PDA

Bekijk de volledige versie : speaker zuilen..niet wat laag?



xon
07-07-2004, 10:43
Hi,

Ik ga misschien nu een hele domme beginnersvraag stellen maaaar doe het toch :o

Ik sta op het punt om een (sorry voor de liefhebbers) "alles in 1 set" te kopen van sony. Nu zitten daar 4 speaker zuilen bij van 98 cm hoog. Ik ben altijd gewend eigenlijk om mijn speakers op te hangen en schuin te richten naar de grond. Nu staan deze in 1 keer zo'n meter boven de grond en heb ik voor mijn gevoel het het idee dat het geluid ook een meter boven de grond blijft zweven. Of heb ik het hier helemaal mis?

Natuurlijk zit je doorgaans als je films kijkt etc maar ja ik wil hem toch ook zeker gewoon practisch gebruiken voor het luisteren naar de radio en toch een beetje door de kamer heen kunnen lopen :-)

HEt gaat overigens om deze set van sony http://www.sony.nl/PageView.do?site=odw_nl_NL&page=ProductHome&section=nl_NL_Products&productmodel=%2FHome+Cinema+Systems%2FHCS+Surround +Kit+%26+DVD+Player%2FDAV-SB300&productcategory=%2FHome+Cinema+Systems%2FHCS+Surro und+Kit+%26+DVD+Player&productsku=DAVSB300.CEL


Sorry als ie heel dom was maar ben erg benieuwd naar jullie antwoorden :D

Rene

Mariusz
07-07-2004, 12:00
Een luidspreker heeft zowel horizontaal als verticaal een bepaalde dispersie (verspreiding) van geluid. Hoe hoger de tonen hoe meer gebundeld het geluid uit de speaker komt. Dit is ook de reden dat dure speakers van B&W en KEF een tweeter op de top van de kast hebben (meer dispersie van hoge tonen).
Nu ken ik jouw set niet, maar ik heb zelf allemaal vloerstaanders van rond de 1.15 m hoog, en als je enige afstand houdt (meer dan 2,5 a 3 m) dan wordt het geluid keurig over de ruimte verdeeld. Wat jij beschrijft herken ik dan ook niet. Meer afstand houden wellicht? Stel de speakers symmetrisch op en richt de speakers op je oren. Succes!

Ron-G
07-07-2004, 16:31
Ik kan hier maar 1 heel simpel antwoord op geven, koop dan die zuilen niet.........als je in dit geval altijd gewent bent om je speakers op te hangen aan de muur en schuin naar je toe te draaien ( mijn hifi hart draait om maar daar gaat het nu even niet over :wink: ) dan moet je gewoon niet beginnen om ineens vier speakers van een meter in huis te halen.......
Bedenk ook wel dat die vier speakers "ruimte" nodig hebben dat wil zeggen je kan ze niet stijf tegen een muur aanzetten maar zullen minimaal en dat is echt minimaal 30cm vanuit een muur moeten staan maar liefst nog wat meer om ruimte te creeren zodat de speaker niet gaat "boemen" oftewel het laag komt in de knoei, alhoewel ik het ook weer niet kan omschrijven als echte "zuilen" maar meer als uitgerekte melkpakjes, sorry voor deze omschrijving.

Wat mij het beste lijkt voor jou is om als je toch een complete set wil kopen iets koopt in de richting van "melkpakjes" speakers en niet vier zuilen in je huis............

Johan van den D.
07-07-2004, 17:27
En tevens zul je er toch vanuit moeten gaan dat je muziek of film geluid zittend beluisterd.
In dat geval zul je toch het meest optimale moeten kiezen en dat is niet je speakers hoog ophangen.
En de keren dat je naar de radio luisterd en door de kamer loopt tja.............dan maak de kwaliteit ook niet heel veel uit en is die 1 mtr hoogte dus ook prima.
Kortom, het ophangen en schuin richten is dus in feite niet goed voor welke omstandigheden dan ook.
:wink:

xon
07-07-2004, 17:36
hi Ron (en andere natuurlijk)

Ehmm nou ja ik snap je reactie niet helemaal eerlijk gezegd. Ik heb niets anders gezegd dat ik nu een versterker/tuner heb waarbij gewoon de boxen the old fashion way in de hoeken de kamer in "kijken". Ik heb nu ook gewoon een losse dvd speler die gewoon rechtstreeks op de tv staat.

Maaar ik ga verhuizen en wil het even goed aanpakken. Ook qua beeld en geluid..voor het eerste heb ik een lcd in de doos hier staan wachten om aan de muur bevestigd te worden en voor het geluid ben ik me dus aan het orienteren. Nu valt qua design me keus op "zuilen" omdat je zoiets in je interieur kan verwerken en een box altijd moet ophangen en weer een gootje omhoog moet trekken.

Nogmaals..ik wil natuurlijk wel een goede set maar ben ook weer niet zo kritisch op een set als ik net wat hoog mis of zo (ik heb weer andere hobby's :) ).

Maar het was eerder iets wat ik me afvroeg..zuilen die dus 1 meter hoog zijn..bereiken die ook het "oor" op loophoogte en niet alleen op zithoogte. Dus gewoon in de huiskamer bezig kunnen zijn hoor ik dan ook gewoon goed de radio/cd of dus alleen in de "vierkant" en zittend op een bank.

owja.. Ik heb helemaal niet gezegd dat ik ze strak tegen de muur ging zetten hoor :wink:

brosserke
07-07-2004, 17:37
je hebt een pm :-)

ik heb ook interesse in dit syteem: zie ook mn post over de dav sb300
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=24219&sid=5d16ee6e59ceb387372ee813e7b4893f

Johan van den D.
07-07-2004, 17:42
Maar het was eerder iets wat ik me afvroeg..zuilen die dus 1 meter hoog zijn..bereiken die ook het "oor" op loophoogte en niet alleen op zithoogte.Ja dit zal geen enkel probleem opleveren en hoef je je geen zorgen over te maken. :wink:

audiofreak1
07-07-2004, 19:17
Je schreef dat je al een losse DVD speler hebt. Koop er dan ook een losse receiver bij en een paar goede zuilluisprekers i.p.v. de zuiltjes van Sony want die geven nou niet echt een mooi geluid. Veel te veel hoog, schel en niet muzikaal. Een aanrader voor een goede prijs (799 euro)
is de Needle 9000 serie van Magnat. Heb je toch design zuilen met 2 kleine rearspeakers maar wel met een verrassend geluid.
Koop je 1 allesin1 set, dan kun je binnen 5 jaar weer terug voor een nieuwe. Wat is dan voordeliger?

Ron-G
07-07-2004, 20:43
Waarom zouden de meeste speakerfabrikanten kiezen voor een hoogte van ongeveer 1 Meter voor zuilluidspeakers........omdat als je op je stoel af bank zit dit ongeveer op oorhoogte zit en je zo een juist resultaat krijgt qua geluidsbeleving.

Speakers hoog in een hoek proppen is een regelrechte gruwel voor een hifi liefhebber en is dus helemaal uit den boze als je, zoals jezelf aangeeft het nu goed wil aanpakken, dus dat idee zal je los moeten laten.

En wat betreft het verhaal van ook goed geluid op loophoogte, tja het is het een of het ander of goed geluid op een redelijk juiste manier gezien je set, niet rot bedoeld maar is naar mijn bescheiden mening een set waar je al redelijk je best op moet doen qua opstelling om er het maximum uit te halen, maar als jij alleen maar "muziek" wil en af en toe een DVD wil draaien waarom kies je dan niet voor een andere oplossing als deze, ik krijg het idee dat je eigenlijk met die zuilen in je maag zit, er zijn heden ten dage genoeg oplossingen met kleine melkpakjes van speakers en met een sub erbij en gaan.

Maar wat ik bedoel te zeggen is je wilt het aan de ene kant "goed" aanpakken maar het liefst wil je de speakers weer wegfrommelen in een hoek van de kamer........maar dat werkt niet met zuilen........denk er nog eens goed overna wat je wilt, want nogmaals die zuilen hebben ruimte nodig en je kan ze echt niet tegen de muur zetten is zonde van het geheel, en dan heb je nog niks.......

Ron-G
07-07-2004, 20:50
Foutje :wink:

Edgar Smit
08-07-2004, 12:33
1) boxen ophangen is zonde, maar genoeg daarover.
2) ook de melkpak speakers kun je in je interieur betrekken dmv surround steunen die je bij bijna elke MM winkel kan aanschaffen.
3)speakers verspreiden, mits goed geplaatst, altijd geluid in alle richtingen. Dat geluid vanuit een speaker recht naar voren gaat is een halve waarheid.
Ron zei het ook al, waar het voornamelijk om gaat is wat je zelf wilt. Tips en hints te over, maar je bent altijd zelf degene die bepaalt wat voor jou mooi/goed genoeg klinkt en/of goed uitziet.
Dus gewoon muziek luisteren uit zuilen, is geen probleem ongeacht de hoogte van de zuilen.