zelf moet gaan luisteren en niet op andermans mening afgaan. Want net als heel veel andere dingen heeft iedereen een andere mening! Persoonlijk vind ik t wel mooi klinken. Maar het 6e discrete kanaal kan je beter opsplitsen in 2en zodat je nog wat ruimtelijker geluid hebt.. (dus ipv 1 box 2 boxen achter je zetten)

Jeroen

forzavado
21-12-2001, 11:17
Ik heb m'n Yamaha 6 kanaals een krap jaartje geleden ingeruild voor een 7/8 kanaals Denon. Heb er zeker geen spijt van, ondanks dat het me een hoop geld heeft gekost. Matrix 6.1 is stukken minder de moeite waard dan Discrete 6.1. Met name de geluidstrack van Gladiator in DTS-ES discrete is echt super. In principe kun je met zo'n systeem elke 5.1 track 6.1 matrix maken, het geluid is dan iets diffuser, in mijn geval ideaal omdat ik weinig ruimte heb. Vergelijk matrix 6.1 voor een 5.1 track met dpl2 voor een stereo track. Dit is misschien te makkelijk gesteld, maar voor de achter kanalen krijg je hetzelfde idee als dpl2 voor de front kanalen bij stereo.
Het systeem is, naar mijn mening, echt zijn geld waard als je ook van plan bent dvd's aan te schaffen met DTSeS discrete tracks. Dit formaat benut het systeem het meest. Rush Hour 2 komt in Amerika ook met discrete track (maar die kan ik niet draaien vanwege RCE:( ) Nog een superfilm in DTSes Discrete: The Haunting. Maar op het moment is het voor dit soort dvd's bijna noodzakelijk om via internet (regio 1) te kopen, met uitzondering van Se7en SE natuurlijk.

forzavado
21-12-2001, 11:22
Hier een link met DTS dvd's. De dvd met twee * moet je hebben, die zijn discrete (dus "titel"**) link (http://store.dtsonline.com/dvd-frames2.html)

Raskel
21-12-2001, 11:44
Dank voor de reacties heren! Ik heb inderdaad ook gehoord dat 2 speakers achter geprefereerd wordt boven 1, kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Het is alleen jammer dat er hier zo weinig software is die 6.1 ondersteund, misschien nog een tijdje wachten? Zo'n Denon versterker vind ik in ieder geval heel erg interessant, misschien toch tijd om m'n Yamaha 620 te verpatsen aan vrienden :)

forzavado
21-12-2001, 18:06
Die twee speakers achter is met name handig om te voorkomen dat je recht voor de achterste speaker in moet zitten. Nu kun je er tussen in gaan zitten, waardoor het sneller symmetrisch wordt. Heb je één speaker achter en zit je er iets links van dan komt het geluid van links en niet van achter zoals de bedoeling is. Twee speakers wordt steeds minder noodzakelijk naarmate de afstand tot die back groter wordt (want dan heeft ie meer spreiding).

En die software, die komt wel. Kijk maar naar dts uitgaves twee jaar geleden in nederland, toen was er ook bijna niets te krijgen, nu wel. er is hoop!

Jaco
21-12-2001, 18:37
Het is inderdaad een persoonlijk iets, maar ik wil echt niet terug naar 5.1, Het geeft een beter 'geluidsbeeld' en het is wat gedetailleerder, maar sommige titels (Perfect storm) zijn niet echt een verbetering, kun je net zo goed in 5.1 luisteren. Wel wacht ik ook op meerdere titels met ES of EX.
Ook 'Pearl Harbor' is 6.1, Mijn versterker geeft aan dat er een extra kanaal actief is.

Rob Eric Blank
10-02-2004, 09:54
Gaat men binnenkort ook al naar 7.1 sound?
Mijn versterker kan wel een 7.1 sound creeren uit een 5.1 of DTS track.
Heb je hier wat aan of moet je dan een veel grotere kamer hebben?

Albert Kostwinder
10-02-2004, 10:10
Ik ga eerst na deze zomer een sanyo Z2 of z1 met electorol kopen... vind ik belangrijker dan op 6.1 over te gaan. Hou het derhalve eerst bij mijn thx ultra 5.1 waar ik nog steeds erg tevreden over ben. Maar ik sluit niet uit ooit op een pioneer vsx-a5 met 4 kef 2ds achter over te gaan... :)

Christiaan Sauer
10-02-2004, 10:45
7.1 discreet bestaat niet :). Dat kan men nog niet opnemen. Als je een 7.1 opstelling hebt zal je altijd met matrixen of een monosignaal over je backsurrounds werken.
Het beste dat men momenteel heeft (discreet) is DTS 6.1 Discrete als ik het goed heb :)

Rob Eric Blank
10-02-2004, 13:01
Het is dus beter om het gewoon op 5.1 te houden.
Helaas heeft mn receiver geen 6.1 (ik heb dus ook geen 2de center), alleen maar een artificieel 7.1 sound. Ach ja 5.1 still does the job.

Albert Kostwinder
10-02-2004, 13:47
Ach, beter een high-end 5.1 dan een budget 7.1 set.... :)

Edwin V
10-02-2004, 13:56
7.1 discreet bestaat niet :). Dat kan men nog niet opnemen. Als je een 7.1 opstelling hebt zal je altijd met matrixen of een monosignaal over je backsurrounds werken.
Het beste dat men momenteel heeft (discreet) is DTS 6.1 Discrete als ik het goed heb :)
Bij een 7.1 opstelling worden de twee achterluidsprekers met hetzelfde signaal aangestuurd (dus is het eigenlijk 6.1 kanalen via 7.1 versterkers)
Heeft ook niet zoveel extra nut om die twee achterluidsprekers ook nog eens onafhankelijke signalen te gaan geven. 6.1 is genoeg.

Tom Rood
15-02-2004, 18:55
Ik hoorde laatst dat je oren meer moeite hebben met geluiden van achter dan van zij... en dus was de conclusie dat als je 2 zij speakers had dat het geluid dan meer in het midden(achter) klinkt dan als het uit een speaker komt die ook daadwerkelijk achter je hangt...

En wat ik indergeval wel zelf heb ervaren als je rears goed hangen .. (ik heb ze naast me hangen op 10 cm boven me hoofd en 15 cm achter me hoofd op 1,6 meter aan beide zijden.)
Dan kan een goed gemixed effect dus echt net klinken alsof het recht achter je gebeurd..

Dus wat mij betreft mag die 6e speaker weg blijven ..zelfs als iezo goed geplaatst is dat je het wel goed hoort dan is het niet zoveel geld waard lijkt me..

Nu maar hopen dat ik in me nieuwe huis de zelfde opstelling kan houden en dat het dan nog net zo goed klinkt.. :roll:

Johan van den D.
15-02-2004, 19:39
En wat ik indergeval wel zelf heb ervaren als je rears goed hangen .. (ik heb ze naast me hangen op 10 cm boven me hoofd en 15 cm achter me hoofd op 1,6 meter aan beide zijden.)
Dan kan een goed gemixed effect dus echt net klinken alsof het recht achter je gebeurd..
Dat kan inderdaad het geval zijn ja maar ondanks dat denk ik toch wel de die 6de speaker achter je wel degelijk een waardevolle toevoeging kan zijn.
Of het een onmisbaar iets is is weer ene ander verhaal.

Harry stadman
15-02-2004, 20:00
het enige wat je dan extra hebt is een sub die de lage tonen weergeeft. lage tonen kunnen, met nadruk op kunnen, een sfeer verhogende waarde hebben door gebruik the maken van bepaalde frequenties zoals de bekende 40 hz voor het laag in je maag gevoel.

je oren zijn afgestemd op geluid van voren, oren staan immers naar voren gespitst. daarom vinden veel mensen(audiofielen) goed stereogeluid voor muziek e.d. nog steeds beter klinken dan meerkanaals muziek. het is wel logisch natuurlijk; heb jij ooit op een podium een strijkkwartet of i.d. achter je horen spelen? ik nog niet. voor muziek in ieder geval houd ik het op goed stereo, wat ik veel natuurlijker vind klinken.

voor film kan het wel leuk zijn dat het geluid van alle kanten op je af komt.

wrcveen
15-02-2004, 20:05
Ik heb m'n Yamaha 6 kanaals een krap jaartje geleden ingeruild voor een 7/8 kanaals Denon.

En waar is die 8 dan voor? Welke speaker in welk formaat stuurt die dan aan?

Christiaan Sauer
15-02-2004, 20:47
Sommige Yamaha's hebben zelfs de mogelijkheid tot een 9 kanaals opstelling.
Een center, 2 back surrounds, 2 surrounds, 2 fronts, en 2 fronteffectkanalen welke je boven je fronts ophangt.
En je hebt nog 10 kanaals versterkers waarbij je 1 speaker met 2 kanalen kan verbinden voor betere eindversterking (heel kort door de bocht).

Chris Howitt
15-02-2004, 20:56
Ik heb zelf ook een 7.1 opstelling en ben blij dat ik daarvoor gekozen heb en niet een 6.1. Kan nu zoals boven wordt gezegd er precies tussenin gaan zitten.

Films die gewoon DD of DTS 5.1 zijn luister ik bijna altijd in DD-EX of DTS-ES, mijn pioneer VSX-D2011 geeft dat heel mooi weer. En films die echt DD-EX of DTS-ES zijn klinken gewoon super :)

mijn ht : http://www.dvdcollectie.nl/setup.html

Mr.C
15-02-2004, 21:58
ik weet niet welke serie speakers je nu hebt maar als er een opvolger komt dan worden de speakers meestal goedkoper en dan pas zou ik overwegen om een extra speaker of misschien wel 2 bij te halen. Nu zijn er gewoon nog te weinig dvd's die het ondersteunen maar het worden er steeds wel meer.

Raskel
16-02-2004, 00:04
Hu? Dit topic is al 2 en een half jaar oud! Pure nostalgie bijna :wink:

basset
16-02-2004, 09:25
Tja, Maar toch ff reageren, want ik heb 1 dingetje hier niet gelezen geloof ik:

6.1, 7.1 of meer is alleen maar interessant als je er ook echt de ruimte voor (en ik bedoel achter je ;) ) hebt. Een goede 5.1 opstelling is voor een woonkamer meer dan genoeg. Ga je een aparte kamer hiervoor inrichten dan zou het wel interesant kunnen zijn.

Ik moet er overigens niet aan denken om NOG een speaker in mn huiskamer neer te zetten!

Albert Kostwinder
16-02-2004, 09:34
Ook voor 5.1 heb je achter je ruimte nodig. Dipool surrounds echter zijn een erg goed alternatief als je relatief dicht tegen de achterwant moet of wilt zitten... :)

Mark Prinsen
16-02-2004, 09:48
Tja, wat is het voordeel? Heb wel een 6.1 versterker maar het toegevoegde effect van het extra achterkanaal blijft voor mij nihil. Heb het wel geprobeerd maar het geeft alleen een klein beetje meer ruimtelijkheid aan het geluid.

Ik heb achter een extra centerspeaker opgehangen....Wat is verstandiger een normaal surroundmodel speaker (a la boekenplank) of een echte centerspeaker?

Albert Kostwinder
16-02-2004, 09:53
Ik zou voor drie dezelfde surround speakers gaan om een gelijk klankbeeld te krijgen / houden..

Harry stadman
16-02-2004, 09:56
Om het maximaal te kunnen benutten zul je een versterker moeten hebben die je extra sub aanstuurt. ten tweede zul je dvd's moeten hebben die 6.1 discreet geluid hebben. titels die dit hebben kun je op een hand tellen. 5.1 naar 6.1 mixen is ook niet ideaal en zal niet echt super klinken.

een echt goede 5.1 setup hoeft echt niet slechter te zijn dan een 6.1 of 7.1 setup.

je moet gewoon naar een winkel gaan waar ze een 7.1 setup hebben staan en voor jezelf uitmaken of het de moeite waard is. voor hetzelfde geld heb je een betere 5.1 versterker die mischien meer impact heeft dan de extra sub of 2 zij-speakers. mijn ervaring is dat as je gaat mixen het geluid nogal iel gaat klinken. dus, voor het beste geluid zul je toch films moeten hebben die dat ook daadwerkelijk hebben.
verder ben ik van mening dat ook de grootte van de kamer van groot belang is. als je de speakers allemaal te dicht op elkaar plaatst, blijft er van de surround ervaring weinig over.

Harry stadman
16-02-2004, 09:57
Tja, wat is het voordeel? Heb wel een 6.1 versterker maar het toegevoegde effect van het extra achterkanaal blijft voor mij nihil. Heb het wel geprobeerd maar het geeft alleen een klein beetje meer ruimtelijkheid aan het geluid.

Ik heb achter een extra centerspeaker opgehangen....Wat is verstandiger een normaal surroundmodel speaker (a la boekenplank) of een echte centerspeaker?

6.1 is bedoeld voor een extra sub..............................., dus ik zou gaan voor een extra sub die bij de set past. :wink:

Mark Prinsen
16-02-2004, 10:01
Tja, wat is het voordeel? Heb wel een 6.1 versterker maar het toegevoegde effect van het extra achterkanaal blijft voor mij nihil. Heb het wel geprobeerd maar het geeft alleen een klein beetje meer ruimtelijkheid aan het geluid.

Ik heb achter een extra centerspeaker opgehangen....Wat is verstandiger een normaal surroundmodel speaker (a la boekenplank) of een echte centerspeaker?

6.1 is bedoeld voor een extra sub..............................., dus ik zou gaan voor een extra sub die bij de set past. :wink:

Ik dacht toch echt dat die .1 voor het aantal subwoofers staat :P

Harry stadman
16-02-2004, 10:04
Tja, wat is het voordeel? Heb wel een 6.1 versterker maar het toegevoegde effect van het extra achterkanaal blijft voor mij nihil. Heb het wel geprobeerd maar het geeft alleen een klein beetje meer ruimtelijkheid aan het geluid.

Ik heb achter een extra centerspeaker opgehangen....Wat is verstandiger een normaal surroundmodel speaker (a la boekenplank) of een echte centerspeaker?

6.1 is bedoeld voor een extra sub..............................., dus ik zou gaan voor een extra sub die bij de set past. :wink:

Ik dacht toch echt dat die .1 voor het aantal subwoofers staat :P

je hebt in principe gewoon gelijk. :wink:
echter, de meeste mensen plaatsen achter een extra sub voor meer laag impact in plaats van een centerspeaker. dus eigenlijk is het een 5.2 opstelling. een extra center heeft weinig zin omdat er weinig dialoog van achteren komt. :wink:

in dit geval zou ik voor een extra surroundspeaker gaan en niet voor een center. een centerspeaker is meer op spraak afgesteld terwijl een surroundspeaker meer straling van het geluid geeft.

ik denk dat er meer mensem zijn die een 5.2 opstelling gebruiken dan een 6.1.

Albert Kostwinder
16-02-2004, 10:22
Extra sub's kun je altijd aansluiten, 5.1 of 6.1 doet er niet toe.. Alleen krijg je niet meer laag hierdoor, eerder een mooiere definitie van het laag.... :)

Harry stadman
16-02-2004, 11:01
Extra sub's kun je altijd aansluiten, 5.1 of 6.1 doet er niet toe.. Alleen krijg je niet meer laag hierdoor, eerder een mooiere definitie van het laag.... :)

klopt, echter.........
je kunt door bi-amping hoog en laag scheiden immers. dus, op het extra middenkanaal achter kun je hoog en laag filteren en je kunt meestal op je sub instellen wanneer hij ingeschakelt wordt. dus bij 80 hz of lager.zo kun je dus eventueel wel een geregeld (discreet)subkanaal instellen. 80hz op een sub zal krachtiger klinken(meer impact hebben) dan een sateliet die 80hz moet weergeven.

je kunt ook paralel gewoon je ene subkanaal aftappen en er een extra sub achter bijzetten. dit heeft echter wel gevolgen voor de subs(eventueel faseverschuiving, uit fase). het kan zijn dat het signaal dan enigzins veranderd en iets anders gaat klinken.
dit zou je door instellingen eventueel kunnen verhelpen.

Albert Kostwinder
16-02-2004, 11:43
Extra sub's kun je altijd aansluiten, 5.1 of 6.1 doet er niet toe.. Alleen krijg je niet meer laag hierdoor, eerder een mooiere definitie van het laag.... :)

klopt, echter.........
je kunt door bi-amping hoog en laag scheiden immers. dus, op het extra middenkanaal achter kun je hoog en laag filteren en je kunt meestal op je sub instellen wanneer hij ingeschakelt wordt. dus bij 80 hz of lager.zo kun je dus eventueel wel een geregeld (discreet)subkanaal instellen. 80hz op een sub zal krachtiger klinken(meer impact hebben) dan een sateliet die 80hz moet weergeven.

je kunt ook paralel gewoon je ene subkanaal aftappen en er een extra sub achter bijzetten. dit heeft echter wel gevolgen voor de subs(eventueel faseverschuiving, uit fase). het kan zijn dat het signaal dan enigzins veranderd en iets anders gaat klinken.
dit zou je door instellingen eventueel kunnen verhelpen.

Heel mooi maar ik denk dat dit voor veel mensen te ver gaat, ook qua budget.. Je kunt ook al een betere setup krijgen door 1 sub op de center en sub uitgang te zetten.... :)

Harry stadman
16-02-2004, 12:51
Extra sub's kun je altijd aansluiten, 5.1 of 6.1 doet er niet toe.. Alleen krijg je niet meer laag hierdoor, eerder een mooiere definitie van het laag.... :)

klopt, echter.........
je kunt door bi-amping hoog en laag scheiden immers. dus, op het extra middenkanaal achter kun je hoog en laag filteren en je kunt meestal op je sub instellen wanneer hij ingeschakelt wordt. dus bij 80 hz of lager.zo kun je dus eventueel wel een geregeld (discreet)subkanaal instellen. 80hz op een sub zal krachtiger klinken(meer impact hebben) dan een sateliet die 80hz moet weergeven.

je kunt ook paralel gewoon je ene subkanaal aftappen en er een extra sub achter bijzetten. dit heeft echter wel gevolgen voor de subs(eventueel faseverschuiving, uit fase). het kan zijn dat het signaal dan enigzins veranderd en iets anders gaat klinken.
dit zou je door instellingen eventueel kunnen verhelpen.

Heel mooi maar ik denk dat dit voor veel mensen te ver gaat, ook qua budget.. Je kunt ook al een betere setup krijgen door 1 sub op de center en sub uitgang te zetten.... :)

In mijn geval kun je nu dus 2 extra speakers gebruiken! (y)
in het geval van bi-amping kun je dus een extra sub aansluiten EN een extra center voor het hoog! er zijn zat mensen die met bi-amping en bi-wiring werken. tweedehands is het allemaal nog wel te doen.

ik heb in een amerikaans audioblad hun ultieme setup zien staan, waarbij een stuk of 4 subs worden gebruikt met allemaal bi-amping en bi-wiring. achja, als geld geen rol speelt, kun je doen wat je wilt. the sky is the limit.

ikzelf ben voorlopig dik tevreden met een 5.1 setup. 7.1 heeft mijns insziens alleen zin in grote kamers waarbij de straling van de achterspeakers tekortkomen en je door de 2 extra satelieten beter geluid krijgt. mocht je een 7.1 setup gebruiken in een kleine ruimte, wordt de straling van de satelieten door elkaar beinvloed, wat een negatieve uitwerking heeft op het uiteindelijk geluid.

wrcveen
16-02-2004, 21:06
Sommige Yamaha's hebben zelfs de mogelijkheid tot een 9 kanaals opstelling.
Een center, 2 back surrounds, 2 surrounds, 2 fronts, en 2 fronteffectkanalen welke je boven je fronts ophangt.
En je hebt nog 10 kanaals versterkers waarbij je 1 speaker met 2 kanalen kan verbinden voor betere eindversterking (heel kort door de bocht).

Maar nu weet ik nog niet wat zo'n 8 kanaals opstelling is? Zoals in de post van forzavado op 21-12-2001 12:17.

Harry stadman
17-02-2004, 14:40
Sommige Yamaha's hebben zelfs de mogelijkheid tot een 9 kanaals opstelling.
Een center, 2 back surrounds, 2 surrounds, 2 fronts, en 2 fronteffectkanalen welke je boven je fronts ophangt.
En je hebt nog 10 kanaals versterkers waarbij je 1 speaker met 2 kanalen kan verbinden voor betere eindversterking (heel kort door de bocht).

Maar nu weet ik nog niet wat zo'n 8 kanaals opstelling is? Zoals in de post van forzavado op 21-12-2001 12:17.

links-center-rechts-sub

linksmidden en rechtsmidden

achterlinks-achtercenter en/of achtersub-achterrechts

zoiets ziet een 7-8-9 opstelling eruit. je hebt dan aan de zijkanten links en rechts een satelietspeaker extra.
als je gaat bi-ampen zijn er nog meer mogelijkheden om subs bij te plaatsen. ik heb in audiobladen al opstellingen gezien met 4 of 5 subs!

PM
17-02-2004, 14:49
Dus 8 kanaals is gewoon 7.1... ;)

Harry stadman
17-02-2004, 15:04
Dus 8 kanaals is gewoon 7.1... ;)

ja, in principe zit je vast aan 7 discrete kanalen, die je eventueel door bi-amping en andere leuke trucjes nog kunt uitbreiden. het zou best kunnen zijn dat er ook al versterkers/receivers zijn die ook daadwerkelijk 8of 9 discrete kanalen bieden. softwarematig (dvd's) is dit er in iedergveal nog niet. dus wordt het gematrixed(gemixed), wat het geluid meestal niet ten goede komt. een goed 5.1 setup kan minstens netzoveel impact hebben als een 7.1 or meer kanaals setup.

FrankGuthrie
17-02-2004, 16:11
6.1/7.1 is nu nog overbodig, hoeveel DVD's hebben nou 6.1 :roll:

Christiaan Sauer
17-02-2004, 16:58
Dat worden er meer en meer ;). Je kan je beter afvragen of een 7.1 opstelling wel echt nodig is. Daarover zijn ellelange discussies te vinden op internet :)
PS: ik dacht even dat er een 8.1 kanaals opstelling bedoeld werd :).

Rob Eric Blank
18-02-2004, 10:40
6.1/7.1 is nu nog overbodig, hoeveel DVD's hebben nou 6.1 :roll:
6.1 begint nu wel te komen. DTS ES zit bijvoorbeeld op de LOTR Extended Editions. Maarja die DVD's zijn betreft geluid toch al top. De Indiana Jones heeft ook 6.1, een DD 6.1 track.

Chris Howitt
18-02-2004, 12:00
6.1/7.1 is nu nog overbodig, hoeveel DVD's hebben nou 6.1 :roll:

Ik heb er toch redelijk wat liggen die 6.1 hebben, ik koop veel asian
movies en daar weten ze hoe ze dvd's moeten maken, zeer veel films
daar komen uit in DD-EX of DTS-ES :)

Christiaan Sauer
18-02-2004, 12:13
Korea en aanverwante landen hebben inderdaad vaak erg mooie releases. Kijk maar naar Spirited Away. NL krijgt een normale DTS versie, Korea met een giftset waarbij de dvd in DTS 6.1 matrix uitkomt. Black Hawk Down Superbit 3 disc incl de Original Soundtrack, en zo kan het lijstje nog wel veel langer gemaakt worden.
Dat even over de releases ;)

FrankGuthrie
19-02-2004, 18:16
mwaaah, maar DTS ES kan je ook krijgen met 5.1

Christiaan Sauer
19-02-2004, 18:29
nope :)

Rob Eric Blank
19-02-2004, 18:57
DTS-ES is juist 6.1, dus een extra rear center speaker.
DTS-ES kun je wel afspelen met je DTS Receiver en die maakt daar dan gewoon een 5.1 signaal van.

Mr.C
19-02-2004, 19:05
ff voor de duidelijkheid je hebt 2 soorten DTS-ES, DTS-ES discrete: dit is echt 6.1 en DTS-ES matrix: 5.1 maar dan met gematrixde achter rear net als DD-EX.

Rob Eric Blank
04-03-2004, 11:36
ff voor de duidelijkheid je hebt 2 soorten DTS-ES, DTS-ES discrete: dit is echt 6.1 en DTS-ES matrix: 5.1 maar dan met gematrixde achter rear net als DD-EX.
Is DTS-ES (discreet) 6.1 echt een meerwaarde voor het geluid??? Nou mijn Receiver kan het niet eens en ben niet van plan binnenkort weer een nieuwe aan te schaffen, maar meer een vraag uit nieuwsgierigheid.