PDA

Bekijk de volledige versie : htpc met dign kast



Godbluff
10-07-2004, 21:06
Ik ben een home theater pc aan het maken naar aanleiding van een artikel in de laatste computer totaal. Graag had ik wat commentaar.

gebruikte onderdelen:

- dign hv5 systeemkast
- elitegroup af1 deluxe photon mainboard
- athlon xp 2200
- 256 mb ram
- hitachi 160 gb 8mb 7200 hd (udma ide)
- nec 2510 dual layer dvd schrijver
- club 3d radeon 9200 (128 mb, vga, svhs, dvi uitgangen)

De kast is geleverd met een stille voeding, digitale display en afstandbediening. Deze werkt goed samen met de girder control software (apart aan te schaffen trouwens).
De keuze voor het mainboard is met name bepaald door de rijke uitrusting en omdat het een van de weinige boards is met een optische en coaxiale digitale audio uitgang. Het kan dus direct op je versterker worden aangesloten voor 6 kanaals digitaal geluid. Verder zijn o.a. aanwezig, usb 2.0 poorten, firewire, infrarood, gigabit lan, en zowel ide als serial ata controllers.
Op dit moment heb ik de afstandbediening geconfigureerd voor simpel gebruik met powerdvd, winamp, mediaplayer en acdsee. Ik ben voorlopig niet van plan tv te gaan opnemen.
Wel ga ik een custom interface schrijven in delphi die bovenstaande programma's moet vervangen voor een envoudigere bediening.

Enige probleem momenteel: de powerknop werkt niet (zowel opde kast als de afstandsbediening)! Waar dit aan ligt is niet duidelijk. Indien ik de resetknop verbind met de poweraansluiting op het mainboard kan ik met die knop wel starten. Dit is erg jammer omdat e.a. ook met de voeding is verbonden waardoor je het systeem ook met de afstandsbediening zou moeten kunnen starten en stoppen. Indien iemand een idee heeft of andere suggesties hoor ik het graag.

badtzje
10-07-2004, 22:34
Hoe is de nec 2510? Zijn er reviews ergens te vinden op het net?

JCL
11-07-2004, 08:57
Er zijn wat dingen waar je rekening mee moet houden. De belangrijkste: Heb je een beamer??? Als dat zo is dan zou ik een veel zwaardere P4 3.2 of 3.0 kopen met een goede videokaart en Audigy 2 platinum ex. Waarom? Omdat je dan HD films kan bekijken op je beamer!!! Ik heb er nu 1 van internet afgehaald (Star Wars Attac of the Clones) in 720P en dat ziet er op de com rete strak uit, maar op een beamer... jah... dat is nog VEEL en VEEL en VEEL beter! Je hebt er nu nog geen geluidskaart bij zitten? Hoe wou je dat gaan doen? Onboard is toch echt wel bagger i.v.m. de Audigy 2 kaarten. De Platinum ex heeft dan ook veel meer uitgangen om alles naar de rest van je HT te sturen. Videokaart etc is dan niet zo ontsettend belangrijk, als het beeld geeft, er een DVI-out (voor TFT) opzit en een TV-out dan is het genoeg.

Heb je geen beamer dan is het een prima systeem alleen zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar Intel, maar dat is puur persoonlijk.

De NEC-ND2510, jah... Er staat wel een revieuw op http://www.tomshardware.com en daar komt hij niet als winnaar uit maar de Benq 16 speed. [url=http://www.tomshardware.com/storage/20040707/dvd_recording-14.html]link[.url] Ik zou echter voor de Plextor PX-712A gaan. Brand nu geen dual layer maar het zou mij niets verbazen als het wel kan na een firmware update. Op die manier kan je dus WEL DVD+R DL fikken. Bovendien is de Plextor van veel betere kwaliteit en is hij net zo snel als die 16X benq. Want wat veel mensen vergeten is dat die 16 speed slechts een top is. De Plextor begint al op 6 en storm daarna door naar de 12. Ik fik ook in 6 minuten een DVD+R en bij ome Tom deden ze er met de Benq 16X ook 6 minuten over, sneller? nee, even snel! kortom, denk goed na wat je hebben moet, kijk of je een beamer hebt en dan komt het vast allemaal goed :)

Johan van den D.
11-07-2004, 09:31
Heb je hier (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?PHPSESSID=79d58d43c0b10e9ddf3ab895829f41 b2&board=29.0) al eens rond gekeken. :o

Godbluff
12-07-2004, 08:02
Dank voor de eerste reacties en zeker voor de link ik ga daar eens rondspeuren. Het probleem met de powerknop heb ik half opgelost maar ik zal daar later op terugkomen.
Idd ik heb een beamer maar die stuur ik toch liever aan met mijn goeie dvd-speler. Uitgangspunt voor mij was om een systeem te hebben waarmee ik makkelijk mp3, divx, een foto's kan vertonen. Dvd was/is bijzaak omdat ik daar mijn gewone speler (pioneer 717) voor gebruik. Het zes kanaals geluid op het moederbord voldoet voor mijn gebruik prima. Ik gebruik alleen de digitale uitgang op het moederbord en daar zit in elk geval geen ruis op. Ik zou ook niet wten hoveel meer uitgangen je qua geluid nodig hebt: nu dus 2 kanaals analoog, 2x digitaal (coaxiaal en optisch). De optische uitgang heeft trouwens een mooie ingebouwde sluiting zodat hij stofvrij blijft als hij niet wordt gebruikt. De specs van de audigy zijn natuurlijk veel beter maar niets let me om die later toe te voegen de kast is nu compleet leeg op de videokaart na.
De videokaart laat wat betreft uitput van geen verschil zien met dure radeonkaarten en aangezien ik geen games erop speel is de pc snel genoeg. Hetzelfde geldt voor het athlon/intel verhaal.
De nec performt prima. en erg belangrijk voor mij hij is zeer stil! En het laatje komt lekker langzaam naar buiten wat vaak niet het geval is bij dvdrom spelers. Plus de nec is makkelijk in een zwarte uitvoering te krijgen wat mooi bij de rest van de kast past.
Ik ben ondertussen begonnen met de custom software en zal over e.a. rapporteren als het klaar is.
Dank zover trouwens.

JCL
12-07-2004, 08:53
Dank voor de eerste reacties en zeker voor de link ik ga daar eens rondspeuren. Het probleem met de powerknop heb ik half opgelost maar ik zal daar later op terugkomen.
Idd ik heb een beamer maar die stuur ik toch liever aan met mijn goeie dvd-speler. Uitgangspunt voor mij was om een systeem te hebben waarmee ik makkelijk mp3, divx, een foto's kan vertonen. Dvd was/is bijzaak omdat ik daar mijn gewone speler (pioneer 717) voor gebruik. Het zes kanaals geluid op het moederbord voldoet voor mijn gebruik prima. Ik gebruik alleen de digitale uitgang op het moederbord en daar zit in elk geval geen ruis op. Ik zou ook niet wten hoveel meer uitgangen je qua geluid nodig hebt: nu dus 2 kanaals analoog, 2x digitaal (coaxiaal en optisch). De optische uitgang heeft trouwens een mooie ingebouwde sluiting zodat hij stofvrij blijft als hij niet wordt gebruikt. De specs van de audigy zijn natuurlijk veel beter maar niets let me om die later toe te voegen de kast is nu compleet leeg op de videokaart na.
De videokaart laat wat betreft uitput van geen verschil zien met dure radeonkaarten en aangezien ik geen games erop speel is de pc snel genoeg. Hetzelfde geldt voor het athlon/intel verhaal.
De nec performt prima. en erg belangrijk voor mij hij is zeer stil! En het laatje komt lekker langzaam naar buiten wat vaak niet het geval is bij dvdrom spelers. Plus de nec is makkelijk in een zwarte uitvoering te krijgen wat mooi bij de rest van de kast past.
Ik ben ondertussen begonnen met de custom software en zal over e.a. rapporteren als het klaar is.
Dank zover trouwens.

geloof mij, als je 1 keer HDTV hebt gezien dan ben je diep onder de indruk. Bovendien raakt het systeem zoals je nu hebt snel verouderd. Ik zie geen enkele rede om die 100 of 200 euro in de zak te houden, ik denk dat je er veel meer plezier van zult hebben, maarja... zo denk ik er over :roll:

Godbluff
12-07-2004, 16:04
Dank voor de eerste reacties en zeker voor de link ik ga daar eens rondspeuren. Het probleem met de powerknop heb ik half opgelost maar ik zal daar later op terugkomen.
Idd ik heb een beamer maar die stuur ik toch liever aan met mijn goeie dvd-speler. Uitgangspunt voor mij was om een systeem te hebben waarmee ik makkelijk mp3, divx, een foto's kan vertonen. Dvd was/is bijzaak omdat ik daar mijn gewone speler (pioneer 717) voor gebruik. Het zes kanaals geluid op het moederbord voldoet voor mijn gebruik prima. Ik gebruik alleen de digitale uitgang op het moederbord en daar zit in elk geval geen ruis op. Ik zou ook niet wten hoveel meer uitgangen je qua geluid nodig hebt: nu dus 2 kanaals analoog, 2x digitaal (coaxiaal en optisch). De optische uitgang heeft trouwens een mooie ingebouwde sluiting zodat hij stofvrij blijft als hij niet wordt gebruikt. De specs van de audigy zijn natuurlijk veel beter maar niets let me om die later toe te voegen de kast is nu compleet leeg op de videokaart na.
De videokaart laat wat betreft uitput van geen verschil zien met dure radeonkaarten en aangezien ik geen games erop speel is de pc snel genoeg. Hetzelfde geldt voor het athlon/intel verhaal.
De nec performt prima. en erg belangrijk voor mij hij is zeer stil! En het laatje komt lekker langzaam naar buiten wat vaak niet het geval is bij dvdrom spelers. Plus de nec is makkelijk in een zwarte uitvoering te krijgen wat mooi bij de rest van de kast past.
Ik ben ondertussen begonnen met de custom software en zal over e.a. rapporteren als het klaar is.
Dank zover trouwens.

geloof mij, als je 1 keer HDTV hebt gezien dan ben je diep onder de indruk. Bovendien raakt het systeem zoals je nu hebt snel verouderd. Ik zie geen enkele rede om die 100 of 200 euro in de zak te houden, ik denk dat je er veel meer plezier van zult hebben, maarja... zo denk ik er over :roll:

Ik weet het. Heb hdtv al geregeld gezien maar ik mijn systeemonderdelen zijn afgestemd op dvd en ik ga die niet snel vervangen voor hdtv versies mochten die er komen. En verder kijk ik dus geen tv dus hdtv-uitzendingen boeien mij ook niet. En ik weet zeker dat dit systeem niet snel verouderd voor de bovengenoemde doelstellingen.