PDA

Bekijk de volledige versie : is een helderheid van 800 lumen genoeg voor home theater?



despik
23-05-2004, 21:40
Ik ben rond aan het kijken voor een beamer

nu heb ik mijn oog op een beamer laten vallen met goede specificaties
alleen heeft de beamer maar 800 ANSI lumen (500 ANSI lumen bij
home theater).

Nu wou ik vragen of dit genoeg is of moet ik dan de kamer te veel
verduisteren?

In de kamer waar de beamer moet komen kan ik wel een beetje
verduisteren maar niet volledig.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

mvrgr

Robin.

Renato
24-05-2004, 10:14
Ik ben rond aan het kijken voor een beamer
nu heb ik mijn oog op een beamer laten vallen met goede specificaties
alleen heeft de beamer maar 800 ANSI lumen (500 ANSI lumen bij
home theater).
.

In de bios is het ook donker. Dus wil je mooi beeld dan et donker zijn. Maar met 800 lumens kom je een heel eind. Mijn Themescene H30 doet het best goed met een beetje licht, maar in het donker is het :D . Ga niet op specs af, een PB6100 met 1000 lumens in minder helder als een H30 met 800 lumens. En een PB6100 met 2000:1 contrast is in het echt 1:700 en een H30 minstens 2 x zo groot terwijl er in de spec ook 2000:1 staat.

Oftewel H30 of PB7800 gaan bekijken, dat zijn nu echte HT beamers met goed beeld.

Albert Kostwinder
08-07-2004, 09:57
Ik ben rond aan het kijken voor een beamer
nu heb ik mijn oog op een beamer laten vallen met goede specificaties
alleen heeft de beamer maar 800 ANSI lumen (500 ANSI lumen bij
home theater).
.

In de bios is het ook donker. Dus wil je mooi beeld dan et donker zijn. Maar met 800 lumens kom je een heel eind. Mijn Themescene H30 doet het best goed met een beetje licht, maar in het donker is het :D . Ga niet op specs af, een PB6100 met 1000 lumens in minder helder als een H30 met 800 lumens. En een PB6100 met 2000:1 contrast is in het echt 1:700 en een H30 minstens 2 x zo groot terwijl er in de spec ook 2000:1 staat.

Oftewel H30 of PB7800 gaan bekijken, dat zijn nu echte HT beamers met goed beeld.

Niet te bescheiden Renato; Met heeeel erg goed beeld!! :wink:

Johan van den D.
09-07-2004, 23:01
Nu wou ik vragen of dit genoeg is of moet ik dan de kamer te veel
verduisteren?Naar mijn mening moet je ten alle tijden met iedere projector vrijwel geheel verduisteren voor een lekkere beeldkwaliteit.

cinedream
12-07-2004, 10:17
Je mag eigenlijk zelfs stellen dat een zo laag mogelijke ansi lumen in combinatie met een zo hoog mogelijke contrastwaarde vaak het mooiste beeld zal weergeven.

Een voorbeeld is de Sharp XV-Z10000 en 12000. Dit zijn echte pareltjes, die in "high contrast" modus slechts een 500 ansi lumen hebben !

Groeten,

Nicolas
Ps: je MOET dan wel echt compleet verduisteren, maar het plaatje is dan wel ECHT prachtig ! (CRT-like)

bmateijsen
12-07-2004, 15:47
Cinedream, ik denk dat je er wel bij moet vermelden dat het ook om de implementatie gaat van de ansi lumen. Maar inderdaad er zijn veel projectors die met een correcte afstelling (ISF gecalibreerd) met lage ansi lumen een prachtig blacklevel hebben, zonder veel te moeten toegeven in de natuurlijkheid van kleuren.

De 2 projectors die je opnoemt kosten dan ook wel wat, maar bieden dan ook vrij veel qua beeldkwaliteit zeker in een goed verduisterde ruimte. Toch wanneer je ook maar een beetje omgevingslicht hebt, valt al een deel van de beeldkwaliteit weg.

Men moet dus goed overwegen waar de projector komt te staan en in welke omstandigheden.

Groet Bjorn

cinedream
12-07-2004, 16:58
Hallo Bjorn,

Klopt, de kunst is om een projector te vinden die voor de gewenste toepassing (bv. huiskamer of dedicated home cinema) het beste beeld geeft.

De specs qua ansi lumen kloppen echter niet altijd, maar blijken dit vaak marketingtrucs te zijn. M'n eerste projector was een Philips monroe, die gaf volgens de specs 1000 ansi lumen, maar dat bleek na tests maar 340 ansi lumen te zijn :shock: ...

Groeten,

Nicolas

Ron-G
12-07-2004, 17:53
Hoi,

Het plaatje van een beamer valt of staat in 99% van de gevallen hoe donker kan je het in de bewuste ruimte maken.

ik heb voorheen met een beamer gedraaid die hooguit 100 ansilumen had maar waarschijnlijk nog minder, maar ik kan de ruimte waar ik draai volledig verduisteren en heb er nooit problemen mee gehad dat de lichtopbrengst te laag was, het was voor een projector van 8 jaar oud een mooi plaatje, heb vorig jaar een andere gekocht nu met 1000 ansilumen en ok het plaatje is mooier en helderder, maar komt ook omdat de resolutie een stuk hoger is en er 8 jaar verschil in de technologie zit, maar heb er tot vorig jaar mee gedraaid en het enigste waar ik me aan stoorde was de lage resolutie en niet de lage ansilumen opbrengst, dus kan je je ruimte geheel verduisteren dan is 800 ansilumen meer dan genoeg.