PDA

Bekijk de volledige versie : wel of geen subwoofer?



johan tieks
10-07-2004, 07:49
Ik heb nu 2 zuilen als frontspeakers. Nu had ik begrepen dat als je je frontspeakers op large zet al je lage tonen naar die speakers gaan. Ik besef dat die niet zo laag gaan als een sub, maar het begin van swordfish vond ik al behoorlijk indrukwekkend en ik zit er ook niet op te wachten dat elke keer als ik een filmpje opzet mijn kinderen wakker geschrokken naar beneden komen om te vragen of het huis ontploft. Een verkoper vertelde mij echter dat er ook geluiden alleen maar via het LFE kanaal worden gestuurd, dus mis ik iets als ik geen sub heb?

Johan van den D.
10-07-2004, 09:44
Die verkoper heeft gelijk.
Daarnaast kan je de sub zo subtiel inregelen dat je kinderen er nauwelijks meer last van hebben dan van je fronts.
Kortom, een sub zal zeker iets toevoegen en is min of meer noodzaak.
Indien je toch voor de sub gaat ga dan wel direct voor een goede anders doe je het geheel onrecht aan en kun je beter je sub missen dan een slechte plaatsen.

Raskel
10-07-2004, 16:45
Ik heb nu 2 zuilen als frontspeakers.

Welke speakers heb je?

johan tieks
10-07-2004, 19:16
Welke speakers heb je?[/quote]

mordaunt short 914

Frits
10-07-2004, 22:02
Ik heb Magnat Vintage 450 frontspeakers en in de setup van mijn receiver aangegeven dat ik géén sub heb. Signalen van LFE-kanaal gaan dus naar de fronts. Ik dreun met bepaalde films de tent uit maar iedere keer als ik dat op dit forum zeg wordt mij van alle kanten verteld dat ik tóch aan een subwoofer moet. Dus ik durf het BIJNA niet meer te zeggen, maar probeer het nog 1 keer: naar MIJN idee (!!!) hoef je niet altijd aan en subwoofer. Ligt aan je frontspeakers. Mijn 450's zijn aardig omvangrijk -mag ik wel zeggen- en heb ik, na experimenten, nu dermate ideaal gesitueerd staan dat ik op de 'hot spot' geniet van bijzonder diepe en strakke bassen. En, nee, ik heb mijn toonregelingen op de receiver niet opgekrikt maar helemaal NEUTRAAL staan! Ik heb dus helemaal geen behoefte aan een losse SUB, snap nog steeds niet wat dát in vredesnaam bij mij zou toevoegen. Heb al heel wat HT's (mét sub's)gehoord dus vergelijkingsmateriaal genoeg!

Raskel
11-07-2004, 02:59
Ik dreun met bepaalde films de tent uit maar iedere keer als ik dat op dit forum zeg wordt mij van alle kanten verteld dat ik tóch aan een subwoofer moet. Dus ik durf het BIJNA niet meer te zeggen, maar probeer het nog 1 keer: naar MIJN idee (!!!) hoef je niet altijd aan en subwoofer. Ligt aan je frontspeakers.

Ten eerste snap ik niet waarom je je eigen situatie vergelijkt met de situatie van Johan. Als ik als leek af zou gaan op jouw (irrelavante) informatie en het zou geloven, zou ik veel missen bij het kijken van een dvd of luisteren naar een cd.. Aangezien de speakers van Johan maar tot 50hz gaan zou er wel degelijk een goede subwoofer aanbevolen kunnen worden...

Als jij tevreden bent met het "laag" dat je speakers geven dan is dat prima voor jou, scheelt je weer geld voor een sub die het echte sublaag (<20hz) weergeeft. Jouw speakers kunnen dit namelijk niet. In principe mis je dus iets in het geluid. Maar aan je schrijfwijze kan ik (denk ik) opmaken dat het "(ongecontroleerde) uit huis dreun effect" belangrijker voor je is dan een mooie strakke diepe bas (lees SUBlaag).

Misschien heb je nog nooit een ht setup gehoord met een goede sub?

Met vriendelijke groet,
Raskel

johan tieks
11-07-2004, 07:06
[quote="Raskel"][quote="Frits"] Ten eerste snap ik niet waarom je je eigen situatie vergelijkt met de situatie van Johan. Als ik als leek af zou gaan op jouw (irrelavante) informatie en het zou geloven, zou ik veel missen bij het kijken van een dvd of luisteren naar een cd.. Aangezien de speakers van Johan maar tot 50hz gaan zou er wel degelijk een goede subwoofer aanbevolen kunnen worden...

Ik weet dat 50hz niet zo laag is. Ik heb de 914 in het begin ook nooit beluisterd vanwege dit. Ik kon echter heel lang geen keuze maken het moest wel ongeveer die prijsklasse zijn. Een verkoper schakelde ze echter een keer in en ik was gelijk verkocht en verbaasd. ik weet niet hoeveel waarde je moet hechten aan getallen maar ik vond ook het laag heel mooi, Ik vind het al heel snel vervelend als de bas overheersd.

Als ik jou zo goed begrijp gebruik je de sub dus ook niet alleen voor een dvd maar ook voor een cd.

En je hebt gelijk. Ik heb nog geen goede sub gehoord bij vrienden en kennissen vind ik het meestal wat te veel dreunen vooral bij muziek.

Johan van den D.
11-07-2004, 09:10
maar iedere keer als ik dat op dit forum zeg wordt mij van alle kanten verteld dat ik tóch aan een subwoofer moet.Je moet helemaal niets en niemand zal tegenspreken dat je geen lekker strak laag heb. :o

Dus ik durf het BIJNA niet meer te zeggen, maar probeer het nog 1 keer: naar MIJN idee (!!!) hoef je niet altijd aan en subwoofer.Het hoef inderdaad niet altijd maar dan mis je wel iets.
Hoeveel waarde je aan dat gemis hecht is voor iedereen persoonlijk.
Een goede sub doet altijd iets wat een normale speakers niet kan, het sublaag weergeven. (al zijn er wellicht een paar ,maar dure, uitzonderingen).


heb dus helemaal geen behoefte aan een losse SUB, snap nog steeds niet wat dát in vredesnaam bij mij zou toevoegen. Heb al heel wat HT's (mét sub's)gehoord dus vergelijkingsmateriaal genoeg!Het beste om dit te weten te komen is om eens een echt goede sub in je eigen setup te plaatsen incl de juiste instellingen.
Dat je het niet noodzakelijk vind zal kan heel goed maar in dat geval kun je het nu ook niet tegenspreken dat het iets zal toevoegen en dat is waar het nu om gaat.
:P

Johan van den D.
11-07-2004, 09:21
Als ik jou zo goed begrijp gebruik je de sub dus ook niet alleen voor een dvd maar ook voor een cd.Wanneer je de sub ook voor muziek weergave (stereo cd) gaat gebruiken wordt het allemaal nog lastiger.
Hier komt de afstelling nog nauwkeuriger en ook de kwaliteit van de sub wordt hier nog vele malen belangrijker.


Ik heb nog geen goede sub gehoord bij vrienden en kennissen vind ik het meestal wat te veel dreunen vooral bij muziek.Dat dreunen komt dus door:
1- verkeerde instelling (veelal te hard)
2- matige kwaliteit sub
3- de acoustiek van de ruimte heeft een negatieve invloed op het (sub)laag

Zelf geef ik de voorkeur om stereo weergave zonder sub te doen.
Liever zonder sublaag dan slecht sublaag bij muziek weergave.
In een ht opstelling is het weer een heel ander verhaal omdat daar ook daadwerkelijk een singaal voor de sub is gecreeerd.

Frits
11-07-2004, 09:37
Ten eerste snap ik niet waarom je je eigen situatie vergelijkt met de situatie van Johan. Als ik als leek af zou gaan op jouw (irrelavante) informatie en het zou geloven, zou ik veel missen bij het kijken van een dvd of luisteren naar een cd.. Aangezien de speakers van Johan maar tot 50hz gaan zou er wel degelijk een goede subwoofer aanbevolen kunnen worden...

Als jij tevreden bent met het "laag" dat je speakers geven dan is dat prima voor jou, scheelt je weer geld voor een sub die het echte sublaag (<20hz) weergeeft. Jouw speakers kunnen dit namelijk niet. In principe mis je dus iets in het geluid. Maar aan je schrijfwijze kan ik (denk ik) opmaken dat het "(ongecontroleerde) uit huis dreun effect" belangrijker voor je is dan een mooie strakke diepe bas (lees SUBlaag).

Misschien heb je nog nooit een ht setup gehoord met een goede sub?

Gezien het feit dat het kennelijk moeilijk is om gewoon te lézen wat ik schrijf zonder woorden in mijn mond te leggen die ik nooit gebezigd heb, ik heb juist een HEKEL aan "ongecontroleerde uit huis dreun effect"en, èn men uit het hoofd de specs van mijn speakers kennelijk beter kent dan ikzelf, tevens niet wil lezen dat ik al heel wat HT's mét sub heb gehoord alsmede de thuissituatie en het hier waar te nemen geluid op afstand kan beoordelen TREK IK MIJ TERUG UIT DEZE DISCUSSIE. Het is jammer dat op dit forum soms zo onvriendelijk en vooringenomen gereageerd wordt. Ik dácht dat we hier bij elkaar kwamen om meningen, ervaringen en opninies uit te wisselen.....

Johan van den D.
11-07-2004, 10:28
Het is jammer dat op dit forum soms zo onvriendelijk en vooringenomen gereageerd wordt. Ik dácht dat we hier bij elkaar kwamen om meningen, ervaringen en opninies uit te wisselen.....Zo moet je het niet opvatten.
Wij kunnen inderdaad jouw situaitie niet vanhier beoordelen en niemand spreek je tegen dat het bij jouw niet goed, strak en laag zal klinken.
Echter als het inderdaad bij jouw zo is zoals jezelf omschrijf dan ben je een uitzondering en mag je je gelukkig prijzen omdat het je een dure aanschaf van een goed sub bespaar.
Maar voor al die anderen zal jouw situatie waarschijnlijk niet opgaan en dat is wat men hier bedoel te zeggen.
In al die andere gevallen zal die sub dus wel degelijk iets toevoegen en dat kan je ook niet tegen spreken lijkt me zo.
Zelf heb ik dus nog nooit een setup gehoord zoals jij zeg te hebben staan.
Let wel, ik weet wel wat je bedoel maar ben zelf dus van mening dat een echt goede sub wel degelijk nog iets kan toevoegen.
Ook in jouw geval want er zijn vrijwel geen speakers die ruim onder de 20Hz komen en een sub doet dat wel.
Dat is wat men je probeer te vertellen.

Mark S
11-07-2004, 12:37
Beste Frits,
Als jouw opstelling de voldoening geeft die je er in zoekt is dat prima toch?

[zelfspot-mode]
Het "probleem" met mensen die zijn bekeerd tot de zogenaamde subwooferreligie is dat zij een staat van verlichting hebben bereikt in hun luistergenot die het voor hen haast onmogelijk maakt om te leven zonder de toegevoegde waarde van een sub. Ondergetekende is er 1 van.
[/zelfspot-mode].
Ik heb 4 jaar zonder sub gedraaid. Wat mij vooral opviel met de aanvulling van de sub, was niet zozeer de toename van het laag (want dat is geen kunst), maar wat de sub toevoegde aan het totale geluidsbeeld, door de toename van de ruimtelijkheid van de weergave. Alsof er aan de onderkant een dimensie bij is gekomen, die de bovenliggende lagen meer de ruimte gaf om te ademen.

Nogmaals, wat jouw set-up betreft: "If you're happy with it, stick with it!"
Dat zal NIEMAND op dit forum jou willen ontzeggen!

Raskel
11-07-2004, 12:47
Ik dácht dat we hier bij elkaar kwamen om meningen, ervaringen en opninies uit te wisselen.....

Frits, mijn excuses als mijn statement verkeerd overkwam, er zat inderdaad een licht geirriteerde ondertoon in. Vooral vanwege het feit dat je post verkeerd begrepen kan worden door mensen en niet inhoudelijk op de vraag van Johan betrekking had (daar ging deze thread eigenlijk over).

Ik had gelezen dat je al ht's met sub hebt gehoord alleen dacht ik dat je misschien nog geen HT met een goede sub had gehoord, is toch wel degelijk een heel groot verschil. Ik ken overigens je speakers wel en weet dat deze een erg goede laagweergave hebben. Desalnietemin denk ik dat een subwoofer wel degelijk een bijdrage kan leveren aan de verbetering van het geluidsbeeld.

Maar zoals anderen al zeggen, als jij tevreden bent met het geluid dat je Magnats geven dan is dat toch super? Daar gaat het uiteindelijk om!

G. Zandman
11-07-2004, 12:50
Hallo,

Iedereen moet doen waar doen waar die zelf zin in heeft :lol:

Maar je kunt wel rustig stellen dat je wat mist zonder sub, simpel en daar
is geen discussie over mogelijk.

Niemand op dit forum heeft echte full range speakers ! Die zonder verzwakking tot of beneden de 30hz kan weergeven. Dit is van belang
voor het large/small verhaal. Hoe beter je front (ik zou bijna altijd voor
small gaan) en een zo laag mogelijke cross.
Je kunt stellen beneden de 50hz is het geluid niet meer echt lokaliseerbaar. Dus dan moet je al speakers hebben die een roll-off hebben die begint bij z'n 30Hz (moet je flink voor in de buidel zelf een nautilus 803 haalt dit niet en dan spreek je nog niet over een full-range!)

Dus eigenlijk ben je altijd een goede sub nodig omdat bijna niemand hier
speakers heeft die zo laag gaan en je alijd gebruik maakt van bass-mangement. Laat staan het LFE signaal die informatie beneden de 20hz kan bevatten, dat geven je fronts gewoon niet weer.

Ik denk degene die zeggen geen sub nodig te hebben (wat ik respecteer)
Weten volgens mij gewoon niet dat het beter kan klinken in film (stereo vind ik een iets ander verhaal)

Het heet overigens niet voor niets 5.1 (5 gelijkwaardig speakers met LFE sub )

Gerrit

Frits
17-07-2004, 11:21
Omdat ik van verschillende kanten op dit forum te horen krijg dat ook IK met m'n Magnat Vintage4-boxen voordeel kan hebben van een subwoofer wil ik misschien wel eens wat proberen. Nou wil ik daar niet meteen een vracht geld aan uitgeven. Wat zeggen jullie van de Micoc SW1000? Zomaar, om eens wat te experimenteren met het effect op 't totale geluidsbeeld.

Frits
17-07-2004, 11:22
Mivoc dus....

Ronald Ridderhof
17-07-2004, 11:27
Is het een actieve of een passieve subwoofer? Want als het een passieve is krijg mogelijk klank verkleuring en kan je hem niet afstellen als een actieve.

Frits
17-07-2004, 11:31
Is ACTIEF.

Raskel
17-07-2004, 13:57
Micoc SW1000? Zomaar, om eens wat te experimenteren met het effect op 't totale geluidsbeeld.

Tja, echt laag gaat de sub niet dus of deze voor jouw set een toegevoegde waarde zal hebben..

Als je toch wat wil proberen zou ik eens kijken of je een hogere serie Rel, B&W, SVS (lenen?) etc zou kunnen proberen.

Groeten,
Raskel

expo
17-07-2004, 14:09
Om iedereen maar weer eens tegen te spreken, ik vind een subwoofer nutteloos. Voor mij persoonlijk dan wel te verstaan.
Maar ja, mijn kamertje is dan ook maar 5 meter op 3 schat ik en zodoende neem ik voldoening met men bass-reflex boxen. Neem daar bij dat ik een houten vloer heb die lekker meetrilt en welk voordeel zou me een subwoofer dan kunnen geven ?! ;)

G. Zandman
17-07-2004, 16:53
Om iedereen maar weer eens tegen te spreken, ik vind een subwoofer nutteloos. Voor mij persoonlijk dan wel te verstaan.


Dat komt dat jij denkt dat een sub woofer een of ander boem boem boxje is (een sub heeft een veel gecontroleerder laag dan een gemiddelde speaker)



Maar ja, mijn kamertje is dan ook maar 5 meter op 3 schat ik en zodoende neem ik voldoening met men bass-reflex boxen.


Dan kun je doen alleen je zult bepaalde druk opbouw missen wat gewoon een must have is in een HT + dat je ook een stuk laag mist.



Neem daar bij dat ik een houten vloer heb die lekker meetrilt en welk voordeel zou me een subwoofer dan kunnen geven ?! ;)

Koppelen met spikes, tegel eronder met vibrapots om te ontkoppelen


Het is jou mening en dat vind ik prima, maar om dan een conclusie te trekken op basis van ik heb een houten vloer en een kamer van 5 bij 3 dus het gaat toch niet klinken. Je zult versteld staan wat een stukje goed bass- mangement en een fatsoenlijk sub doet.

Ooit al eens een REL of SVS thuis gehad ?

Gerrit

mradem
17-07-2004, 17:31
Mijn kamer is ook gewoon een slaapkamer. Hier staan 2 kef Q7's in en een rel sub. Die sub mis ik toch zeker wel als ik hem uitzet. En idd met spikes en vibrapods kan je een hoop doen.

peterjon
17-07-2004, 17:35
Afgezien van laag waar iedereen maar over hamert vind ik ook dat een sub niet hoeft, je hebt ook nog buren althans de meesten van ons. Degene die dan zeggen daar heb ik lak aan, daar praat ik niet mee je moet wel een beetje rekening houden met elkaar. Dat even voor de lage tonen mafia :)

Maar het grote voordeel van een sub heeft voor mij meer met RUIMTELIJKHEID te maken. Een sub geeft je meer dimensie en maakt het voor je voorspeakers makkelijker om zijn mide/hoog weer te geven. Tonen die van nature weggedrukt dreigen te worden door het laag in je grote voorspeaker.

Waarom ik geen sub ? ruimtegebrek en voegt niet genoeg toe voor mij persoonlijk

mradem
17-07-2004, 17:36
SvS schijnt op HT gebied heel erg goed te zijn trouwens. Weet niet hoe dit op stereo gebied is. Rel weet ik uit eigen ervaring dat deze op stereo gebied lekker klinkt :p .

expo
17-07-2004, 17:52
Om toch maar zeker te zijn waarover ik spreek, bij deze ga ik een sub-woofertje lenen bij een goeie vriend (of al dat gesleur al dan niet goed is voor de sub-woofer laten we even in het midden 8) ) En zullen we eens kijken hoe het zit.

Eventuele conclusies volgen natuurlijk na mijn 'experiment'

Christiaan Sauer
17-07-2004, 18:01
SVS schijnt weer iets minder te zijn voor stereo, maar of dat is in zijn prijsklasse of met subwoofers vergelijkbaar met de SVS weet ik niet. Voor HT zouden ze onverslaanbaar moeten zijn 8)
Zou er zelf ook wel eentje willen. Ondanks mijn bovenburen :P ;)

Sonic
17-07-2004, 18:29
Ik heb geen sub, ik heb wel al het laag verdeeld over mijn 5 speakers die allen lager dan 45Hz gaan en aan een degelijke versterker hangen. Het geluidsbeeld is prachtig, het laag enorm rijk en diep, de ramen en deuren trillen als het nodig is. Als de meeste mensen zeggen dat je niet zonder een sub kan dan hebben die het misschien over een set-up met kleine speakertjes, daar is idd een sub noodzakelijk, maar als ik zie dat alleen al mijn center speaker lager gaat en meer power heeft dan een subwoofer uit sommige andere systemen, dan kan ik gerust zeggen dat er set-ups bestaan zonder subwoofer, die set-ups met subwoofers kunnen wegblazen. Daarenboven is een sub voor muziekbeluistering en zeker voor SACD trouwens ontzettend a-muzikaal. Een sub in een muziek set-up is een killer van het geluidsbeeld 8)

Johan van den D.
17-07-2004, 18:48
Maar het grote voordeel van een sub heeft voor mij meer met RUIMTELIJKHEID te maken. Een sub geeft je meer dimensie en maakt het voor je voorspeakers makkelijker om zijn mide/hoog weer te geven. Tonen die van nature weggedrukt dreigen te worden door het laag in je grote voorspeaker.Dit bereik je dus door een goede sub zeer subtiel af te stellen.
In dat geval merk je het nut van een sub pas als je /iemand hem uitzet.
Zullen je buren ook nauwelijks meer last van je hebben dan als in het normale leven. :wink:
Overigens is het inderdaad geven en nemen met je buren en dus verwacht ik ook dat zei mij wat vrijheid geven om een sub te gebruiken op normale menselijke tijden. :wink:

G. Zandman
17-07-2004, 19:10
Afgezien van laag waar iedereen maar over hamert vind ik ook dat een sub niet hoeft, je hebt ook nog buren althans de meesten van ons. Degene die dan zeggen daar heb ik lak aan, daar praat ik niet mee je moet wel een beetje rekening houden met elkaar. Dat even voor de lage tonen mafia :)


Het is niet zo dat ik een lage tonen freak ben in tegendeel, maar in een goede HT opstelling is ie gewoon onmisbaar en dat is niet alleen voor het
laag maar ook voor een druk opbouw die je voelt in een film.

Maar nogmaals ik snap jou benadering/gedachte en waar jij rekening mee dient te houden volkomen! Jij zegt in iedergeval niet van dat het allemaal flauwe kul is, zoals ik ook best kan voorstellen dat je hem niet
hebt. Punt is dat heel veel mensen gewoon roepen van een sub is bagger.
En dat is mijn inzien iets te kort door de bocht. Een sub afstellen ben je
zeker een paar maand zoet mee voordat ie echt goed staat. Wordt veelal
onderschat.



Gerrit

G. Zandman
17-07-2004, 19:16
muziekbeluistering en zeker voor SACD trouwens ontzettend a-muzikaal. Een sub in een muziek set-up is een killer van het geluidsbeeld 8)

Zeker nog nooit een REL uit de ST beluisterd. Je zult zien mits goed afgesteld dat je meer "lucht" krijgt in het laag, gaat minder dik klinken.

Maar het punt is GOED AFSTELLEN en dat kunnen veel mensen niet.

Gerrit

Willem1
17-07-2004, 19:44
Ik heb nu de hele discussie zitten lezen. En er zijn (gelukkig :D ) zowel voor- als tegenstanders.
Ik heb Tannoy als front staan (609 mark2). En ik moet zeggen dat ik een sub op dit moment niet mis, ondanks dat mijn fronts tot 46 hz gaan (wel op 0 dB). Wat in dit geval ook belangrijk is, is de steilheid van het filter wat voor het laag gebruikt wordt. Als je front vanaf de laagst opgegeven frequentie met 6 dB per octaaf terugloopt, zal deze heel anders klinken dan wanneer hij me 24 dB per octaaf terugloopt.
Een ander gegeven is dat het menselijk gehoor op volwassen leeftijd de tonen onder de 30 a 35 Hz toch niet meer kan horen. Wel voelen, maar dat is weer een ander (subjectief) gegeven. Ik ben ruim 10 jaar geluidstechnicus geweest bij een band, dus ik heb een vrij aardig idee waar ik het over heb. Een sub die tot ver onder de 20 Hz doorgaat is niet echt nuttig (anders dan om het huis van de buren voor een prikkie te kunnen kopen :D ).
Mijn mening is dat een ieder voor zich moet bepalen of hij het geld ervoor over heeft of niet. Maar als je besluit om het wel te doen, doe het dan wel goed. Een slechte sub kan je geluid helemaal vern....n.

Christiaan Sauer
17-07-2004, 20:04
Vergeet niet dat als we het over het gebied tussen 20hz en 40hz praten, dat we het over een hele octaaf hebben van de slechts 10 octaven die een mens horen kan. Onderschat dit gebied niet.
Bovendien, zoals je al aangaf, stopt de sub niet bij 25hz net zo min als dat mijn main speakers stoppen bij 24 hz. De afval boven de 25 hz is 12 db per octaaf bij Rel, m.a.w. theoretisch geeft de rel bij 50 hz nog altijd
energie, weliswaar -12db.
Nog even een leuke quote van HTForum.nl
Heeft ook wel met dit onderwerp te maken ;)

Frits
17-07-2004, 20:51
Eh............ verder iemand nog info of een mening voor mij over de Mivoc SW1000?....

Johan van den D.
17-07-2004, 22:01
Een sub die tot ver onder de 20 Hz doorgaat is niet echt nuttig Vanwaar is het niet nuttig buiten het goedkope huis van de buren :wink: .
Doel je hiermee op de afstand die een geluidsgolf (20Hz in dit geval) nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen ?

Willem1
17-07-2004, 22:16
Doel je hiermee op de afstand die een geluidsgolf (20Hz in dit geval) nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen ?

Nee, hiermee doel ik op het feit dat dergelijke lage tonen ervoor zorgen dat bij de buren de glazen in de kast staan te rammelen terwijl jij je af zit te vragen waarom ze zo'n heisa maken over jouw HT. :mrgreen:
Met nuttig bedoel ik niet dat een sub niet nuttig kan zijn, maar om nu een sub aan te schaffen die tot ver onder de menselijke gehoorgrens door gaat vind ik niet nuttig. Bovendien is het nog maar de vraag hoe die onderste frequentie bepaald wordt.
Laat ik eens een voorbeeld geven, dan wordt het misschien duidelijker.
Ik heb in de tijd dat ik geluidstechnicus was eens een koptelefoon gekocht. Volgens de specs had dat ding een frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz. Dat bestrijkt ruimschoots het menselijk gehoorbereik.
Echter, toen ik de specs eens wat nader bekeek, bleek dat het nuttige bereik 40Hz tot 16 kHz was. Alles onder de 40 Hz en boven de 16 kHz werd weergegeven met een vermindering van maar liefst 6 dB. Dat betekent dat een frequentie van 20 kHz twe maal zo zacht weergegeven wordt dan een frequentie van 15 kHz.
Zo is het ook vaak bij de opgegeven frequenties van luidsprekers en subs. Ongetwijfeld zal een sub de 20 Hz weer kunnen geven. Maar als dat op een -12 dB niveau is, hoor je hem niet meer, om de eevoudige reden dat het volumeniveau veel te laag is. Vandaar mijn opmerking dat een sub waarvan de onderste frequentie onder de 20 Hz ligt niet nuttig is, omdat die toch niet op 0 dB zit. Als dat wel zo is, dan heb je een HEEL grote sub in huis.
Ik heb in mijn muzikale loopbaan 1 keer een sub gehoord die dat kon halen (op -3 db) met een onderste frequentie van 18Hz. En dat was een kast van 132 kilo, met daarin 2 21inch speakers. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iemand dat in zijn huskamer legt. Om dan maar niet te spreken over het versterkervermogen wat je nodig hebt om dat allemaal in beweging te krijgen. :mrgreen:

Johan van den D.
17-07-2004, 22:28
Het is duidelijk wat je bedoel inderdaad al zie ik het nut er wel van in maar goed.
Ieder zijn mening. :P

peterjon
18-07-2004, 07:40
Doel je hiermee op de afstand die een geluidsgolf (20Hz in dit geval) nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen ?

Nee, hiermee doel ik op het feit dat dergelijke lage tonen ervoor zorgen dat bij de buren de glazen in de kast staan te rammelen terwijl jij je af zit te vragen waarom ze zo'n heisa maken over jouw HT. :mrgreen:
Met nuttig bedoel ik niet dat een sub niet nuttig kan zijn, maar om nu een sub aan te schaffen die tot ver onder de menselijke gehoorgrens door gaat vind ik niet nuttig. Bovendien is het nog maar de vraag hoe die onderste frequentie bepaald wordt.
Laat ik eens een voorbeeld geven, dan wordt het misschien duidelijker.
Ik heb in de tijd dat ik geluidstechnicus was eens een koptelefoon gekocht. Volgens de specs had dat ding een frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz. Dat bestrijkt ruimschoots het menselijk gehoorbereik.
Echter, toen ik de specs eens wat nader bekeek, bleek dat het nuttige bereik 40Hz tot 16 kHz was. Alles onder de 40 Hz en boven de 16 kHz werd weergegeven met een vermindering van maar liefst 6 dB. Dat betekent dat een frequentie van 20 kHz twe maal zo zacht weergegeven wordt dan een frequentie van 15 kHz.
Zo is het ook vaak bij de opgegeven frequenties van luidsprekers en subs. Ongetwijfeld zal een sub de 20 Hz weer kunnen geven. Maar als dat op een -12 dB niveau is, hoor je hem niet meer, om de eevoudige reden dat het volumeniveau veel te laag is. Vandaar mijn opmerking dat een sub waarvan de onderste frequentie onder de 20 Hz ligt niet nuttig is, omdat die toch niet op 0 dB zit. Als dat wel zo is, dan heb je een HEEL grote sub in huis.
Ik heb in mijn muzikale loopbaan 1 keer een sub gehoord die dat kon halen (op -3 db) met een onderste frequentie van 18Hz. En dat was een kast van 132 kilo, met daarin 2 21inch speakers. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iemand dat in zijn huskamer legt. Om dan maar niet te spreken over het versterkervermogen wat je nodig hebt om dat allemaal in beweging te krijgen. :mrgreen:

pilsner
18-07-2004, 13:01
Eh............ verder iemand nog info of een mening voor mij over de Mivoc SW1000?....

Ik kwam toevallig op deze site en ik moet zeggen complimenten. Zelf ben ik pas bezig met audio.Ik ben dus maar een beginner. Ik heb sinds pas een Mivoc Sw 1000 aangeschaft en ik ben ook zeer tevreden over deze sub. Deze word aangestuurd door een sony receiver ST 585. Ik heb als boxen JBL Xl 1000 met twee Surrounds ook van JBl.


Nu vind ik het wel zeker een kwaliteits verbetering, ten opzichte van het geluid zonder subwoofer.

Ik heb deze sub dan ook gekocht om te beginnen met HT, wanneer ik eenmaal in de ban ben van HT verkoop ik deze wel weer. En voor de prijs kon ik hem ook niet laten staan. Sub was ook binnen drie dagen in huis.

G. Zandman
18-07-2004, 21:31
Het heet niet voor niets 5.1 :lol:

Gerrit

Sjors van de Rebellenclub
19-07-2004, 18:42
Welke speakers heb je?

mordaunt short 914[/quote]

Alhoewel ik een leek ben ohgv audio, hierbij ook maar eens mijn gedachten. M.n. omdat ik zelf ook in het bezit ben van deze luidsprekers.

Eén van de redenen voor mij om een half jaar geleden deze luidsprekers aan te schaffen was het feit dat een subwoofer niet meteen hoeft. Ik heb flinke discussies met mijn vrouw gevoerd over audio apparatuur en de uitkomst daarvan was dat én zuil luidsprekers én een subwoofer niet kondern :cry:. Ik ben toen toch maar voor deze speakers gegaan. En wel omdat er een paar flinke basspeakers inzitten.

Mijn ervaring: Met muziek heb je absoluut geen subwoofer nodig. Sterker nog (maar dat is mijn persoonijke mening). Ook al hangt er een goede subwoofer aan, dan nog is het zonder mooier dan met.

Met het kijken van films is het een ander verhaal. Daar is voor een echt HT-gevoel een subwoofer onontbeerlijk. Je komt met deze boxen een eind in de goede richting, ,maar je mist absoluut het echt diepe laag. Ik denk dus goed dat je voor jezelf een afweging moet maken over hoeveel films je denkt te gaan kijken.

Dan ook nog over de opmerking dat je je receiver kunt instellen op het feit dat je geen subwoofer hebt. Let op: dit kon ik ook bij mijn oude receiver. Wat deed deze echter? Die 'raakte' de lage tonen gewoon kwijt. Het LFE kanaal werd uitgeschakeld en de signalen nergens ander heen gestuurd. Let dus op dat je de receiver dit wel doet.

En tot zover de gedachten van een leek...............

jvanhens
21-07-2004, 11:03
zag net een subwoofer staan bij stapphorst de rel quake voor 500.
Is deze sub de 500 euro waard of zeggen jullie van voor die centen of rond die centen heb ik een btr voorstel.

Rob Eric Blank
21-07-2004, 11:14
Ik zoek nog een sub bij mn set (zie mn signature). Ik draai vooral muziek en zoek dan ook een muzikale sub.
Een Rel Quake leek mij wel een goede voor mijn set, is dit ook zo?

Mariusz
23-07-2004, 18:32
Als bezitter van een paar Magnat Vintage 450's zal ik ook maar een duit in het zakje doen. Ik heb het een tijdje terug ook al even kort genoemd, maar ik vind dat er bij deze speakers toch wat aan te vullen is in het hele lage bereik (zoals bij elke speaker ongeveer), zeg 20-40 Hz. Dat lijkt klein, maar het maakt een groot verschil. Een Mivoc moet je NIET kopen Frits, dat is zonde van je fronts, die een een paar klassen betere sub verdienen. De diepgang van je fronts is denk ik even groot als deze budgetsub (no offense). Ik heb zelf een heel aantal subs beluisterd eer ik tot aanschaf overging, en ik ging voor een ultralage en strakke bas. De B&W ASW 675 slaagde hierin het best, maar ja hij is duur (€1100). Een Magnat Omega 300 kwam bij mij voor zijn prijs (ik kocht hem voor €400) het dichtste in de buurt van wat ik zocht. Wil je niet zoveel geld uitgeven aan een sub, laat het dan maar helemaal zitten.

Groet Mariusz

Frits
23-07-2004, 18:45
Als bezitter van een paar Magnat Vintage 450's zal ik ook maar een duit in het zakje doen. Ik heb het een tijdje terug ook al even kort genoemd, maar ik vind dat er bij deze speakers toch wat aan te vullen is in het hele lage bereik (zoals bij elke speaker ongeveer), zeg 20-40 Hz. Dat lijkt klein, maar het maakt een groot verschil. Een Mivoc moet je NIET kopen Frits, dat is zonde van je fronts, die een een paar klassen betere sub verdienen. De diepgang van je fronts is denk ik even groot als deze budgetsub (no offense). Ik heb zelf een heel aantal subs beluisterd eer ik tot aanschaf overging, en ik ging voor een ultralage en strakke bas. De B&W ASW 675 slaagde hierin het best, maar ja hij is duur (€1100). Een Magnat Omega 300 kwam bij mij voor zijn prijs (ik kocht hem voor €400) het dichtste in de buurt van wat ik zocht. Wil je niet zoveel geld uitgeven aan een sub, laat het dan maar helemaal zitten.


OK! Dat is klare taal. Heb ik wat aan. Ik zal dat Mivoc gebeuren uit mijn hoofd zetten en die Omega 300 overwegen, Thanx!

Mariusz
24-07-2004, 15:45
Beste Frits, voordat ik je misschien een te nauwe blik aanpraat, moet ik wel zeggen dat je eerst veel typen moet luisteren om uit te maken waar je voorkeur ligt, hou je van droge en snelle bas, of van juist een relaxte zeer diepe bas, vind dat eerst uit. De Omega range is duidelijk van het tweede type, maar het moet je smaak zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat de Omegaatjes kwalitatief slecht zijn, integendeel zelfs ik ben er helemaal gek mee. Ze zijn wel erg groot (en machtig) en zijn eigenzinnig qua vorm. Succes ermee!

Frits Verhulst
27-07-2004, 19:09
Nou, lui, jullie hebben me overtuigd; ik bén toch overstag gegaan en heb de gok eens genomen om wat te gaan experimenteren met een SUBWOOFER bij m'n Magnat Vintage 4 set. Heb vandaag voor een heel fijn prijsje een Yamaha YST-SW215 kunnen scoren. OK, het is natuurlijk geen TOPklasse maar ik ben een paar uur aan het experimenteren geweest met plaatsing, instellen van de receiver en fine-tunen van het subje en ik ben momenteel zover dat hij zeer gedecideerd mijn Magnat 450's aanvuld zonder erg aanwezig te zijn. Ik MOET zeggen, ik ben verbijsterd. Wat dit kleine manneke er allemaal uitkraamd! Ik heb er echt een laag laag bij gekregen!!! Onvoorstelbaar wat ik toch nog miste en nu door dat kleine rot kubusje voorgeschoteld krijg; ook bij MUZIEK hoor ik meer definitie en kan ik BASlijnen beter volgen.
Ik MISTE dus écht al die tijd iets, was EIGENWIJS, maar ben door jullie op het rechte pad gebracht!
Dank!

Christiaan Sauer
27-07-2004, 19:23
(y)
Kijk, weer een compleet gelukkige sub liefhebber erbij :D :D
Veel plezier ermee.

Ik heb er echt een laag laag bij gekregen!!!
Sublaag heb je erbij ;)

Johan van den D.
27-07-2004, 21:06
Ik MISTE dus écht al die tijd iets, was EIGENWIJS, maar ben door jullie op het rechte pad gebracht!
Dank!Niet zozeer eigenwijs, wellicht meer onwetendheid.
En in dit geval heb je zoals jezelf aan aangeeft, een lichte subwoofer en dan toch al zo,n resultaat.

Het gaat er niet altijd om om alle deuren en ramen uit je huis te blazen.
Het maakt gewoon je geluidsbeeld completer en als je toch wilt blazen kan je dat natuurlijk ook doen 8) .
Dus hoeveel laag je speakers ook kunnen produceren, sublaag is een geheel ander verhaal. :wink:

Johan van den D.
27-07-2004, 21:09
Overigens kan een goed subwoofer kabel ook nog een hoop doen als het op fine tunen aankomt.
Hierbij kan je je QED adviseren.
Met name de strakheid van het sublaag en de controle erover zullen hierdoor beter worden dan wanneer er een simpel kabeltje wordt gebruikt.
Dit slechts ter info.

mradem
27-07-2004, 21:25
Van den Hul heeft ook lekkere kabeltjes voor je knalkastje :p .

Mark S
27-07-2004, 22:23
Ik MISTE dus écht al die tijd iets, was EIGENWIJS, maar ben door jullie op het rechte pad gebracht!
Dank!
Om een eerdere post van mezelf in deze thread maar es te citeren:

"Het "probleem" met mensen die zijn bekeerd tot de zogenaamde subwooferreligie is dat zij een staat van verlichting hebben bereikt in hun luistergenot die het voor hen haast onmogelijk maakt om te leven zonder de toegevoegde waarde van een sub."

Gefeliciteerd en welkom bij de commune!
:wink:

Nog een paar kabeltips:
QED. Al door Johan vermeld, maar Johan is een die-hard gelovige aanhanger van de QED-religie ;-)
MIT. Fijne draadjes met een poepstrak laag.
AudioQuest Copperhead. Idem Dito.

Johan van den D.
27-07-2004, 22:36
QED. Al door Johan vermeld, maar Johan is een die-hard gelovige aanhanger van de QED-religie ;-)Klopt maar dat heeft een reden.
QED levert zeer goede kwaliteit voor een redelijk prijs.
Dit is voor iedereen te betalen en de kwaliteit is hoog voor het segment waar ze in verkeren.
Tuurlijk zijn er tal van betere maar de prijs is dan ook een veelvoud ervan.

Mark S
27-07-2004, 22:51
Was geen verwijt Johan. Qua prijs/kwaliteits verhouding ben ik nog maar bitter weinig alternatieven tegen gekomen (zowel SCART/speaker/subwoofer kabeltjes) en ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn Silver Anniversary draadjes.

Christiaan Sauer
27-07-2004, 22:54
Jij hebt zelf ook volledige qed bekabeling toch Johan? Heb jij de single run of de biwire variant?

Johan van den D.
27-07-2004, 23:15
Was geen verwijt Johan. Zo vatte ik het ook niet op hoor :P

@Chistiaan.

Ik ben niet 100% aan de QED,s hoor :wink:

Mijn scart is wel QED (voor tv en tweede dvd speler)
Mijn component is ook QED (voor scaler naar projector)
S-video is ook QED ( eerste speler naar scaler)
Verders zijn mijn center en front speakers inmiddels ook QED maar de rears zijn vdHul,s
Ook mijn optische kabel is vdHul.
Als laatste mijn subwoofer kabel is van QED.

Verders zijn er nog een paar no.name kabels in huis die vervangen dienen te worden van overige decoders > tv,s en interlinks apart stereo setje.
Dit zijn echter spullen die niet zo extreem vaak gebruikt worden is zodoende staan die op de 10 jaren planning.
Eerst mijn HT volledig naar wens, dan de rest zoals stereo set upgraden.

Maar inderdaad, het grootste gedeelte is nu QED :P :wink:

Christiaan Sauer
27-07-2004, 23:34
Dacht ik al ja ;)
Qed en Vd Hul. Moet een leuke combi zijn :)
Heb zelf alles van Vd Hul en Profigold. Dat laatste zal ooit wel verandering in komen, maar momenteel niet :) Als ik wat aan mijn kabels ga doen is het mijn front bekabeling. Qua prijs is die overigens vergelijkbaar met de Clearwater als ik het goed heb. Maar hij schijnt qua performance toch wel beter te zijn?

Albert Kostwinder
01-08-2004, 12:29
Tja, .1 is er niet voor niets. Ikzelf heb Tannoy eyris 3 van meer dan 1 meter hoog die onder de 34 herz kunnen gaan maar ze leggen het af tegen mijn Rel. Wat veel mensen vergeten is dat een Sub niet alleen voor het laag is maar dat bastonen wel tot 30000 hz door kunnen lopen en een positief effect voor je hoog kunnen hebben zeker met een goede kabel. Natuurlijk kunnen goed geselecteerde luidsprekers met dito versterker zonder sub je een voelbare en mooie ht ervaring geven alleen kun je nooit en te nimmer hetzelfde bereiken met een voor elk systeem juiste subwoofer er bij. Met een juist afgestelde sub leeft het nog meer, klinkt het net wat warmer, wordt het hoog vele malen mooier. Argumenten als je hebt buren waar je rekenschap mee moet houden vind ik nergens op slaan, alsof een goede "gewone" luidspreker bas niet irritant genoeg is voor de buren. Als je buren hebt zul je ten alle tijde rekenschap met elkaar moeten houden vind ik. Muziek, Ht of niet..... ;)