PDA

Bekijk de volledige versie : Beamer Infocus



Jaco
22-05-2004, 19:45
Wie kan mij vertellen of wie is in het bezit van
een Infocus X1 beamer?

Dit is als het goed is een DLP beamer en ben erg benieuwd
of er positieve of negatieve reacties zijn.........

noXS21
23-05-2004, 09:24
Ik heb hem samen met de BenQ 6100 (ook DLP) vergeleken met wat LCD beamers. Eigenlijk vond ik het beeld van de DLP beamers maar soft en er leek een grijze waas over het beeld te hangen. De LCD beamers hadden een veel sprankelender beeld vond ik.

Dit is puur mijn ervaring, er zijn veel mensen die juist DLP een mooier plaatje vinden geven.

Groeten,
Wouter

Jaco
23-05-2004, 09:39
Dacht altijd dat DLP veel meer contrast had
en helderder van kleur.

Zo te horen zijn er meer liefhebbers voor LCD.

Renato
24-05-2004, 09:41
Dacht altijd dat DLP veel meer contrast had
en helderder van kleur.
Zo te horen zijn er meer liefhebbers voor LCD.

Welk een gefundeerde mening!! 1 die zegt dat het beeld van een bepaalde projector soft is en alle dlp zijn soft.

Een PB6100 heeft in interne scaler deinterlacer die bij svideo redelijk goed werkt, maar bij bewegende beelden maakt hij het ietwat onscherp. Als je hem echter progressief aansluit (pc of dvd) is hij echter heel scherp.

In iedergeval is alleen al een PB6100 een stuk beter als al de 1000 euro aanbiedings lcd projectoren die wij geacht worden te kopen voor het EK.

Door het intbreken van screendoor (rastereffect) is het beeld dan trouwens wel mooier dan welk ander lcd dan ook met die resolutie.

Het kan nog mooier, kijk eens naar de Themescene H30, iets duurder als en X1, maar wel helemaal top voor HT. Daar heeft zelfs een HD LCD het moeilijk mee in vergelijk (eigen ervaring en die van anderen).

Geen regenboog meer als bij de X1,

Scherp is trouwens ook niet zaligmakend, het geeft een onrustig beeld als een beeld te scherp is.

H30 DLP geeft voor dvd gewoon een filmischer beeld ook al is de resolutie niet opgeschroeft aka Z2 TW200.

PM me als je H30 wil zien.

noXS21
24-05-2004, 14:37
@Renato

Mijn verhaaltje was puur persoonlijk.
Andere mensen ervaren het misschien anders.
Ik zeg ook niet dat alle DLP beamers slecht zijn maar de X1 en 6100 vond ik in vergelijking met LCD modellen in dezelfde prijsklasse gewoon een minder mooi plaatje geven.


In iedergeval is alleen al een PB6100 een stuk beter als al de 1000 euro aanbiedings lcd projectoren die wij geacht worden te kopen voor het EK.

Dat vind jij. Hangt er maar net vanaf wat je wel of niet mooi vind.


Door het intbreken van screendoor (rastereffect) is het beeld dan trouwens wel mooier dan welk ander lcd dan ook met die resolutie.


Screendoor is afhankelijk van de verhouding kijkafstand-beelddiagonaal. Als je kijkafstand 3 keer de beelddiagonaal is zie ik bij een LCD beamer met 480000 pixels (800X600) echt geen screendoor effect meer.


H30 DLP geeft voor dvd gewoon een filmischer beeld ook al is de resolutie niet opgeschroeft aka Z2 TW200.

Wat is nou eigenlijk een filmisch beeld. Als er mee bedoeld wordt dat het lijkt op het beeld in de bioscoop dan vind ik filmisch beeld niet zalig makend. Ik vind het beeld in de bioscoop mooi omdat het groot is maar de kwaliteit van mijn t.v. met zijn heldere kleuren vind ik toch echt mooier (ook in THX gecertificeerde bioscopen vind ik het beeld niet van een hoge kwaliteit vergeleken met mijn t.v.).

Tuurlijk vind jij DLP mooier (Anders had je geen Themescene H30 gekocht. Ik neem niet aan dat je hem alleen gekocht heb omdat er zo'n goede verhalen over geschreven worden), dit wil echter niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.

Groeten,
Wouter

Jaco
24-05-2004, 16:08
Nou krijg ik net info over de infocus X2 binnen,
die minder last heeft van regenboog effect e.d.

Misschien is dit een betere optie????

Renato
24-05-2004, 16:16
@Wouter

Mijn verhaaltje was puur persoonlijk.
Mijne ook.

Andere mensen ervaren het misschien anders.
Dat kan, feit is dat volgens HT kenners en wijsneuzen het zo IS.
De niet kenners laten zich in eerste instantie leiden door veel licht, zoals met de LCD presentatie beamers.


Ik zeg ook niet dat alle DLP beamers slecht zijn maar de X1 en 6100 vond ik in vergelijking met LCD modellen in dezelfde prijsklasse gewoon een minder mooi plaatje geven.
Nogmaals, in het donker of in het nog een beetje licht?
Waar heb je gekeken? Ik heb ook een HC3 gehad, heel mooi hoor, maar 1:400/500 contrast is wel een beetje droevig met grijs dat voor zwart moet doorgaan.


Dat vind jij. Hangt er maar net vanaf wat je wel of niet mooi vind.
Dat vind jij dus ook.. maar dan anders, nee maar nogmaals de 1:400 contrast flipsen en sharpen en 3men zijn echt errug in het donker.



Screendoor is afhankelijk van de verhouding kijkafstand-beelddiagonaal. Als je kijkafstand 3 keer de beelddiagonaal is zie ik bij een LCD beamer met 480000 pixels (800X600) echt geen screendoor effect meer.
Als je op 2,5 meter projecteerd en je gaat op 7,5 meter zitten ben je lekker bezig zou ik zeggen. Kan je net zo goed een tv nemen. Feit is dat het raster (de grijze lijntjes tussen de pixels er zijn en blijven door het transmissieve medium van lcd's en dat bij DLP anders ligt. En als pixel dichtheid positiever wordt ervaren.



Wat is nou eigenlijk een filmisch beeld. Als er mee bedoeld wordt dat het lijkt op het beeld in de bioscoop dan vind ik filmisch beeld niet zalig makend. Ik vind het beeld in de bioscoop mooi omdat het groot is maar de kwaliteit van mijn t.v. met zijn heldere kleuren vind ik toch echt mooier (ook in THX gecertificeerde bioscopen vind ik het beeld niet van een hoge kwaliteit vergeleken met mijn t.v.).
Vraag het de profs die de term geintroduceerd hebben? Met filmisch lijkt men te bedoelen het ontbreken van een digitaal effect in het beeld. Dus minder screendoor helpt, ronde pixels helpt...


Tuurlijk vind jij DLP mooier (Anders had je geen Themescene H30 gekocht. Ik neem niet aan dat je hem alleen gekocht heb omdat er zo'n goede verhalen over geschreven worden), dit wil echter niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.
Ehm, ik begrijp je reactie betrefende cognitieve dissonantie en het onderhevig zijn van leken hiervoor, maar ik heb al zo'n 20+ verschillende projectoren gezien van 800 tot 60000 euro.. dus ehmmm ben niet helemaal blind..


Groeten,
Wouter
En terug, interessante discussie!
Heb of wil (of mag :D )je geen projector?

noXS21
24-05-2004, 17:49
Nogmaals @Renato

Ik heb de X1 en 6100 in een donkere (niet verduisterde) ruimte met verschillende LCD beamers vergeleken. Ik zet zo mijn vraagtekens bij hoe donker de gemiddelde ruimte is waar in geprojecteerd word. Ik weet dat de freaks meestal in een verduisterde ruimte projecteren maar veel "normale consumenten" zullen de gordijnen in de woonkamer dicht doen en dan vrolijk een sfeer lampje aanzetten. In deze gevallen geef ik dan ook de voorkeur aan een LCD beamer met een sprankelend plaatje.

Over die kijkafstand.
Als je in een woonkamer een beeld gaat projecteren van 1.5meter en je zit er 4.5meter vanaf dan heeft het beeld nog altijd een diagonaal dat dik twee keer zo groot is als dat van een redelijke breedbeeld t.v.

Jij zult best meer ervaring hebben op het gebied van beamers als ik. Maar mijn punt is eigenlijk dat de grootste groep mensen zich te veel laten leiden door verhalen van de "profs" en zelf bijvoorbeeld iets kopen aan de hand van wat zij gelezen hebben maar nooit in werkelijkheid zelf gezien hebben.

Wat mij betreft. Ik heb mijn eerste 1000 euro EK beamertje :wink: in bestelling staan.

Het is een 800X600 LCD beamertje met een contrastverhouding van een minimale 1:350 en een dikke 1000 ANSI lumen aan licht.
Het gaat mij gewoon om een groot beeld voor weinig geld.
En ik weet dan ook dat er veel beter spul tekoop is (die H30 van jou zal, als hij goed opgesteld is in een echt verduisterde ruimte, dan ook best een mooier plaatje geven :wink: ).
De techniek is wat mij beterft nog niet bedrijfzeker genoeg (o.a. dure lampen met een korte levensduur) om er veel geld aan uit te geven.

Groeten,
Wouter

Renato
25-05-2004, 14:28
@noXS21

Ik heb de X1 en 6100 in een donkere (niet verduisterde) ruimte met verschillende LCD beamers vergeleken. Ik zet zo mijn vraagtekens bij hoe donker de gemiddelde ruimte is waar in geprojecteerd word. Ik weet dat de freaks meestal in een verduisterde ruimte projecteren maar veel "normale consumenten" zullen de gordijnen in de woonkamer dicht doen en dan vrolijk een sfeer lampje aanzetten. In deze gevallen geef ik dan ook de voorkeur aan een LCD beamer met een sprankelend plaatje.
Het verschil is, jij hebt de H30 niet gezien, en ik de LCD van 1000 euro wel,
Je kunt dus bij een H30 ook met een lampje aan kijken, blijft dat als iemand echt een film gaat kijken, 800-1000 lumens meer dan genoeg is. Maar dan komen we uit op zwart en dan wordt het opeens een stuk lastiger voor de lcd beamers, het is maar net wat je belangrijk vind. Bij mijn eerste beamer dacht ik ook een beetje licht boven contrast te prefereren, nu denk ik anders. Feit is gewoon dat het net zo werkt als in de bios. Maar ik weet dat er situaties zijn waarin je met 1200-2000 lumens overdag ook een beeld op de muur tovert, en dat mensen daar blij mee zijn. Maar ga je dan een film kijken in het donker is de hele kamer verlicht en doet het mij pijn in de ogen. (echt dus pijnlijk, moet een 8) op )


Over die kijkafstand.
Als je in een woonkamer een beeld gaat projecteren van 1.5meter en je zit er 4.5meter vanaf dan heeft het beeld nog altijd een diagonaal dat dik twee keer zo groot is als dat van een redelijke breedbeeld t.v.
Helemaal true!

Jij zult best meer ervaring hebben op het gebied van beamers als ik. Maar mijn punt is eigenlijk dat de grootste groep mensen zich te veel laten leiden door verhalen van de "profs" en zelf bijvoorbeeld iets kopen aan de hand van wat zij gelezen hebben maar nooit in werkelijkheid zelf gezien hebben.
Ehm de meeste mensen laten zich helemaal niet raden door profs maar laten zich verleiden voor een advertentie met een ek beamertje voor 1000 euro :) en sommige gaan dan ook nog raad geven aan mensen terwijl ze geen prof zijn :o

Wat mij betreft. Ik heb mijn eerste 1000 euro EK beamertje :wink: in bestelling staan. Dat bedoel ik ...

Het is een 800X600 LCD beamertje met een contrastverhouding van een minimale 1:350 en een dikke 1000 ANSI lumen aan licht.
Het gaat mij gewoon om een groot beeld voor weinig geld.
Dat geeft ook niet, daar kan je heel leuk naar kijken!

En ik weet dan ook dat er veel beter spul tekoop is (die H30 van jou zal, als hij goed opgesteld is in een echt verduisterde ruimte, dan ook best een mooier plaatje geven :wink: ).
Anders ook wel hoor, maar ja, is ook meer als de helft duurder. Je ziet pas het verschil als je ze beide vergelijkt.

De techniek is wat mij beterft nog niet bedrijfzeker genoeg (o.a. dure lampen met een korte levensduur) om er veel geld aan uit te geven. Daarom voor mij ook geen beamers boven de 2000 euro.

Groeten terug.

noXS21
25-05-2004, 15:09
Quote:
Jij zult best meer ervaring hebben op het gebied van beamers als ik. Maar mijn punt is eigenlijk dat de grootste groep mensen zich te veel laten leiden door verhalen van de "profs" en zelf bijvoorbeeld iets kopen aan de hand van wat zij gelezen hebben maar nooit in werkelijkheid zelf gezien hebben.

Ehm de meeste mensen laten zich helemaal niet raden door profs maar laten zich verleiden voor een advertentie met een ek beamertje voor 1000 euro en sommige gaan dan ook nog raad geven aan mensen terwijl ze geen prof zijn

THNX voor je compliment :cry: :wink: .
En daarom zeg ik ook voordurend dat het allemaal mijn mening is. Ik heb mij heus wel ingelezen e.d. voor ik dat beamertje besteld heb. Toen ik echter beamers ging bekijken vond ik dat goede verhalen en betere specs. in mijn ogen niet per definitie een betere beamer betekenen.
Voor ik mijn EK beamertje besteld heb ben ik er wel naar wezen kijken en ik vond het beeld voldoende van kwaliteit voor die 1000 euro (incl. Projecta scherm 180x138).
Ik hoop alleen niet dat ik een dode pixel ga krijgen die b.v. fel blauw oplicht want dat vind ik wel behoorlijk storend (in mijn ogen een van de grootste nadelen van LCD).

Nogmaals gegroet.

Albert Kostwinder
25-05-2004, 15:22
@noXS21

Ik heb de X1 en 6100 in een donkere (niet verduisterde) ruimte met verschillende LCD beamers vergeleken. Ik zet zo mijn vraagtekens bij hoe donker de gemiddelde ruimte is waar in geprojecteerd word. Ik weet dat de freaks meestal in een verduisterde ruimte projecteren maar veel "normale consumenten" zullen de gordijnen in de woonkamer dicht doen en dan vrolijk een sfeer lampje aanzetten. In deze gevallen geef ik dan ook de voorkeur aan een LCD beamer met een sprankelend plaatje.
Het verschil is, jij hebt de H30 niet gezien, en ik de LCD van 1000 euro wel,
Je kunt dus bij een H30 ook met een lampje aan kijken, blijft dat als iemand echt een film gaat kijken, 800-1000 lumens meer dan genoeg is. Maar dan komen we uit op zwart en dan wordt het opeens een stuk lastiger voor de lcd beamers, het is maar net wat je belangrijk vind. Bij mijn eerste beamer dacht ik ook een beetje licht boven contrast te prefereren, nu denk ik anders. Feit is gewoon dat het net zo werkt als in de bios. Maar ik weet dat er situaties zijn waarin je met 1200-2000 lumens overdag ook een beeld op de muur tovert, en dat mensen daar blij mee zijn. Maar ga je dan een film kijken in het donker is de hele kamer verlicht en doet het mij pijn in de ogen. (echt dus pijnlijk, moet een 8) op )


Over die kijkafstand.
Als je in een woonkamer een beeld gaat projecteren van 1.5meter en je zit er 4.5meter vanaf dan heeft het beeld nog altijd een diagonaal dat dik twee keer zo groot is als dat van een redelijke breedbeeld t.v.
Helemaal true!

Jij zult best meer ervaring hebben op het gebied van beamers als ik. Maar mijn punt is eigenlijk dat de grootste groep mensen zich te veel laten leiden door verhalen van de "profs" en zelf bijvoorbeeld iets kopen aan de hand van wat zij gelezen hebben maar nooit in werkelijkheid zelf gezien hebben.
Ehm de meeste mensen laten zich helemaal niet raden door profs maar laten zich verleiden voor een advertentie met een ek beamertje voor 1000 euro :) en sommige gaan dan ook nog raad geven aan mensen terwijl ze geen prof zijn :o

Wat mij betreft. Ik heb mijn eerste 1000 euro EK beamertje :wink: in bestelling staan. Dat bedoel ik ...

Het is een 800X600 LCD beamertje met een contrastverhouding van een minimale 1:350 en een dikke 1000 ANSI lumen aan licht.
Het gaat mij gewoon om een groot beeld voor weinig geld.
Dat geeft ook niet, daar kan je heel leuk naar kijken!

En ik weet dan ook dat er veel beter spul tekoop is (die H30 van jou zal, als hij goed opgesteld is in een echt verduisterde ruimte, dan ook best een mooier plaatje geven :wink: ).
Anders ook wel hoor, maar ja, is ook meer als de helft duurder. Je ziet pas het verschil als je ze beide vergelijkt.

De techniek is wat mij beterft nog niet bedrijfzeker genoeg (o.a. dure lampen met een korte levensduur) om er veel geld aan uit te geven. Daarom voor mij ook geen beamers boven de 2000 euro.

Groeten terug.

Ach Renato, ik heb onlangs de H30 gezien en kan maar een ding zeggen.....ik bestel hem over een aantal weken.... :D . en dat terwijl ik ook een tw200 gezien heb :roll: . Erg mooie lcd maar het is geen H30... never nooit niet... !! :)

Albert Kostwinder
25-05-2004, 15:22
Hmm 1 post is genoeg.. :oops:

Acinony
29-05-2004, 21:05
Ik ben overgens in het bezit van een X1 en ben er zeer tevreden over.
Welk regenboog effect ?! ( maar dat is per mens verschillend... )

Ben sinds augustus vorige jaar aan het projecteren en elke keer dat je een filmpje of een voetbal/dart-wedstrijd kijkt (red. beleeft) is weer een lekker gevoel in me maag...
Me vriendin stond er eerst sceptisch tegenover maar is nog steeds dolblij met deze aanwinst.

Wij projecteren op 200x120 op een afstand van +/- 3,5m.
En we vinden het prachtig !!!
( wel gecalibreerd, uiteraard.)

Een ieder is welkom om ff langs te komen om te kijken hoe ze in het echt hangen... wel eerst ff een afspraakje maken. :wink:

Albert Kostwinder
30-05-2004, 15:33
Ik ben overgens in het bezit van een X1 en ben er zeer tevreden over.
Welk regenboog effect ?! ( maar dat is per mens verschillend... )

Ben sinds augustus vorige jaar aan het projecteren en elke keer dat je een filmpje of een voetbal/dart-wedstrijd kijkt (red. beleeft) is weer een lekker gevoel in me maag...
Me vriendin stond er eerst sceptisch tegenover maar is nog steeds dolblij met deze aanwinst.

Wij projecteren op 200x120 op een afstand van +/- 3,5m.
En we vinden het prachtig !!!
( wel gecalibreerd, uiteraard.)

Een ieder is welkom om ff langs te komen om te kijken hoe ze in het echt hangen... wel eerst ff een afspraakje maken. :wink:

Daar gaat het toch om? dat je tevreden bent! :)