PDA

Bekijk de volledige versie : Saving Private Ryan



Arjan
23-12-2001, 04:21
Ik zit met een vraagje,

Een maandje of 3 geleden had ik bij MM Duivendrecht de dvd van SPR gekocht, beste film, maar zo rond de 17e minuut beginnen er op het beeld een aantal horizontale lijnen te verschijnen die stukken van het beeld omhoog laten schieten, moeilijk uit te leggen maar heel irritant. Het is beter zichtbaar rond de 22e minuut (kan het niet opzoeken, heb 'm geruild) zo'n beetje ieder vuurtje wat je ziet branden heeft enorme uitschieters naar boven en beneden.

Ook zit er een gigantische witte waas over de onder en bovenkant van het scherm (let op Tom Hanks een shot voordat die flamethrower die bunker onder vuur neemt)

Is er iemand met hetzelfde probleem, is er wat aan te doen (regio 1? versie kopen?) of zit het allemaal in de originele print?

Ik heb de dvd overigens bekeken op 5 verschillende dvd spelers, van 5 verschillende merken, iedere keer hetzelfde...

Greets,

Arjan

hitch_fan
23-12-2001, 09:51
Dit hoort zo.

In American Cinematographer uit Augustus '98 staat een prachtig artikel over de speciale technieken die Kaminski gebruikte in SPR. Daarin staat oa:

"I also used another technique that Doug Milsome [BSC] utilized on Full Metal Jacket [see AC Sept. 1987] where you throw the camera’s shutter out of sync to create a streaking effect from the top to the bottom of the frame. It’s a very interesting effect, but it’s also scary because there’s no way back [once you shoot with it]. It looked great when there were highlights on the soldier’s helmets or epaulets because they streaked just a little bit. The amount of streaking depended on the lighting contrast. If it was really sunny, for instance, the streaking became too much. However, if it was overcast with some little highlights, it looked really beautiful. The streaking also looks fantastic with fire, and that’s what Milsome primarily used it for in Full Metal Jacket."

Volledig artikel kun je hier lezen: http://www.theasc.com/magazine/aug98/saving/pg1.htm

Edwin vd Ende
23-12-2001, 10:21
Cool..... zo zit er veel meer in een film dan je zou denken....en ik heb de film toch echt wel een paar keer heel goed bekeken. Eigenlijk let ik alleen maar op de fouten op militair gebied, maar dit is ook erg interessant :)

Wel jammer dat er qua militaire zaken een hoop niet klopt.... ookal is het zeker zeer realistisch. Een beetje commandant gaat natuurlijk niet met al zijn mensen aan de vijandzijde zitten van een brug.... beetje errug dom :)

xxxMaverick
23-12-2001, 10:31
Cool..... zo zit er veel meer in een film dan je zou denken....en ik heb de film toch echt wel een paar keer heel goed bekeken. Eigenlijk let ik alleen maar op de fouten op militair gebied, maar dit is ook erg interessant :)

Wel jammer dat er qua militaire zaken een hoop niet klopt.... ookal is het zeker zeer realistisch. Een beetje commandant gaat natuurlijk niet met al zijn mensen aan de vijandzijde zitten van een brug.... beetje errug dom :)

wel als daar betere plekken voor een hinderlaag zijn, en ze die brug niet over mogen :)

Arjan
23-12-2001, 14:45
Dan wordt het toch maar weer eens tijd om SPR te kopen, als die strepen de bedoeling zijn geweest...

Maar hoe zit het met die witte waas (heb nog geen tijd gehad om dat hele artikel te lezen, misschien dat het daar wel in wordt uitgelegd)

in ieder geval bedankt voor het antwoord

Erik T
29-12-2002, 10:24
Ik had laatst Saving private ryan gekocht maar het beeld was slecht van de 24e tot de 25e minuut en op het laatst en nog een paar keer weet niet meer welke minuut?Heb em terug gebracht kreeg geld gelukkig terug:)

Heb em van de week gehuurd had precies het zelfde ???

Heeft niemand dit probleem ??

ERIK

Johan van den D.
29-12-2002, 10:28
Hoor deze onder "dvd spelers" thuis??;)

Erik T
01-01-2003, 11:23
Nee sorry :( kan iemand em verplaatsen :)

Dank U

Ernest Hamstra
01-01-2003, 11:47
Originally posted by Erik T
Ik had laatst Saving private ryan gekocht maar het beeld was slecht van de 24e tot de 25e minuut en op het laatst en nog een paar keer weet niet meer welke minuut?Heb em terug gebracht kreeg geld gelukkig terug:)

Heb em van de week gehuurd had precies het zelfde ???

Heeft niemand dit probleem ??

ERIK

Deze hoort inderdaad hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=7652) thuis.

Voor het antwoord op de vraag:


Originally posted by Eric van Ballegoie (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=16)
Het beeld van de film is afkomstig van een high-res master en is van zeer goede kwaliteit. Spielberg heeft er met opzet voor gekozen om veel kleur uit de film weg te halen en het contrast hoog op te voeren. Hierdoor ziet het beeld er erg hard en koud uit. Bovendien is voor de actiescenes een speciaal filmproces gebruikt. [B]Door speciale film te gebruiken in combinatie met extreem korte sluitertijden is het beeld niet mooi vloeiend maar is het duidelijk een opeenvolging van losse beelden wat een extra dramatisch effect oplevert.

Sourmug
01-01-2003, 14:11
Ik denk dat hij wat anders bedoelt.

Er komt 2x in de film een shot die ineens "mistig"wordt,een soort van witte waas.
Dit is een fout op de dvd,ligt dus niet aan jou.

Er zitten nog meer "foutjes" in de film,zo hoor je bv. regelmatig harde tikken door je speakers,lijkt op compresiefouten.

Erik T
01-01-2003, 14:27
Ja dat bedoel ik en de vlammen van een vuurtje worden ook ''mistig"' van de 24 tot 25 minuut ongeveer.

Ernest Hamstra
01-01-2003, 14:30
Ik denk dat hij wat anders bedoelt.

Er komt 2x in de film een shot die ineens "mistig"wordt,een soort van witte waas.
Dit is een fout op de dvd,ligt dus niet aan jou.

Er zitten nog meer "foutjes" in de film,zo hoor je bv. regelmatig harde tikken door je speakers,lijkt op compresiefouten.

Volgens mij heeft die 'witte waas' ook te maken met de stijl waarin deze scenes zijn geschoten.

Harde tikken door de speakers heb ik niet waargenomen, althans ik veronderstel dat je het niet hebt over de kogels die je af en toe om de oren vliegen. ;)

Nathan Strik
01-01-2003, 17:22
Dat mistige is dus de manier waarop de film is gefilmd en heeft dus niks van doen met de DVD. M.a.w. dit HOORT zo.

Hmm, tikjes in het geluid?!? Toch nog eens luisteren dan...

Erik T
01-01-2003, 18:23
Nou als dat zo hoort schaf ik deze dvd NIET aan:(

Sourmug
01-01-2003, 19:24
Ik had ooit ergens op een ander forum gelezen dat het wit worden v/h beeld dus niet hoort,maar een persingfout was/is.

Kan mij ook niet voorstellen dat men het ook zo bedoeld heeft...

Dat tikken gebeurt een paar keer in de film,als ik mij goed herinner hoor je dat alleen door je rearspeakers.
Het is een vrij onnattuurlijk geluid,en soort ge-pok ik meen ook ergens als die sniper in die kerktoren zit.

....mmm moet em toch weer een keer gaan kijken,de film begint een beetje te vervagen in m'n hoofd. :D

Hier het linkje gevonden over het tikken.
http://www.dvdforum.nl/ubb/Forum11/HTML/000308.html

Nathan Strik
01-01-2003, 22:34
Het wit worden van beeld kan in ieder geval nooit een persingsfout zijn. DVD is een digitaal formaat en een persingsfout betekent óf blokjes in je beeld óf dat de schijf het helemaal niet doet.

Maar daarnaast stoor ik me niet zo aan dit soort dingen, de regisseur heeft het zo bedoeld, dus wie ben ik dan om me daar aan te storen?

Jullie kennen waarschijnlijk ook wel het verhaal dat Spielberg de film voor vertoning op TV opnieuw heeft laten inkleuren omdat mensen waren gaan klagen dat het beeld zo grauw was... zucht... sommige mensen. ;)

Ik heb trouwens even de twee threads die over het beeld van SPR gingen samengelijmd.

Richard B.
02-01-2003, 22:16
Grappig dat de 'fotografie' van een film zo'n discussie tot gevolg kan hebben. Is misschien weer een extra motief om dit soort films in de bios te gaan zien. Volgens mij is de huidige release in ieder geval een erg goeie (qua beeld en geluid dan) dus een beetje raar dat mensen hem dan terug gaan brengen.