PDA

Bekijk de volledige versie : X-files vraagje voor de kenners



tolpol
22-06-2004, 16:00
Toen ik in de Mediamarkt de box-sets voor 49 Euro zag staan kon ik me niet bedwingen en stapte ik met seizoen 1 & 2 naar buiten. Ach wat - ik zit met een koopwoede-probleem, zoveel is zeker.

Ik ken echt niets van deze serie. De ganse hype is aan me voorbijgegaan omdat ik toen deze serie in België op tv begon te komen heel lange tijd in Azië rondgezworven heb. Daarna heb ik tot eind jaren negentig geen tv in huis gehad, en heeft het tot vorig jaar geduurd vooraleer ik een kabelaansluiting regelde. 't Enige wat ik over deze serie weet is wat ik hier en daar 'ns in een tijdschrift zag staan, en dat ging dan vooral over de gevechten om meer loon bij de hoofdrolspelers.

Heb gisterenavond de eerste drie afleveringen bekeken en 't is wel aardig. Niets wereldschokkends maar plezant voor een avondje waarin ik geen zin heb om meteen twee uur voor m'n scherm te zitten. Ik overweeg ook om nog wat boxen aan te schaffen zolang ze zo goedkoop te verkrijgen zijn.

Maar ! Ik heb geen flauw benul tot waar ik ze zou kopen. Is er een seizoen dat min of meer afsluit zonder dat dit gepaard gaat met een cliffhanger ? Ik ving al op dat de laatste aflevering van seizoen 2 een eerste is in een drieluik, samen met de eerste twee afleveringen van seizoen 3. Is er een seizoen dat min of meer 'closure' biedt ? Heb geen zin om ze meteen alle negen aan te schaffen.

Ik heb wat op 't internet gezocht naar een antwoord op deze vraag - maar ben daar snel mee gestopt want ik stuitte op de ene spoiler na de andere.

Werner
22-06-2004, 16:55
De laatste aflevering van seizoen 5 is een soort van afsluiter (aflevering "The End"). Daarna volgt de X-Files film en de eerste aflevering van seizoen 6 heet dan "The Beginning". De rode draad die door de verhaallijn loopt is nooit echt "af", maar als je ergens een hiaat kan plaatsen, dan is het tussen seizoenen 5 en 6.

tolpol
22-06-2004, 18:12
Hoera ! Precies het soort antwoord dat ik zocht !

Bedankt, Werner.

Werner
22-06-2004, 19:31
Graag gedaan!

Overigens, zonder iets te "spoilen", een ander verschil is datde productieset van The X-Files tot en met seizoen 5 in Vancouver was gelegen, maar o.a. vanwege een eis van David Duchovny werd de crew grotendeels ontslagen en vanaf seizoen 6 werd de hele zaak "heropgestart" in Los Angeles. Dat merk je o.a. in de afleveringen aan de locaties; waar Mulder en Scully in de eerste vijf seizoenen vaak in donkere, vochtige bossen ronddrassen, zijn er vanaf seizoen 6 opvallend veel meer scènes in woestijngebied geschoten. Moet je maar eens op letten!

Laurens-Jan
23-06-2004, 03:40
Graag gedaan!
Moet je maar eens op letten!

Of niet, als tolpol idd alleen de 1e vijf seizoenen gaat kopen :lol: ;).