PDA

Bekijk de volledige versie : vloerisolatie



Reinbo
05-07-2004, 16:18
Ik ga verhuizen en krijg onderburen! Maar ik wil nog steeds om 3 uur snachts naar Apocalypse Now kunnen kijken op een redelijk (HARD) geluidsvolume. Links en rechts van mijn dedicated home cinema won ik zelf en boven mij woont niemand.

Wat kan ik het beste op de vloer leggen om de geluidsoverdracht naar de onderburen te minimaliseren. Ik dacht zelf aan een dempende ondervloer met daarop hout en daarover heen weer een tapijt met een ondertapijt. De boxen komen op spikes op grote stennen te staan, maar wie heeft een beter idee?

Johan van den D.
05-07-2004, 17:01
Je onderburen zullen je ten alle tijden horen als je om 3 uur snachts op redelijk luid volume iets ga zitten kijken-luisteren.
Opzich kun je het inderdaad minimaliseren zoals jezelf al zei en ik denk dat je aan een soort van zwevende vloer moet gaan denken.
Hoe te doen...........geen idee.
Je ondertapijt en tapijt zullen zelf niet veel invloed hebben op je toekomstig probleem.

Pascal Heister
05-07-2004, 17:24
een bekend isolatiebedrijf www.isover.nl heeft wel speciale vloer isolatie in de handel (Isover sonefloor classic) die in verschillende diktes te krijgen is. informeer daar is naar

Thijssie
05-07-2004, 17:26
Ikzelf heb ondertapijt met daarboven op hoogpolig tapijt. Dan onder mijn subwoofer ligt een dikke (10 cm) rubberen plaat die weer op 4 onafhankelijke rubbertjes van 2 cm ligt. Maar zelfs dan dreunt het toch nog als je op hoog volume kijkt.

Edgar Smit
08-07-2004, 12:09
Je kunt de boel zo goed mogelijk isoleren, maar feit blijft dat snachts het buitengluid minimal is en dus elk geluid wat hoorbaar is minimaal 2 x zo hard klinkt als overdag, zowel dus voor jou als je de film kijkt als voor je benedenburen.

Je beneden buren zullen dus of uitgenodigd moeten worden om mee te kijken, of dusdanig (a)sociaal ingesteld moeten zijn dat je het heel snel afleert om snachts films te kijken op een hard volume :wink: of je moet toch met wat minder volume genoegen nemen.

De enige oplossing zou zijn om je hele huis(kamer) geluiddicht te maken.
Het scheelt overiugens wel veel of je houten of betonnen tussenvloer hebt. Bij beton zal de overlast minder zijn dan bij een houten tussenvloer.

Ik wens jou en je buren veel suk6 :wink:

Sphinkx
08-07-2004, 12:46
Heel simpele oplossing. Koop u een héél goeie surround koptelefoon! Er zal niemand last hebben van u en jij zal zonder probleem uw geluid zo luid mogen stellen als je wil.

Johan van den D.
08-07-2004, 17:41
Het scheelt overiugens wel veel of je houten of betonnen tussenvloer hebt. Bij beton zal de overlast minder zijn dan bij een houten tussenvloer.

Dit klopt niet helemaal.
Bij een betonnen vloer zal de overlast "anders" zijn dan bij een houten vloer maar niet minder erg.
Met name een subwoofer zal dan voor de grootste problemen gaan zorgen.
Moet wel zeggen dat dit ook weer afhankelijk is van de bouw constructie.

Pascal Heister
08-07-2004, 18:31
Het scheelt overiugens wel veel of je houten of betonnen tussenvloer hebt. Bij beton zal de overlast minder zijn dan bij een houten tussenvloer.

Dit klopt niet helemaal.
Bij een betonnen vloer zal de overlast "anders" zijn dan bij een houten vloer maar niet minder erg.
Met name een subwoofer zal dan voor de grootste problemen gaan zorgen.
Moet wel zeggen dat dit ook weer afhankelijk is van de bouw constructie.

verschil tussen hout of een betonnenvloer is heel groot, beton heeft veel meer massa, maar ik ga er van uit dat er wel beton zit bij de TS.

Johan van den D.
08-07-2004, 19:03
verschil tussen hout of vloer is heel grootVerschil tussen hout of vloer :roll: :wink:
Maar inderdaad, er is heel veel verschil maar beide zijn nadelig als het om geluids isolatie gaat.
Daarnaast zijn betonnen vloeren vaak tot één geheel met de betonnen wanden die ook naar beneden door lopen.
Ook via de wanden zal dus veel trillingen worden doorgegeven naar beneden.
Wanneer er een houten vloer is dan is dat een ander materiaal dan de wanden waar het is verankerd is.
Dit hef een gedeelte van de trillingen op.

Reinbo
08-07-2004, 20:47
Ik heb inmiddels het een en ander onderzocht en geloof dat de volgende constructie het meesteresultaat gaat bieden:

Vloer bedekken met Isofix geluidsisolatie (Groene vlokken schuimplaten van praxis) daarop 1 cm dik spaanplaat platen en daarop half hoogpoligtapijt met ondertapijt.

Tegen de muren geluidsdempende platen van Isover (Bedankt voor de tip!) en doeken tegen het plafond. verder alle boxen aan veren (elastiek) hangen of op spikes op dikke tegels plaatsen en de nodige absorberende zaken in de kamer plaatsen, zoals een bank, een tafel, een dvdkast en gordijnen.

En nu maar hopen dat ze er niet recht onder mijn HC hun slaapkamer hebben ingericht. :wink:

Johan van den D.
08-07-2004, 22:04
verder alle boxen aan veren (elastiek) hangen of op spikes op dikke tegels plaatsenSpeakers aan veren hangen zal de geluidskwaliteit niet ten goede komen.
Daarnaast is het zo dat wanneer je de speakers op spikes zet op een dikke tegel (materiaal met veel massa, bijv. graniet) je er goed aan doet om onder deze tegel ook dikken rubbers te plaatsen.
Nu is het al wel zo dat je er tapijt onder heb maar toch voor de zekerheid.
Je wilt er in ieder geval wel goed werk van maken zie ik wel.
Dat platen van groene vlokken zijn inderdaad zo,n beetje het beste wat normaal in de bouwmarkt te verkrijgen is.
Heb het zelf ook gebruikte voor de wanden.

Pascal Heister
08-07-2004, 22:15
verschil tussen hout of vloer is heel grootVerschil tussen hout of vloer :roll: :wink:
foutje :oops:

Ronnie Swierts
08-01-2005, 14:44
Je onderburen zullen je ten alle tijden horen als je om 3 uur snachts op redelijk luid volume iets ga zitten kijken-luisteren.
Opzich kun je het inderdaad minimaliseren zoals jezelf al zei en ik denk dat je aan een soort van zwevende vloer moet gaan denken.
Hoe te doen...........geen idee.
Je ondertapijt en tapijt zullen zelf niet veel invloed hebben op je toekomstig probleem.

Daar heb ik toevallig iets over gelezen op dvd.nl bij de 4 delige bouw van een thuisbioscoop.
Het schijnt te werken als volgt:
Maak eerst je vloer helemaal kaal en maak een frame van houten balken van 4 bij 6 cm of 5 bij 7 cm, zorg dat het frame aan alle kanten zo'n 2 cm vrij staat van de muur. Maak dan wel een frame die onderverdeeld is in in meerdere kleine vakken, dan kun je onder elk kruispunt waar de balken bijelkaar komen zachte rubberen blokken leggen en ook aan de zijkanten en de hoeken,dan moet je ook nog rubberen blokjes tussen de muren en het frame zetten.
Dan kun je alle vakken gaan opvullen met glaswol of steenwol.
Daarna kun je alles gaan afdekken met spaanplaat of underlayment.
Als dat klaar is kun je de vloerbekleding incl. ondertapijt aanbrengen,( tapijt of iets anders)
Wanneer je parket of laminaat of hout doet raad ik aan om tussen het beton en het frame tapijt te leggen, ( demt wat beter i.v.m harde vloerbekleding.
Als je dit ook doet met de muren en plafond dan heb je een ''zwevende'' kamer die door de rubberen blokken volledig vrij staat van de bestaande kamer.
Dan zou je tot slot de speakers op spikes en een granieten plaat zetten, met name de subwoofer.

Ik hoop dat dit voldoende is voor de HT bouwers.

Gr, Ronnie The TERMINATOR.

Johan van den D.
08-01-2005, 22:03
Je onderburen zullen je ten alle tijden horen als je om 3 uur snachts op redelijk luid volume iets ga zitten kijken-luisteren.
Opzich kun je het inderdaad minimaliseren zoals jezelf al zei en ik denk dat je aan een soort van zwevende vloer moet gaan denken.
Hoe te doen...........geen idee.
Je ondertapijt en tapijt zullen zelf niet veel invloed hebben op je toekomstig probleem.

Daar heb ik toevallig iets over gelezen op dvd.nl bij de 4 delige bouw van een thuisbioscoop.
Het schijnt te werken als volgt:
Maak eerst je vloer helemaal kaal en maak een frame van houten balken van 4 bij 6 cm of 5 bij 7 cm, zorg dat het frame aan alle kanten zo'n 2 cm vrij staat van de muur. Maak dan wel een frame die onderverdeeld is in in meerdere kleine vakken, dan kun je onder elk kruispunt waar de balken bijelkaar komen zachte rubberen blokken leggen en ook aan de zijkanten en de hoeken,dan moet je ook nog rubberen blokjes tussen de muren en het frame zetten.
Dan kun je alle vakken gaan opvullen met glaswol of steenwol.
Daarna kun je alles gaan afdekken met spaanplaat of underlayment.
Als dat klaar is kun je de vloerbekleding incl. ondertapijt aanbrengen,( tapijt of iets anders)
Wanneer je parket of laminaat of hout doet raad ik aan om tussen het beton en het frame tapijt te leggen, ( demt wat beter i.v.m harde vloerbekleding.
Als je dit ook doet met de muren en plafond dan heb je een ''zwevende'' kamer die door de rubberen blokken volledig vrij staat van de bestaande kamer.
Dan zou je tot slot de speakers op spikes en een granieten plaat zetten, met name de subwoofer.

Ik hoop dat dit voldoende is voor de HT bouwers.

Gr, Ronnie The TERMINATOR.Ja dat verhaal is ons bekend.
Echter blijf je ondanks al die aanpassingen enige overlast houden van met name de subwoofer.
Maar bedankt voor het typwerk en uitleg, was mij teveel typwerk namelijk :roll:
Ook gaat dit alleen werken als je de gehele zwevende kamer maakt maar met alleen een zwevende vloer ben je er niet.