PDA

Bekijk de volledige versie : De Heineken Ontvoering (2011)



Lex v/d Moolen
07-07-2004, 22:15
Er zijn plannen om de ontvoering van Freddie Heineken te verfilmen, volgens een bericht van www.idtv.nl :



IdtV Film verfilmt Heineken-ontvoering 07-07-2004

IdtV Film werkt aan een film over de ontvoering van biermagnaat Freddie Heineken. Dat heeft producent Hanneke Niens van IdtV Film woensdag bekend gemaakt. De film is gebaseerd op openbare bronnen zoals krantenartikelen en op uitvoerige eigen research. Niens beklemtoont dat het geen feitelijke reconstructie van de ontvoering wordt, maar wel is geinspireerd op de gebeurtenis en op de groep toenmalige ontvoerders.
Het scenario wordt geschreven door Kees van Beijnum, die eerder onder meer de scripts van De Passievrucht en De Ordening voor zijn rekening nam. De laatste film inspireerde zich losjes op het levensverhaal van de weduwe Rost van Tonningen. De Zwarte Weduwe dreigde vorige jaar met een rechtszaak om het maken van de film te voorkomen.
De regie ligt in handen van Maarten Treurniet. Eerder maakte Treurniet veelgeprezen series als Pleidooi en Zwarte Sneeuw en de Karel Glastra van Loon-verfilming De Passievrucht. Hoofdrollen zijn nog niet bekend.

Biermagnaat Freddie Heinkenen en zijn chauffeur Ab Doderer werden in 1983 ontvoerd. Zij zaten 22 dagen vast. Voor hun vrijlating betaalde het bierconcern destijds 35 miljoen gulden. Twee ontvoerders werden in 1984 gearresteerd door de Franse politie en in Nederland veroordeeld tot elf jaar cel. Een derde man vluchtte in 1985 naar Paraguay, maar werd een paar jaar geleden opgespoord en zit nog steeds zijn veroordeling uit. Ontvoerder Cor van Hout kwam begin 2003 om het leven bij een schietpartij in Amstelveen.

De opnamen van de film moeten begin 2006 plaatsvinden


Grappig, ik plaatste een tijdje geleden nog een bericht dat het me wel wat zou lijken om dit verhaal te verfilmen. :)

Johan Berkhout
09-07-2004, 09:33
Ik vind het helemaal top.. eerst krijgen we nog de Dominee, vervolgens De Heineken Ontvoerders, geniaal zou ik zeggen, als het nou net zo goed in elkaar gezet wordt als van god los ben ik ik blij!

Johan Berkhout
09-07-2004, 09:35
Ik vind het helemaal top.. eerst krijgen we nog de Dominee, vervolgens De Heineken Ontvoerders, geniaal zou ik zeggen, als het nou net zo goed in elkaar gezet wordt als van god los ben ik ik blij!

Johan Berkhout
09-07-2004, 09:36
Ik vind het helemaal top.. eerst krijgen we nog de Dominee, vervolgens De Heineken Ontvoerders, geniaal zou ik zeggen, als het nou net zo goed in elkaar gezet wordt als van god los ben ik ik blij!

Joost v.d. Ham
09-07-2004, 18:06
Mooi nieuws dit, het gaat weer de goede kant op met de Nederlandse film! Kijken Lex, of je ook de hoofdrolspelers goed hebt ;)

HiddeV
09-07-2004, 19:56
Ik vind het helemaal top.. eerst krijgen we nog de Dominee, vervolgens De Heineken Ontvoerders, geniaal zou ik zeggen, als het nou net zo goed in elkaar gezet wordt als van god los ben ik ik blij!

zo blij dat je het hier maar 3 x neer zet :wink:

Lex v/d Moolen
09-07-2004, 22:31
Mooi nieuws dit, het gaat weer de goede kant op met de Nederlandse film! Kijken Lex, of je ook de hoofdrolspelers goed hebt ;)Zou gaaf zijn als Hidde Maas mee zou doen als één van de ontvoerders. Hij kan perfect een misdadiger neerzetten.

Berry vd Pluijm
03-05-2007, 22:49
Hevige schop omhoog..

Weet iemand of er nog iets mee gedaan wordt? Dankzij de zaak Holleeder is deze zaak weer vol in de belangstelling.

En Hidde Maas lijkt me trouwens niet een logische keuze, aangezien de ontvoerders eigenlijk nog maar broekies waren toenertijd.

Mick Schouten
04-05-2007, 07:31
we krijgen toch eerst nog bloedbroeders? over de samenwerking en ondergang van willem endstra en willem holleeder?

Dennis Kuijper
27-05-2007, 20:42
In de uitzending van Peter R. de Vries van vandaag zag ik een stuk over De Amsterdamse loods waar in 1983 Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer gevangen zaten tijdens hun ontvoering. Nu is er srpake van dat die loods gesloopt gaat worden. Wat ik eigenlijk erg jammer vindt is voordat dit gebeurd er nooit een echte speelfilm is gemaakt over het gebeuren waar natuurlijk de orginele loods in voor zou moeten komen.

frank_black
27-05-2007, 20:53
Ik zag het net em dat is inderdaad jammer.
ik vond altijd dat Freddie al op een acteur leek. en heb 'm gevonden:

Frits Lambrechts, die zou 'm wel kunnen spelen als er ooit een film komt.

http://sites.nps.nl/jerome/gfx/content/lambrechts.jpg

Dennis Kuijper
27-05-2007, 21:19
Ik vindt Pieter Lutz veel op heineken lijken.

Jordy van Buel
02-07-2011, 08:14
Teaser! Eind Oktober in de bioscopen.

http://www.youtube.com/watch?v=jqYwA3d1lw4&feature=aso

Rogier Burghout
02-07-2011, 09:15
Ziet er spannend uit! Lekker authentiek jaren 70 sfeertje ook (y)

Lex v/d Moolen
02-07-2011, 09:43
Jaren '80 ;)
Was het helemaal vergeten dat er een verfliming kwam. Ben wel benieuwd. Top dat Rutger Hauer de rol van Heineken speelt ondanks dat hij er niet echt op lijkt.

DVD Watcher
02-07-2011, 09:48
http://www.filmtotaal.nl/images/newscontent/ec1f801.jpg (http://www.filmtotaal.nl/images/newscontent/ec1f801.jpg)

Jordy van Buel
02-07-2011, 09:51
Met size 1 kunnen we ook gewoon lezen dat het hier gaat om de filmposter ;)

Patrick van den Hul
02-07-2011, 09:55
Haha, een The Godfather poster. Leuk gevonden!

NickvG
14-09-2011, 07:46
Misschien een klein beetje off-topic,
Via de (nieuwe) wolff bioscopen is nu een leuke actie m.b.t. de poster,
als je via hun facebook pagina een voucher uitprint en die bij de bioscoop inlevert krijg je de poster
gratis mee naar huis.

meer info hier:
http://www.wolff.nl/acties/gratis-poster-heineken-ontvoering

DVD Watcher
05-10-2011, 18:07
Holleeder eist verbod film Heineken ontvoering

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00521/holleeder_521453d.jpg

Willem Holleeder wil via de rechter voorkomen dat de film De Heineken Ontvoering in de bioscoop komt. Hij heeft een kort geding aangespannen tegen de producent van de film, IDTV Film.

Zowel de advocaat van IDTV, Jens van den Brink, als de civiele advocaat van Holleeder, Dieuwke Levinson-Arps, hebben het bestaan van de procedure woensdag bevestigd. Het geding dient voor de Amsterdamse rechtbank op 20 oktober.

http://www.mooigratis.nl/wp-content/uploads/2011/09/de-heineken-ontvoering.jpg

De film zou vanaf 27 oktober in de Nederlandse bioscoop te zien moeten zijn. Rutger Hauer vertolkt in de door Maarten Treurniet geregisseerde film de rol van Heineken. De juridische spoedprocedure vindt plaats in de gerechtsbunker in Amsterdam-Osdorp, wat betekent dat Holleeder zelf aanwezig zal zijn.

Volgens advocaat Van den Brink gaat het om een principiële kwestie. „Het staat een filmmaker vrij om een film te maken over een misdaad, zeker als het om een van de meeste spraakmakende uit de recente geschiedenis gaat.”

Holleeder stelt dat de weergave van de feiten 100 procent waarheidsgetrouw moet zijn, zegt Van den Brink „IDTV is het daar niet mee eens”, aldus de raadsman.

Holleeder komt als personage in de film niet voor. De makers hebben zijn persoon samengesmeed met die van mede-ontvoerder Martin Erkamps.
Holleeder zit momenteel het laatste deel van een gevangenisstraf uit die hem is opgelegd wegens de afpersing van enkele zakenlieden.

Hij was in 1983 een van de ontvoerders van biermagnaat Alfred Heineken en diens chauffeur Ab Doderer. De beide slachtoffers werden wekenlang vastgehouden in een loods in het westelijk havengebied in Amsterdam.

Advocate Levinson-Arps wil verder niets kwijt over de inhoud van Holleeders eis in het aanstaande geding. „Dat past niet in de processtrategie', aldus de raadsvrouwe. „Ik wil het volledig ter zitting aan de rechter laten.”

Wel zegt Levinson een snelle uitspraak van de rechter te verlangen, omdat de film zeven dagen na de rechtszitting in omloop wordt gebracht.

Regisseur Treurniet wilde woensdag niet reageren.

Bron : Telegraaf.nl

Dennis Kuijper
22-10-2011, 13:59
Hij komt dus toch gewoon uit, ben er wel benieuwd naar. Denk dat door de rechtzaak trouwens nog meer mensen op deze film af zullen komen.

Holleeder verliest rechtszaak om Heineken-film
http://www.nu.nl/film/2646103/holleeder-verliest-rechtszaak-heineken-film.html

martijn0432
22-10-2011, 21:11
Waarom is de titel eigenlijk fout geschreven? 'Heinekenontvoering' is gewoon één woord.

DVD Watcher
22-10-2011, 21:18
Waarom is de titel eigenlijk fout geschreven? 'Heinekenontvoering' is gewoon één woord.

Zo stond het op de site vermeld van waar het artikel afkomstig is, maar is aangepast (y)

Rogier Burghout
30-10-2011, 18:35
Vandaag gezien. Erg spannend, waarheidsgetrouw en ook de art direction vond ik erg goed gedaan om het tijdsbeeld van 1983 op te roepen. Het einde vond ik alleen een beetje een anticlimax; alsof er meer zou gebeuren (en dat klopt, zie de geschiedenis) maar dat ze dat niet wilden verfilmen. er is ook geen epiloog oid dus dat vond ik wat onbevredigend. Verder zeker een aanrader; ook de score van Tom Holkenberg (das Junkie XL toch...??) vind ik erg goed de sfeer verhogen en de spanning wat op te voeren.

Robbie-x
03-11-2011, 20:37
Vandaag gezien. Erg spannend, waarheidsgetrouw en ook de art direction vond ik erg goed gedaan om het tijdsbeeld van 1983 op te roepen. Het einde vond ik alleen een beetje een anticlimax; alsof er meer zou gebeuren (en dat klopt, zie de geschiedenis) maar dat ze dat niet wilden verfilmen. er is ook geen epiloog oid dus dat vond ik wat onbevredigend. Verder zeker een aanrader; ook de score van Tom Holkenberg (das Junkie XL toch...??) vind ik erg goed de sfeer verhogen en de spanning wat op te voeren.
lijkt me een goeie film

Patrick van den Hul
04-11-2011, 22:54
Onnederlandse goed deze, zeker een aanrader.

batmaster
05-11-2011, 21:48
Is dat filmpje te vinden op internet wat voor de film werd afgespeeld?

DVD Watcher
05-03-2012, 23:24
Zou deze docu wat zijn? :

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/3/8/0/7/1002004011727083.jpg

http://www.bol.com/nl/p/dvd/heineken-ontvoering-de/1002004011727083/index.html

Mooie verpakking trouwens.

Rogier Burghout
07-03-2012, 07:26
Ik heb em gezien en vond em wel interessant, maar je moet wel tegen de veel voorkomende kop van Peter R de Vries kunnen (ik vond het niet storend) want die was er destijds veel bij. Het is niet echt een docu, maar een aflevering van een KRO programma (ben de naam even kwijt). Wel veel beelden van nieuwsberichten en programma's die toendertijd bericht gaven van de gebeurtenis. Je kan het verloop van de film en de echte ontvoering wel vergelijken, das wel grappig.

martijn0432
07-03-2012, 08:51
Ik heb de film nog steeds niet gezien, want ik snap gewoon niet dat niemand even de titel heeft gecontroleerd. Iedere keer als ik nu iets over deze film zie denk ik meteen aan de taalfout. Het is 'De Heinekenontvoering' en niet 'De Heineken Ontvoering.

Jordy van Buel
07-03-2012, 09:11
Dus door de volgens jou verkeerde spelling van de titel heb je de film nog steeds niet gezien? :? Het is overigens gewoon de Heineken Ontvoering: https://www.google.nl/search?q=de+heineken+ontvoering&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

martijn0432
07-03-2012, 09:36
De film heet inderdaad 'De Heineken Ontvoering', maar dat is fout, want in het Nederlands worden samenstellingen aaneen geschreven. 'De Heinekenontvoering' zou dus de titel moeten zijn. En ja, als ik op een poster een taalfout als deze zie ben ik meteen minder geïnteresseerd. Vind het nogal slordig dat zoiets niet gecontroleerd wordt.

DVD Watcher
07-03-2012, 10:17
Ik heb em gezien en vond em wel interessant, maar je moet wel tegen de veel voorkomende kop van Peter R de Vries kunnen (ik vond het niet storend) want die was er destijds veel bij. Het is niet echt een docu, maar een aflevering van een KRO programma (ben de naam even kwijt). Wel veel beelden van nieuwsberichten en programma's die toendertijd bericht gaven van de gebeurtenis. Je kan het verloop van de film en de echte ontvoering wel vergelijken, das wel grappig.

Hij lijkt mij idd wel interessant, maar begrijp 1 ding niet.

Als je zegt dat het een aflevering is van een programma, waarom dan 2 discs? dan moeten er wel megaveel extra's zijn.

Anders had het best op 1 schijf gekund lijkt me zo.

Maar zoals ik al zei, vind het een mooie uitvoering.

Rogier Burghout
07-03-2012, 12:41
Hij lijkt mij idd wel interessant, maar begrijp 1 ding niet.

Als je zegt dat het een aflevering is van een programma, waarom dan 2 discs? dan moeten er wel megaveel extra's zijn.

Anders had het best op 1 schijf gekund lijkt me zo.

Maar zoals ik al zei, vind het een mooie uitvoering.

Op de eerste disc staat het programma, en die is al ruim 1,5 uur. Op de tweede disc staan de uitgrbreide nieuws/actualiteiten stukken die binnen het programma waren ingekort. Dus de volledige interviews en volledige items uit bijv. Tros Actua die al ruim 10 min duren.

DVD Watcher
08-03-2012, 11:40
Op de eerste disc staat het programma, en die is al ruim 1,5 uur. Op de tweede disc staan de uitgrbreide nieuws/actualiteiten stukken die binnen het programma waren ingekort. Dus de volledige interviews en volledige items uit bijv. Tros Actua die al ruim 10 min duren.

Ja ok, dan begrijp ik het (y)

Marcel v/d H.
13-05-2013, 06:15
Anthony Hopkins gaat Freddy Heineken spelen
Oscarwinnaar Anthony Hopkins gaat biermagnaat Freddy Heineken spelen in een nieuwe film over zijn ontvoering. Dat heeft producent Embankment Films zondag gemeld.
De thriller vertelt het verhaal van de ontvoering van de Nederlandse biermagnaat in 1983. Vijf criminelen ontvoerden hem toen in ruil voor losgeld.De titel van de film is The Kidnapping of Freddy Heineken. De Engelstalige productie wordt geregisseerd door de Zweedse regisseur Daniel Alfredson, die eerder de laatste twee Millennium-delen maakte.
Heineken verdween spoorloos en werd pas drie weken later teruggevonden. Een deel van het losgeld is nooit terug gevonden.The Kidnapping of Freddy Heineken zou volgend jaar al klaar moeten zijn.
Rutger HauerHet is niet de eerste film die over dit onderwerp wordt gemaakt. Twee jaar geleden kwam al De Heineken Ontvoering uit van regisseur Maarten Treurniet. Hierin speelde Rutger Hauer de biermagnaat.
Ook werd er al een serie over zijn leven gemaakt, met een hoofdrol voor acteur Thom Hoffman.

DVD Watcher
13-05-2013, 11:50
Anthony Hopkins gaat Freddy Heineken spelen
Oscarwinnaar Anthony Hopkins gaat biermagnaat Freddy Heineken spelen in een nieuwe film over zijn ontvoering. Dat heeft producent Embankment Films zondag gemeld.
De thriller vertelt het verhaal van de ontvoering van de Nederlandse biermagnaat in 1983. Vijf criminelen ontvoerden hem toen in ruil voor losgeld.De titel van de film is The Kidnapping of Freddy Heineken. De Engelstalige productie wordt geregisseerd door de Zweedse regisseur Daniel Alfredson, die eerder de laatste twee Millennium-delen maakte.
Heineken verdween spoorloos en werd pas drie weken later teruggevonden. Een deel van het losgeld is nooit terug gevonden.The Kidnapping of Freddy Heineken zou volgend jaar al klaar moeten zijn.
Rutger HauerHet is niet de eerste film die over dit onderwerp wordt gemaakt. Twee jaar geleden kwam al De Heineken Ontvoering uit van regisseur Maarten Treurniet. Hierin speelde Rutger Hauer de biermagnaat.
Ook werd er al een serie over zijn leven gemaakt, met een hoofdrol voor acteur Thom Hoffman.


Misschien een idee Marcel om hier een andere topic voor te maken? Gaat tenslotte om een andere film, dan de nederlandse waar dit topic oorspronkelijk over ging ;)

Marcel v/d H.
13-05-2013, 17:01
Misschien een idee Marcel om hier een andere topic voor te maken? Gaat tenslotte om een andere film, dan de nederlandse waar dit topic oorspronkelijk over ging ;)

Ik hou je niet tegen! Je hebt zelf ook al een berichtje in dit topic geplaatst over de nieuwe film. ;)

DVD Watcher
13-05-2013, 17:43
Ik hou je niet tegen! Je hebt zelf ook al een berichtje in dit topic geplaatst over de nieuwe film. ;)

Het is inmiddels aangemaakt dat nieuwe topic, en dat berichtje waar je het over hebt, heb ik hier verwijderd en geplaatst in het nieuwe topic ;)