PDA

Bekijk de volledige versie : Mijn nieuwe home theater



sealteam
02-07-2004, 19:44
Hello boys i am back

Mijn naam is marcel

Ik heb eerst een sony versterker dolby suround ta-av 570 versterker 5.1
Had eerst een aantal jaarjes plezier gehad.
Na lang zoeken en kiezen heb ik eindelijk een Yamaha RXV2400rds kleur titanium DIGITAAL chinema DSP op advies van mijn vriend.
De ene zegt denon is beter en de andere zegt yamaha vandaar kies ik yamaha.
Na dat ik gekocht had heb ik ze geinstalleerd en via microfoon is ie automatisch gekalibreerd.
Vervolgens heb ik met de db meter elke luidspreker gemeten of ie allemaal op 75 db stond volgens info web site.
Alle speakers waren goed op 75db behalve center niet. (GELUID WAS IETS TE HOOG)
Na uitzoeken stond ie op -1 en heb afgesteld naar -5,5 en de db meter geeft rond 75 aan
Vervolgens heb ik een test toon uitgevoerd en nu blijkt de alleluidsprekers even hard.
Voor de rest was het versterker rec. perfect.
Dat noem ik een hi-end klasse zat genoeg.(Het lijkt wel of die apparatuur wel 5000 euro had gekost)
Kost in de winkel €1199,00 heb via mijn vriend in de winkel voor €950,00 gekocht.
Dat is een mazzel van me extra korting :D
Na dat ie klaar was tot mijn zeer grote verbazing het geluid zeer goed is.
Het is een pracht apparaat dat bijna even goed is als denon. :D

Binnen kort ga ik een yamaha dvd-s1500 aanschaffen.
Dit is de allernieuwste model en techniek dat ook geschikt is voor breedbeeld tv philips.
Het techniek bestaat uit faroudja DCDI
Deze zorgt voor dat de gekartelde randen van het beeld volledig is verdwenen en de lijnen strakker wordt
Vervolgens ook progresieve scan voor beeld optimalisatie
En natuurlijk ook SACD bij.
Hij is erg slank en mooi maar moet nog ff wachten voor dat ie in de winkel is.
Het duurt ongeveer 2 weken.
Dus tot half july :P

Mijn home theater bestaat nu uit:

PHILIPS breedbeeld 32PW9503/12
Bose aqustimass 7 (Subwoofer en 3 melkpakjes)
Bose rear speakers 100 (surround)
Philips DSX6073 satelite schotel
Yamaha RXV2400RDS

binnenkort er bij is DVD-S1500 titanium past goed bij mijn versterker.

Vervolg verhaal over de dvd-s1500 komt nog.

Dus ff gedult :wink:

Marcel

Raskel
02-07-2004, 20:44
Maar wat is er nu dan high end? ;) Mooie spullen verder hoor. Alleen Bose, ja je moet er van houden :)

Johan van den D.
02-07-2004, 20:50
Hoi Marcel, allereerst welkom op het forum.


Na lang zoeken en kiezen heb ik eindelijk een Yamaha RXV2400rds kleur titanium Hiermee heb je inderdaad een hele mooie receiver in huis gehaald.

Vervolgens heb ik met de db meter elke luidspreker gemeten of ie allemaal op 75 db stond volgens info web site.
Alle speakers waren goed op 75db behalve center niet. (GELUID WAS IETS TE HOOG)
Na uitzoeken stond ie op -1 en heb afgesteld naar -5,5 en de db meter geeft rond 75 aan
Vervolgens heb ik een test toon uitgevoerd en nu blijkt de alleluidsprekers even hard.Zo heb je inderdaad de speakers op de juiste manier afgesteld.
Dit wordt echter vaak onderschat maar het is van wezelijk belang.

Dat noem ik een hi-end klasseHet begrip "hi-end" is een moeilijk en lastig begrip.
Wel is het zo dat hi-end verder gaat dan de apparatuur die je nu heb staan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het slechts is maar hi-end is toch een paar flinke stappen hoger.

Na dat ie klaar was tot mijn zeer grote verbazing het geluid zeer goed is.
Het is een pracht apparaat dat bijna even goed is als denon. :D Over het algemeen is Yamaha beter dan Denon op het gebied van HT.
Je kunt dus met recht trots zijn op je Yamaha receiver. :wink:

Binnen kort ga ik een yamaha dvd-s1500 aanschaffen.
Dit is de allernieuwste model en techniek dat ook geschikt is voor breedbeeld tv philips.
Het techniek bestaat uit faroudja DCDIVolgens mij zijn alle spelers geschikt voor breedbeeld tv,s. :P
Dat ie een Faroudja chip aan boord heeft is inderdaad heel mooi.
Overigens zal dat pas echt zijn kunnen tonen wanneer je gaat projecteren evenals progresive scan.
Maar de Faroudja,s zijn inderdaad één der besten op dit gebied.


Bose aqustimass 7 (Subwoofer en 3 melkpakjes)
Bose rear speakers 100 (surround)Op je speakers valt echter nog veel, heel erg veel winst te behalen.
Op dat gebied zal je geluidskwaliteit nog met sprongen omhoog kunnen maar dat is wellicht iets voor de toekomst.
Voor de rest alvast veel plezier met je ht set en je zit zeker in de juiste richting.

sealteam
02-07-2004, 21:51
Maar wat is er nu dan high end? ;) Mooie spullen verder hoor. Alleen Bose, ja je moet er van houden :)

Ben ik met je eens.
Het gezegde is: klein maar fijn :D

Maar ben ook gelukkig met mijn spullen. THX

sealteam
02-07-2004, 22:00
Hoi Marcel, allereerst welkom op het forum.


Na lang zoeken en kiezen heb ik eindelijk een Yamaha RXV2400rds kleur titanium Hiermee heb je inderdaad een hele mooie receiver in huis gehaald.

Vervolgens heb ik met de db meter elke luidspreker gemeten of ie allemaal op 75 db stond volgens info web site.
Alle speakers waren goed op 75db behalve center niet. (GELUID WAS IETS TE HOOG)
Na uitzoeken stond ie op -1 en heb afgesteld naar -5,5 en de db meter geeft rond 75 aan
Vervolgens heb ik een test toon uitgevoerd en nu blijkt de alleluidsprekers even hard.Zo heb je inderdaad de speakers op de juiste manier afgesteld.
Dit wordt echter vaak onderschat maar het is van wezelijk belang.

Dat noem ik een hi-end klasseHet begrip "hi-end" is een moeilijk en lastig begrip.
Wel is het zo dat hi-end verder gaat dan de apparatuur die je nu heb staan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het slechts is maar hi-end is toch een paar flinke stappen hoger.

Na dat ie klaar was tot mijn zeer grote verbazing het geluid zeer goed is.
Het is een pracht apparaat dat bijna even goed is als denon. :D Over het algemeen is Yamaha beter dan Denon op het gebied van HT.
Je kunt dus met recht trots zijn op je Yamaha receiver. :wink:

Binnen kort ga ik een yamaha dvd-s1500 aanschaffen.
Dit is de allernieuwste model en techniek dat ook geschikt is voor breedbeeld tv philips.
Het techniek bestaat uit faroudja DCDIVolgens mij zijn alle spelers geschikt voor breedbeeld tv,s. :P
Dat ie een Faroudja chip aan boord heeft is inderdaad heel mooi.
Overigens zal dat pas echt zijn kunnen tonen wanneer je gaat projecteren evenals progresive scan.
Maar de Faroudja,s zijn inderdaad één der besten op dit gebied.


Bose aqustimass 7 (Subwoofer en 3 melkpakjes)
Bose rear speakers 100 (surround)Op je speakers valt echter nog veel, heel erg veel winst te behalen.
Op dat gebied zal je geluidskwaliteit nog met sprongen omhoog kunnen maar dat is wellicht iets voor de toekomst.
Voor de rest alvast veel plezier met je ht set en je zit zeker in de juiste richting.

Bericht van j. vandendool

Dank je wel voor de positieve antwoord op mijn verhaal
Ik ben erg trots op je van jou ervaringen op het HT gebied.
Ben zeer gelukkig met mijn goede keuze en ik geef je 100% een goede pluim.
Echt te gek :D
Ga zo door :wink:

Marcel

Johan van den D.
02-07-2004, 22:32
Ga zo door :wink: Beter gezeg "ga jij zo door".
Je zit immers al op de goede weg maar zoals ik al zei, je speakers zijn een zwakke schakel in je geheel nu en probeer die al eerstvolgende te upgraden.
Hierin is echt veel winst te behalen want die Bose zijn niet bepaald echte toppers.
Helaas kosten goede speakers wel de nodige €€€ voor een 5.1 opstelling maar ach..........dan weet je waarvoor je spaar toch.

bard
03-07-2004, 16:50
als die jongen vindt dat het geweldig klinkt is dat toch geweldig? :wink:

sealteam
03-07-2004, 20:11
als die jongen vindt dat het geweldig klinkt is dat toch geweldig? :wink:

Ik vind het van wel naar mijn eigen mening en mijn vriend die zegt het ook hetzelfde.
Volgens informatie zijn er ook mensen die dat ding hebben aan geschaft.
En die zeggen het van ook en dat is waar.
je kunt het ook lezen bij kieskeurig.nl

Bij de site van het duitse link waren de uitslagen zeer goed uit de test en heeft 5 sterren kwaliteit.

Alleen kan het nog beter worden maar dan moet je verder gaan sparen voor een goede speakers.
Dus het valt niet mee hoor met die dure euro,s om snel een ander speakers aan te schaffen.

Maar toch ben ik tevreden met het resultaat

Snap je het?

Johan van den D.
03-07-2004, 21:46
als die jongen vindt dat het geweldig klinkt is dat toch geweldig? :wink:Absoluut maar ik wil er alleen mee zeggen dat de speakers de sterk beperkende factor zijn in dit geheel.
Er zit nog zoveel meer in die set wat er nu niet uitkomt en dat wil ik hem niet onthouden.
Onwetendheid is wellicht zalig (bespaar je een hoop €€) maar wellicht zeg ie achteraf "had ik dit maar eerder geweten".
Nu weet ie dat er meer kwaliteit uit zijn set te halen valt door middel van andere speakers maar de keuze ligt uiteraard bij hemzelf.
Het is slechts een advies. :wink:

Harry stadman
03-07-2004, 22:30
Hoi Marcel, allereerst welkom op het forum.


Na lang zoeken en kiezen heb ik eindelijk een Yamaha RXV2400rds kleur titanium Hiermee heb je inderdaad een hele mooie receiver in huis gehaald.

Vervolgens heb ik met de db meter elke luidspreker gemeten of ie allemaal op 75 db stond volgens info web site.
Alle speakers waren goed op 75db behalve center niet. (GELUID WAS IETS TE HOOG)
Na uitzoeken stond ie op -1 en heb afgesteld naar -5,5 en de db meter geeft rond 75 aan
Vervolgens heb ik een test toon uitgevoerd en nu blijkt de alleluidsprekers even hard.Zo heb je inderdaad de speakers op de juiste manier afgesteld.
Dit wordt echter vaak onderschat maar het is van wezelijk belang.

Dat noem ik een hi-end klasseHet begrip "hi-end" is een moeilijk en lastig begrip.
Wel is het zo dat hi-end verder gaat dan de apparatuur die je nu heb staan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het slechts is maar hi-end is toch een paar flinke stappen hoger.

Na dat ie klaar was tot mijn zeer grote verbazing het geluid zeer goed is.
Het is een pracht apparaat dat bijna even goed is als denon. :D Over het algemeen is Yamaha beter dan Denon op het gebied van HT.
Je kunt dus met recht trots zijn op je Yamaha receiver. :wink:

Binnen kort ga ik een yamaha dvd-s1500 aanschaffen.
Dit is de allernieuwste model en techniek dat ook geschikt is voor breedbeeld tv philips.
Het techniek bestaat uit faroudja DCDIVolgens mij zijn alle spelers geschikt voor breedbeeld tv,s. :P
Dat ie een Faroudja chip aan boord heeft is inderdaad heel mooi.
Overigens zal dat pas echt zijn kunnen tonen wanneer je gaat projecteren evenals progresive scan.
Maar de Faroudja,s zijn inderdaad één der besten op dit gebied.


Bose aqustimass 7 (Subwoofer en 3 melkpakjes)
Bose rear speakers 100 (surround)Op je speakers valt echter nog veel, heel erg veel winst te behalen.
Op dat gebied zal je geluidskwaliteit nog met sprongen omhoog kunnen maar dat is wellicht iets voor de toekomst.
Voor de rest alvast veel plezier met je ht set en je zit zeker in de juiste richting.

johan,
ik ben het weer eens met je eens dat de term "high end" een beetje ongelukkig gekozen is. echte high end..................nou ja :lol:
pas maar op dat je geen echt high end virus krijgt! :wink:
onder de term "high end"verstaan de echte audio-freaks echt wat anders.(zoals johan en ik).

die faroudja chip is inderdaad een van de beste beeldchips die je op dit moment kunt krijgen. dit is meestal ook de chip die in hele dure spelers wordt gebruikt.

bose............................................ :shock:
Ik zou als ik sealteam was eens serious nadenken over het inruilen van zijn speakers. high end en bose gaan meestal niet samen. maargoed, dat is mijn mening en de mening van vele zogenaamde audio freaks! :wink:

sealteam:

denk ook aan je bekabeling!
nu je straks een mooie dvd-speler hebt met die fantastische faroudja beeldchip moet je toch echt eens gaan denken aan goede kabels. scart of scart rgb. dit brengt nog meer de kwaliteit van je dvd-speler naar voren. een hele goede kabel die niet eens een van de duurtse is is QED.

Ik wens je verder veel plezier met je HT-set maar eh, echt high end is het helaas nog niet! :lol:(hiermee wil ik dus absoluut niet zeggen dat het niet goed zou klinken! :roll: ).

Harry stadman
03-07-2004, 22:37
als die jongen vindt dat het geweldig klinkt is dat toch geweldig? :wink:Absoluut maar ik wil er alleen mee zeggen dat de speakers de sterk beperkende factor zijn in dit geheel.
Er zit nog zoveel meer in die set wat er nu niet uitkomt en dat wil ik hem niet onthouden.
Onwetendheid is wellicht zalig (bespaar je een hoop €€) maar wellicht zeg ie achteraf "had ik dit maar eerder geweten".
Nu weet ie dat er meer kwaliteit uit zijn set te halen valt door middel van andere speakers maar de keuze ligt uiteraard bij hemzelf.
Het is slechts een advies. :wink:

Ik weet uit ervaring dat johan alleen maar goedgemeend advies geeft! :wink:
we zijn nu eenmaal een beetje audiofiel! :wink:

johan,
mischien moeten we hem eens een keer "echte" high end laten horen in een goede zaak. moeten we wel plakband meenemen om zijn kaken bijelkaar te plakken! :wink: :lol:

onder high end merken verstaan we(audiofielen); KRELL, ACCUPHASE, AUDIONOTE, enz.
de term "high end" wordt vaak geassocieerd met "pure" klasse A versterkers en andere apparatuur die op eenzelfde niveau zitten.
klasse A wil zeggen dat beide delen van de versterker (linker versterker gedeelte en rechter versterker gedeelte) gelijktijdig stroom opnemen en klaar zijn om stroom af te geven. dit zorgt ervoor dat er geen vervorming ontstaat en garant staat voor een extreem zuiver en helder geluid.
doordat het opgenomen vermogen al zo hoog is ontstaan er nauwelijk pieken!
het is wel erg in-efficient. de versterkers worden erg warm en goede koeling is erg duur in de audio-wereld. sommige high end versterkers trekken(Letterlijk) je meterkast leeg!

klasse ab (dit zijn vereweg de meeste versterkers): dan nemen om en om het linker versterker gedeelte en het rechter versterker gedeelte stroom op. dit geeft wel een beetje vervorming maar is veel efficienter met stroom. de stroom opname neemt pas toe als de versterker ook daadwerkelijk meer stroom nodig heeft. dit heeft tot gevolg dat ze beter hanteerbaar zijn en goedkoper te produceren.

Harry stadman
03-07-2004, 22:44
als die jongen vindt dat het geweldig klinkt is dat toch geweldig? :wink:

Ik vind het van wel naar mijn eigen mening en mijn vriend die zegt het ook hetzelfde.
Volgens informatie zijn er ook mensen die dat ding hebben aan geschaft.
En die zeggen het van ook en dat is waar.
je kunt het ook lezen bij kieskeurig.nl

Bij de site van het duitse link waren de uitslagen zeer goed uit de test en heeft 5 sterren kwaliteit.

Alleen kan het nog beter worden maar dan moet je verder gaan sparen voor een goede speakers.
Dus het valt niet mee hoor met die dure euro,s om snel een ander speakers aan te schaffen.

Maar toch ben ik tevreden met het resultaat

Snap je het?

ja, ik snap het! :wink:
iedereen is blij met zijn set als die mooi klinkt. :wink:

alleen zou ik niet al teveel waarde hechten aan de cijfers die ze op kieskeurig.nl geven voor apparatuur!
tja, goede speakers zijn duur. erg goede speakers zijn ERG duur. :wink:
maar geloof ons maar dat er op speakergebied nog een en ander te verbeteren valt.

Christiaan Sauer
04-07-2004, 00:15
moeten we wel plakband meenemen om zijn kaken bijelkaar te plakken!
En een teiltje kan ook geen kwaad :lol:

Harry stadman
04-07-2004, 07:14
moeten we wel plakband meenemen om zijn kaken bijelkaar te plakken!
En een teiltje kan ook geen kwaad :lol:
:wink: :roll: 8) :lol: :mrgreen:

Johan van den D.
04-07-2004, 09:02
iedereen is blij met zijn set als die mooi klinkt. :wink: Absoluut totdat je hoor hoe het ook "kan" klinken.
Maar zolang sealteam tevreden is moet ie er inderdaad van blijven genieten maar tevens ook eens kijken/luisteren wat er zoal nog meer te koop is.
Je zult versteld staan van hetgeen je soms te horen krijg.
Het financieele plaatje is dan inderdaad weer een ander verhaal (lees: probleem). :?

Vooralsnog heeft ie een pracht van een receiver in huis gehaald waar nog veel potentie in zit (in combinatie met andere speakers dus) en zeker op ht gebied zeer sterk is. :wink:

sealteam
04-07-2004, 13:30
Ik heb het goed begrepen wat hi-end is en het verhaal is duidelijk genoeg
Bedankt voor de uit leg allemaal

Waar kan ik QED scartkabel online bestellen type 41
Help mij voor info

Herjan
04-07-2004, 14:59
Ik wil verder niet inhoudelijk reageren op deze thread, maar wel een statement onderstepen, dat ik al een tijdje als mening heb: de term "High End" wordt, net als "HiFi" misbruikt door velen. Wat is High End? Wat is HiFi? Ik zag pas een folder van Kruidvat of zo, waarin een setje als HiFi werd bestempeld... De gemiddelde elektronicahandel staat vol met rotzooi met het stempel "HiFi".

Ik zou graag willen dat er een definitie van HiFi en High End bestond. Persoonlijk vind ik mijn QUAD 22L's wel èchte HiFi, maar om het nu High End te noemen... Terwijl ze toch stukken beter zijn dan welke Bose speakertjes dan ook...

El-Jorge
04-07-2004, 15:13
Ik heb het goed begrepen wat hi-end is en het verhaal is duidelijk genoeg
Bedankt voor de uit leg allemaal

Waar kan ik QED scartkabel online bestellen type 41
Help mij voor info

www.hificables.co.uk

Daar heb ik hem besteld (de AV4110), volgens mij is die daar ook het goedkoopst (tenminste dat wat ik kon vinden incl. verzenden)

sealteam
04-07-2004, 15:17
Ik wil verder niet inhoudelijk reageren op deze thread, maar wel een statement onderstepen, dat ik al een tijdje als mening heb: de term "High End" wordt, net als "HiFi" misbruikt door velen. Wat is High End? Wat is HiFi? Ik zag pas een folder van Kruidvat of zo, waarin een setje als HiFi werd bestempeld... De gemiddelde elektronicahandel staat vol met rotzooi met het stempel "HiFi".

Ik zou graag willen dat er een definitie van HiFi en High End bestond. Persoonlijk vind ik mijn QUAD 22L's wel èchte HiFi, maar om het nu High End te noemen... Terwijl ze toch stukken beter zijn dan welke Bose speakertjes dan ook...

Beste Herjan

Ik snap wat je bedoel maar ik heb het zelf ook verkeerd begrepen wat er verschil is tussen de beide.
Maar ik ben met je eens.

Harry stadman
04-07-2004, 15:50
Ik wil verder niet inhoudelijk reageren op deze thread, maar wel een statement onderstepen, dat ik al een tijdje als mening heb: de term "High End" wordt, net als "HiFi" misbruikt door velen. Wat is High End? Wat is HiFi? Ik zag pas een folder van Kruidvat of zo, waarin een setje als HiFi werd bestempeld... De gemiddelde elektronicahandel staat vol met rotzooi met het stempel "HiFi".

Ik zou graag willen dat er een definitie van HiFi en High End bestond. Persoonlijk vind ik mijn QUAD 22L's wel èchte HiFi, maar om het nu High End te noemen... Terwijl ze toch stukken beter zijn dan welke Bose speakertjes dan ook...

zie mijn post over klasse A en klasse ab.
pure klasse a wordt meestal gezien als zijnde "high end".

ik ben het zeker met je eens dat de term high end vaak wordt misbruikt.
echter zal iemand zo niet een audiofiel(audiofreak) om de tuin kunnen leiden! :wink:
een blik inwendig zegt meestal al voldoende.

al zijn er ook tal van ab versterkers die geweldig klinken!

hier nog een keer speciaal voor jouw:

de term "high end" wordt vaak geassocieerd met "pure" klasse A versterkers en andere apparatuur die op eenzelfde niveau zitten.
klasse A wil zeggen dat beide delen van de versterker (linker versterker gedeelte en rechter versterker gedeelte) gelijktijdig stroom opnemen en klaar zijn om stroom af te geven. dit zorgt ervoor dat er geen vervorming ontstaat en garant staat voor een extreem zuiver en helder geluid.
doordat het opgenomen vermogen al zo hoog is ontstaan er nauwelijk pieken!
het is wel erg in-efficient. de versterkers worden erg warm en goede koeling is erg duur in de audio-wereld. sommige high end versterkers trekken(Letterlijk) je meterkast leeg!

klasse ab (dit zijn vereweg de meeste versterkers): dan nemen om en om het linker versterker gedeelte en het rechter versterker gedeelte stroom op. dit geeft wel een beetje vervorming maar is veel efficienter met stroom. de stroom opname neemt pas toe als de versterker ook daadwerkelijk meer stroom nodig heeft. dit heeft tot gevolg dat ze beter hanteerbaar zijn en goedkoper te produceren.


tegenwoordig zijn er ook klasse ab versterkers die op klasse a niveau presteren(of er dicht tegenaan zitten). dus de scheidingslijn wordt/is soms klein.

Harry stadman
04-07-2004, 16:01
Ik wil verder niet inhoudelijk reageren op deze thread, maar wel een statement onderstepen, dat ik al een tijdje als mening heb: de term "High End" wordt, net als "HiFi" misbruikt door velen. Wat is High End? Wat is HiFi? Ik zag pas een folder van Kruidvat of zo, waarin een setje als HiFi werd bestempeld... De gemiddelde elektronicahandel staat vol met rotzooi met het stempel "HiFi".

Ik zou graag willen dat er een definitie van HiFi en High End bestond. Persoonlijk vind ik mijn QUAD 22L's wel èchte HiFi, maar om het nu High End te noemen... Terwijl ze toch stukken beter zijn dan welke Bose speakertjes dan ook...

Beste Herjan

Ik snap wat je bedoel maar ik heb het zelf ook verkeerd begrepen wat er verschil is tussen de beide.
Maar ik ben met je eens.

sealteam:

Die QED kabels zijn echt heel erg goed! :wink:
en het mooiste is dat ze niet eens een van de duurste zijn. hier krijg je zeker geen spijt van. zeker niet als je straks je goede nieuwe dvd-speler gaat gebruiken.

mocht je een tv hebben die component kan aansturen is dit nog meer aan te bevelen. component stuurt rgb via 3 losse kabels van je dvd speler naar je tv. dit is het hoogst haalbare wat beeld betreft.
mocht je geen component hebben. neem dan rgb scart only. krijg je ook een perfect beeld. lees alle threads maar eens over de QED scart kabels. :wink:

1) component
2) rgb scart
3) composiet

Harry stadman
04-07-2004, 16:11
Ik wil verder niet inhoudelijk reageren op deze thread, maar wel een statement onderstepen, dat ik al een tijdje als mening heb: de term "High End" wordt, net als "HiFi" misbruikt door velen. Wat is High End? Wat is HiFi? Ik zag pas een folder van Kruidvat of zo, waarin een setje als HiFi werd bestempeld... De gemiddelde elektronicahandel staat vol met rotzooi met het stempel "HiFi".

Ik zou graag willen dat er een definitie van HiFi en High End bestond. Persoonlijk vind ik mijn QUAD 22L's wel èchte HiFi, maar om het nu High End te noemen... Terwijl ze toch stukken beter zijn dan welke Bose speakertjes dan ook...

een paar stapjes hoger en je zit op high end! de elektrostatische speakers van quad bijvoorbeeld worden ook vaak gezien als zijnde high end speakers.
de type 63 elektrostaten van quad zijn nu zelfs nog legendarisch. 2de hands bijna nergens te krijgen(als ze te koop worden aangeboden zijn ze ook meteen weg) en als je ze nog vindt kosten ze nog steeds een stevige paar duiten. nog zeer geliefd onder de audiofielen.

Johan van den D.
04-07-2004, 19:11
1) component
2) rgb scart
3) composietS-video :wink:
Een goede s-video verbinding kan de rgb scart verbinding heel dicht naderen tot een minimaal verschil.

Harry stadman
05-07-2004, 08:58
1) component
2) rgb scart
3) composietS-video :wink:
Een goede s-video verbinding kan de rgb scart verbinding heel dicht naderen tot een minimaal verschil.

oooopppppssssss :oops:

s-video inderdaad vergeten erbij te zetten.
meestal is s-video net iets minder dan rgb scart. :wink:

component en een goede rgb scart hoeft ook niet echt veel te verschillen. :wink:

G. Zandman
05-07-2004, 11:25
High-end is inderdaad vaak prijs gerelateerd.

Heb zelf ook een volledige class-A 5 kanaals Theta versterker en ja die is
inderdaad duur.

Maar als ik kijk naar mijn SVS PC 20-39+ is toch echt een koopje en wil je deze sub "verslaan" dan kun je de hele Q lijn van REL al overslaan
(heb zelf ook nog steeds de Q400) Pas in ST lijn heb je weer enige
"weerstand" en dan moet je denken aan de Studio of Storm.

Is dan een SVS high-end ? Ik denk het niet echt want High-End is voor mij
toch echt dat er geen enkele conssesies gedaan mogen worden betreft bouw en klank en daar komt de SVS in heel eind in maar toch........


Gerrit

Harry stadman
05-07-2004, 11:45
High-end is inderdaad vaak prijs gerelateerd.

Heb zelf ook een volledige class-A 5 kanaals Theta versterker en ja die is
inderdaad duur.

Maar als ik kijk naar mijn SVS PC 20-39+ is toch echt een koopje en wil je deze sub "verslaan" dan kun je de hele Q lijn van REL al overslaan
(heb zelf ook nog steeds de Q400) Pas in ST lijn heb je weer enige
"weerstand" en dan moet je denken aan de Studio of Storm.

Is dan een SVS high-end ? Ik denk het niet echt want High-End is voor mij
toch echt dat er geen enkele conssesies gedaan mogen worden betreft bouw en klank en daar komt de SVS in heel eind in maar toch........




Gerrit

waarom is high end juist vaak prijs gerelateerd?
omdat(zoals je zelf zegt) geen consessies worden gedaan ten aanzien van vorm(design),materiaal en geluid. het beste materiaal voor het beste geluid.
ook is het van oudsher altijd prijzig om pure klasse a uit te voeren vanwege warmte ontwikkeling e.d.

daarom begint high end meestal pas bij toch al een respectabel bedrag. :wink:

dat is nu net ook de "holy grail" voor een audiofreak.
voor zo weinig mogelijk geld een zo goed mogelijk geluid realiseren.
natuurlijk zullen er ook wel mensen zijn die ongeacht de prijs het beste van het beste willen hebben. :wink:
een dure set kopen kan iedereen(mits je voldoende kapitaal hebt natuurlijk).(en dit is dan nog niet eens een garantie dat het beter zal klinken dan een goedkopere goed samengestelde set)
maar een goede set samenstellen die niet een 2de hypotheek nodig heeft vergt al meer kundigheid en inzicht. (y)

G. Zandman
05-07-2004, 12:57
waarom is high end juist vaak prijs gerelateerd?

daarom begint high end meestal pas bij toch al een respectabel bedrag. :wink:



Lees nu zelf die 2 regels eens.

Dus wel ! :D

Gerrit

basset
05-07-2004, 14:35
Voor mij is die Yamaha al high-end, het is idd wat een ander onder high-end verstaat

Maar die speakers zou ik toch echt iets aan doen. Er zijn speakersetjes in grootte vergelijkbaar met die bosedingen, die IMHO superieur zijn tov die acoustimas.

Paar voorbeeldjes:
Canton
Mordaunt-short Premiere
Kef eitjes en zelfs die kleine sony SACD speakers

Maar wat je al zegt, ben je tevreden moet je er voorlopig vanaf blijven.

bmateijsen
05-07-2004, 14:37
High-end is inderdaad vaak prijs gerelateerd.

Heb zelf ook een volledige class-A 5 kanaals Theta versterker en ja die is
inderdaad duur.

Gerrit

Volgens mij is de Theta, als je een intriped of Dreadnaught hebt, zijn deze toch echt klasse A/B, maar misschien wel een stukje in Klasse A.

Goed, dat maakt niet zo heel veel uit, klasse A/B kan net zo goed klinken als Klasse A, en klasse A kan net zo slecht klinken als een klasse A/B, want eigenlijk komt het alleen neer op hoe men het heeft geimplementeerd.

Wat is dan High-End.... Tja.. daar zijn zelfs de geleerden nog niet over uit... wat voor mij high-end is, kan misschien voor een simpele set zijn. Ik spreek liever over de performance van een component dan dit in een hokje high-end, mid-fi, budget hifi of wat anders te stoppen...

Groet Bjorn

P.S. de SVS levert inderdaad heel veel voor een minimale investering...

Harry stadman
05-07-2004, 16:31
waarom is high end juist vaak prijs gerelateerd?

daarom begint high end meestal pas bij toch al een respectabel bedrag. :wink:



Lees nu zelf die 2 regels eens.

Dus wel ! :D

Gerrit

dat bestrijdt ik toch ook niet! :shock:
ik leg alleen even een beetje uit waarom high end zo duur is/moet zijn en waarom ze het high end noemen!(hogere kwaliteit dan gemiddeld).

om het maar even simpel te zeggen:
high end IS prijsgerelateerd omdat de basis componenten die verwerkt worden veel duurder zijn dan van gemiddelde apparatuur! :wink:
dit lijkt mij ook niet meer dan logisch. een stuur of wiel van een porche is standaard toch ook meestal duurder dan een gewoon wiel?! :wink:

trouwens wie stelt de grens wanneer het echt high end is?!
de audiofiel kijkt in eerste instantie naar de geluidskwaliteit en deze moet dus wel veel beter zijn dan gemiddeld.

het is niet zo dat high end alleen high end zou zijn vanwege de prijs!
er zijn versterkers die bijv 5000 euro kosten en beter of op hetzelfde niveau presteren als een versterker van bijv 15000 euro van een ander merk.(ja, er zijn zelfs sets van 500.000 euro :lol: )

met andere woorden:
high end is high end wanneer de muziekreproductie op een dusdanig niveau is dat het (ver) boven gemiddeld is (Het summum).
dat je er flink voor moet betalen lijkt mij in iedergeval niet meer dan logisch! omdat je dit niveau alleen kunt bereiken door goede tot zeer goede componenten en design(versterker lay-out) te gebruiken.
je kunt alleen tot high end komen door de beste versterker ontwerpen en beste componenten te gebruiken. voorbeeld:normale condensator kost 0,50 euro. goede tot zeer goede kosten tot 200-300 euro. de beste(zilvercap condensatoren) kosten 500 euro of meer!.soms zitten er wel 8 tot 10 van deze condensatoren in zo'n versterker.reken maar wat wat je dat alleen al kost. :wink:
zo kan ik kwa componenten nog wel even doorgaan. stappen potmeter zijn de beste en kosten gemiddeld ook meer dan 200-300 euro. tantaal weerstanden etc. need i say more?!

dus, alleen een hoge prijs en een mooi(lees duur) omhulsel garanderen zeker geen high end.(die zullen door de audio(vak)bladen ook afgekraakt worden en niet als zijnde high end bestempelt worden.ze zullen de geluidskwaliteit die ze claimen wel waar moeten maken(zeker voor dat geld).soms lukt dat ook gewoon niet en wordt het apparaat, ondanks zijn hoge prijs niet ingeschaald bij high end.

Ik ben het zeker met je eens dat pas vanaf een bepaald bedrag voor versterkerking ze inderdaad ook beter beginnen te klinken/op een bepaald (goed)niveau zitten.

soms is het verschil maar 5% in geluidskwaliteit. is de een dan meer high end dan de ander?(de een kost 5000 euro en de andere 15000, die slechts een fractie beter is.) in de high end hebben we het vaak over de puntjes op de I, die echter een niet proportionele prijsverhoging met zich meebrengen. met andere woorden: iemand die het beste van het beste wil hebben zal hier flink voor moeten betalen!
en voor jezelf na moeten gaan of je voor 5-10% geluidsverbetering wel zoveel(extra) geld over hebt.

daar komt nog bij dat als je van high end wil genieten elke component op hetzelfde niveau moet zitten, anders hoor je in de meeste gevallen direct wat de zwakste schakel is in je set! dit maakt het hele high end gebeuren zo duur.

ik ben van mening dat de grootste kwaliteitsverbeteringen optreden tot 3000-5000 euro. daarboven zijn het soms slechts puntjes op de I, die vele duizenden euro's extra's in de meeste gevallen niet rechtvaardigen.

kom je tot de naam high end(lees vrij vertaald: de top):
de meeste audiofielen onder ons zullen het toch vertalen als de ultieme geluidsreproductie apparatuur die voor geld maar te koop is. :wink:

Bmatijsen:

mits goed geimplementeerd zal klasse A altijd beter klinken dan a/b.
ik zeg niet voor niets ALS men het goed implementeerd.
daarom kunnen inderdaad top design a/b versterkers soms net zo goed of zelfs beter presteren dan klasse A.(deze zullen ok nimmer goedkoop zijn! :wink: )
in eerste instantie is het design(versterker lay-out) er verantwoordelijk voor.
de dure componenten etc. zullen het alleen nog maar beter maken.
andersom werkt helaas niet: peperdure componenten zullen van een slecht design nooit een goede versterker maken!
daarom ligt het verschil soms zo dicht bijelkaar. Ook ligt het aan de visie van de ontwerper waar hij juist zijn accenten legt voor het apparaat(muzikaliteit, zuivere weergave, snelheid etc.)
daarom zijn er ook zoveel audio-visuele apparaten te koop: voor iedere smaak is er wel wat te koop. :wink:
en zoals ze altijd plegen te zeggen: over smaak valt helaas niet te twisten. :roll:

G. Zandman
05-07-2004, 16:43
ik ben van mening dat de grootste kwaliteitsverbeteringen optreden tot 3000-5000 euro. daarboven zijn het soms slechts puntjes op de I, die vele duizenden euro's extra's in de meeste gevallen niet rechtvaardigen.


Helemaal mee eens. Ik zelf vergelijk het wel eens met Formule1.
Je krijg inderdaad voor dat soort bedragen enorm veel waar voor je
geld, maar daarboven is het... noem het maar "tweaken" kleine details
waar je mee bezig bent en of dat het geld rechtvaardigd is denk ik voor
een ieder persoonlijk :D

Maar wat je ook hebt staan of naar toe wilt, probeer te genieten van je
eigen set en dat is wel eens moeilijk vind ik zelf omdat je heel goed
de tekortkomingen in je eigen set kent.

Gerrit

Johan van den D.
05-07-2004, 16:44
Pas in ST lijn heb je weer enige
"weerstand" en dan moet je denken aan de Studio of Storm.Maar dan krijg je weer het verhaal van het prijsverschil tussen beiden merken. :P

Harry stadman
05-07-2004, 16:57
[quote=Harry stadman]

Maar wat je ook hebt staan of naar toe wilt, probeer te genieten van je
eigen set en dat is wel eens moeilijk vind ik zelf omdat je heel goed
de tekortkomingen in je eigen set kent.

Gerrit

dit probleem wordt mijns inziens alleen nog maar versterkt/groter omdat je juist als audiofiel al zoveel "high-end" versterkers etc. hebt gehoord en weet hoe het eigenlijk behoort te klinken of hoe het ook kan klinken! :wink: :cry:

Johan van den D.
05-07-2004, 17:02
dit probleem wordt mijns inziens alleen nog maar versterkt/groter omdat je juist als audiofiel al zoveel "high-end" versterkers etc. hebt gehoord en weet hoe het eigenlijk behoort te klinken of hoe het ook kan klinken! :wink: :cry:Dit is inderdaad het grootste `probleem` van ons liefhebbers. :roll: :wink:

Harry stadman
05-07-2004, 17:09
dit probleem wordt mijns inziens alleen nog maar versterkt/groter omdat je juist als audiofiel al zoveel "high-end" versterkers etc. hebt gehoord en weet hoe het eigenlijk behoort te klinken of hoe het ook kan klinken! :wink: :cry:Dit is inderdaad het grootste `probleem` van ons liefhebbers. :roll: :wink:

en het is voor ons natuurlijk ook een uitdaging om voor een fatsoenlijk bedrag een super klinkende set samen te stellen!/een set samen te stellen die het maximum haalt uit de prijs/kwaliteit! :wink: :lol: 8) (y)

Djklodder
06-07-2004, 12:17
Wat ik toch mis is het feit dat de topic starter iets gaat kopen op aanraden van een vriend ipv zelf te gaan luisteren met zijn eigen speakers. Elke speaker met versterker klinkt weer anders en zo matchen ook een heleboel speakers en versterkers niet met elkaar.
Ik krijg hierdoor ook een beetje het gevoel dat de B :evil: se speakers ook op aanraden zijn gekocht ipv zelf te zijn gaan luisteren bij verschillende betere audio zaken.
Beste manier is nog altijd om een set te kopen, is eerst te gaan luisteren naar speakers en naar de hand daarvan een versterker te gaan kopen enz die past bij de speakers.

Vraag: Waarom staan in winkels de bose speakers altijd appart in een hoekje...mogen ze niet vergeleken worden met de andere merken?????

Herjan
06-07-2004, 12:54
Vraag: Waarom staan in winkels de bose speakers altijd appart in een hoekje...mogen ze niet vergeleken worden met de andere merken?????
Dit vind ik wel een scherp gevonden vraag inderdaad... :)

basset
06-07-2004, 13:05
Vraag: Waarom staan in winkels de bose speakers altijd appart in een hoekje...mogen ze niet vergeleken worden met de andere merken?????
Dit vind ik wel een scherp gevonden vraag inderdaad... :)

Marketing.

Bose betaald hier zeg maar voor (of geeft korting op de inkoop)

Zo krijgt men het idee dat Bose meer exclusief is dan overige merken.

Slimme marketing al zeg ik het zelf.

Djklodder
06-07-2004, 13:21
Dat is naar mijn mening dan ook het enige waar ze echt goed in zijn, maar volgens mij is mijn standpunt betreft B inmiddels wel duidelijk.
Maar ja, smaken verschillen.

basset
06-07-2004, 13:32
Dat is naar mijn mening dan ook het enige waar ze echt goed in zijn, maar volgens mij is mijn standpunt betreft B inmiddels wel duidelijk.
Maar ja, smaken verschillen. :lol:

De meeste mensen op het forum delen denk ik wel jou standpunt hoor :)

Zeker mbt de beroemde melkpakjes.

Djklodder
06-07-2004, 14:00
Op een ander forum werden de melkpakjes beschreven als mooie plantenbakjes. Ik persoonlijjk wil dat mijn planten niet aandoen :lol: