PDA

Bekijk de volledige versie : show your "zelfmaakspeakers"



duxo
10-07-2004, 21:07
hallo,

ik was nieuwschierig of er ook op dit forum mensen waren die jun eigen speakers ontwerpen en bouwen.
ik zelf ben aan het informeren....

ben je zo'n speaker freak?

wil je dan er bij zetten wat er voorn speaker in zit en een foto zou ook leuk zijn.



ps. als die van mij af zijn zal ik gelijk gaan posten. :wink:

Groeten DUXO

adehaas
10-07-2004, 22:45
Hoi Duxo,

Wat voor speakers ga je bouwen?

Zelf ga ik binnenkort beginnen met mijn zelfbouw Vifa Carats van Speaker en co. Ze worden volgende week bezorgd. Ik heb de speaker dus niet zelf ontworpen, maar maak gebruik van een beproefd concept. Ik heb nog nooit speakers gebouwd, dus ik ben benieuwd hoe me dit af zal gaan. Ik heb goede hoop, want de verkoper beloofde dat het heel makkelijk was.

Nog meer zelfbouwers in the house? :) :?:

groet, Arjen

Johan van den D.
11-07-2004, 09:51
Nog meer zelfbouwers in the house? :) :?:
Ik was altijd tegen het concept om zelf speakers te bouwen, vraag me niet waarom.
Dit totdat ik vorige jaar met een ex prof. zelfbouwer in contact kwam.
Wegens werkzaamheden kwam ik ruim drie weken bij hem over de vloer en daar heb ik werkelijk prachtige dingen gezien en gehoord.
Sindsdien ben ik van mening dat je met zelfbouw de beste resulaten kunt behalen die je je maar kunt voorstellen.
Echter alleen wanneer je de nodige ervaring heb en je weet waar je mee bezig bent.
Hij had de beste componenten ( denk aan tweeters van ruim €300,- stuk en midwoofertjes €1100,- en dus zeker niet goedkoop en zelf duur voor in de zelfbouw) maar het resultaat was er zeker ook naar.
Verders gebruikte hij diverse computer programma,s om de diverse dingen uit te rekenen en de filters samen te stellen.
Dit totdat het bijna klaar was want daarna schoof ie de comp. aan de kant en ging ie op het gehoor verder met de fijn afstelling van o.a de filters.
Hiervan maakte ie een proeffilter en als ie de juiste balans had gevonden maakte ie het uiteindelijke exemplaar.
Ik heb daar dingen gehoord die ik nog nooit bij een "fabrieks" speaker heb gehoord.

Zelfbouw "kan" dus heel mooi zijn maar om iets uitzonderlijks te maken is een vak apart.

Johan van den D.
11-07-2004, 10:11
Zelf ga ik binnenkort beginnen met mijn zelfbouw Vifa Carats van Speaker en co. Ze worden volgende week bezorgd. Ik heb de speaker dus niet zelf ontworpen, maar maak gebruik van een beproefd concept.Ik kan de eigenaar van Speaker en Co , met name zijn vrouw :roll: , en kan je vertellen dat ze heel netjes werk leveren.
Echter zijn die complete pakketten min of meer standaard werk waarbij de bouw inderdaad geen probleem moet opleveren.
Die ex prof speakerbouwer (uit mijn vorige post) heeft overigens ook bij Speaker en Co gewerkt maar hij wou de lat naar een hoger nivo tillen dan dat zij wilde.
Het ging hun steeds meer om de verkoopcijfers (wat opzich logisch is als je een zaak draaiende moet houden) maar hij wilde dus puur voor het maximale gaan als het om kwaliteit gaat.
Vandaar (en wat prive redenen die ik hier niet zal plaatsen) is hij ook daar gestopt.
Maar ondanks alles leveren ze nog steeds leuke kwaliteit voor niet veel geld en dat is het leuke aan Speaker en Co.
Leuke speakers voor een mooi budget en vaak zijn die al van een hoger nivo dan vergelijkbare fabrieksspeakers.
Die ex prof bouw nu alleen nog maar voor de maximale kwaliteit al is het niet meer beroepsmatig maar uit hobby.
Hier hang echter wel weer een ander prijskaartje aan dan die pakketten van Speaker en Co.

Ik bedoel maar aan te geven dat er ook in de zelfbouw sector hele grote verschillen zijn aan de hand van de benadering van het zelfbouw principe.

adehaas
15-07-2004, 08:31
Blijkbaar geen zelfbouwers op DVD.nl !?
:(

Of denken jullie dat de fabrieken van grote merken het alleen goed kunnen doen. We weten de mening van jvandendool. Naar mijn mening kun je met zelfbouw meer waar voor je geld krijgen. :)

groet, Arjen

PM
15-07-2004, 08:35
Dit weekend ga ik misschien aan een zelfbouw sub voor in de auto beginnen.. telt dat ook mee?

Johan van den D.
15-07-2004, 17:27
We weten de mening van jvandendool. Naar mijn mening kun je met zelfbouw meer waar voor je geld krijgen. :) Dit is absoluut 100% zeker.
Desondanks kosten ook goede zelfbouw nog steeds een hoop geld maar ze zijn dan wel superieur ten opzichte van dezelfde fabrieks speakers in dezelfde prijsklasse.

@PM
Ik heb nog een mooie car subwoofer incl. bekisting met plexiglas voorplaat te koop.
Merk is Lanzar. :P

PM
15-07-2004, 20:12
Johan,

Ik heb inmiddels al een Focal op het oog.. de 27 kx.. Zaterdag nog een keer luisteren.

Johan van den D.
15-07-2004, 21:24
Ik heb inmiddels al een Focal op het ook.. de 27 kx.. Zaterdag nog een keer luisteren.Ik heb in het verleden toen ik nog echt in dat wereldje zat nog nooit een slechte Focal gehoord.
Gewoon top producten dus ik neem aan dat het nu niet slechter zal zijn. :wink:

PM
16-07-2004, 12:18
Ik heb een kant-en-klare kist van Focal gehoord en deze vond ik opvallend beter dan de andere merken.. Ik wil nu uit 2 series hoger een sub kopen en zelf een kistje bouwen..

Johan van den D.
16-07-2004, 13:54
Ik wil nu uit 2 series hoger een sub kopen en zelf een kistje bouwen..Zorg dat je wel achter de juiste gegevens komt voor de kist.
Dus inhoud en dergelijk.
Verders zal ik 22mm MDF adviseren.
Hoe dan ook, Focal is van hoog nivo. :wink: (maar of ze beter zijn dan mijn Lanzar/kist combinatie :?: :roll: )

PM
18-07-2004, 13:03
Haha.. plannen zijn veranderd..ik kwam een andere sub tegen kant en klaar in 22 mm mdf behuizing van focal... ik = blij :D