PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiten Rel Quake



Digger
24-12-2001, 12:16
Wat is de beste manier om een Rel Quake aan te sluiten, is dat voor dolby digital gewoon via de subwoofer aansluiting van je versterker, of klinkt de subwoofer beter via de meegeleverde kabel met de aansluiting op de luidsprekerkabel. Ik neem aan dat het aansluiten op de subwooferuitgang de beste methode. Maar misschien heeft iemand een andere uitleg.

bmateijsen
24-12-2001, 14:09
Voor film is het het beste om deze via de subwoofer uitgang aan te sluiten. Voor muziek is het beter om deze stereo tussen je speakers te hangen.

Dus even een kijken wat je meer doet.. muziek luisteren of film kijken...

Groet Bjorn

Digger
24-12-2001, 14:52
Dank je, dan laat ik de rel wel aan de subwooferuitgang hangen, dvd kijken vinden ik toch belangrijker

Remo van Vuuren
25-12-2001, 13:10
Ik heb mijn Rel toch via de Neutrik Speakon-connector aangesloten. Het voordeel hiervan is dat de subwoofer (luidsprekeruitgang B) en frontspeakers (luidsprekeruitgang A) exact dezelfde signalen ontvangen en voorkom je fasedraaiing.
Ik heb mijn versterker (Denon) zo ingesteld dat de signalen die naar het LFE-kanaal gestuurd worden ook naar de normale luidsprekeruitgangen A en B gestuurd worden. Hierdoor ontvangen de frontspeakers en de subwoofer beide de LFE geluiden.
Bijkomend voordeel is dat ik de subwoofer via de afstandsbediening kan "uitzetten" door luidsprekeruitgang B te deactiveren.
Rel zelf adviseert dit.

Groeten Remo

Mike Philippens
29-12-2001, 01:07
Volgens mij is er nog een voordeel bij het aansluiten van een sub via je frontspeakeraansluiting: DVD's waarbij de bassen niet zo sterk naar het LFE kanaal zijn gemixed blijven goed klinken. Als je bijvoorbeeld Don Henley's Inside Job pakt (DTS) hoor je vaak zeggen dat de DTS track weinig LFE heeft. Klopt waarschijnlijk, maar ik merk daar weinig van, want mijn sub hangt tussen de receiver en de fronts. Ik heb een MB Quart passieve sub.
Als je een actieve sub hebt, moet je de cross-over frequenties zodanig instellen dat ze alleen de midden-en hoge tonen doorkrijgen. Daardoor hoor je de lage tonen niet die ipv naar de sub naar de fronts worden gestuurd. Foute mix natuurlijk, maar daar doe je niets aan. Heb je echter een passieve sub (of een actieve die je op je frontspeakerconnectoren aansluit) krijgt ie altijd alle lage tonen. Immers: je stelt de crossover freq's voor de fronts zo laag mogelijk in en verteld je receiver dat je geen sub hebt. Naar mijn (bescheiden) mening heb je zo uiteindelijk een beter resultaat.
Ik hoor vaak dat er negatief wordt gedaan over passieve sub's maar ik denk dat dat niet terecht is. Ik kan op mijn Sony DB840 alle instellingen doen die ik wil, per bron. Dus ik mis de instelmogelijkheden van een actieve sub niet. En bij U571 vliegen de stukken ook om de oren dus ik mis niets qua LFE...

Ik ben natuurlijk geen techneut (tenminste niet op dit gebied), maar misschien is er een audio-professor die een en ander kan verduidelijken. Ofwel: klopt mijn verhaal met de theorie, of moet ik nodig mijn oren na laten kijken ? :D