PDA

Bekijk de volledige versie : hoe rel q 150 aansluiten en tweaken



Mark de vuyst
01-07-2004, 15:03
heb gisteren een nieuwe aanwinst gekocht om m'n home cinema te verbteren, een rel q 150 :D .
er zit een engelse handleiding bij en daar snap ik niet veel van :? :? .
moet ik deze nu aansluiten met de subkabel of de stereo kabel die erbij geleverd zit, of moet ik deze allebei aansluiten,
moet ie nu op depth of slam staan ? en waar steek ik het best de sub-kabel in 0db of +12db :?: :?: er staan 4 standen op ,dewelke is het beste ? moet er nu een tegel onder of erop,enmoeten de spikes erin of helemaal niet. :?: :?:
heb gisterenavond wat liggen foeffelen aan de knopjes en heb voor het eerst de bass werkelijk gevoeld 8) en deze stond helemaal niet luid.
de rel staat nog niet op z'n plaats.
kan er iemand mij helpen om deze op een goede manier aan te sluiten en te tweaken ? :?

Herjan
01-07-2004, 15:20
Op de site van REL staat een en ander. Zie bijvoorbeeld hun FAQ's: http://www.rel.net/faq.htm

Mijn REL Quake-je heeft minder instelmogelijkheden, maar volgens mij is Depth voor muziek meer geschikt en Slam meer voor films...

Spikes zou ik er wel indraaien. Is ook aardiger voor de buren en je bas zou er op vooruit gaan.

Ik wens je veel succes met tweaken! En wees niet bang: het helemaal goed positioneren en instellen van een sub kan zo een paar weken duren!

P.S. Gefeliciteerd met je aankoop!

Guest_05
02-07-2004, 05:44
Ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn. Vooral ook omdat ikzelf over zo;n zelfde sub zit na te denken. :-)

PM
02-07-2004, 08:09
heb gisteren een nieuwe aanwinst gekocht om m'n home cinema te verbteren, een rel q 150 :D .

Gefeliciteerd Mark, mooie aanwinst


er zit een engelse handleiding bij en daar snap ik niet veel van :? :? .
moet ik deze nu aansluiten met de subkabel of de stereo kabel die erbij geleverd zit, of moet ik deze allebei aansluiten,

Voor gebruik bij stereo muziek moet je de stereo kabel aansluiten en als je hem ook voor films wil gebruiken moet je ook de subkabel aansluiten (dat kan tegelijkertijd op een q150 mkii (volgens site) maar waarschijnlijk ook wel op een standaard q150)
Het ligt ook aan je speakers en instellingen in je receiver. Als je een beetje redelijke speakers hebt zou ik ze op 'large' zetten zodat er geen laag gefilterd wordt en dan de stereo kabel gebruiken voor muziek. Als je dan voor film ook de subkabel aansluit en in je receiver het .1 kanaal niet over je mains stuurt dan kan je mooi apart ook het volume van het .1 kanaal regelen. Zo kan je dus een ideaale afstelling voor muziek en film maken. (andere manieren, zoals filteren met je receiver, zijn natuurlijk ook interessant om eens te proberen!)


moet ie nu op depth of slam staan ?

Ligt aan je smaak.. depth gaat dieper en slam knalt harder.. dus even simpel zou je depth voor muziek willen en slam voor films. Je kan zelf kijken wat je het belangrijkste vind en mooi vindt klinken natuurlijk.


en waar steek ik het best de sub-kabel in 0db of +12db :?: :?:

Ik zou gewoon 0db gebruiken..


moet er nu een tegel onder of erop, enmoeten de spikes erin of helemaal niet. :?: :?:

Rel raad (bij de st subs in ieder geval) aan om de spikes NIET te gebruiken. Het is mogelijk (als je de overlast voor de buren wilt verminderen) om de sub op een zware tegel te zetten die je ontkoppeld van de vloer met rubberen voetjes. Als je kast trillingen tegen wil gaan kan je er ook een tegel op leggen (doe hier wel iets van rubber ofzo tussen.. anders beschadigd je sub natuurlijk)


heb gisterenavond wat liggen foeffelen aan de knopjes en heb voor het eerst de bass werkelijk gevoeld 8) en deze stond helemaal niet luid.
de rel staat nog niet op z'n plaats.

Kijk dat is mooi! Belangrijk is wel dat ie op een goede plaats staat.. experimenteer daar ff mee.. Rel raad aan om hem in de hoek van de kamer achter een hoofdspeaker te zetten.. Vanuit strak in de hoek langzaam uit de hoek bewegen. Waar hij max volume op levert laten staan.


kan er iemand mij helpen om deze op een goede manier aan te sluiten en te tweaken ? :?
Bekijk ook je crossover instellingen... voor lfe helemaal open (max freq.) omdat daar signalen in zitten tot 120 Hz (toch?). Voor muziek met crossover spelen zodat hij mooi integreerd met je hoofdspeakers.

Ik hoop dat je zo iets verder komt naar een ideale afstelling

Albert Kostwinder
02-07-2004, 10:08
Volledig met PM eens.

Heb zelf een q200 met een tegel onder en een 6 centimeter tegel er bovenop. Totaal weegt ie nu ca. 40 kilo... :? Zou niet meer anders willen. Strak en voelbaar laag!! De crossover zou ik helemaal open zetten en dan de bas eerst voor .1 regelen en als dat goed staat voor de muziek er bij. Het filter is het mooist op stand 2. Hou er rekening mee dat je in het begin eerst een haat / liefde relatie hebt met de sub. Heb geduld en je wordt dan meer dan beloond! Wens je buren alvast sterkte..! Veel succes met je aankoop. :wink:

Mark de vuyst
03-07-2004, 12:50
:) het begint te gaan, alles is aangesloten en de kabels zijn netjes weggewerkt :D .
het is enkel voor films dat ik deze ga gebruiken, ik heb horen zeggen dat ik de (neutrik speakon ) stereo kabel beter niet zou gebruiken maar wel een goede kwaliteits sub-kabel als het enkel voor de film te doen is.
de 4 standen achteraan ; phase > 0 of 180 degrees, welke moet ik nemen, op welke stand moet de roll-off control staan :?: en in welke stand> phase speelt deze een rol ?
ik heb een filmfragment beluisterd ( LOTR 2 > threebeard ) in de stand depth en in de stand slam :lol: en ik moet eerlijk toegeven dat het in de stand slam allemaal wat bommerig klinkt en in de stand dept enkel de diepste bass eruit komt (t'zal wel aan mijn instelling leggen zeker).
ik heb er een betonnen tegel onder gelegd met daarop een rubberen matje van ongev 1 cm dik en daarop de sub zonder spikes, is dat een goede op stelling ?

Mark de vuyst
03-07-2004, 15:26
de sub is aangesloten en staat achter de zetel in een hoek, mijn mening daarover valt tegen :? :? .
ik heb de sub nu voor een test ,voor de tv dichtbij een hoek gezet en nu kom ik tot de vaststelling dat gans de kamer gevuld is met een lage strakke bass :lol: :lol: (hoe dat ik het gedaan heb weet ik niet,heb wat aan de knopjes zitten draaien) net wat ik wil :twisted: maar nu heb ik wel een bijkomend probleem dat mijn vrouwtje dat niet ziet zitten,ik kan ze moeilijk ongelijk geven omdat deze sub nu bijna in het midden van de kamer staat :cry: ik weet in feite nog altyd niet hoe ie het beste staat voor de ultra lage effecten,,op depth of op slam ??

Ronald Ridderhof
03-07-2004, 16:13
Heb je al geprobeerd om alleen de sub aan te sluiten zonder je luidsprekers.
Zet een stukje muziek op met redelijk laag. Vervolgens zet je de sub op stand slam (Muziek).

Zet vervolgens de Lo-Level of de Hi-Level (welke je gebruikt van deze twee) Vanuit de nul ongeveer een kwart. De rolloff zet je op 55 hz.
Als je namelijk de rollof helemaal openzet dan kan dat de klank kleur van je hele systeem omlaag helpen. Want jouw sub levert een andere klank dan je frontspeakers. Deze zitten gemiddeld op 43-55 hz
Het is immers de bedoeling dat de sub de rest van het laagweergave weergeeft dan jouw huidige speakers kunnen. Dus een te hoge rolloff kan je laagweergave er negatief uitkomen

Nu zet je de sub neer daar waar je zit., zet de muziek aan en loop vervolgens door je woonkamer heen. Als je een punt tegenkomt waarvan je denkt hier klinkt ie goed en lekker, dan is dat de plek waar je je sub neerzet.
Het is heel belangrijk, en daar ben ik heel lang mee bezig geweest, het laag mag niet aanwezig zijn en dus niet de rest van je hifi overstemmen. Laag is mooi maar kan vervelend uitpakken op den duur.

Als je de sub dmv de bijgeleverde Neutrik kabel heb aangesloten, dan krijg je hiermee de mooiste resultaten. En gun even tijd om je sub te leren kennen.

Succes

G. Zandman
05-07-2004, 09:45
Als je de sub dmv de bijgeleverde Neutrik kabel heb aangesloten, dan krijg je hiermee de mooiste resultaten.

Succes

??? Begrijp ik niet ! Een REL Q150 zou ik gewoon aansluiten op LFE. Wanneer je hem aansluit op High Input gebruik je hem ter ondersteuning
van je speaker die op Large staan (je main bv). Aangezien de meeste speakers niet Full-Range zijn kun je je gaan afvragen omdit wel te gaan doen.

Sluit je hem op LFE aan dan krijg puur het .1 (LFE) signaal + je hergeroutteerde bass en dat geeft toch vaak het beste resultaat.

Een Q150 op slam zetten ? Heb zelf een Quake gehad maar vind dat niet
echt geweldig klinken, had hem altijd op depth staan zowel in film als muziek.


Gerrit

rebijl
05-07-2004, 11:48
Afgelopen zaterdag een Quake gekocht voor een zacht prijsje, 429 euro nieuw in doos.

Na wat inregelwerk heb ik hem nu redelijk strak staan icm mijn fronts. Ik heb hem zowel aangesloten via m'n neutrik als m'n cinch aansluiting. Ik heb wel zitten emmeren met de phase, en ben hier nog niet uit. Ik weet in ieder geval wel dat hij op 2 of 4 moet staan aangezien dan je LFE frequentie niet wordt beinvloed door de cross over freqentie.

Tevens heb ik hem nu op depth staan permanent, ik vond in de slam stand het geluid niet mooi, te overheersend.

Een erg mooie scene om te testen is overigens de scene van LOTR fellowship of the ring vanaf het moment dat het skelet in de put valt ( de cave trol komt ongeveer door je huis heen :shock:

Mark de vuyst
05-07-2004, 14:57
:D de geruchten die ik hier en daar hoor komt inderdaad het zéér dicht in de buurt van wat zandman zegt :wink: als deze enkel gebruikt wordt voor home-cinéma, is de beste vereiste een goede sub kabel en met de stand in depth :D (dat is althan wat ik op verscheidene forums te lezen krijg) hij moet in ieder geval goed zijn want de buren hebben hem al horen brullen :twisted: :twisted: hahahaha.
ik heb deze aangesloten met een zéér dikke kwaliteits-subkabel zonder de neutrikkabel ( is trouwens niet lang genoeg). ik moet hem enkel nog wat beter afregelen denk ik ,maar moet ik nu spikes gebruiken of niet ?
en moet de mode switch op (phase) LFE: op 0° staan of op 180°reverse .
zoals ie nu staat kan je hem gemakkelijk lokaliseren :? :?
men zegt dat je telkens je gedaan hebt met een film te bekijken de stroomstekker mag uitrekken om zo de kwaliteitsduur van het toestel te verlengen, :?: niet echt plezant of toch ??

Albert Kostwinder
05-07-2004, 15:57
:D de geruchten die ik hier en daar hoor komt inderdaad het zéér dicht in de buurt van wat zandman zegt :wink: als deze enkel gebruikt wordt voor home-cinéma, is de beste vereiste een goede sub kabel en met de stand in depth :D (dat is althan wat ik op verscheidene forums te lezen krijg) hij moet in ieder geval goed zijn want de buren hebben hem al horen brullen :twisted: :twisted: hahahaha.
ik heb deze aangesloten met een zéér dikke kwaliteits-subkabel zonder de neutrikkabel ( is trouwens niet lang genoeg). ik moet hem enkel nog wat beter afregelen denk ik ,maar moet ik nu spikes gebruiken of niet ?
en moet de mode switch op (phase) LFE: op 0° staan of op 180°reverse .
zoals ie nu staat kan je hem gemakkelijk lokaliseren :? :?
men zegt dat je telkens je gedaan hebt met een film te bekijken de stroomstekker mag uitrekken om zo de kwaliteitsduur van het toestel te verlengen, :?: niet echt plezant of toch ??

Een ding; als je hem makkelijk kunt lokaliseren staat hij absoluut niet goed hoor! en de stroomkabel eruit trekken is helemaal niet nodig want als de sub geen bassignaal krijgt gaat hij keuring in een soort stand by modus en gebruikt dan maar 1 watt of zo.... :wink:

rebijl
05-07-2004, 15:57
Ik heb hem toch dubbel aangesloten, ik kan hem dan los inregelen voor muziek ( front inregelen via high input ) zodat ik in stereo aanvulling heb voor m'n fronts. En via LFE voor films, en dan mag het laag best wat harder :D .

Die spikes gebruik ik niet, heb een houten vloer dus dan moet ik er weer vanalles onder gaan schuiven.

Ook het uitzetten is niet nodig, de sub schakelt zichzelf in stand-by, tuurlijk blijft er spanning op staan, maar ik geloof niet dat dit ten koste gaat van de levensduur van de Sub.

Mijn reciever staat ook altijd stand-by, daar haal je toch ook niet de stekker uit.

Wizz-Art
05-07-2004, 16:59
Normaal hoort íe op 0 graden te staan maar als je door hem op 180 graden te switchen, voor jou gevoel een mooier geluid hebt moet je dat gewoon doen :wink:

rene0987
05-07-2004, 17:04
ik heb zelf ook een q150 en heb hem ook dubbel aangesloten omdat als je de bas via de LFE uitgang van je versterker laat komen de bas dan met 10 db versterkt wordt.

en als je via die neutrik plug werkt dan krijgt de sub exatact het zelfde signaal als de front speakers krijgen.
en naar mijn eigen ervaring geeft dat de beste geluidskwalitijd met muziek maar met films zal ik wel de LFE uitgang gebruiken.

en zoals de gebruikershandleiding al aangeeft is het ook het beste om de spikes niet te gebruiken omdat deze sub de vloer gebruikt als klankboort.

maar zoals ik al heb gelezen had je dit ook al allemaal gedaan verder kan ik je voor plaatsing weinig tips geven want daar ben ik zelf ook al mee aan het klooien :twisted:

wel wat de handleiding aangeeft is om van uit een hoek te beginnen te schuiven en hem dan steets een klein stukje naar voren te trekken net zolang todat jij vind dat die goed klinkt.

maar met die methode heb ik zelf tot nu toe nog geen suc6 gehad.

verder kan ik je allen nog maar aanraden om hem goed in te spelen dus gewoon een cd tje met veel bas op repeat te zetten want dat doet echt wonderen voor het geluid.

verder veel plezier met je aankoop :D (y) .

Johan van den D.
05-07-2004, 17:05
Normaal hoort íe op 0 graden te staan maar als je door hem op 180 graden te switchen, voor jou gevoel een mooier geluid hebt moet je dat gewoon doen :wink:0 of 180, geen van beide is echt een standaard.
Het is inderdaad uit uitproberen welke nu het beste klinkt-voelt in een bepaalde ruimte. :P

Mark de vuyst
05-07-2004, 17:25
ok, :D :D heb het stillaan begrepen, zoals ik al gezegd heb gebruik ik deze enkel voor film,voor mijn muziek heb ik een apparte Top-installatie met 4 boxen van 1m hoog en 50 br x 50 diep :twisted: :twisted:
maar is het niet zo dat de cross-over enkel effect heeft op de slam of op de hi-level input, ik heb ergens horen waaien dat als je enkel het Lo-level input gebruikt en deze op depth zet dat de cross-over geen enkele zin meer heeft, of dat je nu aan dat knoppeke draait of niet.
MAW dat het .1 geluid direct het gewenste signaal met de juiste Hz doorgeeft :?:

voor de tests gebruik de LOTR 2 ,met een scene van de boom die kan praten ( threebeard ) volgens mij de diepste bass,,,, of toch niet ??

rebijl
06-07-2004, 14:08
voor de tests gebruik de LOTR 2 ,met een scene van de boom die kan praten ( threebeard ) volgens mij de diepste bass,,,, of toch niet ??

Ja die ga ik vanavond ook eens proberen :shock:

Niks dan lof over de Rel Subs, mijn aankoop van het jaar met stip de Quake !

rene0987
06-07-2004, 16:20
als test kun je ook heel goed WE WHERE SOLDIERS gebruiken.
in dat stukje als de napalm word gegooid uit die vliegtuigen zit een hele lage en vooral diepe bas je voelt je bijna ongemakkelijk als je dat stukje kijkt :cry:

en de crossover kun je voor zowel hi als lo level instellen.

stand 1 is volgens mij voor lo level
stand 2 is volgens mij voor hi-level

stand 3 is 180 voor lo level
stand 4 is 180 voor hi level

maar dat kan ook omgekeert zijn maar dat staat wel in de handleiding :oops:

Wizz-Art
06-07-2004, 19:23
Normaal hoort íe op 0 graden te staan maar als je door hem op 180 graden te switchen, voor jou gevoel een mooier geluid hebt moet je dat gewoon doen :wink:0 of 180, geen van beide is echt een standaard.
Het is inderdaad uit uitproberen welke nu het beste klinkt-voelt in een bepaalde ruimte. :P

Dat dacht ik in de handleiding te hebben gelezen, weet zelf ook niet wat het precies doet maar je hoort het verschil wel als je hem over en weer switched.

Johan van den D.
06-07-2004, 20:39
weet zelf ook niet wat het precies doet maar je hoort het verschil wel als je hem over en weer switched.Dan is het goed en dus gewoon de stand kiezen die in jouw ruimte het beste werkt.