PDA

Bekijk de volledige versie : 1000 beste films aller tijden - volgens de New York Times



Erwin vd H
08-07-2004, 07:47
Op http://www.nytimes.com/ref/movies/1000best.html staat een lijst met volgens deze krant de 1000 beste films aller tijden. Het betreft geen lijst van 1 tot 1000 maar een alfabetisch overzicht, gebaseerd op een boek van NYT journalisten.

E.e.a. even snel doorgelezen maar ik mis iig de LOTR trilogie

Maarten van Krimpen
08-07-2004, 09:03
Ik zou deze lijst eerder afstempelen als '1000 goede films', zeker niet de beste films. Ik ben zelf geen fan van the Lord of the Rings, maar ik vind wel dat ze hier een plekje hadden mogen krijgen. Ik mis:
-Go
-Magnolia
-Scream
-Soldaat van Oranje
-Metropolis
-Halloween
-Fucking Amal
-Cinema Paradiso
-Crouching Tiger, Hidden Dragon
-Ed Wood
-Festen
-Finding Nemo
-Akira
-Gladiator
-Good Will Hunting
-the Iron Giant
-La Vita e Bella
-Memento
-Monty Python Life of Brian
-Murder on the Orient Express
-Notting Hill
-School of Rock
-Seven Years in Tibet
-Snatch
-South Park: Bigger, Longer and Uncut
-Speed
-Tarzan (het orgineel met Weismuller)
-the Terminator
-Texas Chainsaw Massacre
-Three Kings
-Virgin Suicides
En dit zijn echt niet allemaal m'n favoriete films (Lord of the Rings, Gladiator, Terminator, Three Kings, Memento, Soldaat van Oranje), maar ik vind wel dat deze er minimaal in hadden moeten staan, als je ook the Naked Gun erin zet.

Wav[e]
08-07-2004, 09:31
Ik mis ook de LOTR trilogie en scarface had er wat mij betreft ook wel tussen mogen staan.Evenals Lola rennt die de tijd al ver vooruit was.

Maarja er zijn zoveel films gemaakt en het blijft moeilijk om daar een top van te maken.Toch opzich wel een goede lijst.

kazlatan
08-07-2004, 09:51
Zie ik daar geen LOTR, Matrix, Memento, Seven en The Shawshank Redemption? Om maar wat te noemen :roll:

Prekip
08-07-2004, 10:00
Een 'opvallende' lijst...

Ik mis om te beginnen al het werk van Chaplin en Tarkovsky :shock: :shock:.

Ook vind ik dat de silent-era minimaal vertegenwoordigd is. Ten eerste mist Sunrise, die laatst door critici bij BFI nog in de top10 van beste films werd geplaatst. Verder hadden Metropolis, Nosferatu, the Passion of Joan of Arc, Battleship Potemkin, the Cabinet of dr. Caligari en the Birth of a Nation er ook echt ingemoeten.

En dan wel films als Clueless, AI, Airplane! en the Naked Gun erin :? .
Ik kan deze lijst persoonlijk dus niet serieus nemen...

Een betere top 1000 vind ik persoonlijk http://www.theyshootpictures.com/gf1000_rankingorder.htm

edit: de top 10 lijst van BFI waarover ik het had, waarop overigens ook Battleship Potemkin staat: http://www.bfi.org.uk/sightandsound/topten/poll/critics.html

Drexl
08-07-2004, 16:23
Geen slechte top 1000 van They Shoot... (ik vind per definitie dergelijke lijsten nogal idioot)... Citizen Kane staat meestal op 1 omdat dat nu eenmaal zo lijkt te horen.

Ik mis echter The Return Of The King. Fellowship en Towers staan er maar King is nergens te bespeuren terwijl dit toch, IMO, de beste van de drie is.

Drexl

Lex v/d Moolen
08-07-2004, 16:33
Ik mis ook Once upon a time in the West en Once upon a time in America, maar een ieder heeft recht om een lijstje te plaatsen.

Theo B
08-07-2004, 16:33
Ik mis echter The Return Of The King. Fellowship en Towers staan er maar King is nergens te bespeuren terwijl dit toch, IMO, de beste van de drie is.

Drexl

Er staat geen enkele film in van na 2002.

Prekip
08-07-2004, 19:07
Geen slechte top 1000 van They Shoot... (ik vind per definitie dergelijke lijsten nogal idioot)... Citizen Kane staat meestal op 1 omdat dat nu eenmaal zo lijkt te horen.

Ik mis echter The Return Of The King. Fellowship en Towers staan er maar King is nergens te bespeuren terwijl dit toch, IMO, de beste van de drie is.

DrexlEen beetje meer respect voor Citizen Kane is wel op zijn plaats ;) ! Je hoeft hem zelf niet geweldig te vinden, maar op technisch vlak was deze film erg vernieuwend. Deze staat daar echt niet alleen "omdat dat nou eenmaal zo lijkt te horen".

Overigens staan er in deze lijst volgens mij ook geen films van na 2002, vandaar staat RotK er sowieso niet in (betwijfel of deze er anders in had gestaan, maargoed).

Ik vind overigens ook niet echt dat zulke lijsten idioot zijn. Natuurlijk is het grotendeels afhankelijk van smaak of je een film leuk vindt, maar zo'n lijst geeft toch wel een indicatie. Deze lijsten weerspiegelen meestal de meningen van mensen die er verstand van behoren te hebben ;) .

Webby
08-07-2004, 19:09
En ik mis ook nog Kill Bill & Elephant.

Prekip
08-07-2004, 19:11
En ik mis ook nog Kill Bill & Elephant.Allebei uit 2003, ik denk dat ze gewoon alleen films t/m 2002 bekeken hebben...

Reinbo
08-07-2004, 20:34
Ik mis de Zeemeerman, Jaws 4 en Death Becomes Her 8)

Maarten van Krimpen
09-07-2004, 10:40
Ik mis de Zeemeerman, Jaws 4 en Death Becomes Her 8)

Wat is er mis met Death Becomes Her? :?

Edgar Smit
09-07-2004, 11:12
Ik hou niet van lijsten, films zijn namelijk vaak een kwestie van smaak. En recensenten doen meestal ook niets anders dan films beoordelen naar heneigen smaak.

The Matrix (vooral deel 1), heeft veel betekend voor de filmindustrie, maar werd door sommige recensenten afgeschilderd als wel aardig. Dus waarop baseer je dan een lijst? goed of slecht? kwaliteit van de opnames? acteerprestaties? Allemaal onmeetbare fictieve factoren.
De enige lijsten die echt iets betekenen zijn lijsten gebaseerd op bezoekersaantallen of verhuurcijfers, of andere vaststaande cijfers.

Maarja, das allemaal natuurlijk ook weer een kwestie van meningen en gelukkig mogen we hier allemaal onze eigen mening hebben.

Reinbo
10-07-2004, 08:04
Ik mis de Zeemeerman, Jaws 4 en Death Becomes Her 8)

Wat is er mis met Death Becomes Her? :?

Niks, maar staat in mijn persoonlijke top 10 van slechtste films allertijden met stip op 1.

Theo B
10-07-2004, 16:54
De enige lijsten die echt iets betekenen zijn lijsten gebaseerd op bezoekersaantallen of verhuurcijfers, of andere vaststaande cijfers.

Daar heb ik ook mijn twijfels over. Die cijfers zijn vaak afhankelijk van de reclame/marketing die voor een film gemaakt wordt. Films die gemaakt worden door grote studio's krijgen veel meer aandacht, worden in veel meer kopieen uitgebracht, en trekken dus (meestal) veel meer bezoekers. Bekende namen in de hoofdrollen draagt ook flink bij aan het bezoekersaantal, en lang niet altijd aan de kwaliteit (wat dat dan ook moge zijn).