PDA

Bekijk de volledige versie : Artistieke uitspatting met Lego



Nathan Strik
02-01-2002, 17:03
Iedereen kent het wel... Lego! tegenwoordig bouw ik die steentjes ook virtueel in elkaar. Kijk maar:

http://members.chello.nl/aa.pistoor/3d_images/0legocarGI.jpg

Deze heb ik van de week in elkaar gezet in mijn 3D software "Cinema 4D", met behulp van een handig programmaatje "Lego CAD". Ik heb geprobeerd om het wagentje zo realistisch mogelijk te maken.

Ik hoor graag jullie reacties op mijn artistieke uitspatting. En misschien volgen er wel meer...

Ook leuk, misschien nog wel leuker om te weten is, of enkele of meerdere van jullie ook artistiek bezig zijn. Laat eens wat zien zou ik zeggen... volgens mij zit er aardig wat talent hier op DVD.nl!!!

Cheers!!!

Edwin vd Ende
02-01-2002, 18:04
Welke type is dit ? de 1.6 of de 1.9 Tdi ????

Mark de Jong
02-01-2002, 19:52
Ja, redelijk. Ben op het moment bezig met wallpapers maken (misschien binnenkort wat voorbeelden) en als ik echt zin heb, aan een Mario spel (spel is al gemaakt door iemand anders, ik maak alleen wat aanpassingen zoals nieuwe nieuwe levels). Maar goed, onder XP kan ik geen volledig DOS scherm krijgen dus het programmeren in Turbo Pascal verloopt niet zo lekker omdat ik geen goed overzicht heb.
Voor de rest heb ik nog bij/aan een website gewerkt, misschien dat een aantal mensen hier 'em kennen: Midtown Madness Fan Club (ook wel bekend als MFC), http://www.inetria.com/mfc (alles op het forum na is eraf gehaald, maar daar bevond zich de site).

Alex van den Berg
02-01-2002, 20:09
Ik hoor graag jullie reacties op mijn artistieke uitspatting.
Ook leuk, misschien nog wel leuker om te weten is, of enkele of meerdere van jullie ook artistiek bezig zijn.Hey Nathan... Geinig!! :D
Dat was dus vroeger (25 jaar geleden...) ook mijn favoriete speelgoed!! Dagenlang kon ik doorbrengen met het bouwen van de meest fantastische ruimtestations... :D

Tja... En creatief ben ik dus altijd gebleven... Na de Lego ging ik verder met digitale electronica... Dat vergeleek ik er zelfs mee!! Al die zwarte chipjes hadden dan wel pinnetjes inplaats van nopjes, maar het principe was hetzelfde... apparaatjes bouwen met bouwstenen... Van hieruit ging het verder... Op mijn 16e bouwde ik mijn eerste synthesizer en ging me in electronische muziek verdiepen... wat me er dus toe bracht om mijn eerste 'computer' te bouwen... Technische info: Een 8 bits Z80 processor (1 MHz...) met 4 Kilo(!!)byte ROM, 64 KB RAM en tapestreamer opslag... Besturing van synthesizers via 3 paralelle poorten en DA converters...
Toen kwam er een nieuw soort "speelgoed" in mijn leven... Allemaal apparaatjes waarmee je een muziekstudio kon bouwen... net Lego! :D
Tja... En tegenwoordig doe ik zo'n beetje van alles wat... als het maar creatief is... :)

Maar goed... Leuk plaatje en laat eens wat Mega-Lego-projecten zien... Moet met duizenden gratis blokjes toch niet zo'n probleem zijn? O ja... Mijn favoriete kleuren waren altijd de blauwe en gele blokjes... Daar had ik er ook het minste van... :(

Rikkert
02-01-2002, 22:03
Aan het kwijtraken van lego steentjes heb ik bijna een trauma overgehouden. M`n moeder trouwens ook, die kon elke keer als ik net dat ene blokje kwijt was, de stofzuiger openen, zak eruithalen, en doorzoeken... Heerlijk dat lego! :D

System 3rror
02-01-2002, 22:12
Waar kan je die programma's downen?? Op Kazaa??

Wil ook wel weer eens met mn oude "jeugdliefde" gaan spelen!!
Pfioewwwie... Ik maakte meestal grote oorlogsboten na uit boeken! Ik heb er nog een stapel foto's van, ik zal deze eens scannen als ik ze kan vinden :)

Nathan Strik
02-01-2002, 22:45
Waar kan je die programma's downen?? Op Kazaa??
Die mooie realistische 3D-render hierboven is gemaakt met een aantal verschillende programma´s.

- Het bouwen van de Lego is gedaan in Mike´s Lego CAD

- Het converteren naar een 3D-bestand is gedaan in LeoCAD

- En het materialen bijwerken, belichten en renderen is gedaan in mijn favoriete 3D programma Cinema 4D XL

Mike´s Lego CAD en LeoCAD kun je gratis downloaden van Internet op www.ldraw.org (ga daar naar de "Get Started Now" optie rechtsboven op de pagina voor een verdere uitleg).

Cinema 4D XL is helaas niet gratis, maar waar een wil is, is een (illegale) weg.
Ik zal hier verder niet te veel over uitwijden, behalve dan door te zeggen dat System 3error aardig in de buurt zit ;)

En zo´n beetje alle bestaande Lego instuctieboekjes kun je vinden op www.brickshelf.com/scans/

BOUW ZE!!! :D

Alex Bel-Gy-Bel
02-01-2002, 23:24
Mooi werk, je kunt mischien nog nieuwe ontwerpen maken voor Lego.
Ik heb het geluk een zoontje te hebben zodat ik af en toe nog wat met Lego kan spelen.:D :D :D

Nathan Strik
02-01-2002, 23:26
Leuk plaatje en laat eens wat Mega-Lego-projecten zien... Moet met duizenden gratis blokjes toch niet zo'n probleem zijn?
Tsja, dat zou je denken... maar het is best een rotklus om tussen al die duizenden verschillende blokjes net dat ene blokje te vinden wat je nodig hebt, vooral omdat sommige blokjes wat raar ingedeeld zijn. Het bekende "speld in een hooiberg" probleem dus.
Maar wel erg leuk om te doen.

Ik begin binnenkort aan een megagroot Technisch Lego project dat wel aardig wat uurtjes in beslag zal gaan nemen... binnenkort meer.

Trouwens voor de nieuwsgierigen die willen weten hoe lang ik met het bovenstaande wagentje bezig ben geweest hier mijn overzicht:

- Bouwen in Lego CAD: ± 2-3 uur
- Aanpassen in Cinema en kleine correcties: ± 1 uur
- Belichten en laatste fouten eruit halen: ± 2 uur
- Testrenders en miskleunen: ± 2 uur
- Laatste render (hoogste kwaliteit): ± 3,5 uur (maar dat heeft de PC in zijn eentje ´s nachts gedaan)

Dus in totaal zo´n 10 uur mee aan het stoeien geweest, maar het was het waard. Zonder Lego CAD zou dit autootje me een maand of meer hebben gekost.

System 3rror
02-01-2002, 23:34
BOUW ZE!!! :D Haha.. dank je Nathan!! ;)

Ik denk dat ik vanacht weinig nachtrust ga halen :D

Alex van den Berg
02-01-2002, 23:35
Dus in totaal zo´n 10 uur mee aan het stoeien geweest, maar het was het waard. Zonder Lego CAD zou dit autootje me een maand of meer hebben gekost. Welnee joh... Zo'n karretje bouw je met echte blokjes in 3 minuten!! :D
Interessant trouwens... die rendertijd... Welke processor heb je in je PC hangen?

System 3rror
02-01-2002, 23:39
Ik had ooit eens gezelen over een 3d printer... Hehe, zou wel mooi zijn, maak je nu een paar wagentjes print je ze allemaal uit en dan kan je je kleinere broertje ermee laten spelen!!

Ook nog eens voordeliger, kan me herrineren dat het best duur was vroeger!

Nathan Strik
03-01-2002, 00:54
Interessant trouwens... die rendertijd... Welke processor heb je in je PC hangen?
AMD Duron 850 Mhz, en een normale render met de "Raytrace" techniek is ook zo gepiept... 5 minuutjes ofzo.
Maar voor deze render heb ik gebruik gemaakt van "Radiosity" (ook wel Global Illumination genoemd) dat erg lang duurt om te renderen, maar realistischere resultaten geeft.

En omdat ik weet dat hier vragen over gaan komen, hier in het kort even een uitleg wat Radiosity is:
Zoals jullie wellicht weten stralen lichtbronnen lichtdeeltjes uit, dit kan goed nagebootst worden door de standaard render engine in een 3D programma (ray-tracing genoemd). Maar veel oppervlakten kaatsen ook (indirekt) een beetje licht terug, dit fenomeen heet Radiosity.
Bijvoorbeeld een groene bank op een wit tapijt zal het witte tapijt een heel klein beetje groen kleuren rond de voet van de bank doordat het groene oppervlak van de bank een klein beetje licht terugkaatst. Dit worden "indirekte lichtbronnen" genoemd.

En indirekte lichtbronnen kunnen alleen door een ingewikkelde rendertechniek worden nagebootst (Radiosity/Global Illumination) die helaas nog niet zo snel is en daarom bijna nooit wordt gebruikt... zelfs niet in films. Enige films waarbij Radiosity veelvuldig is gebruikt zijn Gladiator en Fight Club.
De resultaten zijn echt heel realistisch (denk maar aan het Colosseum in Gladiator), maar duren extreem lang om te renderen. Dat shot uit Fight Club waarbij de camera langzaam uit een vuilnisbak komt is ook in Radiosity gerenderd en dat shot duurde vier weken!!! om te renderen.

Dus zelfs voor de grote studio bazen is Radiosity vaak te hoog gegrepen, maar de resultaten zijn, nogmaals, verbluffend!!!

Nathan Strik
03-01-2002, 01:44
Om alles een beetje visueel te maken voor jullie heb ik ook nog een voorbeeldje voor jullie.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/radiosity.jpg

Links zie je de standaard Raytracing methode. Je ziet dat de rechterkant van de rode bol gewoon donker is en je ziet dus kort samengevat alleen het direkte licht en dus niet het indirekte licht.

Rechts zie de Radiosity methode. Dus zowel direkt licht, als het indirekte licht. Je ziet dat de rode bol iets feller is omdat hij het licht weerkaatst. En je ziet dat het licht ook teruggekaatst wordt door de vloer, waardoor de omgeving gelijk een stuk lichter is en je ziet ook als je goed kijkt onderaan de bol een kleine donderrode/bruinachtige waas... dit is het licht wat van de rode bol enigszins verzwakt op de vloer kaatst.

Zo zie je, met Radiosity kun je meer doen met minder belichting.

Nathan Strik
04-01-2002, 01:23
Oplettende slimbo´s hebben het misschien al gezien, maar voor de zekerheid post ik het hier nog even.
Ik ben inmiddels volop bezig met een Megagroot Technisch Lego project waarvan ik een CAD-tekening onder de link in mijn signature heb gezet.
Deze CAD afbeelding zal ik om de 1 á 2 dagen bijwerken, afhankelijk van hoe ver ik ben. Zo kunnen alle geïnteresseerden dit project zien groeien en groeien.
Om het nog makkelijker te maken zet ik steeds de datum waarop ik de afbeelding voor het laatst heb bijgewerkt tussen haakjes erachter.
Ben benieuwd hoe snel jullie raden wat het uiteindelijk gaat worden... :D

Alex van den Berg
04-01-2002, 01:28
Ben benieuwd hoe snel jullie raden wat het uiteindelijk gaat worden... :D Een DVD-speler? :D
Vergeet niet elke dag je plaatje te saven... dan kun je er over een tijdje een leuk zelfbouwend-filmpje van maken :)

Nathan Strik
04-01-2002, 14:27
Originally posted by Alex van den Berg [B]Vergeet niet elke dag je plaatje te saven... dan kun je er over een tijdje een leuk zelfbouwend-filmpje van maken :) Leuk idee, gelukkig zit die functie ook al in het CAD programma zelf... maar ik zal het overwegen...

Nathan Strik
04-01-2002, 14:28
Een DVD-speler? :DHelaas... het is trouwens een al bestaande Technic doos die ik aan het nabouwen ben... virtueel dan... :D

Alex van den Berg
05-01-2002, 02:08
een al bestaande Technic doosHmmm... Ik heb eigenlijk al dik 20 jaar geen idee meer wat er van Lego op de markt is... Binnenkort toch maar weer eens bij Bart Smit naar binnen wandelen... :)

Nee nee... Ik koop niks... nog niet... :D

Nathan Strik
05-01-2002, 10:59
Hmmm... Ik heb eigenlijk al dik 20 jaar geen idee meer wat er van Lego op de markt is...Nou, ik ben laatst ook eens voor de gein de speelgoedwinkel ingedoken om eens een blik te werpen op de Lego-afdeling. Nou, je schrikt je gewoon dood. Sommige Lego dingen zijn nog wel geinig, maar ik vind vooral de huidige Technic-generatie erg zwak en het is allemaal nog duurder geworden dan het vroeger al was... :(

Alex van den Berg
06-01-2002, 01:43
Deze CAD afbeelding zal ik om de 1 á 2 dagen bijwerkenWaar blijft de update?! :o :D

Nathan Strik
06-01-2002, 19:36
Waar blijft de update?! :o :D Sorry Alex, ik ben dit weekend veel weg geweest en had dus geen tijd om verder te bouwen aan het Technic project, maar vanavond ga ik eraan verder bouwen. Dus verwacht vanavond laat/morgen vroeg een nieuwe update.
Sorry dat het even duurde, vanaf nu echt om de dag een update. ;)

Alex van den Berg
07-01-2002, 01:26
vanaf nu echt om de dag een update. ;) Hmmm... Schijnbaar wordt het iets rijdends met rupsbanden ofzo...? :)

System 3rror
07-01-2002, 10:10
Het wordt een formule 1 wagen!

Nathan Strik
07-01-2002, 11:40
Het wordt een formule 1 wagen! Fout!!! :D

Nathan Strik
07-01-2002, 11:40
Hmmm... Schijnbaar wordt het iets rijdends met rupsbanden ofzo...? :) Het wordt wel iets rijdends ja, maar geen rupsbanden...
Maar Alex zit al aardig in de buurt.

Alex van den Berg
07-01-2002, 22:53
Een hijskraan?... Een drag-line??... een shovel?.... :D

Nathan Strik
08-01-2002, 16:54
Een hijskraan?... Een drag-line??... een shovel?.... :D Komt in de buurt, maar denk meer aan zwaar werk in fabrieken en opslagplaatsen... ;)

Isis
08-01-2002, 17:23
Komt in de buurt, maar denk meer aan zwaar werk in fabrieken en opslagplaatsen... ;)

Je houdt ons wel scherp zeg!!
Vol verwachting klopt ons hart!!
Ah, geef nou nog 'n hint; ik ben niet zo technisch!!!:D

Alex van den Berg
08-01-2002, 17:47
denk meer aan zwaar werk in fabrieken en opslagplaatsen... ;) Een.... heftruck!! :cool:

Nathan Strik
08-01-2002, 17:53
Een.... heftruck!! :cool: We have a winner!!! Het gaat inderdaad zo´n knalgele heftruck worden... duurt nog wel even voor hij af zal zijn, maar je weet nu in ieder geval wat het gaat worden...

Anonymous
08-01-2002, 17:54
Hey Nathan... Geinig!! :D
Dat was dus vroeger (25 jaar geleden...) ook mijn favoriete speelgoed!! Dagenlang kon ik doorbrengen met het bouwen van de meest fantastische ruimtestations... :D

OOOOOOOOW wat makkelijk! WAT EEN INKOPPER! :
vroeger 25 jaar geleden.... dan ben je nu ongeveer 45 HAHAHAHAHAHAHA

goh ff bijkomen

wat wel weer in je voordeel is: je hield/houd je bezig met electronische muziek - let's shake hands.
Ik heb jaren in een electro band gespeeld en de nummers geschreven, met synths en samplers.

En Nathan: Fantastisch dat lego. Wie weet belt de firma lego je nog eens op als je een origineel ontwerp hebt.....

Alex van den Berg
08-01-2002, 18:05
vroeger 25 jaar geleden.... dan ben je nu ongeveer 45 HAHAHAHAHAHAHAHmm... In dat geval zou ik mezelf tot mijn 20e met Lego hebben vermaakt...
Een klikje op mijn profile-knoppie en je had geweten dat ik de 38 nog moet passeren... :)

Anonymous
08-01-2002, 18:08
Hmm... In dat geval zou ik mezelf tot mijn 20e met Lego hebben vermaakt...
Een klikje op mijn profile-knoppie en je had geweten dat ik de 38 nog moet passeren... :)

potverdikkeme
bejje nog ouder dan ik :)

Nathan Strik
08-01-2002, 23:04
En Nathan: Fantastisch dat lego. Wie weet belt de firma lego je nog eens op als je een origineel ontwerp hebt..... Ja, misschien... voorlopig hou ik het op het na-apen van bestaande dozen, maar wie weet.... :D

starbuck
09-01-2002, 00:06
Ja, misschien... voorlopig hou ik het op het na-apen van bestaande dozen, maar wie weet.... :D

oeiii Nathan, dit is wel een zeer vrouw onvriendelijke uitspraak:D ;)

Nathan Strik
09-01-2002, 00:11
oeiii Nathan, dit is wel een zeer vrouw onvriendelijke uitspraak:D ;) Hmm, een vrouw van Lego, lijkt me een beetje te hard om echt lekker te zijn... :D :D :D Dan heb ik toch liever "the real thing".
Maar laten we mensen niet op ideeën brengen.... :D

Richard Hogaarts
09-01-2002, 08:38
We have a winner!!! Het gaat inderdaad zo´n knalgele heftruck worden... duurt nog wel even voor hij af zal zijn, maar je weet nu in ieder geval wat het gaat worden...


Dat ding heb ik vroeger gehad :D

Heb nog steeds 2 dozen vol met technisch en gewoon lego. Was altijd uren zoet en maakte altijd de grootst mogelijke dingen mee.

Vooral veel rijdende gevaartes die ik door de woonkamer rolde en dan weer kommentaar van de ouders krijgen dat je moet oppassen :D

Ik ga zeker vanavond die proggie's ff downloaden...kijken wat er allemaal gemaakt kan worden. heb al wat ideetjes. :cool:

Nathan Strik
09-01-2002, 13:26
Vooral veel rijdende gevaartes die ik door de woonkamer rolde en dan weer kommentaar van de ouders krijgen dat je moet oppassen :DTsja, terwijl de meeste ouders zelf eens uit hun doppen moeten kijken... hoevaak ik niet uren werk heb zien instorten omdat ouders hun nek erover breken... :D (niks ernstigs gebeurd hoor)

Nathan Strik
09-01-2002, 13:28
Ik ga zeker vanavond die proggie's ff downloaden...kijken wat er allemaal gemaakt kan worden. heb al wat ideetjes. :cool: Zeker doen... en niet vergeten hier te posten als je iets gemaakt hebt hè? Ik (en velen met mij ongetwijfeld) ben zeer benieuwd...
En voor hulp of vragen kun je altijd bij mij terecht... :cool:

Richard Hogaarts
09-01-2002, 17:44
Zal ik zeker doen, ga nu de proggies downloaden

Koen Crijns
09-01-2002, 23:52
Nathan, de persoon die vroeger het 'DVD Zone' logo heeft gemaakt (Frank van Heesch) is daar ook ooit mee bezig geweest. Have a look:

http://www.stack.nl/~fidget/gallery/img/Lego_ship.jpg

Nathan Strik
10-01-2002, 01:24
Nathan, de persoon die vroeger het 'DVD Zone' logo heeft gemaakt (Frank van Heesch) is daar ook ooit mee bezig geweest.Ziet er erg goed uit... geef hem mijn complimenten maar.
En voor ik trouwens weer gezeur krijg, morgenavond staat er weer een update op. Heb gisteren gelazer gehad met de andere PC dus heb op deze PC weinig kunnen doen aan de Lego-zooi...
Dus de fans moeten nog even wachten helaas.... :D

Alex van den Berg
10-01-2002, 01:27
En voor ik trouwens weer gezeur krijg, morgenavond staat er weer een update op. ...weinig kunnen doen aan de Lego-zooi...
Dus de fans moeten nog even wachten helaas.... :D Ja zeg!! :o Zit ik dus al een paar uur voor niks naar deze pagina te staren?!:confused: :(

http://www.theunholytrinity.org/cracks_smileys/contrib/blackeye/AR15firing.gif*Nathan* :D

Edwin vd Zwaard
10-01-2002, 09:18
O ja... Mijn favoriete kleuren waren altijd de blauwe en gele blokjes... Daar had ik er ook het minste van... :(

Irritant was dat he !! had je bijna een helemaal grijs ruimtschip af, moest je (omdat de grijze stukjes op waren) met rood en blauw verder :(

Zag er altijd wel weer kleurvol uit, een huisje met witte, rode, gele, blauwe en zwarte steentjes...

:D:D ahh jeugdsentiment.. Kan je nagaan hoelang dat speelgoed al meegaat, want Alex zijn jeugsentiment van hetzelfde speelgoed is toch een jaar of 15 ouder als dat van mij ....

Groeten
Edwin

System 3rror
10-01-2002, 09:44
Nathan, de persoon die vroeger het 'DVD Zone' logo heeft gemaakt (Frank van Heesch) is daar ook ooit mee bezig geweest. Dat is toch het figuur uit de helpfunctie? Kan hem zo snel ff niet meer vinden!!!

Maja, wel lachen objectje!

mischa
10-01-2002, 20:36
Is er niet iemand die een www.lego.nl forum kan regelen, waar we dan met z'n bouwplannen uit kunnen wisselen.

dat zou ik nog best geinig vinden

Oh en Nathan

SCHIET OP MET JE UPDATE!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb weinig geel dus bouw hem nu in rood (m'n vriendin keek heel raar toen ze zo'n half afgebouwd brok lego op m'n buro zag liggen.) :eek:

Nathan Strik
11-01-2002, 00:16
Nou de nieuwe staat erop hoor mensen... bloed, zweet en tranen heeft het me gekost... maar hij staat erop.
Het valt niet mee om aan jullie hooggespannen verwachtingen te kunnen voldoen, maar ja ik heb het ook gedeeltelijk aan mezelf te danken natuurlijk, om de dag een update is echt veel werk, vooral als er nog andere dingen wachten, maar is wel leuk om te doen.
Maar ik voel me af en toe net George Lucas met al die fans die schreeuwen om een vervolg... enige verschil is: ik vraag er geen geld voor :D :D :D

En? Is Alex weer blij? Kan het geweer weer in de kast?!? :cool:

Edwin V
11-01-2002, 07:04
Nathan, doe jij ook nog wat met gewone lego of is de virtuele variant leuker?;)

Richard Hogaarts
11-01-2002, 08:36
Nou de nieuwe staat erop hoor mensen... bloed, zweet en tranen heeft het me gekost... maar hij staat erop.
Het valt niet mee om aan jullie hooggespannen verwachtingen te kunnen voldoen, maar ja ik heb het ook gedeeltelijk aan mezelf te danken natuurlijk, om de dag een update is echt veel werk, vooral als er nog andere dingen wachten, maar is wel leuk om te doen.
Maar ik voel me af en toe net George Lucas met al die fans die schreeuwen om een vervolg... enige verschil is: ik vraag er geen geld voor :D :D :D

En? Is Alex weer blij? Kan het geweer weer in de kast?!? :cool:

Ik denk wel dat hij blij is en het geweer weer in de kast kan, voor een paar dagen :D:D

Richard Hogaarts
11-01-2002, 08:39
BTW

Doe je dit ook uit je hoofd of gebruik je nou die boekjes erbij :confused:

Zou moelijker zijn als je een eigen ontwerp doet dan over kalken van een boekje, maar beide even leuk. :cool:

Nathan Strik
11-01-2002, 12:06
Doe je dit ook uit je hoofd of gebruik je nou die boekjes erbij :confused:Voorlopig hou ik het op de boekjes die ik van Brickshelf haal. Misschien komt er ooit een eigen ontwerp, maar dat zien we dan wel weer...


Zou moelijker zijn als je een eigen ontwerp doet dan over kalken van een boekje, maar beide even leuk. :cool: Dat zou je denken ja, maar probeer het maar eens, het is nog best een pokkewerk... misschien is een eigen ontwerp juist makkelijker... hoef je geen tien minuten in de database te zoeken naar één of ander vaag blokje... :D

Nathan Strik
11-01-2002, 12:10
Nathan, doe jij ook nog wat met gewone lego of is de virtuele variant leuker?;) Echt Lego doe ik al jaren niks meer mee, al wil ik mijn kleine broertje nog wel eens "helpen" (lees: gewoon lekker zelf helemaal in elkaar zetten :D) met een Lego-doosje.
De virtuele variant is niet leuker, ik heb liever een doos waar alle onderdeeltjes zo bij elkaar zitten, maar het is een apart soort uitdaging. Het is in de virtuele blokkendoos af en toe flink zoeken, maar ik wordt er wel steeds sneller in, omdat ik nu zo´n beetje weet wat ik waar kan vinden. Maar af en toe loop ik tien minuten te zoeken naar 1 blokje, daar had ik vroeger met echt Lego bijna geen last van.

Nathan Strik
13-01-2002, 00:35
Zo, de nieuwe staat erop. En deze keer eindelijk eens een keer op tijd. (Is Alex ook weer blij)
Ben benieuwd hoelang ik dit volhou...

Alex van den Berg
13-01-2002, 19:43
(Is Alex ook weer blij)Alex is bijna altijd blij... :D
De afgelopen dagen was ik een beetje ziek en had dus alle tijd om zelf eens wat met die Lego software te experimenteren...

Ik moet zeggen dat het weer bijna net zo leuk als vroeger was! Ach ja... ze zeggen weleens dat mannen altijd kinderen blijven... :D

Mijn eerste resultaten kun je in het bijgesloten plaatje bekijken... :)

Gebruikte software:
- Virtuele Lego: LDraw in combinatie met MLCad
- Rendering: POV-Ray 3.1
- Bestandsconversie: L3P (LDraw >> POV-Ray)

De rendering van Nathan (http://members.chello.nl/aa.pistoor/3d_images/0legocarGI.jpg) vind ik persoonlijk mooier, maar daarentegen is POV-Ray, in tegenstelling tot Cinema 4D, legaal gratis te gebruiken... :)

Nathan Strik
13-01-2002, 23:11
Mijn eerste resultaten kun je in het bijgesloten plaatje bekijken... :)

<KNIP>

...daarentegen is POV-Ray, in tegenstelling tot Cinema 4D, legaal gratis te gebruiken... :) Zozo, dat ziet er niet verkeerd uit zeg! Zeker weinig slaap gehad de afgelopen dagen?!? :D
En POV-Ray is wel erg vooruitgegaan sinds ik het zelf gebruikte... de renderkwaliteit is zeker goed te noemen.
Brengt weer herinneringen bij me boven van toen POV-Ray nog een tekst-gebaseerd DOS-programma was en het al een hele toer was om een simpel bolletje te maken... :D Ah, those were the days...

Edwin V
14-01-2002, 07:44
Maar af en toe loop ik tien minuten te zoeken naar 1 blokje, daar had ik vroeger met echt Lego bijna geen last van. Dit geldt niet alleen voor lego! Bijna alles duurt langer in de virtuele wereld. Daarom heb ik nog een gewoon boeken thuis om zaken in op te zoeken.

Remo van Vuuren
14-01-2002, 20:50
Zeg Nathan, je wordt bedankt :). Ik ben nu ook helemaal verslaafd. Ik heb net mijn eerste technisch Lego project af. Was redelijk lastig in elkaar te knutselen (veel hoeken enzo).
Het is een model waar ik vroeger veel mee gespeeld heb.

Groeten Remo

Alex van den Berg
14-01-2002, 21:49
Zeg Nathan, je wordt bedankt :). Ik ben nu ook helemaal verslaafd. Ik heb net mijn eerste technisch Lego project af. Was redelijk lastig in elkaar te knutselen (veel hoeken enzo).Hehehehe... Het wordt hier al een echt knutselhoekje voor de overjarige Lego jeugd.... In ieder geval is het een goede bezigheid voor afkickende DVD-verzamelaars... :D

Ziet er leuk uit Remo! :)
Waar heb jij mee gerenderd?

Remo van Vuuren
14-01-2002, 22:48
Hetzelfde als waar jij mee rendert, Alex. POV-ray en L3p voor het omzetten. Ik wil het ook eens renderen met 3D-studio Max maar ik heb nog geen file-converter gevonden die DAT-bestanden naar 3DS-bestanden kan omzetten.
Ik heb gezien dat jij een stad gebouwd hebt. Misschien is het een leuk idee dat iedereen die dat wil een onderdeel van een stad bouwt (autotje, huisje, boompje enzovoorts). Als dan de DAT bestanden gepost worden kunnen we onze eigen DVD.NL stad bouwen!!!

Groeten Remo

Alex van den Berg
14-01-2002, 23:01
Ik heb gezien dat jij een stad gebouwd hebt.Mwoh... Een stad is een groot woord... Ik heb eerst 3 huisjes van de oorspronkelijke bouwtekeningen gemaakt... Daarna dat vliegmobiel erbij gezet... Een klein stukje spoorbaan... en een stukje trein...
De flat is trouwens een 'eigen ontwerp' :)

Stukje spoorbaan = Buiten het beeld houdt het op... :D
Stukje trein = Ik heb alleen het voorste deel (in beeld) gebouwd... :D

Nathan Strik
14-01-2002, 23:14
Ziet er leuk uit Remo! :) Dat ziet er zeker goed uit. Mijn complimenten!!!!

Remo van Vuuren
14-01-2002, 23:15
Het ziet er in ieder geval leuk uit.
Ik heb een vuilniswagen gebouwd. Toch een belangrijk onderdeel in een stad.

Groeten Remo

Nathan Strik
14-01-2002, 23:16
Ik wil het ook eens renderen met 3D-studio Max maar ik heb nog geen file-converter gevonden die DAT-bestanden naar 3DS-bestanden kan omzetten. Dit kan LeoCAD voor je doen Remo... ook te vinden op die Lego CAD link hier ergens bovenin deze thread... gebruik ik ook om het om te zetten naar Cinema 4D XL.

Remo van Vuuren
14-01-2002, 23:21
Oh, dan moet ik Leocad eens proberen. Dank je wel voor de tip!

Groeten Remo

Nathan Strik
15-01-2002, 00:58
You´re welcome!
En de nieuwe update (15 jan) staat er weer op mensen... goh... het begint nu al aardig vorm te krijgen... ik heb niet zoveel tijd, maar ik zal eens kijken of ik er de komende week nog wat vaart achter kan zetten...
Maar bouwsnelheden als Alex en Remo haal ik gewoonweg niet...

Nathan Strik
15-01-2002, 02:45
Ik heb een vuilniswagen gebouwd. Toch een belangrijk onderdeel in een stad. Zeker weten Remo, ik ben zo vrij geweest om even een mooie render voor je te maken in Cinema 4D. Iets andere hoek ook... alle lof gaat naar jou hoor!!!

http://members.chello.nl/aa.pistoor/vuilnis.jpg

(C)opyright 2002, Remo van Vuuren, render by Nathan Strik.

Remo van Vuuren
15-01-2002, 21:58
Mooi gedaan Nathan, zo gauw ik nieuwe modellen heb post ik ze. Ik vind trouwens nergens waar je leocad vandaan kunt halen. Kan je hem nog even posten?

Remo

Nathan Strik
15-01-2002, 22:29
Ik vind trouwens nergens waar je leocad vandaan kunt halen. Kan je hem nog even posten? Hier heb je een direkte link... is misschien makkelijker: www.leocad.org

Alex van den Berg
15-01-2002, 22:34
Nathan,
Ik heb vannacht LeoCad binnegehaald en even uitgeprobeerd... Ik heb geprobeerd een paar .DAT bestanden te laden, maar tijdens dat laden crasht LeoCad onmiddelijk.
Is er nog iets waar ik op moet letten bij de export vanuit MLCad, of zie ik iets anders over het hoofd?

Nathan Strik
15-01-2002, 23:53
Ik heb geprobeerd een paar .DAT bestanden te laden, maar tijdens dat laden crasht LeoCad onmiddelijk.
Is er nog iets waar ik op moet letten bij de export vanuit MLCad, of zie ik iets anders over het hoofd? Wat raar!!! :confused:
Naar mijn mening kun je de .DAT bestanden gewoon zonder problemen overzetten. Stuur het bestand waar het probleem in zit eens naar: strikkieus@yahoo.com dan zal ik wel even kijken of ik kan uitvogelen wat het probleem is.
Heb je bij de installatie van LeoCad wel op de instructies gelet zodat hij alle bibliotheken van LDraw kan vinden?!? Dat is het enige wat ik kan bedenken waar het aan zou kunnen liggen...

Alex van den Berg
16-01-2002, 00:18
Heb je bij de installatie van LeoCad wel op de instructies gelet zodat hij alle bibliotheken van LDraw kan vinden?!?Hmmm... Ik begrijp helemaal wat je bedoelt... Voor de zekerheid heb ik LeoCad nog eens opnieuw geinstalleerd... maar nog steeds hetzelfde probleem... Ik heb ook nergens 'speciale instructies' gevonden, maar ook niets over een verwijzing naar de biebs van LDraw... :confused:

Kijk maar eens wat jij met het attachment kunt... Ik kan hem in MLCad zonder problemen gebruiken... Ook geen problemen met het converteren naar POV-Ray...
Deze DAT staat bij mij in C:\LDRAW\MODELS

Ik ben benieuwd... :)

Nathan Strik
16-01-2002, 00:49
Nou, bij mij werkt hij prima... (zie attachment).
Als jij LeoCAD opent, zie je dan alle onderdeeltjes helemaal rechts in beeld staan?!?
En ik geloof ook dat alles zoveel mogelijk onder 1 map geïnstalleerd moest staan, verder zou ik ook geen oplossing weten... misschien staat er ergens op die sites of in de ReadMe´s een trouble-shooting stuk. Maar daar had je waarschijnlijk zelf ook al aan gedacht...
Nou, kijk nog maar even of je erachter kunt komen, anders zal ik wel even uitpluizen hoe ik de boel toentertijd heb geïnstalleerd.

Alex van den Berg
16-01-2002, 01:00
Nou, bij mij werkt hij prima... (zie attachment).
Als jij LeoCAD opent, zie je dan alle onderdeeltjes helemaal rechts in beeld staan?!?Yep.. Ik zie dat het werkt... Goed dat ik ook eens naar de achterkant van dat gebouw kijk... Ik zie namelijk dat ik de trapjes voor de deuren ben vergeten... :D

Alle onderdeeltjes staan bij mij ook rechts in beeld... no prob...
Ik zal wel even wat experimenteren en kijken waar ik beland...:)

Ondertussen beschik ik ook over Cinema 4D... vandaar dat ik belang heb bij die conversie... :)

Nathan Strik
17-01-2002, 14:15
Trouwens nog even geduld voor de volgende update. Ik moet veel werk doen aan de CGI-scènes voor een korte film die als het goed is dit jaar uit gaat komen, dus het wordt denk ik pas vrijdag of zaterdag dat ik pas weer tijd heb om verder te bouwen.

Helaas kan ik nog niet veel zeggen over dit project, maar ik zal aan de regisseur vragen of ik wat afbeeldingen mag posten zodat jullie je mening kunnen geven over dit project....

Remo van Vuuren
17-01-2002, 23:40
Ik had even niks te doen en dacht: "laat ik eens wat bouwen". Het is een klein autootje geworden. Stelt eigenlijk niks voor maar ziet er toch leuk uit.

Groeten Remo

Nathan Strik
19-01-2002, 00:30
Okee, in overleg met de regisseur van de film waaraan ik meehelp mocht ik hier een kleine tip van de sluier oplichten, vraag dus niet door naar het hoe of wat van deze film, want meer zeg ik toch niet...

De titel van de film wordt "Bug". Geregisseerd door René Adema, met Hans Hoekstra in de hoofdrol.
Montage en camerawerk worden verzorgd door Hans van Kampen en de CGI (computeranimatie) wordt voor de helft verzorgd door mij en voor de helft door de regisseur zelf.

Het is een korte amateurfilm en in het kort gaat het over een man die wordt belaagd door een insect, natuurlijk gebeurt er nog meer, maar ik zeg niet zoveel.
Wel is een groot gedeelte van de film CGI. En ik doe een aantal van de wat meer technisch veeleisende scènes...

De korte film verkeert nu in het begin van de produktiefase en verwacht wordt dat deze film van de zomer klaar zal zijn...
Hieronder een paar screenshots uit de film tot nu toe en een kleine preview hoe de CGI er ongeveer uit zal gaan zien. (Dit zijn dus voorproefjes en kunnen nog veranderen in de uiteindelijke versie).

http://members.chello.nl/aa.pistoor/Bug-01.jpg
De hoofdrolspeler zit in zijn kamer en heeft al aardig wat drank genuttigd ook is de kamer een onvervalste teringzooi.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/Bug-02.jpg
Deze gast wil je dus niet ´s avonds laat op straat tegenkomen...

http://members.chello.nl/aa.pistoor/Bug-03.jpg
3D Preview van het insect uit de film dat voor heel wat opschudding zal zorgen...

Alle reacties zijn heel erg welkom....

Er wordt gewerkt aan een website, maar ik mocht DVD.nl de primeur geven... aardig van mij hè? :D

Luther Hartog
19-01-2002, 02:31
Grappig man, mag je wel vertellen wat het genre is?

Nathan Strik
19-01-2002, 13:52
Grappig man, mag je wel vertellen wat het genre is? Sjezus, daar vraag je me wat... Ik denk dat humor/experimenteel een aardige omschrijving is van het genre...

Natuurlijk mogen jullie vragen stellen, alleen kijk niet gek op als je geen antwoord krijgt, of een ontwijkend antwoord... :D

(Ik was trouwens vergeten te vermelden dat Hans van Kampen ook het camerawerk doet, dat heb ik inmiddels veranderd)

En deze link heb ik ook doorgegeven aan mijn "collega´s" dus al jullie reacties worden gezien door de crew... misschien zijn jullie meningen nog van invloed.... :)

Luther Hartog
19-01-2002, 13:59
En deze link heb ik ook doorgegeven aan mijn "collega´s" dus al jullie reacties worden gezien door de crew... misschien zijn jullie meningen nog van invloed.... :) Hmm, ik zal gaan brainstormen, ok?

Nathan Strik
19-01-2002, 14:01
Hmm, ik zal gaan brainstormen, ok? Tsja, alles is welkom. Natuurlijk weten jullie er niet veel van, maar je weet maar nooit....

Luther Hartog
19-01-2002, 14:07
Tsja, alles is welkom. Natuurlijk weten jullie er niet veel van, maar je weet maar nooit.... Heej:( onderschat ons niet he?

Nathan Strik
19-01-2002, 14:10
Heej:( onderschat ons niet he? Ik zou niet durven.... en ik heb jullie toch de primeur gegeven hè? :D Dat zou ik niet doen als ik jullie mening niet op prijs stelde....

Luther Hartog
19-01-2002, 14:12
Ik zou niet durven.... en ik heb jullie toch de primeur gegeven hè? :D Dat zou ik niet doen als ik jullie mening niet op prijs stelde.... Weet ik hoor, wanneer kunnen we deze film downloaden;)

Nathan Strik
23-01-2002, 00:21
Weet ik hoor, wanneer kunnen we deze film downloaden;) Hehe, slimpie.... waarschijnlijk kun je hem alleen zien als we dit jaar meedoen met het Noorderlijk Filmfestival... en je natuurlijk zin hebt om naar Friesland te reizen. :D
En heel, heel, heel misschien komt er een S-VCD versie uit, maar dat is nog niet zeker...
Maar mocht de filmproduktie tegen het einde lopen, komt er misschien een mini-trailertje uit. Dan is het vast wel mogelijk dat we die online zetten... maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.

Inmiddels heb ik eindelijk weer wat tijd gehad om aan de Lego door te knutselen, dus de nieuwe update staat er weer op...

Nathan Strik
16-02-2002, 23:02
Nou, vandaag eindelijk weer eens met Lego CAD bezig geweest... ik heb nu vakantie en ik probeer hem dus deze week eindelijk af te krijgen... duim dus voor me.

Ik ben trouwens deze week ook even bezig geweest met potlood en papier (ja, ook de ouderwetse technieken schuw ik niet ;))

Maar goed, het is wel geen Lego, maar laat me even weten wat je van deze potloodtekening vind.

(oh ja, 10 punten voor degene die raad wie dit is)

http://members.chello.nl/aa.pistoor/heather2.jpg

En hopelijk dus snel weer meer Lego... echt!!!

Alex van den Berg
16-02-2002, 23:25
Maar goed, het is wel geen Lego, maar laat me even weten wat je van deze potloodtekening vind.

(oh ja, 10 punten voor degene die raad wie dit is)Eeeeeh.... Je buurmeisje ? :D

Op zich geen slechte tekening.... De lichaamsverhoudingen zitten wel goed, maar misschien moet je wat meer aan de gezichtsverhoudingen werken...
... Tenzij ze zo triest voorover hangt omdat ze ongelukkig is over haar neus...? :D

Ach ja... wie ben ik om daar wat over te zeggen... Ik ken je buurmeisje niet... :D

Nathan Strik
17-02-2002, 00:01
Eeeeeh.... Je buurmeisje ? :D Nope... dat mocht ik willen...


... Tenzij ze zo triest voorover hangt omdat ze ongelukkig is over haar neus...? :D Haha... nou, laat de echte het maar niet horen. Alvast een hint: deze tekening is geïnspireerd door een foto van een bekende zangeres... helaas dus niet mijn buurmeisje...

Luther Hartog
17-02-2002, 00:32
Alvast een hint: deze tekening is geïnspireerd door een foto van een bekende zangeresDe zangeres van Within Temptation?

Jaded
17-02-2002, 00:43
Een foto van 1/6, 1/8, 1/458 (met hoeveel zijn die ook alweer?) van Kaotic/Chaotic/K-otic/...?

Nathan Strik
17-02-2002, 15:27
Een foto van 1/6, 1/8, 1/458 (met hoeveel zijn die ook alweer?) van Kaotic/Chaotic/K-otic/...? Gatver.... nee!!! :eek: :eek: :eek:
Het is een Engelse zangeres die redelijke onbekend is nog bij het grote publiek.

Nathan Strik
17-02-2002, 17:05
Het helpt niet echt als je het plaatje heather2.jpg noemt :-D

Heather Nova dan maar? Hèhè.... eindelijk iemand die het doorheeft....
Ik vond het ook wel een behoorlijk voor de hand liggende naam... maar het heeft toch bijna een volle dag geduurd voordat mensen het doorhadden... (Jaded, Luther en Alex.... you are slipping!!! :D)

Paulri krijgt tien punten van me!!!

Luther Hartog
17-02-2002, 17:52
Ik vond het ook wel een behoorlijk voor de hand liggende naam... maar het heeft toch bijna een volle dag geduurd voordat mensen het doorhadden... (Jaded, Luther en Alex.... you are slipping!!!Dat komt omdat die hints die je erbij gaf niet klopte. Heather Nova Engels? Heather Nova niet bekend bij het grote publiek, tja wat versta je dan onder het grote publiek?

Nathan Strik
17-02-2002, 18:00
Maarre.....Heather Nova is niet engels :-)

Geboren op Bermuda. Pa komt daar vandaan en moe is een canadese.
Zo, weet je dat OOK weer. Ja, sorry... je hebt helemaal gelijk en ik schaam me diep...
Ik had eigenlijk er even bij moeten vermelden dat ze nu in Engeland woont... ze is inderdaad geboren op Bermuda...

Nathan Strik
17-02-2002, 18:01
Dat komt omdat die hints die je erbij gaf niet klopte. Heather Nova Engels? Heather Nova niet bekend bij het grote publiek, tja wat versta je dan onder het grote publiek? Engels was inderdaad een foutje van mij. Maar volgens mij kent bijna niemand Heather Nova... tenminste van de 10 mensen die ik het vraag weten 9 mensen niet wie het is.
Natuurlijk hangt het er ook vanaf aan wie je dit vraagt natuurlijk...

Nathan Strik
17-02-2002, 23:37
Ik denk nou niet dat ze Ahoy zal uitverkopen.... De standaard concert-gangers zullen het ook wel niet zo leuk vinden denk ik dat er tijdens haar concerten NOOIT gerookt mag worden.
Trouwens wel een erg goed streven... dit is tenminste iemand die prijs stelt op haar stem...

Jammer dat ik laatst die uitzending van Amstel Live heb gemist... :(

Jaded
18-02-2002, 01:36
Maar volgens mij kent bijna niemand Heather Nova... tenminste van de 10 mensen die ik het vraag weten 9 mensen niet wie het is.
Natuurlijk hangt het er ook vanaf aan wie je dit vraagt natuurlijk...

Inderdaad want ik dacht dat Heather Nova toch vrij bekend was. Als ik zie wie haar allemaal kent in mijn vriendenkring toch.

Luther Hartog
18-02-2002, 15:56
Als ik zie wie haar allemaal kent in mijn vriendenkring toch. Alex zou zeggen: "Heb jij vrienden dan?", tenminste als ik het gepost had

Anonymous
18-02-2002, 18:14
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het lego tijdperk allang voorbij
ben Nathan, maar het is inderdaad nog steeds gaaf spul !

Ik heb op zolder 6000 piek aan lego staan zobeetje en doe er
momenteel geen fuck mee.Voor de kids later :p

Over je uitspatting, heel kewl gemaakt, het is net echt man !
Ikzelf zou denk ik niet zoveel ermee kunnen.Ben liever bezig
met fotoprogrammas en dat soort gein, vandaag heb ik een
'opdracht' binnen gekregen om een website te gaan maken
voor een fitness centrum hier in utrecht.Dus hier ben ik samen
met m'n eigen site en de dvd collectie aardig zoet mee :)

Nathan Strik
22-02-2002, 16:42
Toevallig de clip "Fell In Love With A Girl" van "The White Stripes"gezien?
Een stop-motion animatie filmpje, in z'n geheel met legosteentje gemaakt! Kewl... bedankt voor de tip... is zal eens kijken of ik hem ergens kan zien...

En iedereen die leuke (creatieve) dingen heeft, die mag ze hier natuurlijk posten... is wel leuk om te zien wat de mede-forummers zoal ophoesten.

Ik ben zelf (naast het eeuwige Lego-project) nu ook bezig om de grenzen van het inkleuren met Photoshop te verkennen. Ik ben namelijk bezig om wat materiaal te verzamelen voor mijn eigen gallery op de site Elfwood (http://www.elfwood.com) waar veel mooie artistieke uitspattingen te zien zijn.

Zodra ik een paar tekeningen heb, zet ik ze op Elfwood... lijkt me wel gaaf om feedback te krijgen van mensen van over de hele wereld... (als ze mijn tekeningen maar niet afkraken dan vind ik het best :D :D)

Nathan Strik
23-02-2002, 01:01
Ik heb de bewuste clip net even gedownload van KaZaA.... echt geweldig leuk gedaan!!!

Luther Hartog
23-02-2002, 01:10
Ik heb de bewuste clip net even gedownload van KaZaA.... echt geweldig leuk gedaan!!! De CD is ook geweldig, ik ga er woensdag naar toe:)

Alex van den Berg
23-02-2002, 01:21
lijkt me wel gaaf om feedback te krijgen van mensen van over de hele wereld... (als ze mijn tekeningen maar niet afkraken dan vind ik het best :D :D) Zo lang jij in jezelf gelooft, kan niemand je kwetsen met het afkraken van je creativiteit... :)

Zolang je leeft schoppen ze graag... Maar als je dood bent, willen ze allemaal een echte Strik aan de muur... :D

Nathan Strik
23-02-2002, 13:39
Zolang je leeft schoppen ze graag... Maar als je dood bent, willen ze allemaal een echte Strik aan de muur... :D Haha, ja.... een mislukte schets van Rembrandt is natuurlijk ook goud waard, al draait hij zich misschien om in zijn graf.
Niet dat ik mezelf vergelijk met Rembrandt, want zo goed ben ik bij lange na niet.