PDA

Bekijk de volledige versie : Irritatie tv- en dvdinstellingen



sg_sg1
06-07-2004, 14:07
Beste mensen,

Niet zelden heb ik al meegemaakt dat vrienden of familie helemaal niet doorhebben dat bepaalde instellingen van hun (breedbeeld-)tv of dvd-speler niet goed ingesteld zijn. Wat ik vaak tegenkom bij breedbeeld-tv's van vrienden, is dat als ze een dvd aan het kijken zijn, ze koste wat kost zwarte balken weg willen hebben (bijv. films met het 2.35:1-formaat). Het beeld wordt dus onbedoeld ingezoomd. Ik zeg er dan wel wat van, maar even later doen ze het toch weer. Helemaal snappen doen ze het dan blijkbaar niet.
Ik zal het maar niet over de wat oudere mensen (in de familie) hebben, want die hebben er helemaal een hard hoofd in. :?
Maar ik denk dat heel veel mensen eigenlijk helemaal niet in de gaten hebben hoe ze een dvd op een breedbeeld-tv (of zelfs een 'normale' tv) het beste af kunnen spelen. :shock:
Klinkt dit bij jullie bekend in de oren?

Groeten,

Elmo

VincentVega79
06-07-2004, 14:16
Niet alleen op de tv maar zeker ook de homecinemasetjes (tis een massaproduct dus echt iedere boerenlul heeft er één in huis) worden helemaal verkeerd gebruikt. Mensen die al maanden zeggen dat ze fantastisch geluid hebben en wanneer ik daar kom luisteren blijkt dat ze al die maanden stereo hebben zitten beluisteren. En ja dat gezoom is gewoonweg zo dom dat ik niet eens meer de moeite neem er iets van te zeggen ;)

Edwin V
06-07-2004, 14:18
Wat ik vaak tegenkom bij breedbeeld-tv's van vrienden, is dat als ze een dvd aan het kijken zijn, ze koste wat kost zwarte balken weg willen hebben (bijv. films met het 2.35:1-formaat). Het beeld wordt dus onbedoeld ingezoomd.

Ik maak wel mee dat men het bewust zo doet omdat men 't mooier vindt dan de zwarte balken. :shock:

sg_sg1
06-07-2004, 14:34
En dan vinden ze het ook niet raar als op een gegeven moment Gollem voor driekwart buiten beeld valt. :wink: Blijkbaar moet je vooraf researchen, voordat je een tv of dvd-speler gaat kopen, omdat ze anders niet weten waarin je bent beland. Dan leren ze ook dat die zwarte balken er niet zonder reden staan. Okee: het kan hinderlijk zijn, maar als je weet waarvoor ze zijn, kan dat wat mij betreft alleen maar gunstig zijn.

Peter Porrio
06-07-2004, 14:48
Niet alleen op de tv maar zeker ook de homecinemasetjes (tis een massaproduct dus echt iedere boerenlul heeft er één in huis) worden helemaal verkeerd gebruikt.

Tja om nog maar te zwijgen over bijgeleverde subs die veel te hard staan en het niet uitzetten van het TV geluid bij het kijkenvan een DVD.

Harry stadman
06-07-2004, 15:05
alleen bij 4:3 films kan ik nog inzoomen. bij 16:9 wordt het formaat gelocked op het origineel. dan kun je niet meer inzoomen of uitzoomen.
dus, 1:85:1 beeldvullend en 235 breedbeeld met balkjes boven en onder.
zoals het hoort dus. (y)

Johan van den D.
06-07-2004, 18:43
Klinkt dit bij jullie bekend in de oren?

Jawel, dit komt heel erg bekend voor. :P

Johan van den D.
06-07-2004, 18:45
Mensen die al maanden zeggen dat ze fantastisch geluid hebben en wanneer ik daar kom luisteren blijkt dat ze al die maanden stereo hebben zitten beluisteren.Ook dit komt behoorlijk bekend voor.
Het zijn dus wellicht veel voorkomende problemen blijkbaar. :?

Harry stadman
06-07-2004, 18:49
Mensen die al maanden zeggen dat ze fantastisch geluid hebben en wanneer ik daar kom luisteren blijkt dat ze al die maanden stereo hebben zitten beluisteren.Ook dit komt behoorlijk bekend voor.
Het zijn dus wellicht veel voorkomende problemen blijkbaar. :?

blijkbaar! :wink:

ik vind het toch wel erg als je het verschil niet kunt horen tussen stereo of 5.1! :shock:

dit wil natuurlijk niet zeggen dat bij die mensen stereo niet goed zou kunnen klinken. :lol:

Rob Eric Blank
06-07-2004, 19:02
Veel mensen vinden stereo op mijn set al erg goed klinken, bijne beter dan 5.1 bij hun thuis.

Ik irriteer me niet aan wat mensen thuis voor spullen hebben. De eerste keer 5.1 op een all-in-1, is een hele belevenis voor veel mensen. Begrijp dat men daar blij van zou kunnen worden. Dat je alleen je zwarte balken weg wil hebben uit je breedbeeld, kan ik ook nog wel een beetje begrijpen.

Alleen sommige mensen klagen over het feit dat ik zwarte balken op mn breedbeeld heb bij films. Ik wil het beeld zien zoals dat door de regiseur bedoeld wordt, alleen sommige mensen gaan daar over klagen. Dat irriteerd mij!!!

Harry stadman
06-07-2004, 19:09
Veel mensen vinden stereo op mijn set al erg goed klinken, bijne beter dan 5.1 bij hun thuis.

Ik irriteer me niet aan wat mensen thuis voor spullen hebben. De eerste keer 5.1 op een all-in-1, is een hele belevenis voor veel mensen. Begrijp dat men daar blij van zou kunnen worden. Dat je alleen je zwarte balken weg wil hebben uit je breedbeeld, kan ik ook nog wel een beetje begrijpen.

Alleen sommige mensen klagen over het feit dat ik zwarte balken op mn breedbeeld heb bij films. Ik wil het beeld zien zoals dat door de regiseur bedoeld wordt, alleen sommige mensen gaan daar over klagen. Dat irriteerd mij!!!

daar kan ik inkomen als dvd-freak zijnde.

aan ons kenners om nederland op te voeden! :wink:
soms gaat voor de mensen een wereld voor hun open als je alles goed instelt. :wink:

als je bij een 235 dvd je balken wilt laten verdwijnen moet je nogal inzoomen lijkt mij. :shock:

Marco van Knotsenburg
08-07-2004, 21:36
Waar ik me ook aan stoor: voor veel geld 5.1 willen hebben, maar uiteindelijk 'gewoon Pro-Logic' aan het luisteren zijn omdat het favoriete DVD'tje standaard het DD 2.0 spoor pakt.... :evil:

Wizzykit
08-07-2004, 21:49
Blij dak al die onzin niet heb... Gewoon een 4:3 tv met ingebouwde boxen.... :D

Johan van den D.
08-07-2004, 21:57
Blij dak al die onzin niet heb... Gewoon een 4:3 tv met ingebouwde boxen.... :Tja, wat is onzin :?

Wizzykit
08-07-2004, 22:21
Blij dak al die onzin niet heb... Gewoon een 4:3 tv met ingebouwde boxen.... :Tja, wat is onzin :?In ieder geval de discussie van deze thread :)
Zolang je bezoek jou instellingen niet veranderd tijdens het kijken van een film is er niets aan de hand. Als het bezoek het tevens niet mag bij jou, waarom dan wel commentaar bij hun?

Alex van den Berg
08-07-2004, 23:37
Zolang je bezoek jou instellingen niet veranderd tijdens het kijken van een film is er niets aan de hand. Als het bezoek het tevens niet mag bij jou, waarom dan wel commentaar bij hun? :confused: Vind ik eigenlijk wel een hele rake opmerking... 8)

Herjan
09-07-2004, 08:53
Ik houd (meestal) wijselijk mijn mond als ik ergens kom, waar iets niet klopt volgens mijn regeltjes. Waarom nadruk op mijn? Omdat ieder voor zich moet bepalen wat zij mooi vinden. 'Tuurlijk, als ze vragen hoe een en ander werkt, zal ik de laatste zijn om te antwoorden, maar ik ga ze niet lastig vallen met mijn fanatisme.

Dingen die ik vaak tegenkom:
- Kleurinstellingen van TV's (keiharde kleuren en helderheid)
- héle vreemde speakeropstellingen
- verkeerde speakerinstellingen (surrounds staan vrijwel overal te hard)
- CD's in surround??? CD Muziek is stereo en moet zo beluisterd worden!
- altijd ingezoomd beeld om die 'irritante' zwarte balken kwijt te raken

Maar ik erger me ook vaak aan die goedkope sateliet setjes. Alleen hoge tonen en wat vaag gebrom uit een zogenaamde subwoofer ("wat is ie groot hè? Kan heel hard!").

Maar goed, zoals ik zei: ik houd meestal mijn mond. Die mensen zijn blij en trots op hun setje en wie ben ik om dat te vergallen?