PDA

Bekijk de volledige versie : Internetsnelheden in Nederland



Ronald Stiebolt
03-06-2004, 11:15
Over een paar maanden loopt mijn internetabbonement af. Ik overweeg een 4Mb ADSL-aansluiting te nemen, kosten ca. 50 euro per maand.

Lees ik ineens dit:

(Bron: Telegraaf, 3 juni 2004)

Europa in achterhoede bij aanleg supersnel internet

AMSTERDAM - Europa gaat op het gebied van breedband internet steeds verder achterlopen op Amerika en Japan. Niet alleen qua aantal aansluitingen, maar ook qua snelheid loopt Japan vele straatlengtes voor. In Japan wordt niets onder de 100 Mb per seconde geïnstalleerd, ongeveer honderd keer sneller dan in Europa momenteel standaard is. Breedband van 4 Mb per seconde is hier nog maar pas op de markt.

Dit stelt Paul Naastepad, die onlangs werd benoemd tot voorzitter van de 'Fibre-To-The-Home Council Europe'. Zijn belangenorganisatie is kort geleden door meer dan dertig toonaangevende leveranciers in de ict-sector opgericht. Doel is het gebruik van glasvezeltechnologie te stimuleren. Volgens Naastepad, algemeen directeur Europa van het technologiebedrijf Emtelle, is ultrasnel breedband zeer belangrijk voor de concurrentiepositie van Europa. 'Glasvezel tot aan de voordeur' is een 'must'. Het streven is het huidige Japanse niveau van tenminste 100 Mb per seconde omstreeks 2010 voor alle inwoners van Europa te bereiken. Een dergelijke snelheid is geen overbodige luxe bij gelijktijdig gebruik van meerdere pc's, spelcomputers, televisies, radio's en personal-videorecorders in de woning. Ook systemen voor veiligheid alsmede voor monitoring op afstand van iemands gezondheid vergen de nodige capaciteit.

Overigens zijn grote delen van Nederland al met glasvezel met elkaar verbonden. Maar het betreft hier uitsluitend de 'hoofdleidingen'. Naastepad: "Alleen het laatste stukje naar ieder huis en bedrijf ligt er nog niet." Probleem is dat dit enorme investeringen vereist. Het graafwerk is daarbij verreweg de grootste kostenpost. Want om elke woning te verbinden moet de Nederlandse bodem massaal open. Europa wil binnen enkele jaren de grootste kenniseconomie in de wereld zijn. Dat is in maart 2000 tijdens de grote Europese ministerstop in Lissabon zo afgesproken. Maar volgens Naastepad beseffen veel beleidsmakers niet hoe cruciaal het is om het laatste stukje glasvezelnetwerk tot aan elk huis aan te leggen.

"Ten onrechte wordt gedacht dat het huidige netwerk van koper en coax nog voldoende mogelijkheden heeft om op te rekken. Tegen 2010 loopt het vast", zegt hij. In tegenstelling tot koper kent glas geen enkele limitering in snelheid. "Gaandeweg ontstaat een behoefte aan uiterst snel breedband, die niet is in te vullen met andere transportmedia dan glas. Vroeger of later moet je toch overgaan op glas." Met name in Japan wordt beseft dat het beter is meteen over te gaan op de snelste techniek. Adsl is daar al weer over het hoogtepunt heen. De verwachting is dat over twee jaar meer Japanse woningen tot aan de voordeur supersnelle glasvezel hebben dan adsl of kabel. Naastepad: "Terwijl internettoegang van 1 Mb per seconde in Europa net in zwang begint te komen, zit Japan volgend jaar op 1 Gb per seconde. Dat is het duizendvoudige. We willen beter zijn dan Japan. Maar in de praktijk wordt de achterstand alleen maar groter. Daar komt nog bij dat de Japanse gebruiker hiervoor ongeveer hetzelfde moet betalen."

Verschil met Europa is dat in Japan alle neuzen in dezelfde richting staan. De overheid geeft royale ondersteuning. Bovendien houdt concurrentie tussen operators de prijzen laag. In Nederland willen bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hun gemeenten volledig verglazen. KPN is overtuigd voorstander van een snelle verglazing. Topman Ad Scheepbouwer heeft al gezegd dat er maar één oplossing voor de toekomst is en dat is glas. Volgens Naastepad kan Nederland straks als voorzitter van de Europese Unie de sier maken door het probleem rond glasvezel bij de horens te pakken. Om investeringen te stimuleren, moet vooral de Europese regelgeving helderder worden. Het rijk zegt niet zelf te investeren in de aanleg van een netwerk, steden mogen dat onder voorwaarden wel.

Naschrift:

1 Gb per seconde, zucht...... :shock: :(

Als dat met een paar jaar gewoongoed is dan zal het voor de DVD-markt waarschijnlijk net zo vergaan als de CD-markt nu. Een complete DVD met alle toeters en bellen PLUS de tweede disc met alle extra's downloaden onder de minuut. Ik vrees met grote vreze.....

Ro1671
03-06-2004, 11:26
Ja... gekke shit inderdaad.
Ik heb nu Demon ADSL 8MBiT, en ik vind dat al snel...

Alexander V
03-06-2004, 11:27
Sja, ik zie het nut niet zo in van zulke snelheden, ik had 4Mbit maar ben pas teruggegaan naar 2Mbit, hiermee download ik een volledige CD image binnen een uur en als ik een DVDimage wil hebben met een uurtje of 6 (laat ik hem gewoon aanstaan als ik naar mijn werk/school ga). 100Mbit of 1Gbit klinkt best leuk, maar in de praktijk weet je na een uurtje of 12 gewoon niets meer om te downloaden :P

Ronald Stiebolt
03-06-2004, 11:29
Zijn er uberhaupt PC's, en dan met name harde schijven die 1Gb per seconde aankunnen?

Ro1671
03-06-2004, 11:38
Sja, ik zie het nut niet zo in van zulke snelheden, ik had 4Mbit maar ben pas teruggegaan naar 2Mbit, hiermee download ik een volledige CD image binnen een uur en als ik een DVDimage wil hebben met een uurtje of 6 (laat ik hem gewoon aanstaan als ik naar mijn werk/school ga). 100Mbit of 1Gbit klinkt best leuk, maar in de praktijk weet je na een uurtje of 12 gewoon niets meer om te downloaden :P

Heej

Het gaat niet alleen om downloaden he! Hoe meer mbit je hebt, hoe beter je ping is en je connections p/m!Ik ben een online gamer, ik kan niet meer zonder (ping van gemiddeld 14)!

Wat dacht je trouwens van je upload?!
Als ik met 800kb/s download, kan ik nog steeds 128 kb/s uploaden..
Dus ik surf altijd snel! Hoe minder mbit je hebt, hoe meer je (minder wordende) upload het verziekt!

Richard B.
03-06-2004, 11:40
Ik geloof er niks van dat in Japan 100 Mbit 'de norm' is. Mij is altijd verteld dat Internet-toegang daar lang niet zover doorgedrongen is als in de VS en Europa en niemand maakt mij wijs dat ieder huis daar toegang tot dat soort bandbreedtes heeft. En over de prijs heb ik het dan nog ff helemaal niet: bijna alles is in Japan hardstikke duur en Internettoegang zou opeens heel betaalbaar zijn? Ik denk dat het verhaal een beetje uit zijn verband is getrokken.

Oh ja: ik heb voorlopig nog helemaal geen 100 Mbit nodig en zeker niet als ik er een marktconforme prijs voor moet betalen. Momenteel heb ik een @Home Basis abbo die over een paar maanden opgetrokken gaat worden naar 728/128 bit en daar heb ik voorlopig wel ff genoeg aan. Ik las laatst dat steeds meer mensen goedkopere abbonementen nemen vanwege de steeds hoger wordende snelheden en ik kan me daar wel wat bij voorstellen: momenteel zijn er nog nauwelijks toepassingen die de hoge kosten van zo'n hele snelle lijn de moeite waard maken.

Ronald Stiebolt
03-06-2004, 12:03
.....momenteel zijn er nog nauwelijks toepassingen die de hoge kosten van zo'n hele snelle lijn de moeite waard maken.

Het kan mij niet snel genoeg gaan. Eindelijk 'de kabel' van UPC de deur uit en realtime in hoge kwaliteit video en audio binnenhalen van TV- en radiozenders over de hele wereld.

Overige toepassingen: distributie van bv. films naar digitale bioscopen, een fenomeen waar ze in Amerika alweer mee begonnen zijn. Het onderling uitwisselen van zware software en content, denk bv. aan bedrijven als Pixar, geen centrale kantoren meer (fileprobleem!) maar overal ter wereld je werkplek. Films 'on demand', het waarschijnlijke einde van videotheken zoals we ze nu kennen.

De techniek moet altijd vooruitlopen op de toepassingen. Ik vind het in ieder geval een prima ontwikkeling!

Alexander V
03-06-2004, 12:53
Heej

Het gaat niet alleen om downloaden he! Hoe meer mbit je hebt, hoe beter je ping is en je connections p/m!Ik ben een online gamer, ik kan niet meer zonder (ping van gemiddeld 14)!

Wat dacht je trouwens van je upload?!
Als ik met 800kb/s download, kan ik nog steeds 128 kb/s uploaden..
Dus ik surf altijd snel! Hoe minder mbit je hebt, hoe meer je (minder wordende) upload het verziekt!

Sja, ik game ook weleens online (niet zo intensief moet ik zeggen) maar ik moet zeggen dat ik absoluut geen problemen heb ondervonden van mijn teruggang van 4 naar 2Mbit. Je moet wel servertje spelen voor een berg mensen wil je niet genoeg hebben aan de huidige snelheden. :P

Jacub86
03-06-2004, 13:31
ik heb na m'n snelheidsverhoging van chello gemerkt hoe belangrijk je upload wel niet is, tegenwoordig heb ik een uploadsnelheid die 3x zo hoog is en het downloaden gaat veel constanter met hoge snelheden dan eerst

Jacub86
03-06-2004, 13:32
Zijn er uberhaupt PC's, en dan met name harde schijven die 1Gb per seconde aankunnen?

nope dat lukt nooit, ja misshcien wel, maar dan met die uberdure 15k/30k rpm hardeschijven voor servers

Ronald Stiebolt
03-06-2004, 13:34
Zijn er uberhaupt PC's, en dan met name harde schijven die 1Gb per seconde aankunnen?

nope dat lukt nooit, ja misshcien wel, maar dan met die uberdure 15k/30k rpm hardeschijven voor servers

Ik heb Ultra Wide SCSI 15K rpm schijven, die redden het toch ook niet geloof ik?

Jacub86
03-06-2004, 13:36
heb ik ff voor je opgezocht, maar dit las ik:

"320MBps instantaneous data transfers to an Ultra320 SCSI controller"

ik moet je dus teleurstellen, maar btw wel een gigantische gave hdd :| en waarschijnlijk ook heel duur :P

Richard B.
03-06-2004, 17:04
Het kan mij niet snel genoeg gaan. Eindelijk 'de kabel' van UPC de deur uit en realtime in hoge kwaliteit video en audio binnenhalen van TV- en radiozenders over de hele wereld.

Overige toepassingen: distributie van bv. films naar digitale bioscopen, een fenomeen waar ze in Amerika alweer mee begonnen zijn. Het onderling uitwisselen van zware software en content, denk bv. aan bedrijven als Pixar, geen centrale kantoren meer (fileprobleem!) maar overal ter wereld je werkplek. Films 'on demand', het waarschijnlijke einde van videotheken zoals we ze nu kennen.

De techniek moet altijd vooruitlopen op de toepassingen. Ik vind het in ieder geval een prima ontwikkeling!
Ja, maar het heeft ook zo zijn kosten. Mijn inkomen is momenteel nou niet dermate dat ik me echt het allersnelste kan veroorloven en meer mensen zullen waarschijnlijk 'op de kleintjes moeten letten'. Je betaald niet alleen voor een vette verbinding maar ook nog eens apart voor die diensten: da's best wel kostbaar voor een gemiddeld huishouden.

Vrallie
03-06-2004, 19:19
Nu ja het is wel een feit dat glasvezel de toekomst is , de prijzen van de kabel zelf zijn ook nietmeer zo hoog als vroeger. En ik geloof gerust dat ze in japan al met 100Mbit lijntjes zitten , stel mij alleen de vraag waarom je het nodig hebt als simpele thuisgebruiker... Nu ja de adsl formule zal die snelheden nooit kunnen halen (of het zou moeten zijn dat de telefoonkabels in nederland wel twisted pair zijn , wat in belgie niet zo is)


Er bestaat wel al een nieuwere vorm van dsl waarmee ge 54 Mbit haalt , VDSL , enige nadeel is wel dat de maximum range van centrale tot klant amper 1.5 kilometer bedraagt , gelukkig is er daar ook een oplossing voor maar dan moet heel het gebied waar men vdsl gaat aanbieden al beschikken over een glasvezelnetwerk , en zover staan we nog niet :)

En jullie nederlands hebben het zo slecht nog niet , wij in belgie zitten namelijk met iets genoemt 'download EN uploadlimiet' , standaard 10 GB per maand up en downtraffiek , ik zou gerust willen wisselen voor een trager (4 Mbit) lijntje met geen limiet erop