PDA

Bekijk de volledige versie : plaatsing surround speakers



Michiel
01-01-2002, 19:41
mogen deze speakers boven in de hoek van de kamer hangen of is het geluid dan niet zo goed??? bij mij wordt het namelijk moeilijk om die dingen op ongever 1.60m te hangen dus midden op de muur en het zou dus makkelijker zijn om die boven in de hoek te hangen maar ik weet dus niet of dat tenkoste gaat van het geluid????

alvast bedankt voor de hulp

Alex van den Berg
01-01-2002, 20:17
Hehehehe... Had jij het zojuist niet over dubbele threads? :D

Alles over de speakeropstelling kun je hier vinden (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=12) :)

Michiel
01-01-2002, 21:38
euhm als je dit door had gelezen alex dan had je gezien dat mijn vraag er namelijk niet instaat!!!!!! ;)

maar idd daar had ik het over ja, maar dit vind ik geen dubbele thread, want dit ken ik dus nerges vinden op de site!!!

mijn vraag was dus nog maar een keer, heeft het een negatief effect als ik die surroundspeakers hoog hang ?????

Alex van den Berg
01-01-2002, 21:42
De beste hoogte is volgens mij wanneer de tweeters zich ongeveer op oorhoogte bevinden (terwijl je zit...). Maar ja, ik ben ook maar geluidstechnicus... :)

Alex van den Berg
01-01-2002, 21:47
Hmmm... Toch nog maar even het artikel doorgekeken, en wat vind ik daar op pagina 5 (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=12&page=5)?

Om een ruimtelijke werking van het surround kanaal te krijgen dienen de speakers ongeveer 50 tot 90 cm boven de luisterpositie opgehangen te worden. Ook mogen de speakers niet direct op de luisterpositie gericht zijn.Dit is de mono-surround situatie... Iets lager vind je de situatie voor meerkanaals surround.

Hopelijk is dit wat je zocht? :)

Paul Brouwer
01-01-2002, 22:05
Een andere vraag.
Moeten de surround speakers op gelijke afstand staan.
Bij mij in de huiskamer zit er ongeveer één meter verschil ten opzichte van de luisterpositie.

smartsys
02-01-2002, 09:34
Surround speakers geven in 9 van de 10 gevallen effecten weer in films. Zo'n effect moet zo ruimtelijk mogelijk klinken, dus worden de speakers veelal hoog geplaats (een helicopter vliegt immers niet op oog hoogte). De speakers worden ook niet direct op de luisteraar(s) gericht om een zo diffuus mogelijke weergave te verkrijgen. Er worden dan dus ook vaak di-pool speakers geadviseerd als surround, omdat deze zo en zo een heel diffuus geluid produceren.

Wanneer een speaker zich iets verder weg bevindt dan de andere, zal dit wat betreft timing een klein verschil opleveren. Bij stereo heeft dit tot gevolg dat er een matig beeld of geheel geen beeld ontstaat. Het lijkt of alle geluid uit de speaker het dichtst bij komt. Door deze speaker iets zachter te laten spelen wordt dit weer enigzins opgeheven, maar het tijdsverschil is er niet uit te halen. Het geluid uit de ene speaker blijft iets eerder of later aankomen dan het geluid uit de andere speaker. Je moet wat timing betreft dus echt exact op gelijke afstand zitten.
Voor surround is dit echter weer minder belangrijk, omdat MEESTAL geen compleet stereo beeld wordt gecreerd. Een vliegtuig vliegt van links achter naar rechts achter en vervolgens naar voren. En of ie nou 1 ms. later van links naar rechts gaat is voor niemand belangrijk en ook niet te merken. Wel klinkt de dichtsbijzijnde speaker vaak iets harder, maar wanneer de set mbv. een SPL meter (geluidsdruk meter) wordt afgeregeld is dit geen probleem meer, omdat alle speakers een enigzins afwijkend versterkings niveau krijgen toegewezen.

Of het nou slecht is of niet. Als het niet anders kan, dan kan het niet anders. Je huis is of zo of zo en niet zozo. Je kunt dus je speakers zo of zo ophangen maar niet zozo. Ik had persoonlijk graag mijn huidige speakers als rear speakers gebruikt en twee nieuwe frontspeakers gekocht, maar omdat ik geen plaats heb om dit op deze manier te doen, komen er eerst nieuwe rear speakers (Cabasse IO) en later nieuwe front speakers (waarschijnlijk B&W Nautilus 804). De Cabasse zijn klein, wit, kunnen aan de muur hangen (alle eisen van mijn vriendin) en ze klinken zeer goed (mijn eigen eis). De B&W Nautilus 804's zijn mooi, klinken fenomenaal en brengen mijn set naar een hoog niveau. Mijn vriendin denkt hier overigens anders over, maar dat is voorlopig nog geen echt probleem.
Ik probeer te zeggen: Dat je je moet aanpassen aan de situatie en niet de situatie aanpassen aan jou. Door jezelf aan te passen ben je uiteindelijk zelf tevreden en je medemens ook. Door de situatie te veranderen ben je uiteindelijk zelf wel tevreden, maar je medemens NIET. Je krijgt er dan een probleem bij en daar zit denk ik niemand op te wachten.
Je kunt je speakers altijd ophangen en kijken hoe het klinkt. Klinkt het niet, dan kun je altijd een andere oplossing gaan bedenken. Probeer het dus eerst uit en als JIJ tevreden bent is het probleem opgelost, al denkt iemand anders daar misschien anders over.
AMEN

Michiel
02-01-2002, 18:59
ja jeroen klopt wat je zegt, maar heb zoiets van klinkt dat dan wel goed en zo niet dan hangen ze daar en is toch nie weinig werk om ze daar te krijgen

en alex nee dat is niet wat ik zocht sorry had dat zelf ook al helemaal doorgelezen!

Paul Brouwer
02-01-2002, 23:13
Bedankt voor het duidelijke verhaal Jeroen.
Toch nog één ding: de timing is toch in te stellen doormiddel van de afstand op je versterker in te stellen?
Op mijn Pioneer versterker (VSX-909) kan ik per 10 centimeter instellen.