PDA

Bekijk de volledige versie : 2 Vragen betr. keuze receiver en boxen...

R.Franzen
27-06-2004, 18:08
Hallo,

Vraag 1:
Ik vroeg mij af of het verstandig is om een reciever aan te schaffen die DTS-ES en DD-EX decoders heeft. Dit omdat ik 'gewoon' 5 boxen en een subwoofer heb en niet van plan ben om een extra achterspeaker op te stellen. Zet de reciever het extra achterkanaal om voor de achterspeakers?

Vraag 2:
Kan het kwaad om een '50 Watt subwoofer' en vijf '80 Watt speakers' aan te sluiten op een 6x100 Watt receiver?

Ik heb heel wat op het forum gelezen, maar dit is mij nog niet duidelijk. (Sorry als het wel op het forum staat! :oops: )

Alvast bedankt. :D

Johan van den D.
27-06-2004, 20:23
Vraag 1:
Ik vroeg mij af of het verstandig is om een reciever aan te schaffen die DTS-ES en DD-EX decoders heeft. Dit omdat ik 'gewoon' 5 boxen en een subwoofer heb en niet van plan ben om een extra achterspeaker op te stellen. Zet de reciever het extra achterkanaal om voor de achterspeakers? Is geen noodzaak nee maar er zullen al genoeg receivers zijn die dit al hebben.
Wanneer je toch die extra speaker achter niet wilt plaatsen heb je aan DTS en DD genoeg.

Vraag 2:
Kan het kwaad om een '50 Watt subwoofer' en vijf '80 Watt speakers' aan te sluiten op een 6x100 Watt receiver?Nee dat kan geen kwaad.
Wel is het jammer dat je niet wat meer vertel over hetgeen wat je heb staan of wilt gaan doen.
Dus welke speakers of receiver en dergelijke.

Ik heb heel wat op het forum gelezen, maar dit is mij nog niet duidelijk. (Sorry als het wel op het forum staat! :oops: )Staat inderdaad al diverse keren vermeld ergens maar ook ik zal het niet terug kunnen vinden. :roll: :wink:

R.Franzen
27-06-2004, 21:48
Dank je voor de reactie :D , maar weet je de volgende vragen eveneens te beantwoorden?

1 - Als ik 'maar' vijf speakers en een subwoofer aansluit, dan blijven de andere uitgangen onbenut. Zet een DTS-ES / DD-EX receiver het extra achterkanaal om voor de twee 'reguliere' achterspeakers?

2 - Indien ik toch besluit gebruik te maken van DTS-ES en DD-EX, kan ik dan met één extra speaker volstaan? En wat voor speaker moet dit dan zijn? Een reguliere centre-speaker of een surround-speaker?

Peter Porrio
28-06-2004, 09:32
1 - Als ik 'maar' vijf speakers en een subwoofer aansluit, dan blijven de andere uitgangen onbenut. Zet een DTS-ES / DD-EX receiver het extra achterkanaal om voor de twee 'reguliere' achterspeakers?

In principe geef je in de setup van je reciever aan hoeveel speakers je hebt aangesloten op je set. Hierdoor weet de set dat het geen zin heeft om de kanalen waar geen speakers aanhangen te voorzien van een signaal. Dan wordt een discreet 6.1 signaal gewoon als 5.1 weergegeven.

Ik weet bijvoorbeeld dat Harman/Kardon een virtueel rear center kanaal kan weergeven, dat wil zeggen dat het net lijkt of je een midden achter speaker hebt terwijl je slechts 5 speakers hebt aangesloten. Leuke feature maar in feite een misleiding van je gehoor door middel van vertraging.

2 - Indien ik toch besluit gebruik te maken van DTS-ES en DD-EX, kan ik dan met één extra speaker volstaan? En wat voor speaker moet dit dan zijn? Een reguliere centre-speaker of een surround-speaker?

Ja 1 speaker is voldoende. Er worden momenteel alleen DVD's uitgegeven met max. een discreet 6.1 signaal, dus alle 6 de speakers krijgen hun eigen signaal aangeboden. Een setup met 7 speakers luistert ook veel nauwer naar de plaatsing.

Je zult even moeten kijken voor de 6e speaker. In principe kan dit een normale rear-speaker zijn. Wanneer je in jouw luisterruimte deze niet goed kunt plaatsen t.o.v. je luisterplek, zou ik het bij 5.1 houden.

Johan van den D.
28-06-2004, 17:01
Het is dus inderdaad zo dat dat extra ES/EX signaal over de "normale" rears verdeeld wordt indien er geen sprake is van een 6.1 opstelling.

En zoals al gezegd moet je inderdaad geen 6.1 opstelling doen wanneer je deze niet goed kunt plaatsen.
Je moet dus echt voldoende ruimte hebben tussen de zit positie en de speakers.
Wanneer je toch een 6.1 wilt doen kun je dit met zowel een extra center speakers doen of normale speakers zoals je bestaande rears.

R.Franzen
28-06-2004, 18:32
DANK VOOR DE REACTIES! :D