PDA

Bekijk de volledige versie : Graag jullie mening a.d.h.v. Specifikaties Projector



Ruud Vorstermans
25-06-2004, 17:28
Ik wil gaan projecteren, maar ga géén gebruik maken van CRT (ruimte, prijs, niet kritisch genoeg :wink: )
De kamer is redelijk licht en als raambedekking wordt slechts gebruik gemaakt van lamellen (cremekleurig).

Ik wil dvd's gaan bekijken via een $ony DVP535 en af en toe een sportwedstrijd via TV-ontvangst.

Ik heb mijn oog laten vallen op een beamer met de volgende specificaties:

Technische details:

Techniek: 0.6
Resolutie: SVGA 800x600
Lichtopbrengst (Ansi Lumen): 1100
Gewicht (kg.): 3,1
Video compr.: PAL/NTSC/SECAM
Contrast ratio: 2000:1
Branduren lamp: 3000
Data input: 1
Video input: 1
Output: 1
Lens: Manuele zoom 1.2:1
Hor. Freq. (Khz): 31,5-80
Vert. Freq. (Hz): 50-85
Compressie: XGA 1024 x 768
Lamp type: 150 watt SHP
Speaker (watt): 1 x 2,5
Geluid (dB): <27
Afmetingen (mm): 318x106x249

Voor een scherm denk ik aan de Beamax R-Black Serie 16:9 breedbeeld handmatig projectiescherm van 244x141 cm, matwit (Gain 1,1), met een effectief projectieopervlakte van 234 x 131 cm.

Ik hoor graag jullie mening t.a.v. de spec's en eventueel waar ik nog méér rekening mee moet houden.

Wij zijn overigens geen superkritische kijkers :?

Bij voorbaat bedankt voor jullie reactie(s).

Ruud

Johan van den D.
25-06-2004, 20:25
Helaas kun je aan de hand van de spec. niet goed vast stellen wat de uiteindelijke beeld kwaliteit zal zijn.
Tevens vind ik deze spec. aan de magere kant.
Maar als jullie echt geen kritische kijkers zijn zal ik meer op de prijs letten dan de spec.
Zelf denk ik dat je ondanks je geen kritische kijker bent je toch gaat storen aan de min punten van een projector.

Ruud Vorstermans
25-06-2004, 20:37
Helaas kun je aan de hand van de spec. niet goed vast stellen wat de uiteindelijke beeld kwaliteit zal zijn.
Tevens vind ik deze spec. aan de magere kant.
Maar als jullie echt geen kritische kijkers zijn zal ik meer op de prijs letten dan de spec.
Zelf denk ik dat je ondanks je geen kritische kijker bent je toch gaat storen aan de min punten van een projector.

Ik heb de projector (uiteraard :wink: ) aan het werk gezien.
Nu heb ik wel eens beelden gezien van een CRT, maar daar mag je dit niet mee vergelijken.
In een niet verduisterde ruimte vond IK het beeld goed.

Wat zijn volgens jou de minpunten?
Wat is mager aan de spec's m.a.w. wat mis je dan nog?

Ron-G
25-06-2004, 20:48
In tegenstelling tot de mening van j.vandendool, vind ik de specs helemaal niet mager de contrast ratio bv is naar mijn mening erg hoog heb zelf 400:1 en stoor me er totaal niet aan en vind mezelf wel een kritische kijker dus met 2000:1 moet het in princiepe nog veel beter zijn.

Alleen je bent niet helemaal duidelijk wat nu de resolutie is 800X600 of 1024X768 het is wel duidelijk dat de laatste variant de voorkeur geniet draai ik zelf ook mee en zit op ong 3.5 a 4 meter van het scherm vandaan en dan vallen de pixels weg en blijft een strak en scherp beeld over ondanks dat het merendeel van de CRT liefhebbers het niet met mij eens zullen zijn maar ik zie gewoon een glashelder beeld voor me.

CRT is natuurlijk het absolute summum maar je moet er inderdaad plek en vooral geld voor hebben wil je een fatsoenlijke CRT hebben, dus voor het grote publiek blijft er dan alleen een LCD/DLP projector over, heb zelf een LCD projector en ben er uitermate tevreden over.

Maar nogmaals ik vind de specs niet mager, maar het enigste en daar moet ik j.vandendool wel gelijk in geven specs zeggen erg weinig het enigste wat jou kan overtuigen zijn je ogen, wat komt op jou het mooist over en dat kan misschien wel een beamer zijn die lagere specs heeft als deze maar dat die een meer "filmiesch" beeld geeft als eentje met vette specs, ik zou eerder uitgaan van wat je max budget is en dan eens hier en daar gaan kijken wat er allemaal te koop is voor dat geld.

Johan van den D.
25-06-2004, 20:52
Ik weet de minpunten van deze pj niet daar ik niet weet om welke het gaat.
Ik bedoelde het dan ook anders.
Aan eventuele minpunten kun en ga je je zo goed als zeker ergen.
Of er inderdaad minpunten zijn weet ik dus niet.
Jij vind het beeld overigens goed en daar gaat het om.
Wat ik magertjes vind is o.a de resolutie, lichtopbrengst en branduren van de lamp zal ook beter kunnen al gaat 3000 uur opzich nog wel.
Daarnaast heeft ie weinig ingangs mogelijkheden als ik het zo leest.
Maargoed, voor normaal lekker groot kijken zonder al te hoge eisen zal dit wellicht een goede keuze kunnen zijn.

PM
25-06-2004, 21:01
[offtopic / niet om gevraagd weet ik]
Een kleine voorspelling... als je hem thuis hebt staan ga je toch zorgen dat het donkerder wordt in je woonkamer/kijkruimte ... Zeker nu het zomer wordt.... goed verduisteren is echt een major-tweak.
[/offtopic / niet om gevraagd weet ik]

Johan van den D.
25-06-2004, 21:01
dat het merendeel van de CRT liefhebbers het niet met mij eens zullen zijn maar ik zie gewoon een glashelder beeld voor me.Hier hoor ik dus ook bij maar moet ook zeggen dat ik niet over jouw situatie kan oordelen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat LCD of DLP slecht of matig is, nee zeer zeker niet.
Ook daarin heb ik zeer mooie plaatjes gezien.


CRT is natuurlijk het absolute summum maar je moet er inderdaad plek en vooral geld voor hebben wil je een fatsoenlijke CRT hebben, dus voor het grote publiek blijft er dan alleen een LCD/DLP projector over,Ook CRT is voor een groot publiek haalbaar financieel gezien dan. (2de hands dan)
De afmetingen van zo,n ding zal voor meer problemen zorgen bij de meesten.
Zelf heb ik gelukkig een complete ht ruimte en daar kan ik dus goed uit de voeten met mijn CRT.


ik zou eerder uitgaan van wat je max budget is en dan eens hier en daar gaan kijken wat er allemaal te koop is voor dat geld.Is inderdaad een goede tip.

Ron-G
25-06-2004, 21:22
Ook CRT is voor een groot publiek haalbaar financieel gezien dan. (2de hands dan)

Dat klopt helemaal het lijkt inderdaad of de prijzen wat aan het zakken zijn voor 2e hands CRT's maar ik ben een beetje een rare ;) maar ik heb graag alles nieuw zeker dit soort spul, maar ik kan me voorstellen als je hem bij een goeie zaak koopt dat het wel betrouwbaar zal zijn, ik zeg wat dat betreft nooit nooit maar je weet nooit precies wat er met zo'n apperaat gebeurt is, maar het ziet er naar uit dat ik ook een eigen bioscoopje krijg thuis ;) dus tja dan word CRT misschien ook voor mij intresant en dat is dan alleen qua ruimte want dat is nu een probleem.

Maar we gaan ff te ver off topic ;)

Johan van den D.
26-06-2004, 10:07
maar ik kan me voorstellen als je hem bij een goeie zaak koopt dat het wel betrouwbaar zal zijn, ik zeg wat dat betreft nooit nooit maar je weet nooit precies wat er met zo'n apperaat gebeurt is,Hier heb je 100% gelijk in maar wanneer je langer in dit wereldje (zowel crt als bepaalde fora,s) rondhangt dan weet je van welke personen het wel betrouwbaar is.
Zelf heb ik de mijne van Garmt gekocht (wellicht kan je hem) en die is betrouwbaarder dan welke winkel dan ook.
Maargoed, ik begrijp heel goed wat je bedoel en ook ik zal niet zomaar een crt-pj ergens in het wild kopen. :wink:

Ron-G
26-06-2004, 17:26
IK zal de naam onthouden "Garmt" kan misschien in de toekomst nog eens van pas komen.

Johan van den D.
26-06-2004, 17:40
IK zal de naam onthouden "Garmt" kan misschien in de toekomst nog eens van pas komen.Link Garmtz site (http://home.zonnet.nl/garmtz/)

Albert Kostwinder
22-08-2004, 12:23
Laat je vooral niet gek maken door crt freaks want ik heb soms de indruk dat die een beetje blind door hun apparaat worden, johan uitgezonderd!!

Ook rond een goede lcd en dlp kun je een weergaloze ht bouwen!.

Natuurlijk is er altijd beter en best, heb je met elk apparaat voor ht, of het nu geluid, luidsprekers of beeld is. Uitgangspunt moet zijn dat jezelf het helemaal te gek vind!! niet wat iemand anders vind!

Als je een dedicated ht ruimte heb kan ik mij voorstellen dat een crt mooi is maar ook afhankelijk van type, prijs en kwaliteit. Het is niet zo dat elke crt per definitie mooier is dan alle dlp's of lcd's. Er zijn zeker dlp's die mee kunnen komen met gemak, maar at a price. Het is verdorie ook altijd met geld afgemaakt... :(

Voor mijzelf en met mij de absolute meerderheid denk ik die een compromis in de huiskamer moet maken om toch van de mooiste vorm van ht te beleven, een projector, is een goede dlp of lcd afhankelijk van persoonlijke voorkeur een fantastisch alternatief! en qua impact zeker niet minder! :wink:

Johan van den D.
22-08-2004, 12:50
Laat je vooral niet gek maken door crt freaks want ik heb soms de indruk dat die een beetje blind door hun apparaat worden, johan uitgezonderd!!Dank je Albert.
Omdat ik nu zelf een CRT heb hangen wil inderdaad niet zeggen dat de overige projectie technieken waardeloos zijn.
Mijn keuze is bij toeval op CRT terecht gekomen maar het had niet zo goed één van de overige kunnen zijn.
Staar je hier dus inderdaad niet blind op want ook voor lcd of dlp
hoef je je eigen niet (meer) te schamen.
Wel vind ik persoonlijk dat je met CRT en meest filmische beeld heb maar dit kan echter ook door vele als nadeel (soft beeld) worden gezien.
Voor het oog/idee lijkt het beeld dan ook minder scherp.
Hiermee is weer eens duidelijk dat iedere techniek zijn voor en nadelen heeft.
Mocht ik het nu over moeten doen dan zal het wel eens heel goed kunnen dat het een DLP zal worden, echter blijven de "echt serieus" goede ook stevig aan de prijs (denk hierbij aan € 8000 en hoger)
Maar zoals Albert zelf al zei, ook in de klasse van €1000 a €1500 kun je al hele mooie DLP en LCD krijgen waarmee je zeker ook indruk zal maken en de ervaring en gehele beleving zal er niet tot minimaal minder om zijn.

Ook rond een goede lcd en dlp kun je een weergaloze ht bouwen!. Absoluut waar.
Voor het HT gevoel hoef een DLP/LCD zeker niet onder te doen van een CRT.
Overigens krijg DLP bij mij wel de voorkeur boven LCD.

Als je een dedicated ht ruimte heb kan ik mij voorstellen dat een crt mooi isZelf heb ik inderdaad een dedicated HT en kan het dus 100% optimaliseren voor het HT gebruik.
Iets wat in een woonkamer niet te realiseren is.


en qua impact zeker niet minder! :wink:De impact van bijvoorbeeld een DLP in de woonkamer zal inderdaad niet minder zijn. :wink:
Diep in mijn hart had ik dit misschien wel liever gehad dan een dedicated CRT HT ruimte.
Voordeel nu is wel dat je gewoon rustig film kunt kijken zonder op het volume te letten en zonder last te hebben van rond rennende kinderen (heb er twee en die kunnen me druk zijn :roll: )

Johan van den D.
22-08-2004, 12:52
ps. waar komen die dikke vette letters opeens vandaan ?? :shock:

Zelf heb ik daar geen aandeel in gehad :o

Albert Kostwinder
22-08-2004, 13:05
ps. waar komen die dikke vette letters opeens vandaan ?? :shock:

Zelf heb ik daar geen aandeel in gehad :o

Ach het komt in ieder geval goed over... haha!! :wink:

bmateijsen
22-08-2004, 14:52
Als je een dedicated ht ruimte heb kan ik mij voorstellen dat een crt mooi is maar ook afhankelijk van type, prijs en kwaliteit. Het is niet zo dat elke crt per definitie mooier is dan alle dlp's of lcd's. Er zijn zeker dlp's die mee kunnen komen met gemak, maar at a price. Het is verdorie ook altijd met geld afgemaakt... :(


Gelukkig ben ik nog geen CRT freak, want de nadelen van zo'n 80 kilo bakbeest boven mijn hoofd zijn mij meer dan ooit bekend. Toch wil ik wel even reageren op bovenstaande uitspraak. Albert heeft wat dat betreft gelijk niet elke CRT is mooier dan alle DLP's of LCD's of LCOS. Er zwerven nogal wat CRT's rond met analoog chassis en uiterst beperkte bandbreedte (zelfs voor dvd), waaronder de Barco DATA 600, maar ook een Sony 1040, etc.

Wanneer je kijkt naar de meest optimale uitvoering voor een CRT, betekent dit vaak een 8" CRT, zoals de 808s van Barco, de G70 van sony, en laten we niet de Vidikrons en NEC's vergeten. (echter van de laatste 2 zijn de onderdelen wat schaarser geworden). Een CRT zal je bijna altijd 2dehands kopen, aangezien ze nieuw eigenlijk niet te betalen zijn...

Maar daarnaast heb je ook een goede scaler nodig, wanneer je optimaal gebruik wil maken van de resolutie van DVD is het beste als er gedraaid wordt op 2 keer de PAL of NTSC resolutie, dus 1440 x 960 of 1152... Goede scalers zijn er te vinden in de DVDO HD en Holo3D II. Dit soort oplossingen incl. scherm zit qua geld ongeveer vanaf de 4000 euro tot... tja.. de sky is de limit. Wel is het altijd zaak als je geen verstand van CRT hebt om met iemand te gaan die dit wel heeft, je kan immers een kat in de zak kopen met burn op de buizen of versleten buizen.

Maar wanneer je inderdaad in bovenstaande situatie een opstellling hebt hangen is deze nog steeds beter dan welke lcd of dlp ook. Zelfs de duurdere Marantz S3 Virge de D-ILA van JVC of de referentie Sharp. Wat zij allemaal missen is de hogere resolutie waarop je 'native' kan aansturen (panelen zijn er gewoon nog niet van 1440 x 1152) en het blacklevel... De lamp blijft immers altijd branden.....

Wat heb je dan wel..... het gemak van een kleine lichte projector die redelijk eenvoudig in te stellen is. Met een zeer goed scherm, bijv. Greyhawk of Firehawk van Stewart een hoog resultaat te behalen is. Tegenwoordig maakt de techniek niet zoveel meer uit, maar meer hoe men de techniek heeft toegepast. Dus LCD en DLP is niet leidend, beide hebben hun sterke en zwakke punten.... Maar dan zijn er nog wel wat beauty's te koop.... En wanneer ik kijk naar de huidige budget projectors vraag ik me weleens af waarom ik als CRT eigenaar zo'n bakbeest boven mijn hoofd heb hangen :roll: (totdat het licht uitgaat en de projector aangaat... dan ben ik het alweer vergeten 8) )

Groet Bjorn

Albert Kostwinder
22-08-2004, 15:37
Als je een dedicated ht ruimte heb kan ik mij voorstellen dat een crt mooi is maar ook afhankelijk van type, prijs en kwaliteit. Het is niet zo dat elke crt per definitie mooier is dan alle dlp's of lcd's. Er zijn zeker dlp's die mee kunnen komen met gemak, maar at a price. Het is verdorie ook altijd met geld afgemaakt... :(


Gelukkig ben ik nog geen CRT freak, want de nadelen van zo'n 80 kilo bakbeest boven mijn hoofd zijn mij meer dan ooit bekend. Toch wil ik wel even reageren op bovenstaande uitspraak. Albert heeft wat dat betreft gelijk niet elke CRT is mooier dan alle DLP's of LCD's of LCOS. Er zwerven nogal wat CRT's rond met analoog chassis en uiterst beperkte bandbreedte (zelfs voor dvd), waaronder de Barco DATA 600, maar ook een Sony 1040, etc.

Wanneer je kijkt naar de meest optimale uitvoering voor een CRT, betekent dit vaak een 8" CRT, zoals de 808s van Barco, de G70 van sony, en laten we niet de Vidikrons en NEC's vergeten. (echter van de laatste 2 zijn de onderdelen wat schaarser geworden). Een CRT zal je bijna altijd 2dehands kopen, aangezien ze nieuw eigenlijk niet te betalen zijn...

Maar daarnaast heb je ook een goede scaler nodig, wanneer je optimaal gebruik wil maken van de resolutie van DVD is het beste als er gedraaid wordt op 2 keer de PAL of NTSC resolutie, dus 1440 x 960 of 1152... Goede scalers zijn er te vinden in de DVDO HD en Holo3D II. Dit soort oplossingen incl. scherm zit qua geld ongeveer vanaf de 4000 euro tot... tja.. de sky is de limit. Wel is het altijd zaak als je geen verstand van CRT hebt om met iemand te gaan die dit wel heeft, je kan immers een kat in de zak kopen met burn op de buizen of versleten buizen.

Maar wanneer je inderdaad in bovenstaande situatie een opstellling hebt hangen is deze nog steeds beter dan welke lcd of dlp ook. Zelfs de duurdere Marantz S3 Virge de D-ILA van JVC of de referentie Sharp. Wat zij allemaal missen is de hogere resolutie waarop je 'native' kan aansturen (panelen zijn er gewoon nog niet van 1440 x 1152) en het blacklevel... De lamp blijft immers altijd branden.....

Wat heb je dan wel..... het gemak van een kleine lichte projector die redelijk eenvoudig in te stellen is. Met een zeer goed scherm, bijv. Greyhawk of Firehawk van Stewart een hoog resultaat te behalen is. Tegenwoordig maakt de techniek niet zoveel meer uit, maar meer hoe men de techniek heeft toegepast. Dus LCD en DLP is niet leidend, beide hebben hun sterke en zwakke punten.... Maar dan zijn er nog wel wat beauty's te koop.... En wanneer ik kijk naar de huidige budget projectors vraag ik me weleens af waarom ik als CRT eigenaar zo'n bakbeest boven mijn hoofd heb hangen :roll: (totdat het licht uitgaat en de projector aangaat... dan ben ik het alweer vergeten 8) )

Groet Bjorn

Bij mij is het andersom: Als mijn h30 aan gaat is de behoefte naar crt verdwenen..... voorlopig........ haha! :wink:

bmateijsen
22-08-2004, 15:58
Gelukkig ben je errrugg blij met de H30.... het spat nog net niet van het scherm af ...hoewel ;)

Albert Kostwinder
22-08-2004, 16:55
Gelukkig ben je errrugg blij met de H30.... het spat nog net niet van het scherm af ...hoewel ;)

Is absoluut een understatement en absoluut niet waar......

Dat bedoelde ik nu met blind worden van een crt.... :wink:

bmateijsen
22-08-2004, 17:07
Gelukkig ben je errrugg blij met de H30.... het spat nog net niet van het scherm af ...hoewel ;)

Is absoluut een understatement en absoluut niet waar......

Dat bedoelde ik nu met blind worden van een crt.... :wink:

Lees even terug ..... ik doelde op je blijheid namelijk, die spat namelijk wel van het scherm af, aangezien ik overal terug vind hoe tevreden je bent met je projector.

Albert Kostwinder
22-08-2004, 17:19
Gelukkig ben je errrugg blij met de H30.... het spat nog net niet van het scherm af ...hoewel ;)

Is absoluut een understatement en absoluut niet waar......

Dat bedoelde ik nu met blind worden van een crt.... :wink:

Lees even terug ..... ik doelde op je blijheid namelijk, die spat namelijk wel van het scherm af, aangezien ik overal terug vind hoe tevreden je bent met je projector.

Oeps sorry, de h30 heeft mij blind gemaakt... :roll: haha!

Ja ik ben erg tevreden, projecteren is echt geweldig vind ik!! :wink: