PDA

Bekijk de volledige versie : De bouw van een thuisbioscoop



Eric van Ballegoie
24-12-2001, 11:02
Zoals sommige van jullie weten ben ik bezig om in mijn huis een kamer om te bouwen tot thuisbioscoop. Na meer dan een maand niets gedaan te hebben ben ik dit weekend weer begonnen en de laatste foto's zijn te vinden op:

http://www.dvdzone.nl/kijkruimte/

De laatste update staat bovenaan, als je alles wilt lezen moet je op pagina twee beginnen (link staat onderaan de eerste pagina).

Als het geheel af is komt er een beschrijvend artikel op DVD.nl over de bouw van de kamer met tips en achtergrondinformatie.

Smeezio
29-12-2001, 18:41
wel errug cool zeg, niet normaal, als ik later op mezelf woon en het geld ervoor heb lijkt mij zon project erg strak! :)

Mijn complimenten met wat je aant doen bent:D

strak man

mark9534
29-12-2001, 19:28
Ga zo door :)

Erg leuk wat he aan het doen bent, hoop in de toekomst ook zoiets te kunnen realiseren.

Rossi
29-12-2001, 20:20
Sjees man, wat een karwei....maar wat een resultaat. Mijn vrouw zat mee te kijken en ik zei: "Wow, dat wil ik ook!". Reactie was:"Vergeet het maar, dat komt er hier niet in!".
Hahaha, dusse.....als alles klaar is mag ik dan een keertje bij jou komen genieten? :D

vvo
30-12-2001, 10:03
Hallo Eric,
Schitterend project ... waar ik nou zo benieuwd ben zijn de kosten. Kun je een schatting geven van de kosten; 5000,-, 10.000,- of meer???

Met groet,


Johan.

Eric van Ballegoie
30-12-2001, 10:36
Hoi,

Allemaal dank voor de leuke reacties! Ik heb weer wat nieuwe foto's op de pagina gezet, dus klik op de link in de eerste post van deze thread voor een update.

Wat betreft de kosten: Inclusief alle apparatuur loopt het uiteraard redelijk in de papieren, maar het blijft allemaal redelijk te overzien. Ik heb geen high-end spullen dus vallen de kosten wat dat betreft nogal mee. De bouw van de kamer probeer ik zo low-budget mogelijk te doen (wachten op aanbiedingen enzo), maar ik denk dat ik ergens rond de fl 2500 voor de kamer zal uitkomen, valt dus wel mee. Ik moet het allemaal nog uitrekenen als ook de vloerbedekking gekocht is, alle bonnen liggen op een stapel :D

Alex van den Berg
30-12-2001, 15:17
ik denk dat ik ergens rond de fl 2500 voor de kamer zal uitkomen, valt dus wel mee.Valt dus wel mee?? Da's een koopje!! Ik vermoed dat je de uren niet hebt meegerekend? :D

Eric van Ballegoie
30-12-2001, 23:23
Valt dus wel mee?? Da's een koopje!! Ik vermoed dat je de uren niet hebt meegerekend? :D

Hehe :D Nee, de uren zitten er niet bij. Vrijwel alles heb ik alleen gedaan dus zitten er aardig wat uren van mijn persoontje in....

PM
02-01-2002, 12:43
Gaaf!!!
Leuk dat je nu weer tijd hebt om er weer aan te werken... Ik zal nu weer regelmatig ff checken...

eatmyshorts
02-01-2002, 12:56
WOW.

Het is dat ik nog niet op mezelf woon, ben 17 jaar oud en het geld niet heb. Maarn anders zou ik zoiets toch ook wel grappig vinden. Ziet er egt retestrak uit gek.


Heb je trouwens al een idee voor de bank of stoelen ofzo, anders raad ik je aan een Bioscoopstoel (http://www.bioscoopstoelen.nl) te kopen. Zou wel enorm heftig zijn.


Keep up the good work!!!

Johan Berkhout
02-01-2002, 13:04
nou ik ben nu 21 en heb een eigen woning en mijn woonkamer dient nu gewoon als HT maar moet veel mooier en beter gaan worden, later in mijn echte huis moet ik ook zo'n kamer als eric hebben anders niet...

en eric als je tips en zo heb....natuurlijk niet voor jezelf houden he...wel met de lieve leden van DVD.nl delen ;) ik zal trouwens 1 dezer dagen ook even foto's van mijn "biosje" op mijn site planten....maar dat is lang niet zo mooi als dat van jou eric ..

Eric van Ballegoie
08-01-2002, 00:12
Johan,

Ik ben nu zelf 23 dus wellicht over twee jaar.... :D
Binnenkort zal ik een artikel over de bouw van mijn HT schrijven met daarin allerhande tips en wetenswaardigheden voor mensen die zo gek zijn om ook zoiets te gaan doen.

Mark S
14-01-2002, 12:47
Heel stoer!!
Wordt het geen sauna daarbinnen, gelet op de hoeveelheid isolerend materiaal die je hebt aangebracht?
En die vloerplaten die je gebruikt, die helpen toch vooral tegen contactgeluiden? Ik denk niet dat de lange golfvormen uit een subwoofer daardoor worden tegengehouden?

Robin
15-01-2002, 19:53
OMG!! Dit is echt stoer! :)

Zat laatst nog te denken van als ik een groot huis heb om 1 kamer als bioscoop in te richten, dus zwarte muren met rood tapijt, bios stoelen etc... dus precies zoals jij bezig bent, echt super :)

Maaruh ff wat vraagjes:

Waarom gebruik je een pc ipv. een standalone dvd speler?
Waarom deze projector en geen beamer ofzo? ( wat kostte dat ding btw. als 1 CRT al zoveeel kost, levensduur?)

mark9534
16-01-2002, 00:02
Als het geheel af is komt er een beschrijvend artikel op DVD.nl over de bouw van de kamer met tips en achtergrondinformatie.

Robin, ik denk dat je antwoorden in dit artikel komen te staan maar weet niet wanneer dat ie klaar is

Eric van Ballegoie
16-01-2002, 10:43
Mark S:

Er is een ventilatiekanaal in de kamer ingebouwd waardoor lucht van buiten af de kamer wordt ingeblazen. Of dat afdoende is weet ik niet, maar indien noodzakelijk kan ik meer kanelen aanleggen, kleine moeite.

De vloerplaten denken in principe vooral de hogere tonen, maar ook bij 40 Hz is de demping al meer dan 10 dB, hogere tonen worden veel meer gedempt. Contactgeluiden zijn na installatie van deze platen (die 3 cm dik zijn) inderdaad vrijwel geheel verdwenen.

Robin :

Ik gebruik een PC omdat deze progressive scan beelden kan weergeven (kijk voor meer info op: http://www.dvdzone.nl/pc/ ) wat een veel betere beeldkwaliteit oplevert dan een stand-alone speler.

De projector kost nieuw meer dan 30.000 gulden, ik heb hem echter tweedehands. Waarom zo'n grote CRT projecto en niet een nieuwe kleine LCD, of DLP beamer? Omdat de beeldkwaliteit van CRT projectoren veel beter is. Een moderne beamer is scherper, maar heeft een veel slechter contrast (zwart is niet zwart, maar grijs omdat er altijd licht doorlekt) en ook de kleurweergave is niet goed, in ieder geval niet zo realistisch als bij een CRT projector..

Maar zoals mark9534 al opmerkte, binnenkort komt er een zeer groot artikel met erg veel info over dit soort zaken.

nagaputih
16-01-2002, 10:48
Kan niks anders zeggen dan.................STOER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! . Nu weet ik wat ik wil als ik me huisje krijg :D

Ali baba
16-01-2002, 11:15
Eric, proficiat met jouw installatie. Ik ben onlangs eens aan het surfen geweest op zoek naar CRT projectoren, maar ik vind die nog steeds veeeeeeeel te duur. Is het mogelijk dat deze nog in prijs zullen zakken ?

Groeten,

Wim (zo, nu weet iedereen m'n echte voornaam :) )

Camille
16-01-2002, 14:36
SUPERVET!!!
Ik heb niet eens surroundsound!:( Maar daar komt nog wel verrandering in!

Keep on the good work!

Edwin vd Zwaard
16-01-2002, 15:03
sjees eric... ik moet zeggen: je bent mijn grote voorbeeld :D

Ik ga over een anderhalf jaar ongeveer samenwonen mijn mijn vriendin, en ik heb de mazzel dat die ook graag zo'n (bios-room) wil hebben...

Tegen die tijd zal ik je wel een emailtje sturen voor de bouwtekeningen :D

Dennis van Turnhout
16-01-2002, 17:25
Ben mijn vriendin sinds het zien van jou HT project aan het "bewerken".

Zo van zou best een grotere TV willen maar ja tis zo'n bakbeest in de woonkamer... of

Zo'n beamer is best stoer... maarja... wil eigenlijk dat ding niet in de woonkamer aan het plafond hebben... of

Als ik achter speakers koop... zou ik ze eigenlijk aan de muur willen hangen. Maar das eigenlijk geen gezicht...

Eigenlijk zou ik wel een aparte kamer willen voor mijn audio set (straks HT set) dan kan ik tenminste muziek luisteren als jij TV kijkt

etc...

Mark S
16-01-2002, 18:04
Get rid of your girlfriend, geef haar de halve inventaris mee en dan heb je plek zat om de hele zooi naar eigen goeddunken op te zetten.:cool:
Gaat mij niet lukken, in gemeenschap van goederen getrouwd, koophuis is dus voor de helft van haar, en als ik niet oppas wordt dan ook meteen mijn dvd-collectie gehalveerd. Dus qua ruimte en dvd-genot schiet ik er niets mee op. Hitman gezocht voor weinig....

Luther Hartog
16-01-2002, 18:10
Dit is denk ieders droom, die van mij in ieder geval. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat ik op mijn eigen woon geen vriendin heb die gaat zeuren, want het is volgens mij wel zeldzaam als je vriendin ook een bios-room wil hebben (Edwin)

Dennis van Turnhout
16-01-2002, 18:25
Aan de ene kant vind mijn vriendin een apart muziek/HT kamer overdreven maar aan de andere kant zou ze ook blij zijn als mijn middel grote (1m hoog) B&W 330i's uit de woonkamer verdwijnen.

Uit eindelijk kom ik er denk ik wel :D

nagaputih
16-01-2002, 18:57
Dit is denk ieders droom, die van mij in ieder geval. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat ik op mijn eigen woon geen vriendin heb die gaat zeuren, want het is volgens mij wel zeldzaam als je vriendin ook een bios-room wil hebben (Edwin)

Nou gelukkig ben ik ook weer 1 van de gelukkige die zo'n vriendin heeft getroffen ;)

Oh ja ze is te koop...:D:D

Mark S
17-01-2002, 07:37
Aan de ene kant vind mijn vriendin een apart muziek/HT kamer overdreven maar aan de andere kant zou ze ook blij zijn als mijn middel grote (1m hoog) B&W 330i's uit de woonkamer verdwijnen.
Dus als ik het goed lees zegt ze:
EN geen aparte HT-kamer
EN die grote boxen de woonkamer uit


Uit eindelijk kom ik er denk ik wel
Dat worden dus 5 satelliet speakers en een subwoofertje met een mooi kleedje erover.:p

PM
17-01-2002, 08:12
nou we t toch over vriendinnen hebben... de mijne is ook helemaal weg van zo'n ruimte... die gaat er echt wel komen... alleen nu nog een huis vinden.. da's moeilijker...

Dennis van Turnhout
17-01-2002, 17:41
Dat worden dus 5 satelliet speakers en een subwoofertje met een mooi kleedje erover.:p

Moh... het word straks kiezen of delen...

We gaan zaterdag even kijken in het info centrum van een nieuwbouw wijk... en guess waar ik op ga selecteren?

Een woning met mooie ruimte voor mijn Audio/HT :D

Mike Philippens
17-01-2002, 18:21
Zo van zou best een grotere TV willen maar ja tis zo'n bakbeest in de woonkamer... of
Zijn vrouwen geen wonderlijke wezens...?
Wel breedbeeld, maar geen bakbeest;wel 5.1, maar geen grote speakers; wel een beamer, maar niet zo'n grote....
Misschien een beamer buiten aan een lantaarn hangen...maar dan zal het raam wel weer niet openmogen :D
Niets ten nadele van vrouwen hoor, maar al dat geleuter... Als je goed beeld én goed geluid wilt kan het dus gewoon geen 34cm Grundigje worden met zo'n Bose setje. Dat is gewoon een feit, dus 'live with it'.
Alternatief kost erg veel geld: ik heb eens zo'n HT gezien die helemaal op maat voor je wordt gemaakt en in een wandkast verdwijnt. Geen speaker te zien, en alles zit weggewerkt in een stijlvol meubel. Kost alleen €80.000... Maar dan is wel iedereen blij...zelfs de bank ;)

Richard Hogaarts
17-01-2002, 18:58
Geweldig Eric,

Dat ziet er rete gaaf uit man. Je bent lekker bezig. Ga zo door.


1 vraagje, hoe ziet het nu aan de buitenkant eruit waar die ramen zaten. ?

jwtje
17-01-2002, 19:13
dat ziet er echt geweldig uit! (het kwijl begint alweer te stromen...):D echt kicke man!

ernst
17-01-2002, 21:54
demn kewl ej gaat binnen kort ook aan de DD EX (of was het ES ?) :D maar je moet niet alles willen heh op je 15e :D ga je die speakertjes nou ook 8er een doek oid wegwerken ?

Michael.W
19-01-2002, 10:54
ik heb de site bezocht, het laatste nieuws komt uit 6 januari. Ga je internet site vernieuwen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Groetjes,

Eric van Ballegoie
20-01-2002, 14:46
Er staan inmiddels nieuwe foto's op (van 19 en 20 jan).. Ik ben nu bezig met het leggen van tapijt, vanavond nog wat foto'tjes waarschijnlijk.

Zie: http://www.dvdzone.nl/kijkruimte

Luther Hartog
20-01-2002, 15:16
Wauw, nu begint het echt vorm aan te nemen, super hoor

Dadaveke
20-01-2002, 16:31
Dit is nou het betere werk. Gewoon super:D

Michael.W
20-01-2002, 19:08
Heb je soms eerder een bioscoop gebouwd? Wat ziet het toch professioneel uit! Ik vroeg me af wat voor stoelen je daar gaat zetten. Misschien een groot bankstel of lekker liggende strandstoelen. Dat laatste krijgt van mij de voorkeur.;)

Camille
20-01-2002, 21:11
Hey Eric keep on the good work!
Maar moet je dit eens bekijken dit is toch ook iets ongelooflijks!

http://www.janhometheater.freehomepage.com/photo.html :eek:

Eric van Ballegoie
20-01-2002, 21:40
Ik heb nooit eerder een thuisbios gebouwd nee :-)
In de kamer komt een bank (zie nieuwe foto's) en daarachter op de verhoging komen vijf bioscoopstoelen.

Nieuwe foto's: http://www.dvdzone.nl/kijkruimte/

Luther Hartog
20-01-2002, 21:41
Maar moet je dit eens bekijken dit is toch ook iets ongelooflijks!

http://www.janhometheater.freehomepage.com/photo.html :eek: Dat ziet er niet onaardig uit;) Is dat een vriend van je ofzo, of ken je die vent niet? Waarom zit ie hier niet op het forum?

Anonymous
20-01-2002, 21:58
Hey Eric keep on the good work!
Maar moet je dit eens bekijken dit is toch ook iets ongelooflijks!

http://www.janhometheater.freehomepage.com/photo.html :eek:


die kende ik ook al ja
geweldig
er staan zelfs echt bioscoop stoelen
hij heeft een begripvolle vrouw ;)

zie ook hier:
http://web-ring.freehomepage.com/cgi-bin/webring?showring=WZKZHC

Luther Hartog
20-01-2002, 22:01
Als ik dit soort dingen zie dan wil ik graag op mijn eigen wonen en snel een HT halen, maar ja aan de andere kant vind ik het nog wel best dat mijn mama me verzorgt;)

Anonymous
20-01-2002, 22:23
Als ik dit soort dingen zie dan wil ik graag op mijn eigen wonen en snel een HT halen, maar ja aan de andere kant vind ik het nog wel best dat mijn mama me verzorgt;)


awwwwwwwww ;)

Camille
21-01-2002, 13:42
Dat ziet er niet onaardig uit;) Is dat een vriend van je ofzo, of ken je die vent niet? Waarom zit ie hier niet op het forum?

Ik heb zijn site gevonden via de site van onze Martin:)

Luther Hartog
21-01-2002, 16:57
Ik heb zijn site gevonden via de site van onze Martin:) Ahhh...noem jij hem zo? Onze Martin? Dat doet me denken aan een talkshow, Onze Martine;)

Michiel
21-01-2002, 18:06
nou eric petje af hoor, het begint nu ergens op te lijken!!!!
maar volgens mij is het nog niet helemaal af!! ??
wat moet er nog gebeuren?

martin
21-01-2002, 18:12
nou eric petje af hoor, het begint nu ergens op te lijken!!!!
maar volgens mij is het nog niet helemaal af!! ??
wat moet er nog gebeuren?

wat er nog moet gebeuren zijn de uitnodigingen op de bus gooien ;)

Camille
21-01-2002, 18:28
Ahhh...noem jij hem zo? Onze Martin? Dat doet me denken aan een talkshow, Onze Martine;)
Sorry sorry een talkshowhost hoop ik nooit te worden! Dus Martin vanaf nu maar gewoon Martin!:D ;)

Angelina
21-01-2002, 18:41
Eh wanneer is de eerste voorstelling?
Kunnen we al kaartjes kopen?

System 3rror
21-01-2002, 19:36
Ziet er goed uit Eric!!

Maareuh, slaapbank?!

De slaapbank die de 'eerste rang' gaat vormen staat inmiddels ook op zijn plaats.
Ben je van plan die kamer als je slaapkamer te gaan maken of gaan jullie er saampjes heeeeel wat uurtjes indoorbrengen dat je geen puf meer hebt om naar de slaapkamer te lopen ? ;)

Eric van Ballegoie
21-01-2002, 22:02
nou eric petje af hoor, het begint nu ergens op te lijken!!!!
maar volgens mij is het nog niet helemaal af!! ??
wat moet er nog gebeuren?

Klopt! De voorzijde van de kamer moet (rondom het scherm) nog vierzien worden van zwarte, dempende noppenplaten. Verder moet echterin de kamer nog het 'luik' voor de PC worden dichgemaakt en moet de DVD-ROM drive in de muur ingebouwd worden. Verder moeten de bioscoopstoelen nog opnieuw bekleed en zwart geverfd worden.
Ook moet er op de randen van het tapijt wat aan de muren zit een lijst komen om het geheel netjes af te werken... Al met als nog een aantaal weekjes werk, maar niet echt heel veel meer.

Jaap Kokenberg
21-01-2002, 22:51
Waar is die stage voor? En wat voor bekabeling gebruik je tussen de HT-PC en de beamer en versterker?

Alex van den Berg
21-01-2002, 22:58
Waar is die stage voor?Je moet toch een plekje hebben waar je waardig je oscars kan uitreiken? :D

Eric van Ballegoie
22-01-2002, 06:55
Waar is die stage voor? En wat voor bekabeling gebruik je tussen de HT-PC en de beamer en versterker?

Op die stage achterin de kamer komen vijf bioscoopstoelen te staan.
Tussen de HT-PC en de projector komt een VGA -> 5x BNC kabel en tussen de HT-PC en de versterker komt een digitale coaxkabel, deze is reeds onder de vloer door getrokken.

RaymonE
22-01-2002, 08:03
Eric,

Allereerst complimenten voor hoe je het hebt opgezet ! Ziet er fantastisch uit !

2 vragen:

1 - Waarom gebruik je niet zoals in de bioscoop meerdere speakers aan de zijkanten ? Is dit nog niet haalbaar met de versterkers van nu ?

2- Kijk je ook tv e.d. straks in je HT of enkel DVD's ? In dat geval hoe vaak kijk jij (ongeveer) dvd's ?

Groeten,

Ray

Nathan Strik
22-01-2002, 14:05
Waarom gebruik je niet zoals in de bioscoop meerdere speakers aan de zijkanten ? Aangezien de meeste DVD´s zijn ge-remixed voor de thuis-opstelling (dus boxjes voor en achter) lijkt het me ZEER onverstandig van Eric als hij de bioscoopopstelling gaat hanteren, zo verknal je het hele geluidsbeeld. Maar dat weet hij waarschijnlijk zelf ook wel... :D

JoeCool
22-01-2002, 16:31
Ik zie dat je voor je front en center 3 gelijke luidsprekers gebruikt (Magnat Concept 1200 )
Mijn vraag is nu, hoe kom je aan die 3de luidspreker?
Luidsprekers worden normaal per paar verkocht.
Dus ik was wel benieuwd hoe je dat hebt gedaan.

Voor de rest vindt ik het en zeer interesant project om te volgen, en er misschien in de toekoms nog mijn voordeel me kan doen.

PM
22-01-2002, 16:35
het lijkt me dat je speakers gewoon los kan kopen hoor... als het niet speciaal linkse/rechtse speakers zijn... waarom niet?

JoeCool
22-01-2002, 16:40
het lijkt me dat je speakers gewoon los kan kopen hoor... als het niet speciaal linkse/rechtse speakers zijn... waarom niet?

Mij lijkt het persoonlijk niet zo gewoon dat winkels luidsprekers per stuk verkopen.

Ten eerste lijkt mij dat de 99% per paar verkocht wordt, en ten tweede denk ik dat de winkel het niet zo ziet zitten om met een enkele luidspreker te blijven zitten.

Nathan Strik
22-01-2002, 16:52
Ik denk dat Eric niet bij de eerste de beste Scheer & Foppen of Megapool is wezen shoppen voor de boxen, dus het lijkt me aardig waarschijnlijk dat in een goede audio-speciaalzaak je gewoon losse boxen kunt kopen... zoiets heet service, iets waar de hierboven genoemde massaketens nog iets van kunnen leren...

Eric van Ballegoie
22-01-2002, 16:57
De speakers komen bij Correct uit Rotterdam vandaan, de eerste twee heb ik als paar gekocht, en anderhalf jaar later liep ik bij toeval tegen een enkele overgebleven speaker op (ook bij Correct) die ik toen meteen voor een zacht prijsje heb meegenomen... :D

De achterspeakers, vier stuks, heb ik als twee paar van twee gekocht...

JoeCool
22-01-2002, 20:06
Dus toch met een beetje geluk tegen die 3de luidspreker aangelopen. ;)

Nu is er nog een ding die ik graag wil weten over die luidspreker die je als center gaat gebruiken.
Ik neem aan dat je die center luidspreker niet rechtop gaat zetten, maar plat gaat neer leggen.
Hoe zit het dan met de afstraling van het geluid ?
Bij "echte" center luidsprekers zie je vaak dat ze op een speciale manier zijn opgebouwd, 2 wat grotere woofers met daar tussen in de tweeter.
Deze opstelling moet het afstralen van het geluid gunstig beinvloeden.
Maar hoe zit dat nu als je dus een "normale" luidspreker gebruikt in plaats van een "echte" center luidspreker ?

Camille
22-01-2002, 20:16
Op die stage achterin de kamer komen vijf bioscoopstoelen te staan.
Hey Eric,
Waar heb je die stoelen gekocht?? Zijn ze nieuw?
Ik wil er ook graag 2 of 3 maar als ik het aan iemand anders vraag krijg ik nooit antwoord, ook niet van bseated:mad:

Camille
22-01-2002, 20:19
Ik denk dat Eric niet bij de eerste de beste Scheer & Foppen of Megapool is wezen shoppen voor de boxen, dus het lijkt me aardig waarschijnlijk dat in een goede audio-speciaalzaak je gewoon losse boxen kunt kopen... zoiets heet service, iets waar de hierboven genoemde massaketens nog iets van kunnen leren... Dit klopt je kan bij de speciaalzaak gewoon losse boxen bestellen of meteen meenemen natuurlijk;)

Dennis van Turnhout
22-01-2002, 20:44
Ik wil er ook graag 2 of 3 maar als ik het aan iemand anders vraag krijg ik nooit antwoord, ook niet van bseated:mad: Das vaag? Ik zat er aan te denken om er een stel of wat voor in mijn nieuwe huisje te kopen...

Mmmmmm... Dikke bummer... zal ze ook eens met mail bestoken

Spais
22-01-2002, 22:58
[Dit is me eerste post, maar ik moet toch even reageren hierop!]

Jeetje wat een gaaf project zeg! Ik volg het nu al een tijdje en ik kan maar 1 ding zeggen: echt helemaal te gek!.. Ik zit al met smart te wachten op de volgende foto's! Wanneer kunnen we weer iets verwachten?

Paul Ranft
25-01-2002, 20:33
Vandaag heb ik dit ultieme project van dichtbij mogen aanschouwen :cool:

Paul Ranft
25-01-2002, 20:36
Wat je ziet is met geen pen te beschrijven. In een woord: KICKUH...

Ik waande me even in het oude Rotterdamse Luxor theater. Allemachtig gaaf... dit is de droomwens van elke film/DVD liefhebber.

Nathan Strik
26-01-2002, 00:08
Goh, ik wist niet dat Eric ook open dagen had... :D

noXS21
26-01-2002, 00:45
Hoi Eric ik ben al de duizendste die het zegt maar wat wordt het MOOOOOOI, maar ik zelf kan ook nog wel wat tips gebruiken over mijn eigen slaap/luisterruimte.
Mij pa en ma gaan verhuizen nu krijg ik dus ook een grotere kamer en ben nu een beetje aan het schuifen (op tekening) met de apparatuur, nu is mijn vraag of er mensen zijn die nog goede aanpassingen hebben voor mij huidige plan van opstelling.
Ik heb de tekening bijgesloten.
Alvast bedankt:D

Eric van Ballegoie
26-01-2002, 08:22
Paul,

Hartelijk dank voor de complimenten, ik wordt helemaal verlegen :rolleyes:

Ik heb trouwens weer wat nieuwe foto'tjes op de site geplaatst, met wat beelden van de huidige situatie. Ik zal vanmiddag nog wat foto'tjes erbij gooien.

http://www.dvdzone.nl/kijkruimte

Eric van Ballegoie
26-01-2002, 08:24
Hoi Eric ik ben al de duizendste die het zegt maar wat wordt het MOOOOOOI, maar ik zelf kan ook nog wel wat tips gebruiken over mijn eigen slaap/luisterruimte.

Ziet er goed uit! Ik zou zou geen op of aanmerkingen weten!
Als je zover ben, post dan wat plaatjes hier op het forum !

noXS21
26-01-2002, 12:18
Ikzelf denk ook wel dat ik zo een beetje het ultieme resultaat kwa opstelling behaal. De kamer is trouwens ongeveer 5 bij 5m. dan kunnen jullie de verhoudingen een beetje inschatten. Die foto's zullen nog wel ff duren want het huis is pas over een maand of 5 klaar!!!! Als iemand nog leuke iedeien heeft over een leuk kleurtje op de muur of wat leuke atributen dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb nog een vraagje mijn ouders willen graag parket op de vloer leggen ik weet dat je beter vloerbedekking kunt hebben maar daar heb ik weinig over te zeggen. Is dit echt een ramp? Of weet iemand of een kleedje of iets dergelijks helpt??

Alvast bedankt :D

Alex van den Berg
29-01-2002, 23:13
Ik zal vanmiddag nog wat foto'tjes erbij gooien. * ZUCHT * ....
Mocht je ooit nog eens in de financiele problemen komen (wat ik zeker niet hoop), dan hou ik me aanbevolen om een bod op je huis inclusief thuistheater te doen... De rest van het huis interesseert me niet zo erg... Ik zou mijn PC in het thuistheater planten en er nooooooit meer uit komen... :D :D

Jeroen Groot
29-01-2002, 23:30
Schitterend!!!

Ik had dit idee ook voor in mijn eigen huisje (over een jaar of 10 :( :(). Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de tips en tekeningen.

Hoe groot is de ruimte eigenlijk?

mark9534
30-01-2002, 00:13
Wanneer kunnen we het artikel op DVD.nl over de bouw van de kamer met tips en achtergrondinformatie verwachten ? Of moet je het nog beginnen te schrijven :confused:

suave
31-01-2002, 22:57
Hoi,

Allemaal dank voor de leuke reacties! Ik heb weer wat nieuwe foto's op de pagina gezet, dus klik op de link in de eerste post van deze thread voor een update.

Wat betreft de kosten: Inclusief alle apparatuur loopt het uiteraard redelijk in de papieren, maar het blijft allemaal redelijk te overzien. Ik heb geen high-end spullen dus vallen de kosten wat dat betreft nogal mee. De bouw van de kamer probeer ik zo low-budget mogelijk te doen (wachten op aanbiedingen enzo), maar ik denk dat ik ergens rond de fl 2500 voor de kamer zal uitkomen, valt dus wel mee. Ik moet het allemaal nog uitrekenen als ook de vloerbedekking gekocht is, alle bonnen liggen op een stapel :D

Verhuur je jezelf ook om het bij mij zo te maken??

:D

SuavE

Eric van Ballegoie
01-02-2002, 10:39
Verhuur je jezelf ook om het bij mij zo te maken??



Alle heeft z'n prijs :D :D

Maar goed, vanavond gaat eindelijk de projector geinstalleerd worden als het goed is, en dan gaat het feest echt beginnen...

YES ... YES !!!! :D :D

Alex van den Berg
01-02-2002, 13:03
Maar goed, vanavond gaat eindelijk de projector geinstalleerd worden als het goed is, en dan gaat het feest echt beginnen...Dat betekent dus... dus... dus....... Klaar?!
Gefeliciteerd!! :)

Eric van Ballegoie
01-02-2002, 13:06
Dat betekend.... bijna klaar ;)

Er moeten nog wat plinten gemaakt worden en de luiken achterin de kamer (zijn klaar) moeten nog bevestigd worden.. Maar op het geheel gezien stelt dat nix voor :D :rolleyes:

Eric van Ballegoie
03-02-2002, 10:15
pffff... eindelijk hangt nu ook de projector... Het eind komt in zicht.

http://www.dvdzone.nl/kijkruimte

Camille
03-02-2002, 11:36
Wat een apparaat die projector:D

ToolkiT
03-02-2002, 23:36
Eric, super gaaf gedaan man!

Ik heb van het weekend eindelijk een surround set gekocht en ben zo blij als een kind, ik kan me voorstellen hoe trots jij je moet voelen :)

Luther Hartog
03-02-2002, 23:43
ik kan me voorstellen hoe jij je moet voelen :) Blut?

ToolkiT
03-02-2002, 23:48
Blut?
Grappig, als je quote valt het woordje 'trots' weg...
staat dat op de zwarte lijst van scheldwoorden? ;):D

Blut zal hij zich idd ook wel voelen, maar na een paar uur in zijn eigen bios merk je daar nix meer van :)

Jaded
03-02-2002, 23:48
Blut?
en moe waarschijnlijk...

Maar voldaan. :)

Theo G
04-02-2002, 20:04
Inderdaad .. indrukwekkend !!

Maar één ding zie ik nog niet, waar is de bar ?.
En wat is de eerste DVD geweest die je hier hebt bekeken?.

Proficat met het resultaat van je noeste arbeid.

Theo.

Anonymous
04-02-2002, 21:50
Inderdaad .. indrukwekkend !!

Maar één ding zie ik nog niet, waar is de bar ?.
En wat is de eerste DVD geweest die je hier hebt bekeken?.

Proficat met het resultaat van je noeste arbeid.

Theo.


en de popcornmachine? ;)

calex
04-02-2002, 22:19
en de popcornmachine? ;)


http://www.homecinemaaccessories.com/prodimg/antique-m.jpg

Hoi Eric
Hier heb je van mij alvast een popcornmachine (da,s een mooie he') :D :D
Veel succes met je HT toegewenst, ziet er prachtig uit.

Grtz.Henny ;)

Anonymous
05-02-2002, 19:40
http://www.homecinemaaccessories.com/prodimg/antique-m.jpg

Hoi Eric
Hier heb je van mij alvast een popcornmachine (da,s een mooie he') :D :D
Veel succes met je HT toegewenst, ziet er prachtig uit.

Grtz.Henny ;)



:D :D :D

Smeezio
05-02-2002, 19:51
ziek ik achter de projector een samsung dvd player staan ?
of heb ik ut mis :D

Eric van Ballegoie
06-02-2002, 09:41
Je hebt het mis ;-)
Het is een no-name speler die ik ter test heb staan.

Eric van Ballegoie
10-02-2002, 19:54
Voor geinteresseerden: Ik heb weer wat nieuwe foto's geplaatst.

http://www.dvdzone.nl/kijkruimte

Anonymous
10-02-2002, 20:08
Voor geinteresseerden: Ik heb weer wat nieuwe foto's geplaatst.

http://www.dvdzone.nl/kijkruimte



misschien een rare vraag: waar is de pc voor?

Eric van Ballegoie
11-02-2002, 08:58
De PC doet dienst als DVD speler. Een PC heeft namelijk een 'progressive scan' uitgang (de VGA uitgang) waardoor je op een CRT projector veel beter beeld krijgt dan met een normale DVD speler.

Dennis Veldhuizen
11-02-2002, 13:42
as said before..... Sweeettt!! :D

Anonymous
11-02-2002, 16:35
De PC doet dienst als DVD speler. Een PC heeft namelijk een 'progressive scan' uitgang (de VGA uitgang) waardoor je op een CRT projector veel beter beeld krijgt dan met een normale DVD speler.


a h
dat wist ik niet

nou moet ik zeggen: ik ben begonnen met mijn pioneer 16speed dvd in de pc, maar daar werd ik gek van.

haperen, en bijv. bij ontploffingen rook die uit digitale blokjes was opgebouwd....... dat is de reden dat ik een standalone heb gekocht... maar ik heb dan ook maar een "gewone" breedbeeld ............ ;)

System 3rror
11-02-2002, 16:56
De PC doet dienst als DVD speler. Een PC heeft namelijk een 'progressive scan' uitgang (de VGA uitgang) waardoor je op een CRT projector veel beter beeld krijgt dan met een normale DVD speler. Maakt een DVD speler in een pc niet veel meer herrie dan??

Ik werd toch redelijk gek van dat gezoem, ik vind de PS 2 een herrie maken, maar die in mn pc maakt nog meer herrie?!

Eric van Ballegoie
11-02-2002, 19:57
Tim,

Op de nieuwste foto's kun je zien dat de PC achter een geluidsdicht luik zit, alleen het frontje van de DVD-ROM drive is zichtbaar.

Deze speler zelf maakt weinig geluid, tijdens het afspelen van films draait ie gewoon op 1X DVD speed.

System 3rror
11-02-2002, 20:03
Op de nieuwste foto's kun je zien dat de PC achter een geluidsdicht luik zit, alleen het frontje van de DVD-ROM drive is zichtbaar.

Deze speler zelf maakt weinig geluid, tijdens het afspelen van films draait ie gewoon op 1X DVD speed. Eric, had dr ff overheen gelezen en gekeken! :)

Maar ziet er nogmaals netjes uit!

Eric van Ballegoie
17-02-2002, 15:04
En weer wat foto'tjes....
Niet van vandaag, maar van wat ik de afgelopen week in de avonduren heb gedaan.

http://www.dvdzone.nl/kijkruimte

Camille
18-02-2002, 16:20
Ziet er allemaal weer prachtig uit.

Maar als je een kap om je projector maakt is er dan genoeg ventilatie voor dat ding?

Michiel
18-02-2002, 20:44
ja eric ik moet het toch vragen, die 3 frontspeakers, heb ik het goed als ik zeg dat dat de Yamaha Mk2 zijn???? toevallig!!??
:confused:

ToolkiT
18-02-2002, 21:18
Ziet er allemaal weer prachtig uit.

Maar als je een kap om je projector maakt is er dan genoeg ventilatie voor dat ding?

Dat zat ik ook te denken, zou zonde van zo'n dure projector zijn als die beschadigd raakt door oververhitting..

PM
19-02-2002, 08:03
d'r is toch afzuiging/ventilatie..? zou dat niet genoeg zijn

Eric van Ballegoie
19-02-2002, 12:50
Ziet er allemaal weer prachtig uit.

Maar als je een kap om je projector maakt is er dan genoeg ventilatie voor dat ding?

Net achter de projector zit een opening van de ventilatie, door deze opening wordt nu koude lucht de kamer ingeblazen. Als de hushbox om de projector zit dan maak ik een slang van het gat in het plafond naar een gat achterin de hushbox zodat de koude lucht van achteren naar voren door de hushbox heen wordt geblazen, op die manier moet de projector koel genoeg blijven.

En wat betreft de voorspeakers: Het zijn drie Magnat Concept 1200's, geen Yamaha's.

Eric van Ballegoie
25-02-2002, 09:40
De hushbox zit om de projector heen en het apparaat is nu echt een heel stuk stiller!

Nieuwe foto's op: http://www.dvdzone.nl/kijkruimte

Gisteren heeft de bioscoop overigens de 'vuurdoop' gehad toen we met het grootste deel van de DVD.nl crew een filmpje hebben bekeken (Final Fantasy).

PM
25-02-2002, 09:57
en crew...?? is t iets?

Ronald Stiebolt
25-02-2002, 10:04
Erik,

Zonder mij te willen bemoeien met jouw prive-uitgaven is er toch een vraag die ik je ga stellen met als risico dat je 'm niet beantwoordt (prima trouwens):

Wat kost zo'n hele inrichting nou (excl. manuren)?

PM
25-02-2002, 10:21
volgens mij is die vraag al eerder gesteld in deze thread.. bekijk hem nog eens.. ik dacht iets van 2500/3000 ofzo?

Eric van Ballegoie
25-02-2002, 10:26
Exclusief alle apparatuur zit het bouwmateriaal van de kamer inderdaad rond de fl 3000, kan iets meer zijn. Maar ik heb wel zeer prijsbewust geshopt, en het meeste materiaal bij een zeer goedkope bouwmarkt (Bricorama) gekocht. Bij Gamma betaal je voor veel dingen (met name hout) al snel 25% meer....

Alexander de Mol
25-02-2002, 11:03
en crew...?? is t iets? Iets ?!?! :confused: :rolleyes:
Zeg maar gerust "U" tegen Eric's Home Theater...! Ik ben erg onder de indruk! Hij kan de rest van zijn huis wel verhuren. Ik persoonlijk zou waarschijnlijk weinig in andere ruimten vertoeven.... :D

Alexander
(zat samen met Arnold, Alex, Frank en Marijke op de 2e ring - loge)

Roland1
25-02-2002, 11:33
Ziet er goed uit Eric :cool:

Als ik mijn projector heb, ga ik ook maar eens verbouwen. Ik ga niet zo brute isolatie doen (is niet echt nodig hier), maar wel een zwarte voorwand (dus op scherm heen) is wel de bedoeling en evt. zwart plafond/gedeeltelijk i.v.m. lichtweerkaatsing.

Muren blijven gewoon licht, want als ik die zwart zou moeten maken.... dan wordt ik uit het huis gekickt door mijn moeder denk ik :D.

Veel plezier met je HT (maar dat lukt uiteraard wel :p)

Roland

Alex van den Berg
25-02-2002, 14:34
en crew...?? is t iets? Gisteren samen met andere crewleden in Eric's bios DVD gekeken....
WOW!!! Waanzinnig voor een thuisbios...!!! Enorm beeld (zonder punten of lijnen!!!)... Grote schalen popcorn... Stoelen die lostrillen door de subwoofer...!! :D

Eén groot nadeel... Ik zit nu met lichte afkickverschijnselen naar mijn Loewe TV te kijken... :D

Jaded
11-04-2002, 01:53
Even een post gedaan om de 'nieuwelingen' ook eens de aandacht te vestigen op Eric's masterpiece. :)

Martin van Tuijl
11-04-2002, 02:11
Even een post gedaan om de 'nieuwelingen' ook eens de aandacht te vestigen op Eric's masterpiece. :) Slijmbal!

Maar het ziet er goed uit Eric! Ik dacht dat ik een freak was...

Jaded
11-04-2002, 02:12
Maar het ziet er goed uit Eric! Ik dacht dat ik een freak was...
Well euhm ... you kinda euhm are a freak too.
But a nice one. :)

Martin van Tuijl
11-04-2002, 02:27
Well euhm ... you kinda euhm are a freak too.
But a nice one. :) You are too kind! Thanx! :)

raampie
11-04-2002, 02:37
Jezus Eric, wat een ongeloofelijk vette ruimte. Met recht en thuis bioscoop! Meestal denk je dan aan een breedbeeld, een prologic set en een dvd speler. Maar jij hebt echt een bioscoop gebouwd waar de Pathe jaloers op is. Ik heb echt met m'n bek open naar je foto's zitten kijken.

p.s. ik probeer niet te slijmen, maar ik ben dus oprecht onder de indruk. Keep up the good work!

bmateijsen
11-04-2002, 08:10
Eric,

Komen er nog nieuwe foto's op de site?? Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijke plaatje eruit ziet...

En wordt er nog een speciale dvd.nl bijenkomst bij jouw thuis gehouden?? Je kan in ieder geval 8 personen kwijt zag ik.... De meest actieve leden mogen toch best bij jou thuis even een dvdtje komen kijken?? :D ;)

Groet Bjorn

Eric van Ballegoie
11-04-2002, 10:05
Heej...

Ik heb zinds de laatste update eigenlijk weinig meer gedaan, de kamer is eigenlijk ook 99% af. Er moeten alleen nog wat schoonheidszaken gedaan worden (plinten ed) en er moet een tweede deur geplaats worden om geluidslekkage naar de gang tegen te gaan.

Wat betreft meetings: Daar wil ik pas over denken als de rest van mijn huis ook een beetje klaar is, en dat wordt zeker niet voor het eind van dit jaar. Wel hebben we een crewmeeting gehouden en binnenkort staat er weer een crewmeeting in de planning. Uiteraard wordt daarbij ook een filmpje gekeken, vorige keer was het Final Fantasy, welke het volgende keer wordt is nog niet helemaal duidelijk.

chello
11-04-2002, 16:24
Heel mooi gedaan allemaal ,ziet er toppie uit.
Mijn complimenten!!!!!!!!!:D
Even een vraagje over het isolatiemateriaal wat je hebt gebruikt.
Het zal het geluid zeker ten goede komen ,maar helpt het ook goed tegen geluidsoverlast t.a.v. de rest van het huis of de buren?
Is namelijk wel handig als je niet vrijstaand woont.;)

Eric van Ballegoie
11-04-2002, 16:42
Hoi,

Het isolatiemateriaal (al het glaswol) is ALLEEN bedoeld om het geluid naar de buren tegen te gaan, voor het geluid in de kamer zelf doet het vrijwel niets omdat er gewoon weer gipsplaten overheen zitten. Het tijpijt op de vloer en op de wanden zorgt voor de demping van het geluid (akoestiek) binnen de kamer.

mark9534
11-04-2002, 23:44
Wat voor materiaal kun je het beste gebruiken voor je vloer en wanden ??

Art
11-04-2002, 23:50
Wow! Ziet er echt heel goed uit.:cool:

Alex van den Berg
12-04-2002, 01:17
Het tijpijt op de vloer en op de wanden zorgt voor de demping van het geluid (akoestiek) binnen de kamer. Als (ex-) geluidstechnicus die toch wel wat ervaring met akoestisch aangepastte ruimtes heeft, moet ik zeggen dat de ruimte van Eric absoluut niet verkeerd klinkt hoor!!

Zelf zou ik misschien nog een "Bass-trap" achterin de ruimte plaatsen, zodat het laag wat minder "doorklinkt", maar verder... Toppie!! http://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Michiel
12-04-2002, 11:47
ik wil ook wel wat weten over geluidsisolatie, ik heb de optie om naar de zolder te verhuizen, want mijn kamer is nu op de eeste verdieping en als ik film zit te kijken kan bijna iedereen meeluisteren tenzij ik hem op een wat normaler volume zet,
nou ik wil dus best naar de zolder verhuizen, maar dan lever ik de overlast niet maar de buren,

dus wat ik zou willen weten is hoe kan ik met isolatiematerliaal tegen gaan dat ik als ik film zit te kijken geen last heb van de buren, of als ik wil gaan slapen!! kijk dat hun last hebben van mij ja da boeit niet zo maar als ik dat te gelijkertijd ook tegen kan gaan zou dat wel handig zijn!!!

Graag antwoord op deze vraag...


Grtjs Michiel

Eric van Ballegoie
12-04-2002, 13:42
Michiel,

Ik zou zeggen, begin onderaan pagina twee te lezen op http://www.dvdzone.nl/kijkruimte en lees alle teksten, ik heb redelijk wat info bij de plaatjes geplaatst. Wil je echt goed isoleren dan zul je echt voor een kamer-in-een-kamer moeten gaan, net als ik gedaan heb.

Alex: Ik zit inderdaad ook te denken aan een bass-trap, maar ik moet eerst mijn subwoofer nog optimaal plaatsen, waar hij nu staat is de respons niet goed op de primaire zitplaats.

mark9534
12-04-2002, 14:33
Erik, wanneer kunnen we het artikel die je er over zou schrijven verwachten ? Of heb je geen tijd ;)

Eric van Ballegoie
13-04-2002, 14:04
Ik ben een heel eind met het artikel maar ik weet nog niet zeker of we het online gaan plaatsen of dat we er iets anders mee gaan doen ;)

Speedy
22-04-2002, 20:11
Laat je in ieder geval even weten wanneer en waar we het dan kunnen vinden?

Eric van Ballegoie
22-04-2002, 21:01
Absoluut!

dckoppen
23-04-2002, 22:05
He Eric,ik blijf je HT vet vinden,maar wanneer kunnen we de site in z'n volle glorie zien?
Je zou em nog effe moeten updaten,toch ?Tenminste dat zei je dat je dat ging doen.
De gefinishde Hushbox, final setups enz.

Greetz

Dchris

Eric van Ballegoie
23-04-2002, 22:29
hoi,

Ik heb er sinds de laatste foto's eigenlijk niets meer aan gedaan. Misschien dat ik dit weekend wat tijd vind, dan zal ik ook wat foto's met hogere resolutie maken. Maar goed, ik beloof even niets, want ik weet nog niet hoe het gaat lopen.

mark9534
23-04-2002, 22:30
Jaaa, nog meer pics !!! ;)