PDA

Bekijk de volledige versie : "Golvend" beeld ?



Patrick G.
30-05-2004, 18:19
Hallo forummers,

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een Acer PD110z beamer.

Bij sommige stukken film valt het op dat bepaalde delen van het beeld "golven". Deze delen zitten links en rechts van het beeld op ongeveer 1/8 van de linker- en rechter zijkant. Dit valt o.a. erg op bij beelden van landschappen, waarbij het beeld horizontaal gescrolld wordt, iets dat regelmatig voorkomt bij b.v. de Lord of the Rings films.
Aan de linker- en rechter zijkanten golft het beeld dan op en neer.

Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel of hebben jullie geen flauw idee waar ik het eigenlijk over heb ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten, Patrick

Harrie Meester
30-05-2004, 18:43
Ik ben bekend met dit verschijnsel ja, vermoedelijk hangt je scherm niet helemaal recht, aan de onderzijde wil het doek dan wel eens gaan krullen, ik zou zeggen kijk maar eens langs de zijkant van het scherm als het hangt, dan zie je het snel genoeg.

PM
30-05-2004, 21:44
Is je scherm niet vlak?
Het kan ook aan de afstelling van je beamer liggen, maar meestal kan je dit bij digitale projectoren niet bijstellen (misschien via een service menu wel?)

Patrick G.
31-05-2004, 11:17
Ik ontdekte dat mijn scherm inderdaad enigszins golft. Het is zo'n uitrolscherm dat aan het plafond hangt en volgens mij is het ook niet te voorkomen dat zo'n scherm niet geheel vlak hang.

Nu ik de oorzaak weet (die eigenlijk toch wel erg voor de hand lag) moet ik maar eens gaan kijken hoe ik het het beste op kan lossen.

Als iemand nog suggesties heeft, laat maar horen :D

Groeten, Patrick

PM
31-05-2004, 19:58
Een gespannen of een vast scherm....

Albert Kostwinder
31-05-2004, 21:32
Ik ontdekte dat mijn scherm inderdaad enigszins golft. Het is zo'n uitrolscherm dat aan het plafond hangt en volgens mij is het ook niet te voorkomen dat zo'n scherm niet geheel vlak hang.

Nu ik de oorzaak weet (die eigenlijk toch wel erg voor de hand lag) moet ik maar eens gaan kijken hoe ik het het beste op kan lossen.

Als iemand nog suggesties heeft, laat maar horen :D

Groeten, Patrick

Welk merk, maat enz. van scherm heb je?? :?:

PM
31-05-2004, 23:16
Ik heb een zelf gemaakt scherm van Thommy doek (dat is projectiedoek wat een lid van HTforum verkoopt/verkocht(?)) heb ik zelf gespannen. Blijft strak. Is 2 meter breed en in 16:9 verhouding.

Leonard Shelby
01-06-2004, 21:15
Ik heb een zelf gemaakt scherm van Thommy doek (dat is projectiedoek wat een lid van HTforum verkoopt/verkocht(?)) heb ik zelf gespannen. Blijft strak. Is 2 meter breed en in 16:9 verhouding.

Ik heb het zelfde doek en het is een aanrader.

Is met wat info ook goed zelf te doen.

Patrick G.
03-06-2004, 20:56
Ik ontdekte dat mijn scherm inderdaad enigszins golft. Het is zo'n uitrolscherm dat aan het plafond hangt en volgens mij is het ook niet te voorkomen dat zo'n scherm niet geheel vlak hang.

Nu ik de oorzaak weet (die eigenlijk toch wel erg voor de hand lag) moet ik maar eens gaan kijken hoe ik het het beste op kan lossen.

Als iemand nog suggesties heeft, laat maar horen :D

Groeten, Patrick

Welk merk, maat enz. van scherm heb je?? :?:

Ik heb een Procinema plafondscherm met een beelddiagonaal van 234 cm (16:9). Boven het witte vlak van het scherm zit nog zo'n 65 cm zwart, zodat de totale hoogte van het volledig uitgetrokken scherm ongeveer 185 cm is.

Het scherm is wel waterpas aan het plafond bevestigd, maar het doek plooit iets als het scherm volledig is uitgetrokken. Omdat ik schuin van boven projecteer zijn die plooien behoorlijk van invloed op het beeld.

Als oplossing zat ik te denken om een soort lat te maken die ik horizontaal aan de achterkant van het scherm kan klemmen zodat ik in het midden het doek enigszins op spanning kan houden. Het moet uiteraard een lichtgewicht lat zijn en er moeten een paar klemmetjes op komen die het doek heel licht op spanning houden.

Ik ben aleen wel bang dat als ik zoiets ga doen dat er dan op andere plekken in het doek plooien ontstaan.

Misschien moet ik de projector wat lager aan het plafond hangenzodat de plooien minder van invloed zijn op het beeld.

Albert Kostwinder
04-06-2004, 05:37
Ik ontdekte dat mijn scherm inderdaad enigszins golft. Het is zo'n uitrolscherm dat aan het plafond hangt en volgens mij is het ook niet te voorkomen dat zo'n scherm niet geheel vlak hang.

Nu ik de oorzaak weet (die eigenlijk toch wel erg voor de hand lag) moet ik maar eens gaan kijken hoe ik het het beste op kan lossen.

Als iemand nog suggesties heeft, laat maar horen :D

Groeten, Patrick

Welk merk, maat enz. van scherm heb je?? :?:

Ik heb een Procinema plafondscherm met een beelddiagonaal van 234 cm (16:9). Boven het witte vlak van het scherm zit nog zo'n 65 cm zwart, zodat de totale hoogte van het volledig uitgetrokken scherm ongeveer 185 cm is.

Het scherm is wel waterpas aan het plafond bevestigd, maar het doek plooit iets als het scherm volledig is uitgetrokken. Omdat ik schuin van boven projecteer zijn die plooien behoorlijk van invloed op het beeld.

Als oplossing zat ik te denken om een soort lat te maken die ik horizontaal aan de achterkant van het scherm kan klemmen zodat ik in het midden het doek enigszins op spanning kan houden. Het moet uiteraard een lichtgewicht lat zijn en er moeten een paar klemmetjes op komen die het doek heel licht op spanning houden.

Ik ben aleen wel bang dat als ik zoiets ga doen dat er dan op andere plekken in het doek plooien ontstaan.

Misschien moet ik de projector wat lager aan het plafond hangenzodat de plooien minder van invloed zijn op het beeld.

Misschien een Beamax scherm? Die hebben nu een afdoende oplossing in hun doeken hiervoor. Er zit een soort span mechanisme van rubbers in het doek meen ik.. :wink: