PDA

Bekijk de volledige versie : Europese films vs. Amerikaanse films



john24
28-06-2004, 08:00
Ik heb de laatste tijd steeds meer het gevoel dat er vanuit Amerika alleen nog maar pulpfilms komen dit in tegenstelling tot Europa waar ze mooie films maken zoals het Italiaanse La vita e bella, het Franse Amelie, het Belgische Pauline et Paulette en het veelgeprezen Nederlandse De Tweeling. Zelfs vanuit Denemarken komen goede films zoals het spannende Beyond en Nattevagten.

Anyone agree? :P

Ichneumon
28-06-2004, 11:19
Nee, niet echt.
Je kan toch niet zeggen dat er in de Verenigde Staten naar verhouding meer of minder pulp wordt geproduceerd dan in Europa. Ook aan deze kant van de oceaan is er heel wat rotzooi te vinden (zeker in Nederland), terwijl er in Amerika genoeg kleine films worden gemaakt die het helemaal van het verhaal moeten hebben i.p.v. special effects en moordpartijen.

Bovendien heeft "Hollywood" toch een hele reeks klassiekers voortgebracht en ook nu is er genoeg intelligents en interessants te vinden tussen de grote publieksfilms.

Veel vreemder is het dat er in Europa geen 100 miljoen Euro kostende spektakel blockbuster-(pulp)films worden gemaakt. De markt is er, de zalen zitten vol, maar het genre wordt bijna volledig gedomineerd door de Amerikanen.

chimera01
28-06-2004, 11:28
Duurder wil nou eenmaal niet zeggen beter.

john24
28-06-2004, 12:15
Dat is dus precies wat ik bedoel.
Hier in Europa hoeven we niet met miljoenen te smijten om een mooie film te maken
Die klassiekers uit Amerika zijn ook grote blockbuster films geweest waar miljoenen in gestoken zijn.
Geld telt niet echt....een goed verhaal en goede acteurs weer wel.

Niet dat ik anti Amerika ben hoor maar
ik hoef niet bij elke scene een Amerikaanse vlag te zien: zoiets stoort me dan nog t meest.
Bv. Independence Day Day after Tomorrow enz.

evenflow123
28-06-2004, 12:19
Veel vreemder is het dat er in Europa geen 100 miljoen Euro kostende spektakel blockbuster-(pulp)films worden gemaakt. De markt is er, de zalen zitten vol, maar het genre wordt bijna volledig gedomineerd door de Amerikanen.

Nee hoor is niet zo vreemd, ik kan natuurlijk niet spreken voor ander europese landen maar in Nederland kan niemand het geld opbrengen om een dure spektakel film te maken, en het Nederlands Film Fonds zijn een stel stoffige bejaarden die heel veel scripts gewoon afkeuren, en dus niet willen financieren.
Daarbij zal ook een rol spelen dat in Amerika gewoon meer mensen wonen dan in Nederland, dus de kosten van een film worden al snel door de bezoekers eruit gehaald, in Nederland zal dat niet snel gebeuren omdat er gewoon minder mensen naar een Nederlandse film gaan.

Ichneumon
28-06-2004, 13:57
Een nederlandstalige "grote" film zal zijn geld inderdaad niet opbrengen, maar een engelstalige blockbuster moet toch kans maken zou je zeggen.
Maar in Engeland zelf, waar taal het probleem niet kan zijn, zie je ook alleen maar kleinere films.

Ondertussen stroomt Europees geld naar Hollywood toe en op de koop toe komt Hollywood naar Europa toe om in Europese studios en op Europese locaties opnamen te maken.

Het geld is er, de faciliteiten zijn er, de expertise (Europeanen in Hollywood) is er, maar ondertussen komt er niets van de grond.
In Azie hebben ze dat soort problemen helemaal niet en is de eigen filmindustrie een geduchte concurrent voor de Amerikaanse.

mark t
28-06-2004, 17:16
Ik heb de laatste tijd steeds meer het gevoel dat er vanuit Amerika alleen nog maar pulpfilms komen dit in tegenstelling tot Europa waar ze mooie films maken ... Anyone agree? :PNee. Er zijn altijd al veel pulpfilms gemaakt in Amerika. Ik zie hier geen echte verschuiving in. En er zijn altijd al goede (al dan niet kleinere) films gemaakt in Amerika. Ik zie hier ook niet echt een verschuiving in. En er zijn altijd al goede films gemaakt in Europa. En ook hierin... En er zijn altijd al slechte films gemaakt in Europa. En wederom zie ik hierin... Voor elke goede niet-Amerikaanse film valt ook gemakkelijk een goede Amerikaanse film te noemen. Net zoals voor elke goede Europese film ook gemakkelijk een slechte Europese film te noemen is.

Ik vind het prima dat er aandacht wordt geschonken aan de niet-Hollywood-film (uit welk werelddeel die ook komen). Maar ik zie regelmatig dat de fanatieke voorstanders van een bepaalde stroming films in een soort automatisme hun gelijk moeten aantonen met een klaagzang over 'de Amerikaanse film'. Juist dit laatste neigt toch naar een milde vorm van arrogantie. 'De Aziatische film', 'de Europese film', of welke 'nationale film' dan ook is echt niet beter dan de andere. Als je je tenminste de moeite neemt om oogkleppen te vermijden.

Hrodbern
28-06-2004, 20:00
Ook uit Amerika komen nog genoeg leuke films, maar die raken wel vaak "ondergesneeuwd" door al het Hollywood spektakel.

En al die publiekstrekkers zorgen er dan wel weer voor dat er ook in Europa een grote markt is en daar kunnen dan de kleinere producties ook weer van profiteren.

Ik geloof dat alleen Engeland en Frankrijk in staat zijn om echt een onafhankelijke filmindustrie te hebben, maar daar wonen ook wel iets meer mensen.