PDA

Bekijk de volledige versie : Voor en nadelen projectie tv's



Martin Stanneveld
31-05-2004, 14:50
Wat zijn de voor en nadelen van een projectie tv ten opzichte van een normale tv? Is het beeld net zo scherp, moet je er niet te dicht op zitten, hoe zit het met lichtinval, enz. enz.

Ik heb op dit moment een 70cm 4:3 tv van Sony maar zou wel zo'n bakbeest van meer dan een meter op mijn kamer willen hebben.

Wie kan er wat meer over vertellen?

Flash_Devil
31-05-2004, 17:00
Beeld projecteren werkt zeker wel perfect maar heeft inderdaad ook nadelen, zo heb je namelijk al een wat duurdere beamer nodig om het beeld ook overdag goed zichtbaar te krijgen en ook om op een kleine afstand toch een groot beeld te krijgen. Het nadeel is dan weer als je een duurdere beamer hebt dat daar ook weer een duurdere lamp in zit, en als je er ook gezellig op de bank gtst mee wil kijken wordt dat wel een duur geintje. Beamer is dus heel leuk voor erbij maar ik vind het te duur om daar ook gewoon tv mee te kijken.

Groetjes,

Roland.

Martin Stanneveld
31-05-2004, 17:02
Je hebt toch geen beamer nodig bij een projectie tv?

Flash_Devil
31-05-2004, 17:05
Ik heb je vraag verkeerd gelezen, ik dacht dat je tv wil gaan projecteren (dus beamer) maar als je een projectie tv wil kan ik je daar weinig over vertellen, heb ik geen ervaring mee. Alleen met beamers.

Martin Stanneveld
31-05-2004, 17:08
Ik heb je vraag verkeerd gelezen, ik dacht dat je tv wil gaan projecteren (dus beamer) maar als je een projectie tv wil kan ik je daar weinig over vertellen, heb ik geen ervaring mee. Alleen met beamers.

Haha, ok. Toch bedankt. :D

Henk van der Weerdt
31-05-2004, 17:16
Projectie Tv's is een aflopend verschijnsel. Zeker met de huidige trend van Plasma schermen en lcd schermen.

Een aantal nadelen van projecttv's:

- je moet er recht voor zitten,
- tv's zijn niet altijd testbeeld gevoelig. maw: beeld mag niet te lang stil gaan staan. Kan dus een probleem gaan opleveren bij die logootjes bij tv programma's (RTL 4 bv)


Grappig is wel dat Plasma het eerste punt als voordeel heeft en het tweede punt als nadeel.

Ik denk dat ook prijstechnisch gezien een mooie breedbeeld niet zou misstaan. Ja je hebt dan wel de toeter aan de achterkant, maar wel de beschikking over een van de meest gangbare toestellen.

Martin Stanneveld
31-05-2004, 17:32
Thanx henkje.doc

Ik zag trouwens dat ik mijn vraag in het verkeerde subforum heb gezet :oops: Kan één v/d mods dit even verplaatsen?

Reinier Gunther
31-05-2004, 19:24
dubbele post

Reinier Gunther
31-05-2004, 19:25
als je toch een echt groot beeld wilt, waarom neem je dan niet een 36 inch breedbeeld (92 cm) , ik weet niet wat je budget is maar als je projectie-tv wilt neem ik aan toch minimaal 1500 euro??

Bij correct staat er een panasonic breedbeeld 36 inch voor 1399 te koop.
Panasonic staat toch bekend als een goed merk onder de tv's.

En op de site staat dat er in koopjeskelder een philips 36 inch te koopt staat voor 1499,-
Niet verkeerd lijkt me....

Marcel den Haan
31-05-2004, 19:36
Ik heb een projectietv van Thomson van 44 inch en ik moet zeggen, hij bevalt prima. Ik had geen geld voor een plasma en ben toch al niet echt kapot van deze dingen dus de keuze was snel gemaakt. Mooi groot beeld, haarscherp en zeg nou eerlijk, wie laat nou hele uren de tv op testbeeld staan (behalve je oma van 90) dus met het inbranden zal het wel loslopen. Plasma's hebben hier volgens mij meer last van. Bij de winkel waar ik mijn bakbeest kocht hadden ze een plasma van een half jaar oud en die was al helemaal ingebrand. Voor mij nooit geen plasma, eerder LCD.

Johan van den D.
31-05-2004, 19:40
Panasonic staat toch bekend als een goed merk onder de tv's.
Panasonic is zeker een van de "beste" merken op tv gebied.

Ik wil eerste beginnen met de voordelen van een projectie tv.

- groot tot zeer groot beeld voor relatief heel weinig geld.
Hiermee heb je eigenlijk al gelijk het enige voordeel gehad.
De rest zijn eigenlijk alleen maar nadelen.
Zo staat er dus werkelijk een giga grote bak in je kamer.
Je moet er redelijk ver vanaf zitten voor een redelijk beeld.
Ook de kwaliteit van het beeld blijft ruim achter als je het vergelijk met een normale tv. (werd ook naar gevraagd meen ik)
Met dvd weergave gaat het opzich nog wel maar een tv antenne signaal is niet best.
Een digitale schotel zal hier uitkomst bieden (of digitenne)
Ook heeft daglicht geen goede invloed op het beeld en dus zal het snel in kwaliteit verminderen zolang er direct daglicht op het scherm komt.
Tevens moet je er inderdaad zo recht mogelijk voor zitten wat niet echt handig is als er meerdere mensen in de kamer kijken.
Het gaat wel maar ook hier met beperkte kwaliteit.

Je ziet dat er eigenlijk alleen maar nadelen zijn tov een normale tv.
Maar het grootste voordeel (en wellicht enige) is dat je simpelweg groot beeld voor weinig geld heb en het zeker best een sensatie kan zijn om je dvd tjes te bekijken. :wink:

Mijn zwager heeft overigens ook een Thomson maar dan een 52 inch model.

Martin Stanneveld
31-05-2004, 19:45
Mmm...tja, er zijn dus nogal wat nadelen als ik dit allemaal zo lees.

@Marcel: Heb jij ook nadelen ondervonden die hier worden vermeld? of is het één en al lof?

Johan van den D.
31-05-2004, 19:49
Mmm...tja, er zijn dus nogal wat nadelen als ik dit allemaal zo lees. Even voor de duidelijkheid, ik vergelijk de projectie tv dus met een normale beeldbuis en zodoende kom ik tot de genoemde nadelen.
Bekijk je de pjtv op zichzelf dan valt er best mee te leven al zou ik er zelf niet aan kunnen wennen.

Martin Stanneveld
31-05-2004, 19:55
Even voor de duidelijkheid, ik vergelijk de projectie tv dus met een normale beeldbuis en zodoende kom ik tot de genoemde nadelen.
Bekijk je de pjtv op zichzelf dan valt er best mee te leven al zou ik er zelf niet aan kunnen wennen.

M.a.w. kan ik dus beter voor een breedbeeld gaan. Qua kwaliteit wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan.

Johan van den D.
31-05-2004, 20:03
M.a.w. kan ik dus beter voor een breedbeeld gaan. Qua kwaliteit wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan.Als je niet achteruit wilt gaan dan moet je mijn inziens zeker geen pj-tv nemen maar dat is slechts mijn ervaring aan wat ik aan pj-tv,s heb gezien.
Maar ga zeker ook zelf eens kijken in een zaak die ze spelend heeft staan.
Zelf zal ik LCD adviseren maar dan hebben we het weer over een geheel ander budget.
Ik denk dat de 36 inch bb die eerder genoemd werd zeker een mooi alternatief is.

Martin Stanneveld
31-05-2004, 20:18
Het lijkt mij verstandiger dat ik even naar een lokale tv boer ga om verschillende tv's zelf te bekijken.

Ik lees ook net dat philips weer iets nieuws heeft, n.l pixelplus. Twee keer zoveel beeldlijnen en dus een scherper beeld. Misschien ook wel een optie.

Johan van den D.
31-05-2004, 20:30
Ik lees ook net dat philips weer iets nieuws heeft, n.l pixelplus.Je loop iets achter nu :(
Ze brengen nu namelijk PixelPlus 2 al op de markt.
Pixelplus 1 is al ene aantal jaren op de markt. :wink:

Maar het zijn zeker goede toestellen die Philips Pixelplus types en het beeld wordt nog een stuk beter na een calibratie.

Albert Kostwinder
31-05-2004, 21:01
Kijk ook eens bij de top tv's van Panasonic (36pd30) of Loewe. Pixel plus vind ik maar een nep digitaal beeld geven dat aan alle kanten smeert. Mijn Panasonic Táu toptv van drie jaar oud inmiddels heeft absoluut een mooier en scherper beeld zonder smeren. :)

Johan van den D.
31-05-2004, 21:08
Kijk ook eens bij de top tv's van Panasonic (36pd30) of Loewe. Pixel plus vind ik maar een nep digitaal beeld geven dat aan alle kanten smeert. Niet meer na een calibratie want dan is een pixelplus tiptop in orde en levert één van de mooiste beelden
Maar dat Panasonic één van de beste tv,s maakt had ik al eerder hierzo vermeld maar Loewe is ook zeker een goede optie.
Echter weet ik niet hoe je uitkomt moet de prijzen van Loewe tv,s.

Albert Kostwinder
31-05-2004, 21:19
Kijk ook eens bij de top tv's van Panasonic (36pd30) of Loewe. Pixel plus vind ik maar een nep digitaal beeld geven dat aan alle kanten smeert. Niet meer na een calibratie want dan is een pixelplus tiptop in orde en levert één van de mooiste beelden
Maar dat Panasonic één van de beste tv,s maakt had ik al eerder hierzo vermeld maar Loewe is ook zeker een goede optie.
Echter weet ik niet hoe je uitkomt moet de prijzen van Loewe tv,s.

Dat heeft de Philips inderdaad nodig want standaard erger ik mij dood aan het beeld. De Panasonic is out of the box werkelijk al wonderschoon en je zou haast geen calibratie meer wensen, zo goed. Zeer natuurlijk en zonder vreemde artifacts. Vraag mij af hoe goed de Panasonic zou zijn met calibratie. ;)

Pieter Kleine
31-05-2004, 22:09
Ik beschik dus ook over een projectietv en hij bevalt mij goed. Beeld is zeer goed, helemaal niet slechter dan een beeldbuistv. Belangrijkste reden voor de aankoop van een projectietv is dat deze veel goedkoper is dan een lcd/plasma. Bovendien wacht ik de ontwikkeling rond hdtv af.

Marcel den Haan
01-06-2004, 08:06
In sommige minpunten opgenoemd kan ik mij wel vinden zoals dat je er recht voor moet zitten. Nou is dat voor mij geen probleem want dat zit ik toch wel, ook al zou ik een normale tv hebben. Ik ga geen film zitten kijken ergens vanaf de zijkant.
Lichtinval is ook juist, maar welke tv heeft dat niet? Zon op je scherm is altijd rot kijken. Verder ben ik het niet eens met het antennesignaal. Die is hier gewoon goed. Misschien verschilt het per aanbieder en wijk. Het is wel zo omdat je beeld zo groot is, je er alles op ziet of denkt te zien, maar dit went snel.

Johan van den D.
01-06-2004, 11:38
Verder ben ik het niet eens met het antennesignaal. Die is hier gewoon goed. Misschien verschilt het per aanbieder en wijk.Mijn zwager heeft dus Digitenne genomen omdat ie met het normale antenne signaal zeer ontevreden was.
En als hij ontevreden is wil dat best wat zeggen aangezien hij geen hoge eisen steld aan video/audio apparatuur en de prestaties die erdoor geleverd worden.
Daarnaast blijf ik van mening dat de pj-tv,s die ik gezien heb allen slechter waren dan een normale beeldbuis van gemiddelde kwaliteit.
Ligt dus waarschijnlijk aan wat je gewend bent of wat je eisen zijn tenzij het stom toeval is dat alle die ik gezien heb slechter waren. :roll:

Maar nogmaals, ze zijn niet zo slecht dat ze het aanzien niet waard zijn hoor, zo moeten jullie mij ook weer niet begrijpen.
Je kunt er gerust lekker naar kijken maar je moet het niet vergelijken met een normale beeldbuis.

Dutch
01-06-2004, 13:01
Daarnaast blijf ik van mening dat de pj-tv,s die ik gezien heb allen slechter waren dan een normale beeldbuis van gemiddelde kwaliteit.


Dit vond ik dus altijd ook..... maar het afgelopen weekeind heb ik het laatste model van Sony (KP44-PX3) gezien, naast div andere normale BBtv`s in een half verduisterde ruimte(Its in Rijswijk), met daarop weergegeven de ROTK.
En moest ik eerlijk bekennen dat het beeld van de Sony een erg mooi,rustig en filmisch plaatje gaf met een mooie zwartweergave, in vergelijking met de andere tv`s die ik toch echt minder vond.

Kan natuurlijk aan de af/instelling van de tv`s gelegen hebben, maar toch......

mvg henk

Pieter Kleine
01-06-2004, 14:13
Om te beginnen met de lichtinval, in mijn oude opstelling moest ik altijd altijd achter de gordijnen dichtdoen overdag om niet de achter mij gelegen flat in het scherm van de normale beeldbuistv te zien. Dit is niet het geval met mijn ontspiegelde projectietv. Verder heb ik de zitplaatsen verspreid in een hoek van 45 graden voor het scherm, merk daarbij niets van anders beeld. Wel als ik ga staan, maar ja ik kijk meestal in zittende positie naar beeld. Had laatst overigens koper van mijn Denon 3802 thuis, die meende eerst naar lcctv te zien, zo goed was de beeldkwaliteit in zijn ogen. Ik moet wel zeggen dat ik met behulp van testdvds de beeldkwaliteit van de projectietv zelf ingesteld heb.

Johan van den D.
01-06-2004, 21:39
Dit vond ik dus altijd ook..... maar het afgelopen weekeind heb ik het laatste model van Sony (KP44-PX3) gezien, naast div andere normale BBtv`s in een half verduisterde ruimte(Its in Rijswijk), met daarop weergegeven de ROTK.
En moest ik eerlijk bekennen dat het beeld van de Sony een erg mooi,rustig en filmisch plaatje gaf met een mooie zwartweergave, in vergelijking met de andere tv`s die ik toch echt minder vond.

Kan natuurlijk aan de af/instelling van de tv`s gelegen hebben, maar toch......
Ik wil jouw ervaring gerust van je aannemen want ik praat over modellen van minimaal 1 jaar geleden en dus niet de laatste nieuwe waarschijnlijk.
Als jij zeg dat het er prima uitzag dan neem ik dat zeker van je aan.

Johan van den D.
01-06-2004, 21:43
Om te beginnen met de lichtinval, in mijn oude opstelling moest ik altijd altijd achter de gordijnen dichtdoen overdag om niet de achter mij gelegen flat in het scherm van de normale beeldbuistv te zien. Dit is niet het geval met mijn ontspiegelde projectietv. Verder heb ik de zitplaatsen verspreid in een hoek van 45 graden voor het scherm, merk daarbij niets van anders beeld. Wel als ik ga staan, maar ja ik kijk meestal in zittende positie naar beeld. Had laatst overigens koper van mijn Denon 3802 thuis, die meende eerst naar lcctv te zien, zo goed was de beeldkwaliteit in zijn ogen. Ik moet wel zeggen dat ik met behulp van testdvds de beeldkwaliteit van de projectietv zelf ingesteld heb.Om te beginnen is licht inval iets anders dan spiegeling in het beeld wat jij dus had maargoed, een tevreden bezitter dus.
Mag ik vragen wat de kijkafstand is en over welk toestel het gaat. :P


@Martin.
Je leest het, mijn ervaringen ermee zijn dus niet goed (voor mijn eisen dan) maar er zijn er ook zat die er wel positief tegenover staan.
Zelf kijken kan dus zeker uitsluitsel geven en is dus ook de moeite waard. :P

Pieter Kleine
01-06-2004, 22:32
De kijkafstand is circa 3 m. Het toestel is een Samsung, zie ook:http://www.samsung.com/nl/products/tv/projectiontv/sp_43w6hf.asp. Alleen zou ik hem nu niet opnieuw kopen, want Samsung wil niet meewerken aan callibratie van toestel door vrijgave codes.

Johan van den D.
02-06-2004, 17:22
want Samsung wil niet meewerken aan callibratie van toestel door vrijgave codes.Wat is dat nou weer voor iets raars van Samsung :?

Martin Stanneveld
02-06-2004, 17:24
Ik ga binnenkort wel even een paar winkels bij langs en zal hier mijn conclusie wel posten.

Albert Kostwinder
02-06-2004, 19:35
want Samsung wil niet meewerken aan callibratie van toestel door vrijgave codes.Wat is dat nou weer voor iets raars van Samsung :?

Niet alleen Samsung. Was laatst bij Itc home theater in Emmeloord en hoorde toen toevallig dat Pioneer ook al zo stug is... :wink:

calex
02-06-2004, 20:11
Ik heb al 3 jaar een 52 inc Thomson, en ben er nog steeds dik tevreden over.

Grtz.Henny

Johan van den D.
06-06-2004, 16:11
Sinds ik vandaag een paar projectie tv,s heb gezien van waarschijnlijk de laatste generatie (had de modellen nog niet eerder gezien) moet ik mijn eerdere mening toch wijzigen.
Deze modellen van o.a Sony zagen er gewoon goed uit wat beeld kwaliteit betrefd.
Ook het uiterlijk van de gehele kast is er op vooruit gegaan ten opzichte van de `oudere` modellen.
Degeen die ik vandaag gezien had zaten in de prijsklasse van zo,n 2 a 3000 euro,s.
Maar eerlijk is eerlijk, het beeld zag er gewoon tiptop uit voor een projectie tv.
Het ging hier overigens wel om dvd weergave.

Bij deze heb ik dus mijn mening herzien. :wink:

Peter Boers
16-06-2004, 21:31
Ik ben al 2 jaar of zo, in het bezit van de Sony 50SX200, een 50" (125 cm) diagonaal met een diepte van 35cm.

Na maanden zoeken naar een plasma scherm i.c.m. een tuner die ik wel mooi vond, kwam ik de Sony tegen.

De kabel TV is een verschrikking maar gelukkig met een goede satellietontvanger en DVD speler via RGB ziet het beeld er prachtig uit.
Je ergert je nu nog alleen als de cameraman z'n onderwerp nog niet goed scherp heeft ;-)

Nadeel, het geluidsniveau van de ventilator, je hoort toch dat ding zoemen in een stille woonkamer. En het verbruik is zo'n 200 Watt. Ook het vervangen van de lamp schijnt kostbaar te zijn maar dan heb je weer een nieuwe TV als het ware.

De geluidsweergave mag, wat mij betreft ook nog wat beter, al is fake dolby surround toch wel heel gaaf.

Randy van Rijn
25-07-2004, 08:21
Hoi Martin,

Ik ben al drie jaar de gelukkige bezitter van een Sony breedbeeld-projectieTV (90cm breed). Het beeld is zeer goed en je kan zelfs de speakers instellen als centrespeaker voor je surroundsystem. Het probleem met die demodingen in de winkels is dat ze nooit goed staan afgesteld. Ik wil overstappen op een beamer? dus heb mijn TV in de aanbieding. Zie forum Hardware te koop aangeboden/gevraagd.

Marcel den Haan
25-07-2004, 09:29
Op mijn projectietv heb ik veel last van aliasing achtige lijnen. Viel eerst alleen op tijdens dvd kijken maar ook tijdens tv uitzendingen is het te zien.
Iemand enig idee hoe dit komt en belangrijker hoe kan ik dit oplossen?

martin
31-08-2004, 15:24
Op mijn projectietv heb ik veel last van aliasing achtige lijnen. Viel eerst alleen op tijdens dvd kijken maar ook tijdens tv uitzendingen is het te zien.
Iemand enig idee hoe dit komt en belangrijker hoe kan ik dit oplossen?

je scherpte instelling laag zetten?
kijk anders in je service menu - TV op stanby zetten en op de de beide - knopjes drukken op je toestel.

maar die witte lijntjes krijg je toch niet helemaal weg hoor zeker niet als die lijntjes diagonaal over het scherm lopen.

ook ik ben nog steeds super tevreden met mijn thomson 52 inch scherm, ook mijn volgende aankoop wordt zo'n tv. Thomson komt met een dlp projectie tv, alleen is die wel een stuk duurder.

Marcel den Haan
31-08-2004, 19:56
Het zijn lijnen die echt op aliasing lijken. Dus bewegende lijnen rond een veelal (snel) bewegend voorwerp of achtergrond.
Bijv een hek met zijn verticale tralies daar zie je dan lijnen omheen als de camera beweegt.

martin
01-09-2004, 08:40
Heb je wel eens in het menu gekeken naar "convergie" dat je drie + + + ziet staan, je moet dan eens kijken of er dan net naast die lijntjes ook het beeld er iets naast staat. dat betekend dat de lampen niet precies op het juiste punt staat afgesteld.

SuperDre
01-01-2005, 17:12
Ik heb gister de Sagem Axium projectie tv gezien bij de BCC in eindhoven, maar dat beeld was wel ontzettend strak, ook maakte het niet uit vanuit welke hoek je keek naar het beeld, het bleef gewoon perfect (in tegenstelling to andere projectie tv's).. Maarehh. de kleur.. zilver.. waarom? ik heb daar zo'n hekel aan, zelfs in het donker valt de tv dan teveel op..

Pieter Kleine
01-01-2005, 22:07
In nl.hobby.thuisbioscoop lees ik heel slechte geluiden over de Sagem 50 ", vooral op het punt van gelijk oplopen beeld en geluid via surround sets.

martin
02-01-2005, 09:13
De Sagem heb ik ook bij media markt zien staan, en inderdaad erg mooi beeld. De Sagem is wel een andere techniek qua weergeven n.l DLP techniek.

kippekop
11-03-2005, 18:26
Ik zou zelf voor een beetje betaalbare mooie tv kijken naar de sony lcd rpt's, ik heb zelf de 60 inch (!) versie hiervan gezien bij raf, ziet er echt goed uit met normaal tv materiaal en een zeer sexy styling. Ik zou zelf de 42 of 50 inch versie nemen. Niet het meest spectaculaire beeld maar vrijwel geen artifacts en ook redelijk goed beeld vanaf kabel (itt lcd/plasma). Alleen zwart is niet totaal zwart, ik denk dat met een beetje calibratie dit nog wel verbeterd kan worden.

TheLastHero
18-03-2005, 08:20
Ik zou zelf voor een beetje betaalbare mooie tv kijken naar de sony lcd rpt's,

Ik heb dit ook gezien, helaas is het grote nadeel dit van deze tv's dat er stof aan de binnenkant van de glasplaat kan komen en de stof kan je niet zelf verwijderen :!:

Edgar Smit
08-04-2005, 12:55
even een kickje hier,
de nieuwste PJ tv's zijn dus gewoon goed, maar dat geldt ook voor CRT, LCD en plasma en projectors. Stel je hebt 2 tot 3000 euro, je wilt minimaal 70cm en goed beeld, wat is dan wijsheid om te kopen?

Albert Kostwinder
08-04-2005, 17:42
even een kickje hier,
de nieuwste PJ tv's zijn dus gewoon goed, maar dat geldt ook voor CRT, LCD en plasma en projectors. Stel je hebt 2 tot 3000 euro, je wilt minimaal 70cm en goed beeld, wat is dan wijsheid om te kopen?

Een projector... :D

Olivier vd D.
09-04-2005, 09:11
Ja zeg meneer Kostwinder, wij willen natuurlijk wel degelijke argumenten...

Ik heb DLP-RPTVs ook maar bij mij opties gevoegd nadat ik de Sagem Axium bij de MM had gezien, wat een prachtig beeld! DLP-RPTVs zijn in Nederland niet zo goed verkrijgbaar, maar dat wordt vast beter. Ik geloof niet dat ze echt onderdoen voor een projector. Wie weet meer?

SuperDre
09-04-2005, 11:10
kijk dan ook eens naar de Optoma Themescene RD50, die is IMHO net iets mooier dan de Axium..

Olivier vd D.
09-04-2005, 12:06
Ik zou um graag zien Dre, maar waar? Wat is je aan positieve en wellicht ook negatieve zaken opgevallen ten opzichte van de Sagem Axium? Weet jij hoe het zit met de problemen ten aanzien van vertraging van eht beeld ten opzichte van het geluid bij gebruik van een receiver?

Ron-G
09-04-2005, 12:49
even een kickje hier,
de nieuwste PJ tv's zijn dus gewoon goed, maar dat geldt ook voor CRT, LCD en plasma en projectors. Stel je hebt 2 tot 3000 euro, je wilt minimaal 70cm en goed beeld, wat is dan wijsheid om te kopen?


Tja dat ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je wil, en hoe en waar je alles eventueel kwijt kan.

Een PJ tv kan heel mooi zijn zag er laatst een bij Correct Rotterdam, een Sony met een diagonaal van ong 1.25, weet het niet helemaal meer zeker maar dat zag er zeer strak uit en koste iets van rond de 3000 euro dacht ik.

Maar als je natuurlijk echt groot wil dan zal je een projector moeten nemen maar lijkt mij persoonlijk niks om Philip Freriks ineens levensgroot in je huiskamer te hebben bv :wink: want neem aan dat je het ook als gewone tv wil gebruiken?

Maar ik zou persoonlijk als het voor tv vervanging is gaan voor een PJ tv vind die toch wel erg mooi tegenwoordig en stukken goedkoper dan een plasma of lcd tv als je een wat groter formaat neemt bv + 1 meter.

Johan van den D.
09-04-2005, 13:15
Maar ik zou persoonlijk als het voor tv vervanging is gaan voor een PJ tv vind die toch wel erg mooi tegenwoordigEr zijn er vandaag de dag inderdaad bij die een zeer mooi plaatje leveren, dat viel mij een tijdje geleden ook op.
Een dermate mooi beeld dat je je er zeker niet voor hoef te schamen.

Albert Kostwinder
09-04-2005, 19:01
Ja zeg meneer Kostwinder, wij willen natuurlijk wel degelijke argumenten...

Ik heb DLP-RPTVs ook maar bij mij opties gevoegd nadat ik de Sagem Axium bij de MM had gezien, wat een prachtig beeld! DLP-RPTVs zijn in Nederland niet zo goed verkrijgbaar, maar dat wordt vast beter. Ik geloof niet dat ze echt onderdoen voor een projector. Wie weet meer?

Dit was een degelijk argument... :roll: behoeft toch geen toelichting meer Moondust... :twisted: :wink:

Olivier vd D.
09-04-2005, 22:16
Dit was een degelijk argument... :roll: behoeft toch geen toelichting meer Moondust... :twisted: :wink:
Dan heb jij zeker nog geen recente 50" DLP-RPTV gezien...

SuperDre
10-04-2005, 05:39
Ik zou um graag zien Dre, maar waar? Wat is je aan positieve en wellicht ook negatieve zaken opgevallen ten opzichte van de Sagem Axium? Weet jij hoe het zit met de problemen ten aanzien van vertraging van eht beeld ten opzichte van het geluid bij gebruik van een receiver?

Ik heb em zelf niet, maar ik heb op verschillende plekken gelezen dat die niet het probleem van de vertraging van het geluid zou hebben..
Tevens is die in zwart en niet dat oerlelijke zilver.. (ik begrijp dat nog steeds niet waarom men een zilveren tv ofzo wil hebben, zelfs in het donker is de kast nog zeer goed zichtbaar.. YUK!)

Albert Kostwinder
10-04-2005, 10:19
Dit was een degelijk argument... :roll: behoeft toch geen toelichting meer Moondust... :twisted: :wink:
Dan heb jij zeker nog geen recente 50" DLP-RPTV gezien...

Doh, nog nooit........haha! :shock: :D

Is mooi maar geen partij voor een goede projector die altijd groter beeld heeft wat meer impact geeft, wat je echt in een film doet opzuigen. Daar kan nu niet, morgen niet en nooit niet een projectie tv aan tippen hoe mooi het beeld ook zal worden. Punt. :wink:

Olivier vd D.
10-04-2005, 11:43
Een groot beeld betekent niet dat het ook een goed beeld is. Een DLP-RPTV met een diagonaal van 65"vind ik zelf al groot zat. Ik ben wel benieuwd hoe dat beeld zich verhoudt tot een projector (+scherm) in dezelfde prijsklasse.

Albert Kostwinder
10-04-2005, 11:54
Een groot beeld betekent niet dat het ook een goed beeld is. Een DLP-RPTV met een diagonaal van 65"vind ik zelf al groot zat. Ik ben wel benieuwd hoe dat beeld zich verhoudt tot een projector (+scherm) in dezelfde prijsklasse.

Dat geldt ook andersom. Een klein beeld is niet altijd scherper of mooier. :wink: Maar als je voor 1500 / 2000 een projector of projectie tv wilt kopen zijn er genoeg projectoren die absoluut beter zijn en niet alleen omdat het beeld groter is. Zeker weten. :wink: Neemt niet weg dat lcd / plasma / projectie tv enz. ook geweldig mooi kan zijn. :wink:

SuperDre
11-04-2005, 08:17
Neemt niet weg dat lcd / plasma / projectie tv enz. ook geweldig mooi kan zijn. :wink:

Op dit moment zijn er nog geen fatsoenlijke lcd/plasma tv's die ook nog betaalbaar zijn.. De huidige van rond de 3000 euro zijn gewoonweg bagger..

Albert Kostwinder
11-04-2005, 11:50
Neemt niet weg dat lcd / plasma / projectie tv enz. ook geweldig mooi kan zijn. :wink:

Op dit moment zijn er nog geen fatsoenlijke lcd/plasma tv's die ook nog betaalbaar zijn.. De huidige van rond de 3000 euro zijn gewoonweg bagger..

Echt bagger zijn ze echt niet allemaal hoor, maar te duur en echt perfect zijn ze verre van allemaal inderdaad nog. Kwestie van tijd. :wink:

Johan van den D.
11-04-2005, 15:50
De huidige van rond de 3000 euro zijn gewoonweg bagger..Kijk eens naar schermen van NAD, D-Boss enzo.
Weet zeker dat je deze mening zal hetzien.

En laten we wel wezen, een crt beeldbuis is ook verre van perfect ondanks dat ze ook veel geld kunnen kosten. :wink:

Jack van Dijk
13-04-2005, 09:50
Het meeste is in dit topic volgens mij al gezegd. Zelf ben ik in het bezit van een Toshiba 50" projectie tv, deze heb ik nu zo'n 2,5 jaar en daarvoor heb ik zo'n 7 jaar een Pioneer projectie tv gehad. Enige ervaring heb ik er dus wel mee.

Het probleem met projectie tv's in de winkel bekijken is dat ze, net als alle andere tv's in de winkel overigens, zo ongelovelijk beroerd staan afgesteld. En bij projectie wordt dan alles was slecht is natuurlijk nog eens opgeblazen. Toen ik mijn huidige TV ook uit de doos haalde schrok ik in eerste instantie ook, maar nadat ik hem eerst zelf eens had afgesteld en vervolgens de tv heb laten calibreren door ITC was het 8)

Ik heb er twee en half jaar geleden een kleine 2000 euro voor betaald. Zeker op dat moment was het enige alternatief als ik een dergelijk groot beeld wilde een lcd projector. Echter praktische redenen deden mij toen toch besluiten om voor een projectie tv te gaan. Dingen zoals het feit dat je nog een aparte tv tuner bij de projector nodig hebt en ook zaken als iets doms zoals teletekst en zo.

Jack

Pascal Heister
13-04-2005, 10:43
en Martin heb je er inmiddels al 1 in bezit? ;)

SuperDre
13-04-2005, 10:58
Echter praktische redenen deden mij toen toch besluiten om voor een projectie tv te gaan. Dingen zoals het feit dat je nog een aparte tv tuner bij de projector nodig hebt en ook zaken als iets doms zoals teletekst en zo.

Juist, dat is iets waar veel mensen niet bij stil staan als ze een projector kopen.. Voor puur alleen film is een projector natuurlijk voldoende (met een losse dvdspeler natuurlijk), maar wil je ook nog echt tv kijken tja...

Albert Kostwinder
13-04-2005, 19:02
Echter praktische redenen deden mij toen toch besluiten om voor een projectie tv te gaan. Dingen zoals het feit dat je nog een aparte tv tuner bij de projector nodig hebt en ook zaken als iets doms zoals teletekst en zo.

Juist, dat is iets waar veel mensen niet bij stil staan als ze een projector kopen.. Voor puur alleen film is een projector natuurlijk voldoende (met een losse dvdspeler natuurlijk), maar wil je ook nog echt tv kijken tja...

Een projector is inderdaad een toegevoegde waarde en moet je niet als tv gaan gebruiken. Ikzelf zit in ieder geval series e.d. gewoon op mijn Tau breedbeeld te kijken. Films gaan natuurlijk metersbreed!. :)

Olivier vd D.
14-04-2005, 08:49
Heeft iemand al een Loewe Articos 55" DLP RPTV in actie gezien? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Volgende week ga ik um zelf bekijken bij Correct in Rotterdam. Vanwege het 65-jarig jubileum van Correct gaat deze RPTV op dinsdag 26 april 2005 van de hand voor € 2.499,- ipv van de gebruikelijke € 6.000,- tot € 7.000,-.

SuperDre
14-04-2005, 10:35
Heeft iemand al een Loewe Articos 55" DLP RPTV in actie gezien? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Volgende week ga ik um zelf bekijken bij Correct in Rotterdam. Vanwege het 65-jarig jubileum van Correct gaat deze RPTV op dinsdag 26 april 2005 van de hand voor € 2.499,- ipv van de gebruikelijke € 6.000,- tot € 7.000,-.

Das natuurlijk niet duur, maar let op dit is wel een tv die inmiddels al een jaar oud is bijna en enkele tests die ik gelezen heb zijn niet zo denderend over het beeld:

http://ultimateavmag.com/directviewandptvtelevisions/704loewe/

Maar toch hee het is 55" en DLP, en niet zo denderend duur..

Olivier vd D.
14-04-2005, 13:13
Ach die testen, ik hoor veel liever gedetailleerde verslagen van ooggetuigen.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de komende generatie DLP RPTVs.

Albert Kostwinder
14-04-2005, 17:45
Heeft iemand al een Loewe Articos 55" DLP RPTV in actie gezien? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Volgende week ga ik um zelf bekijken bij Correct in Rotterdam. Vanwege het 65-jarig jubileum van Correct gaat deze RPTV op dinsdag 26 april 2005 van de hand voor € 2.499,- ipv van de gebruikelijke € 6.000,- tot € 7.000,-.

Das natuurlijk niet duur, maar let op dit is wel een tv die inmiddels al een jaar oud is bijna en enkele tests die ik gelezen heb zijn niet zo denderend over het beeld:

http://ultimateavmag.com/directviewandptvtelevisions/704loewe/

Maar toch hee het is 55" en DLP, en niet zo denderend duur..

Hmmm, 2500 voor maar een beeldje van 55" vind ik wel duur :wink:

Olivier vd D.
14-04-2005, 20:10
Hmmm, 2500 voor maar een beeldje van 55" vind ik wel duur :wink:
Een DLP-projector met dezelfde native resolutie (1280x720) en een scherm kosten bij elkaar meer dan 2500 euro, dus ik begrijp je conclusie niet zo.

SuperDre
14-04-2005, 20:14
en bv die sagem is nog net iets kleiner (50") en die is 3000..

Albert Kostwinder
15-04-2005, 07:46
Hmmm, 2500 voor maar een beeldje van 55" vind ik wel duur :wink:
Een DLP-projector met dezelfde native resolutie (1280x720) en een scherm kosten bij elkaar meer dan 2500 euro, dus ik begrijp je conclusie niet zo.

Voor 2500 euro koop je wel een erg mooie dlp projector en scherm met een meters groot beeld dat meer impact geeft als welke projectie tv dan ook en met een beeld dat menig native 1280x720 projector evenaart. Resolutie alleen staat niet garant voor het beste beeld. Als jij die projectie tv mooier vind wie zal je tegenhouden? is ook mooi maar voor de voordeligste prijs/kwaliteit per inch zijn projectors niet te verslaan. :wink:

Olivier vd D.
15-04-2005, 15:18
Ik ben met je eens dat het uiteindelijk enkel om de beeldkwaliteit gaat, maar je kan geen 854x480 DLP projector of een 1280x720 LCD projector vergelijken met een 1280x720 DLP RPTV. De techniek en de resolutie zullen toch echt hetzelfde moeten zijn. Immers, een LCD-projector heeft bepaalde nadelen t.o.v. DLP en omgekeerd.

Een 1280x720 DLP projector kost inclusief scherm veel meer dan € 2500,-. Dus indien met een DLP RPTV niet teveel aan kwaliteit wordt ingeleverd ten opzichte van de beeldkwaliteit van een projector, is het wellicht wel een voordelige keuze (de aanbieding van de Loewe DLP RPTV bij Correct bedoel ik hiermee) als je voor DLP wil gaan. Ik heb de Sagem Axium DLP RPTV gezien en dat zag er ongekend goed uit. Als de Loewe hier niet erg veel voor onderdoet, dan overweeg ik um zeker. Uiteraard is een RPTV alleen interessant als je niet met een beelddiagonaal van 3 meter wil projecteren. Dan vallen RPTVs natuurlijk direct af. In mijn geval zou 140cm diagonaal al prima zijn daar ik vrij dicht op het scherm zal zitten (2,5 meter).

Albert Kostwinder
15-04-2005, 17:46
Ik ben met je eens dat het uiteindelijk enkel om de beeldkwaliteit gaat, maar je kan geen 854x480 DLP projector of een 1280x720 LCD projector vergelijken met een 1280x720 DLP RPTV. De techniek en de resolutie zullen toch echt hetzelfde moeten zijn. Immers, een LCD-projector heeft bepaalde nadelen t.o.v. DLP en omgekeerd.

Een 1280x720 DLP projector kost inclusief scherm veel meer dan € 2500,-. Dus indien met een DLP RPTV niet teveel aan kwaliteit wordt ingeleverd ten opzichte van de beeldkwaliteit van een projector, is het wellicht wel een voordelige keuze (de aanbieding van de Loewe DLP RPTV bij Correct bedoel ik hiermee) als je voor DLP wil gaan. Ik heb de Sagem Axium DLP RPTV gezien en dat zag er ongekend goed uit. Als de Loewe hier niet erg veel voor onderdoet, dan overweeg ik um zeker. Uiteraard is een RPTV alleen interessant als je niet met een beelddiagonaal van 3 meter wil projecteren. Dan vallen RPTVs natuurlijk direct af. In mijn geval zou 140cm diagonaal al prima zijn daar ik vrij dicht op het scherm zal zitten (2,5 meter).

2.5 meter is wel erg dichtbij op het scherm, ook voor 55" tv al zal dat iets beter gaan dan 3 meter diagonaal projecteren. Ik begrijp dat je een compromis zoek ipv een projector en dan is zo'n tv zeker niet verkeerd, integendeel!.

Wat jij over resoluties zegt ben ik het niet helemaal met je eens. Er zijn genoeg projectoren die een mooier beeld kunnen geven dan hun 'hogere resolutie' tegenhanger. Resolutie is een, maar hoe je daar technisch mee omgaat is nog veel belangrijker! een 5 megapixel camera is per definitie ook niet altijd beter dan een met 3.2 bv. Impact, feeling en filmische look van het beeld vind ik nog altijd belangrijker dan mooie specs..... :)

Alexander D
22-04-2005, 12:12
en bv die sagem is nog net iets kleiner (50") en die is 3000..

Die Sagem zag ik gisteren bij BCC voor 2000 euro staan.

Zelden ben ik zo onder de indruk geweest van beeldkwaliteit. Dat was echt top. In Eindhoven staat hij naast diverse plasmaschermen. Daarop werd een dvd gedraaid en de kwaliteit was werkelijk om te huilen (van allemaal). Het beeld op die Sagem was vele malen beter.

Voor mensen die niet groter willen/kwijt kunnen, geen projecter willen om wat voor reden dan ook, kunnen hier een prachtige oplossing in vinden. De diepte valt immers met, ik dacht, 37 cm ook wel mee. Je moet immers toch nog een centerspeaker kwijt.

Ik zou nog wat uitvoerig willen kijken maar als ik nu moest kiezen, zou ik voor die Sagem gaan. Goh, wie had dat ooit gedacht: een Sagem. Dat is voor mij toch niet het eerste merk waar ik aan denk voor een tv :wink:

SuperDre
22-04-2005, 12:48
en bv die sagem is nog net iets kleiner (50") en die is 3000..

Die Sagem zag ik gisteren bij BCC voor 2000 euro staan.

Zelden ben ik zo onder de indruk geweest van beeldkwaliteit. Dat was echt top. In Eindhoven staat hij naast diverse plasmaschermen. Daarop werd een dvd gedraaid en de kwaliteit was werkelijk om te huilen (van allemaal). Het beeld op die Sagem was vele malen beter.


2000? hmmm.. de laatste keer dat ik naar de prijs keek in de eindhovense BCC was het nog 2999, ik zal morgen dan nog eens gaan kijken (want 2000 euro begint toch wel interessant te worden).. Maar hou wel rekening mee dat schijnbaar die Sagem problemen met het geluid heeft (out of sync).. (en helaas alleen maar leverbaar in YUK zilver)..

Olivier vd D.
22-04-2005, 14:53
Ik heb het al eerder laten vallen, maar nog maar een keertje. Als je in omgeving Rotterdam woont is het namelijk wellicht ook aan te raden op dinsdag 26 maart 2005 eens bij Correct binnen te stappen. Daar staat een normaal gesproken peperdure (meer dan 5000 euro) Loewe Articos DLP RPTV die je alleen die dag voor maar 2500 euro mee mag nemen. Het gevaarte heeft een mindere contrast ratio dan de Sagem, maar is daarentegen wel weer 10 inches groter qua beeldiagonaal (140 cm). Ik ga zelf iig wel een kijkje nemen. Ik ben benieuwd.

basset
20-05-2005, 12:32
Toevallig lees ik hier over die Sagem.

Ik zag hem de\e week ook bij een BCC in Hoofddorp staan en idd, het beeld is mooier dan een plasma of LCD.

Vorig jaar zag ik dit soort modellen van SOny en Samsung in Amerika en toen was ik ook al zo onder de indruk in vergelijk met LCD en Plasma.

Voor mij ook een van de redenen om plasma en lcd links te laten liggen (of het moet een een mini LCD-tje zijn voor de slaapkamer :) )