PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiten van 3 apparaten op een TV met 2 SCART aansluiting



upje
23-12-2001, 08:01
Even een vraagje mbt het aansluiten van apparatuur op de TV.

Ik heb momenteel 2 videorecorders, 1 DVD speler en 1 grootbeeld TV. Ik overweeg om de grootbeeld TV te vervangen door een breedbeeld. Helaas hebben de meeste breebeelds, net als mijn huidige grootbeeld, maar 2 SCART aansluitingen. Momenteel los ik dit op door de DVD-speler aan te sluiten met een apart video-kabel (een cinch is de pro-term geloof ik).

Ik zou e.e.a. toch liever via SCART aansluiten; dit levert denk ik mooier beeld op, bovendien krijg ik ook DVD-geluid op mijn TV (dat moet nu altijd persé via de versterker), en ik heb niet meer zo'n rare video-kabel in het zicht (zijkant van de TV).

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Tijntje
23-12-2001, 10:50
Er zijn echt wel een aantal breedbeeld tv's met 3 scart aansluitingen hoor. Ik heb er zelf 1 (Sony KV32FX65)

En zo niet dan zou ik zeggen sluit de dvd speler aan via je rgb scart ingang van je tv (maak hierin geen compromissen). En lus de videorecorders door via elkaar.

Dat is in mijn ogen de enige oplossing als je alle apparaten via scart wilt aansluiten.

Greetzz Tijn

Dunky
23-12-2001, 10:54
Ik zou maar eens gaan kijken bij de Handyman winkels, daar kan je scart verdelers kopen. Dus 3 inputs die uitmonden in 1 output richting je tv. Met de knopjes op de scartverdeler kan je bepalen welke bron je bekijken wilt. Ik heb het ook en ik moet je zeggen na al die jaren heb ik er nog steeds plezier van.

DVDunky (http://communities.msn.nl/dvdunky)

upje
23-12-2001, 11:09
De oplossing van Dunky lijkt me wel wat; alleen... dan moet je dus wel handmatig omschakelen. Zijn er ook scart-verdelers die automatisch schakelen? Je kijkt per slot van rekening altijd maar naar één apparaat tegelijk!

bmateijsen
23-12-2001, 11:11
Upje... deze zullen er absoluut wel zijn.... maar het levert altijd kwaliteitsverlies op...

Zijn er voor jou geen andere mogelijkheden om je aansluiting te verdelen?

Groet Bjorn

Ronin
23-12-2001, 11:53
Mijn Loewe Aconda heeft ook 3 Scart-aansluitingen...:p

upje
23-12-2001, 13:20
Tja, ik kan natuurlijk een breedbeeld met 3 (of meer) SCART aansluitingen kopen, maar ik zat eigenlijk te denken om een Philips 32PW8707 te kopen; deze heeft er dus zoals gezegd maar 2. Als ik bij Philips blijf, en ik wil meer dan 2 SCART aansluitingen dan kom ik toch wel op behoorlijke duurdere modellen. Bovendien zijn deze allemaal in zilverkleur en niet in zwart leverbaar, en dat vloekt weer vreselijk bij de rest van het interieur...

Zou zo'n automatische schakeling echt zoveel kwaliteitsverlies opleveren?:(

JoeCool
23-12-2001, 14:10
Mijn Philips breedbeeld TV (28PW9615) heeft er zelfs 4, plus nog een camera-aansluiting aan de voorkant.
En is ook nog eens zwart van kleur.

rmelkert
23-12-2001, 14:36
Heeft een van de video's niet 2 scart's dan kun ze in serie zetten.

Ik heb het namelijk al tijden zo staan.

C+Decoder -> VCR1(EXT2)
VCR1(EXT1) -> VCR2 (EXT2)
VCR2(EXT1) -> TV(EXT1)
DVD -> TV(EXT2)

upje
23-12-2001, 18:50
Inderdaad, mijn nieuwste VCR heeft inderdaad 2 scarts; daar had ik nooit bij stil gestaan. Het werkt! En dat zonder schakelkastje en of duurder model TV!:) :) :)

Soms kan een beetje logica geen kwaad. Bedankt rmelkert!

P.S. JoeCool: ik was niet zo duidelijk geweest, maar ik wil een 32'' model Philips. Als je dan zwart wil, is er nog maar één keuze (voor zover je daar nog van kan spreken!).

bmateijsen
24-12-2001, 08:27
Of je sluit hem direct s-video aan....

Groet bjorn..

Want via je VCR levert ook verlies op! (is namelijk weer een extra schakeling.,...)

Ge611
24-12-2001, 10:40
Upje,

Bij de Block kan je een splitter kopen die automatich schakelt voor 20 piek (altans jullie). Ik ken een paar mensen die hem hebben op breedbeeld, projector en normale TV (ik :( ).

Bij alle drie de typen kon ik geen kwaliteit vershil zien.

rmelkert
24-12-2001, 14:01
Originally posted by bmateijsen
(is namelijk weer een extra schakeling.,...)

Nog geen tekenen van beeldverslechtering gezien in mijn setup.

upje
25-12-2001, 14:07
Nou, ik hou het voorlopig maar even op het doorverbinden met de tweede VCR, zoals rmelkert zei. Ik zie geen kwaliteitsverschil; misschien als ik nog een keer écht kritisch wordt dat ik zo'n aparte splitter koop, dat zien we dan wel weer.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Alex van den Berg
26-12-2001, 00:25
Die dubbele-scart-truuk werkt ook voor sommige DVD-spelers.

Mijn Sony DVP-CX860 speler hangt met scart-1 aan de TV. De VHS-recorder hangt aan scart-2 van de DVD-speler.
Wanneer de DVD-speler is uitgeschakeld, wordt het signaal van de recorder doorgelust naar de TV...

Ik heb ontdekt dat ik op deze manier zelfs een storingsvrije opname van een DVD kon maken... maar ja... dat was misschien toevallig een niet beveiligde schijf... :)

Anonymous
01-01-2002, 19:36
Ik heb ontdekt dat ik op deze manier zelfs een storingsvrije opname van een DVD kon maken... maar ja... dat was misschien toevallig een niet beveiligde schijf... :)

Het zou zo kunnen zijn als je dvd speler regiovrij is, daardoor
ook de beveiliging wordt overgeslagen.Dit truucje heb ik
namelijk vaker gehoord.Ligt er dan ook nog wel aan of je
dvd speler softwarematisch of via een chip wordt omgebouwd
tot regio vrij.Niet temin, leuk als je een x een film wil hebben
maar te duur is op DVD :p

Anonymous
01-01-2002, 19:37
Is het niet zo bij aanschaf van een scartsplitter (een goeie dan)
en geen scartverdeler, dat dan het probleem opgelost is ?